Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338320
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338320/1
Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Hardenberg 2014
Geldend van 16-10-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Onderwerp: Reglement brp Hardenberg 2014Burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg;
gelezen het voorstel van de afdeling Dienstverlening (kenmerk 1072910);
gelet op het bepaalde in de verordening basisregistratie personen van de gemeente Hardenberg 2014;
overwegende, dat uitvoering dient te worden gegeven aan de bepalingen van artikel 1 en 2 van genoemde verordening;
dat daartoe nadere regels dienen te worden vastgesteld;
Besluiten:
vast te stellen navolgende nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Hardenberg 2014.
Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Hardenberg worden verstrekt, voor zover deze organen die nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaats vinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekking), door spontane verstrekking (mutatieverstrekking) en door middel van verstrekking van selecties uit de basisregistratie.
-
3. In bijlage 1 van deze nadere regels zijn de organen van de gemeente Hardenberg vermeld, waaraan gegevens worden verstrekt, voor welke taken persoonsgegevens worden verstrekt en welke gegevensset wordt verstrekt.
-
4. De medewerkers van het team publieksdienst hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en tot de landelijke basisregistratie personen (GBA-V) voor zover zij daartoe geautoriseerd zijn op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de landelijke basisregistratie personen blijkt uit het autorisatiebesluit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
-
5. Binnengemeentelijke organisatieonderdelen zijn verplicht om bij de uitvoering van hun taken gegevens uit de basisregistratie personen te gebruiken. De bij de gemeente gebruikte registraties zijn hiertoe via de gegevensmakelaar gekoppeld met de basisregistratie personen.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden.
-
1. Op verzoek van een derde kunnen aan hem overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen gegevens worden verstrekt over ingezetenen van de gemeente Hardenberg, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
2. Op verzoek van een derde kunnen aan hem overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen gegevens worden verstrekt over ingeschrevenen van de gemeente Hardenberg, voor zover de derde behoort tot een aangewezen categorie van derden, als bedoeld in artikel 3;
-
3. De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden;
-
4. Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de Wet basisregistratie personen.
Artikel 3 Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
-
1. De in bijlage 2 van dit reglement opgenomen werkzaamheden worden aangewezen als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Hardenberg;
-
2. De in bijlage 2 van dit reglement opgenomen categorieën van derden worden aangewezen als derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren.
Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking één dag na publicatie en werkt terug tot en met 6 januari 2014.
- 2.
Dit besluit kan worden aangehaald als: “Reglement brp Hardenberg 2014”.
Ondertekening
Bijlage 1. (Reglement brp Hardenberg 2014.)
Profielnummers |
|||||
Categorie gegevens incl. historie |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Persoon |
ja |
ja |
ja |
ja |
ja |
Ouders |
ja |
ja |
ja |
||
Nationaliteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
|
Huwelijk |
ja |
ja |
ja |
ja |
ja |
Overlijden |
ja |
ja |
ja |
ja |
ja |
Inschrijving |
ja |
ja |
ja |
ja |
ja |
Verblijfplaats |
ja |
ja |
ja |
ja |
ja |
Kind |
ja |
ja |
ja |
||
Verblijfstitel |
ja |
ja |
ja |
||
Gezag |
ja |
ja |
|||
Reisdocumenten |
ja |
||||
Kiesrecht |
ja |
||||
Afnemers |
ja |
||||
Aantekening |
ja |
||||
Adm. Data |
ja |
||||
Verwijzing |
ja |
ja |
ja |
||
Gezinshoofd |
ja |
ja |
|||
Hoofdbewoner |
ja |
ja |
|||
Aangehaakte Aantekeningen |
ja |
||||
Stiefouders |
ja |
ja |
Orgaan van de gemeente |
(Wettelijk) kader/taken |
Profiel |
Afdeling Dienstverlening: |
||
Team Publieksdienst |
Wet basis registratie personen, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving Rijbewijzen, Wet Rampen en zware ongevallen / CRIB, regelgeving verklaring omtrent het gedrag, verloren en gevonden voorwerpen, WMO, APV, Wet op de Kansspelen. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren. |
1 |
Team Gegevensbeheer |
Beheer van alle binnen de gemeente beheerde gegevens. Wet WOZ, Invorderingswet en uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoort. |
1 |
Team ICTF (systeembeheer) |
Het waarborgen van een juiste werking van de GBA applicatie, Wet BAG |
1 |
Team ICTF (overig) |
Postregistratie, dispensatie niet openbare archiefstukken |
5 |
Team FIV |
Uitvoering van Gemeentewet, Invorderingswet, AWB, Algemene Wet Rijksbelasting, Wet WOZ, gemeentelijke belastingverordeningen en van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren. |
3 |
Team POJC |
Uitvoeren van personele regelingen, Wachtgeldregelingen, pensioenen wethouders en ex-wethouders, WW uitkeringen, de APV, bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen, toekennen van onderscheidingen aan ingezetenen. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren. |
4 |
Afdeling Maatschappelijk Domein: |
||
Team Inkomen |
Uitvoering van de Wet Werk en Bijstand, Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren |
2 |
Team Werk |
Uitvoering van de Wet Werk en bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren |
2 |
Team WMO |
Uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning, Leerplichtwet, RMC-functie. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren. |
2 |
Afdeling Ruimtelijk Domein: |
||
Team Ruimte en vergunningen |
Uitvoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de APV, de Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren. |
3 |
Team Toezicht en handhaving |
Toezicht op en handhaving van Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de APV, de Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet, Huisvestingszaken. uitvoeren van opsporingstaken. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren. |
4 |
Directiestaf |
||
Directiestaf |
Toekennen van onderscheidingen aan ingezetenen en attenties voor (huwelijks)jubilarissen. Uitvoering van de Wet Rampen en zware ongevallen / CRIB uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van de staf behoren. |
2 |
Bijlage 2. (Reglement brp Hardenberg 2014).
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Hardenberg |
Categorie van derden die voor verstrekking van gegevens in aanmerking komen. |
Het geven van hulp en voorlichting aan ouderen |
Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het geven van hulp en voorlichting aan ouderen in de gemeente Hardenberg |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan van illegale bewoning en woonfraude |
Woningcorporaties (toegelaten instellingen) als bedoeld in artikel 70 van de Woningwet |
Gehandicaptenzorg |
Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het geven van hulp en voorlichting aan gehandicapten in de gemeente Hardenberg |
Jeugdwelzijnswerk / Jeugd en jongerenwerk |
Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het bevorderen van het welzijn van de jeugd en de jongeren en/of de behartiging van de overige jeugd en jongerenzorg in de gemeente Hardenberg |
Sociale werkvoorziening |
Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het verrichten van werkzaamheden op het terrein van de sociale werkvoorziening in de gemeente Hardenberg |
Opsporen van nabestaanden i.v.m. ruimingsbeleid, begraven of cremeren van overleden inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria, begraafplaatsen. |
Toelichting “Reglement brp Hardenberg 2014”.
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Hardenberg 2014. De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna te noemen BZK) verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de Basis Registratie Personen zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Hardenberg woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Hardenberg op grond van artikel 3.2 Wet basis registratie personen (brp).
Zolang de Wet brp door de gemeente Hardenberg wordt uitgevoerd met behulp van systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Hardenberg beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de basisregistratie (brp) zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Hardenberg woonachtig zijn, dient de gemeente Hardenberg het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
De verstrekking aan organen van de gemeente is neergelegd in artikel 1 en de in dat artikel genoemde bijlage.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basis registratie personen aan een groot aantal derden al voorzien in de wet. Desondanks kunnen er lokale gewichtige maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Hardenberg. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, is het mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkte set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9 lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3. Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
In dit artikel worden de bijlagen genoemd waarin de gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente Hardenberg en de aanwijzing van de categorieën derden is uitgewerkt.
Tot nu toe heeft de gemeente onder de wet GBA een restrictief beleid gevoerd met betrekking tot de verstrekking van persoonsgegevens aan derden.
Nu in de Wet brp de mogelijkheden tot verstrekking aan derden op een wat andere manier heeft geregeld dan de Wet GBA is bezien welke ruimte benut kan worden om de verstrekkingsmogelijkheden, met behoud van het restrictieve karakter van het gemeentelijk beleid zoals dat gold onder de Wet GBA, enigszins te verruimen.
Nadrukkelijk is hierbij gekeken naar (de elementen binnen) het wettelijk criterium van het gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Hardenberg. Slechts wanneer deze elementen aanwezig zijn is ruimte geschapen voor een ruimere verstrekkingsmogelijkheid dan onder de Wet GBA.
Met het oog op de bescherming van de privacy van de ingezetenen en integriteitsafwegingen is gekozen om persoonsgegevens alleen te verstrekken aan derden die rechtspersoonlijkheid bezitten en volledige rechtsbevoegdheid hebben.
Bij het benoemen van de werkzaamheden is het uitgangspunt gehanteerd, dat deze een invulling zijn van gemeentelijk beleid of daar heel nauw bij aansluiten. Hierin ligt ook de relatie tussen het gemeentelijk belang en het in de Wet brp genoemde gewicht van het maatschappelijk belang.
Artikel 4. Inwerkingtreding en citeerartikel
Het Reglement brp Hardenberg 2014, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wrp inwerking treedt. Zoals van toegepast bij de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Hardenberg 2014 is het noodzakelijk ook dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl