Regeling vervallen per 17-06-2011

Nota communicatiebeleid 2007-2010

Geldend van 17-07-2010 t/m 16-06-2011

Intitulé

Nota communicatiebeleid 2007-2010

De raad van de gemeente Bladel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 maart 2007;

gelet op de evaluatie van de communicatie in de afgelopen jaren;

gelet op de gemeentelijke beleidsdoelstellingen en de daarvan afgeleide doelstellingen voor communicatie;

besluit:

de nota communicatiebeleid 2007-2010 vast te stellen.

Inhoud

Samenvatting

Inleiding

Communicatie in de vorige periode

Samenhang in communicatie

Verantwoordelijkheid communicatie

Bestuurlijke missie en beleid

  • Bestuurlijke missie

  • Communicatiebeleid

  • Beleid gemeenteraad

  • Dienstverlening

Doelstellingen

  • Informatie

  • Dienstverlening

  • Participatie

Activiteiten

  • Informatie

  • Dienstverlening

  • Participatie

  • Interne communciatie

  • Algemeen

Evaluatie

Formatie

Budget

Samenvatting

Doelstellingen beleid en communicatie

Basis voor deze nota is het gemeentelijk beleid, zoals vastgelegd in het raadsprogramma 2006-2010 en het collegeprogramma voor diezelfde periode. Daarin wordt communicatie een van de belangrijkste speerpunten voor deze bestuursperiode genoemd. Ook de interactie met de inwoners en de verdere ontwikkeling van (digitale) dienstverlening staan hoog op de prioriteitenlijst van het bestuur.

Aan de hand van de beleidsdoelstellingen, zijn doelstellingen geformuleerd voor de communicatie.

De communicatieactiviteiten in de komende jaren worden daarop gebaseerd. De doelstellingen zijn onderverdeeld naar hun doel: informatie, dienstverlening en participatie.

Informatie

  • -

    De gemeente communiceert actief en open; heeft daarbij oor voor mening en wensen van de inwoners.

  • -

    Informatie is actueel en zoveel als mogelijk afgestemd op persoonlijke situatie van betrokkenen.

  • -

    Inwoners weten waar ze terecht kunnen voor overheidsinformatie en -diensten.

  • -

    Inwoners weten onder welke voorwaarden zij recht hebben op welke voorzieningen.

  • -

    Inwoners kunnen gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt.

  • -

    De gemeente houdt inwoners op de hoogte van procedures waarbij ze betrokken zijn.

Dienstverlening

  • -

    De dienstverlening aan de inwoners is snel en duidelijk, sluit aan bij hun wensen en kost de inwoners zo min mogelijk tijd en geld.

  • -

    De digitale dienstverlening aan de inwoners wordt in de komende bestuursperiode verder uitgebouwd.

  • -

    Inwoners kunnen zelf kiezen op welke manier zij met de overheid zaken doe (balie, brief, telefoon, e-mail, internet).

  • -

    Inwoners hoeven gegevens maar één keer aan te leveren.

  • -

    Inwoners kunnen klachten, meldingen en ideeën voor verbeteringen eenvoudig kwijt. Fouten worden hersteld, tekortkomingen gecompenseerd en klachten worden gebruikt om ervan te leren.

Participatie

  • -

    De gemeenteraad bepaalt beleidskeuzes interactief.

  • -

    Er is sprake van nieuwe, directere vormen van participatie en inspraak.

  • -

    De gemeente voert gestructureerd overleg met dorps- en wijkraden.

  • -

    Ook inwoners nemen hun verantwoordelijkheid.

Activiteiten

Uit de doelstellingen blijkt wat we als gemeente willen bereiken in de relatie met onze inwoners. In de nota is een aantal activiteiten beschreven waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de verwezenlijking van die doelstellingen. De details over de aanpak van die activiteiten worden later uitgewerkt in uitvoeringsplannen.

Budget

Er is geen apart budget voor communicatieactiviteiten. De kosten van communicatie worden opgenomen in de begroting voor de diverse projecten. Hierdoor kan een directe relatie worden gelegd tussen het belang van een bepaalde vorm van communicatie, de kosten daarvan en de kosten van het totale project.

Evaluatie

(participatie)projecten worden met in- en extern betrokkenen (mondeling/schriftelijk) geëvalueerd. De manier waarop dat gebeurt wordt per project bepaald.

Verder zijn de komende jaren weer onderzoeken gepland naar onder andere klantgerichtheid en leefomgeving. Wellicht kan daarbij communicatie als aandachtspunt worden meegenomen.

Inleiding

In een raadsprogramma heeft de gemeenteraad de speerpunten van beleid voor de periode 2006 - 2010 vastgelegd. Op basis daarvan is door het college een uitvoeringsprogramma opgesteld.

Uit beide programma’s blijkt dat raad en college veel waarde hechten aan een goede communicatie met de inwoners en een directe betrokkenheid van die inwoners bij het gemeentelijk beleid. Niet alleen in de uitvoeringsfase, maar ook in de voorbereiding van het beleid moet een grote rol voor de inwoners worden weggelegd.

Daarnaast wordt uitdrukkelijk in de programma’s beschreven dat de (digitale) dienstverlening aan de burgers voortvarend moet worden opgepakt. Communicatie en dienstverlening zijn verschillende zaken, maar er is wel een nauwe relatie. Een goede dienstverlening moet zijn afgestemd op wat de burgers willen. Er moet sprake zijn van een klantgerichte houding, we moeten openstaan voor signalen van de inwoners en meedenken hoe we aan wensen tegemoet kunnen komen. Maar we moeten ook duidelijk zijn als bepaalde zaken niet kunnen. En bijvoorbeeld op maat afgestemde informatie is zowel dienstverlening als communicatie. Daarom komen onderdelen van dienstverlening in deze nota aan de orde.

Niemand hoeft nog te worden overtuigd van de toegevoegde waarde van communicatie. Daarom wordt in deze nota niet uitgebreid ingegaan op communicatietheorieën. De nota geeft het kader aan voor de communicatie in de komende jaren. Daarbij wordt niet specifiek ingegaan op alle doelgroepen waarmee we als gemeente te maken hebben en alle communicatiemiddelen die we kunnen inzetten. Dat komt aan de orde in de uitvoeringsplannen voor de diverse activiteiten. Bijvoorbeeld in de communicatieparagraaf van projectplannen en communicatieplannen voor interactieve trajecten. Om effectief te communiceren is maatwerk nodig.

Communicatie in de vorige periode

Ook de afgelopen jaren waren participatie, interactie en dienstverlening belangrijke onderdelen van het gemeentelijk beleid. Over de manier waarop daaraan uitvoering is gegeven, is jaarlijks gerapporteerd in het burgerjaarverslag. Daarnaast is dit beschreven in de notitie “Evaluatie communicatie periode 2003 – 2006”. Deze treft u aan als bijlage. Het gaat in die notitie met name om een overzicht van de activiteiten die zijn ondernomen om de communicatiedoelstellingen te bereiken. Er is geen algemeen onderzoek geweest of die activiteiten ook het gewenste effect hebben gehad. Wel werd in een aantal gevallen na inspraak/ informatiebijeenkomsten via evaluatieformulieren gevraagd wat de ervaringen van de betrokkenen waren.

Verbeterpunten die uit de evaluatie naar voren zijn gekomen, zijn verwerkt in het communicatiebeleid voor de komende periode.

Samenhang in communicatie

In de onlangs vastgestelde raads- en college programma’s wordt het belang van communicatie opnieuw benadrukt. Communicatie wordt een van de belangrijkste speerpunten voor deze bestuursperiode genoemd.

Communicatie is één van de instrumenten die we kunnen inzetten om de beleidsdoelstellingen te formuleren en te verwezenlijken. Daarnaast zijn regelgeving, besluitvorming, mentaliteit, gedrag e.d. medebepalend voor wat er uiteindelijk wordt bereikt.

Communicatie, participatie, dienstverlening het hangt allemaal met elkaar samen. Inwoners krijgen op diverse manieren met de gemeente te maken, maar zullen uiteindelijk hun oordeel baseren op het totaal van die ervaringen. Ook hun reactie op nieuwe activiteiten van de gemeente wordt daardoor beïnvloed. Zo benadrukte onlangs de Nationale Ombudsman, in zijn rapportage over de afhandeling van brieven en klachten, het belang van een correcte behandeling. “Als mensen het gevoel hebben dat hun brieven niet goed worden afgehandeld, zullen ze zich bij een participatieproject afvragen of ze dan wel serieus genomen worden.”

Daarom is het van belang dat bij alle contacten met de inwoners rekening wordt gehouden met het effect er van. Alle vormen van communicatie met de burger, moeten voldoende aandacht krijgen. Dat neemt niet weg dat, gelet op de beleidsuitgangspunten van de huidige raadsperiode, de nadruk wordt gelegd op participatie en dienstverlening.

Verantwoordelijkheid communicatie

Iedereen communiceert voortdurend, bewust of onbewust. Communicatie is daarom niet alleen een verantwoordelijkheid van een communicatiemedewerker of portefeuillehouder, maar van het totale bestuur en ambtelijke organisatie. De beleidsmedewerker communicatie adviseert over de aanpak en ondersteunt bij de uitvoering. Om dat goed te kunnen doen, moet deze in een vroeg stadium over zaken worden geïnformeerd. Als vanaf het begin van een traject de communicatieve aspecten ervan in beeld zijn, zal dit een positieve bijdrage leveren aan het resultaat. De eindverantwoordelijkheid voor communicatie ligt bij de betrokken afdeling/portefeuillehouder.

Bestuurlijke missie en beleid

Het communicatiebeleid voor de komende jaren is afgeleid van het gemeentelijk beleid zoals beschreven in het raadsprogramma. Daarin is onder andere het volgende vastgelegd.

Bestuurlijke missie

In de bestuurlijke missie van de gemeente Bladel is het bestaansrecht van de gemeente, het politieke bestuur en haar organisatie beschreven. Die missie heeft een reikwijdte die over raadsperioden heengaat.

De gemeente Bladel is een betrouwbare partner die op een interactieve manier het welzijn van de burger centraal stelt.

Om dit te realiseren richt de gemeente zich op:

- de gemeentelijke kerntaken;

- een interactieve bestuursstijl;

- het leveren van producten en dienstverlening van hoge kwaliteit.

Deze missie is in het raadsprogramma 2006-2010 nog wat aangescherpt:

De gemeente Bladel is een actieve, daadkrachtige en betrouwbare partner, die zelf haar bestuursverantwoordelijkheden neemt, maar nadrukkelijk ook de betrokkenheid van en het dragen van verantwoordelijkheden door de inwoners eist. Er is sprake van een levendige, herkenbare lokale democratie.

En van een modern, democratisch bestuur dat efficiënt, effectief, creatief, integer en transparant is.

Communicatiebeleid

Ook zijn in de het raadsprogramma specifieke uitgangspunten voor communicatie opgenomen:

Communicatie is een van de belangrijkste speerpunten voor deze bestuursperiode. Communicatie is daarbij tweezijdig: de gemeente zendt en ontvangt - draagt uit en luistert - informeert en consulteert.

Open, actieve communicatie en interactieve beleidsvorming zijn leidende principes. Uitgangspunt is het organiseren van draagvlakverkenning, open planprocessen en burgerparticipatie zo vroeg mogelijk bij de beleidsvorming. Inspraak heeft het karakter van samenspraak.

Bij de voorbereiding van (uitvoerings-)plannen en beleidsstukken die burgers raken, wordt uitdrukkelijk aangegeven op welke wijze de participatie van burgers daarin een plek krijgt en welk bestuursorgaan

daarover met de burgers communiceert. Is participatie niet mogelijk dan wordt dit gemotiveerd. Bij grote projecten worden de daarbij betrokken doelgroepen steeds geënquêteerd over de tevredenheid met betrekking tot de burgerparticipatie en interacties.

Dorps- en wijkraden worden gezien als een laagdrempelige vorm van gestructureerd overleg met de inwoners en daarom wordt een belangstellendenonderzoek gedaan naar wijkraden in de kernen Hapert en Bladel.

Beleid gemeenteraad

Over de manier waarop de gemeenteraad tot beleidskeuzes wil komen, staat in het raadsprogramma het volgende:

De gemeenteraad bepaalt zijn keuzes interactief, met meer ruimte dan tot op heden voor de inwoners in de informerende en meningsvormende fasen van de besluitvorming. Gestreefd wordt naar een andere vergaderopzet voor de raadscommissies, c.q. naar een andere bestuursvorm dan het huidige stelsel van raadscommissies, die meer ruimte biedt voor interacties met de inwoners en leidt tot meer inhoudelijke debatten in de gemeenteraad. In de komende bestuursperiode wordt met nieuwe interactieve instrumenten geëxperimenteerd. De inspreekmogelijkheden voor de inwoners in de raadscommissies worden gemakkelijker en toegankelijker gemaakt. De bestuursorganen en bestuurders zijn voor de individuele burgers herkenbaar en bereikbaar, de afstand tussen de inwoners en het lokale bestuur is klein.

De gemeenteraad neemt zich voor elk kalenderjaar tenminste één onderwerp breed interactief te behandelen.

Dienstverlening

Voor verbetering van de dienstverlening gaat het gemeentebestuur uit van de BurgerServiceCode. De tien punten die daarin worden genoemd, hebben betrekking op dienstverlening, maar ook op participatie en informatie. Daarom wordt dit onderdeel van het gemeentelijk beleid hier specifiek genoemd.

De gemeenteraad heeft in het raadsprogramma vastgelegd dat de dienstverlening sneller en duidelijker moet en beter moet aansluiten bij de wensen van de inwoners. Verbetering van de dienstverlening heeft ook te maken met verdergaande digitalisering ervan. Doelstelling is dat eind van het jaar 2008 65% van de gemeentelijke diensten, inclusief het daarbij behorende betalingsverkeer, volledig digitaal kan worden afgehandeld. Voordelen van verdergaande automatisering/digitalisering moeten primair aan de burgers ten goede te komen, onder andere door invoering van een burgerinformatiesysteem en een door belanghebbenden te raadplegen cliëntvolgsysteem.

Doelstellingen

Het zal duidelijk zijn dat communicatie bij alle onderdelen van het gemeentelijk beleid een rol kan spelen. De doelstellingen zijn daar ook op gericht. Op basis van de gemeentelijke missie en beleidsdoelstellingen is een aantal doelstellingen voor communicatie geformuleerd. Voor een deel zijn deze overgenomen uit de Burger Service Code. De communicatieactiviteiten van de gemeente Bladel in de komende jaren worden op deze doelstellingen gebaseerd.

Informatie

  • -

    De gemeente communiceert actief en open; heeft daarbij oor voor mening en wensen van de inwoners.

  • -

    Informatie is actueel en zoveel als mogelijk afgestemd op persoonlijke situatie van betrokkenen.

  • -

    Inwoners weten waar ze terecht kunnen voor overheidsinformatie en -diensten.

  • -

    Inwoners weten onder welke voorwaarden zij recht hebben op welke voorzieningen.

  • -

    Inwoners kunnen gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt.

  • -

    De gemeente houdt inwoners op de hoogte van procedures waarbij ze betrokken zijn.

Dienstverlening

  • -

    De dienstverlening aan de inwoners is snel en duidelijk, sluit aan bij hun wensen en kost de inwoners zo min mogelijk tijd en geld.

  • -

    De digitale dienstverlening aan de inwoners wordt in de komende bestuursperiode verder uitgebouwd.

  • -

    Inwoners kunnen zelf kiezen op welke manier zij met de overheid zaken doe (balie, brief, telefoon, e-mail, internet).

  • -

    Inwoners hoeven gegevens maar één keer aan te leveren.

  • -

    Inwoners kunnen klachten, meldingen en ideeën voor verbeteringen eenvoudig kwijt. Fouten worden hersteld, tekortkomingen gecompenseerd en klachten worden gebruikt om ervan te leren.

Participatie

  • -

    De gemeenteraad bepaalt beleidskeuzes interactief.

  • -

    Er is sprake van nieuwe, directere vormen van participatie en inspraak.

  • -

    De gemeente voert gestructureerd overleg met dorps- en wijkraden.

  • -

    Ook inwoners nemen hun verantwoordelijkheid.

Activiteiten

Uit de doelstellingen blijkt wat we als gemeente willen bereiken in de relatie met onze inwoners. Door uitvoering van onderstaande activiteiten wordt daar de komende jaren invulling aan gegeven. Een aantal van die activiteiten komt voort uit de evaluatie van de communicatie over de afgelopen periode. De details over de aanpak van die activiteiten worden verder uitgewerkt in uitvoeringsplannen.

Informatie

Gerichtere informatie

De informatievoorziening aan inwoners kan verder geoptimaliseerd worden door beschikbare gegevens gericht aan te bieden, met name via de website. Daarbij kan gedacht worden aan officiële bekendmakingen die geraadpleegd kunnen worden op straat of postcodegebied, een digitale nieuwsbrief waarvoor men zich kan aanmelden e.d. Deze mogelijkheden worden betrokken bij de doorontwikkeling van de website.

In het collegeprogramma is opgenomen dat met betrekking tot alle te onderscheiden ruimtelijke procedures de huidige wijzen van informeren van de inwoners/belanghebbenden in kaart worden gebracht. Er wordt onderzocht wat juridisch verantwoorde mogelijkheden zijn van een meer persoonsgerichte informatieverstrekking.

Risicocommunicatie

In 2007 wordt in het kader van veiligheid werk gemaakt van risicocommunicatie. Het doel daarvan is inwoners te informeren over de risico’s waaraan ze blootstaan bij een incident of ramp en hoe ze daarbij eventueel kunnen handelen. Hierbij wordt aandacht besteed aan zaken die objectief (on)veilig zijn en zaken die subjectief als (on)veilig worden ervaren.

Natuur- en milieucommunicatie

Het “Tienpuntenplan: tien suggesties voor een goed gemeentelijke milieubeleid 2006-2010” van de Brabantse Milieufederatie wordt betrokken bij evaluering en prioritering van het gemeentelijk milieubeleid. In het tienpuntenplan staat onder andere een aantal punten over natuur- en milieucommunicatie.

Tentoonstellingsruimte in hal gemeentehuis

Sinds januari 2007 beschikken we over een professionele tentoonstellingsruimte in de hal van het gemeentehuis. Daar zal regelmatig op een uitnodigende manier informatie worden gepresenteerd over projecten waar de gemeente mee bezig is.

Dienstverlening

Website en Digitaal loket

Er is een directe relatie tussen verbetering van de dienstverlening en de gemeentelijke website. Steeds meer zullen producten (ook) digitaal worden aangeboden.

Op de nieuwe gemeentelijke website komt een digitaal loket, waarin beschrijvingen van alle gemeentelijke producten worden opgenomen. Voor een aantal producten zullen digitale aanvraagformulieren binnen dat loket beschikbaar zijn. Ook wordt een begin gemaakt met de complete digitale afhandeling van een product: aanvraag, betaling en levering via het internet.

In een uitgebreide notitie is de aanpak van de digitale dienstverlening (digitaal loket) en vernieuwing van de website beschreven. Daarin komen ook zaken aan de orde als DigiD (elektronische legitimatie), digitale formulieren, digitale klachtenbehandeling, betalen via internetkassa e.d.

Dit project wordt vanaf 2007 gefaseerd uitgevoerd.

Nieuwe technieken

Op het gebied van communicatie en dienstverlening worden voortdurend nieuwe technieken ontwikkeld. Een voorbeeld daarvan is teleportatie. Dat is communicatie op afstand, maar via beeldschermen is er wel direct oogcontact. Beeld en geluid lopen synchroon. Ook kunnen documenten uitgewisseld worden. Dit biedt bijvoorbeeld mogelijkheden in de kleine kernen als loket voor gemeentelijke producten. Of dergelijke technieken in de komende jaren ook al in onze gemeente worden toegepast, is nog niet aan de orde geweest.

Participatie

Vernieuwing website

Op de nieuwe website komen mogelijkheden om meningen van inwoners te peilen via bijvoorbeeld discussieplatforms en polls.

Communicatieparagraaf in projectplan

Om het participatieproces tot een goed einde te brengen is een goede voorbereiding van belang. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een projectplan. Dat zal dan ook vaker in praktijk worden gebracht.

In een vroeg stadium bespreken de betrokken disciplines alle invalshoeken en ideeën. Hieruit komen ook de zaken naar voren die van belang zijn voor de communicatie.In een communicatieparagraaf wordt beschreven hoe de communicatie voor dat specifieke project wordt vormgegeven.

Onderzoek wijkraden in de kernen Hapert en Bladel

Op basis van een belangstellingsonderzoek wordt een notitie opgesteld waarin zaken zoals opzet, invulling en het actief dan wel passief stimuleren van wijkraden aan de orde komt.

Interne communicatie

Vernieuwing intranet

Van medewerkers wordt verwacht wordt dat zij zelf actief op zoek gaan naar informatie die van belang is voor hun functioneren. Een meer overzichtelijk Intranet zal een positieve bijdrage leveren aan een goede toegankelijkheid van die informatie.

Verbetering van het Intranet wordt in 2007 opgepakt. Door het intranet te koppelen aan de (vernieuwing van) de gemeentelijke website wordt de vormgeving fraaier en de structuur overzichtelijker.

Algemeen

  • -

    Bij de voorbereiding van adviezen aan het college en de raad wordt het onderdeel communicatie (beter) uitgewerkt.

  • -

    Communicatie wordt op de agenda gezet bij de verschillende overlegvormen (MO, afdelingsoverleg, werkoverleg e.d.). Daardoor wordt eerder/vaker stilgestaan bij het belang ervan.

  • -

    (participatie)projecten worden met in- en extern betrokkenen (mondeling/schriftelijk) geëvalueerd. Hiervoor wordt een evaluatieformulier en rapportagemodel ontwikkeld.

Specifieke activiteiten gemeenteraad

Vernieuwing website

In de structuur van de nieuwe website worden de in het dualisme te onderscheiden verantwoordelijkheden van de bestuursorganen beter tot uitdrukking gebracht. In het voor de inwoners via de website te raadplegen raadsinformatiesysteem zullen ook de geluidsbestanden van commissie- en raadsvergaderingen worden opgenomen.

Raadspublicaties “Raad en Daad”

Vanaf het vierde kwartaal 2004 heeft de gemeenteraad haar eigen informatierubriek “Raad en Daad” in het weekblad De Lantaarn.

Vier maal per jaar verschijnt een uitgebreide editie van “Raad en Daad” met redactionele artikelen. De raadspublicatie is enerzijds bedoeld om richting de inwoners verantwoording af te leggen over door de gemeenteraad genomen besluiten en anderzijds om de inwoners te betrekken bij beleidsvoorbereiding en besluitvorming die nog moet gaan plaatsvinden. Hoewel beide elementen een plaats in de raadspublicaties moeten houden, zal in de komende periode het accent worden gelegd op de participatie van inwoners bij de voorbereiding van nieuw beleid. De raadspublicaties moeten bij een bre(e)d(er) publiek interesse opwekken voor het functioneren van de gemeenteraad.

Naast de uitgebreide editie verschijnt met een frequentie van circa drie keer per 6 weken een “Raad en Daad” waarin opgenomen de aankondigingen van de raadsvergaderingen, de commissievergaderingen en de besluitenlijst van de gemeenteraad.

Interactie met de inwoners

In de komende bestuursperiode wordt met nieuwe interactieve instrumenten geëxperimenteerd. Dit zal vooral tot uitdrukking komen in de beleidsvoorbereidende raadscommissies. Belangengroepen en inwoners zullen bij daarvoor geschikte onderwerpen worden uitgenodigd hun opvattingen schriftelijk of mondeling aan de raad(scommissies) kenbaar te maken en/of actief aan de discussies in de raadscommissies deel te nemen.

Evaluatie

Om te weten of inspanningen effect hebben, is onderzoek nodig. Vooraf, tijdens en achteraf. Om dat uitgebreid te doen is expertise nodig, die extern moet worden aangetrokken. Dat betekent een flinke investering in tijd en geld. Bij omvangrijke projecten kan het zinvol zijn dit in het plan op te nemen.

Maar ook zonder grote (kostbare) onderzoeken is het mogelijk enig inzicht te krijgen in het effect van (communicatie) activiteiten. Zo is een aantal jaren geleden in onze organisatie een evaluatieformulier geïntroduceerd, dat kan worden ingezet na inspraak/ informatiebijeenkomsten.

Daarnaast is in de notitie “Communicatie bij projecten” (2005) als aandachtspunt opgenomen om na afloop van een project, maar ook gedurende het proces, te evalueren met direct betrokkenen. Hierdoor kan, indien nodig, worden bijgestuurd en de opgedane ervaringen kunnen een volgende keer in praktijk gebracht worden.

Ook in het raadsprogramma en collegeprogramma is evaluatie van projecten opgenomen.

Verder zijn de komende jaren weer onderzoeken gepland naar onder andere klantgerichtheid en leefomgeving. Wellicht kan daarbij communicatie als aandachtspunt worden meegenomen.

Formatie

Voor communicatie is sprake van een formatieplaats (36 uur) en 8 uur voor ondersteunende werkzaamheden. Daarnaast is voor actualisatie van de website 12 uur beschikbaar. Doordat communicatie een steeds belangrijkere plaats inneemt, wordt er ook steeds vaker een beroep gedaan op de beleidsmedewerker communicatie. Met name de advisering bij projecten neemt steeds meer tijd in beslag. Binnen de nieuwe functie “medewerker dorpsraden” is rekening gehouden met ondersteuning op het gebied van communicatie.

Budget

In de begroting is geen apart bedrag opgenomen voor communicatie.

De kosten van communicatie worden opgenomen in de begroting voor de diverse projecten. Hierdoor kan een directe relatie worden gelegd tussen het belang van een bepaalde vorm van communicatie, de kosten daarvan en de kosten van het totale project.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 21 juni 2007.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,