Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR337566
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR337566/3
Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP)
Geldend van 24-09-2020 t/m heden
Intitulé
Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP)Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen
Gelet op de
- •
- •
Verordening basisregistratie personen van Wijchen
- •
Besluiten
vast te stellen:
Het reglement voor de basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
- 1.
Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Wijchen worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;
- 2.
De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;
- 3.
De organen van de gemeente Wijchen aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
- 2.
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP).
Ondertekening
Bijlage 1 Tabellen
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Rechtmatige grondslag |
Ad hoc raadpleging persoon |
Berichtgeving via distributiesysteem |
Selectieverstrekking |
Ad hoc verstrekking via mail/telef. |
Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning |
Jubileaoverzichten: 50, 60, 65 en jarige huwelijken 90, 100, 100+jarigen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Lokale taak |
6 |
7 |
||
Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning |
Toekennen van onderscheidingen |
Behandelen aanvragen toekennen van onderscheidingen |
Wet Orde Nederlandse Leeuw Wet Orde van Oranje-Nassau Lokale taak |
7 |
|||
Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning |
Registratie ingekomen stukken |
Ondersteuning proces dienstverlening aan burgers en bedrijven |
Archiefwet Lokale taak |
4 |
|||
Afdeling Bestuurs en Managementondersteuning |
Personeelsadministratie Pensioenen raadsleden en wethouders Wachtgelden gemeentepersoneel |
Ondersteuning personeelsleden en bestuurders |
Gemeentewet Ambtenarenwet Algemene pensioenwet politie ambtsdragers en het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en artikel 95 Gemeentewet |
4 |
|||
Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning |
Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) |
Opnamen personen in psychiatrisch ziekenhuis |
Wet BOPZ |
7 |
|||
Afdeling Financiën, Informatisering en Automatisering |
Administreren Adviseren Uitvoeren financiële administratie Inkoop & aanbesteding |
Organisatie Planning en control cyclus Voldoen aan het beleid op inkoop en aanbestedingen Rechtmatig handelen |
Gemeentewet |
4 |
|||
De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling, Gemeenschappelijk Belastingkantoor BHW, die organisatorisch is ondergebracht bij de gemeente Beuningen |
OZB Afvalstoffenheffing Rioolheffing Forensenbelasting Hondenbelasting |
Opleggen aanslagen gemeentelijke belastingen |
Wet Onroerende Zaken (WOZ) BW Gemeentewet Invorderingswet Wet milieubeheer |
2 |
2 |
||
Afdeling Openbare werken en Vastgoed |
Beheren en onderhouden Beheer openbare ruimte Buitendienst |
Wet milieubeheer Woningwet Brandbeveiligingsverordening Besluit brandveilig gebruik Gebouwen Wet verontreiniging Oppervlaktewater APV Wet ruimtelijke ordening |
5 |
5 |
|||
Afdeling Publiekszaken |
Stembureauleden |
Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoedingen |
Kieswet |
1 |
|||
Afdeling Publiekszaken |
Burgerlijke Stand Naturalisatie Verklaring omtrent gedrag Reisdocumenten Rijbewijzen Naamswijziging Verloren voorwerpen Gevonden voorwerpen |
Dienstverlening aan burgers |
Wet Brp Reglement Brp Burgerlijk wetboek deel 1 Besluit burgerlijke stand Nationaliteitswetgeving Wet justitiële documentatie Paspoortwet Rijkswet voor het wegverkeer Regelgeving rijbewijzen Wet op de lijkbezorging Besluit gevonden voorwerpen BW |
3 |
2 |
||
Afdeling Publiekszaken |
Gehandicaptenparkeerkaarten |
Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten |
WMO, Art. 2 Wet voorzieningen gehandicapten en Verordening voorziening gemeente Wijchen. |
2 |
2 |
||
Afdeling Publiekszaken |
1e lijns telefonische dienstverlening |
Registratie van het klantcontact |
Lokale taak |
8 |
|||
Afdeling Ruimte en Leefomgeving |
Verstrekken van vergunningen |
Dienstverlening aan burgers en bedrijven |
Woningwet Leegstandswet APV Wet ruimtelijke ordening Monumentenwet WABO Winkeltijdenwet Drank- en Horecawet Wet op de kansspelen Wet Milieubeheer Woningwet Brandbeveiligingsverordening Besluit brandveilig gebruik Gebouwen Wet verontreiniging Oppervlaktewater |
2 |
2 |
4 |
|
Afdeling Samenleving |
Leerlingenvervoer Leerplicht Verstrekken subsidie |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer |
Wet op het primair onderwijs Leerplichtwet Leerplichtregeling 1995 Subsidieverordening |
1 |
1 |
||
Afdeling Publiekszaken |
Verstrekken uitkeringen |
Dienstverlening aan burgers |
WMO |
2 |
2 |
4 |
|
en |
AWBZ |
2 |
|||||
Maatschappelijke ondersteuning |
Ondersteuning van burgers |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
2 |
||||
Afdeling Samenleving |
Werk en bijstand |
||||||
Inburgering |
Participatiewet Wet IOAW/IOAZ |
2 |
|||||
Onderzoek t.b.v. fraudebestrijding |
Besluit vangnetregeling |
3 |
|||||
Wet kinderopvang Wet inburgering BW |
|||||||
De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de gemeenschappelijke regeling. Werkbedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN) |
Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening |
Uitvoering van de taken Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening in het kader van de Participatiewet |
Participatiewet |
9 |
9 |
9 |
|
De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Druten Wijchen, Domein BSP, team SPA. |
Behandeling dossiers |
Juiste tenaamstelling en adressering. Dossiers opvoeren in zaaksysteem. |
8 |
8 |
Reglement BRP
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Wijchen.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Wijchen in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Wijchen over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Wijchen in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.
Zolang de Wbrp door de gemeente Wijchen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Wijchen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Wijchen woonachtig zijn, dient de gemeente Wijchen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de eerste dag na bekendmaking.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl