Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR33898
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR33898/1
Regeling vervallen per 05-02-2011
Verstrekkingentabel behorende bij het GBA privacyreglement gemeente Dinkelland
Geldend van 29-02-2008 t/m 04-02-2011
Intitulé
Verstrekkingentabel GBA, behorende bij het “GBA privacyreglement gemeente Dinkelland”
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK) |
Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ) Zie BPR-Kwaliteitsbrochure nr. 30 Meestal spoedeisende vragen! |
Geen afnemer of derde in de zin van de Wet GBA |
Persoonsgegevens, gegevens over curatele, gezag, nationaliteit en verblijfsrecht. (Wet GBA art. 34,1,a,1-6) Niet protocolleren! |
Niet mogelijk |
Ja |
Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ) |
Advocaten (te vinden via www.alleadvocaten.nl) |
Uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift Voorbeeld: aanspannen gerechtelijke procedure en een dagvaarding |
Verplichte derde |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift |
Geheimhouding mogelijk. Toetsing noodzakelijk. Na afweging van de belangen tussen noodzaak verstrekking en privacy bevraagde wordt al dan niet verstrekt. (zie art. 102 Wet GBA) |
Ja, op grond van legesverordening |
Art. 98 Wet GBA |
Advocaten |
Niet ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift Voorbeeld: incasso-activiteiten |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
||
Andere gemeenten (Afdeling Burgerzaken / Publiekszaken) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
Advies: Kosteloos |
Art. 88 Wet GBA |
Andere gemeenten (anders dan Burgerzaken / Publiekszaken) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Bedrijfsjurist |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Bibliotheek (wel onderdeel van de gemeente) |
Uitvoering diensten bibliotheek als gemeentelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
Nee |
Art. 88 Wet GBA (incidenteel) Art. 96 Wet GBA (systematisch) |
Binnengemeentelijke afdeling of -dienst |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
Eigen beleid gemeente |
Art. 88 Wet GBA (incidenteel) Art. 96 Wet GBA (systematisch) |
Buitengewoon opsporingsambtenaar Openbaar Vervoer |
Controle (identificatieplicht) op zwartrijden in het openbaar vervoer; opmaken proces-verbaal |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijk taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Bureau voor Rechtshulp |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Financiële instellingen (banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen) |
Buitengerechtelijke incassowerk-zaamheden zoals het sturen van een betalingsherinnering, het opsporen van debiteuren |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
||
Financiële instellingen (banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen) Geautoriseerd door minister voor GBA-verstrekkingen |
Uitbetalen van opvorderbare gelden al dan niet op termijn. Zie lijst op www.bprbzk.nl onder GBA/downloads/landelijke tabellen, of de CD-rom met landelijke tabellen |
Bijzondere derde |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de taak. Verzoek vindt plaats middels voorgeschreven formulieren. (zie brief BPR2003/U66312) |
Niet mogelijk |
€ 2,27 op grond van legesverordening |
Art. 99 lid 1 Wet GBA Art. 68b Besluit GBA |
Financieringsinstellingen |
Voor commerciële doeleinden zoals het opsporen van debiteuren, het sturen van (rekening)afschriften, het bijhouden van een "niet-pensioen" gerichte administratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
||
FIOM |
Opsporen van personen (bijv. familieleden) |
Bijzondere derde |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de taak. Verzoek vindt plaats middels voorgeschreven formulieren. (zie brief BPR 4 aug 2005) |
Niet mogelijk |
€ 2,27 op grond van legesverordening |
Art. 99 lid 1 Wet GBA Art. 68c1 Besluit GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Gerechtsdeurwaarders (publieke taken) |
Uitvoering van een publiekrechtelijke taken zoals genoemd in artikel 2 van de Gerechtsdeurwaarderswet. Voorbeeld: betekenen dagvaardingen of gerechtelijke aanzeggingen, exploten, ontruimingen |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Gerechtsdeurwaarders (commercieel doel) |
Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Voorbeeld: buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
||
Incassobureaus |
Buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie, sturen betalingsherinneringen, opsporen debiteuren |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
||
Informatie Beheer Groep |
Uitvoering van een publiekrechtelijke taak zoals genoemd in de Wet op de Studiefinanciering |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Instellingen (bestuursorganen) op grond van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants (NIVRA) |
Uitvoering Wet op de Registeraccountants. Voor registratietaak accountantsregister; verstrekking aan individuele accountants is niet toegestaan |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
KPN Telecom/ TNT Postgroep/ TPG Post |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank als onderdeel van een gemeente of als onderdeel van een gemeenschappelijke regeling (Wgr) |
Uitvoering maatschappelijke diensten als gemeentelijke taak. Volgens gemeentelijke verordening |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
Nee |
Art. 88 Wet GBA (incidenteel) Art. 96 Wet GBA (systematisch) |
Leasebedrijven |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Makelaars |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Mandaat BV (indien gevraagd door een onbezoldigd belastingambtenaar van een gemeente) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Notarissen (publieke taak) |
Uitvoering van een publiekrechtelijke taak zoals genoemd in de Wet op het Notarisambt. Voorbeeld: verlijden authentieke akten zoals het opstellen van een verklaring van erfrecht |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Notarissen (commercieel doel) |
Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Voorbeeld: buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
||
Nutsbedrijven |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Ouderenorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Overheidsinstanties zoals Belastingdienst, RDW, SVB en politie |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Niet mogelijk |
€ 2,27 |
Art. 88 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Postorderbedrijven |
Buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie, sturen betalingsherinneringen, opsporen debiteuren |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
||
Rechtsbijstand |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Rechtskundig- en adviesbureaus |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Reclassering/verslaafden-zorg7 |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Stichting Bureau Nieuwkomers7 |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Uitzendbureaus |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|||
Vakorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Schema voor schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA
Samengesteld door een werkgroep* uit
de NVVB adviescommissie Persoonsinformatie & Privacy
versie januari 2006
Waarom dit schema?
Collega’s Burgerzaken in het land willen weten waar ze aan toe zijn (wat ze wel en niet mogen of kunnen) wanneer hen schriftelijk het verzoek wordt gedaan om op papier gegevens uit de GBA te verstrekken. De NVVB-adviescommissie Persoonsinformatie & Privacy (PIP) heeft daarom het initiatief genomen om een makkelijk toegankelijke handreiking te maken voor de medewerker Burgerzaken die tot taak heeft de incidentele GBA-verstrekkingen op papier te verzorgen.
Het is vaak een lastige materie waarbij systematisch moet worden nagegaan wie wat vraagt en waarom en of er vervolgens een basis is om aan die vraag tegemoet te komen.
Voor een deel kan de beoordeling van een verzoek om GBA-gegevens geschieden op basis van de GBA-wetgeving. Maar in een behoorlijk aantal situaties is het gemeentelijk informatiebeleid bepalend voor de vraag of gegevens al dan niet mogen worden verstrekt.
Ook het wel of niet heffen van leges kan onderwerp zijn van gemeentelijke beleid.
Het tot stand gekomen schema voor de schriftelijke verzoeken om papieren gegevensverstrekking geeft geen limitatieve opsomming van alle mogelijke aanvragers en verstrekkingen.
Op grond van ervaringen in de alledaagse praktijk menen de werkgroepleden en de commissie PIP dat met dit schema een groot aantal vragen kan worden beantwoord waarmee medewerkers Burgerzaken in hun werk regelmatig te maken krijgen.
* Leden van de werkgroep waren (zijn) Arjan Altena (Hengelo O), Sylvia van Gilst (Rotterdam), Ton Kassenaar (Adviesbureau NVVB) en Ronald Zijlstra (Bureau NVVB).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl