Reglement Participatieraad Gemeente Heerenveen

Geldend van 12-02-2009 t/m heden

Intitulé

Reglement Participatieraad Gemeente Heerenveen

Reglement Participatieraad Gemeente Heerenveen

Inleiding.

Preambule

De Participatieraad heeft als visie: iedere burger van de gemeente Heerenveen moet zijn of haar leven op eigen wijze kunnen inrichten met gebruikmaking van zijn of haar eigen mogelijkheden. Indien nodig kunnen burgers daarbij geholpen worden. Ze dienen daarbij met respect behandeld te worden vanuit de gedachte dat iedereen waardevol is en gelijkwaardig aan elkaar. Het is van belang dat burgers dat zelf ook zo ervaren en uitgenodigd worden om in de Heerenveense samenleving mee te denken en mee te doen. Uiteindelijk is een drempelloos Heerenveen, zowel letterlijk als figuurlijk, een belangrijke opdracht.

Bovenstaande visie mondt uit in de volgende missie: de Participatieraad voorziet het college van opbouwende en onderbouwde adviezen over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de Wmo en Wwb en aanverwante wetten die participatie in de samenleving beogen. Daartoe acht de Participatieraad het van wezenlijk belang goede contacten te onderhouden met alle geledingen van de Heerenveense samenleving zodat zijn adviezen gestoeld zijn op de belangrijke signalen die daaruit voortkomen.

Dit reglement is opgesteld om te dienen als leidraad bij het werk van de wettelijk verplichte burgerparticipatie gelet op de artikelen, waarnaar in de Verordening Participatieraad wordt verwezen.

Dit reglement is vastgesteld in de Participatieraad vergadering van 19 november 2008.

Huisvesting.

De Participatieraad is gehuisvest op het adres van het secretariaat. Administratie en archief zijn daar aanwezig. Het secretariaat is schriftelijk te bereiken onder

Participatieraad Gemeente Heerenveen,

Postbus 15.000, 8440 GA Heerenveen of via participatieraad@heerenveen.nl.

De vergaderingen vinden plaats in het Gemeentehuis van Heerenveen.

Artikel 1 Begripsbepaling.

Gemeente:

de gemeente Heerenveen.

College:

het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerenveen.

Raad:

Participatieraad

Wmo:

Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Wwb:

Wet Werk en Bijstand

Verordening:

Verordening Participatieraad Gemeente Heerenveen vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 8 september 2008

Leden:

personen, benoemd op grond van de wettelijk verplichte burgerparticipatie, die zitting hebben in de Participatieraad.

Ambtelijk secretaris:

een door het College aan de Participatieraad toegevoegde ambtenaar, die de Participatieraad secretarieel in de ruimste zin van het woord ondersteunt.

Breed overleg:

het overleg van de Participatieraad met diverse geledingen uit de Heerenveense samenleving met als doel informatie en feedback te verkrijgen voor de advisering aan het College.

Jaar:

kalenderjaar

Artikel 2 Samenhang.

De bepalingen in dit reglement moeten in samenhang worden gezien met de Verordening Participatieraad Gemeente Heerenveen.

Artikel 3 Naam.

De naam van de adviesraad is Participatieraad met als ondertitel “meedenken is meedoen”, verder te noemen: de Participatieraad.

Artikel 4 Doel.

Overeenkomstig de genoemde artikelen in de verordening adviseert de Participatieraad het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerenveen gevraagd en ongevraagd over alle zaken welke van belang zijn voor de inwoners van de gemeente Heerenveen met betrekking tot de in de verordening genoemde wetten en daarvan afgeleide regelgeving.

Artikel 5 Middel.

De Participatieraad tracht zijn doel te bereiken door:

  • 1.

    Voortdurend kennis te nemen van wat er leeft onder hen die gebruik maken van de

    voorzieningen van de Wmo en Wwb en in het algemeen onder de inwoners van de gemeente. Daartoe maakt de Participatieraad zich bekend bij de inwoners van de gemeente en geeft aan waar en hoe de Participatieraad bereikbaar is. Ook via breed overleg informeert de Participatieraad zich.

  • 2.

    Vroegtijdig, al in de voorbereidende fase van beleidsontwikkeling door het College, vormt de Participatieraad zich een mening en brengt die door middel van een advies ter kennis aan het College. Leidend daarbij zijn de signalen uit de samenleving, uit de voor de Participatieraad relevante organen en uit eigen inzichten van de leden van de Participatieraad.

Artikel 6. Openbaarheid.

  • 1.

    De vergaderingen van de Participatieraad zijn openbaar. Op verzoek van het College of van (een lid van) de Participatieraad kan worden besloten de vergadering of een deel hiervan besloten te houden.

  • 2.

    Op voordracht van één of meer leden van de Participatieraad kan door de aanwezige leden worden besloten dat een niet lid van de Participatieraad als belanghebbende dan wel vertegenwoordigend belanghebbende het woord voert ter toelichting op een zaak de Wmo of Wwb en aanverwante wetten betreffend. Een verzoek hiertoe dient uiterlijk 10 dagen voor de vergadering bij de voorzitter te worden ingediend.

Artikel 7 Bestuur.

  • 1.

    De leden van de Participatieraad kiezen uit hun midden een vicevoorzitter en een secretaris/ penningmeester. De voorzitter, de vicevoorzitter en de secretaris/penningmeester vormen het Dagelijks Bestuur.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur legt en onderhoudt contacten met het College en relevante organisaties.

Artikel 8 Besluitvorming.

  • 1.

    De Participatieraad neemt haar besluiten in een vergadering waarin tenminste de helft plus één van de leden aanwezig is.

  • 2.

    Advisering van en aan het College, gevraagd en ongevraagd, blijft bij uitsluiting voorbehouden aan de Participatieraad als geheel.

Artikel 9 Stemmen.

  • 1.

    Stemmen over zaken gebeurt mondeling, stemmen over personen schriftelijk.

  • 2.

    Besluiten van de Participatieraad worden bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen genomen.

  • 3.

    Blanco of ongeldige stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.

Artikel 10 Beëindiging lidmaatschap.

  • 1.

    Indien een lid van de Participatieraad zonder geldige redenen meer dan drie maal achtereen de vergaderingen niet heeft bijgewoond, of zonder geldige redenen zijn of haar taak veronachtzaamt, kan de Participatieraad besluiten het College te verzoeken dit lid te ontslaan.

  • 2.

    Een verzoek, zoals genoemd in lid 1 vindt plaats nadat het betreffende lid in de gelegenheid is geweest zijn of haar standpunt te verwoorden.

  • 3.

    Tot een verzoek zoals genoemd in lid 1 kan besloten worden met 2/3de meerderheid van de aanwezige stemmen.

  • 4.

    Het besluit van de Participatieraad zoals genoemd in lid 3 wordt schriftelijk meegedeeld aan het lid en aan het College.

Artikel 11 Werving en selectie van nieuwe leden.

  • 1.

    De Participatieraad werft nieuwe of vervangende leden door ingezetenen van de Gemeente Heerenveen op de hoogte te stellen van de vacature en hen uit te nodigen om te solliciteren, bij voorkeur binnen twee maanden voordat de vacature ontstaat.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur voert een gesprek met de kandidaten om de motivatie te vernemen.

  • 3.

    Bij de keuze voor een kandidaat wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met vertegenwoordiging van de verschillende prestatievelden welke in de Wmo genoemd worden en de andere terreinen van de Wwb en een mogelijk netwerk in de gemeente.

  • 4.

    De kandidaat is inwoner van de gemeente Heerenveen en is niet werkzaam bij een betrokken organisatie in de gemeente.

  • 5.

    Het Dagelijks Bestuur stelt aan de Participatieraad voor een nieuw lid voor te dragen aan het College, die het nieuwe lid benoemt.

  • 6.

    Voor de werving van een nieuwe voorzitter geldt de procedure zoals beschreven in lid 1 van dit artikel. De Participatieraad doet een voorstel, het College benoemt. Met dien verstande dat de selectie van een nieuwe voorzitter bij voorkeur een half jaar voordat de vacature ontstaat, start zodat de nieuwe voorzitter enige maanden ingewerkt kan worden.

Artikel 12 Voorzitter.

  • 1.

    De voorzitter leidt de vergaderingen van de Participatieraad en heeft een specifieke taak in het representeren van de Participatieraad.

  • 2.

    De voorzitter geeft leiding aan de uitvoering van de taken van de Participatieraad.

  • 3.

    De voorzitter, de vicevoorzitter en secretaris/penningmeester bereiden samen de vergaderingen van de Participatieraad voor in samenwerking met de ambtelijk secretaris.

  • 4.

    De voorzitter tekent samen met de secretaris het verslag, na goedkeuring van de Participatieraad.

  • 5.

    Uitgaande post met een officiële status worden door de voorzitter en de secretaris getekend.

  • 6.

    Bij afwezigheid van de voorzitter neemt de vicevoorzitter alle taken waar.

Artikel 13 Secretaris/penningmeester.

  • 1.

    De secretaris/penningmeester is verantwoordelijk voor uitnodiging, agenda, verslagen van vergaderingen, inkomende en uitgaande post, archivering, jaarverslag en bewaking van het toegewezen budget.

  • 2.

    De secretaris/penningmeester mandateert de in lid 1 genoemde activiteiten aan de ambtelijk secretaris.

  • 3.

    De secretaris ondertekent samen met de voorzitter de verslagen en de officiële uitgaande post.

Artikel 14 Ambtelijk secretaris.

  • 1.

    Overeenkomstig artikel 6 van de verordening zorgt het College voor een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris verricht de in artikel 13, lid 1, genoemde werkzaamheden.

  • 3.

    Verder zorgt de ambtelijk secretaris voor bewaking van de voortgang en afhandeling van adviezen van de Participatieraad en zorgt hij/zij in het algemeen voor een goede ondersteuning van de Participatieraad.

Artikel 15 Werkplan.

  • 1.

    Ieder jaar maakt de Participatieraad in november een werkplan voor het komende jaar.

  • 2.

    In het werkplan wordt aangegeven welke onderwerpen aan de orde komen in het komend jaar, welk doel wordt beoogd en welke prioriteiten daarbij worden gesteld. Onderdeel van het werkplan is tevens de noodzakelijke tijdsplanning.

Artikel 16 Jaarverslag.

  • 1.

    Het jaarverslag bevat tenminste de namen van de leden van de Participatieraad.

  • 2.

    Het jaarverslag bevat de bevindingen van de jaarlijkse evaluatie van de Participatieraad, de gevraagde en ongevraagde adviezen en de eventueel behaalde resultaten.

  • 3.

    Het jaarverslag wordt ter informatie toegestuurd aan het College en daarna openbaar gemaakt via de lokale media.

  • 4.

    Het verslagjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

  • 5.

    Het jaarverslag is klaar vóór 1 april van het volgende kalenderjaar.

Artikel 17 Vergaderingen.

  • 1.

    De Participatieraad vergadert in principe 1 x per 4 weken of zo vaak de Participatieraad dit nodig acht.

  • 2.

    De Participatieraad vergadert in ieder geval ter voorbereiding op beleidsmatige voorstellen betreffende Wmo of Wwb van het College.

  • 3.

    Leden kunnen het Dagelijks Bestuur verzoeken een onderwerp op de agenda te plaatsen.

  • 4.

    De Participatieraad kan bepaalde personen, vanwege hun deskundigheid op een bepaald terrein, verzoeken de vergadering bij te wonen als adviseur op dit terrein. De adviseur heeft geen stemrecht.

  • 5.

    Indien het vereiste quorum, zoals gesteld in artikel 8, lid 1, niet aanwezig is, schrijft de voorzitter binnen 2 weken een nieuwe vergadering uit, waar ongeacht het aantal personen, besluiten genomen kunnen worden.

Artikel 18 Rooster van aftreden.

  • 1.

    De leden worden voor 4 jaar benoemd. De leden zijn herbenoembaar, met dien verstande dat de zittingstermijn per lid maximaal acht jaar bedraagt.

  • 2.

    Om te voorkomen dat de hele Participatieraad in één keer vervangen moet worden maakt de Participatieraad een aftreedrooster voor de komende jaren.

Artikel 19 Vergoedingen.

  • 1.

    Leden van de Participatieraad ontvangen voor hun werkzaamheden een onkostenvergoeding en een reiskostenvergoeding.

  • 2.

    Vergoeding geschiedt op declaratiebasis op een voorgeschreven formulier onder overlegging van bewijsstuk(ken) binnen twee weken na afloop van een kwartaal.

Artikel 20 Evaluatie.

De Participatieraad evalueert zijn handelen jaarlijks in de laatste vergadering van het kalenderjaar. De bevindingen worden opgenomen in het jaarverslag van de Participatieraad.

Artikel 22 Vertegenwoordiging.

  • 1.

    De voorzitter of vicevoorzitter en/of secretaris vertegenwoordigen in voorkomende gevallen de Participatieraad ten aanzien van procedurele en/of ceremoniële aangelegenheden.

  • 2.

    Indien het Dagelijks Bestuur optreedt in procedurele en ceremoniële zaken doet zij daarvan verslag aan de Participatieraad.

Artikel 23 Wijziging van het reglement.

  • 1.

    Het reglement kan alleen gewijzigd worden bij besluit van de Participatieraad met 2/3de van de meerderheid van de totaal uit te brengen stemmen.

  • 2.

    In alles waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet, besluit de Participatieraad, voor zover zijn bevoegdheid reikt.

Artikel 24 Slotbepaling.

  • 1.

    Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het College en treedt in werking op het tijdstip waarop het door het College is goedgekeurd.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangegaan voor het jaar 2008 ingaande op de datum van ondertekening tot en met 31 december 2008. Dit reglement zal, behoudens het gestelde in artikel 22 van dit reglement, telkens met de periode van een jaar stilzwijgend worden verlengd.

  • 3.

    de gemeentelijke Verordening vormt de basis van dit reglement. In gevallen, waarin niet is voorzien in dit reglement wordt teruggegrepen op de gemeentelijke verordening.

    Heerenveen, 24 februari 2009

    voorzitter de heer J. Bosman secretaris mevrouw B. v.d. Meer

    …………….. ……………..

advies huishoudelijk reglement participatieraad.pdf