Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3305
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3305/1
Regeling vervallen per 01-03-2017
Verordening adviesraad Wmo Wijk bij Duurstede
Geldend van 01-01-2007 t/m 28-02-2017
Intitulé
Verordening adviesraad Wmo Wijk bij DuurstedeDe raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders
d.d.
9 januari 2007,
Nr. 151
gelet op artikel 150 van de Gemeentewet en gelet op de Wet
maatschappelijke ondersteuning overwegende dat het noodzakelijk is het instellen van
een adviesorgaan bij verordening vast te leggen
besluit:
1.vast te stellen de volgende Verordening adviesraad Wmo Wijk bij Duurstede:
Artikel 1 Begrippen
1 In deze verordening wordt verstaan onder:
a.College: het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Wijk bij Duurstede;
- b.
Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;
- c.
Doelgroep: de personen/groepen, die vallen onder de werkingsfeer
van de Wmo;
d.belangenorganisaties: organisaties die de belangen behartigen van de
doelgroepen behorende bij de prestatievelden zoals
beschreven in artikel 1 lid 1, onder g, van de Wmo
- e.
Adviesraad Wmo: overlegorgaan, zoals bedoeld in deze verordening;
- 2.
relevante prestatievelden: de prestatievelden die op Wijk bij Duurstede betrekking
- 2.
hebben;
3.Burgerparticipatie: de bijdrage die de inwoners van een gemeente leveren
aan de ontwikkeling, de uitvoering en/of evaluatie van
het beleid van het gemeentebestuur op het gebied van de
Wmo;
4.Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt
in dezelfde betekenis als in de Wmo.
Artikel 2 Doelstellingen adviesraad Wmo
1.Het behartigen van belangen van de doelgroepen die behoren bij de relevante
prestatievelden.
2.Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over onderwerpen die de
voorbereiding, vaststelling, uitvoering, verbetering, controle en evaluatie van het
gemeentelijk beleid ten aanzien van de Wmo betreffen.
3.Het zorg dragen, zelfstandig als adviesraad dan wel als bewaker dat burgers en hun
organisaties worden betrokken bij de totstandkoming van beleid.
4.Het bijdragen aan de totstandkoming van het gemeentelijk beleid en de kwaliteit
van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wmo.
Artikel 3 Taken adviesraad Wmo
1.De adviesraad Wmo heeft als taken gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen
aan het college over het beleid en de uitvoering van de Wmo. Alle adviezen van de
adviesraad Wmo aan het college worden onverkort ter kennisname aan de
gemeenteraad verstrekt.
2.De adviesraad Wmo is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen de voor Wijk
bij Duurstede relevante prestatievelden voor zover deze doelgroepen en/of individuen
raken. De adviesraad Wmo geeft de signalen door aan de gemeente.
- 3.
De adviesraad Wmo is bevoegd de achterban te informeren en te raadplegen.
- 4.
De adviesraad Wmo kan inhoudelijk op voornemens reageren en/of ingaan op de
procedurele kant.
5.De adviesraad Wmo kan raadplegingen initiëren over Wmo-gebonden thema’s. De
adviesraad hoeft deze niet zelf uit te voeren, maar kan de gemeente adviseren over
een gewenste aanpak.
Artikel 4 Samenstelling adviesraad Wmo
1.De adviesraad Wmo bestaat uit minimaal 7 en maximaal 15 leden waarvan
maximaal de helft niet-georganiseerde doelgroepen dan wel burgers.
2 In de adviesraad Wmo hebben zitting:
a.vertegenwoordigers van in de gemeente Wijk bij Duurstede zetelende (of
werkzame) representatieve belangenorganisaties van de kant van vragers op het
gebied van maatschappelijke ondersteuning; uitgangspunt is 1 vertegenwoordiger per
organisatie;
b.vertegenwoordigers van niet-georganiseerde doelgroepen in de gemeente Wijk bij
Duurstede;
- c.
betrokken burgers van de gemeente Wijk bij Duurstede.
- 3.
De adviesraad Wmo dient zoveel mogelijk evenredig te zijn samengesteld uit de in
- 3.
het vorige lid genoemde groepen.
4.De adviesraad Wmo benoemt uit zijn midden een voorzitter.
Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur
1.Teneinde leden van de doelgroepen en andere burgers de gelegenheid te geven zich
kandidaat te stellen voor de adviesraad Wmo wordt een oproep geplaatst op de
gemeentepagina van de Wijkse Courant.
2.Teneinde representatieve belangenorganisaties van de kant van vragers op het
gebied van maatschappelijke ondersteuning de gelegenheid te geven een kandidaat
voor te dragen wordt deze een schriftelijk verzoek hiertoe gestuurd.
3a.Een vertegenwoordiging van de adviesraad Wmo verzorgt als selectiecommissie
de selectie van de kandidaten en draagt deze voor aan de adviesraad.
- 3b.
De selectiecommissie beoordeelt of er sprake kan zijn van belangenverstrengeling.
- 4.
Het college wijst op voordracht van de adviesraad Wmo de leden van de adviesraad
Wmo aan.
5.De zittingsduur van leden van de adviesraad Wmo is vier jaar, welke periode
maximaal eenmaal verlengd kan worden. De belangenorganisaties zijn daarbij zelf
verantwoordelijk voor wie zij voordragen als lid en vervangend lid.
6.Een lid van de adviesraad Wmo kan zijn lidmaatschap tussentijds beëindigen
middels een schriftelijke kennisgeving aan het college en de Wmo adviesraad.
- 7.
De adviesraad zorgt voor opvulling van de vacature.
- 8.
De leden van de adviesraad Wmo verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar
voeren wel ruggespraak met hun achterban.
Artikel 6 Overleg
1.De adviesraad Wmo komt zoveel als nodig bijeen voor overleg, al dan niet met
beleidsmedewerkers op het gebied van de Wmo op uitnodiging van de adviesraad.
2.De beleidsmedewerkers betrekken de adviesraad Wmo in een zo vroeg mogelijk
stadium bij de voorbereiding en totstandkoming van beleid en regelingen betreffende
de uitvoering van de Wmo.
3a.Ten minste tweemaal per jaar vindt een overleg plaats met de verantwoordelijk
wethouder.
3b.De adviesraad Wmo heeft het recht onderwerpen ter bespreking op de agenda van
het overleg te plaatsen.
4.De vergaderingen van de adviesraad Wmo zijn als regel openbaar, maar de
adviesraad kan besluiten een besloten of huishoudelijke vergadering te houden.
5.Het verslag van de vergadering en de besluitenlijst worden ter vaststelling aan de
adviesraad Wmo aangeboden in de eerstvolgende vergadering.
6.De adviesraad Wmo mag niet beraadslagen of besluiten als niet meer dan de helft
van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Alle adviezen worden bij
meerderheid van stemmen uitgebracht.
7.De leden van de adviesraad Wmo gaan vertrouwelijk om met die informatie die als
zodanig wordt aangemerkt, dan wel waarvan zij de vertrouwelijkheid redelijkerwijs
kunnen begrijpen.
Artikel 7 Advisering
1.Het college legt onderwerpen als bedoeld in artikel 3 lid 1 middels een schriftelijke
adviesaanvraag voor aan de adviesraad Wmo. In de aanvraag wordt expliciet vermeld
over welke punten advies wordt gevraagd.
2.Het college draagt er zorg voor dat een adviesaanvraag op een zodanig tijdstip
wordt aangevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het collegebesluit.
3.Het college voorziet de Wmo-raad van informatie ten behoeve van het naar behoren
kunnen functioneren van de adviesraad. Het betreft hier alle informatie die nodig is
om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen
volgen.
4.De adviesraad Wmo brengt binnen vier weken na ontvangst van de adviesaanvraag
schriftelijk advies uit aan het college. Verlenging van deze termijn is op verzoek
mogelijk.
5a.Het besluit over de inhoud van het advies wordt bij meerderheid van stemmen
genomen.
- 5b.
Bij het staken van de stemmen beslist de voorzitter.
- 5c.
Minderheidsstandpunten kunnen apart worden vermeld.
- 6.
Indien het college het advies, of delen van het advies van de adviesraad Wmo niet
overneemt, deelt het dat met redenen omkleed schriftelijk mee aan de adviesraad
Wmo en stelt ook de gemeenteraad daarvan op de hoogte.
Artikel 8 Ambtelijke ondersteuning
1.De adviesraad Wmo wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris, die geen deel
uitmaakt van de adviesraad Wmo.
2.De ambtelijk secretaris draagt in zijn algemeenheid zorg voor een goede
ondersteuning van de adviesraad Wmo, opdat deze zijn taken op een goede wijze kan
uitvoeren. De ambtelijk secretaris zal de informatie, die noodzakelijk is om beleid en
uitvoering te begrijpen en om te kunnen adviseren over plannen voor ontwikkelingen
en wijzigingen in het beleid, in begrijpelijke vorm aanleveren (desgevraagd in
speciale leesvorm).
3.De ambtelijk secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda voor de
vergaderingen en het overleg met de wethouder op.
4.De ambtelijk secretaris draagt er zorg voor dat de vergaderingen worden
genotuleerd en het verslag wordt verzonden.
5.De ambtelijk secretaris draagt er zorg voor dat de adviezen van de adviesraad Wmo
worden voorgelegd aan het college.
6.De ambtelijk secretaris draagt in overleg met de adviesraad Wmo zorg voor de
bewaking van het budget zoals dat opgenomen is in de begroting ten behoeve van de
werkzaamheden van de adviesraad Wmo.
Artikel 9 Bevoegdheden
1.De adviesraad Wmo kan werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen. De
bevindingen van de werkgroepen worden aan de adviesraad Wmo voorgelegd.
2.Op verzoek van de adviesraad Wmo kunnen deskundigen worden uitgenodigd om
een vergadering bij te wonen met het oog op de behandeling van een bepaald
onderwerp.
3.De leden van de adviesraad Wmo kunnen altijd derden raadplegen over de
aangelegenheden waarmee zij als lid van de adviesraad Wmo te maken krijgen.
Artikel 10 Budget en faciliteiten
1.Voor het uitvoeren van de taken van de adviesraad Wmo wordt in de gemeentelijke
begroting een budget opgenomen voor:
- a.
kosten van deskundigheidsbevordering;
- b.
een vergoeding voor de leden van de adviesraad Wmo, beroepskrachten zijn
hiervan uitgesloten.
2.De vergoeding voor de leden van de adviesraad Wmo bedraagt per bezochte
vergadering het maximumbedrag op grond van het Rechtspositiebesluit raads- en
commissieleden.
- 3.
De vergoeding wordt tweemaal per jaar uitbetaald.
- 4.
Over de besteding van het budget als bedoeld in het eerste lid onder a wordt
jaarlijks door de adviesraad Wmo in de maand januari schriftelijk verantwoording
afgelegd.
5.Op verzoek van de adviesraad Wmo kan het college faciliteiten beschikbaar stellen
die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de adviesraad Wmo.
Artikel 11 Overige bepalingen
1.De leden van de adviesraad Wmo zullen in de contacten met de gemeente Wijk bij
Duurstede voordelen noch nadelen ondervinden als gevolg van het lidmaatschap van
de adviesraad Wmo.
- 2.
De adviesraad Wmo behandelt geen klachten die op individuen betrekking hebben.
- 3.
Klachten over de wijze waarop door een persoon, die werkzaam is onder de
verantwoordelijkheid van het college waarbij uitvoering wordt gegeven aan deze
verordening, worden behandeld overeenkomstig hoofdstuk 9 van de Algemene wet
bestuursrecht en de Klachtenregeling van de gemeente.
4.In die gevallen waarin de verordening niet voorziet, overlegt het college met de
adviesraad Wmo.
5.In overleg tussen gemeente en adviesraad Wmo zal jaarlijks worden geëvalueerd of
de op deze verordening gebaseerde werkwijze van burgerparticipatie nog voldoet.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2007.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening adviesraad Wmo.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 januari 2007
De raad voornoemd,
griffier, voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl