Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR333486
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR333486/1
Regeling vervallen per 10-11-2020
Reglement basisregistratie personen
Geldend van 15-07-2014 t/m 09-11-2020 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Reglement basisregistratie personenBurgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld
Gelet op de
• Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen
• Wet bescherming persoonsgegevens
• Gelet op artikel 156 Gemeentewet
• Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Barneveld
besluit:
vast te stellen het volgende reglement:
Reglement basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Barneveld worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Barneveld en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Barneveld was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
2. Over een ingezetene van de gemeente Barneveld kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit Reglement.
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
1. Dit Reglement treedt in werking met ingang van 15 juli 2014 en werkt terug tot 6 januari 2014.
2. Dit Reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Barneveld (Reglement BRP).
Ondertekening
BIJLAGE 1 behorend bij artikel 1 lid 3, Reglement BRP
Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Barneveld hebben rechtstreekse toegang tot de Basisregistratie Personen ( de BRP).
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader/ taak |
Gegevensset |
Financiën (FIN) |
Besluit Begroting en verantwoording (BBV). Gemeentelijke Belastingen WOZ. |
De algemene gegevens van de categorieën: 1) Burgerlijke staat; 2) Bijhoudingsgemeente en adres; 3) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen. |
Werk Zorg en Inkomen (WZI) |
WBB, IOAW, IOAZ en Bbz |
De algemene gegevens van de categorieën: 1) Burgerlijke staat; 2) Curatele; 3) Gezag over minderjarigen; 4) Nationaliteit; 5)Verblijfsrecht; 6) Bijhoudingsgemeente en adres; 5) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen; 7) Paspoortwet. |
Beheer Openbare Ruimten BOR) |
Algemene Plaatselijke verordening |
De algemene gegevens van de categorieën: 1 )Burgerlijke staat; 2 )Bijhoudingsgemeente en adres, 3) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen |
Bestuur en Management ondersteuning (BMO) |
Algemene wet bestuursrecht, Algemene Plaatselijke verordening |
De algemene gegevens van de categorieën: 1 )Burgerlijke staat, 2) Bijhoudingsgemeente en adres; 3) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen. |
Leefomgeving |
WABO |
De algemene gegevens van de categorieën: 1) Burgerlijke staat; 2) Bijhoudingsgemeente en adres; 3) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen. |
Vastgoed en Infrastructuur (V&I) |
Parkeer verordening Huisvesting |
De algemene gegevens van de categorieën: 1) Burgerlijke staat; 2) Bijhoudingsgemeente en adres; 3) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen. |
Onderwijs Cultuur Jeugd en Sport (OCJS) |
Leerplichtwet |
De algemene gegevens over de categorieën: 1) Burgerlijke staat; 2)Nationaliteit; 3)Verblijfsrecht; 4) Bijhoudingsgemeente en adres; 5) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen, |
Personeel en Organisatie( P&O) |
Pensioen raadsleden en wethouders, Wachtgelden gemeentepersoneel |
De algemene gegevens over de categorieën: 1) Burgerlijke staat; 2 )Bijhoudingsgemeente en adres; 3) Het Burgerservicenummer van de ingeschrevene, van de ouders, echtgenoot en kinderen. |
ODDV( Omgevingsdienst de Vallei |
Omgevingsvergunning |
De algemene gegevens over de categorieën: 2) Burgerlijke staat; 2 )Bijhoudingsgemeente en adres; |
ParkeerService |
Uitvoering Parkeerverordening |
De algemene gegevens over de categorieën: 1) Burgerlijke staat; 2 )Bijhoudingsgemeente en adres; |
Informatisering en Automatisering (I&A) |
Systeem en databasebeheer |
Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens |
Publiekszaken (PUB) |
Uitvoering Wbrp Burgerlijk wetboek, Paspoortwet, Naturalisatie, Kieswet |
Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens |
Aan de onderstaande organen van de gemeente worden gegevens verstrekt uit de
Basisregistratie Personen ( de BRP) door middel van selectie of spontane verstrekkingen
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Leefomgeving ( LEF) |
Uitvoering bouwwetgeving en handhaving Uitvoering Milieu wetgeving |
Mutatiegegevens: vestigingen, immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden en geboorten |
Publiekszaken (PUB) |
Uitvoeren controle werkzaamheden in het kader van de Wbrp |
Mutatiegegevens: vestigingen, immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden, huwelijken en geboorten |
Orgaan van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt uit de
Basisregistratie Personen ( de BRP)
Organisatieonderdeel |
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
|
Informatisering en Automatisering (I&A) |
Registratie Key2Datadistributie, gegevensmagazijn |
Distributie gegevens uit basisregistratie personen naar de hieronder genoemde organisatie-onderdelen en registraties |
Alle gegevens van de. Persoonslijst |
|
Registratie Key2Onderwijs (afd. OJCS) |
Leerplichtadministratie |
Alle gegevens noodzakelijk voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taak van het organisatieonderdeel |
||
Registratie Key2Financien (afd. Fin) |
Debiteuren en crediteuren adm. |
idem |
||
Key2Adressen/BAG (Afd. I&A) |
Beheer adressen |
idem |
||
Registratie Key2Klantencontac t (Afd. KCC) |
Koppelen telefoongesprekken aan personen |
Idem |
||
Ned Browser (Afd. I&A) |
Koppelen personen aan kaartmateriaal |
Idem |
||
Registratie GWS4all (Afd. WZI) |
Uitvoeren sociale wetgeving |
Alle gegevens noodzakelijk voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taak van het organisatieonderdeel. |
||
Key2Begraven (Afd. BOR) |
Uitvoering wet op de lijkbezorging |
idem |
||
BWT4all/MVSuite (Afd. LEF) |
WABO / handhaving |
Idem |
||
GouwBelastingen (Afd. Belastingen) |
Uitvoering div soorten belastingen |
Idem |
||
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
BIJLAGE 2 behorend bij artikel 3 Reglement BRP
De verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Gewichtig Maatschappelijk belang |
Categorie derde BRP |
||||||
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen/organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
||||||
Algemene/geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen/organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
||||||
Kinderopvangwerk |
Instellingen/organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
||||||
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen/organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
||||||
Ouderenzorg |
Instellingen/organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
||||||
Gehandicaptenzorg |
Instellingen/organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
||||||
Sociale Werkvoorziening |
Instellingen/organisaties die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
||||||
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
||||||
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
||||||
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
||||||
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. die zorg |
Ziekenhuizen |
||||||
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude. De bijhouding van de huurdersadministratie |
Woningbouwverenigingen/woningcorporaties |
||||||
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Culturele organisaties |
||||||
Bevorderen Vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
||||||
Ouderen ondersteuning |
Ouderenorganisaties |
||||||
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
||||||
Bevorderen sportgezondheid |
Sportorganisaties en verenigingen |
||||||
Bevorderen inburgering |
Inburgeringsbureaus (niet gemeentelijke) |
||||||
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties |
||||||
Opsporen van nabestaanden i.v.m. begraven of cremeren van inwoners van de gemeente |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
||||||
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
||||||
Het dienen van een Nederlands Publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
||||||
Het dienen van een Nederlands Publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Toelichting behorende bij het Reglement Basisregistratie Personen
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van dit Reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Barneveld beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Barneveld.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Barneveld woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Barneveld op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Barneveld wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Barneveld beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Barneveld woonachtig zijn, dient de gemeente Barneveld het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Barneveld. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op 15 juli 2014 , is de dag waarop de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Barneveld
in werking treedt en werkt terug tot 6 januari 2014
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl