Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR322145
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR322145/1
Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Borsele
Geldend van 01-11-2013 t/m heden
Intitulé
Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente BorseleArtikel 1 Taak
De commissie heeft tot taak om functioneringsgesprekken met de burgemeester te
houden.
Artikel 2 Samenstelling en ondersteuning
1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de raad.
2. De griffier is secretaris van de commissie.
3. De commissie kan zich laten informeren door wethouder(s) en de gemeentesecretaris.
4 De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.
Artikel 3 Voorzitter
1 De commissie wijst uit haar midden een van de leden aan als voorzitter.
2 De voorzitter leidt het gesprek.
3 De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.
Artikel 4 Procedure en tijdschema
1 De commissie voert tenminste drie en maximaal zes gesprekken per ambtsperiode functioneringsgesprekken met de burgemeester. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens na ongeveer 100 dagen een functioneringsgesprek plaats.
2 De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.
3 Drie van de gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.
Artikel 5 Voorbereiding gesprek
1 De leden van de commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.
2 De leden van de commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.
3 De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal
inwinnen over het functioneren van de burgemeester.
4 Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.
5 Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.
6 Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.
Artikel 6 Geheimhouding
1 De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.
2 De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.
3 Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouders en secretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.
4 De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4.
5 De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.
6 De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
7 De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.
8 Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier, de adviseurs en een mogelijke externe gespreksleider.
Artikel 7 Het gesprek
1 Het functioneringsgesprek vindt plaats in beslotenheid.
2 Het functioneringsgesprek is wederkering. Zowel het functioneren van de burgemeester
als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige functioneringsgesprek.
3 Tijdens het functioneringsgesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.
4 In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente.
5 In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.
Artikel 9 Verslaglegging
1 Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.
2 Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.
3 Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.
4 Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de Commissaris van de Koningin in de provincie Zeeland gestuurd.
Artikel 10 Archivering
1 De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.
2 Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking één dag na de datum van bekendmaking.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 oktober 2013.
De griffier, De voorzitter,
ats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.
5 Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.
6 Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 oktober 2013.
De griffier, De voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl