Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR323726
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR323726/1
Beleidsregels inkoop en aanbesteden 2013-2017
Geldend van 11-03-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2013
Intitulé
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoogezand-Sappemeer;Gelet op artikel 160 Gemeentewet, de Richtlijn voor leveringen, diensten en werken (2004/18/EG) en de Aanbestedingswet 2012;
overwegende dat de gemeente Slochteren eensluidende Beleidsregels Inkoop vaststelt;
voorts overwegende dat gestreefd wordt naar
* doelmatig, rechtmatig en integer inkopen;
* het fungeren als betrokken, betrouwbare en professionele opdrachtgevers;
* het maatschappelijke verantwoordelijk omgaan met alle inkopen;
* waar mogelijk inschakeling van lokale of regionale bedrijven voor de gemeentelijke opdrachten;
* beperking van de administratieve lasten voor zowel opdrachtgever als voor inschrijvers.
BESLUIT:
vast te stellen de:
Beleidsregels inkoop en aanbesteden 2013 - 2017
Artikel 1 Reikwijdte
Deze regels zijn van toepassing op alle inkopen en aanbestedingen.
Artikel 2 Opdrachten onder de Europese drempelwaarden
-
1. De keuze van de uit te nodigen marktpartijen moet gebaseerd zijn op objectieve en transparante criteria.
-
2. Er wordt minimaal één geschikte lokale of, bij afwezigheid daarvan, één regionale marktpartij uitgenodigd. Hierbij wordt onder ''lokaal'' verstaan gevestigd op het grondgebied van één van beide gemeenten en onder ''regionaal'' gevestigd op het grondgebied van de 3 noordelijke provincies.
Artikel 3 Inkoopvoorstel
-
Voor opdrachten met een waarde van meer dan:
-
a) € 50.000,- voor leveringen en diensten
-
b) € 100.000,- voor werken
-
zal vooraf een gemotiveerd voorstel worden opgesteld, waarin wordt aangegeven hoe de opdracht in de markt gezet wordt. Dit advies wordt in overleg tussen inkoper en inkoopadviseur opgesteld en vastgesteld door de afdelingsmanager (Hoogezand-Sappemeer) c.q. directeur (Slochteren).
Artikel 4 Gids Proportionaliteit
Bij iedere opdracht wordt de Gids Proportionaliteit in acht genomen.
Artikel 5 Duurzaamheid
Bij alle inkopen worden de door het AgentschapNL vastgestelde criteria voor duurzaam inkopen toegepast.
Artikel 6 Social Return
Bij opdrachten vanaf een waarde van €100.000,- wordt samen met de inkoopadviseur onderzocht en vastgelegd of social return onderdeel uit kan maken van de opdracht en hoe deze in de opdracht wordt verwerkt.
Artikel 7 Inkoopvoorwaarden
-
1. Op opdrachten met betrekking tot leveringen en diensten zijn de Algemene Inkoopvoorwaarden van de gemeente Hoogezand-Sappemeer van toepassing.
-
2. Op opdrachten met betrekking tot werken zijn de Uniforme Administratieve Voorschriften 2012 van toepassing.
-
3. In afwijking van lid 1, zijn op opdrachten aan architecten en ingenieurs of inkoop van ingenieursadviezen en architecten van toepassing De Nieuwe Regeling 2011 en de Aanvullende Voorwaarden van de gemeente Hoogezand-Sappemeer bij De Nieuwe Regeling 2011.
Artikel 8 Klachten over inkoop en aanbesteden
-
1. De ondernemer kan een klacht uiten over een aanbesteding door deze schriftelijk in te dienen bij de gemeente Hoogezand-Sappemeer, ter attentie van het Klachtenmeldpunt Inkoop en Aanbesteden.
-
2. De klachtenbrief dient een beschrijving van de klacht te bevatten en te zijn voorzien van dagtekening, naam en adres van de ondernemer en de aanduiding van de aanbesteding.
-
3. Het Klachtenmeldpunt bevestigt de ontvangst van de klacht.
-
4. Het Klachtenmeldpunt onderzoekt of de klacht terecht is en brengt zo spoedig mogelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over de afhandeling van de klacht.
-
5. Het college van burgemeester en wethouders besluit over de afhandeling van de klacht.
-
6. Wanneer het college van burgemeester en wethouders corrigerende en/of preventieve maatregelen treft, dan deelt het dit zo spoedig mogelijk schriftelijk mee aan de ondernemer. Oook de andere (potentiële) inschrijvers/gegadigden worden op de hoogte gesteld, afhankelijk van de fase in de aanbestedingsprocedure eventueel gelijktijdig met de ondernemer.
-
7. Na afhandeling van de klacht, of wanner dit niet binnen een redelijk termijn is gedaan, kan de onernemer de klacht voorleggen aan de Commissie van Aanbestedingsexperts.
Artikel 9 Publicatie inkoopplannen
Beide gemeenten publiceren hun jaarlijkse inkoopplannen op de gemeentelijke websites.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit inkoopbeleid treedt in werking op 1 juni 2013.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl