Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP)

Geldend van 24-09-2020 t/m heden

Intitulé

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen

Gelet op de

Besluiten

vast te stellen:

Het reglement voor de basisregistratie personen

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Wijchen worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3.

    De organen van de gemeente Wijchen aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 30 augustus 2016,
De burgemeester,
De secretaris,

Bijlage 1 Tabellen

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Rechtmatige grondslag

Ad hoc raadpleging persoon

Berichtgeving via distributiesysteem

Selectieverstrekking

Ad hoc verstrekking via mail/telef.

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Jubileaoverzichten: 50, 60, 65 en jarige huwelijken 90, 100, 100+jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Lokale taak

6

7

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Toekennen van onderscheidingen

Behandelen aanvragen toekennen van onderscheidingen

Wet Orde Nederlandse Leeuw

Wet Orde van Oranje-Nassau

Lokale taak

7

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Registratie ingekomen stukken

Ondersteuning proces dienstverlening aan burgers en bedrijven

Archiefwet

Lokale taak

4

Afdeling Bestuurs en Managementondersteuning

Personeelsadministratie

Pensioenen raadsleden en wethouders

Wachtgelden gemeentepersoneel

Ondersteuning personeelsleden en bestuurders

Gemeentewet

Ambtenarenwet

Algemene pensioenwet politie ambtsdragers en het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en artikel 95 Gemeentewet

4

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

Opnamen personen in psychiatrisch ziekenhuis

Wet BOPZ

7

Afdeling Financiën, Informatisering en Automatisering

Administreren

Adviseren

Uitvoeren financiële administratie

Inkoop & aanbesteding

Organisatie Planning en control cyclus

Voldoen aan het beleid op inkoop en aanbestedingen

Rechtmatig handelen

Gemeentewet

4

De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling, Gemeenschappelijk Belastingkantoor BHW, die organisatorisch is ondergebracht bij de gemeente Beuningen

OZB

Afvalstoffenheffing

Rioolheffing

Forensenbelasting

Hondenbelasting

Opleggen aanslagen gemeentelijke belastingen

Wet Onroerende Zaken (WOZ)

BW

Gemeentewet

Invorderingswet

Wet milieubeheer

2

2

Afdeling Openbare werken en Vastgoed

Beheren en onderhouden

Beheer openbare ruimte

Buitendienst

Wet milieubeheer

Woningwet

Brandbeveiligingsverordening

Besluit brandveilig gebruik Gebouwen

Wet verontreiniging Oppervlaktewater

APV

Wet ruimtelijke ordening

5

5

Afdeling Publiekszaken

Stembureauleden

Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoedingen

Kieswet

1

Afdeling Publiekszaken

Burgerlijke Stand

Naturalisatie

Verklaring omtrent gedrag

Reisdocumenten

Rijbewijzen

Naamswijziging

Verloren voorwerpen

Gevonden voorwerpen

Dienstverlening aan burgers

Wet Brp

Reglement Brp

Burgerlijk wetboek deel 1

Besluit burgerlijke stand

Nationaliteitswetgeving

Wet justitiële documentatie

Paspoortwet

Rijkswet voor het wegverkeer

Regelgeving rijbewijzen

Wet op de lijkbezorging

Besluit gevonden voorwerpen

BW

3

2

Afdeling Publiekszaken

Gehandicaptenparkeerkaarten

Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten

WMO,

Art. 2 Wet voorzieningen gehandicapten en

Verordening voorziening gemeente Wijchen.

2

2

Afdeling Publiekszaken

1e lijns telefonische dienstverlening

Registratie van het klantcontact

Lokale taak

8

Afdeling Ruimte en Leefomgeving

Verstrekken van vergunningen

Dienstverlening aan burgers en bedrijven

Woningwet

Leegstandswet

APV

Wet ruimtelijke ordening

Monumentenwet

WABO

Winkeltijdenwet

Drank- en Horecawet

Wet op de kansspelen

Wet Milieubeheer

Woningwet

Brandbeveiligingsverordening

Besluit brandveilig gebruik Gebouwen

Wet verontreiniging Oppervlaktewater

2

2

4

Afdeling Samenleving

Leerlingenvervoer

Leerplicht

Verstrekken subsidie

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer

Wet op het primair onderwijs

Leerplichtwet

Leerplichtregeling 1995

Subsidieverordening

1

1

Afdeling Publiekszaken

Verstrekken uitkeringen

Dienstverlening aan burgers

WMO

2

2

4

en

AWBZ

2

Maatschappelijke ondersteuning

Ondersteuning van burgers

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

2

Afdeling Samenleving

Werk en bijstand

Inburgering

Participatiewet

Wet IOAW/IOAZ

2

Onderzoek t.b.v. fraudebestrijding

Besluit vangnetregeling

3

Wet kinderopvang

Wet inburgering

BW

De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de gemeenschappelijke regeling.

Werkbedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN)

Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening

Uitvoering van de taken Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening in het kader van de Participatiewet

Participatiewet

9

9

9

De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Druten Wijchen, Domein BSP, team SPA.

Behandeling dossiers

Juiste tenaamstelling en adressering.

Dossiers opvoeren in zaaksysteem.

8

8

afbeelding binnen de regeling

Reglement BRP

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Wijchen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Wijchen in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Wijchen over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Wijchen in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

Zolang de Wbrp door de gemeente Wijchen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Wijchen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Wijchen woonachtig zijn, dient de gemeente Wijchen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de eerste dag na bekendmaking.