Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR327494
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR327494/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Uitvoeringsbesluit Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Spijkenisse 2013
Geldend van 12-12-2013 t/m 31-12-2014
Intitulé
Uitvoeringsbesluit Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Spijkenisse 2013Burgemeester en wethouders van de gemeente Spijkenisse,
Gelet op de artikelen 3, lid 3, 11, 20 van de Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Spijkenisse 2013,
Besluiten:
Vast te stellen nadere regels voor het begraven, de asbezorging en grafbedekkingen.
Algemeen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Verordening |
Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Spijkenisse 2013 |
Gedenkteken |
Voorwerp op het graf voor het aanbrengen van opschriften of figuren, daaronder begrepen kettingen en hekwerken; |
Grafbeplanting |
Winterharde beplanting welke door de rechthebbende en/of de gemeente op een graf wordt aangebracht |
Artikel 2 Openstelling
-
1. De begraafplaatsen zijn voor een ieder dagelijks toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.
-
2. De beheerder bepaalt de aankomsttijd van de begrafenisstoet op de begraafplaats, alsmede de tijdsduur van het gebruik van de wachtruimte.
Uitgifte van graven
Artikel 3 Indeling van graven
In de in artikel 11 van de Verordening genoemde graven mag het volgende aantal lijken worden begraven:
- a.
In een particulier graf maximaal twee;
- b.
In een algemeen (kinder)graf, maximaal twee;
- c.
In een particulier urnengraf maximaal twee asbussen met of zonder urnen;
- d.
In een algemeen urnengraf maximaal 1 asbus met of zonder urn.
Artikel 4 Uitgifte van graven
-
1. De algemene begraafplaats De Ommering is bestemd tot het aldaar doen begraven van lijken, alsmede tot het doen bijzetten van asbussen en urnen na crematie van overledenen, waarvan het woonadres bij hun leven is geregistreerd in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegeven van de gemeente Spijkenisse of geregistreerd of geweest in deze administratie.
-
2. Kindergraven worden uitgegeven voor het begraven van een stoffelijk overschot van een persoon niet ouder dan 12 jaar. De buitenwerkse afmeting van een in een kindergraf te plaatsen kist, mag niet meer bedragen dan 1,50 meter.
Artikel 5 Aanvragen van grafruimte
-
1. Het aanvragen van een grafruimte moet schriftelijk en met opgaven van het gewenste type graf, zoals omschreven in artikel 11, ingediend worden bij het college van burgemeester en wethouders van Spijkenisse, Postbus 25, 3200 AA te Spijkenisse.
-
2. Indien er sprake is van bijzetting in een particulier graf, draagt de rechthebbende, in overleg met de beheerder, er zorg voor dat het aanwezige gedenkteken wordt verwijderd.
-
3. Bij het aanvragen van een kindergraf moet de leeftijd van de overleden persoon en de buitenwerkse maatvoering van de kist op de aanvraag vermeld worden.
-
4. En aanvraag voor het stichten van een grafkelder moet vergezeld gaan van een bouwtekening en een werkomschrijving.
Artikel 6 Ruimen van graven
-
1. Algemene en particuliere graven worden na het vervallen van de termijn zoals genoemd in artikel 15 en 16 van de Verordening altijd geruimd.
-
2. In afwijking van lid 1 worden kindergraven na het vervallen van de termijn slechts geruimd indien dit in het belang is van het beheer van de begraafplaats.
Grafbedekkingen
Artikel 7 Aanvraag vergunning voor het aanbrengen van grafbedekkingen
-
1. Bij de schriftelijke aanvraag voor vergunning tot het hebben van een gedenkteken behoort een werktekening te worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Spijkenisse, Postbus 25, 3200 AA te Spijkenisse.
-
2. Op deze werktekening dienen ten minste voor te komen:
- a.
Een boven-, voor- en zijaanzicht met alle hoogte-, breedte-, dikte- en lengtematen;
- b.
De soort, kleur en bewerking van het te gebruiken materiaal;
- c.
De vermelding of de letters etc. ingehakt, opgehakt of van metaal zijn;
- d.
De woord indeling van het opschrift en de plaats van de figuratie(s);
- e.
Het materiaal van de fundering en de wijze van bevestiging van het gedenkteken daarop.
Belettering van het gedenkteken door middel van verfstoffen is niet toegestaan. Indien er sprake is van een opschrift in een vreemde taal moet een door een erkende vertaler opgestelde vertaling in het Nederlands worden overgelegd.
- a.
-
3. Bij de aanvraag om vergunning tot het hebben van grafbeplanting dient een plantenlijst meegezonden te worden.
-
4. De beslissing op de aanvraag wordt door het college van burgemeester en wethouders schriftelijk meegedeeld. De gevraagde vergunning wordt in ieder geval geweigerd indien niet wordt voldaan aan het gestelde in artikel 8 of 9.
Artikel 8 Gedenkteken algemeen graf
-
1. Op een algemeen graf, niet zijnde een kindergraf, mag uitsluitend een tegel worden geplaatst van maximaal 60 x 50 x 5 centimeter.
-
2. Op een algemeen kindergraf mag een tegel worden geplaatst van maximaal 50x50x5 centimeter of een staande tegel van maximaal 80 centimeter breed en 50 centimeter hoog.
-
3. Op een algemeen urnengraf mag uitsluitend een tegel geplaatst worden van maximaal 50x50x5 centimeter.
Artikel 9 Gedenkteken particulier graf
-
1. Voor het gedenkteken mag alleen duurzame materialen worden gebruikt, zoals las, natuursteen, metaal, keramiek, duurzame kunststoffen of een verduurzaamde houtsoort.
-
2. Het gedenkteken mag een lengte hebben van maximaal 1,80 meter, een breedte van maximaal 0,80 meter en een hoogte van maximaal 1,10 meter.
-
3. De lengte en de breedte van het gedenkteken mag die van het graf niet overschrijden.
-
4. De onderdelen moeten vast aan het gedenkteken zijn verbonden.
-
5. Op een particulier urnengraf mag uitsluitend een tegel geplaatst worden van maximaal 50x50x5 centimeter.
Artikel 10 Losse bloemen en planten
Op een graf kunnen potplanten en bloemen in vazen worden geplaatst. Het is toegestaan op een graf losse bloemen te leggen. Op een graf mogen indien daartoe de ruimte aanwezig is eenjarige gewassen worden geplant.
Artikel 11 Grafbeplanting
-
1. Grafbeplanting mag uitsluitend op de beschikbare grafruimte worden aangebracht, met een maximale lengte van 1,80 meter, een hoogte van 1,20 meter en een breedte van 0,80 meter.
-
2. De winterharde gewassen die op het graf wordt geplant mag bij volle wasdom de voor het graf beschikbare oppervlakte zoals genoemd in lid 1 niet overschrijden of moet door besnoeiing binnen de toegestane oppervlakte kunnen worden gehouden.
Artikel 12 Tussenruimte tussen graven
-
1. De wettelijke tussenruimte tussen twee graven is en blijft eigendom van de gemeente Spijkenisse.
-
2. Rechthebbenden op de in lid 1 genoemde graven kunnen met wederzijds goedvinden de tussenruimte voorzien van grind.
-
3. Deze tussenruimte moet in alle gevallen toegankelijk blijven voor beheer en onderhoud.
Artikel 12 Hardheidsclausule
Indien sprake is van bijzondere omstandigheden kan door het college van burgemeester en wethouders ontheffing worden verleend van het bepaalde in dit uitvoeringsbesluit.
Artikel 13 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking daarvan.
-
2. Deze regeling kan aangehaald worden als Uitvoeringsbesluit Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Spijkenisse 2013.
-
3. Het Uitvoeringsbesluit Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Spijkenisse 2007 wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Spijkenisse d.d. 26 november 2013.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl