Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR337728
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR337728/1
Regeling gegevensverstrekking BRP Harlingen 2014
Geldend van 23-09-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking BRP Harlingen 2014Artikel1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
- 1.
Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Harlingen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
- 2.
De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
- 3.
De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel2: Verstrekkingen aan derden
- 1.
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Harlingen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Harlingen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
- 2.
Over een ingezetene van de gemeente Harlingen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
- 3.
De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
- 4.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
- 1.
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling;
- 2.
Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel4 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.
- 2.
Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014 Harlingen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 16-09-2014 .
De burgemeester, De secretaris,
de heer W.R. Sluiter de heer J.S.W. Ozenga
Bijlage 1 behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Harlingen 2014
Deze bijlage tabel 1 behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Harlingen 2014 en bevat een opgave van de organisatieonder-delen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Harlingen hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit.
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset Basisregistratie |
Gegevensset GBA-V |
Afdeling Publiekszaken, onderdeel KCC |
Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. Verordening lijkbezorgingrechten, Verordening parkeerbelastingen, Begraafplaatsverordening. |
Alle gegevens van de persoonslijst |
Alle gegevens, die door de gemeente in de GBA-V geraadpleegd kunnen worden. |
Afdeling Bedrijfsvoering, onderdeel Belastingen en Vastgoed |
Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ verordening, Belastingverordening, Uitvoering belastingwetgeving, Vastgoedadministratie. |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdengegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens en kindgegevens |
De gegevens opgenomen in Bijlage II van het Autorisatiebesluit BZK. |
Afdeling Ruimtelijke Zaken |
Wet milieubeheer, Wet verontreiniging oppervlaktewater, Woningwet, het BW Wet RO, enquête woonbehoefte-onderzoek, Wet op de Kadasters. Monumentenwet, Verordeningen m.b.t. het Havenbeheer, Veiligheidsbeheer t.a.v. de havens |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdengegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
De gegevens opgenomen in Bijlage V van het Autorisatiebesluit BZK. |
Afdeling Bedrijfsvoering, onderdeel Bestuurssecretariaat |
Jubilea, Koninklijke onderscheidingen. |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdengegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens en kindgegevens. |
Niet van toepassing |
Afdeling Bedrijfsvoering, onderdeel Personeel en Organisatie |
Wachtgeldregeling en uitkering ambtenaren en wethouders |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdengegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens en kindgegevens. |
De gegevens opgenomen in Bijlage en XVII en XVIII van het Autorisatiebesluit BZK. |
Afdeling Publiekszaken, onderdeel Sociaal Cultureel Werk |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Sociale Wetgeving, Welzijnsregelingen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitgegevens, huwelijksgegevens, overlijdengegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens en kindgegevens. |
Niet van toepassing |
Afdeling Publiekszaken, onderdeel Welzijn, Onderwijs, Cultuur en Sport |
Verordening leerlingenvervoer, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdengegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens kindgegevens en gezaggegevens. |
Niet van toepassing |
Afdeling Publiekszaken, onderdeel Handhaving |
Leerplichtwet , Verordening leerlingenvervoer, Parkeerverordening. Bijzonder wetten, Algemene Plaatselijke Verordening. |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitgegevens, huwelijksgegevens, overlijdengegevens, inschrijvingsgegevens verblijfplaatsgegevens kindgegevens en gezaggegevens. |
De gegevens opgenomen in Bijlage V van het Autorisatiebesluit BZK. |
Alle hierboven niet vermelde gemeentelijke organisatieonderdelen |
Diverse gemeentelijke taken. |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en adresgegevens. |
Niet van toepassing |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Leerlingenregistratie (o.g.v. een SLA ondergebracht bij de gemeente Leeuwarden) |
Ten behoeve van het RMC en de uitvoering van de Leerplichtadministratie |
Mutatiegegevens met betrekking tot: Geboorte en Vestiging van de groep 0 tot 23 jarigen |
Afdeling Bedrijfsvoering, onderdeel Belastingen en Vastgoed |
Uitvoering Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ verordening, Belastingverordening en Vastgoedadministratie. |
Mutatiegegevens met betrekking tot: Vertrek, Vestiging, Overlijden, Huwelijk, Echtscheiding, Binnenverhuizing, Infrastructurele wijziging en wijziging Naamgebruik |
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Corsa |
Diverse gemeentelijke taken |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Key2Begraven |
Uitvoering Wet op de lijkbezorging, Verordening lijkbezorgingrechten en Begraafplaatsverordening. |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Probel (belastingsysteem) |
Uitvoering Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ verordening, Belastingverordening en Vastgoedadministratie. |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kindgegevens |
Coda (Financieel systeem) |
Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiele administratie |
Persoonsgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Bouwvergunningensysteem |
Uitvoering Woningwet en Bouwbesluit |
Persoonsgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Bijlage 2 behorend bij artikel 3 regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Harlingen 2014
Bijlage 2 behorend bij artikel 3 regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Harlingen 2014
(Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisch |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl