Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR324339
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR324339/1
Werktijdenregeling gemeente Vlaardingen
Geldend van 13-03-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2014
Intitulé
Werktijdenregeling gemeente VlaardingenHet college van de gemeente Vlaardingen Besluit gelet op artikel 4:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR), de Uitwerkingsovereenkomst (UWO) en de arbeidstijdenwet; gelet op artikel 160 van de Gemeentewet; na verkregen instemming van de OR; tot vaststelling van de navolgende regeling en deze op te nemen in de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Vlaardingen: Werktijdenregeling gemeente Vlaardingen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijving
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
1. Bedrijfstijd
De tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten.
2. Medewerker
De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO, alsmede uitzendkrachten,
detacheringkrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij of voor de gemeente Vlaardingen.
3. Formele arbeidsduur
De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.
4. Feitelijke arbeidsduur
Het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid verricht.
5. Werkpatroon
Het aantal te werken uren per week die verdeeld zijn over de werkdagen.
6. Werktijd
De periode waarop door de medewerker arbeid wordt verricht.
7. Pauze
Een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.
Artikel 2 Toepassing
Lid 1
Deze werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers. De regeling bestaat uit een standaard en een bijzondere regeling. De bijzondere regeling is alleen van toepassing op de in de bijlage opgenomen functiegroepen en functies. Lid 2
De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf (enige) regelruimte hebben met betrekking tot het bepalen van hun werktijden. Lid 3
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden / volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroepen onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroepen en functies zijn opgenomen in de bijlage van deze regeling.
Artikel 3 Bedrijfstijd en arbeidsduur
Lid 1
De bedrijfstijd is vastgesteld van maandag tot en met vrijdag van 7.00 uur tot 19.00 uur Lid 2
De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd aanstelling 36 uur per week. Voor een deeltijd medewerker komt dit overeen met de in de aanstelling opgenomen uren. Lid 3
Indien een medewerker meer dan 5 ½ uur tot en met 10 uur aangesloten werkt, dient hij/zij ten minste een half uur pauze te nemen, die eventueel kan worden gesplitst in 2 keer een kwartier. Lid 4
Indien een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, heeft hij/zij ten minste recht op 45 minuten pauze, die in 2 keer dient te worden opgenomen. Lid 5
De feitelijke arbeidsduur mag maximaal 11 uur per dag en 50 uur per week bedragen. De leidinggevende kan daartoe na overleg met de werknemer besluiten. Een verzoek hiertoe van de leidinggevende wordt ten minste één maand voor aanvang van de werkzaamheden aan de medewerker gedaan. Wegens dienstbelang kan hiervan worden afgeweken. De medewerker heeft in dat geval recht op een verschuivingsvergoeding.
Hoofdstuk 2 De standaardregeling
Artikel 4 Dagvenster
Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur.
Artikel 5 Bezetting en werkafspraken
Lid 1
De leidinggevende draagt zorg voor een adequate en verantwoorde bezetting van zijn of haar organisatieonderdeel. Lid 2
Tussen leidinggevende en medewerker worden basisafspraken gemaakt over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster, Deze afspraken worden besproken, vastgelegd en geëvalueerd binnen de jaarlijkse gesprekscyclus. Lid 3
De afspraken omtrent de werktijden worden vastgelegd in een formulier werkpatroon. Dit formulier werkpatroon wordt door leidinggevende doorgegeven aan P&O. Er zijn verschillende varianten mogelijk, zoals bijvoorbeeld:
- 4 dagen van 9 uur
- 5 dagen van 7,2 uur
- 4 dagen van 8 uur en 1 dag van 4 uur
- 5 dagen van 8 uur en 4 dagen van 8 uur Lid 4
Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede voortgang van de werkzaamheden op de afdeling, de bereikbaarheid en een optimale samenwerking op en tussen de afdeling. Lid 5
Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd op een ander moment gecompenseerd. Leidinggevende en medewerker maken afspraken om de uren op korte termijn te compenseren. De uren kunnen niet worden opgespaard of worden omgezet in vakantieuren.
Artikel 6 Buitendagvenstervergoeding
Lid 1
Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 CAR/UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt over het compenseren nadere afspraken met leidinggevende. Lid 2
De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is, heeft conform artikel 3:8 CAR-UWO geen recht op een buitendagvenstervergoeding.
Artikel 7 Bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten
Lid 1
De medewerker die aangewezen is voor het verrichten van bereikbaarheids- of beschikbaarheidsdiensten heeft recht op een vergoeding zoals opgenomen in de regeling vergoeding bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten. Lid 2
Indien de medewerker daadwerkelijk opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker recht op vergoeding overeenkomstig het gestelde in de regeling bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdienst (o.b.v. overwerk), in afwijking van het gestelde in artikel 3.3A, lid 2 CAR/UWO. Medewerker en leidinggevende maken nadere afspraken over de compensatie van de gewerkte uren. Lid 3
Indien de medewerker daadwerkelijk opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, heeft de medewerker recht op een vergoeding overeenkomstig het gestelde in de regeling bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdienst (o.b.v. overwerk), in afwijking van het gestelde in artikel 3.3A, lid 2 CAR/UWO. Medewerker en leidinggevende maken nadere afspraken over de compensatie van de gewerkte uren.
Hoofdstuk 3 De bijzondere regeling
Artikel 8 Bijzondere regeling
Lid 1
De bijzondere regeling is van toepassing op de in bijlage opgenomen functiegroepen en functies. Lid 2
De werktijden voor deze groep medewerkers worden vastgesteld door werkgever, conform artikel 4.4 CAR/UWO. Lid 3
Het college kan met instemming van de OR de in de bijlage genoemde functiegroepen en functies wijzigen. Lid 4
Medewerkers die vallen binnen de bijzondere regeling kunnen conform de bepalingen in de CAR-UWO aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3.2), toelage onregelmatige dienst (artikel 3.3), beschikbaarheidsvergoeding (artikel 3:3a) en verschuivingsvergoeding (artikel 3.4). Nader uitgewerkt in de lokale regelingen.
Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als “Werktijdenregeling gemeente Vlaardingen” en treedt in werking met ingang van 1 maart 2014. Op de datum van inwerkingtreding wordt de “Werktijdenregeling gemeente Vlaardingen 2011” ingetrokken.
Ondertekening
Bijlage
Functies en functiegroepen die vallen onder de Bijzondere regeling zoals vastgelegd in hoofdstuk 3 van deze werktijdenregeling:
Openbare Werken Sectie Stadsvoorzieningen: Medewerkers kinderboerderij
Havenbeambten (inclusief adjunct havenmeester) Sectie Wijkbeheer: Medewerkers serviceteam
Groenmedewerkers
Medewerkers veegploeg
Opzichters Sectie Toezicht en handhaving: Handhavers
Toezichthouders
Stadswachten Sectie Uitvoering: Groenmedewerker/chauffeur
Medewerkers technische installaties
Medewerkers meubilair/verkeersmaatregelen
Medewerker stadswerf
Medewerkers waterhuishouding/riolering (inclusief senior/opzichter) Publiekszaken Sectie Contactcentrum: Baliemedewerkers
Bestuurszaken Sectie Bestuursondersteuning: Bodes Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling Sectie Stadsbibliotheek: Medewerkers uitlening
Bibliotheekmedewerkers
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl