Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR336882
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR336882/1
Regeling vervallen per 01-01-2016
Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2014
Geldend van 02-09-2014 t/m 31-12-2015
Intitulé
Bevoegdhedenregeling gemeente AstenHet college van burgemeester en wethouders, respectievelijk, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Asten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, overwegen dat:
- -
gelet op besluit van de raad van 25 april 2006 inzake vertegenwoordiging van de raad in procedures;
- -
gelet op het bepaalde in de gemeentewet en hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
gelet op het Organisatiebesluit Gemeente Asten en de Regeling budgethouderschap en Aanwijzingsbesluit Budgethouders
BESLUITEN:
- I.
In te trekken de Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2012, vastgesteld bij besluit van 10 januari 2012;
- II.
Vast te stellen de Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2014;
- III.
De uitoefening van de bevoegdheden die staan vermeld in het bij dit besluit behorende register te verlenen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen;
- IV.
Ten aanzien van de uitoefening van de in dit besluit bedoelde mandaten, volmachten en machtigingen een aantal hieronder volgende algemene bepalingen vast te stellen.
Artikel 1 Begripsbepaling
-
1. De bevoegdhedenregleing verstaat onder
Mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3 Awb.
-
2. Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
-
3. Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, geen besluiten of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde.
Artikel 2 Bevoegde functionaris
-
1. De uitoefening van de bevoegdheden en handelingen, vermeld in het hierbij behorende bevoegdhedenregister, wordt opgedragen aan de daarbij vermelde functionaris.
-
2. De genoemde functionaris maakt van de aan hen verleende bevoegdheid slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot zijn werkterrein.
-
3. De direct leidinggevende(n) van de functionaris aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen is eveneens bevoegd.
-
4. Ingeval van afwezigheid van het afdelingshoofd geldt de vervangingsregeling zoals het betreffende afdelingshoofd deze op zijn/haar afdeling is overeengekomen. Het plaatsvervangend afdelingshoofd heeft dezelfde bevoegdheden als het afdelingshoofd die hij/zij vervangt.
-
5. Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger, dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de woorden of afkorting “bij afwezigheid/ba.” of “plaatsvervanger/plv.”.
Artikel 3 Ondermandaat
-
1. Alleen directie en afdelingshoofden kunnen de hen verleende bevoegdheden ondermandateren.
-
2. Schriftelijk verleende ondermandaten worden als bijlage toegevoegd aan het bevoegdhedenregister.
-
3. Het ondermandaat vervalt indien:
- a.
de functionaris die het ondermandaat verleent, het ondermandaat intrekt;
- b.
het mandaat van de functionaris die het ondermandaat heeft verleend komt te vervallen.
- a.
Artikel 4 Reikwijdte
-
1. Bij de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in het bijbehorend register wordt in acht genomen wat daaromtrent wordt gesteld bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, beleidsregels, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen.
-
2. Een ieder dient bij de uitoefening van de bevoegdheden, als bedoeld in het bijbehorend register, artikel 19 van het Organisatiebesluit gemeente Asten in acht te nemen.
-
3. Voor de uitoefening van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, geldt dat daarvoor een toereikend bedrag moet zijn opgenomen in de begroting. De bevoegdheden in het kader van het budgethouderschap dienen in acht te worden genomen.
-
4. Indien de inwerkingtreding van wetten en verordeningen niet leidt tot een verandering van de inhoud en reikwijdte van de in het register toegekende bevoegdheden, worden de bevoegdheden in het register tevens geacht te zijn toegekend op basis van de actuele wet- en regelgeving.
-
5. Voor zover niet strijdig met de toepasselijke wetgeving blijft de oude bevoegdhedenregeling met bijbehorend register zoals deze gold vóór inwerkingtreding van deze bevoegdhedenregeling van toepassing voor de in mandaat te nemen besluiten met betrekking tot lopende dossiers waarvan de wettelijke grondslag in de nieuwe regeling niet meer is opgenomen.
Artikel 5 Inhoud bevoegdheid
-
1. Indien het college c.q. de burgemeester mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van (de uitvoering van) een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords, met inachtneming van artikel 4. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder mede verstaan:
- a.
Het nemen van alle voorbereidende besluiten c.q. ontwerpbesluiten;
- b.
Het uitreiken van een gespecificeerd bewijs van ontvangst e.d.;
- c.
Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.;
- d.
Verzoeken om (kostenloze) advisering aan derden;
- e.
Verdagen, opschorten en/of uitstellen;
- f.
Verzoeken om aanvullende informatie;
- g.
Het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;
- h.
Het stellen van nadere voorwaarden en voorschriften;
- i.
Het toekennen van bedragen in termijnen;
- j.
Het toekennen van voorschotten;
- k.
Het afleggen van verantwoording aan het rijk;
- l.
Het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
- m.
Het toezenden van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
- n.
Alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid
- a.
-
2. Indien het college c.q. de burgemeester een bevoegdheid zelf uitoefent zijn algemene handelingen en correspondentie in het kader van de voorbereiding of uitvoering van te nemen en genomen besluiten opgedragen aan ambtenaren. Hieronder wordt mede verstaan:
- a.
Het schriftelijk verstrekken en toezenden van gegevens en informatie;
- b.
Het opvragen van inlichtingen, bescheiden en kosteloze adviezen aan derden;
- c.
Kennisgeving ter inzage legging besluit/aanvraag;
- d.
Het uitreiken van een algemeen bewijs van ontvangst;
- e.
Het toezenden/doorzenden van besluiten aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
- f.
Het bekend maken van besluiten;
- g.
Verzoeken om aanvullende informatie;
- h.
Geven van algemene informatie, geen besluiten zijnde.
- a.
-
3. Waar volmacht is verleend tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van de uitvoering van die rechtshandeling, waartoe ook worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten die hiermee verband (kunnen) houden.
Artikel 6 Ondertekening
-
1. Daar waar door het bestuursorgaan een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit, wordt tevens de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit wettelijk niet is uitgesloten.
-
2. Bij de uitoefening van mandaat worden besluiten van het college respectievelijk de burgemeester als volgt ondertekend:
namens het college van burgemeester en wethouders van Asten,OF
namens de burgemeester van Asten,
Handtekening functionaris
naam functionaris
team- of functieaanduiding van de functionaris
-
3. Indien het bestuursorgaan zelf een besluit heeft genomen kan de ondertekening van deze besluiten ook plaatsvinden door directie en afdelingshoofden. In dat geval worden de besluiten als volgt ondertekend:
Overeenkomstig het door het college van Asten genomen besluit, of
overeenkomstig het door de burgemeester van Asten genomen besluit,
Handtekening functionaris
naam functionaris
team- of functieaanduiding van de functionaris
-
4. Bij de uitoefening van mandaat worden stukken van de heffingsambtenaar respectievelijk de invorderingsambtenaar als volgt ondertekend:
namens de invorderingsambtenaar of namens de invorderingsambtenaar van Asten,
Handtekening functionaris
naam functionaris
team- of functieaanduiding van de functionaris
team- of functieaanduiding van de functionaris
Artikel 7 Slotbepaling
- 1.
Dit besluit wordt aangehaald als de “Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2014”.
- 2.
Deze regeling met de daarbij behorende bijlagen, treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.
- 3.
Met ingang van de in het tweede lid genoemde datum komen eerder genomen mandaatregelingen met bijbehorende mandaatbesluiten met betrekking tot de vermelde bevoegdheden te vervallen, behoudens het bepaalde in artikel 4 lid 4 en 5.
Ondertekening
BIJLAGE
Register
I. Algemeen deel (geldt voor de gehele organisatie)
1. Algemeen
- 1.1
Algemene bevoegdheden voortvloeiend uit Algemene wet bestuursrecht (Awb)
- 1.2
Aangaan van financiële verplichtingen
- 1.3
Vertegenwoordiging in procedures
- 1.4
Overig
II. Bijzonder deel (bevoegdheden per afdeling)
- 2.
Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling
- 2.1
Algemeen
- 2.2
Team Handhaving
- 2.3
Team Vergunningen
- 2.1
- 3.
Afdeling Openbare Werken
- 3.
1 Divers
- 4.
Afdeling Interne Dienstverlening
- 4.
1 Team Facilitaire ondersteuning
- 4.
2 Team Belastingen
- 4.
3 Team Financiële administratie
- 4.
4 Team Financieel beleid
- 4.
5 Team Personeel en organisatie
- 4.
6 Team Informatisering en automatisering
- 5.
Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling
- 5.
1 Team Welzijn
- 5.
2 Team Veiligheid
- 5.
3 Team Communicatie
- 6.
Afdeling Publiekszaken
- 6.
1 Team Inwonersplein
- 6.
2 Team WMO-Loket
III. Externe mandaten
1.Rekenkamercommissie
2. Atlant Groep
- 3.
Budgetwinkel, Plangroep
- 4.
Regiopolitie Brabant Zuid-Oost
- 5.
Werkplein en sociaal rechercheur
6. Bizob (Bureau inkoop en aanbestedingen Zuid-oost Brabant
7. VeiligheidsregioBrabant-Zuidoost
I. Algemeen deel (geldt voor gehele organisatie)
1. ALGEMEEN |
||||
1.1Algemene bevoegdheden voortvloeiend uit Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
||||
Regeling |
Omschrijving-------------------- bevoegdheid |
Bevoegd bestuurs-orgaan |
Mandaat/ Volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Bevoegdheden-regeling |
Algemene handelingen en correspondentie |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Bevoegdheden-regeling |
Ondertekenen van besluiten van bestuursorgaan zelf |
College, burgemeester |
Directie of afdelingshoofd |
|
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 2 |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van dit hoofdstuk |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Algemene wet Bestuursrecht, hoofdstuk 3 |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van dit hoofdstuk |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Uitgezonderd artikel 3:18 Awb |
Algemene wet bestuursrecht, artikel 3:18 |
Verlengen van beslistermijn |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Algemene wet bestuursrecht, titel 4.1 |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van deze titel |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Uitgezonderd artikel 4:18 Awb |
Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:18 |
Beslissen over de verschuldigdheid, hoogte en het toekennen van een dwangsom |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Algemene wet bestuursrecht afdeling 4.2.5, 4.2.6 en 4.2.7 |
Beslissen tot verlenen, vaststellen, intrekken, wijzigen, betalen en terugvorderen van subsidies. |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Voor zover passend binnen begroting en/of subsidieprogramma, uitgezonderd het aangaan van een uitvoeringsovereenkomst |
Algemene wet bestuursrecht, titel 4.4 |
Besluitvorming inzake het vaststellen van een betalingsverplichting (bestuursrechtelijke geldschulden van en aan de gemeente) inclusief besluiten met betrekking tot verrekening, uitstel van betaling, bevoorschotting en betaling wettelijke rente |
College |
Behandelend ambtenaar |
Vooraf afstemming met behandeld ambtenaar Interne Dienstverlening/Financiële administratie |
Algemene wet bestuursrecht, afdeling 4.4.4 |
Besluit tot aanmaning en invordering bij dwangbevel in verband met betaling van een geldschuld aan de gemeente (bestuursrechtelijke geldschuld) |
College |
Behandelend ambtenaar |
Vooraf afstemming met behandelend ambtenaar Interne Dienstverlening/Financiële administratie |
Algemene wet bestuursrecht, Artikel 5:28 |
Verzegeling van gebouwen, terreinen ed. |
College, Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Na overleg met portefeuillehouder |
Algemene wet bestuursrecht, artikel 5:29 |
Meevoeren, bewaren en beheren van zaken in het kader van de toepassing van bestuursdwang |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Algemene wet bestuursrecht, artikel 5:30 |
Verkoop, overdracht en vernietiging van zaken die in het kader van bestuursdwang zijn meegevoerd en opgeslagen |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Algemene wet bestuursrecht, artikel 5:37 |
Besluit tot invordering verschuldigde dwangsom |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
Na overleg met portefeuillehouder |
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstukken 6 & 7 en Verordening behandeling bezwaarschriften |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van deze hoofdstukken en verordening ter behandeling van bezwaarschriften door de commissie |
College, burgemeester |
Secretaris bezwarencommissie |
Uitgezonderd artikel 7:1a Awb |
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstukken 6 & 7 |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van deze hoofdstukken |
College, Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Uitgezonderd artikelen 7:1a en 7:10 lid 1 Awb |
Algemene wet bestuursrecht, artikel 7:1a Awb |
Besluit inzake instellen rechtstreeks beroep |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
Na overleg met de portefeuillehouder |
Algemene wet bestuursrecht, artikel 6:15 |
Doorzenden van bezwaar- of beroepschrift naar bevoegd bestuursorgaan |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9 |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van dit hoofdstuk ter behandeling van klachten |
College, burgemeester |
Directie, afdelingshoofd |
1. ALGEMEEN |
||||
1.2Aangaan van financiële verplichtingen |
||||
Regeling |
Bevoegdheid---------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat/ Volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Regeling budget-houderschap |
Aanwijzen van budgethouders |
College |
Secretaris of Afdelingshoofd |
|
Gemeentewet |
Besluiten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van inkoop- en aanbesteding behorend tot het vakgebied van de afdeling |
College |
Behandelend ambtenaar |
In het kader van inkoop en aanbesteding enkel voor zover passend binnen het inkoop- beleid en de regeling Budget-houderschap Voorwaarde: mits toereikend budget |
Gemeentewet |
Ondertekenen van overeenkomsten in het kader van inkoop- en aanbesteding |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
In het kader van inkoop en aanbesteding enkel voor zover passend binnen het inkoop- beleid en de regeling Budget-houderschap |
Europese aanbestedingsrichtlijn, Aanbestedingswet en gemeentelijk inkoopbeleid |
In het kader van inkoop- en aanbestedingstrajecten alle beslissingen en handelingen. |
College |
Behandelend ambtenaar |
Voor zover passend binnen de Europese aanbestedingsricht-lijn, Aanbestedingswet, gemeentelijk inkoopbeleid, de daarop gebaseerde besluiten, regle-menten, richtlijnen en/of uitvoerings-regels en de regeling Budget-houderschap |
Gemeentewet |
Het opstellen en verlenen van een opdracht voor alle noodzakelijke werkzaamheden voor een project of beheerplan (bv. Onderzoek Flora en fauna, bodemonderzoek, stedenbouwkundige werkzaamheden). |
College |
Budgethouder of intern projectleider |
Conform het programma van eisen/ projectplan/beheerplan en opgestelde exploitatieopzet |
Het aanvragen van subsidies en bijdragen bij andere overheden en instanties en na verlening het voldoen aan de daaraan verbonden voorwaarden |
College |
Behandelend ambtenaar |
1. ALGEMEEN |
||||
1.3Vertegenwoordiging in procedures |
||||
Regeling |
Bevoegdheid-------------------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Gemeentewet |
Vertegenwoordiging van het college, de burgemeester en/ of de raad in mediation, bestuursrechtelijke procedures en overige rechtsgedingen |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Beperking: niet van toepassing op besluit tot deelname mediation. In geval van het treffen van een schikking tijdens zitting vooraf (telefonisch) overleg met portefeuillehouder over het schikkingsresultaat. |
Gemeentewet |
Standpunt/ verweerschrift indienen en ondertekenen voor behandeling van bezwaarschriften door de hoor- en adviescommissie bezwaarschriften |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
Mits het standpunt niet wezenlijk afwijkt van een eerder door het college genomen besluit |
Gemeentewet |
Verweerschrift indienen naar aanleiding van een ingesteld beroep |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
Na overleg met portefeuillehouder. Mits er geen sprake is van wezenlijke afwijking van eerdere overwegingen |
Beleidslijn vergoeding griffierecht bij voorlopige voorziening, zie besluit college d.d. 20-1-2009 |
Griffierecht vergoeden, na intrekking voorlopige voorziening, bij volledig tegemoet komen aan bezwaren en verwachting c.q. duidelijkheid dat besluit niet in stand had kunnen blijven |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd of juridisch controller |
Indien verband bestaat tussen het handelen van de gemeente en het feit dat het besluit (naar verwachting) niet in stand kan blijven. |
Wetboek van strafvordering |
Het doen van aangifte van strafbare feiten |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Tekenen voor ontvangst bij aanbieding van aangetekende stukken, deurwaardersexploten en gerechtelijke stukken |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
1. ALGEMEEN |
||||
1.4Overig |
||||
Regeling |
Bevoegdheid---------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Wet Openbaarheid van Bestuur |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Na afstemming met team JKZ |
Wet Bescherming Persoonsgegevens |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College |
Secretaris |
|
Inzenden van verantwoordingen, declaraties en afrekeningen en het vragen van voorschotten bij gemeenten, provincie en rijk voor zover een en ander bij wet of andere regeling dwingend is voorgeschreven |
College |
Afdelingshoofd |
||
Ontzeggen toegang tot gemeentehuis |
College, burgemeester |
Secretaris of Afdelingshoofd |
Op basis van vastgestelde huisregels inzake agressie |
|
Afhandelen van statistische opgaven tbv CBS of andere instellingen |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Aanleveren gegevens van (landbouw)gronden in bezit bij gemeente aan rijk, provincie en/of CBS |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Verzoeken om inlichtingen bij de Centrale Justitiële Documentatiedienst en het algemeen documentatieregister politie in verband met Koninklijke onderscheidingen |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet Bevordering integriteits-beoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) |
Vragen om advies bij bureau Bibob |
College, burgemeester |
Burgemeester |
|
Verordening behandeling bezwaarschriften |
Aanwijzen secretaris van de hoor- en adviescommissie bezwaarschriften |
College |
Directie |
|
Doen van aanschrijvingen tot het indienen van aanvragen om vergunning, ontheffing ed. ingevolge wet- en regelgeving behorend tot het vakgebied van de afdeling |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
||
Doen van aanschrijvingen gericht op naleving van aan vergunningen, ontheffingen ed. verbonden voorschriften ingevolge wet- en regelgeving behorend tot het vakgebied van de afdeling |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
||
Legesverordening |
Heffen en invorderen van leges die de afdeling betreffen |
Heffingsambtenaar of invorderingsambtenaar |
Behandelend ambtenaar |
|
Gemeentewet |
Geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingschulden |
College |
Afdelingshoofd |
|
Gemeentewet Burgerlijk Wetboek |
Alle beslissingen en handelingen in verband met privaatrechtelijke handhaving |
College, Burgemeester |
Afdelingshoofd |
II. Bijzonder deel (bevoegdheden per afdeling)
2. Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling |
||||
2.1 Algemeen |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Aanvragen van benodigde vergunningen, ontheffingen ed. ter uitvoering van plannen en projecten |
College |
Projectleider intern, behandelend ambtenaar |
||
Monumentenwet |
Accorderen van declaraties voor monumentenrestauraties op basis waarvan het nationaal Restauratiefonds voorschotbetalingen kan verrichten |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Subsidieregeling voor onderhoudinstandhouding gemeentelijke monumenten Asten 2009 |
Beslissingen op grond van deze subsidieregeling |
College |
Afdelingshoofd |
Afwijken van de regeling valt niet onder het mandaat |
Monumentenwet, Erfgoedverordening |
Het toetsen en goedkeuren van archeologische rapportages |
College |
Behandelend ambtenaar |
Na goedkeuring senior archeoloog |
Monumentenwet, Erfgoedverordening |
Het goedkeuren en ondertekenen van Programma van Eisen |
College |
Behandeld ambtenaar |
Na goedkeuring senior archeoloog |
Monumentenwet, Erfgoedverordening |
Het nemen van selectiebesluiten |
College |
Behandeld ambtenaar |
In het geval van een definitieve opgraving of fysiek beschermen neemt het college een selectiebesluit |
Het verlenen van opties op bouwgrond aan bedrijven, woningbouwverenigingen en dergelijke, t.b.v. projectmatige bouw |
College |
Projectleider intern |
Conform woningbouwmonitor |
|
Het verlenen van opties voor bedrijventerrein |
College |
Projectleider intern |
||
Het verlengen van opties voor bouwgrond c.a. en bedrijventerrein |
College |
Projectleider intern, behandelend ambtenaar |
||
Burgerlijk wetboek, boek 7 |
Het aangaan, verlengen en ondertekenen van geliberaliseerde pachtovereenkomsten voor zes jaar of korter |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Besluit ruimtelijke ordening |
Zorgdragen voor wettelijk overleg (bij bestemmingsplannen en projectbesluiten) |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet ruimtelijke ordening |
Het aangaan en ondertekenen van planschadeovereenkomsten bij omgevingsvergunningen voor afwijking van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 a sub 1 en 2 (dus niet bij projectafwijkingsbesluiten en bestemmingsplannen) |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Conform door college vastgestelde standaardovereenkomst |
Wet ruimtelijke ordening |
Bij verzoeken om planschadevergoeding de aanvrager in de gelegenheid stellen het verschuldigde recht te voldoen |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Besluit ruimtelijke ordening |
Bij verzoeken om planschadevergoeding de aanvrager mededelen door welk bestuursorgaan wordt beslist op de aanvraag |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Besluit ruimtelijke ordening |
De aanvraag planschadevergoeding afwijzen als deze kennelijk ongegrond is. Een onvolledige aanvraag planschadevergoeding niet verder in behandeling nemen. Het verlengen van de termijn om de aanvraag planschadevergoeding aan te vullen. |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Besluit ruimtelijke ordening en Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012 |
Waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten |
College |
Projectleider intern, beleidsmedewerker |
|
Lozingenbesluit bodembescherming |
Beslissen over alle ontheffingen op basis van het Lozingenbesluit Bodembescherming |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Beslissen over toekennen van subsidie voor de inzameling van oud papier |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Inschrijven en beheren van de wachtlijst met aanvragen tot het innemen van een vaste standplaats |
College |
Marktmeester |
||
Verordening marktgelden |
Heffen van marktgelden |
Heffingsambtenaar |
Marktmeester |
|
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 4 subsidies Algemene subsidieverordening gemeente Asten 2013 |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van dit hoofdstuk van de Awb en de Algemene subsidieverordening gemeente Asten 2013, voor zover het eenmalige subsidies betreft |
College |
Beleidsmedewerkers Toerisme & Recreatie en Economisch Zaken |
-Zie ook Algemeen 1.1 -In overleg met de portefeuillehouder |
2. Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling |
||||
2.2 Team Handhaving |
||||
Regeling |
Bevoegdheid------------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Algemene wet bestuursrecht |
Kenbaar maken voornemen om handhavend op te treden met toepassing van bestuursdwang of dwangsom, en overtreder in de gelegenheid stellen zienswijze kenbaar te maken |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
Na overleg met portefeuillehouder |
Aanschrijvingen en alle overige correspondentie n.a.v. het houden van toezicht op regelgeving o.a.: -Overtreder in de gelegenheid stellen een (gewijzigde) aanvraag in te dienen wegens bouwen zonder of in afwijking van een vergunning -Overtreder in de gelegenheid stellen alsnog aan de omgevingsvergunning te voldoen door bepaalde voorzieningen te treffen -Overtreder in de gelegenheid stellen alsnog te voldoen aan een in de omgevingsvergunning activiteit bouwen opgenomen sloopverplichting |
College, burgemeester |
Coördinator toezicht |
Mits er geen sprake is van het opleggen van sanctiemaatregelen |
|
Het al dan niet verlengen van de begunstigingstermijn bij handhavingsbesluiten |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
-Na overleg met de portefeuillehouder -In spoedeisende gevallen -Met afschrift aan college |
|
Algemene wet bestuursrecht |
Besluiten over het opleggen van een dwangsom/dan wel het toepassen van bestuursdwang |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
Na overleg met portefeuillehouder |
Algemene wet bestuursrecht |
Besluiten tot toepassen van bestuursdwang in spoedeisende gevallen |
College, burgemeester |
Coördinator toezicht |
Na overleg met de portefeuillehouder Tenzij er een acute noodzaak is en er geen (plv) portefeuillehouder aanwezig is. |
Algemene wet bestuursrecht |
Het opleggen van bestuursdwang of dwangsom bij het stilleggen van werkzaamheden zonder of in afwijking van de vergunning |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd Bij acute noodzaak en afwezigheid afdelingshoofd/directie is ook de juridisch medewerker handhaving bevoegd |
Na overleg met de portefeuillehouder Tenzij er een acute noodzaak is en er geen (plv) portefeuillehouder aanwezig is. |
Algemene wet bestuursrecht |
Besluiten omtrent invordering van de verschuldigde dwangsom |
College, Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Na overleg met portefeuillehouder |
Algemene wet bestuursrecht |
Besluiten omtrent invordering van kosten bestuursdwang |
College, Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Na overleg met portefeuillehouder |
Stopleggen van werkzaamheden in verband met handhaving van regelgeving die het gemeentebestuur uitvoert |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Plan van aanpak voor de uitvoering van de beleidsnotitie permanente bewoning van recreatieverblijven in de gemeente Asten |
Verlenen van persoonsgebonden gedoogbeschikkingen |
College |
Afdelingshoofd |
Mits voldaan aan de voorwaarden uit het plan van aanpak, 3.2.1 en 5.1.2 |
Wet BAG |
Het opmaken van proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10 van de wet BAG |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet BAG |
Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen |
College |
Behandelend ambtenaar |
2. Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling |
||||
2.3 Team Vergunningen |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Wabo 2.1 lid 1 onder a, b, c (m.u.v. toepassing 2.12 lid 1 onder a sub 3), d, e, f, g, h en i 2.2 lid 1 (gemeentelijke verordeningen) |
Besluiten op aanvragen om omgevingsvergunningen Toelichting: m.b.t. artikel 2.1 lid 1 onder c is gemandateerd toepassing van artikel 2.12: -lid 1 onder a sub 1 en 2 (binnenplanse en buitenplanse afwijking) -lid 1 onder b, c, d (afwijking van exploitatieplan, verordening provincie of rijk, voorbereidings besluit) -lid 2 (tijdelijke afwijking) |
College |
Coördinator |
Niet gemandateerd: Omgevingsvergunning waarbij artikel 2.12 lid 1 onder a sub 3 Wabo toegepast wordt (voorheen projectbesluit) Mits er geen sprake is van zienswijzen / bezwaren; is dat het geval dan is het afdelingshoofd bevoegd |
Wabo Bor |
Schriftelijke mededeling dat voor een activiteit geen omgevingsvergunning vereist is |
College |
Coördinator |
|
Wabo Awb |
Besluiten over: -aanhouden, -verlengen van proceduretermijnen, -niet ontvankelijk verklaren -niet in behandeling nemen van aanvragen om omgevingsvergunningen |
College |
Coördinator |
|
Wabo |
Mededeling en bekendmaking van rechtswege verleende omgevingsvergunning |
College |
Coördinator |
|
WW, 11 |
Besluiten over afwijken van voorschriften Bouwverordening |
College |
Coördinator |
|
Bouwverordening |
Sloopmelding afhandelen |
College |
Coördinator |
|
Wabo 2.31 lid 1 onder c, d, e en f 2.31 lid 2 onder a, c, d en e |
Besluiten over het (al dan niet ambtshalve) wijzigen van omgevingsvergunningen |
College |
Coördinator |
|
Wabo 2.33 lid 1 onder e en f 2.33 lid 2 onder a, b, d en e |
Besluiten over het (al dan niet ambtshalve) intrekken van omgevingsvergunningen |
College |
Coördinator |
|
Wabo Awb |
Alle hierboven niet genoemde correspondentie en handelingen met betrekking tot (concept) aanvragen om omgevingsvergunningen |
College |
Behandelend ambtenaar |
Het nemen van besluiten valt niet onder deze bevoegdheid |
Wet Milieubeheer |
Beslissen over alle aanvragen om vergunningen, meldingen, ontheffingen, of kennisgevingen op basis van de Wet of regelingen krachtens deze wet |
College |
Coördinator |
Mits er geen sprake is van zienswijzen/bedenkingen; is dat wel het geval dan is het afdelingshoofd bevoegd |
Leegstandswet |
Besluiten op aanvragen om leegstandvergunningen |
College |
Coördinator |
|
Het beslissen op verzoeken om bouwterreinen vervroegd in gebruik te nemen (NB niet voordat vergunning is verleend) |
College |
Projectleider intern, Behandelend ambtenaar |
Uitsluitend als de rooilijn is uitgezet; Datum uitzetten rooilijn geldt als datum ingebruikname; Rente conform geldende percentage wettelijke rente |
|
Het verstrekken van kadastrale informatie uit kadasterbalie ofwel uitvoeren van overeenkomst met het Kadaster |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Opdracht geven tot het verrichten van onderhoudswerkzaamheden |
College |
Behandelend ambtenaar |
Mits passend binnen het aanbestedingsbeleid en onderhoudsplannen |
|
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van reserveringsovereenkomsten in verband met het verlenen van opties op bouwgrond aan particulieren |
College burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Conform het reglement voor toewijzing van bouwkavels aan particulieren in de gemeente Asten, indien dat van toepassing is. |
Het verlenen van ontheffing van verplichting tot bewoning en verbod tot verkoop |
College |
Behandelend ambtenaar |
Conform de ontheffingsmogelijkheid in de koopovereenkomst voor bouwgrond |
|
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot verkoop van bouwgrond |
College |
Behandelend ambtenaar |
Conform verleende optie |
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van (ruil) overeenkomsten tot aan- en verkoop van overhoeken en reststroken |
College |
Behandelend ambtenaar |
Voor zover dit past binnen het vastgestelde beleid voor verkoop en ingebruikgeving van reststroken |
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van een overeenkomst tot het vestigen van beperkt zakelijke rechten met betrekking tot gemeentegrond |
College burgemeester |
Afdelingshoofd |
Uitgezonderd pand en hypotheek. |
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten in verband met het ingebruikgeven van gemeentegronden, het beëindigen van het gebruik, het aanpassen van de in gebruikgevingsvergoeding |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Voor zover dit past binnen het vastgestelde beleid voor verkoop en ingebruikgeving van reststroken |
Het aanpassen van huurprijzen van woningen |
College |
Behandelend ambtenaar |
Overeenkomstig het jaarlijks door het ministerie van VROM vast te stellen huurbeleid |
|
Burgerlijk wetboek, boek 7 |
Het aangaan, verlengen en ondertekenen van geliberaliseerde pachtovereenkomsten voor zes jaar of korter |
College, burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Op basis van de pachtovereenkomst jaarlijks doorberekenen van 50% van de waterschapslasten aan de pachter |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Doorberekening van kosten van de toetsing van de pachtovereenkomst door de Grondkamer aan de pachter |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Gemeentewet |
Het verlenen van toestemming aan de Jacht- en wildbeheerseenheid Asten om op gemeentegrond dmv fretten op konijnen te mogen jagen |
College |
Behandelend ambtenaar |
In overleg met afdeling Openbare Werken |
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats |
Alle beslissingen en handelingen op basis van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats, de op de verordening gebaseerde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
In overleg met afdeling OW (Beheer en Onderhoud) |
Verordening Lijkbezorgingsrechten |
Heffen van lijkbezorgingsrechten |
Heffingsambtenaar |
Behandelend ambtenaar |
|
Parkeerverordening Centrumgebied Asten |
Alle beslissingen en handelingen op basis van de Parkeerverordening Centrumgebied Asten, de op de verordening gebaseerde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
Opmerking: mandaat is ook te vinden onder het team Inwonersplein |
Verordening Aansluitvoorwaarden Riolering |
Besluiten tot verlening van een vergunning tot (wijziging van) aansluiting op de riolering |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Verordening op de heffing en invordering van rioolaansluitrechten |
Heffen van rioolaansluitrechten |
Heffingsambtenaar |
Behandelend ambtenaar |
|
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
Alle beslissingen en handelingen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening, de op de verordening gebaseerde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Ingeval van zienswijzen of bedenkingen bij horeca-exploitatievergunningen is het afdelingshoofd bevoegd. Bij vergunningen, gekoppeld aan de Wabo, is de coördinator bevoegd. |
Verlenen van toestemming voor tijdelijke ingebruikgeving gemeentegrond tbv terrassen |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
||
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten in verband met tijdelijke ingebruikgeving gemeentegrond tbv terrassen en standplaatsen |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Goedkeuren van de door de organisator voorgelegde samenstelling van de kermissen |
College |
Afdelingshoofd |
Na overleg met de portefeuillehouder |
|
Doorberekenen van elektra- en waterverbruik tijdens kermissen en evenementen in de gemeente Asten |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Babw |
Besluiten tot tijdelijke verkeersmaatregelen bij o.a. evenementen |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Babw |
Besluit tot aanstelling tijdelijke verkeersregelaars tijdens evenementen |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Brandbeveiligingsverordening |
Verlenen vergunning tot het plaatsen van een tent |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Drank- en Horecawet |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Drank- en Horecawet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College, Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Mits er geen sprake is van zienswijzen/bedenkingen. Bij zienswijzen/bedenkingen is afdelingshoofd bevoegd. |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Verzoeken om inlichtingen bij de centrale justitiële documentatiedienst en het algemeen documentatieregister politie voor aanvragen op grond van Drank- en Horecawet, de wet op de Kansspelen en de Apv |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet op de Kansspelen |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Wet op de Kansspelen, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College, Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Mits er geen sprake is van zienswijzen/bedenkingen. Bij zienswijzen/bedenkingen is het afdelingshoofd bevoegd. |
Luchtvaartwet |
Afgeven van verklaringen van geen bezwaar voor het oplaten van heteluchtballonnen |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Winkeltijdenwet |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Winkeltijdenwet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Marktverordening |
Besluiten tot verlenen, afwijzen, wijzigen en intrekken van vergunningen |
College |
Behandelend ambtenaar |
3. Afdeling Openbare Werken |
||||
3.1Divers |
||||
Regeling |
Bevoegdheid--------------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Aanvragen van benodigde vergunningen, ontheffingen ed. ter uitvoering van plannen, projecten en overige werken |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Aanvaarden van op te leveren nieuwe werken |
College |
Afdelingshoofd, projectleider, budgethouder |
||
Informatie aan bewoners m.b.t. uitvoering van werken ter plaatse |
College |
Behandelend ambtenaar |
In alle gevallen een kopie van het bericht naar de portefeuillehouder. |
|
Verlenen van toestemming voor tijdelijke ingebruikgeving gemeentegrond i.v.m. bouwactiviteiten |
Burgemeester |
Coördinator Beheer en Onderhoud, projectleider |
||
APV, Handboek kabels en leidingen |
Verlenen van vergunningen voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Telecommunicatiewet |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Telecommunicatiewet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College |
Afdelingshoofd |
|
Wegenverkeerswet |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Wegenverkeerswet, de op deze wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College of burgemeester |
Beleidsmedewerker Verkeer, medewerker Beheer en Onderhoud |
Uitgezonderd artikel 149 Wvw. Medewerker Beheer en Onderhoud is niet bevoegd tot het nemen van (verkeers-) besluiten. |
Wegenverkeerswet, artikel 149 |
Besluiten op ontheffing van de wegenverkeerswet voor wegen niet in beheer bij Rijk, provincie of waterschap (strooiploeg) |
College |
Afdelingshoofd |
|
Algemene plaatselijke verordening, hoofdstuk 5 afdeling 1 Parkeerexcessen |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van deze afdeling |
College |
Beleidsmedewerker Verkeer |
|
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van onderhoudscontracten van door de raad aangewezen beschermwaardige bomen van particulieren |
College, burgemeester |
Budgethouder |
|
Wetboek van strafrecht |
Verlenen van toestemming voor het sprokkelen in bossen |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten voor de verkoop van brandhout |
College, Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Het afhandelen van verzoeken en klachten van burgers, bedrijven en instellingen die het beheer van de openbare ruimte betreffen (fysieke maatregelen) |
College of burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
||
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaats |
Het nemen van beslissingen inzake het beheer van de gemeentelijke begraafplaats |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen |
Alle beslissingen en handelingen in verband met onderhoud op grond van dit besluit, de op dit besluit gebaseerde reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten voor het laten uitvoeren van onderhoud op de sportvelden door de betreffende sportverenigingen |
College, Burgemeester |
Opzichter Groen, Natuur en Landschap |
Mits er voldoende budget door de Raad beschikbaar is gesteld |
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan, ondertekenen en opzeggen van onderhoudsovereenkomsten. |
College, burgemeester |
Beleidsmede-werker groen natuur en landschap |
De financiële verplichting bedraagt maximaal € 300,= per overeenkomst. |
Gemeentewet |
Op verzoek verlenen van toestemming voor tijdelijk gebruik van gemeentegrond/openbare ruimte ten behoeve van recreatieve voorzieningen. |
College, burgemeester |
Behandelen ambtenaar |
4. Afdeling Interne Dienstverlening |
||||
4.1Team Facilitaire Ondersteuning |
||||
Regeling |
Bevoegdheid------------------ |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen-------- |
Tekenen voor ontvangst bij aanbieding van aangetekende stukken, deurwaardersexploten en gerechtelijke stukken en versturen ontvangstbevestigingen |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Zie ook Algemeen 1.3 |
|
Archiefwet |
Besluiten tot vernietiging archiefstukken met inachtneming van de voorschriften |
College |
Coördinator |
|
Gemeentewet |
Besluiten tot afsluiten / beëindigen van te betalen abonnementen vakliteratuur, in zowel schriftelijke als digitale vorm |
College, burgemeester |
Coördinator |
|
Algemene wet bestuursrecht |
Inschrijven van een klacht in het klachtenregister |
College, burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Inschrijven WGR-register |
College |
Behandelend ambtenaar |
4. Afdeling Interne Dienstverlening |
||||
4.2Team Belastingen |
||||
Regeling |
Bevoegdheid---------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Algemene wet inzake Rijksbelastingen |
Vaststellen van belastingkohieren, afwikkeling aangiften / aanslagen diverse belastingen en overige publiekrechtelijke heffingen |
Heffingsambtenaar |
Behandelend ambtenaar |
Beslissing op bezwaar is niet gemandateerd |
Wet waardering onroerende zaken |
Uitvoering van de WOZ |
College, Heffingsambtenaar |
Behandelend ambtenaar |
|
Gemeentewet, Invorderingswet |
Uitvoeren van bevoegdheden bij afwezigheid van Heffingsambtenaar en Invorderingsambtenaar |
Heffingsambtenaar, Invorderings-ambtenaar |
Coördinator |
|
Wet BAG |
Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen |
College |
Behandelend ambtenaar |
Geschillen omtrent de toepassing van dit mandaat dienen voorgelegd te worden aan college |
4. Afdeling Interne Dienstverlening |
||||
4.3 Team Financiële administratie |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Het doen van aangiften van rijksbelastingen en andere heffingen |
College |
Coördinator |
Omvat o.a. aangiften omzetbelasting, motorrijtuigenbelasting |
|
Het aanmelden en afwikkelen van schadegevallen waarvoor of waartegen de gemeente verzekerd is, overeenkomstig de polisvoorwaarden (voor zover er geen sprake is van een zuiver schadebesluit) en het vergoeden van schade geleden door een ambtenaar aan hem toebehorende kleding, uitrusting en motorrijtuigen onder de in de CAR/UWO genoemde voorwaarden. |
College |
Coördinator |
Twee keer per jaar informatie verstrekken aan de portefeuillehouder en het managementoverleg omtrent ingediende claims, aard van de claims, dekking en status van de afwikkeling door afdelingshoofd |
|
Burgerlijk wetboek |
Het aansprakelijk stellen van derden wegens veroorzaakte schade toegebracht aan o.a. gemeentelijke eigendommen. |
College, Burgemeester |
Coördinator |
|
Burgerlijk wetboek |
Beslissen over aansprakelijkstellingen door derden |
College |
Coördinator |
|
Het aanpassen van de verzekerde waarde van de verzekeringsportefeuille als gevolg van mutaties van verzekerde objecten |
College |
Coördinator |
||
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan van verzekeringsovereenkomsten ten behoeve van gemeentelijke gebouwen, inventaris, voertuigen en apparatuur en het ondertekenen van overeenkomsten daartoe. |
College of burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Gemeentewet |
Machtigen van daartoe in aanmerking komende ambtenaren met betrekking tot de safeloketten bij de Rabobank te Asten |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Financieringsregeling Huisvesting gemeentepersoneel |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de Financieringsregeling huisvesting gemeentepersoneel |
College |
Afdelingshoofd |
|
Saldobevestigingen ter zake van gemeentelijke hypothecaire geldleningen |
College |
Behandelend ambtenaar |
||
Algemene wet bestuursrecht |
Het opleggen van preventieve last onder dwangsom d.m.v. aanschrijving bij ontruimingen |
College |
Afdelingshoofd |
|
Gemeentewet, AWR |
Verlenen van uitstel van betaling en het treffen van betalingsregelingen, kwijtscheldingen, ontheffingen en verminderingen |
Invorderingsambtenaar, Heffingsambtenaar |
Behandelend ambtenaar |
Per kwartaal rapportage aan college |
Gemeentewet |
Geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingschulden |
College |
Afdelingshoofd |
|
Uitvoeren van bevoegdheden bij afwezigheid van Heffingsambtenaar en Invorderingsambtenaar |
Heffingsambtenaar en/of invorderingsambtenaar |
Coördinator |
Conform instructies |
4. Afdeling Interne Dienstverlening |
||||
4.4 Team Financieel beleid |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat /----------------------- volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften,--------------- voorwaarden en beperkingen |
Treasurystatuut |
Het uitzetten van gelden |
College |
Treasurer Beheerder gemeente-financiën |
Voorbereiding Autorisatie V.w.b. beleggings-activiteiten |
Het aantrekken van gelden |
College |
Treasurer Beheerder gemeente-financiën |
Voorbereiding Autorisatie V.w.b. beleggings-activiteiten |
|
Het verstrekken van garanties en leningen aan derden |
College Gemeenteraad |
Treasurer - |
Voorbereiding Autorisatie |
|
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen. |
College |
Betalings-fiatteur Beheerder gemeente-financiën |
Voorbereiding Autorisatie |
|
Bankrekeningen openen, sluiten en wijzigen. |
College |
Treasurer Beheerder gemeente-financiën |
Voorbereiding Autorisatie |
|
Bankcondities en tarieven afspreken |
College |
Treasurer Afdelings-hoofd Interne Dienstverle-ning |
Voorbereiding Autorisatie |
|
Handelsregisterwet |
Doorgeven van wijzigingen in inschrijving van gemeente in Handelsregister |
Burgemeester |
Coördinator |
4.Afdeling Interne Dienstverlening |
||||
4.5 Team Personeel en organisatie |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, Voorwaarden en Beperkingen |
CAR/UWO |
Uitvoering van de CAR/UWO en lokale rechtspositionele regelingen en verordeningen |
College |
Directie |
Zoals in dit register opgenomen |
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot inhuren van derden zoals o.a. uitzendkrachten, detacheerden, zzp’ers of anderen. |
College, Burgemeester |
Alle afdelingshoofden |
Mits inhuur geschiedt van het eigen afdelingsbudget, in andere gevallen is behandeling in directie nodig en is directie bevoegd |
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan van leerovereenkomsten met scholen en/of stagiaires en het ondertekenen |
College of Burgemeester |
Alle afdelingshoofden |
|
Openstellen van een vacature |
College |
Directie |
Behandeling in directie |
|
Verlenen van toestemming voor het volgen van cursussen, themadagen, et cetera |
College |
Alle afdelingshoofden |
Binnen budget |
|
Verlenen van toestemming aan afdelingshoofden voor dienstreizen |
College |
Directie |
||
Verlenen van toestemming aan overig personeel voor dienstreizen |
College |
Alle afdelingshoofden |
||
Verlenen van verlof aan afdelingshoofden |
College |
Directie |
||
Verlenen van verlof aan overig personeel |
College |
Alle afdelingshoofden, coördinatoren |
||
Verlenen van toestemming tot het verrichten van arbeid buiten normale kantooruren, respectievelijk bepaling wijze van beloning |
College |
Alle afdelingshoofden |
Slechts in uitzonderingsgevallen in afwijking van de bezoldigingssystematiek zoals vastgelegd in de reglementen |
|
Beslissen omtrent het sluiten van het gemeentehuis voor het publiek op zogenaamde tussendagen |
College |
Directie |
||
Gemeentewet |
Toepassen van vergoedingsregeling voor raadslieden, brandweerlieden en leden van (indicatie)commissies en het opvragen van informatie ter zake |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
CAR/UWO, 2:1 |
Het aanstellen van ambtenaren |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie en bij toepassing sociaal statuut |
CAR/UWO |
Doen van giften onder couvert ten behoeve van het personeel binnen de vastgestelde normen |
College |
Alle afdelingshoofden |
Met kennisgeving aan college |
CAR/UWO |
Het doen van aangiften van ingehouden en af te dragen heffingen voortvloeiende uit de salarisadministratie |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
CAR-UWO |
Het aan- en afmelden van personeel bij diverse instanties als gevolg van aanstelling, ontslag, pensioen, FPU, VUT etc. (ABP, IZA, GGD, belastingdienst, etc.) |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
CAR-UWO |
Afgeven werkgeversverklaringen e.d. |
College |
Behandelend ambtenaar |
Bij tijdelijke contracten in overleg met afdelingshoofd |
CAR-UWO |
Het sluiten van een overeenkomst met de betreffende medewerker indien gebruik gemaakt wordt van de fietsmogelijkheid. |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
CAR-UWO |
Toepassen van spaarloonregeling en levensloopregeling |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
CAR-UWO |
Toepassen van de regeling ouderschapsverlof |
Behandelend ambtenaar |
||
CAR-UWO |
Korten bezoldiging i.v.m. ziekte |
Behandelend ambtenaar |
||
CAR/UWO, 2:7 |
Aanpassing van werktijden binnen de van toepassing zijnde omvang, op verzoek van een medewerker |
Alle afdelingshoofden |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
|
CAR/UWO, 2:7a |
Aanpassen van werktijden binnen de van toepassing zijnde omvang, op verzoek van de gemeente |
Alle afdelingshoofden |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
|
CAR/UWO, 3:1 |
Toekenning bezoldiging personeel |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO |
Niet uitkeren bezoldiging |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 3:1:2, lid 1 |
Opdracht tot waarneming andere betrekking |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 3:1:2, lid 5 |
Toekennen billijke waarnemingstoelage |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 3:2 |
Verlenen opdracht, toestemming tot overwerk |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 3:5:1 |
Toekennen ambtsjubileumgratificatie |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 3:7:8 |
Toekennen persoonlijke toelage |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 4a :1 en 2 |
Inwisselen verlof tegen geld en aankopen vakantie-uren door afdelingshoofden |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 4a:1 |
Inwisselen verlof tegen geld door ambtenaar |
College |
Afdelingshoofd |
|
CAR/UWO, 4a:2 |
Aankopen vakantie-uren door ambtenaar |
College |
Afdelingshoofd |
|
CAR/UWO, 4a:3 |
Verlagen bezoldiging voor andere bestedingsmogelijkheden (cafetariamodel, fietsenplan e.d.) |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Afhandelen cafetaria modelbeslissingen |
Behandelend ambtenaar |
|||
CAR/UWO, 4:1 |
Vaststellen arbeidsduur op afwijkende omvang (werkroosters personeel sportaccommodatie) |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 4:3 |
Toepassen mogelijkheid tot sparen uren |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 6:1:1 |
Verlenen vakantie |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 6:2 |
Verlenen toestemming overschrijding vakantieduur |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 6:2:5 |
Intrekken verleende vakantie |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, |
Verlenen buitengewoon verlof |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 6:4:2 |
Verlenen vakbondsverlof |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 6:4:3 |
Verrekening kortdurend zorgverlof |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 6:4:5 |
Verlenen buitengewoon verlof om andere redenen |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 6:5 |
Verlenen betaald ouderschapsverlof |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 7:2:5 |
Opdracht aan Arbodienst tot geneeskundig onderzoek |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 7:2:6 |
Buitendienststelling ambtenaar naar aanleiding van geneeskundig onderzoek |
Directie |
||
CAR/UWO, 7:5 |
Aanvulling WIA-uitkering wegens arbeidsongeschiktheid |
Directie |
||
CAR/UWO, 7:6 |
Toekenning overlijdensuitkering nabestaanden |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 7:7 |
Vergoeding kosten geneeskundige verzorging bij arbeidsongeschiktheid |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 7:13:2 |
Staken doorbetaling bezoldiging |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
|
CAR/UWO, 7:14 |
Opleggen sanctie bij nalatigheid van de algemene verplichtingen |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 7:17 |
Toestemming terugkeer in betrekking na ziekte |
Alle afdelingshoofden |
||
CAR/UWO, 8:1 |
Verlenen ontslag op verzoek |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
|
CAR/UWO, 8:1 |
Verlenen van ontslag personeel |
College |
Directie |
Niet gemandateerd: zijn besluiten t.a.v. voor directie en bij toepassing sociaal statuut |
CAR/UWO, 8:15:1 |
Schorsing als ordemaatregel |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 8:15:2 |
Inhouding salaris bij schorsing |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 10:15 |
Toepassen vermindering op wachtgeld |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO 10:22 |
Verklaring van vervallen van het wachtgeld |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO 10a:2 |
Toekennen aanvullende werkloosheidsuitkering |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 10a:12 |
Aanvulling op ziekengeld |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 10a:12a |
Aanvulling op WAZ-uitkering in verband met zwangerschap en bevalling |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 10a:13a |
Werkloosheidsuitkering grensarbeiders |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 10a:26 |
Verhuiskostenvergoeding (ism wachtgeld) |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 10a:28 t/m 10a:31 |
Reïntegratietoeslag |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 10a:32 t/m 10a:34 |
Reïntegratiepremie |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:6 |
Ontslaguitkering |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:9 |
Vervolguitkering na ontslaguitkering |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:12 |
Verhuiskostenvergoeding |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:13 |
Vermindering uitkering ivm inkomsten |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:20 |
Opnieuw toekennen recht op uitkering |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:22 |
Opschorting bezoldiging |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:23 |
Vermindering ivm samenloop van WAO-uitkering en invaliditeitspensioen |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:24 |
Vermindering ivm samenloop |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11:26 |
Vervallenverklaring ontslaguitkering |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 11a:12 |
Vaststellen recht op suppletie |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 15:1:11 |
Verplichten ambtenaren om andere werkzaamheden te verrichten dan die zij normaliter verrichten, in tijden van buitengewone omstandigheden |
College |
Alle afdelingshoofden |
|
CAR/UWO, 15:1:22 |
Reis- en verblijfskosten in verband met dienstreizen |
College |
Alle afdelingshoofden |
|
CAR/UWO, 15:1:24 |
Toestemming gebruik motorvoertuig |
College |
Alle afdelingshoofden |
|
CAR/UWO, 15:1:27 |
Verlenen extra verlof voor scholing (< 18 jarigen) |
College |
Alle afdelingshoofden |
|
CAR/UWO, 15:1:28 |
Toekennen bijzondere beloning |
College |
Alle afdelingshoofden |
|
CAR/UWO, 16:1:1 |
Nemen van besluiten inhoudende disciplinaire straffen wegens plichtverzuim |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 17:1:1 |
Afspraken POP, toestemming opleidingsactiviteiten |
College |
Alle afdelingshoofden |
|
CAR/UWO, 18:1:2 |
Verlening tegemoetkoming verhuiskosten |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 18:1:6 |
Tegemoetkoming woon-werkverkeer, verhuisplichtig |
College |
Directie |
Niet gemandateerd zijn besluiten t.a.v. directie |
CAR/UWO, 18:1:12 |
Verlening voorschot |
College |
Alle afdelingshoofden |
|
CAR/UWO, 19:1:13, |
Toekennen van uitkering ten gevolge van ongeval ontstaan in verband met de vervulling van zijn betrekking |
College |
Directie |
|
Arbowet |
Aanwijzen bedrijfshulpverleners |
College |
Directie |
4. Afdeling Interne Dienstverlening |
||||
4.6 Team Informatisering en automatisering |
||||
Regeling |
Bevoegdheid------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke beperkingen |
Uitoefenen van beheerstaken registratie: - toetsen aan vormvereisten - inschrijven van documenten - uitgeven van inschrijf- en identificatienummers - plaatsen van aantekeningen op brondocument - verwerken van kadastrale mutaties in de administratie - behandelen van herstelverzoeken en zo nodig doorvoeren van correcties - voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten - afgeven van bewijzen van inschrijving - op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften van in de registratie opgenomen gegevens - op verzoek afgeven van schriftelijke verklaringen dat er geen beperking van kracht is |
College |
Beheerder WKBP, behandelend ambtenaar |
----- ---------- |
Wet BAG |
Uitoefenen van beheerstaken basisregistratie zoals beschreven in de Wet BAG. Samengevat: -opstellen van de “ambtelijke verklaring” -toetsen van brondocumenten -uitgeven van inschrijf- en identificatienummers -inschrijven van brondocumenten in de registers -waarborgen duurzaam en binnen redelijke termijn raadplegen registratie -zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de registratie -op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in de registratie -ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken. Inclusief de verwerking. -onderhouden van het berichtenverkeer met de landelijke voorziening -het verlenen van inzage in de registers als ook verstrekken van gegevens hieruit -bevorderen van de nakoming van gemeentelijke verplichtingen ihkv de wet BAG |
College |
BAG-beheerder |
Geschillen omtrent de toepassing van dit mandaat dienen voorgelegd te worden aan het college |
Wet BAG |
Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten |
College |
Geobeheerder |
Geschillen omtrent de toepassing van dit mandaat dienen voorgelegd te worden aan het college |
5. Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
||||||||
5.1 Team Welzijn |
||||||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
||||
Wet Kinderopvang |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
College |
Beleidsmedewerker Welzijn |
Uitzondering: beslissingen met betrekking tot tegemoetkoming in de kosten gecombineerd met WWB, reïntegratie of inburgering, of op basis van sociaal-medische indicatie |
||||
Leerplichtwet |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
Uitzondering: Artikel 16 (het aanwijzen van leerplichtambtenaren) |
||||
Wet ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
College |
Beleidsmedewerker Welzijn |
|||||
Wet op de expertisecentra, Wet op primair onderwijs, en de verordening leerlingenvervoer |
Alle beslissingen en handelingen met betrekking tot leerlingenvervoer |
College |
Beleidsmedewerker Welzijn |
|||||
Wet op primair onderwijs en wet op het voortgezet onderwijs en de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
Alle beslissingen en handelingen op grond van de wet en de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
College |
Beleidsmedewerker Onderwijs |
Uitzondering: beslissingen op grond van artikel 11,12,13, 21, 22, 27 en artikel 39 van de verordening. |
||||
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 4 subsidies Algemene subsidieverordening gemeente Asten 2013 |
Alle beslissingen en handelingen genoemd in de artikelen van dit hoofdstuk van de Awb en de Algemene subsidieverordening gemeente Asten 2013, voor zover het eenmalige subsidies betreft |
College |
Beleidsmedewerker Welzijn |
-Zie ook Algemeen 1.1 -In overleg met de portefeuillehouder |
||||
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:46, art. 4:47 |
Vaststellen van subsidie voor het verzorgen van verkeerseducatie |
College |
Beleidsmedewerker Welzijn |
De hoogte van de subsidie mag niet meer zijn dan bij de subsidieverlening is gegeven |
||||
BABW , RVV |
Het aanstellen van verkeersbrigadiers ten behoeve van scholen |
Burgemeester |
Beleidsmedewerker Welzijn |
In overleg met VVN |
||||
Bijzondere bijstand |
Bij wijze van voorschot bijzondere bijstand te verlenen in de vorm van een renteloze geldlening. |
College |
Behandelend ambtenaar |
Op basis van vastgestelde beleidsregels en maximaal € 300 per voorschot |
||||
Gemeentewet |
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomst voor het in gebruik nemen van sportaccommodaties |
College, burgemeester |
Beleidsmedewerker Sport |
5. Maatschappelijke Ontwikkeling |
||||
5.2 Team Communicatie |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Vaststellen van publicaties en overige gemeentelijke voorlichting |
College |
Behandelend ambtenaar |
---------------------------------------------------- |
|
Gemeentewet |
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomst met betrekking tot de gemeentegids |
College |
Behandelend ambtenaar |
6. Afdeling Publiekszaken |
||||
6.1 Team Inwonersplein |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Afgifte van reisdocumenten en rijbewijzen |
College of burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Conform --------- ------------------------ |
|
Burgerlijk wetboek |
Benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, voor één huwelijk |
College |
Behandelend ambtenaarr |
|
Wet basisregistratie personen |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Kieswet |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Uitzondering: -Instelling en samenstelling stembureau’s -Aanwijzen van stemlokalen -Indelen van gemeente in stemdistricten |
Paspoortwet |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Wegenverkeerswet hoofdstuk VI |
Alle beslissingen en handelingen op grond van hoofdstuk VI van de wegenverkeerswet en de op dit hoofdstuk van de wet gebaseerde uitvoeringsregelingen (zoals reglement rijbewijzen), de hierop gebaseerde verordeningen en vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels. |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Het betreft hier de regelgeving met betrekking tot aanvraag en afgifte van rijbewijzen. |
Rijkswet op het Nederlandschap |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet op de lijkbezorging |
Bepalen van een andere termijn van begraving of verbranding |
Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
Parkeerverordening Centrumgebied Asten |
Besluiten tot verlenen, afwijzen, wijzigen en intrekken van vergunningen en ontheffingen |
College |
Behandelend ambtenaar |
Opmerking: mandaat is ook te vinden onder RO, team Vergunningen |
APV, Wet Milieubeheer |
Het verlenen van ontheffingen voor het verbranden van afvalstoffen in de open lucht |
College |
Medewerker Klantcontactcentrum |
|
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) |
Beëindigen van voorzieningen op grond van de Wmo |
College |
Medewerker Klantcontactcentrum |
In opdracht of met toestemming van Wmo-consulent |
6. Afdeling Publiekszaken |
||||
6.2 Team WMO-Loket |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Verordening bijdrage regeling maatschappelijke participatie |
Alle beslissingen en handelingen op verzoeken om een bijdrage in de kosten van maatschappelijke participatie |
College |
Behandelend ambtenaar |
------------------------- |
Wet maatschappelijke ondersteuning (wmo) |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
Uitzondering: Voor beslissingen over een aanvraag voor grote woningaanpassing is de coördinator bevoegd |
Wegenverkeerswet BABW |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/uitvoeringsregels in verband met een verzoek om een gehandicaptenparkeerplaats en -kaart |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Verordeningen Langdurigheidstoeslag |
Alle beslissingen en handelingen op grond van deze verordening, de op de verordening gebaseerde beleidsregels en/of uitvoeringsregels |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Bijzondere bijstand |
Alle beslissingen en handelingen op verzoeken om een bijdrage in de bijzondere kosten van het bestaan |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
AZGA |
Alle beslissingen op verzoeken om deelname aan een collectieve ziektekostenverzekering gemeente Asten |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Regeling sportvouchers |
Alle beslissingen op verzoeken om een bijdrage in de kosten van sport |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
Wet Kinderopvang |
Alle beslissingen en handelingen met betrekking tot tegemoetkoming in de kosten op grond van deze wet, de op de wet gebaseerde besluiten, reglementen, richtlijnen, verordeningen, vastgestelde beleidsregels/ uitvoeringsregels, op basis van sociaal medische indicatie |
College |
Behandelend ambtenaar |
opmerking: zie ook mandaat afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling, taakveld Welzijn |
III. Externe mandaten
1. Rekenkamercommissie |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Verordening Rekenkamercommissie Deurne, Asten, Someren en Gemeentewet |
Het inhuren van externe deskundigen |
College |
Voorzitter van de rekenkamercommissie Asten |
-------------------------------- |
2. Atlant Groep |
||||
Regeling |
Bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Wet sociale werkvoorziening, art. 13 Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken, art. 13 |
Aanleveren beleidsinformatie |
College |
Atlant Groep Helmond ------------------------------ |
--------------------------------- |
Wet sociale werkvoorziening |
Uitvoering verordeningen WSW |
College |
Atlant Groep Helmond |
3. Budgetwinkel, Plangroep |
||||
Regeling |
Bevoegdheid------------------------ |
Bevoegd orgaan---------- |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Artikel 285 lid 1 sub e van de faillissementswet |
Het afgeven van een met redenen omklede verklaring dat er geen reële mogelijkheden zijn om tot een buitengerechtelijke schuldsanering te komen |
College |
Budgetwinkel Helmond, Plangroep |
4. Regiopolitie Brabant Zuid-Oost |
||||
Regeling |
Bevoegdheid--------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat / volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Algemene wet bestuursrecht, art. 10:4, 10:5, 10:11 Wet tijdelijk huisverbod, art. 3 eerste lid |
Verrichten van de volgende handelingen na contact met burgemeester: a.bij kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, voordat wordt besloten tot het wel of niet opleggen van een huisverbod, overleg plegen met Bureau Jeugdzorg (artikel 3 eerste lid j artikel 2 derde lid Wet tijdelijk huisverbod) b.In een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift gesteld kan worden, het huisverbod mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon (artikel 3 eerste lid j artikel 2 zevende lid Wet tijdelijk huisverbod) c.Het mededelen van het huisverbod en de consequentie van niet naleven aan de huisgenoten van de uithuis geplaatste, de aangewezen instantie voor advies of hulpverlening of Bureau Jeugdzorg bij kindermishandeling of een vermoeden daarvan (artikel 3 eerste lid j artikel 2 achtste lid Wet tijdelijk huisverbod) d.Het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuis geplaatste nadat hij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank (artikel 3 eerste lid j artikel 5 eerste lid Wet tijdelijk huisverbod) e.Ondertekenen van tijdelijk huisverbod na contact met burgemeester |
Burgemeester |
Politieambtenaren werkzaam bij Regiopolitie Brabant Zuid-Oost in functie van hulpofficier van justitie |
Indien belast met de feitelijke uitvoering van een huisverbod als bedoeld in de Wet tijdelijk huisverbod |
5. Werkplein
6. Bureau inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant
Regeling |
Bevoegdheid-------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat/ Volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Nieuw: Europese aanbestedingsrichtlijn, Aanbestedingswet en gemeentelijk inkoopbeleid |
In het kader van inkoop- en aanbestedingstrajecten het verzorgen van alle correspondentie (ongeacht het te gebruiken medium) en de daarvoor benodigde handelingen, b.v. het aanvragen van offertes, opstellen en verspreiden van nota van inlichtingen en proces-verbaal van aanbesteding, gunnings- en afwijzingsberichten |
College |
Medewerker inkoopbureau |
Voor zover passend binnen de Europese aanbestedingsricht-lijn, Aanbestedingswet, gemeentelijk inkoopbeleid, de daarop gebaseerde besluiten, regle-menten, richtlijnen en/of uitvoerings-regels |
7. Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Regeling |
Bevoegdheid-------------------------- |
Bevoegd orgaan |
Mandaat/----------- Volmacht/ machtiging verleend aan |
Voorschriften, voorwaarden en beperkingen |
Nieuw: Wet Veiligheidsregio’s |
Uitvoering van de brandweertaken van de gemeente Asten zoals omschreven in de bijlage bij de dienstverleningsovereenkomst lokale brandweerzorg gemeente Asten |
College |
Directeur van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost Ondermandaat aan de medewerkers van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost |
Toelichting Bevoegdhedenregeling Asten
Deze toelichting maakt integraal onderdeel uit van de Bevoegdhedenregeling
1. Algemeen
Bij een gemeente moeten burgemeester en wethouders vaak honderden beslissingen per dag nemen. Het is logisch dat het college deze beslissingen niet allemaal zelf kan nemen. Een manier om dit probleem op te lossen is door bevoegdheden te mandateren aan anderen. Hierdoor kan het werk feitelijk worden uitgevoerd door ambtenaren, die ondergeschikt zijn aan het college.
Bij het verlenen van een mandaat blijft de mandaatgever primair verantwoordelijk voor de besluiten die genomen worden. Een in mandaat genomen besluit geldt als een besluit van het bestuursorgaan. De mandaatgever kan algemene of bijzondere aanwijzingen geven aan degene die namens hem een beslissing neemt. Ook kan de mandaatgever inlichtingen vragen. Hij kan zelfs te allen tijde zelf de bevoegdheid uitoefenen zonder hiervoor het mandaat te hoeven intrekken. Het besluit moet uitdrukkelijk vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een mandaatbesluit kan zowel algemeen zijn, als een bepaald geval betreffen. Het kan aan één of meerdere gemandateerden worden verleend. Dit moet in principe schriftelijk gebeuren. Mandaat om een besluit te nemen omvat tevens het vaststellen van een ontwerp-besluit. Indien het bevoegde bestuursorgaan hiermee instemt, kan ondergemandateerd worden.
2. Uitgangspunten Bevoegdhedenregeling Asten
In het Organisatiebesluit zijn de uitgangspunten voor de wijze van inrichting en functioneren van de gemeentelijke organisatie vastgelegd. In dit besluit is opgenomen dat het college danwel de burgemeester hun bevoegdheid tot het nemen van besluiten, niet zijnde algemeen verbindende voorschriften, zoveel mogelijk mandateren aan ambtenaren.
Onder “ambtenaar” wordt verstaan de functionaris die op basis van de Ambtenarenwet is aangesteld, dan wel de een arbeidsverhouding heeft op basis van burgerlijk recht.
Het organisatiebesluit geeft daarbij grenzen aan (o.a. geen mandaat bij strijd met beleidsregel, bij politieke gevoeligheid, bij ongewenste precedentwerking) die zijn verwerkt in deze algemene mandaatregeling.
Met deze regeling geeft het college en de burgemeester invulling aan de algemene bedrijfsmatige uitgangspunten van de gemeente Asten. Voor speciale gevallen kan het college danwel de burgemeester een afzonderlijk mandaatbesluit nemen.
Deze regeling wordt gekenmerkt door de volgende onderdelen:
- ·
toedeling van bevoegdheden volgt direct uit het register, volgens één stramien, voor zover mogelijk met vermelding van de wettelijke grondslag
- ·
bevoegdheden worden opgedragen o.a. aan de directie en afdelingshoofden; uit het Organisatiebesluit volgt de omvang van directie (de secretaris is voorzitter) en de indeling in afdelingen
- ·
er wordt uitgegaan van een eenduidige verdeling van budgetbevoegdheden op grond van de Regeling inzake budgethouderschap: een totaalbudgethouder (secretaris), deelbudgethouders (afdelingshoofden), aangewezen hiërarchisch ondergeschikte budgethouders, en projectbudgethouders
- ·
Alleen directie en afdelingshoofden zijn bevoegd tot het verlenen van ondermandaten
- ·
In beginsel worden mandaten aan functies verleend, niet aan personen. In ondermandaat kan voor persoonlijk mandaat worden gekozen
- ·
In beginsel worden bevoegdheden niet aan portefeuillehouders opgedragen
- ·
degene die het besluit in mandaat neemt, ondertekent het ook
- ·
de ondertekening van besluiten van het bestuursorgaan zelf is gemandateerd aan afdelingshoofden; ondermandaat is mogelijk
- ·
beslissingen op bezwaar en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep worden niet gemandateerd
- ·
het verdient aanbeveling de regeling uit te werken in instructies per afdeling/ taakveld, waarin onder meer kwesties van bestuurlijk gevoelige zaken en dergelijke te regelen
- ·
Voor besluitvorming met betrokkenheid van meerdere organisatieonderdelen of instanties gelden overleg- en coördinatieprocedures
Mandaatbesluiten worden in Verseon/Squit XO geregistreerd en ter kennis gebracht van het college. In mandaat genomen besluiten treden in werking conform artikel 3:40 Awb, derhalve na bekendmaking. Onder bekendmaking wordt verstaan de bekendmaking aan de aanvrager en eventueel direct belanghebbenden. Publicatie van de besluitenlijst is niet voldoende!
4. Register van bevoegdheden
Het bij deze regeling behorende register bevat zowel bestuurs- als beheersbevoegdheden van het college en de burgemeester. Het begrip “bestuursbevoegdheden” omvat onder meer alle bevoegdheden om een besluit in de zin van de Awb te nemen met uitzondering van de bevoegdheden tot regelgeving, voor zover deze zijn geattribueerd aan het college. Met de term “beheersbevoegdheden” wordt gedoeld op de bevoegdheden van het college die buiten de externe beleidsfeer liggen. Het gaat in hoofdzaak om handelingen die van interne, huishoudelijke aard zijn en om handelingen die in eigen beheer worden verricht. Hierbij moet worden gedacht aan privaatrechtelijke handelingen en feitelijke handelingen.
De uitoefening van bestuursbevoegdheden in mandaat zal zich concentreren op het verrichten van publiekrechtelijke rechtshandelingen. De uitoefening van beheersbevoegdheden ziet via volmacht op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en via machtiging op het verrichten van feitelijke handelingen en procesvertegenwoordiging.
5. Overige bevoegdheden
Deze regeling ziet op het mandateren van bevoegdheden door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de Invorderingsambtenaar en de Heffingsambtenaar.
Voor zover de raad of andere bestuursorganen (commissies) bevoegdheden wensen over te dragen aan ambtenaren dient dit in afzonderlijke besluiten vorm te krijgen.
6. Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Mandaat: mandaat is volgens artikel 10.1 Awb de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of enig ander persoon of college met openbaar gezag bekleed) een besluit te nemen. Dit laatste zijn volgens artikel 1:3 Awb schriftelijke beslissingen van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling, gericht op rechtsgevolg, bijvoorbeeld het afgeven van vergunningen en ontheffingen op grond van de algemene plaatselijke verordening. Kenmerk van mandaat is dat de bevoegdheid niet overgaat, maar in naam van de mandaatgever wordt uitgeoefend. De mandaatgever blijft dan ook verantwoordelijk voor de uitoefening van de bevoegdheid. Mandaat is eigenlijk de publiekrechtelijke tegenhanger van de volmacht uit het privaatrecht.
Volmacht: Volmacht heeft betrekking op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van de gemeente, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst. Artikel 10:2 Awb verklaart de hele afdeling 10.1.1 Awb van toepassing op de volmacht.
Machtiging: Hiervan is sprake bij het verrichten van feitelijke handelingen. Dit zijn handelingen die geen privaatrechtelijke handelingen zijn of geen besluiten in de zin van artikel 1:3 Awb. Feitelijke handelingen zijn bijvoorbeeld het geven van informatie, het vragen van inlichtingen, het uitbrengen van advies of het afsluiten van een straat. Artikel 10:12 Awb verklaart de hele afdeling 10.1.1 Awb over mandaat van overeenkomstige toepassing op de machtiging.
Artikel 2
Dit artikel bepaalt dat de bevoegdheden gekoppeld zijn aan de functies van de betreffende personen. Bovendien is directie en de leidinggevende van de functionaris ook altijd bevoegd. De afdelingshoofden kennen op hun afdeling een eigen vervangingsregeling waardoor het vervangend afdelingshoofd dezelfde bevoegdheden heeft (zie MT 7.4.2010). Bij vervanging is het wenselijk dat op dezelfde wijze wordt ondertekend.
Artikel 3
Uitgangspunt van deze regeling is reeds het maximaal gebruik van mandaat; waar het desondanks mogelijk is en noodzakelijk wordt geacht verdergaand of persoonlijk ondermandaat toe te staan (deze bevoegdheid is beperkt tot directie en afdelingshoofden) is registratie wenselijk. Overige ondermandaatbesluiten worden aangeleverd bij de beheerder van het register.
Artikel 4 en 5
In de praktijk is mandaatverlening sterk verweven met het vertrouwen van het mandaterende bestuursorgaan in degene die het mandaat uitoefent. Er moet vanuit worden gegaan dat hij dat zal doen in de geest van dat orgaan en dat bij twijfel het bestuursorgaan wordt geraadpleegd: besluiten die strijdig zijn met een beleidsregel, belangrijke politieke gevolgen of ongewenste precedentwerking hebben, of ingrijpende financiële gevolgen hebben dienen door het bestuursorgaan zelf te worden genomen. Dit heeft tevens als consequentie dat het bestuursorgaan slechts in uitzonderingsgevallen de bevoegdheid weer naar zich toetrekt. Bij de toepassing van onderhavige mandaatregeling wordt verondersteld dat deze vertrouwensbasis aanwezig is binnen onze organisatie. Toegevoegd is een bepaling over de actualiteit van een mandaat bij veranderende wetgeving, evenals specifieke overgangsbepalingen. Bovendien wordt hier nog eens vermeld dat men de betreffende bevoegdheden alleen mag uitoefenen als deze ook daadwerkelijk tot hun werkterrein behoren. Dus als er bijvoorbeeld binnen een team bij een bevoegdheid behandelend ambtenaar staat wil dat niet zeggen dat iedereen binnen dat team bevoegd is deze af te handelen. Het moet tot de functie- en taakomschrijving behoren.
Beslissingen op bezwaar worden niet gemandateerd. Dit betekent dat ook niet worden gemandateerd de beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep.
In geval van persoonlijke betrokkenheid of de schijn hiervan bij de behandeling van een dossier, dient een collega, die niet persoonlijk betrokken is, de behandeling van het desbetreffende dossier over te nemen. Persoonlijk betrokken is een ambtenaar in ieder geval wegens bloed- en aanverwantschap, en wanneer de dossiers betrekking hebben op mensen uit zijn of haar vrienden- en/ of kennissenkring.
Artikel 6
De kenbaarheid vereist dat eenduidig is te herleiden dat een functionaris bevoegd is. In het register zijn de functionele bevoegdheden geregistreerd per afdeling en/of per team, en als zodanig te herleiden. Uit het ondertekende besluit moet blijken dat het besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf is genomen. In artikel 10:11 Awb en artikel 59a Gemeentewet is hiervoor een speciale bepaling opgenomen. In principe is ondertekeningsmandaat toegestaan, tenzij de aard van de in het besluit uitgeoefende bevoegdheid zich ertegen verzet of indien het wettelijk is verboden.
Artikel 7
De bevoegdhedenregeling treedt in werking na bekendmaking. De oude regelingen komen te vervallen behalve in de gevallen er nog dossiers lopen op basis van de oude regeling(en).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl