Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR321362
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR321362/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening op de heffing en invordering van leges 2014
Geldend van 05-12-2013 t/m 11-03-2014
Verordening op de heffing en invordering van leges 2014
De Raad van de Gemeente Hillegom;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 oktober 2013, voorstelnummer 4200;
gelet op de artikelen 156,tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart;
besluit:
vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2014
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
'maand': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van die kalendermaand;
- d.
'jaar': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag van dat kalenderjaar;
- e.
'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’worden rechten geheven voor:
- a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
- b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Vrijstellingen
- 1
Leges worden niet geheven voor:
- a.
stukken of handelingen, welke ambtshalve of ter voldoening aan wettelijke voor schriften kosteloos worden afgegeven of verricht;
- b.
inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, welke met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente, haar organen en instellingen;
- c.
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
- d.
het verlenen van diensten t.b.v. de gemeente, haar organen en instellingen.
- a.
- 2
De leges, genoemd in de tarieventabel in Titel 1 Hoofdstuk 7 worden niet geheven voor de in het openbaar belang afgegeven stukken en verstrekte inlichtingen aan openbare besturen, ambtenaren en instellingen.
- 3
De leges, genoemd in de tarieventabel onder Titel 1 Hoofdstuk 7 worden niet geheven voor zover de in dat hoofdstuk vermelde stukken met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden afgegeven aan politieke groeperingen,
waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen.
- 4
De leges, genoemd in de tarieventabel onder Titel 1 Hoofdstuk 7, worden niet geheven voor zover het betreft de exemplaren van de raadsbijlagen welke op eigen initiatief door het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt aan belangstellenden voor raadsvergaderingen, teneinde het deze belangstellenden mogelijk te maken de vergaderingen aan de hand van de stukken te volgen.
- 5
De leges, genoemd in de tarieventabel in Titel 1 Hoofdstuk 9 worden niet geheven indien het onderzoek uitsluitend wordt verricht voor een wetenschappelijk doel of in het algemeen belang.
- 6
De leges, genoemd in de tarieventabel in Titel 1 Hoofdstuk 9 onder 1.9.1 worden niet geheven voor het van gemeentewege behulpzaam zijn bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken door rijks- en provinciale ambtenaren in de uitoefening van hun functie.
- 7
Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van een aanvraag zoals bedoeld in de tarieventabel opgenomen artikelen 1.7.1.4.1, 1.7.1.4.2, 1.7.2, 1.7.3, 1.8.3, 1.9.1 tot en met 1.9.2.2, 1.18.1.1, geheel Titel 2, Hoofdstuk 2 van Titel 3, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor instellingen die geregistreerd staan bij het CBF (Centraal bureau fondsenverwerving) en plaatselijke non-profit instellingen die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stellen van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, binnen een maand na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
-
1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
-
2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.
Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn;
- b.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:
- 1.
onderdeel 1.1.7 akten burgerlijke stand;
- 2.
hoofdstuk 2 reisdocumenten;
- 3.
hoofdstuk 3 rijbewijzen;
- 4.
onderdeel 1.4.5 papieren verstrekkingen uit de basisregistratie personen;
- 5.
onderdeel 1.8.1 verklaring omtrent gedrag;
- 6.
onderdeel 1.13.1 Wet op de kansspelen.
- 1.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1
De “Legesverordening 2013” vastgesteld bij raadsbesluit van 15 november 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2
De datum van ingang van heffing is 1 januari 2014.
- 3
Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2014".
Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 14 november 2013.
drs. P.M. Hulspas - Jordaan
griffier
J. Broekhuis
voorzitter
Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2014
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2. Reisdocumenten
Hoofdstuk 3. Rijbewijzen
Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)
Hoofdstuk 5. Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6. Kadaster, vastgoedinformatie
Hoofdstuk 7. Bestuursstukken
Hoofdstuk 8. Overige publiekszaken
Hoofdstuk 9. Gemeentearchief
Hoofdstuk 10. Huisvestingswet
Hoofdstuk 11. Leegstandswet
Hoofdstuk 12. Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 13. Kansspelen
Hoofdstuk 14. Diverse recreatie
Hoofdstuk 15. Telecommunicatie
Hoofdstuk 16. Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 17. Overige APV vergunningen niet vallend onder de EDR
Hoofdstuk 18. Diversen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1. Begripsomschrijving
Hoofdstuk 2. Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3. Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4. Verhogingen
Hoofdstuk 5. Overige planologische activiteiten
Hoofdstuk 6. Teruggave
Hoofdstuk 7. Overig
Hoofdstuk 8. Projectuitvoeringsbesluit
Hoofdstuk 9. Niet in deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1. Horeca
Hoofdstuk 2. Vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening
Hoofdstuk 3. Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4. Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5. Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 6. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014 |
|||||||||||
Titel 1 Algemene dienstverlening |
|||||||||||
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand |
2013 |
2014 |
|||||||||
1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap: |
||||||||||
1.1.1.1 |
in de spreekkamer van het gemeentehuis op dinsdag om 09:00 uur en 9:30 uur |
€ |
0,00 |
0,00 |
|||||||
1.1.1.2 |
in de Secretariskamer in 't Hof van het gemeentehuis op alle doordeweekse dagen van 9:00 uur tot 16:00 uur |
€ |
210,00 |
||||||||
1.1.1.3 |
in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op alle doordeweekse dagen van 9:00 uur tot 16:00 uur |
€ |
430,00 |
430,00 |
|||||||
1.1.1.4 |
in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op zaterdagen van 10:00 uur tot 15:00 uur |
€ |
975,00 |
975,00 |
|||||||
in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op zondagen en daarmee gelijkgestelde dagen van 10:00 uur tot 16:00 uur |
€ |
1.865,00 |
1.865,00 |
||||||||
1.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder gebruik makend van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte |
€ |
60,00 |
||||||||
1.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk: |
||||||||||
1.1.3.1 |
in de Secretariskamer in 't Hof van het gemeentehuis op alle doordeweekse dagen van 9:00 uur tot 16:00 uur |
€ |
210,00 |
||||||||
1.1.3.2 |
in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op alle doordeweekse dagen van 9:00 uur tot 16:00 uur |
€ |
430,00 |
430,00 |
|||||||
1.1.3.3 |
in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op zaterdagen van 10:00 uur tot 15:00 uur |
€ |
975,00 |
975,00 |
|||||||
1.1.3.4 |
in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op zondagen en daarmee gelijkgestelde dagen van 10:00 uur tot 16:00 uur |
€ |
1.865,00 |
1.865,00 |
|||||||
1.1.4 |
Het tarief voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een bijzondere locatie wordt verhoogd met |
€ |
116,50 |
350,00 |
|||||||
1.1.5 |
Als de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetten van een geregistreerd partnerschap wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd voor 1 dag dan wordt het tarief verhoogd met |
€ |
100,00 |
||||||||
1.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapboekje |
€ |
25,00 |
25,00 |
|||||||
1.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
14,75 |
25,00 |
|||||||
1.1.8 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. |
||||||||||
1.1.9 |
Als bij de voltrekking dan wel de registratie als bedoeld in Hoofdstuk 1 gebruik wordt gemaakt van gemeenteambtenaren als getuigen, worden de genoemde tarieven per getuige verhoogd met |
€ |
59,00 |
60,00 |
|||||||
1.1.10 |
Kosten voor het annuleren van een ingeplande huwelijksvoltrekking genoemd in Hoofdstuk 1: |
||||||||||
1.1.10.1 |
bij annulering tot 14 dagen voor de huwelijksvoltrekking wordt 75% van de betaalde leges terugbetaald. |
||||||||||
1.1.10.2 |
bij annulering binnen 14 dagen voor de huwelijksvoltrekking wordt 25% van de betaalde leges terugbetaald. |
||||||||||
1.1.10.3 |
bij annulering binnen 5 dagen voor de huwelijksvoltrekking wordt 0% van de betaalde leges terugbetaald. |
||||||||||
1.1.10.4 |
de administratiekosten voor de annulering bedragen: |
€ |
31,00 |
||||||||
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten |
|||||||||||
1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.2.1.1 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
€ |
50,35 |
50,35 |
|||||||
1.2.1.2 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) |
€ |
50,35 |
50,35 |
|||||||
1.2.1.3 |
tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) |
€ |
50,35 |
50,35 |
|||||||
1.2.1.4 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar |
€ |
31,85 |
31,85 |
|||||||
1.2.1.5 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder |
€ |
41,90 |
41,90 |
|||||||
1.2.2 |
De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.4 en 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van |
€ |
46,60 |
46,60 |
|||||||
1.2.3 |
Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 slechts één keer per reisdocument berekend. |
||||||||||
1.2.4 |
Het tarief bedraagt voor een optie voor de Nederlandse nationaliteit of een aanvraag tot naturalisatie, zoals deze zijjn opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 (zoals deze luidt of recentelijk is gewijzigd). |
||||||||||
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen |
|||||||||||
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ |
37,00 |
38,48 |
|||||||
1.3.2 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met |
€ |
34,10 |
34,10 |
|||||||
1.3.3 |
Indien een document als bedoeld in onderdeel 1.3.1 wordt afgegeven ten gevolge van vermissing en extra handelingen moeten worden verricht om de identificatie vast te stellen, wordt het tarief verhoogd met |
€ |
25,00 |
25,00 |
|||||||
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP) |
|||||||||||
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. |
||||||||||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking |
€ |
6,20 |
6,30 |
|||||||
1.4.2.2 |
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: |
||||||||||
1.4.2.2.1 |
tot 100 afdrukken |
€ |
295,00 |
300,00 |
|||||||
1.4.2.3 |
Tot het verstrekken van inlichtingen met gebruikmaking van de op de afdeling Gemeentewinkel aanwezige computerapparatuur; per geleverde afdruk |
€ |
6,20 |
6,30 |
|||||||
1.4.2.3.1 |
tot 100 afdrukken |
€ |
295,00 |
300,00 |
|||||||
1.4.3 |
Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen. |
||||||||||
1.4.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.4.4.1 |
tot het verstrekken van gegevens : per verstrekking |
€ |
6,20 |
6,30 |
|||||||
1.4.4.2 |
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: |
||||||||||
1.4.4.2.1 |
tot 100 verstrekkingen |
€ |
295,00 |
300,00 |
|||||||
1.4.5 |
In afwijking van de voorgaande onderdelen wordt een tarief geheven welke is vastgesteld bij regeling door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (zoals deze luidt of recentelijk is gewijzigd). |
||||||||||
1.4.6 |
Indien, ten gevolge van de aard van de aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen of ten gevolge van de gegevens op grond waarvan een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen wordt gedaan, één of meer kaartverzamelingen of registers geheel of gedeeltelijk moeten worden doorgenomen, wordt het tarief naast het gevorderde ingevolge de voorgaande paragrafen, verhoogd met een bedrag per kwartier van |
€ |
14,70 |
25,00 |
|||||||
1.4.7 |
Het tarief bedraagt voor elk 2e of meerdere verzoek(en) zoals bedoeld in artikel 2.54 van de basisregistratie personen, per persoonslijst |
€ |
6,20 |
6,30 |
|||||||
1.4.8 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
14,70 |
25,00 |
|||||||
1.4.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot verstrekking van statistische informatie uit de basisregistratie personen voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
14,70 |
25,00 |
|||||||
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister |
|||||||||||
1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
€ |
6,20 |
6,30 |
|||||||
Hoofdstuk 6 Kadaster, vastgoedinformatie |
|||||||||||
1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor |
||||||||||
1.6.1.1 |
verlenen van inzage van de kadastrale leggers, per leggerartikel |
€ |
14,70 |
15,00 |
|||||||
1.6.1.2 |
in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatsaanduiding van een perceel |
€ |
14,70 |
15,00 |
|||||||
Indien de gegevens bij het kadaster moeten worden opgevraagd, worden de in rekening gebrachte bedragen doorberekend aan de aanvrager |
|||||||||||
1.6.2 |
het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
€ |
21,10 |
21,50 |
|||||||
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken |
|||||||||||
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||||||||||
1.7.1.1 |
een afschrift van de Programmabegroting |
€ |
46,00 |
46,80 |
|||||||
1.7.1.2 |
een afschrift van de Gemeenterekening |
€ |
46,00 |
46,80 |
|||||||
1.7.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het: |
||||||||||
1.7.1.3.1 |
afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de verslagen van en de stukken behorende bij de raadsvergaderingen |
€ |
109,00 |
110,00 |
|||||||
1.7.1.3.2 |
Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld |
||||||||||
1.7.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||||||||||
1.7.1.4.1 |
een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.) |
€ |
6,80 |
6,90 |
|||||||
1.7.1.4.2 |
een exemplaar van een niet met name genoemde gemeentelijke verordening, per pagina |
€ |
0,25 |
0,25 |
|||||||
1.7.1.4.3 |
het minimum tarief voor een volledige verordening bedraagt |
€ |
6,80 |
6,90 |
|||||||
1.7.2 |
overige documenten naar aanleiding van een verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, per pagina |
€ |
0,25 |
||||||||
1.7.3 |
voor het verstrekken van een bestemmingsplan, structuurschets of enig daarmee vergelijkbaar document worden de externe kosten in rekening gebracht |
||||||||||
1.7.4 |
De tarieven genoemd in dit hoofdstuk worden, indien de stukken per post worden verzonden, verhoogd met een bedrag volgens de tarieventabel van de TNT. |
||||||||||
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken |
|||||||||||
1.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.8.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag |
€ |
30,05 |
30,05 |
|||||||
1.8.2 |
tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn |
€ |
6,00 |
6,00 |
|||||||
1.8.3 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
€ |
6,00 |
6,00 |
|||||||
Hoofdstuk 9 Gemeentearchief |
|||||||||||
1.9.1 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
14,75 |
25,00 |
|||||||
1.9.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
||||||||||
1.9.2.1 |
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina |
€ |
0,25 |
0,25 |
|||||||
1.9.2.2 |
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk |
€ |
0,25 |
0,25 |
|||||||
Hoofdstuk 10 Huisvestingswet |
|||||||||||
1.10 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.10.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet |
€ |
220,00 |
225,00 |
|||||||
1.10.2 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet |
€ |
316,50 |
320,00 |
|||||||
1.10.3 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet |
€ |
380,00 |
385,00 |
|||||||
Hoofdstuk 11 Leegstandwet |
|||||||||||
1.11 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.11.1 |
tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet |
€ |
80,00 |
||||||||
1.11.2 |
tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet |
€ |
70,00 |
||||||||
Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet |
|||||||||||
1.12 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.12.1 |
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet |
€ |
63,50 |
63,50 |
|||||||
1.12.2 |
tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander |
€ |
63,50 |
63,50 |
|||||||
1.12.3 |
tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing |
€ |
63,50 |
63,50 |
|||||||
Hoofdstuk 13 Kansspelen |
|||||||||||
1.13.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
||||||||||
1.13.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat |
€ |
56,50 |
||||||||
1.13.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat: |
€ |
56,50 |
||||||||
en voor ieder volgend speelautomaat: |
€ |
34,00 |
|||||||||
1.13.1.3 |
voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van minimaal 4 jaar of voor onbepaalde tijd |
€ |
226,50 |
||||||||
1.13.1.4 |
voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van minimaal 4 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat: |
€ |
226,50 |
||||||||
en voor iedere volgende kansspelautomaat: |
€ |
136,00 |
|||||||||
1.13.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
€ |
11,50 |
11,50 |
|||||||
Hoofdstuk 14 Diverse recreatie |
|||||||||||
14.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het vissen met één hengel in gemeentevijvers |
€ |
9,80 |
10,00 |
|||||||
14.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Kampeerverordening |
€ |
125,50 |
127,50 |
|||||||
Hoofdstuk 15 Telecommunicatie |
|||||||||||
1.15.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
€ |
94,00 |
96,00 |
|||||||
1.15.1.1 |
indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
€ |
166,20 |
170,00 |
|||||||
1.15.1.2 |
indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||||||||||
1.15.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||||||||||
Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer |
|||||||||||
1.16 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.16.1 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
€ |
94,00 |
96,00 |
|||||||
1.16.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen |
€ |
94,00 |
96,00 |
|||||||
1.16.3 |
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
€ |
127,00 |
127,00 |
|||||||
1.16.3.1 |
tot het verkrijgen van duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart |
€ |
31,00 |
31,00 |
|||||||
1.16.3.2 |
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen |
€ |
31,00 |
31,00 |
|||||||
1.16.4 |
tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen ingevolge artikel 10 van de Wegenverkeerswet |
€ |
94,00 |
96,00 |
|||||||
1.16.5 |
tot het verkrijgen van ontheffing voor exceptionele transporten |
€ |
94,00 |
96,00 |
|||||||
1.16.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
1.16.6.1 |
tot het aanbrengen van een gehandicaptenparkeerplaats |
€ |
272,00 |
272,00 |
|||||||
1.16.6.2 |
tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats |
€ |
89,00 |
89,00 |
|||||||
1.16.6.3 |
tot het wijzigen van het kenteken van een gehandicaptenparkeerplaats |
€ |
57,00 |
57,00 |
|||||||
1.16.6.4 |
de tarieven genoemd in 16.6 zijn exclusief 21% BTW |
||||||||||
Hoofdstuk 17 Overige APV vergunningen niet vallend onder de EDR |
|||||||||||
1.17 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van ontheffing voor het buiten een inrichting veroorzaken van geluidshinder op grond van artikel 4:6 van de APV |
€ |
97,00 |
100,00 |
|||||||
1.17.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvraag tot het verkrijgen van een: |
||||||||||
1.17.1.1 |
ontheffing van het verbod om met een voertuig te rijden of deze te laten staan in een park of plantsoen op grond van artikel 5:11 van de APV |
€ |
63,50 |
65,00 |
|||||||
1.17.1.2 |
ontheffing voor rijden met een motorvoertuig in natuurgebieden op grond van artikel 5:33 van de APV |
€ |
251,00 |
255,00 |
|||||||
1.17.1.3 |
ontheffing van het verbod om op aangewezen plaatsen of bepaalde tijden te venten met gedrukte stukken waarin de vrijheid van meningsuiting wordt geopenbaard op grond van artikel 5:16 van de APV |
€ |
63,50 |
65,00 |
|||||||
1.17.1.4 |
ontheffing van het verbod om afvalstoffenstoffen buiten inrichtingen te verbranden op grond van artikel 5:34 van de APV |
€ |
63,50 |
65,00 |
|||||||
1.17.1.5 |
ontheffing van het verbod van incidentele asverstrooiing op de openbare weg op grond van artikel 5:36 van de APV |
€ |
63,50 |
65,00 |
|||||||
Hoofdstuk 18 Diversen |
|||||||||||
1.18.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||||||||||
1.18.1.1 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
6,00 |
6,00 |
|||||||
1.18.1.2 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
||||||||||
1.18.1.2.1 |
per pagina op papier van A4-formaat |
€ |
0,25 |
0,25 |
|||||||
1.18.1.2.2 |
per pagina op papier van formaat: |
||||||||||
A-0 |
€ |
14,65 |
14,65 |
||||||||
A-1 |
€ |
14,65 |
14,65 |
||||||||
A-2 |
€ |
14,65 |
14,65 |
||||||||
1.18.1.3 |
kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.2.1 en 1.18.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk ter groote van: |
||||||||||
A-4 |
€ |
10,50 |
10,50 |
||||||||
A-3 |
€ |
10,50 |
10,50 |
||||||||
A-0, A-1 en A-2 |
€ |
15,50 |
15,50 |
||||||||
1.18.1.4 |
een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ |
15,50 |
15,50 |
|||||||
1.18.1.5 |
stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
15,50 |
15,50 |
|||||||
1.18.1.6 |
De tarieven genoemd in dit hoofdstuk worden, indien de stukken per post worden verzonden, verhoogd met een bedrag volgens de tarieventabel van de TNT. |
||||||||||
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning |
|||||||||||
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen |
|||||||||||
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
||||||||||
2.1.1.1 |
aanlegkosten: |
||||||||||
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|||||||||||
2.1.1.2 |
bouwkosten: |
||||||||||
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|||||||||||
2.1.1.3 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
||||||||||
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
||||||||||
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
||||||||||
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag |
|||||||||||
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||||||||||
2.2.1 |
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is |
€ |
177,50 |
200,00 |
|||||||
2.2.2 |
de leges zoals bedoeld in 2.2.1 worden in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag omgevingsvergunning genoemd in Hoofdstuk 3 en de verhogingen van Hoofdstuk 4, mits de aanvraag overeenkomt met de aanvraag om vooroverleg en deze binnen een jaar nadat het vooroverleg is afgehandeld is ingediend |
||||||||||
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning |
|||||
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de eventueel verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. |
||||
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
||||
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief als de bouwkosten bedragen: |
||||
2.3.1.1.1 |
€ 450,00 of minder |
€ |
48,25 |
50,00 |
|
2.3.1.1.2 |
€ 451,00 t/m € 4.500,00 |
||||
20,0 o/oo van de bouwkosten plus |
€ |
43,80 |
50,00 |
||
met een minimum van |
€ |
95,30 |
97,00 |
||
2.3.1.1.3 |
€ 4.501,00 t/m € 22.500,00 |
||||
19,5 o/oo van de bouwkosten plus |
€ |
55,80 |
56,80 |
||
2.3.1.1.4 |
€ 22.501,00 t/m € 90.500,00 |
||||
17,5 o/oo van de bouwkosten plus |
€ |
137,75 |
140,25 |
||
2.3.1.1.5 |
€ 90.501,00 t/m € 227.000,00 |
||||
14,3 o/oo van de bouwkosten plus |
€ |
674,10 |
686,00 |
||
2.3.1.1.6 |
€ 227.001,00 t/m € 340.000,00 |
||||
17,6 o/oo van de bouwkosten plus |
€ |
1.316,00 |
1.340,00 |
||
2.3.1.1.7 |
€ 340.001,00 t/m € 455.000,00 |
||||
15,8 o/oo van de bouwkosten plus |
€ |
1.962,50 |
1.997,00 |
||
2.3.1.1.8 |
€ 455.001,00 tot € 20.000.000,00 |
||||
14,7 o/oo van de bouwkosten plus |
€ |
2.811,70 |
2.861,00 |
||
2.3.1.1.9 |
€ 20.000.000,00 en hoger |
€ |
316.842,00 |
322.387,00 |
|
Achteraf ingediende aanvraag |
|||||
2.3.1.4 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: |
% |
50,00 |
50,00 |
|
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. |
|||||
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief als de bouwkosen bedragen: |
|||||
van de aanlegkosten, met een minimum van: |
|||||
minder dan € 10.000,00 |
|||||
1 o/o van de bouwkosten plus |
€ |
52,30 |
53,20 |
||
meer dan € 10.000,00 |
|||||
0,7 o/o van de bouwkosten plus |
€ |
83,75 |
85,20 |
||
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit |
||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: |
|||||
2.3.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
136,00 |
138,00 |
|
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
374,00 |
380,00 |
|
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€ |
|||
bouwkosten tot € 230.000 |
€ |
374,00 |
380,00 |
||
bouwkosten van € 230.000 tot € 455.000 |
€ |
1.476,00 |
1.500,00 |
||
bouwkosten van € 455.000 tot € 2.000.000 |
€ |
2.402,50 |
2.445,00 |
||
bouwkosten van € 2.000.000 en hoger |
€ |
4.464,50 |
4.543,00 |
||
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast: |
€ |
669,00 |
680,00 |
|
2.3.4 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit |
||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|||||
2.3.4.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
136,00 |
138,00 |
|
2.3.4.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
374,00 |
380,00 |
|
2.3.4.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€ |
1.476,00 |
1.500,00 |
|
2.3.4.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) |
€ |
669,00 |
680,00 |
|
2.3.5 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
||||
2.3.5.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief wanneer het een bouwwerk betreft met een gebruiksoppervlak van: |
||||
100 m2 of minder |
€ |
336,00 |
342,00 |
||
meer dan 100 m2 maar minder dan 500 m2 |
€ |
280,00 |
285,00 |
||
vermeerderd met € 0,53 per m2 gebruiksoppervlak |
€ |
||||
meer dan 500 m2 maar minder dan 2.000 m2 |
€ |
280,00 |
285,00 |
||
vermeerderd met € 0,27 per m2 gebruiksoppervlak |
€ |
||||
meer dan 2.000 m2 maar minder dan 5.000 m2 |
€ |
280,00 |
285,00 |
||
vermeerderd met € 0,09 per m2 gebruiksoppervlak |
€ |
||||
meer dan 5.000 m2 |
€ |
280,00 |
285,00 |
||
vermeerderd met € 0,03 per m2 gebruiksoppervlak |
|||||
indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.5.1 betrekking heeft op het uitbreiden dan wel wijzigen van een omgevingsvergunning, bedraagt het tarief indien het gaat om: |
|||||
2.3.5.2 |
een uitbreiding van het bouwwerk: het tarief vermeld in artikel 2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over het gebruiksoppervlak van de uitbreiding |
||||
2.3.5.3 |
een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van het gehele bouwwerk: 50% van het tarief vermeld in artikel 2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over het gebruiksoppervlak van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik |
||||
2.3.6 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
||||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
142,00 |
145,00 |
||
2.3.7 |
Aanleggen of veranderen weg |
||||
2.3.7.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
125,61 |
127,80 |
|
2.3.8 |
Kappen |
||||
2.3.8.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
31,80 |
32,40 |
|
2.3.9 |
Uitweg/inrit |
||||
2.3.9.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
126,00 |
126,00 |
|
2.3.10 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|||||
2.3.10.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
||||
2.3.10.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
||||
Hoofdstuk 4 Verhogingen |
|||||
Wanneer de gemeente boven op de werkzaamheden die nodig zijn voor de toetsing van de aanvraag omgevingsvergunning een extra beoordeling uitvoert of laat uitvoeren of een advies aanvraagt voordat een vergunning kan worden afgegeven, worden de leges verhoogd conform de tarieven voor die benodigde beoordelingen en adviezen: |
|||||
2.4.1 |
Welstand |
||||
2.4.1.2 |
Beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo waarbij een advies van de welstandscommissie Stichting Dorp, Stad en Land noodzakelijk is (waarbij de bouwkosten worden afgerond naar boven op vijf euro): |
||||
bouwkosten tot € 4.000 |
€ |
56,00 *) |
56,00 *) |
||
bouwkosten van € 4.000 tot € 25.000 |
|||||
2 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
52,00 *) |
52,00 *) |
||
bouwkosten van € 25.000 tot € 120.000 |
|||||
1,1 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
78,00 *) |
78,00 *) |
||
bouwkosten van € 120.000 tot € 230.000 |
|||||
1,1 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
125,00 *) |
125,00 *) |
||
bouwkosten van € 230.000 tot € 455.000 |
|||||
0,6 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
266,00 *) |
266,00 *) |
||
bouwkosten van € 455.000 tot € 20.000.000 |
|||||
0,25 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
500,00 *) |
500,00 *) |
||
bouwkosten van € 20.000.000 en hoger |
€ |
5.576,00 *) |
5.576,00 *) |
||
2.4.2 |
Brandweer |
||||
2.4.2.1 |
Beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij een advies van de brandweer noodzakelijk is (waarbij de bouwkosten worden afgerond naar boven op hele euro's): |
||||
bouwkosten van € 1.250 tot en met € 3.150 |
€ |
43,90 |
44,70 |
||
bouwkosten van € 3.151 tot en met € 22.500 |
|||||
3,1 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
43,90 |
44,70 |
||
bouwkosten van € 22.501 tot en met € 90.500 |
|||||
2,4 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
94,40 |
96,00 |
||
bouwkosten van € 90.501 tot en met € 272.000 |
|||||
1,46 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
189,80 |
193,10 |
||
bouwkosten van € 272.001 en hoger |
|||||
0,36 ‰ van de bouwkosten plus |
€ |
588,70 |
599,00 |
||
2.4.3 |
Bodemrapport |
||||
Beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij een beoordeling van een bodemonderzoeksrapport noodzakelijk is: |
|||||
2.4.3.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport |
€ |
316,70 |
322,25 |
|
2.4.3.2 |
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport |
€ |
316,70 |
322,25 |
|
2.4.4 |
Agrarisch deskundige |
||||
2.4.4.1 |
Beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij een advies van een agrarisch deskundige noodzakelijk is: |
€ |
468,00 *) |
470,00 *) |
|
2.4.5 |
Natuurkundig en landschapsdeskundige |
||||
2.4.5.1 |
Beoordeling van aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij verplicht een advies benodigd is van een natuurkundige |
€ |
850,00 *) |
||
Beoordeling van aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij verplicht een advies benodigd is van een landschapskundige |
€ |
850,00 *) |
|||
*) |
Deze tarieven zijn exclusief 21% BTW |
||||
2.4.6 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: |
€ |
316,70 |
322,25 |
|
Hoofdstuk 5 Overige planologische activiteiten |
|||||
2.5.1 |
Geluid |
||||
2.5.1.1 |
Het in behandeling nemen van een verzoek tot het vaststellen van een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder |
€ |
744,00 |
757,00 |
|
2.5.2 |
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten (Wabo) |
||||
2.5.2.1 |
Het tarief voor het wijzigen van een bestemmingsplan op grond van artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
1.954,00 |
1.998,00 |
|
2.5.3 |
Uitwerken van een bestemmingsplan |
||||
2.5.3.1 |
Het tarief voor het uitwerken van een bestemmingsplan op grond van artikel 3.6, eerste lid, onder b van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
1.954,00 |
1.998,00 |
|
2.5.4 |
Vaststellen van een bestemmingsplan zonder activiteiten (Wabo) |
||||
2.5.4.1 |
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening: |
€ |
2.375,00 |
2.415,00 |
|
2.5.5 |
Voorbereidingsbesluit |
||||
2.5.5.1 |
Behandeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij het noodzakelijk is om een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 Wet ruimtelijke ordening te nemen: |
€ |
463,00 |
471,00 |
|
2.5.5.2 |
Het in behandeling nemen van een verzoek tot ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid Wet ruimtelijke ordening |
€ |
566,00 |
576,00 |
|
2.5.5.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ |
374,00 |
380,00 |
|
2.5.6 |
Exploitatieplan |
||||
2.5.6.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ |
374,00 |
380,00 |
|
2.5.7 |
afwijking provinciale regelgeving |
||||
2.5.7.1 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): |
€ |
566,00 |
576,00 |
|
2.5.8 |
afwijking nationale regelgeving |
||||
2.5.8.1 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): |
€ |
566,00 |
576,00 |
|
Hoofdstuk 6 Teruggave |
|||||
2.6.1 |
Als een aanvraag om een omgevingsvergunning niet in behandeling wordt genomen bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||||
2.6.1.1 |
indien de aanvraag niet in behandeling wordt genomen: |
% |
75,00 |
75,00 |
|
2.6.2 |
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen genoemd in Hoofdstuk 3, intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||||
2.6.2.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan |
% |
75,00 |
75,00 |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|||||
2.6.2.3 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan |
% |
50,00 |
50,00 |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|||||
2.6.3 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||||
2.6.3.1 |
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in hoofdstuk 3, intrekt op verzoek van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits dit verzoek is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: |
% |
25,00 |
25,00 |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
|||||
2.6.4 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||||
2.6.4.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in hoofdstuk 3 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
% |
25,00 |
25,00 |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
|||||
2.6.4.2 |
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.6.4.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
||||
2.6.5 |
Geen teruggaaf legesdeel advies |
||||
2.6.5.1 |
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen genoemd in Hoofdstuk 4 wordt geen teruggaaf verleend. |
||||
Hoofdstuk 7 Overig |
|||||
2.7.1 |
Overschrijving |
||||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van de omgevingsvergunning bedraagt: |
€ |
12,00 |
12,50 |
||
Hoofdstuk 8 Projectuitvoeringsbesluit |
||||||
2.8.1 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet. |
|||||
Hoofdstuk 9 Niet in deze titel benoemde beschikking |
||||||
2.9.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€ |
317,50 |
322,50 |
||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
||||||
Hoofdstuk 1 Horeca |
||||||
3.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
€ |
285,00 |
290,00 |
||
3.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet |
€ |
285,00 |
290,00 |
||
3.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ |
77,50 |
80,00 |
||
3.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bijschrijven of wijzigen van een leidinggevende op een vergunning op grond van artikel 30a, lid 2 van de Drank- en Horecawet |
€ |
40,00 |
40,00 |
||
3.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een exploitatievergunning horecabedrijf op grond van artikel van artikel 2:28 van de APV |
€ |
97,00 |
99,00 |
||
3.1.6 |
indien voor een besluit op een verzoek als bedoeld in de artikelen 3.1.5 een advies van derden wordt ingewonnen wordt het tarief verhoogd met |
€ |
317,00 |
322,50 |
||
3.1.7 |
vergunning voor andere sluitingstijden van een horecabedrijf of voor een daartoe behorend terras op grond van artikel 2:29 van de APV |
€ |
97,00 |
99,00 |
||
Hoofdstuk 2 Vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening en overige vergunningen |
||||||
3.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een: |
|||||
3.2.1 |
vergunning voor het organiseren van een evenement op grond van artikel 2:25 van de APV |
€ |
175,00 |
180,00 |
||
3.2.2 |
vergunning voor het exploiteren van een speelgelegenheid op grond van artikel 2:39 van de APV |
€ |
97,00 |
99,00 |
||
3.2.3 |
vergunning voor het ter beschikking stellen en aanwezig houden van consumentenvuurwerk op grond van artikel 2:72 van de APV |
€ |
125,00 |
130,00 |
||
3.2.4 |
een collecte - of inzamelvergunning op grond van artikel 5:13 van de APV |
€ |
20,00 |
20,00 |
||
3.2.5 |
een standplaatsvergunning op grond van artikel 5:18 van de APV |
€ |
63,00 |
64,00 |
||
3.2.5.1 |
een tijdelijke standplaats |
€ |
52,00 |
53,00 |
||
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven |
||||||
3.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|||||
3.3.1 |
tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Hillegom, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2: |
|||||
3.3.1.1 |
voor een seksinrichting: |
€ |
532,50 |
540,00 |
||
3.3.1.2 |
voor een escortbedrijf: |
€ |
532,50 |
540,00 |
||
3.3.2 |
tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Hillegom |
|||||
3.3.2.1 |
voor een seksinrichting: |
€ |
532,50 |
540,00 |
||
3.3.2.2 |
voor een escortbedrijf: |
€ |
532,50 |
540,00 |
||
3.3.3 |
indien voor een besluit op een verzoek als bedoeld in dit hoofdstuk een advies van derden wordt ingewonnen wordt het tarief verhoogd met |
€ |
317,00 |
|||
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte |
||||||
3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet |
€ |
380,00 |
390,00 |
||
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligeingsverordening |
||||||
3.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening |
€ |
100,00 |
|||
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
||||||
3.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking |
€ |
100,00 |
Behoort bij raadsbesluit van 14 november 2013
drs. P.M. Hulspas – Jordaan
griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl