Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338939
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338939/1
Reglement basisregistratie personen
Geldend van 11-10-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Reglement basisregistratie personenBurgemeester en wethouders van de gemeente Rozendaal
Gelet op de
- ·
Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen
- ·
Wet bescherming persoonsgegevens
- ·
Gelet op artikel 156 Gemeentewet
- ·
Verordening basisregistratie personen van Rozendaal
BESLUIT:
Vast te stellen het volgende Reglement:
Reglement basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Rozendaal worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 3.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Rozendaal en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Rozendaal was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Rozendaal kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van dit Reglement;
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.
Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit Reglement treedt in werking met ingang van 6 januari 2014;
- 2.
Het Reglement van 25 november 2011 wordt ingetrokken;
- 3.
Dit Reglement wordt aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Rozendaal (Reglement BRP).
Aldus vastgesteld in de vergadering van 23-09-2014
De burgemeester, De secretaris,
J.H. Klein Molekamp W.G. Pieterse-Pook
BIJLAGE 1
Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Rozendaal hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit.
Afdeling Burgerzaken, Taken ter uitvoering van het Burgerlijk Wetboek (Burgerlijke Stand), de wet BRP, de Kieswet, de Paspoortwet, de Wegenverkeerswet (afgifte rijbewijzen), de Nationaliteitswetgeving en het CRIB en begraafplaatsadministratie, drank- en horecawet, pensioenwetgeving, salarisadministratie.
Bestuurssecretariaat, in verband met de 50-55-60-65-jarige bruidsparen in de gemeente Rozendaal.
Gemeentesecretaris, voor het aanschrijven van nieuwe inwoners van de gemeente voor het bijwonen van een kennismakingsavond.
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle organen van de gemeente beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
BIJLAGE 2
Lijst van organen van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Afdeling Belastingen, in verband met uitvoeren wetgeving gemeentelijke belastingen en afvalstoffenheffing.
De gegevens worden verstrekt conform het autorisatiebesluit BZK
BIJLAGE 3 behorend bij artikel 3 Reglement BRP
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisch. |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl