Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR320839
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR320839/1
Reglement Wet basisregistratie personen gemeente Epe 2014
Geldend van 05-02-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Reglement Wet basisregistratie personen gemeente Epe 2014Het college van burgemeester en wethouders
Overwegende dat de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Epe 2014, vastgesteld bij besluit van de raad d.d. 23 januari 2014 nr. 2013-45262, het college opdraagt de verordening nader uit te werken;
gelezen het collegevoorstel, nr. 2013-45260;
gelet op de Wet basisregistratie personen, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Epe 2014;
B E S L U I T:
1.Vast te stellen het volgende
Reglement Wet basisregistratie personen gemeente Epe 201 4 .
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a)
de wet:de Wet basisregistratie personen;
- b)
verordening: de verordening verstrekking basisregistratie personen;
- c)
de basisregistratie: de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1.2 van de wet;
- d)
de persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69 eerste lid, van de Wet over één persoon in de basisregistratie;
- e)
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders van Epe;
- f)
beheerder: degene die is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie en als zodanig is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders;
- g)
de ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen van wie het college op grond van artikel 1.4 van de Wbrp verantwoordelijk is voor de bijhouding van de persoonslijst;
- h)
een overheidsorgaan:
- -
een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld of
- -
een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed
- -
- i)
een derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, nog met enig openbaar gezag is bekleed;
- j)
openbare lichamen: de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;
- k)
telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 3.9 lid 4 van de wet.
- l)
reglement: reglement voor de basisregistratie personen van de gemeente Epe 2014.
Artikel 2
-
a) Met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de basisregistratie cq GBA-V dan wel de verstrekking uit de basisregistratie cq GBA-V voor de organen van de eigen gemeente die gegevens uit de basisregistratie cq GBA-V die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van hun taken, zodanig dat deze aan hun verplichtingen krachtens artikel 1.7 van de wet kunnen voldoen.
-
b) In Bijlage I van het reglement worden de in het eerste lid bedoelde organen van de eigen gemeente aangewezen.
Artikel 3 Beheer van de basisregistratie personen (BRP)
Beheerder van de basisregistratie is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder f.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan;
- a)
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b)
(rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c)
Verstrekkingen aan organen van de eigen gemeente of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie (bijlage II).
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
-
a) Op grond van artikel 1.10, lid1 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
-
b) De betreffende gegevens zijn in bijlage III van dit reglement vastgelegd.
-
c) De persoonsgegevens worden uit de basisregistratie direct aangeleverd aan het basisregistratiesysteem (Corsa-Who). Deze gegevens worden ten dienste van de organen van de eigen gemeente aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechterlijke) taken.
Artikel 5 Doel BRP
Het doel van de wet is
- a)
informatie te leveren aan de beheerder en aan de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam bij de eenheid Publiekswinkel ten behoeve van de vervulling van hun taken;
- b)
organen van de eigen gemeente, genoemd in bijlage I, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die organen, zoals opgenomen in bijlage IV.
- c)
de derden, genoemd in bijlage IV, te voorzien van persoonsgegevens, in de gevallen bedoeld in dit reglement. In de bijlage genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van natuurlijke personen. In dat geval moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene;
- d)
een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren.
Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen (BRP cq GBA-V)
Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie cq GBA-V (verstrekkingen) hebben:
- a)
de beheerder;
- b)
de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam bij de eenheid Publiekswinkel;
- c)
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 3.8 en 3.9 van de wet in de bijlage bij dit reglement vermelde organen van de eigen gemeente voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.
Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 7 Verstrekking aan organen van de eigen gemeente zonder rechtstreekse toegang.
Met inachtneming van artikel 3.8 van de wet worden aan de in de bijlage II genoemde organen van de eigen gemeente, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie genoemd in de bijlage aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in genoemde bijlage aangegeven doeleinden of worden de gegevens systematisch verstrekt voor de daarbij genoemde doeleinden.
Artikel 8 derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 3.9, van de wet kunnen, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan de in bijlage IV bij dit reglement aangegeven derden voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan derden, als bedoeld in artikel 3.9 van de wet worden telefonisch geen inlichtingen verstrekt.
Als er collega’s van andere gemeenten bellen en het verzoek is terecht, dan wordt er teruggebeld op het algemene nummer van de betreffende gemeente. Dan wordt gevraagd naar de vragende collega en de gegevens worden telefonisch verstrekt.
Verder worden er gegevens verstrekt aan aangewezen medewerkers van de Politie, met name genoemd op een lijst. Deze lijst wordt bewaard bij de balie van de Publiekswinkel.
Artikel 10 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 6, 7, en 8, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle organen van de eigen gemeente die gegevens uit de basisregistratie nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze organen aan hun verplichtingen krachtens artikel 1.7 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 11 Terugmeldplicht
-
a) een orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie van de eigen of; van andere gemeenten of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke;
-
b) de verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan het orgaan van de eigen gemeente naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 1.7 van de wet.
Artikel 12 Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de basisregistratie
-
a) Op de rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de basisregistratie is artikel 6, onder a en b van overeenkomstige toepassing;
-
b) rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de basisregistratie, bedoeld in bijlage V, hebben de organen van de eigen gemeente, genoemd in bijlage I
Artikel 13 Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt
Aan derden kunnen op hun verzoek de in bijlage IV genoemde aangehaakte gegevens worden verstrekt voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taak en de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene of geregistreerde daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 14 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen vier weken.
Artikel 15 Protocolplicht
De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11 gedurende twintig jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt.
Artikel 16 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vast te stellen beveiligingsplan.
Artikel 17 Protocollering/verstrekking gegevens aan de burger
De privacyprocedures zoals beschreven in artikel 2.59 van de wet, gelden ook voor gebruik door de organen van de eigen gemeente. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de organen van de eigen gemeente bijgehouden en kunnen deze worden herleid.
Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem zijn verstrekt aan organen van de eigen gemeente of derde, moet het verzoek richten aan het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente of aan het college van enige andere gemeente in Nederland.
Artikel 18 Onvoorziene gevallen
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 19 Slotbepaling
- 1.
Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement Wet basisregistratie personen gemeente Epe 2014”.
- 2.
het reglement ligt bij de verantwoordelijke ter inzage.
- 3.
het reglement treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot de dag genoemd in de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Epe 2014, waarop dit reglement is gebaseerd.
Epe, 20 december 2013
Burgemeester en wethouders van Epe,
de burgemeester, Ir. H. van der Hoeve MPA
de secretaris, K.A. Weerts, l.s.
Bijlage I
Lijst van organen van de eigen gemeente met een raadpleegmogelijkheid.
De medewerkers van de volgende organen van de gemeente hebben rechtstreeks toegang tot de basisregistratie personen:
Organisatie onderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Eenheid Publiekswinkel |
Wet rampen en zware ongevallen, Wet BRP, Burgerlijke Wetboek, Besluit Burgerlijke Stand, Kieswet; Paspoortwet; Nationaliteitswet; Archiefwet; Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Regelgeving rijbewijzen Wet op de lijkbezorging, Beheersverordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Epe 1998; Verordening op de heffing en invordering van Lijkbezorgingsrechten Gevonden voorwerpen artikel 2 van het besluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 18 augustus 2011, BPR2011/52453 |
Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens en kindgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, indicatie geheim verblijfsplaatsgegevens |
Eenheid Zorg |
Wet Werk en Bijstand, Wet kinderopvang, Leerplichtwet, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, Artikelen 49 en 55 (wegenverkeerswet) Wet Maatschappelijk Ondersteuning |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, verblijfstitelgegevens Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, kindgegevens huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, reisdocumentengegevens |
Team Vergunningverlening en Handhaving |
Leerlingenvervoer Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) Huisvestigingswet Drank- en horeca wet Wet op de Kansspelen Winkeltijdenwet WABO; Erfgoedverordening; Besluit bodemkwaliteit APV Drank- en Horecawet Wegenverkeerswet |
Persoonsgegevens, Nationaliteitsgegevens, Ouders, Huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verblijfstitelgegevens, reisdocumentgegevens, gezaggegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens,verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim),verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, verblijfstitel, gezagsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim) verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvinggegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvinggegevens verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensdatum, inschrijvinggegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens, gezagsgegevens, reisdocumentgegevens |
Eenheid Bestuursondersteuning/ Communicatie |
BOA Bijlage bij artikel 2 van het besluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 18 augustus 2011, BPR2011/52453OA Het verzenden/overbrengen van gelukwensen voor jubilea (40, 50, 60, 65, 70 en 75- jarige huwelijken en personen die in het lopende jaar 100 jaar worden, Toekennen van onderscheidingen, Wet 29/09/1815, Instelling van de Orde van de Nederlandse, Leeuw, Wet 29/9/1815, instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw, uitvoering geven |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens |
Eenheid Bestuurszaken |
Algemene wet bestuursrecht (bezwaarschriften), Wet tijdelijk huisverbod, Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens, gezagsverhouding Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijving (indicatie geheim), verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, gezagsgegevens |
Eenheid ICT |
Het waarborgen van de juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens. |
Informatiebeheerders Eenheid documentaire informatievoorziening |
Ten behoeve van de registratie van de poststukken om de afhandeling van alle wettelijke taken mogelijk te maken |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, huwelijksgegevens |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle organen van de eigen gemeente beschikken hooguit over een beperkte inzage.
Bijlage II
Lijst v an organen van de eigen gemeente waar gegevens aan worden verstrekt uit de BRP:
Wie |
Sp ontaan per mutatie s oort |
Ad hoc selecties van gegevens |
Gegevensset |
Doel |
|
Eenheid Bestuurszaken Eenheid Communicatie/ bestuursondersteuning |
X |
Persoonsgegevens; huwelijksgegevens; overlijdensgegevens; adresgegevens |
Huwelijksjubilea 50, 60, 65, 70 jaar |
||
Eenheid S&O |
X |
Voor de aan de eenheid opgedragen taken |
Verschillende taken |
||
eenheid Handhaving/vergunningver-lening |
X |
X |
Overlijdensgegevens; Vestigingen; Emigratie; Vertrekgegevens; |
Aanvraag huisvestigingsvergunning |
|
Eenheid Zorg |
X |
X |
Mutatiegegevens: Overlijdens; Binnenverhuizingen, Emigratie, Vertrekken, Vestigingen |
Controle van woningaanpassingen ivm WMO aanvragen |
|
Eenheid Financiën |
X |
Overlijdensgegevens |
|||
WIZ gemeente Apeldoorn (nieuwkomers) |
X |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, nationaliteitgegevens; verblijfstitelgegevens |
Inburgering, Vestigingen van personen afkomstig uit het buitenland met een andere nationaliteit dan de Nederlandse |
||
De wijzen van verstrekking kunnen zijn:
- 1.
spontane verstrekking per mutatiesoort;
- 2.
ad hoc selecties van gegevens.
Bijlage III
Lijst van uitwisselingsfunctionaliteiten tussen informatiesystemen van de eigen gemeente.
W at |
Waarvoor |
Gegevensset |
De koppelingfunctionaliteit (Broker) uit CORSA-Who. |
Het leggen van verbanden met andere gemeentelijke registraties. |
De persoonsgegevens uit deze basisregistratie. |
Bijlage IV
Lijst van derden, waaraan gegevens ingevolge artikel 3.9 van de wet BRP gegevens ad hoc (schriftelijk) uit de BRP kunnen worden verstrekt zijn:
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Openbare Bibliotheek gemeente Epe (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opdragen taken |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens |
Woningcorporatie Triada |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurderadministratie en de woningtoewijzing |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens |
Bureaus die de gemeente Epe adviseren en controleren (accountantsbureaus) |
Voor de aan deze bureaus opgedragen taken |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg, innen rekeningen ivm die zorg |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens |
Natuurlijke personen |
Bijvoorbeeld in verband met reünie. Vooraf schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens |
Bijlage VI
Lijst van aangehaakte gegevens:
Gezinsverhouding |
Gezinssterkte |
Burgerlijke staat |
Reden opname adresgegevens |
A nummer gezinshoofd |
Voornamen gezinshoofd |
Adellijke titel/predikaat gezinshoofd |
Voorvoegsel (geslachts)naam gezinshoofd |
(geslachts)naam gezinshoofd |
Geboortedatum gezinshoofd |
Geboorteplaats gezinshoofd |
Geboorteland gezinshoofd |
Geslachtsaanduiding |
Interne aantekeningen |
Aantekening vaknummer |
Aantekening soort |
Aantekening inhoud |
Stemdistrict |
Persoonslijsten van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl