Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338329
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338329/2
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel
Geldend van 20-06-2024 t/m heden
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente MeppelHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;
Gelet op artikel 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratiepersonen gemeente Meppel;
B e s l u i t :
Vast te stellen De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel (inclusief bijlage)
Artikel 1. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Gegevens uit de basisregistratie personen kunnen verstrekt worden aan organen van de gemeente Meppel voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de aan hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen kunnen plaatsvinden door middel van het rechtstreeks raadplegen van de basisregistratiepersonen, door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.
-
3. De organen van de gemeente Meppel aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevens set en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden
-
1. Gegevens uit de basisregistratie personen kunnen op verzoek van derden aan hem verstrekt worden als:
- a.
De derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of
- b.
Het bepaalde krachtens lid 2 en 3.
- a.
-
2. Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt zijn:
- a.
kabinetswerkzaamheden burgemeester;
- b.
bevorderen lezen/bestrijden analfabetisme;
- c.
maatschappelijk werk;
- d.
algemene/geestelijke gezondheidszorg;
- e.
jeugdwelzijn;
- f.
ouderenzorg;
- g.
gehandicaptenzorg;
- a.
-
3. De volgende categorieën van derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie:
- a.
bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente);
- b.
door de gemeente gesubsidieerde instellingen met een niet-commercieel doel;
- c.
Instellingen of organisaties ten behoeve van:
- -
maatschappelijke dienstverlening;
- -
algemene en geestelijke gezondheidszorg;
- -
kinderopvang;
- -
jeugdwelzijnswerk;
- -
ouderenzorg;
- -
gehandicaptenzorg;
- -
werkvoorziening.
- -
- d.
Crematoria en begraafplaatsen (niet gemeentelijk)
- e.
Pensioenfondsen voor het bijhouden van de administratie;
- f.
Reclassering/verslaafdenzorg;
- g.
Woningbouwverenigingen/ woningbouwcorporaties voor het tegengaan van spookbewoning;
- h.
Ziekenhuizen voor patiëntenzorg en verlenen medische zorg.
- a.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op de algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
-
5. Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening bedoeld in artikel 3.21 eerste lid wet BRP is vermeld.
Artikel 3. Terugmeldplicht
-
1. Organen van de gemeente Meppel doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de basisregistratie personen ontvangen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de basisregistratie personen.
-
2. De verplichting tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van artikel 1 verstrekt kan worden.
-
3. De beheerder van de basisregistratie personen regelt de wijze waarop de mededeling wordt gedaan.
-
4. De beheerder van de basisregistratie personen regelt de wijze waarop de kennisgeving aan het orgaan van de gemeente Meppel naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet basisregistratie personen en de artikelen 27 en 28 van het besluit basisregistratie personen.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot en met 6 januari 2014
-
2. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel.
Ondertekening
Bijlage 1
VERSTREKKINGEN AAN ORGANEN VAN DE GEMEENTE MEPPEL
Slechts aan medewerkers voor wie uit hoofde van hun functie dagelijks gebruik van Key2Burgerzaken noodzakelijk en onontkoombaar is voor de uitvoering van hun publiekrechtelijke taken wordt autorisatie toegekend. Ter beoordeling van de beheerder
RECHTSTREEKSE TOEGANG TOT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN
BRP.ORGANISATIEONDERDEEL |
TEN BEHOEVE VAN |
GEGEVENSSET |
Team Dienstverlening, frontoffice |
Burgerzaken: De uitvoering van de Wet Basisregistratie personen, Kieswet, Burgerlijk Wetboek, Wet op de Lijkbezorging, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, Reglement rijbewijzen, Rijkswet op het Nederlanderschap |
Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens |
Team Dienstverlening, frontoffice |
Receptie: Uitvoering van de regeling gehandicaptenparkeerkaart |
01 persoonsgegevens (groep 02/03/04) 07 inschrijving (groep 66) 08. verblijfplaats (groep 09/10/11/12) |
Team Kwaliteit en Ondersteuning |
Toezicht Uitvoering van toezicht op grond van de Wmo2015, Participatiewet en Jeugdwet |
01 persoonsgegevens (groep 01/02/03/04/61) 02-03 oudergegevens (groep 01/02/03/04/62/83) 04 nationaliteit (groep 05) 05 huwelijksgegevens (groep01/02/03/04/06/07/15/83) 06 overlijden (groep 08/83) 07 inschrijving (groep 66/67/70) 08 verblijfplaats (groep09/10/11/12/13/14/72/75/83) 09 kindgegevens (groep 01/02/03) 10 verblijfstitel (groep 39/83) 11 gezag (groep 32/33/83)en verwijsgegevens |
Team Financiën en Belastingen |
Beheer Basisregistraties personen De uitvoering van de Wet Basisregistratie personen, Kieswet, Burgerlijk Wetboek, Wet op de Lijkbezorging, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, Reglement rijbewijzen, Rijkswet op het Nederlanderschap |
Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens |
Team Financiën en Belastingen |
Beheer Basisregistraties WOZ De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken |
01 persoonsgegevens(groep 01/02/03/04/61/83) 02-03 oudergegevens(groep 01/02/03/04/83) 04 nationaliteit (groep 83)05 huwelijksgegevens (groep01/02/03/04/06/07/15/83)06 overlijden (groep 08/83) 07 inschrijving (groep 66/67/70) 08 verblijfplaats (groep 09/10/11/12/13/14/72/75/83) 09 kindgegevens (groep 01/02/03/83) 58 historische gegevens verblijfplaats en verwijsgegevens |
Team Financiën en Belastingen |
Financiën voeren van debiteurenadministratie, (vervolging wanbetalers) |
01 persoonsgegevens (groep 02/03/04) 07 inschrijving (groep 66) 08 verblijfplaats (groep09/10/11/12) |
Team Financiën en Belastingen |
Heffen en invorderen Uitvoering van belastingverordeningen, Verordening op de heffing van lijkbezorgingsrechten, Invorderingswet, gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid |
01 persoonsgegevens (groep 01/02/03/04/61/83) 02-03 oudergegevens (groep 01/02/03/04/83) 04 nationaliteit (groep 83) 05 huwelijksgegevens (groep01/02/03/04/06/07/15/83) 06 overlijden (groep 08/83) 07 inschrijving (groep 66/67/70) 08 verblijfplaats (groep09/10/11/12/13/14/72/75/83) 09 kindgegevens (groep 01/02/03/83) 58 historische gegevens verblijfplaats en verwijsgegevens |
Team Interne Dienstverlening |
Systeembeheer en applicatiebeheer Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het bedrijfsnetwerk en de applicaties |
Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens |
Voor deze gemeentelijke organen geldt dat de verstrekte gegevens alleen gebruikt mogen voor de uitvoering van de in deze bijlage vermelde taak.
De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.
Voor iedere medewerker geldt dat persoonlijk autorisatie moet wordt verleend door de beheerder. Het verzoek tot autorisatie kan schriftelijk door middel van het autorisatieformulier worden aangevraagd.
Na goedkeuring door de beheerder wordt door de medewerker een geheimhoudings-verklaring ondertekend.
GEEN RECHTSTREEKSE TOEGANG TOT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN
ORGANISATIEONDERDEEL |
TEN BEHOEVE VAN |
GEGEVENSSET |
Team Bestuur en organisatie |
Bestuurssecretariaat Jubilarissen, felicitaties door de burgemeester: 50, 55, 60, 65 en 70 jarige huwelijken |
Naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, huwelijksdatum |
Team Bestuur en organisatie |
Bestuurssecretariaat Jubilarissen, felicitaties door deBurgemeester: 100+ jarigen |
Naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, huwelijksdatum |
Alle organisatieonderdelen |
Verzending poststukken aan bewoners of adressen in bepaalde wijken of delen daarvan (incidentele verstrekking in verband met enquêtes e.d.) |
Naam, adres, postcode, woonplaats |
Team Advies |
Juridisch advies Ten behoeve van onderzoek afgeven verklaring van overgangsrecht in verband met bewoning op grond van het bestemmingsplan / omgevingsplan op een bepaald adres |
Alle gegevens op de persoonslijst |
Voor deze gemeentelijke organen geldt dat de verstrekte gegevens alleen gebruikt mogen voor de uitvoering van de in deze bijlage vermelde taak.
De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.
VERBANDEN MET ANDERE GEMEENTELIJKE REGISTRATIES
WIE |
WAARVOOR |
WELKE GEGEVENS |
Data Distributie Voorziening |
Diverse gemeentelijke taken zodat een koppeling gelegd kan worden tussen de zaak en de juiste persoon en zodat een besluit kan worden genomen op grond van de wettelijke grondslag waarbij geldt dat alleen die gegevens verwerkt worden in de gekoppelde applicatie die nodig zijn voor de uitvoering van een wettelijke taak of het registreren van een contact met een inwoner. |
Persoonsgegevens, gegevens, gerelateerden, burgerlijke staat gegevens, nationaliteit-gegevens, huwelijksgegevens, overlijdens-gegevens, indicatie geheimhouding gegevens, adresgegevens, verblijftitelgegevens en verwijsgegevens |
De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl