Regeling vervallen per 01-01-2011

Nota Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Bladel 2007-2010

Geldend van 17-07-2010 t/m 31-12-2010

Intitulé

Nota Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Bladel 2007-2010

De raad van de gemeente Bladel;

overwegende dat het gewenst is te komen tot integraal veiligheidsbeleid en gestructureerde uitvoering daarvan;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 september 2007;

gelet op de algemene wet bestuursrecht;

besluit:

de Nota Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Bladel 2007-2010

vast te stellen.

Inhoudsopgave

Samenvatting

Inleiding

Hoofdstuk 1 Gemeente en veiligheid

  • 1.1 Inleiding

  • 1.2 Regionale aanpak

  • 1.3 Opzet nota integraal veiligheidsbeleid

  • 1.4 Bestuurlijke rollen

  • 1.5 Ambtelijke rollen

  • 1.6 Afstemming met interne partners

  • 1.7 Afstemming met externe partners

  • 1.8 Afstemming met bewoners

  • 1.9 Regionale samenwerking

  • 1.10 België

  • 1.11 Communicatie

Hoofdstuk 2 Visie en ambities van de gemeente

  • 2.1 Inleiding

  • 2.2 Vormen van veiligheid

  • 2.3 Veiligheidsketen

  • 2.4 Veiligheidsvelden en -thema's

  • 2.5 Ambities

Hoofdstuk 3 Veiligheidsinventarisatie

  • 3.1 Inleiding

  • 3.2 Veilige woon- en leefomgeving

  • 3.3 Bedrijvigheid en veiligheid

  • 3.4 Jeugd en veiligheid

  • 3.5 Fysieke veiligheid

  • 3.6 Integriteit en veiligheid

Hoofdstuk 4 Prioriteiten

  • 4.1 Inleiding

  • 4.2 Ambities

  • 4.3 Criteria

  • 4.4 Keuzes

  • 4.5 Uitvoeringsprogramma

Hoofdstuk 5 Werkwijze en aanpak

  • 5.1 Werkwijze

  • 5.2 Aanpak uitvoeringsplannen

  • 5.3 Tijdschema uitvoeringsplannen

Hoofdstuk 6 Financiering

  • 6.1 Budgetten op de afdelingen

  • 6.2 Nieuwe wensen, nieuwe plannen, nieuwe budgetten

Bijlagen

  • 1. Overzicht partners bij veiligheidsthema's

  • 2. Verklarende woordenlijst

  • 3. Risicomatrix

Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2007-2010

Samenvatting

Voor u ligt de nota Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) van de gemeente Bladel. Een aantal ontwikkelingen is bepalend geweest voor de vorm en inhoud van deze nota, zoals het dualisme, het Kernbeleid veiligheid en resultaatgericht werken.

In verband met de dualisering van het gemeentebestuur stelt de gemeenteraad de hoofdlijnen van het beleid vast en stelt daarvoor de financiën beschikbaar. De uitvoering van dit beleid is een verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders. De nota bestaat daarom uit twee delen: een strategische beleidsnota en een operationeel uitvoeringsprogramma.

Het integraal veiligheidsbeleid heeft een werking van 4 jaar en wordt ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Het uitvoeringsprogramma wordt alleen ter kennis gebracht van de raad. De raad kan hierdoor invulling geven aan de kaderstellende taak en heeft inzicht in de acties van het college. Het uitvoeringsprogramma heeft een werking van een jaar en is bedoeld als groeimodel. Na een jaar zal het programma worden aangepast en zal het college verantwoording afleggen aan de raad over de uitvoering en invulling van het integraal veiligheidsbeleid.

De VNG heeft een handreiking Kernbeleid veiligheid ontwikkeld. Deze handreiking helpt gemeenten om het integraal veiligheidsbeleid te ontwikkelen of te actualiseren. De uitwerking in veiligheidsvelden en thema’s is in zijn geheel overgenomen. Door het hanteren van deze indeling wordt het veiligheidsbeleid afgebakend en wordt het uitvoeringsprogramma gevuld. Het gemeentebestuur heeft de wens uitgesproken om meer resultaatgericht te werken. Dit betekent dat het bestuur wil sturen op effecten en resultaten in plaats van inspanningen. Deze manier van werken is van invloed op het beleid en de formulering van de maatregelen. Om het meten van effecten mogelijk te maken moet het doel van de activiteiten geformuleerd worden en moeten de resultaten getoetst worden aan de algemene doelstelling.

Het eerste deel van de nota integraal veiligheidsbeleid omvat het beleidsdeel. Daarin worden de begrippen integraal en veiligheidsbeleid omschreven en afgebakend en de veiligheidsthema’s en de deelnemers aan het integraal veiligheidsbeleid benoemd. Daarnaast is de visie op en de ambitie van het integraal veiligheidsbeleid beschreven. Integraal veiligheidsbeleid is vooral een proces dat zowel bestuurlijk als ambtelijk en als op uitvoeringsniveau tot stand moet komen. In de praktijk wordt al veel aan integraal veiligheidsbeleid gedaan. De kadernota is dan ook gericht op het bundelen van deze zaken en het voortzetten van het bestaande beleid. In het huidige beleid moeten verbeteringen aangebracht worden, zoals het stellen van prioriteiten, het versterken van de integraliteit en ketenaanpak, het resultaatgericht werken, het zoeken van interne en externe samenwerkingsverbanden en de organisatorische borging van het veiligheidsbeleid. Een goede analyse van de knelpunten en uitgangspunten is een voorwaarde voor effectief beleid.

Het tweede deel van de nota integraal veiligheidsbeleid bestaat uit het Uitvoeringsprogramma en een matrix van alle maatregelen. Op basis van de indeling in veiligheidsvelden en –thema’s worden alle maatregelen genoemd. Veiligheidsproblemen en de aanpak daarvan is geen statisch geheel, maar vraagt om een dynamische benadering. Het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks geactualiseerd en aangevuld met nieuwe maatregelen.

De matrix is een samenvatting van het Uitvoeringsprogramma. Het overzicht geeft snel inzicht in alle maatregelen, de actiehouders, de partners, de beoogde resultaten en de uitvoeringstermijnen.

Inleiding

Het bieden van veiligheid is van oudsher een belangrijke taak van de overheid. Het onderwerp staat momenteel hoog op de politieke agenda van zowel de landelijke overheid als de lokale overheden. De gemeente is verantwoordelijk voor de lokale veiligheid. Ook in onze gemeente heeft veiligheid een hoge prioriteit. Er wordt binnen de gemeente Bladel al op allerlei manieren gewerkt aan veiligheid. Wat verbetering behoeft is een gestructureerd beleid en een gestructureerde uitvoering. Want veiligheid is een veelomvattend begrip met een veelheid van deelterreinen. Een integrale aanpak van de veiligheidsproblemen is daarom van groot belang. Een dergelijke aanpak houdt in dat alle betrokkenen, zowel intern als extern, gezamenlijk en samenhangend werken aan een veiligere samenleving. De gemeente heeft hierbij een regierol. Zij brengt partijen bij elkaar, zorgt dat partijen hun toezeggingen nakomen, stimuleert en initieert.

Het eerste deel van de nota Integraal Veiligheidsbeleid bestaat uit vier hoofdstukken.

Hoofdstuk 1 gaat nader in op de rol van de gemeente in het veiligheidsbeleid. Daarin worden de opzet van de nota, de bestuurlijke en ambtelijke rollen, de interne afstemming, de afstemming met externe partners / bewoners / België, de regionale samenwerking en de communicatie visie aangegeven.

Hoofdstuk 2 gaat over de visie en ambitie van de gemeente. Aan de orde komen de verschillende vormen van veiligheid, de veiligheidsketen, de veiligheidsvelden / -thema's en de ambities.

Hoofdstuk 3 bevat de veiligheidsinventarisatie. Per veiligheidsveld is een inventarisatie gemaakt van de huidige bedreigingen / aantastingen, het bestaande beleid /bestaande maatregelen /bestaande projecten, de lacunes en de strategische partners.

Hoofdstuk 4 gaat over de prioriteiten. Daarin worden criteria gesteld voor prioritering en worden keuzes gemaakt. Uitwerking van de gemaakte keuzes vindt plaats in het uitvoeringsprogramma.

Het tweede deel van de nota integraal veiligheidsbeleid bevat het uitvoeringsprogramma voor het jaar 2007.

Hoofdstuk 1 Gemeente en veiligheid

1.1 Inleiding

Het integraal veiligheidsbeleid is vooral een proces dat zowel bestuurlijk, als op ambtelijk- en uitvoeringsniveau in de praktijk tot stand moet komen. Concreet betekent dit dat deze nota een start is voor een integraal veiligheidsbeleid, maar dat in de toekomst mét de partners gewerkt moet worden aan de nadere invulling en vormgeving van het nieuwe integrale veiligheidsbeleid.

1.2 Regionale aanpak

Door het regionaal college van burgemeesters van de politieregio Brabant Zuidoost is een bestuurlijke werkgroep Integraal Veiligheidsbeleid in het leven geroepen. De opdracht voor deze werkgroep is om het integraal veiligheidsbeleid (IVB) binnen de regio daadwerkelijk gestalte en inhoud te geven, om de gemeenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van het lokaal veiligheidsbeleid en om de regionale afstemming te bevorderen. Door deze bestuurlijke werkgroep IVB is een regionaal model IVB ontwikkeld.

Daarnaast is door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een handreiking Kernbeleid Veiligheid ontwikkeld. Deze handreiking helpt de gemeenten om te komen tot een integraal veiligheidsbeleid. Het Kernbeleid Veiligheid loopt synchroon mét en is aanvullend óp het regionaal voorgestelde model.

1.3 Opzet nota integraal veiligheidsbeleid

Het doel van deze nota is om de contouren van het veiligheidsbeleid binnen onze gemeente aan te geven. De strategische beleidsnota geeft aan welke veiligheidsproblemen er in onze gemeente spelen en schetst de wijze van aanpak van de problemen. Het centrale uitgangspunt daarbij is een integrale aanpak van de veiligheidsproblemen. De beleidsvelden worden samenhangend in beeld gebracht en daarbij wordt duidelijk gemaakt wie de betrokken partners zijn. Bij de inventarisatie van de problematiek zijn alle gemeentelijke afdelingen en de politie afdeling de Kempen betrokken geweest. Daarnaast is gebruik gemaakt van de gegevens uit de in 2003 gehouden enquête van het plan Leefomgeving naar de subjectieve veiligheid in de gemeente Bladel.

Het uitvoeringsprogramma geeft de concrete maatregelen / acties voor een bepaald jaar aan. Bij de uitvoering van het beleid zullen ook externe partners en de inwoners van de gemeente

Bladel worden betrokken.

Om de ontwikkelingen en de effecten van het veiligheidsbeleid te kunnen meten en vergelijken zal een aantal meetinstrumenten worden ingezet.

1.4 Bestuurlijke rollen

1.4.1 De gemeenteraad

Binnen het duale stelsel stelt de raad de hoofdlijnen van het integraal veiligheidsbeleid vast, bepaalt de prioriteiten, stelt geld beschikbaar en controleert de uitvoering. De raad kan door een actieve en stimulerende houding er voor zorgen dat het veiligheidsbeleid blijvend aandacht krijgt.

1.4.2 De burgemeester

Een belangrijke rol is weggelegd voor de burgemeester, vanwege de wettelijke verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid en daarmee ook voor de integrale veiligheid. De burgemeester is de bestuurlijke coördinator en bestuurlijke bewaker van de voortgang van de projecten op integraal veiligheidsgebied. De burgemeester heeft een regisseursrol richting raad en college en richting externe partners. Daarnaast stuurt de burgemeester de lokale politie mee aan en is hij bestuurlijk eindverantwoordelijk bij incidenten en rampen.

De burgemeester is voorzitter van het veiligheidsplatform en zorgt voor de input van het gemeentelijk veiligheidsbeleid in de Kempen driehoek, het regionaal college en algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Oost Brabant. Hij betrekt zijn collega bestuurders bij specifieke onderwerpen van het veiligheidsbeleid.

1.4.3 Het college

De primaire verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid ligt bij het college van burgemeester en wethouders. Het college is verantwoording schuldig aan de gemeenteraad.

Omdat veiligheidsbeleid facetbeleid is speelt het ook een rol op de werkterreinen van de individuele wethouders. De wethouders blijven bestuurlijk verantwoordelijk voor de onderdelen van het veiligheidsbeleid die deel uitmaken van hun portefeuille, zoals jeugdbeleid, handhaving, verkeer etc. Vanzelfsprekend moeten ook de wethouders zich bewust zijn van het integrale karakter van het veiligheidsbeleid dat over hun portefeuille heen reikt.

1.5 Ambtelijke rollen

1.5.1 Inleiding

Veiligheidsbeleid loopt door de hele gemeentelijke organisatie en is vooral facetbeleid. Omdat (sommige) veiligheidsvelden door meerdere afdelingen worden bestreken is het belangrijk dat de interne afstemming tussen de afdelingen goed geregeld is. Om dit te bereiken moet de gemeentelijke organisatie doordrongen raken van het nut en de noodzaak van een integrale aanpak van de veiligheid. Hier ligt een taak voor de gemeentesecretaris, het management en de veiligheidscoördinator.

Voor de gemeentebrede afstemming en het bewaken van de onderlinge samenhang van de diverse maatregelen en van het beleid, zijn het Veiligheidsplatform en het management de aangewezen gremia.

1.5.2 Gemeentesecretaris

Omdat veiligheidsbeleid door de gehele organisatie loopt, heeft de gemeentesecretaris een belangrijke rol in de aansturing en afstemming op management niveau. Vanuit zijn functie van gemeentesecretaris is hij in zijn algemeenheid verantwoordelijk voor de integraliteit van het gemeentelijk beleid. Hij maakt deel uit van het Veiligheidsplatform.

1.5.3 Veiligheidsplatform

In het Veiligheidsplatform vindt overleg en afstemming plaats over algemene veiligheidsproblemen. Om snel en accuraat te kunnen werken is gekozen voor een kleine vaste kern bestaande uit de burgemeester, de gemeentesecretaris, de commandant van de brandweer, het hoofd van de afdeling Veiligheid en Handhaving, de netwerkinspecteur van de politie en de veiligheidscoördinator.

Afhankelijk van het onderwerp kunnen medewerkers van andere gemeentelijke afdelingen, worden uitgenodigd om aan het overleg deel te nemen.

Het Veiligheidsplatform komt in principe om de twee maanden bij elkaar. Wat afgesproken is in het Veiligheidsplatform wordt ter informatie / instemming voorgelegd aan het college. Daarnaast kunnen besproken zaken zonodig worden ingebracht in de Kempen driehoek. Aangezien de burgemeester zowel aan het veiligheidsplatform als aan de Kempen driehoek deelneemt, is hij, ondersteund door de veiligheidscoördinator, de verbindende schakel tussen beide gremia.

1.5.4 Management

De agenda van een vergadering van het Veiligheidsplatform wordt toegezonden aan de leden van het managementoverleg. Indien de agenda volgens hen daartoe aanleiding geeft kunnen zij voorafgaand aan de vergadering van het Veiligheidsplatform vragen stellen. De leden van het managementoverleg ontvangen de verslagen van de vergaderingen van het Veiligheidsplatform.

1.5.5. Veiligheidscoördinator

De veiligheidscoördinator trekt het veiligheidsbeleid en heeft daarbinnen een sleutelpositie. Hij fungeert zowel voor interne partijen als externe organisaties als aanspreekpunt en contactpersoon op het gebied van veiligheid. Het is zijn taak om er op toe te zien dat afdelingen participeren, projecten invulling krijgen en dat het beleid gevolgd wordt. Hij is de aanjager van de diverse projecten in de gemeente die gericht zijn op veiligheid en leefbaarheid.

Hij bewaakt de samenhang van de diverse veiligheidsprojecten en draagt zorg voor de afstemming van de veiligheidsaspecten binnen de gemeentelijke organisatie.

Het opstellen en evalueren van het integraal veiligheidsbeleid behoort tot zijn takenpakket. Taken op het gebied van openbare orde en veiligheid evenals het adviseren van de burgemeester met betrekking tot politiezaken, de Kempen driehoek en het Regionaal College zijn eveneens ondergebracht in de functie van de veiligheidscoördinator. Door dit alles in één functie onder te brengen wordt de integraliteit van het veiligheidsbeleid het beste gewaarborgd.

1.6 Afstemming met interne partners

De veiligheidscoördinator wijst probleemeigenaren aan in relatie tot veiligheidsthema's. Hij bevordert en bewaakt dat vanuit andere beleidsterreinen daadwerkelijk aandacht is voor dit beleid. Hij heeft bilaterale contacten met andere afdelingen / medewerkers.

De gemeentesecretaris en het hoofd van de afdeling Veiligheid en Handhaving fungeren als klankbord / sparringpartner voor de veiligheidscoördinator. Het hoofd waarborgt daarnaast de uitvoering van het veiligheidsbeleid door in het managementoverleg en in bilateraal overleg met de gemeentesecretaris dit belang onder de aandacht te houden.

De veiligheidscoördinator heeft een korte lijn met de burgemeester. Deze is voor hem gemakkelijk toegankelijk waardoor zaken snel kunnen worden afgestemd. Tweewekelijks is er overleg tussen de burgemeester en de netwerkinspecteur van politie en tweewekelijks een overleg tussen de burgemeester en het hoofd Veiligheid en Handhaving.

Zoals hiervoor al vermeld, worden algemene veiligheidszaken afgestemd in het veiligheidsplatform.

1.7 Afstemming met externe partners

Het veiligheidsbeleid is, zoals gezegd, een zaak van meerdere partijen. Afhankelijk van het onderwerp is overleg en afstemming nodig tussen interne en externe partijen. Per onderwerp moet bezien worden welke partijen er bij betrokken moeten worden. De opzet moet daarbij vooral pragmatisch zijn en resultaatgericht. Afhankelijk van het veiligheidsprobleem kan het overleg over concrete zaken in principe op ad hoc basis plaatsvinden en via zo kort mogelijke lijnen. Om te voorkomen dat er een overdaad aan overlegstructuren ontstaat zal zoveel mogelijk aansluiting worden gezocht bij de al bestaande overlegstructuren. Daarnaast biedt het veiligheidsplatform de mogelijkheid om met externe partners te overleggen over meer algemene veiligheidszaken. Afhankelijk van het onderwerp kunnen een of meerdere externe partners worden uitgenodigd om incidenteel deel te nemen aan het Veiligheidsplatform.

1.8 Afstemming met bewoners

Participatie van de bewoners is het uitgangspunt. Het is belangrijk dat er een goede afstemming is met de bewoners en dat er aandacht is voor de problemen die op het niveau van de buurt spelen. De bewoners kennen de problematiek vaak van heel dichtbij. Zij kunnen ook op informele wijze een beïnvloedende rol spelen in hun omgeving. De burger heeft immers ook een eigen verantwoordelijkheid op het terrein van veiligheid. De burgers worden, afhankelijk van het onderwerp, actief betrokken bij de beleidsvorming of bij de uitvoering van vastgesteld beleid. Hierdoor raken de bewoners meer betrokken bij hun buurt en wordt het sociale netwerk en de leefbaarheid versterkt. De buurtpreventieprojecten bieden goede mogelijkheden om de bewoners bij veiligheid en leefbaarheid te betrekken. Via de buurtcoördinatoren kan er wederzijds informatie worden ingewonnen en uitgewisseld.

Andere bewonersverbanden zoals Dorpsraden of buurtverenigingen kunnen ook gevraagd en ongevraagd namens de inwoners veiligheid- en leefbaarheidproblemen aankaarten.

1.9 Regionale samenwerking

uitgnagspunt is wordt ook gehanteerd in Kernbeleid Veiligheid. Uitgangspunt is om samenwerking te zoeken voor de problemen die op (sub) regionaal niveau opgepakt kunnen worden. Dat geldt zeker voor gemeentegrens overstijgende zaken, zoals brandweer en rampenbestrijding.

Op het terrein brandweer wordt momenteel al intensief samengewerkt in het brandweercluster Eersel, Reusel-De Mierden, Veldhoven en Bladel en op het gebied van rampenbestrijding wordt intensief samengewerkt met de andere vier Kempen gemeenten, Bergeijk, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden.

Ook op andere terreinen wordt al samengewerkt in (sub)regionaal verband, zoals uitgnagspunt is wordt ook gehanteerd in Kernbeleid Veiligheid.

bij alcoholmatiging/ drugsbestrijding, huiselijk geweld etc. Samenwerking vindt daarbij plaats in SRE-verband of op Kempen niveau. Bij elk probleem zal gekeken worden of samenwerking in regionaal verband mogelijk is.

1.10 België

Met de Belgische buurgemeente Mol is een zogenaamde burenhulpovereenkomst afgesloten in het kader van de brandbestrijding/hulpverlening, en een convenant en werkafspraak bosbrandbestrijding. Daarnaast is met deze gemeente een overeenkomst gesloten waarin een wederzijdse informatieplicht is opgenomen in geval van grootschalige calamiteiten. Voorts zijn recent afspraken gemaakt met de grensgemeenten over ambulancevervoer.

Ambtelijk is er op ad hoc basis overleg in het kader van crisisbeheersing en rampenbestrijding tussen alle Brabantse en Belgische grensgemeenten.

Op bestuurlijk niveau zijn er op incidentele basis contacten. Het verdient aanbeveling deze te intensiveren. Het is gewenst om een beeld te verkrijgen in het veiligheidsrisico voor onze gemeente van in Belgische gemeenten aanwezige risicovolle bedrijven. Komende tijd zullen inspanningen worden verricht om bedoelde inzage te verkrijgen en zal de eventuele noodzaak om (extra) maatregelen te treffen worden onderzocht.

1.11 Communicatie

Interactie

Door actieve communicatie worden de inwoners betrokken bij de veiligheid in de gemeente in het algemeen en hun directe leefomgeving in het bijzonder. Dat gebeurt onder andere door het verstrekken van schriftelijke informatie, maar ook door informatie-uitwisseling tijdens bijvoorbeeld informatiebijeenkomsten. Inwoners, die hun eigen omgeving goed kennen, kunnen de gemeente van belangrijke informatie voorzien. Daarnaast geeft de gemeente bij een dergelijke aanpak blijk van serieuze aandacht voor verbetering van de veiligheid en het belang van de inbreng van de inwoners daarbij. Dat kan ook een positieve bijdrage leveren aan het subjectieve veiligheidsgevoel.

De betrokkenheid van de inwoners speelt zowel in de beleidsvoorbereiding als bij de uitvoering een rol.

Risicocommunicatie

Een speciaal onderdeel van de communicatie, is die over risico’s. Sinds 2006 zijn gemeenten verplicht hun inwoners actief te informeren over risico’s in de leefomgeving. Daarbij moet worden aangegeven wat de gemeente doet om die risico’s te verkleinen, wat andere partijen (bijvoorbeeld de eigenaar van een risicovol bedrijf) daaraan doen, hoe inwoners zich kunnen voorbereiden op een calamiteit en wat zij in geval van een calamiteit moeten doen.

Hoofdstuk 2 Visie en ambities van de gemeente

2.1 Inleiding

Het doel van het gemeentelijke veiligheidsbeleid is om op een systematische en samenhangende manier te werken aan het behoud van de verbetering van de lokale veiligheid in al haar facetten, onder regie van het lokale bestuur. Een integrale aanpak en uitvoering van het gemeentelijke veiligheidsbeleid is daarbij de beste waarborg voor een evenwichtige, samenhangende en effectieve veiligheidszorg.

Bij het opstellen van de beleidsnota is uitgegaan van de volgende uitgangspunten:

  • ·

    het veiligheidsbeleid in onze gemeente wordt aangepakt via de hoofdlijnen van een integrale aanpak, dus samenwerking en afstemming zowel intern als extern;

  • ·

    er wordt gewerkt volgens het systeem van de veiligheidsketen;

  • ·

    afhankelijk van het onderwerp worden de burgers betrokken bij het beleid of bij de uitvoering;

  • ·

    een gemeentebrede aanpak met, indien nodig, maatwerk per kern;

  • ·

    (sub)regionale afstemming en samenwerking;

  • ·

    grensoverschrijdend.

2.2 Vormen van veiligheid

De methode kernbeleid gaat uit van een integrale definitie van veiligheid. Zowel fysieke als sociale veiligheid en subjectieve en objectieve veiligheid vallen erbinnen.

  • ·

    Fysieke veiligheid (richt zich op voorkomen van letsel of schade die veroorzaakt kan worden door de fysieke leefomgeving)

  • ·

    Sociale veiligheid (richt zich op het voorkomen van letsel of schade die wordt veroorzaakt door mensen c.q. de sociale omgeving).

  • ·

    Subjectieve veiligheid (gevoelens van onveiligheid)

  • ·

    Objectieve veiligheid ( de feitelijke aantasting van de veiligheid)

2.3 Veiligheidsketen

Een integraal veiligheidsbeleid is te beschouwen als een zaak van iedereen. Voor een doeltreffende aanpak is het belangrijk dat de onderlinge schakels van de veiligheidsketen goed op elkaar afgestemd worden.

Pro-actie->

Preventie->

Preparatie->

Repressie->

Nazorg

De vijf schakels van de veiligheidsketen zijn:

1.Pro-actie: het voorkomen van onveiligheid door structurele maatregelen en het voorkomen van het ontstaan van onveilige situaties.

2.Preventie: het in een gegeven (potentieel onveilige) situatie treffen van maatregelen die effect hebben op de directe oorzaken van onveiligheid en / of op het verminderen van de gevolgen ervan.

3.Preparatie: de daadwerkelijke voorbereiding op de bestrijding van mogelijke aantasting van de veiligheid: te denken valt aan het opstellen van rampenplannen en het organiseren van oefeningen. Deze fase is met name voor brandweer- en rampenhulpverlening en in mindere mate voor criminaliteit en overlast van belang. Preparatieve maatregelen zijn operationeel en organisatiespecifiek van aard.

4.Repressie: de bestrijding van onveiligheid en de hulpverlening in acute noodsituaties door daadwerkelijke inzet van politie, brandweer en andere hulpverleningsdiensten.

5.Nazorg: alles wat nodig is om zo snel mogelijk terug te keren naar normale verhoudingen, herstel van de situatie en evaluatie. Hierbij is zowel aandacht voor opvang en begeleiding van slachtoffers, als voor opsporing, vervolging en/of begeleiding van daders.

De schakels staan niet op zichzelf maar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben invloed op elkaar. Afhankelijk van het veiligheidsthema dat aan de orde is, opereert een partij daarbij binnen een of meerdere van deze schakels. Integraal veiligheidsbeleid betekent dat alle schakels van de veiligheidsketen in hun volle breedte worden doorlopen. Het doorlopen van de veiligheidsketen is een continu beheersmodel.

2.4 Veiligheidsvelden en veiligheidsthema’s

Integraal veiligheidsbeleid is breed en veelomvattend en heeft als kracht dat verschillende veiligheidsproblemen en –risico’s in hun onderling verband worden bezien. Dit maakt het mogelijk de verschillende activiteiten (beter) op elkaar af te stemmen. In de methode Kernbeleid worden in totaal 24 veiligheidsthema’s op vijf veiligheidsvelden onderscheiden. Onderstaand schema geeft een overzicht.

Veiligheidsvelden

Veiligheidsthema's

Veilige woon en leefomgeving

·Overlast

·Onveiligheidsgevoelens

·Leefbaarheid en sociale weerbaarheid

·In en om de woning/huiselijk geweld

·Geweld

·Inbraken en voertuigcriminaliteit

·Overige criminaliteit

Bedrijvigheid en veiligheid

·Veiligheid op bedrijventerreinen en in winkelcentra

·Uitgaan en overlast

·Toerisme en onveiligheid

·Grootschalige evenementen

Jeugd en veiligheid

·Overlast

·12-minners

·Allochtone jongeren

·Harde kern

·Alcohol en drugs

Fysieke en externe veiligheid

·Verkeersveiligheid

·Veilige infrastructuur

·Brandveiligheid

·Risico’s van aanwezige bedrijvigheid

·Rampenbestrijding

Integriteit en veiligheid

·Organisatiecriminaliteit

·Georganiseerde criminaliteit

·Integriteit van het lokaal bestuur/ambtelijk apparaat

2.5 Ambities

In deze nota wordt een aanzet gegeven om in de gemeente op structurele basis integraal te werken aan veiligheid. Een aantal gemeentelijke ambities is hierbij van belang en wordt dan ook hierna beschreven. Daarbij wordt overigens nog niet ingegaan op hoe de gemeente hieraan invulling gaat geven. Dit wordt uitgewerkt in hoofdstuk 4 en in het uitvoeringsprogramma.

2.5.1 Verbeteren veiligheid en leefbaarheid

De gemeente zal de veilige en leefbare status van de gemeente Bladel in stand houden en zo mogelijk verbeteren.

Niet alleen de gemeente, maar ook de burgers, bezoekers en het bedrijfsleven moeten tevreden zijn over de veiligheid in de gemeente en de manier waarop de gemeente daar, gezamenlijk met hen, aan werkt.

2.5.2 Bepalen rol van de burger

De gemeente gaat de burger betrekken bij de bepaling van prioriteiten van het veiligheidsbeleid op het gebied van leefbaarheid en veiligheidsgevoelens in de directe woonomgeving.

Daarnaast gaat de gemeente de eigen verantwoordelijkheid van burgers op verschillende manieren tot uitdrukking brengen.

Het is belangrijk om het veiligheidsbeleid niet alleen te richten op de daadwerkelijke onveiligheid in Bladel, maar ook op de onveiligheidsgevoelens van burgers. Daarbij maken wij een onderscheid in de ‘harde’ kant van veiligheid en de ‘zachte’ kant van veiligheid. De eerste richt zich op feitelijke criminaliteit en overlast, verkeersveiligheid, fysieke veiligheid en toezicht en handhaving. De ‘zachte’ kant van veiligheid richt zich op leefbaarheid, normen en waarden en gevoelens van (on)veiligheid.

Bij de aanpak van de ‘harde’ kant van veiligheid worden de professionele partners (politie, OM, etc.) betrokken. Bij de bepaling van de aanpak van de ‘zachte’ kant speelt de burger een belangrijke rol. Dit kan onder meer gebeuren door bijvoorbeeld de dorpsraden of bepaalde doelgroepen burgers te betrekken bij de uitwerking van het actieprogramma. (Denk hierbij bijv. aan buurtpreventie, gehandicaptenplatform etc) Daarnaast willen wij middels een vierjaarlijks onderzoek, dat geïntegreerd is in het onderzoek Leefomgeving, de ontwikkelingen in de veiligheidsbeleving van de burgers meten. Zo nodig kunnen wij ons beleid naar aanleiding daarvan bijsturen.

Wij willen een nadrukkelijke verantwoordelijkheid geven aan de burgers zelf. De ambitie is een klimaat te creëren waarin burgers onderlinge problemen zoveel mogelijk samen oplossen, weer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag en ook anderen durven aan te spreken op hun gedrag. Wijkinitiatieven ter bestrijding van onveiligheid en vermindering van overlast worden ondersteund.

2.5.3 Doorgaan met wat al op de rails staat

De gemeente koestert de dingen die goed gaan en verbetert de dingen die niet goed gaan.

De gemeente is ervan overtuigd dat veiligheid tot op zekere hoogte beheersbaar en beïnvloedbaar is. Waar de gemeente deze veiligheid in positieve zin kán beïnvloeden, wíl zij die ook beïnvloeden; als regisseur, maar ook als mede-uitvoerder van het veiligheidsbeleid.

Voor sommige aspecten betekent dit dat de gemeente doorgaat met wat al op de rails staat. Voor andere aspecten betekent dit dat ze dingen anders of beter gaat doen.

2.5.4 Versterken integraliteit en ketenaanpak

Samenwerking, afstemming en een sluitende ketenaanpak zijn voor de gemeente uitgangspunten bij de ontwikkeling en uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid.

Alleen in samenwerking met de verschillende betrokken partijen kan de gemeente effectief aan veiligheid werken. De gemeente zorgt daarom voor een betere onderlinge organisatorische en beleidsmatige afstemming tussen de ketenpartners, zowel binnen de gemeente als tussen de gemeente, brandweer en ketenpartners politie en OM. De gemeente speelt hierbij een belangrijke rol als initiator en regisseur van veiligheidsbeleid.

De gemeente zorgt er daarnaast voor dat er bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid, meer dan tot nu toe, controleerbaar aandacht is voor de verschillende schakels in de veiligheidsketen. Ofwel: het voorkómen van mogelijke veiligheidsproblemen en risico’s (pro-actie, preventie en preparatie) en tegelijkertijd het beheersen en verkleinen van veiligheidsproblemen en risico’s (repressie en nazorg).

2.5.5 Verbeteren structuur en aansturing organisatie

Om tot de gewenste integrale ketenaanpak te komen, kiest de gemeente voor een passende organisatie.

Een passende organisatie betekent dat de gemeente de volgende punten gaat verbeteren:

  • ·

    Systematiek: betere ambtelijke regie, betere afspraken over resultaten en effecten, structureel werken en een beter veiligheidsbewustzijn.

  • ·

    Samenhang en samenwerking: betere organisatorische borging voor beleidsafstemming, afstemming op uitvoeringsniveau, informatie-uitwisseling en afstemming tussen verschillende plannen en overlegvormen.

  • ·

    Effectiviteit: daadkrachtiger handhaving van veiligheidsbeleid, grotere kwaliteit van de uitvoering, een betere communicatie naar de burger en grotere zichtbaarheid en merkbaarheid van de veiligheidsaanpak.

Zoals bij elke vorm van beleid is het doorlopen van een zekere beleidscyclus ook bij veiligheidsbeleid van belang. Er moet inzicht verkregen worden in de veiligheidssituatie en -risico's, een goede analyse worden gemaakt, prioriteiten worden gesteld, maatregelen worden geformuleerd en uitgevoerd en tot slot worden geëvalueerd.

De centrale borging van het veiligheidsbeleid geschiedt via de veiligheidscoördinator. Deze ziet er op toe dat de verschillende beleidsontwikkelaars participeren, projecten invulling krijgen en dat de beleidsvoering continueert. Tevens is hij aanspreekpunt voor de bestuurlijke portefeuillehouder. Doordat de veiligheidscoördinator onder is gebracht in de afdeling Veiligheid en Handhaving is een omgeving tot stand gebracht waarbinnen organisatorische borging van beleid kan ontstaan.

De interne en externe afstemming over het veiligheidsbeleid vindt plaats binnen het veiligheidsplatform. De belangrijkste internen en externen hebben zitting in deze overleggroep. Afhankelijk van het onderwerp kunnen andere partners aanschuiven. Het managementoverleg wordt geïnformeerd over de in het Veiligheidsplatform besproken onderwerpen.

Door de vertegenwoordiging van de burgemeester in het Veiligheidsplatform ontstaat de politiek-bestuurlijke inbedding.

Doel van integraal veiligheidsbeleid is het op een systematische, samenhangende en samenwerkende wijze de gemeente Bladel zowel in subjectieve als in objectieve zin veiliger te maken, onder regie van het lokale bestuur. Sturing vindt plaats op resultaten / effecten in plaats van op inspanningen.

Hoofdstuk 3 De veiligheidsinventarisatie

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt een inventarisatie gegeven van de veiligheidssituatie in de gemeente Bladel. Aan de hand van de vijf veiligheidsvelden en de 24 veiligheidsthema’s van de nota Kernbeleid wordt aangegeven:

  • a.

    huidige bedreigingen / aantastingen

  • b.

    bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • c.

    lacunes

  • d.

    partners bij een veiligheidsthema

In de bijlage 1 is in een schematisch overzicht aangegeven welke partners bij een veiligheidsthema betrokken zijn.

3.2 Veiligheidsveld veilige woon- en leefomgeving

3.2.1 Overlast

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Drank en drugs gerelateerde overlast in horeca- en winkelgebied en hangplekken (baldadigheden, vernielingen)

  • ·

    Individuele gevallen van burenoverlast

  • ·

    Individuele probleemgevallen (psychische nood)

  • ·

    geluidsoverlast kermis Bladel en Hapert

  • ·

    geluidsoverlast horeca Bladel en Hapert

  • ·

    geluidsoverlast door blaffende honden

    Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Uitvoering milieucontroles

  • ·

    Uitvoeren controles APV

  • ·

    Buurtpreventieprojecten

  • ·

    Speerpunt Politie Jaarplan (stelselmatige daderaanpak; politietoezicht)

  • ·

    Samenwerkingsovereenkomst 24- uurzorg in de Kempen

  • ·

    Reactief handelen toegespitst op de betreffende situatie

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Inzet jongerenopbouwwerkster

  • ·

    Participatie in verslavingsnetwerk

  • ·

    Project gezonde scholen

  • ·

    Spelregels gebruik openbare ruimte door jongeren

  • ·

    Overleg “Jongeren op Straat”

  • ·

    Horecastappenplan

  • ·

    Integrale nota handhaving

  • ·

    Projectplan alcohol en jongeren “laat je niet flessen”

Lacunes

  • ·

    Afstemming tussen registratie meldingen van politie en gemeente ontbreekt

  • ·

    Niet voldoende integrale aanpak

  • ·

    Onvoldoende draagvlak bij bewoners voor uitbreiding buurtpreventieprojecten

Partners

Politie, Openbaar ministerie, Horecaondernemers, Milieudienst Regio Eindhoven, Maatschappelijk werk, Bewoners, Buurtverenigingen, Woningstichtingen, Buurtpreventie – coördinatoren, Jongerenopbouwwerker, Novadic, GGD, Halt.

3.2.2 Onveiligheidsgevoelens

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Onvoldoende openbare verlichting achterpaden

  • ·

    te hard rijden, onoverzichtelijke kruisingen, hanggroepjongeren op publieke plaatsen zoals sportpark en speelterreinen

  • ·

    Slecht onderhoud openbaar groen (bron Bladel op weg naar een betere leefomgeving)

  • ·

    Verloedering en graffiti

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Beleidsplan Openbare Verlichting en beheerplan openbare verlichting

  • ·

    externe veiligheid in bestemmingsplannen (veiligheidsparagraaf in bestemmingsplan)

  • ·

    Politiekeurmerk Veilig Wonen

  • ·

    Buurtpreventieprojecten

  • ·

    Duurzaam Veilig inrichten

  • ·

    Onderhoudsplan Openbaar Groen

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Reactief handelen toegespitst op de betreffende situatie

  • ·

    Voorlichting in het kader van veiligheid

  • ·

    Aandachtspunt bij inrichting openbare ruimte: voorkomen onveilige plekken.

  • ·

    Implementatie "aanpak overlastgevende jeugd"

Lacunes

  • ·

    Te weinig beïnvloeding onveiligheidgevoelens

  • ·

    Inventarisatie enge plekken ontbreekt

  • ·

    Te weinig aandacht bij inrichting van de openbare ruimte voor het voorkomen van onveilige plekken

Partners:

Politie, Woningstichtingen, Buurtverenigingen, Buurtpreventie, Bewoners

3.2.3 Leefbaarheid en sociale weerbaarheid

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Zwerfvuil

  • ·

    Groenonderhoud

  • ·

    Pesten kinderen

  • ·

    Afnemende sociale samenhang en sociale controle

  • ·

    Graffiti / verloedering

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Handhaven in de openbare ruimte

  • ·

    Veilige School

  • ·

    Buurtpreventieprojecten

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Welzijnsbeleid

  • ·

    Nota speelruimtebeleid. (veiligheid toestellen en terreininrichting)

  • ·

    Project zwerfafval

  • ·

    Aanpak pesten i.o.m. scholen en inzet jongerenopbouwwerk

Lacunes

  • ·

    Te weinig uren voor handhaven in de openbare ruimte (zowel gemeente als politie)

  • ·

    Communicatie

Partners

Maatschappelijk werk, GGD, Buurtverenigingen, Bewoners, Scholen, Woningstichtingen Milieudienst Regio Eindhoven.

3.2.4 Huiselijk geweld

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Landelijke cijfers geven signalen van een ernstige problematiek

  • ·

    Toename (aangiften) huiselijk geweld

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Toepassing methodiek aanpak huiselijk geweld

  • ·

    Participatie Algemeen Maatschappelijk Werk

  • ·

    Speerpunt Politie Jaarplan

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Overleg Jongeren Op Straat

Lacunes

  • ·

    Onvoldoende zicht op de problematiek

  • ·

    Te weinig voorlichting over het bestaan van het meldpunt Huiselijk Geweld

Partners

Algemeen Maatschappelijk Werk, Politie, Vrouwenorganisaties, Bewoners, Woningstichtingen

3.2.5 Geweld

Huidige bedreigingen / aantastingen

·Geweld in aantal gevallen gerelateerd aan uitgaan in horeca.

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Speerpunt Politie Jaarplan (zero tolerance beleid / extra inzet op uitgaansavonden)

  • ·

    Afspraken met horeca ondernemers

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

Lacunes

  • ·

    Te weinig voorlichting op het gebied van voorkomen van geweld

Partners

Politie, OM, Horecaondernemers

3.2.6 Inbraken en voertuigcriminaliteit

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Aantal inbraken uit woning stijgt

  • ·

    Diefstal van / uit auto stijgt

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Inbraakpreventie bij nieuwbouw (Bouwbesluit)

  • ·

    Keurmerk Veilig Wonen

  • ·

    Buurtpreventie

  • ·

    Woninginbraken Speerpunt Politie Jaarplan

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Actie “Buit Eruit”

  • ·

    Actie “woninginbraken”

  • ·

    Vakantiekaarten project

    Lacunes

  • ·

    Te weinig controle op inbraakpreventie bij bestaande bouw

  • ·

    Te weinig controle op inbraakpreventie bij nieuwbouw

  • ·

    Geen afspraken met projectontwikkelaars / woningbouwverenigingen over Politiekeurmerk veilig Wonen

  • ·

    Te weinig voorlichting op het gebied van inbraakpreventie

Partners

Politie, OM, Buurtverenigingen, Woningstichtingen, Bewoners

3.2.7 Overige criminaliteit

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Veelplegers

    Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Project veelplegers

Lacunes

  • ·

    Geen

    Partners

    Politie, OM, gemeente

3. Veiligheidsveld bedrijvigheid en veiligheid

3.3.1 Veiligheid op bedrijventerreinen en in winkelcentra

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Inbraken in bedrijven, campings, winkelcentra

  • ·

    Buitenopslag van goederen en logistieke hulpmiddelen

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Collectieve beveiliging

  • ·

    Keurmerk Veilig Ondernemen

  • ·

    Attentie Bedrijvenpreventie

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Bedrijf contactfunctionaris

  • ·

    Overleg ondernemers/ MKB

  • ·

    Leefomgevingsplan

Lacunes

  • ·

    Aspect veiligheid wordt te weinig onder de aandacht gebracht bij ondernemers

  • ·

    Ondernemers zijn te weinig betrokken bij veiligheid

  • ·

    Aangiftebereidheid is laag

  • ·

    Te weinig samenwerking met ondernemers

  • ·

    Te weinig voorlichting op het gebied van inbraakpreventie

Partners

Politie, Ondernemers, Winkeliers, Brandweer, Milieudienst Regio Eindhoven, Beveiligingsbedrijven

3.3.2 Uitgaan en overlast

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Geluidsklachten horeca

  • ·

    Overlast horeca

  • ·

    Vandalisme

  • ·

    Alcoholmisbruik en drugsgebruik onder jongeren

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Toezicht aan de deur bij disco en discogerelateerde horecabedrijven

  • ·

    Beleid sluitingsuur

  • ·

    Handhaving (horecastappenplan)

  • ·

    Evenementenbeleid

  • ·

    Zero tolerance beleid

Lacunes

  • ·

    Beleid inzake alcoholgebruik onder jongeren ontbreekt

Partners

Politie, OM, Horeca ondernemers, Milieudienst Regio Eindhoven, Bewoners.

3.3.3 Toerisme en veiligheid

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Veiligheid in brede zin op toeristische bedrijven

  • ·

    Vandalisme

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Afgifte gebruiksvergunningen

Lacunes

  • ·

    Bij een aantal recreatie-inrichtingen ontbreken de ontruimingsplannen

Partners

Politie, Brandweer, Campinghouders, Bungalowverhuurders

3.3.4 (Grootschalige) evenementen

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Verkeersproblemen

  • ·

    (Geluid) overlast

  • ·

    Vandalisme

  • ·

    Drank en druggebruik

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Voorwaarden worden in vergunning vastgelegd

  • ·

    Organisatoren zijn verantwoordelijk voor beveiliging / bewaking

  • ·

    Treffen van verkeersmaatregelen

  • ·

    Evenementenbeleid

  • ·

    Integrale advisering bij vergunningverlening

  • ·

    Evenementenkalender

  • ·

    Verplichte noodplannen voor evenementenorganisatie

  • ·

    Beschikbaar stellen van dranghekken, verkeersborden, vuilnisbakken e.d.

  • ·

    Toezicht op naleven van de voorwaarden

Lacunes

  • ·

    Er vinden illegale feesten plaats

  • ·

    Aanpak paracommercialisme ontbreekt

Partners

Kermisexploitanten, Politie, Brandweer, Horecaondernemers, Verenigingen, evenementenorganisaties

3.4 Veiligheidsveld jeugd en veiligheid

3.4.1 Overlast

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Overlast door (overmatig) drank- en drugsgebruik

  • ·

    Regelmatig meldingen overlast jongeren

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Jeugdpreventie programma

  • ·

    Halt

  • ·

    Vuurwerkcampagne

  • ·

    Hou het gaaf

  • ·

    De veilige school

  • ·

    Inzet buurtbrigadiers

  • ·

    Spelregels gebruik openbare ruimte

  • ·

    Toezicht op de Leerplichtwet

  • ·

    Speelvoorzieningenbeleid

  • ·

    Jaarplan jongerenopbouwwerker

  • ·

    Participatie in jeugdnetwerken

  • ·

    Brabant veiligheidslabel

  • ·

    Project gezonde school en genotmiddelen

  • ·

    Gebiedsgebonden drankverbod

Lacunes

  • ·

    Alleen “harde kern jongeren” worden via project “aanpak overlastgevende jongeren” aangepakt.

  • ·

    Te weinig voorlichting

  • ·

    Onvoldoende handhaving buiten kantoortijden

Partners

Bureau Halt, Maatschappelijk werk, Politie, Scholen, Jongerenopbouw werkster, Ouders

3.4.2 12-minners

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Geen

    Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Vandalismeproject op de basisscholen via Halt

Lacunes

  • ·

    Geen

Partners

Politie, Halt, Scholen, Jongerenopbouwwerk

3.4.3 Allochtone jongeren

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Graffiti en uitingen

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Adhoc verwijderen van Graffiti en uitingen met betrekking tot racisme en dicriminatie.

  • ·

    Aanpak racisme en discriminatie, kweken van begrip en tolerantie. Jongeren opbouwwerk organiseert speciale activiteiten voor basisschoolgroep 8 (jongeren individueel benaderen en voorlichten)

Lacunes

  • ·

    Beleid met betrekking tot racisme en discriminatie ontbreekt

Partners

Politie, Jongerenopbouwwerk, Scholen

3.4.4 Harde kern

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    "Ontspoorde" jongeren

    Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Jeugdzorgteam

  • ·

    Jeugdpreventie programma

Lacunes

  • ·

    Plan van aanpak ontbreekt

  • ·

    Partners

  • ·

    Politie, Jongerenopbouwwerk, Scholen

3.4.5 Alcohol en drugs

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Overmatig alcoholgebruik jongeren

  • ·

    Signalen van toenemende drugsproblematiek

    Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    APV (sluitingstijden, drank- en drugsverbod)

  • ·

    Coffeeshopbeleid

  • ·

    Alcoholproject “Laat je niet flessen”

  • ·

    Extra inzet preventie medewerker Novadic-Kentron

  • ·

    Alcohol- en drugsinformatiepunt op Pius X

  • ·

    Evenementenbeleid

  • ·

    Horecastappenplan

Lacunes

  • ·

    Beleid alcohol en jongeren ontbreekt

  • ·

    Te weinig handhaving buiten kantooruren

Partners

Novadic, Politie, Horecaondernemers, Verenigingen, Scholen, Ouders, GGD, SRE

3.5 Veiligheidsveld fysieke veiligheid

3.5.1 Verkeersveiligheid

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Transport gevaarlijke stoffen

  • ·

    Problemen bij scholen ten tijde van halen en brengen

  • ·

    Parkeren bij scholen en in sommige wijken

  • ·

    Te hard rijden

  • ·

    Parkeren in centrum / winkelgebied (gevaarlijke situaties)

  • ·

    Parkeren in sommige wijken (voldoen niet meer aan huidige parkeernorm)

  • ·

    Parkeren van vrachtwagens binnen de bebouwde kom

  • ·

    Sluipverkeer

  • ·

    (Asociaal) verkeersgedrag

  • ·

    Overlast (trillingen, parkeren)

  • ·

    Parkeervoorzieningen

    Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Inrichten 30-60 km / h gebieden conform principe Duurzaam Veilig

  • ·

    Gemeentelijk beleid t.a.v. transportroutes

  • ·

    Diverse plekken waar controles worden gehouden door de politie.

  • ·

    Duurzaam Veilig

  • ·

    Project Brabant Verkeersveiligheidslabel

  • ·

    CROW-richtlijn “hulpdiensten veilig op weg”

  • ·

    Toetsingskader bereikbaarheid en bluswatervoorziening

Lacunes

  • ·

    Risicocommunicatie over transport gevaarlijke stoffen ontbreekt

  • ·

    Onvoldoende handhaving wegenverkeerswet

  • ·

    Onvoldoende handhaving APV

  • ·

    Onvoldoende proactieve afstemming interne partners

  • ·

    Parkeernorm niet altijd realistisch

  • ·

    Tekort aan parkeervoorzieningen

  • ·

    Openbaarvervoer ontbreekt in de kleine kernen

  • ·

    Taxivervoer niet altijd beschikbaar

  • ·

    Uitbreiding openbare verlichting

  • ·

    Avond- en nachtschakeling openbare verlichting

    Partners

Politie, Brandweer, Provincie Noord-Brabant, Bewoners, Scholen, Buurtpreventie, Brandweer

3.5.2 Veilige infrastructuur

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Externe veiligheid transporten

  • ·

    Klachten over begaanbaarheid van de openbare ruimte voor minder validen

  • ·

    Sluipverkeer

  • ·

    Gevolgen externe veiligheid voor planontwikkeling

  • ·

    Te weinig aandacht voor invalide personen (blinden, rolstoelers)

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Inrichting 30/60 km /h gebieden

  • ·

    Veiligheidsplatform

  • ·

    Besluit Externe Veiligheid (Bevi)

  • ·

    Toetsing routering gevaarlijke stoffen

  • ·

    Buisleidingen opgenomen in rampenplan risico-inventarisatie en -evaluatie

Lacunes

  • ·

    Initiatieven zoals de discobus

  • ·

    Goed netwerk van fietspaden o.a. ten behoeve van schoolgaande jeugd ontbreekt

Partners

Politie, CROW, Provincie Noord-Brabant, VROM, Gehandicaptenplatform, Brandweer

3.5.3 Brandveiligheid bij gebouwen

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Kwetsbare objecten

  • ·

    Opslag gevaarlijke stoffen

  • ·

    Illegale bewoning

  • ·

    Onvoldoende naleving van de voorwaarden

  • ·

    Bereikbaarheid en bluswatervoorziening

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Bouwvergunningen en gebruiksvergunningen worden getoetst aan bouwbesluit en bouwverordening

  • ·

    De risicokaart, met daarop alle risicovolle objecten, is door iedereen in te zien via het internet

  • ·

    Milieuvergunning stelt voorschriften

  • ·

    Ontruimingsplannen

  • ·

    Gegevens RIS grondslag voor de risico-inventarisatie

  • ·

    Monitoring illegale bewoning

  • ·

    Bereikbaarheidskaarten

  • ·

    Toetsingskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid

  • ·

    Brandweerbeleidsplan

  • ·

    Keurmerk veilig ondernemen

Lacunes

  • ·

    Zorg dragen voor tijdige actualisering RIS

  • ·

    Risicocommunicatie is nog onvoldoende specifiek

Partners

RegionaleBrandweer, Milieudienst Regio Eindhoven, Organisatie Keurmerk Veilig Ondernemen

3.5.4 Risico’s van aanwezige bedrijvigheid

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Risicovolle bedrijven

  • ·

    Risicovolle bedrijven België

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Milieucontroles bij risicovolle bedrijven

  • ·

    Start procedure intrekking vergunning risicovol bedrijf

  • ·

    Rampenplan en deelplannen gemeentelijke processen

  • ·

    Risicovolle bedrijven opgenomen in landelijk Risicoregister RGS

  • ·

    Digitale Risicokaart en website crisis.nl

  • ·

    Bereikbaarheidskaarten

  • ·

    Besluit Externe Veiligheid (BEVI)

  • ·

    Ontruimingsplannen

  • ·

    Risicocommunicatie

  • ·

    Plan “Bladel op weg naar een betere leefomgeving”

  • ·

    Integrale nota handhaving

Lacunes

  • ·

    Risicocommunicatie is nog onvoldoende specifiek

Partners

Milieudienst Regio Eindhoven, Buurgemeenten, Provincie Noord-Brabant, Rijk, Belgische gemeenten en overheid, Ondernemers Bladel, Regionale brandweer

3.5.5. Risico’s (natuur) rampen

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Calamiteiten van diverse aard kunnen zich voordoen

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Rampenplan en bijbehorende gemeentelijke deelplannen zijn vastgesteld en worden beoefend

  • ·

    Regionaal Beheersplan Rampenbestrijding regio Zuidoost -Brabant is vastgesteld.

  • ·

    Burenhulpovereenkomsten brandweer met grensgemeenten

  • ·

    Oefen- en opleidingsbeleidsplan 2007-2010

Lacunes

  • ·

    Onvoldoende afstemming in materieel en communicatie met de gemeenten Mol

Partners

Provincie, Buurgemeenten, Hulpverleningsdiensten, Derden (Essent, Waterschap, KPN etc), Belgische gemeenten en provincie, Regionale Brandweer.

3.6 Veiligheidsveld integriteit en veiligheid

3.6.1 Organisatiecriminaliteit

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Onduidelijk of gemeente wordt gebruikt (vergunning, subsidie, opdracht) door criminelen om te infiltreren in het economische leven.

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Wet BIBOB (Bevordering Integriteit Beoordeling door het Openbaar Bestuur).

Lacunes

  • ·

    Implementatie Wet BIBOB onvoldoende

Partners

Politie, bureau BIBOB

3.6.2 Georganiseerde criminaliteit

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Hennepkwekerijen

  • ·

    Prostitutie / escortbureau’s

  • ·

    XTC-laboratoria

Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Regionaal convenant Vrijplaatsen Brabant Zuidoost

  • ·

    Inzet Prostitutie Controle Team

  • ·

    Nota Handhaving

  • ·

    Hennepconvenant

  • ·

    LFO ontmanteling XTC-labs

Lacunes

  • ·

    Geen

Partners

Politie, OM, LFO

3.6.3 Integriteit van het lokaal bestuur / ambtelijk apparaat

Huidige bedreigingen / aantastingen

  • ·

    Geen

    Bestaand beleid, maatregelen, projecten

  • ·

    Nota Integriteit

  • ·

    Openbaar maken nevenfuncties bestuur

  • ·

    Klachtenregeling

Knelpunten

  • ·

    Geen

Partners

Niet van toepassing

Hoofdstuk 4 Prioriteiten

4.1 Inleiding

Met de veiligheidsinventarisatie is in beeld gebracht hoe de veiligheidssituatie in onze gemeente is. Het aantal nog te nemen maatregelen verschilt per thema. Alles kan niet tegelijk. Er moeten keuzes worden gemaakt / prioriteiten worden gesteld. De inhoudelijke bepaling van het beleid gebeurt op twee manieren:

  • 1.

    door de ambities op de vijf veiligheidsvelden vast te stellen

  • 2.

    door de prioriteiten van het beleid te benoemen.

4.2 Ambities

De ambities van de gemeente Bladel zijn benoemd in hoofdstuk 2, te weten:

  • 1.

    De gemeente zal de veilige en leefbare status van de gemeente Bladel in stand houden en zo mogelijk verbeteren.

  • 2.

    De gemeente gaat de burger betrekken bij de bepaling van prioriteiten van het veiligheidsbeleid op het gebied van leefbaarheid en veiligheidsgevoelens in de directe woonomgeving.

  • 3.

    De gemeente gaat de eigen verantwoordelijkheid van burgers op verschillende manieren tot uitdrukking brengen.

  • 4.

    De gemeente koestert de dingen die goed gaan en verbetert de dingen die niet goed gaan.

  • 5.

    Samenwerking, afstemming en een sluitende ketenaanpak zijn voor de gemeente uitgangspunten bij de ontwikkeling en uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid.

  • 6.

    Om tot de gewenste integrale ketenaanpak te komen, kiest de gemeente voor een passende organisatiestructuur.

4.3 Criteria

De bepaling van de prioriteiten vindt plaats op basis van de volgende criteria:

  • 1.

    1.Veiligheidsrisico’s. Wat is het risico dat wordt gelopen (bijvoorbeeld door een LPG-station of drukke rondweg in de wijk). Risico = kans x effect. Zie bijlage 3 “Risico-matrix”

  • 2.

    De maatschappelijke impact van een verschijnsel (mishandeling kan tot veel commotie leiden; op zich een incident, maar voor de beleving van de bewoners heel belangrijk).

  • 3.

    De maatschappelijke schade van een verschijnsel (een stijging van inbraken of vernielingen zorgt voor maatschappelijke schade).

  • 4.

    De duurzaamheid van een verschijnsel (een onveilige of onleefbare situatie kan al jaren aan de orde zijn zonder dat effectief wordt ingegrepen).

  • 5.

    De wettelijke verplichting (bijvoorbeeld rampenbestrijding en milieuhandhaving).

  • 6.

    Bestuurlijke risico’s van een verschijnsel (sommige veiligheidsproblemen kunnen extra grote bestuurlijke risico’s inhouden).

4.4 Keuzes

Op basis van bovenstaande ambities en criteria maken wij met betrekking tot het aanpakken van de bedreigingen / aantastingen op de verschillende veiligheidsvelden de volgende keuzes:

Veilige woon- en leefomgeving

  • ·

    Vandalisme

  • ·

    Inbraken / diefstal

  • ·

    Huiselijk geweld

  • ·

    Voorzieningen openbare veiligheid

Jeugd en Veiligheid

  • ·

    Overlast van jongeren

  • ·

    Drank en drugs

4.5 Uitvoeringsprogramma

Veiligheidsproblemen en de aanpak daarvan zijn geen statisch geheel maar vragen om een dynamische benadering. Na een jaar zullen wij het uitvoeringsprogramma aanpassen en aan de raad verantwoording afleggen over de uitvoering en invulling van het integraal veiligheidsbeleid.

Het uitvoeringsprogramma 2008 wordt opgesteld aan de hand van deze nota.

Hoofdstuk 5 Werkwijze en aanpak

5.1 Werkwijze

Deze Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid legt vast binnen welke kaders er in onze gemeente aan het veiligheidsbeleid wordt gewerkt. Niet alleen voor het te ontwikkelen maar ook voor het bestaande veiligheidsbeleid betekent dit dat voortaan gewerkt wordt volgens de uitgangspunten zoals verwoord in hoofdstuk 2.1. van deze nota.

Voor wat betreft de integrale aanpak betekent dat:

  • 1.

    werken volgens het systeem van de veiligheidsketen

  • 2.

    letten op de samenhang tussen de veiligheidsthema’s

  • 3.

    samenwerken en afstemmen met betrokken externe partners.

  • 4.

    afstemmen en samenwerken in de interne organisatie

5.2 Aanpak uitvoeringsplannen

In het uitvoeringsprogramma zullen de prioriteiten en speerpunten worden uitgewerkt volgens de navolgende systematiek:

  • ·

    Omschrijving van het probleem en de knelpunten daarbinnen

  • ·

    Beschrijving van de te nemen maatregelen

  • ·

    Per maatregel de schakel van de veiligheidsketen benoemen

  • ·

    Aanwijzen actiehouder per maatregel

  • ·

    Aangeven met welk beleid en met welke afdeling in de interne organisatie afgestemd wordt

  • ·

    Aangeven met welke externe partners samengewerkt / afgestemd wordt

  • ·

    Vaststellen of de burgers erbij betrokken worden

  • ·

    Benoemen van de te bereiken resultaten

  • ·

    Planning van de realisatie

  • ·

    Kostenaspect

5.3 Tijdschema uitvoeringsplannen

Na het vaststellen van de Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2007 door de gemeenteraad zullen wij het uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheidsbeleid voor het jaar 2008 opstellen. Wij zullen dit in het voorjaar van 2008 ter kennisneming aan de raad voorleggen.

In de volgende jaren wordt telkens in het najaar het uitvoeringsprogramma voor het komende jaar vastgesteld.

Hoofdstuk 6 Financiering

6.1.1 Budgetten op de afdelingen

Zoals eerder vermeld in deze nota is veiligheid een facetbeleid.

Iedere afdeling heeft met veiligheid te maken en richt zich daarop met behulp van beleid en projecten. Daarbij hoort in principe een budget dat gerelateerd is aan de uit te voeren projecten en maatregelen.

Op dit moment zijn in de meerjarenbegroting 2007-2010 nog geen specifieke (afdelings)budgetten opgenomen om de zaken uit te voeren zoals deze in de inventarisatie onder hoofdstuk 3 “de Veiligheidsinventarisatie” zijn opgenomen. Maatregelen worden meestal ad-hoc uitgevoerd en de daaraan verbonden kosten worden ten laste gebracht van bestaande budgetten. Financiële afwijkingen worden bij de jaarrekening en/of in het kader van de tussentijdse rapportages (voor- en najaarsnota) gemeld en zonodig bijgesteld.

6.1.2 Nieuwe wensen, nieuwe plannen, nieuwe budgetten

Met het stellen van prioriteiten zal een aantal zaken meer aandacht krijgen. Als het onvermijdelijke gevolg daarvan zal een aantal zaken voorlopig minder aandacht krijgen. Nieuwe prioriteiten zullen verwerkt worden in het uitvoeringsprogramma. Uit dit plan volgen acties voor de afdelingen. Naast het continueren of intensiveren van bestaande projecten en maatregelen, kunnen de nieuwe plannen ook leiden tot nieuwe financiële verplichtingen en/of specifieke budgetten in het kader van veiligheid. De functionele afdelingen zullen dit dan budgetteren vanuit hun eigen positie en nieuwe wensen en/of verplichtingen inbrengen in de jaarlijkse begrotingscyclus.

Bijlage 1. Overzicht partners bij veiligheidsthema’s

Intern:

Afdeling VROM

Afdeling Centrale Balie

Afdeling OW

Afdeling Welzijn

Afdeling V&H

Afdeling Sociale Zaken

Afdeling BMO

Extern:

Bewoners (ook buurtpreventie, buurtverenigingen, dorpsraden, platform gehandicapten etc)

Politie

Woningbouwvereniging

Algemeen maatschappelijk werk

Horeca

Ondernemers

Novadic

Jongerenopbouwwerk

Scholen

Belastingdienst

Nutsbedrijven

Evenementenorganisaties

Openbaar Ministerie

Defensie

Bijlage 2 Verklarende woordenlijst

BEVI Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen

BING Bureau Integriteit Nederlandse gemeenten

CROW Nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte

GGD Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst

OM Openbaar Ministerie

RIS Risico Informatie Systeem

SRE Samenwerkingsverband Regio Eindhoven

VLO Werkgroep Verbetering Leefomgeving

VNG Vereniging van Nederlandse gemeenten

VROM Verkeer Ruimtelijke Ordening en Milieu

Kempen driehoek:

Driemaandelijks overleg tussen de burgemeesters van de vier Kempen gemeenten, de leiding van de politie afdeling de Kempen en de Officier van Justitie

Regionaal College:

Tweemaandelijks overleg tussen de burgemeesters van 21 regio gemeenten, de leiding van de politie Brabant Zuid-Oost en de Hoofdofficier van Justitie

Bijlage 3 Risicomatrix

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

1.1.1 De gevolgen van de opslag, gebruik en productie van gevaarlijke stoffen bij bedrijven in onze gemeente zijn onderzocht en in beeld gebracht. Met de betrokken ondernemer is een convenant gesloten met als gevolg dat dit bedrijf uiterlijk in 2008 verdwenen en dus gesaneerd zal zijn. Voor 2 LPG-installaties is er nog sprake van een saneringssituatie voor 2010. Daarvoor zijn reeds handelingen opgestart die deze situatie kunnen opheffen.Voor het transport loopt nog een onderzoek.

-BEVI - Integrale nota Handhaving - Toezichtstrategie - Politie/OM - MDRE - Ondersteuning programmabureau EV van de provincie Noord-Brabant

Bij het werken of vervoer van gevaarlijke stoffen door bedrijven kunnen ernstige ongevallen gebeuren met ingrijpende effecten voor de omgeving, waarbij behalve schade aan gebouwen enz. ook slachtoffers kunnen vallen. Er is op dit moment nog sprake van één (wettelijke) urgente saneringssituatie.

Aanpak: Het strekt tot aanbeveling een visie vast te leggen waarin de gemeente haar beleid met betrekking tot externe veiligheid vastlegt en als zodanig aangeeft tot hoever de veiligheidsrisico’s in de gemeente Bladel acceptabel zijn.

1.1.2 Externe veiligheid betreft meerdere beleidsterreinen, goede afstemming noodzakelijk.

-BEVI

De afstemming m.b.t. externe veiligheid is onvoldoende en niet op tijd

Vroegtijdige afstemming

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

1.1.3 Bewoning/bedrijvigheden nabij transportleiding.

-Circulaire zonering langs hoge druk aard-gastransportleidingen (984)

-Mogelijk overschrijdingen t.a.v. plaatsgebonden risico aardgastransportleiding ten noorden van de kern Bladel. Veranderend Rijksbeleid op dat punt.

-Binnen plaatsgebonden risicocontour geen kwetsbare objecten. Ligging plaatsgebonden risicocontour wordt door het Rijk en Gasunie nader bezien op dit moment.

-Circulaire bekendma-king van beleid t.b.v. zonering langs trans-portleidingen voor brandbare vloeistoffen k1-, k2-, k3-categorieën

-RO-instrument

-RO-instrument of verplaatsen aardgasleiding of ver-beteren veiligheid bestaande aard-gasleiding

-Overleg met defensie DSM

Onbekend of binnen de ge-meente Bladel nog andere leidingen lopen, waardoor ge-vaarlijke stoffen getranspor-teerd worden (DSM, defensie etc)

Inzicht in plaats en contour.

1.1.4 Er bestaat nog onvoldoen-de inzicht in de noodzaak daartoe over te gaan.

Onderzoek door SRE Mili-eudienst.

Mogelijk noodzaak tot vaststel-len routering vervoer gevaarlij-ke stoffen.

Inzicht in noodzaak en wellicht vasttellen rou-tering.

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

1.2.1 Inhaalslag gebruiksvergunningen gereed. Toezicht en controle op voorwaarden wordt niet of niet volledig uitgevoerd.

-Integrale nota Handha-ving - Toezichtstrategie - Politie/OM - Plan Leefomgeving - Het handhavingsbeleid incl. controle op brand-veiligheid met de juiste kennis en menskracht

-De gebruiksvergunningen worden onvoldoende peri-odiek gecontroleerd, onvol-doende kennis en man-kracht aanwezig - Nieuwbouw en verbouwin-gen worden getoetst bij de bouwvergunning

-Periodieke controle op voorwaarden met duidelijke prio-riteitstelling en juiste vakbekwaamheid

1.2.2 Voor risicovolle gebouwen zijn bereikbaarheidskaar-ten opgesteld. Er zijn 75 bereikbaarheids-kaarten op de brandweer-voertuigen.

Brandweer beleidsplan

Brandweer beleidsplan

1.2.3 afstemming moet vaak eerder en beter, gebruik-makend van het aanwezi-ge “Toetsingskader Blus-watervoorziening en be-reikbaarheid”

Toetsingskader Bluswater-voorziening (wordt mogelijk op termijn vastge-steld als Beleidsregel)

Pro-actieve afstemming tussen afdelingen niet altijd op het juiste tijdstip en niet altijd toe-gepast

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

Zie rapportage enquête KVO

-KVO (Keurmerk Veilig On-dernemen) wordt opgestart - RIE uitvoeren - Brandweer - Politie - Gemeente - Ondernemers

Komt uit enquête

Komt uit enquête

1.4.1 Voorbereiding rampenbestrijding.

-RBR (Regionaal Beleidsplan Rampenbestrijding) - Leidraad Maatramp - Oefenjaarplan - RIS (Risico Inventarisatie Systeem)

-Onvoldoende landelij-ke/regionale erva ring/ondersteuning - Ontwikkeling oefeningen vanuit Kempen

Alle deelprocessen met regelmaat beoefenen

1.4.2 Voorbereiding rampenbestrijding

RBR

Niet alle processen operationeel.

Het operationeel maken van deze processen

1.4.3 In RIS (Risico Inventarisa-tie Systeem) zijn risicovolle bedrijven en gevaarlijke objecten weergegeven

RIS

Het risicoinformatiesysteem zou zich moeten beperken tot bedrijvigheid waarvoor een milieuvergunning benodigd is.

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

2.1.1 Inzet “schoolmaatschappelijk werk” en subsidiëring “Aanpak huiselijk Geweld” (AMW) inspectie + handelen conform wet- en regelgeving

pesten op school en huiselijk geweld zijn serieuze bedreigingen onveilige speelvoorzieningen

Vroegtijdige signalering en aanpak van bedreigingen voor de veiligheid van kinderen / jongeren. Veilige speelvoorzieningen.

buurtpreventie W.v.G. (?)

Speciaal punt van aandacht in ontwikkeling be-stemmingsplannen / in-breidingslokaties. • Horecabeleid • Horecastappenplan (in voorbereiding) • Integrale nota Handhaving • Politie/OM • Toezicht milieuwachter

voornamelijk ouderen ervaren sommige plekken als onveilig 37% vindt dat er te weinig buurtpreventie plaatsvindt

Inwoners wonen en functioneren prettig in hun leefomgeving.

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

15% overlast door drank en drugs

drugsbeleid, alcoholcontrole, enz.

genotmiddelengebruik, op steeds jongere leeftijd en de combinatie van verschillende genotmid-delen, leveren grote ge-varen op voor de ge-zondheid en de veilig-heid, bv verkeer / vanda-lism

het zoveel mogelijk beperken van het drugsgebruik en het met mate gebruiken van drank

Aanpak via “JOS”-overleg Aanpak dealen + gebruik is prioriteit is act. plan politie

Inzet partners zoals politie, horeca, novadic-kentron, maatschappelijk werk, jongerenopbouwwerk • Horecabeleid • Horecastappenplan (in voorbereiding) • Integrale nota Handhaving • Politie/OM • JOS-overleg • Toezicht milieuwachter

de aanwezigheid wordt vaak al ervaren als overlast en bedreigend.

Jongeren leven in goede har-monie met buurtbewoners. Alcohol en drugsgebruik is sterk teruggedrongen. Start-leeftijd is opgeschroefd.

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

Inventarisatie buurtpreventie

• Integrale nota Hand-having • Politie/OM • Toezicht milieuwach-ter

aandacht voor buurtpreventie: extra verlichting e.d.

gevoel van onveiligheid is weggenomen.

inzet ( menskracht ) politie • BIBOB-beleid • Politie/OM

individuele personen worden aangepakt door politie en AMW ( Jeugd Preventie Pro-gramma ).

inzet partners zoals poli-tie, horeca, novadic-kentron, maatschappelijk werk, jongerenopbouw-werk • BIBOB-beleid • Politie/OM

de politie is bezig de jeugd ( met criminele activiteiten ) in beeld te brengen.

Jongeren die dreigen op het verkeerde pad te belanden worden zo mogelijk “bijge-stuurd”.

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

vervoersregeling via sociale zaken. Initiatieven zoals de discobus.

-Verkeersveiligheidsplan 2006-201 - SRE - Provincie - Politie - VVN

bestaande voorzieningen op-timaliserengoede vervoersvoorzieningen voor jong en oud.

Er komen klachten binnen over hard rijden, onveilige verkeerssituaties, de handhaving is sober en over de trillingen en verkeersgedrag komen ook klachten binnen

-Verkeersveiligheidsplan 2006-201 - SRE - Provincie - Politie - VVN

-(Te) hard rijden - onveilige verkeerssituaties - overlast parkeren - handhaving - (Asociaal) verkeersgedrag - Trillingen, overlast

treffen verkeersmaatregelen aanpassen locaties maatregelen / handhaving uitbreiden handhaving handhaven verbeteren fundatie / wegdek / asfalt

goed netwerk van fietspaden o.a. ten behoeve van schoolgaande jeugd

-Verkeersveiligheidsplan 2006-201 - SRE - Provincie - Politie - VVN

openbaar vervoer ontbreekt in de kleine kernen.

blijvende aandacht voor onvei-lige situaties die zich mogelijk dan voordoen als gevolg van gewijzigde / intensievere ver-keersstromen ( als gevolg van komst KBP )

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

de verkeersregeling is niet optimaal qua doorstroming, bedrijven en bereikbaarheid en diensten. Deze zaken zijn matig geregeld en nu nog onduidelijk

-Verkeersveiligheidsplan 2006-201 - SRE - Provincie - Politie - VVN

-Categorisering wegen - Hulpdiensten - Afsluitingen / doodlopende wegen - ontsluiting bedrijventerreinen - oversteekbaarheid N284 - doorstroming N284

inrichting wegkenmerken - maatregelen afstemmen - in planvorming voorkomen verbeteren / extra ontsluiting verbeteren met provincie verbeteren met provincie

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

Via rapport “hobbels en bobbels”zijn alle mankementen in beeld gebracht. - 30km zones -60 km zones -Verkeersremmende maatregelen

'Hobbels en bobbels'

-Verkeersveiligheidsplan 2006-201 - SRE - Provincie - Politie - VVN

30km zones zijn nog niet klaar. 60km zones zijn nog niet gestart Verkeersremmende maatregelen zijn beperkt en moeten worden uitgebreid. Hierover komen klachten binnen

standaard onderdeel / punt van aandacht bij inrichting openbare ruimte - afronden / vervolmaken 30km zone - starten met inrichten 60 km zone - onderdeel in alle civiele plannen -Verkeersremmende maatregelen verbeteren

Er is schade aan wegen en er zijn veel omleidingen

De schade aan wegen en de langdurige omleidingen

standaard onderdeel / punt van aandacht bij inrichting openbare ruimte en het verbeteren van maatregelen

Huidige veiligheidssituatie

Huidige beleidsprocessen, nota's en partners

Lacunes

Gewenste veiligheidssituatie/beleid

-Beleidsplan OV - Beheerplan OV

-Avond en nachtschakeling - Uitbreiding OV

standaard onderdeel / punt van aandacht bij inrichting openbare ruimte en het verbeteren van maatregelen

De toegangswegen tot sommige door ouderen te bezoeken voorzieningen worden niet gestrooid.

-Beleidsplan gladheidbestrijding - Actieplan gladheidbestrijding

ouderen ondervinden hinder door beperking “strooien” - Strooiroutes

meer inzet op trajecten voor mindervaliden, zoals ouderen

-Parkeernota

-tekort aan parkeervoorzieningen - parkeerduurregeling - ondergronds parkeren - parkeernorm

-uitbreiden aantallen goed uitvoeren mogelijkheden onderzoeken controleren

-Wegbeheerplan

Er is schade aan deze voorzieningen

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 1 november 2007.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,