Regeling vervallen per 01-01-2015

Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Bladel

Geldend van 01-01-2000 t/m 31-12-2014

Intitulé

Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Bladel

De raad van de gemeente Bladel;

overwegende dat ter voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontroles, zoals bedoeld in art 213 GW, ten aanzien van de opdrachtverstrekking aan de accountant nadere aanwijzingen moeten worden vastgesteld;

besluit:

met ingang van de controle op de jaarrekening 2009 vast te stellen het “Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Bladel”, onder intrekking van het “Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Bladel” welke is vastgesteld in de raadsvergadering van 12 maart 2009:

1 Inleiding

Bij besluit van 30 september 2004 heeft de gemeenteraad aan PriceWaterhouseCoopers Accountants NV opdracht verstrekt de accountantscontrole als bedoeld in art 213 GW voor de gemeente Bladel uit te voeren. Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de jaarlijkse accountantscontrole moet de gemeenteraad nog een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.

Objecten van controle zijn de respectievelijke jaarrekeningen vanaf het boekjaar 2009 en daarmede tevens het financieel beheer over deze jaren zoals uitgeoefend door of namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel. Het controleprotocol blijft geldig tot het moment van wijziging en hoeft, als daar geen aanleiding toe bestaat, niet jaarlijks opnieuw vastgesteld te worden.

1.1. Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeuring- en rapporteringtoleranties voor de controle van de jaarrekeningen vanaf 2009 van de gemeente Bladel.

De raad kan de accountant alleen nadere aanwijzingen geven voor zover dit uitgaat boven de wettelijke minimumeisen.

1.2.Wettelijk kader

De gemeentewet (GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. De accountant mag verwachten dat de gemeente inzichtelijk maakt welke wet- en regelgeving van toepassing is.

De gemeenteraad heeft op 11 december 2003 de verordening ex art 213 GW voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Bladel vastgesteld. In het raadsbesluit van 11 december 2003 is het bij de controle te hanteren normenkader in hoofdlijnen vastgelegd. Met dit controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die van toepassing zijn vanaf het controlejaar 2009.

2 Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

Zoals in art. 213 GW is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gemeentwet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

  • ·

    de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

  • ·

    het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties (in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen);

  • ·

    de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

  • ·

    het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

  • ·

    de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten), de Kadernota en adviezen van het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten alsmede de Richtlijnen voor de Accountantscontrole (NIVRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.

3 Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statistische deelwaarnemingen en extrapolaties. De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven accountantsverklaring.

Naast de goedkeuringstoleranties wordt onderkend de rapporteringtolerantie. Deze kan als volgt worden gedefinieerd: De rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.

In het hierna opgenomen schema zijn de goedkeuringstolerantie en de rapporteringtolerantie(s) opgenomen. Deze komen overeen met het wettelijke minimum.

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Fouten in de jaarrekening (% lasten)

≤ 1%

>1%<3%

-

> 3%

Onzekerheden in de controle (% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

> 10%

-

Rapporteringstolerantie

Elke fout of onzekerheid > € 50.000,00 wordt gerapporteerd.

4 Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing

Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen het juridische begrip rechtmatigheid en de rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole is een minder omvattend begrip. Deze is limitatief gericht op de handelingen waaruit financiële gevolgen voortkomen of kunnen voortkomen die als baten, lasten en/of balansmutaties in de jaarrekening dienen te worden verantwoord. Hiertoe is in het normenkader (bijlage 1) alle, voor de rechtmatigheidcontrole, relevante wet- en regelgeving opgenomen bestaande uit externe wetgeving en interne regelgeving, welke weer is onder te verdelen in verordeningen en collegebesluiten. Uiteraard is enkel wet- en regelgeving van belang die bepalingen bevat over financiële beheershandelingen.

Met de dualisering is een scherpere grens getrokken tussen bevoegdheden die de raad en bevoegdheden die het college toebehoren. Voor de rechtmatigheidtoets betekent dit dat verordeningen wel en de voorschriften die het college uitvaardigt niet onder het rechtmatigheidoordeel vallen. Deze voorschriften hebben immers betrekking op de relatie college - ambtenaren. Hierop zijn echter twee uitzonderingen:

  • 1.

    wettelijk verplichte kaderstellende collegebesluiten waarbij is voorgeschreven dat een rechtmatigheidtoets moet worden uitgevoerd. Dit doet zich met name voor bij specifieke uitkeringen;

  • 2.

    kaderstellende collegebesluiten die de raad aanvullend opneemt in het normenkader.

5 Communicatie en periodiek overleg

In de verordening ex artikel 213 Gemeentewet is in artikel 4, lid 3, de volgende zinsnede opgenomen:

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-) overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiger uit) de raad, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de controller danwel het hoofd financiën.

In artikel 7 lid 4 van de controleverordening is ook nog het communicatiemoment benoemd tussen de raad en de accountant na afloop van de jaarrekeningcontrole. In de dienstverleningsovereenkomst met de accountant is het communicatietraject nader uitgewerkt. Volledigheidshalve en ter informatie is de communicatiematrix bijgevoegd (bijlage 2).

6 Rapportering accountant

Ook de rapportagestructuur tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden is vastgesteld in de dienstverleningsovereenkomst met de accountant. Volledigheidshalve en ter informatie is de rapportagestructuur bijgevoegd (bijlage 3).

Interim-controles

In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een zogenaamde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt een verslag uitgebracht, de managementletter. Bestuurlijk relevante zaken worden – op grond van de overeengekomen rapportage wensen - ook aan de gemeenteraad gerapporteerd.

Verslag van bevindingen naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole

Overeenkomstig de gemeentewet wordt omtrent de controle een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college van Burgemeester en Wethouders.

In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

Fouten of onzekerheden die de rapporteringtolerantie als bedoeld in onderdeel 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

Accountantsverklaring

In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als van de rechtmatigheid, uitmondend in een oordeel over de jaarrekening. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze de door het college van Burgemeester en Wethouders opgestelde jaarrekening kan vaststellen.

Bijlagen

Bijlagen:

  • 1.

    Normenkader voor de rechtmatigheidscontrole

  • 2.

    Communicatie en periodiek overleg

  • 3.

    Rapportagemomenten

Bijlage 1: Normenkader voor de rechtmatigheidscontrole bij de gemeente Bladel

In het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtmatigheidscontrole relevante, interne en externe wet- en regelgeving. De eerste kolom bevat een algemene omschrijving van programma´s en/of producten. In de tweede kolom is e.e.a. nader uitgewerkt naar de specifieke activiteiten welke onder zo´n programma/product vallen. In de kolom wetgeving extern is de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. De vierde kolom bevat de eigen verordeningen en/of beleidsregels waarmee een nadere invulling is gegeven aan de lokale uitvoering van het daaraan verbonden financiële beheer.

Programma’s/ pr o ducten

Specifieke activ i teit

Wetgeving e x tern

Regelgeving intern

Algemeen Bestuur en ondersteunende processen

Algemeen financieel middelenbeheer

Grondwet

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

Besluit Begroting en Verantwoording

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene Wet Bestuursrecht

Programmabegroting

Verordening ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting financiële organisatie

Verordening ex art. 213: controle

Verordening ex art 213a: doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken.

Delegatie- en mandaatregeling, inclusief:

-mandaat en aanwijzingsbesluiten heffing, invordering en kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Treasurybeheer

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut

Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid

Ambtenarenwet

Fiscale wetgeving

Sociale verzekeringswetten

CAR/UWO

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

Ambtenarenreglement / Car/Uwo

Bezoldigingsverordening

Verordeningen op studiefaciliteiten, reiskosten e.d.

Verordening vergoedingen gemeentebestuurders

Verordening outplacement gewezen wethouders

Verordening geldelijke tegemoetkoming gemeenteraadsfracties

Vergoedingsregeling voor dorpsraden en commissies

Verordening, regelende de instelling, samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de dorpsraad voor de kernen Hoogeloon en Netersel

Inkopen en contractbeheer

EU-aanbestedingsregels

Sanctie

Algemene wet bestuursrecht

Gemeentewet

Provinciewet

Handreiking bestuurlijke sanctiemidelen

Rekenkamercommissie

Gemeentewet

Verordening op de rekenkamercommissie

Samenwerking

Kaderstelling voor doorontwikkeling samenwerking tussen de Kempen-gemeenten.

Burgerzaken en Belastingen

Burgerlijke stand en afgifte documenten

Burgerlijke wetboek

Gemeentewet

Wet GBA

Wet rechten burgerlijke stand

Legesverordening

OZB

Gemeentewet

Wet waardering Onroerende Zaken

OZB verordening

Toeristenbelasting

Gemeentewet

Verordening toeristenbelasting

Forensenbelasting

Gemeentewet

Verordening op de forensenbelasting

Rioolrecht

Gemeentewet

Verordening rioolrecht

Marktgelden

Gemeentewet

Verordening op de weekmarkt

Marktgeldverordening

Openbare orde en veiligheid

Handhaving

Gemeentewet

APV

verordening op de heffing en invordering van brandweerrechten

Handhavingsbeleid nodeloze alarmeringen

Winkeltijdenwet

Marktverordening/APV

Kermisvoorwaarden

Brandweer en rampenbestrijding

Brandweerwet 1995

GR regionale brandweer

Brandbeveiligingsvergunningen

Gemeentewet

Verordening Brandbeveiligingsvergunningen

Vreemdelingenzaken en integratie

Vreemdelingenzaken

Vreemdelingenwet

Verordening vreemdelingenzaken

Integratie

Wet inburgering nieuwkomers

Verordening nieuwkomers

Verordening Wet Inburgering

Verordening Wet Inburgering ISD

Boeteverordening WIN

Rijksbijdrage allochtone vrouwen

ROA/VVTV

Verordening/raadsbesluit asielbeleid

Verkeer en Vervoer

Wegenbeheer

Wegenverkeerswet 1994

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

Toegankelijkheid en bereikbaarheid voor mensen met een beperking

Ontwerpkaders

Groen en milieubeheer

Afvalstoffenbeheer

Gemeentewet

Verordening op afvalstoffenheffing

subsidieverordening particulier landschapsbeheer gemeente Bladel

Rioolbeheer en reiniging

Gemeentewet

Wet op de waterhuishouding

Waterleidingwet

Verordening op riool- en reinigingsrechten

Lozingsverordening

Milieubeheer

Wet belastingen op milieugrondslag

Verordening milieubeheer

Stedelijke ontwikkeling, wonen en economie

Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden

Nota grondbeleid

Besluit grondprijzen

Procedureverordening advisering planschade 2009

Intensivering Stedelijke Vernieuwing

Wet ISV

Beleidsplannen

Telecommunicatie

Telecommunicatiewet

Verordening op de telecommunicatie

Wonen, economie en beheer gemeentelijke panden en accommodaties

Leegstandswet

Woningwet

Huurprijzenwet woonruimte

Huisvestingswet

Huurwet

Huursubsidiewet

Besluit woninggebonden subsidies

Wet bevordering eigen woningbezit

Huisvestingsverordening

Gemeentelijk beleid accommodatiebeheer en vergoeding beschikbaarstelling gemeentelijke accommodaties

Bouwverordening (leges)

Zorg, Welzijn en Sport

Algemeen welzijn en sport

Welzijnswet

Subsidieverordening

Regeling collectief vraagafhankelijk vervoer voor ouderen

Gehandicaptenzorg

Wet Voorziening Gehandicapten

WVG verordening

Kinderopvang

Wet basisvoorziening kinderopvang

Verordening kinderopvang

Rijksbijdrage opvoedondersteuning

Specifieke uitkering jeugdgezondheidszorg

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

Jeugd, onderwijs en cultuur

Verzorgen basis- en speciaal onderwijs

Wet primair onderwijs

Wet op de basiseducatie

GOA

OALT

Rijksbijdrage onderwijsachterstandenbeleid

Huisvestingsverordening onderwijs

Verordening financiële gelijkstelling onderwijs

Verordening leerlingenvervoer

Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Bladel

Beleidsregel bekostiging gymnastiekruimte primair onderwijs gemeente Bladel

Verzorgen voortgezet onderwijs

Wet op het voortgezet onderwijs

Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek

Wet educatie- en beroepsonderwijs

Cultuur en lokale media

Mediawet

Wet op het specifiek cultuurbeleid

Subsidieverordening

Ruimtelijke Ordening

Monumenten

Monumentenwet

gemeentelijke subsidieverordening restauratie monumentale panden Bladel

monumentenverordening

Gemeentelijke subsidieverordening gemeentelijke monumenten Bladel 2008

Volksgezondheid

Ambulance vervoer

Wet ambulancevervoer

Verordening ambulance vervoer

WMO

Voorzieningen Maatschappelijke ondersteuning

Wet maatschappelijke ondersteuning

Verordening maatschappelijke ondersteuning

Beleidsregels individuele voorzieningen

Besluit Maatschappelijke ondersteuning

Beleidskader Welzijn, zorg en Maatschappelijke ondersteuning, Bladel 2008-2011.

Werk en inkomen

Sociale inkomensvoorzieningen

Wet Werk en Bijstand

Verordening toeslagen en verlagingen WWB

Verordening/ raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand

Verordening afstemming en handhaving WWB

Verordening langdurigheidstoeslag

nota minimabeleid

IOAW en IOAZ

Rijksbijdrage IOAW/IOAZ

Tijdelijke subsidieregeling schuldhulpverlening

Rijksbijdrage bijstandsverlening zelfstandigen

Sociale en Fiscale wetgeving

Wet investeren in jongeren

Verordening maatregelen en handhaving

Verordening toeslagen en verlagingen

Verordening werkleer-aanbod WIJ

Werkgelegenheid

Wet Werk en Bijstand

Wet sociale werkvoorziening

Verordening reïntegratie WWB

Verordening/raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid

Verordening cliëntenparticipatie ISD de Kempen

Kadernota modernisering Wsw

Verordening persoonsgebonden budget beleid werken Wsw

Verordening cliëntenparticipatie (Wsw-raad)

Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wsw

Bijlage 2: Communicatie en periodiek overleg

Onderstaand is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd. Uit oogpunt van doelmatigheid heeft het de voorkeur zoveel mogelijk gesprekken te combineren. In het kader van het bestuurlijk overleg en de rapportage zijnde volgende contacten tussen de accountant en het bestuur en management als regel van toepassing zijn.

Communicatie

Aantal per jaar

Toelichting

Audit-commissie

Periodiek

De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant. De audit-commissie is het aanspreekpunt voor de accountant voor de opdrachtformulering. Met de audit-commissie zal voorafgaand aan de controle een overleg plaatsvinden om te komen tot een afstemming inzake de nadere invulling van de controle-opdracht. Wellicht kan dit worden gecombineerd met het pre-audit gesprek dat ambtelijk wordt gevoerd. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen van de controle zullen tussentijdse worden teruggekoppeld naar de audit-commissie. Daarnaast zullen de bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het concept en definitief rapport van bevindingen) worden besproken in de audit-commissie.

Griffier

Met de griffier vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking (ook als lid van de audit commissie). Informeel voortgangsoverleg naar behoefte.

Gemeentesecretaris/ (concern) controller

Periodiek

De gemeentesecretaris en (concern)controller zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners binnen de gemeentelijke organisatie.

Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de bespreking van de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter) en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen).

Financieel management

Minimaal drie

Het financieel management is voor de accountant het eerste aanspreekpunt. Er zijn drie natuurlijke momenten: het pre-audit gesprek, de bespreking van de interim-controle en van de eindejaarscontrole. Daarnaast kan naar behoefte worden gekozen voor tussentijdse voortgangsgesprekken.

Afdelingen

PM

Binnen de afdelingen zal, in het kader van onze controle, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de afdelingshoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen.

Portefeuillehouder Financiën

Drie

Pre-auditgesprek, bespreking bevindingen interim-controle en eindejaarscontrole.

College van burgemeester en wethouders en gemeenteraad

PM

Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van college en gemeenteraad.

Bijlage 3: Rapportagemomenten

De volgende standaard rapportagemomenten worden onderkend:

Rapportage

Tijdstip

Inhoud

Gericht aan

Managementletter dan wel Verslag van bevindingen interim-controle

Na afronding van de interim-controle.

Mogelijke risico’s, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur), beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde onderwerpen. Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid.

College

Verslag van bevindingen

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Wettelijk: De vraag of inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken. Daarnaast resterende fouten, onzekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening houdend met afgesproken rapporteringstoleranties. Relatie tussen de controletolerantie ingevolge controleverordening en de feitelijke bevindingen.

Raad

Accountantsverklaring

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Oordeel over de mate waarin de gemeenterekening een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de eisen van rechtmatigheid.

Raad

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 29 april 2010.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,