Regeling vervallen per 27-11-2017

Besluit tot verlenging van de subsidieregeling demontage en vervanging personen- en bestelauto's

Geldend van 20-03-2014 t/m 26-11-2017

Intitulé

Besluit tot verlenging van de subsidieregeling demontage en vervanging personen- en bestelauto's

BESLUIT TOT VERLENGING VAN DE SUBSIDIEREGELING DEMONTAGE EN VERVANGING PERSONEN- EN BESTELAUTO'S

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

overwegende dat:

  • -

    demontage van oude en vervuilende personen- en bestelauto’s en de eventuele vervanging door een schoner voertuig de luchtkwaliteit ten goede komt en bijdraagt aan het halen van de normen voor luchtkwaliteit in 2015;

  • -

    de Subsidieregeling Demontage en Vervanging Personen- en Bestelauto’s (RIS 260184) een looptijd heeft tot en met 31 maart 2014.

Besluit:

I..Artikel 4, tweede lid, van de Subsidieregeling Demontage en Vervanging Personen- en Bestelauto’s te wijzigen, zodat aanvragen thans kunnen worden ingediend tot en met 30 november 2014 en waardoor voornoemde bepaling thans komt te luiden als volgt:

Aanvragen kunnen worden ingediend van 1 juli 2013 tot en met 30 november 2014, of zoveel eerder

dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is;

II. Dat dit besluit in werking treedt één dag na bekendmaking.

III. Dat dit besluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad van week 12 van 2014 en met ingang van 20 maart 2014 terug te vinden zal zijn op de site www.denhaag.nl/bestuurlijkestukken, onder risnummer 270922.

Den Haag, 18 maart 2014

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

mw. A.W.H. Bertram J.J. van Aartsen

Toelichting

Door belastingvoordelen in 2013 zijn in het laatste kwartaal van 2013 veel nieuwe auto’s gekocht, daarbij werd verwacht dat er ook veel auto’s voor de sloop zouden worden aangeboden. Daarnaast was de verwachting dat in het laatste kwartaal van 2013 ook veel relatief oude voertuigen (zogenaamde “youngtimers”) voor de sloop aangeboden zouden worden, vanwege een strenger belastingregime. Per 1 januari 2014 is namelijk de leeftijdgrens van voertuigen met vrijstelling van motorrijtuigenbelasting opgetrokken naar 40 jaar.

Om goed te kunnen inspelen op deze effecten is in november 2013 het budget waaruit subsidie wordt verleend voor de sloopregeling verhoogd. Hoewel de verwachting uitkwam en er een piek optrad in het aantal aanvragen voor de sloopregeling in december 2013, is het budget niet uitgeput. De eerste weken van januari 2014 was het aanbod van sloopvoertuigen veel lager dan in december 2013. Daardoor is de verwachting dat het budget voor de subsidie op sloopauto’s ook voor 31 maart 2014 niet zal zijn uitgeput.

De afgelopen tijd is het aantal aanvragen voor de sloopregeling weer licht gestegen. Daaruit blijkt dat er nog steeds animo voor de regeling is. Dit biedt de kans om nog meer vervuilende voertuigen van de weg te halen en de aanschaf van duurzame auto’s op groen gas en elektriciteit te stimuleren. Op basis van de bijgestelde verwachting is verlenging van de looptijd van de regeling nodig tot en met 30 november 2014 of zoveel eerder als het budget is uitgeput.