Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR320173
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR320173/2
Nadere regels voor terrassen in Wijchen
Geldend van 21-02-2019 t/m heden
Intitulé
Nadere regels voor terrassen in WijchenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen,
gelet op artikel 2:10A juncto artikel 2:10B en 2:10C van de Algemene plaatselijke verordening zoals vastgesteld op 5 december 2013;
overwegende dat ter vermindering van administratieve lasten voor bedrijven en de eigen ambtelijke organisatie volstaan kan worden met algemene regels,
overwegende dat, gelet op het belang van de openbare orde en veiligheid van met name voetgangers en hulpverleningsverkeer alsmede gelet op het voorkomen of beperken van overlast, alsmede gelet op de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan en ten slotte gezien de bescherming van het uiterlijk aanzien in verband met het realiseren en in stand houden van het beoogde kwaliteitsniveau van de openbare ruimte, het wenselijk is aan het plaatsen van terrassen voorwaarden te verbinden,
BESLUIT
Vast te stellen de volgende nadere regels voor terrassen
Artikel 1. Begripsbepaling
In deze nadere regels en bijbehorende toelichting wordt verstaan onder:
- 1.
Apv: Algemene plaatselijke verordening.
- 2.
Gevelterras: een terras dat direct aan de gevel van de openbare inrichting is gelegen.
- 3.
Openbaar plein: elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.
- 4.
Openbare inrichting:
- a.
een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis:
- b.
elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid;
- a.
-
Onder openbare inrichting wordt mede verstaan een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden verstrekt.
- 5.
Openbare plaats: hetgeen in artikel 1 van de Wet openbare manifestaties daaronder wordt verstaan.
- 6.
Terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt. Hieronder vallen terrasmeubilair en terrasschotten.
- 7.
Terrasmeubilair: de voorwerpen die in de openbare ruimte mogen worden geplaatst ten behoeve van de exploitatie van het terras. Hieronder vallen stoelen, banken, (sta-)tafels, parasols, terrasafscherming (terrasschotten, bloembakken), menuborden, uitklapborden, staande asbakken, vrijstaande heaters en sfeerelementen.
- 8.
Terrasschotten: schotten die worden gebruikt voor de afbakening van een terras dan wel als windscherm.
- 9.
Voetgangersgebied: weggedeelte alleen bestemd voor het gebruik door voetgangers, waarbij het door voetgangers te gebruiken gebied de volle breedte van de weg beslaat en het gebied een nadrukkelijk openbaar karakter heeft.
- 10.
Weg: weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.
Artikel 2
Het verbod zoals bedoeld in artikel 2:10 A van de Apv geldt niet voor terrassen die voldoen aan deze nadere regels.
Artikel 3. Plaatsing van het terras
-
1. Een terras mag uitsluitend als gevelterras worden geplaatst direct tegen de voor- en/of zijgevel van de openbare inrichting.
-
2. De breedte van het terras, inclusief de uitklapbreedte van de aanwezige parasols, mag niet breder zijn dan de breedte van de gevel van de openbare inrichting.
-
3. Voor de diepte van het terras geldt dat op openbare plaatsen, bestaande uit een trottoir grenzend aan een rijbaan, er voor voetgangers en rolstoelgebruikers een vrije doorgang van minimaal 1,50 meter breed op het trottoir dient te zijn.
-
4. In voetgangersgebieden en op openbare pleinen moet het terras zodanig worden geplaatst dat een vrije doorgang van minimaal 4 meter breed en 4,20 meter hoog is gewaarborgd.
-
5. Op de Markt in Wijchen moet de ruimte tussen de aanwezige dubbele bomenrij als vrije doorgang worden vrijgelaten. Het gevelterras mag worden geplaatst tot de buitenkant van de bomenrij die het dichtst bij de gevel staat.
-
6. In het voetgangersgebied in het centrum van Wijchen moeten de geleidelijnen voor slechtzienden inclusief de bijbehorende grijze strook vrij worden gelaten.
-
7. Het terras mag niet worden geplaatst of geplaatst worden gehouden:
- a.
Indien op de locatie van het terras onderhoudswerkzaamheden moeten worden verricht.
- b.
Indien op de locatie van het terras een evenement, weekmarkt, kermis of andere festiviteit en/of gebeurtenis van algemeen belang plaats vindt.
- c.
Op de locatie van de warenmarkt van woensdag 21.00 uur tot donderdag 15.00 uur in verband met de wekelijkse warenmarkt.
- d.
Op aanzegging van het bevoegd gezag in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of de bescherming van het milieu.
- a.
Artikel 4. Terrasmeubilair
-
1. Terrasschotten mogen uitsluitend worden geplaatst met in achtneming van de volgende bepalingen:
- a.
Terrasschotten mogen niet langer zijn dan de diepte van het terras.
- b.
Terrasschotten mogen maximaal 1,60 meter hoog zijn, onder de voorwaarde dat ze vanaf 1,00 meter tot 1,60 meter volledig transparant zijn. Niet transparante terrasschotten mogen maximaal 1,00 meter hoog zijn.
- a.
-
2. De doorloophoogte van de aanwezige parasols moet op het laagste punt minimaal 2,20 meter bedragen.
-
3. Het plaatsen van een tap, barbecue of mobiele keuken is niet toegestaan. Op het terras zelf mogen geen eet- en drinkwaren worden bereid.
Artikel 5. Veiligheidseisen
- 1.
Terrasmeubilair mag niet aard- of nagelvast worden aangebracht en moet direct van de terraslocatie kunnen worden verwijderd.
- 2.
Terrasmeubilair moet na sluitingstijd van de openbare inrichting op de terraslocatie afdoende worden beveiligd, door het vastmaken van het meubilair met kettingen en/of kabels.
- 3.
Terrasmeubilair dat niet afdoende kan worden vastgemaakt, moet buiten de openingstijden van de openbare inrichting inpandig worden opgeslagen.
- 4.
De ingang(en), nooduitgang(en) van de openbare inrichting, alsmede de uit- en inritten van alle omliggende panden en percelen mogen niet op enigerlei wijze worden geblokkeerd of belemmerd.
- 5.
Brandkranen, bluswaterwinplaatsen en nutsvoorzieningen moeten goed zichtbaar en onbelemmerd bereikbaar zijn voor hulpvoertuigen. In een straal van 90 cm rondom een brandkraan mag niets worden geplaatst.
Artikel 6. Inwerkingtreding
De nadere regels treden in werking op de eerste dag na bekendmaking. Met de inwerkingtreding verliest de oude "Beleidsregel terrassen centrum Wijchen" vastgesteld op 12/10/2005 haar geldigheid.
Artikel 7. Citeertitel
Deze nadere regels worden aangehaald als: ‘Nadere regels voor terrassen in Wijchen’.
Toelichting op de ‘Nadere regels voor terrassen in Wijchen’
1. Algemeen
In deze nadere regels wordt uitvoering gegeven aan artikel 2:10C van de Algemene plaatselijke verordening.
1.1. Aanleiding
De meeste Wijchense hotels, cafés, restaurants, lunchrooms en cafetaria’s exploiteren een terras. Terrassen zijn zowel financieel, als vanuit het oogpunt van gastvrijheid en gastheerschap van groot belang voor de Wijchense horecaondernemer. In zekere zin geldt dit belang ook voor de gemeente Wijchen. Horecaterrassen leveren in de regel een belangrijke bijdrage aan de levendigheid van de gemeente en versterken de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Ze dragen bij aan de positieve beleving van stads- en dorpskernen en buurtcentra en vormen daarom een welkome aanvulling op het voorzieningenniveau van Wijchen als winkelgemeente. Voorwaarde is wel dat een horecaterras op een veilige en overzichtelijke wijze in de openbare ruimte is geplaatst, er verzorgd en aantrekkelijk uitziet en goed wordt gebruikt en onderhouden. Het onderliggende document bevat nadere regels die hierop betrekking hebben.
Met deze nadere regels wordt voortgeborduurd op het bestaande Apv terrassenbeleid van de gemeente Wijchen. Met dit beleid uit 2005 dat wordt uitgevoerd middels een vergunningstelsel, zijn kaders vastgelegd waarbinnen terrassen van horecabedrijven in of aan de openbare ruimte mogen worden geplaatst.
Het oude terrassenbeleid uit 2005 geldt echter uitsluitend voor het centrumgebied van de gemeente Wijchen. Voor het gebied buiten het centrum werd nog geen beleid vastgesteld omdat dit, gezien de beperkte effecten van terrassen op de plaatselijke openbare ruimte, tot dusverre nog niet nodig werd geacht.
De afgelopen jaren hebben zich echter naast lokale ontwikkelingen een aantal landelijke trends en ontwikkelingen voorgedaan, waardoor terrassen in aantal verscheidenheid en gebruiksintensiteit sterk zijn toegenomen en waardoor het gewenst is het bestaande terrassenbeleid van 2005 te herzien.
De trend van de laatste 20 jaar is dat mensen steeds meer op straat vertoeven en zich daarbij, vooral in het centrum van een gemeente, graag laten faciliteren door een hapje en een drankje op een gezellig terras.
Tegelijkertijd worden terrassen door allerlei modetrends en maatschappelijke ontwikkelingen steeds diverser. Zo is er door het ‘loungen’ een grote verscheidenheid aan terrasmeubilair ontstaan (zoals ligstoelen) en is steigerhouten meubilair het terrasbeeld sterk gaan beïnvloeden. Ook zien we met de heersende mode het kleurengamma van het terrasmeubilair voortdurend verschuiven.
Dit staat op gespannen voet met het huidige terrassenbeleid waarin o.a. een chique en ingetogen uitstraling van het terras wordt nagestreefd.
Voor een rendabele exploitatie van het terras is het echter van belang dat de horecaondernemer een zekere ruimte krijgt om aan de inrichting van zijn terras een eigen gezicht te kunnen geven teneinde zich daarmee te kunnen onderscheiden. Horecaondernemers hebben daarom behoefte aan individualiteit en de neiging hun concept naar buiten te vertalen zodat de buitenruimte een verlengstuk wordt van de binnenruimte.
Ook de intensiteit waarmee de openbare ruimte voor terrassen worden gebruikt is de laatste jaren steeds verder toegenomen. Enerzijds als gevolg van de zachtere winters waardoor steeds meer horecaondernemers terrassen jaarrond zijn gaan exploiteren, anderzijds door de invoering van het rookverbod in juli 2008. Dit heeft ertoe geleid dat terrassen, ook s’ avonds veel intensiever worden gebruikt, ondermeer doordat horecaondernemers rokers buiten zijn gaan faciliteren. Dit faciliteren kan variëren van het plaatsen van een asbak tot het creëren van een volledig verwarmd en overkapt terras met verlichting.
Tenslotte is door de economische crisis van de laatste jaren het terras als inkomstenbron voor het zeer conjunctuurgevoelige horecabedrijf steeds belangrijker geworden
Naast deze landelijke ontwikkelingen is er op lokaal niveau in 2008 gestart met de renovatie en het autoluw maken van het centrum van Wijchen. Dit en het feit dat er steeds meer evenementen plaats vinden heeft het verblijfsklimaat van het centrum sterk verbeterd, waardoor het voor horecaterrassen steeds aantrekkelijker is geworden.
Door al deze ontwikkelingen is er de laatste jaren vanuit de horecasector sprake van een toegenomen vraag naar plaatsingsmogelijkheden voor terrassen in de openbare ruimte. Tegelijkertijd groeit binnen de sector de behoefte aan terrasexploitatie gedurende het hele jaar, met minder belastende regelgeving en met meer ruimte voor de horecaondernemer. Daar staat tegenover dat, zonder regulering, met de toename van het aantal terrassen ook de risico’s voor geluidsoverlast en openbare orde en veiligheid toenemen.
Voor de regulering van de plaatsing en inrichting van terrassen in of aan de openbare ruimte kiest de gemeente Wijchen in haar nieuwe terrassenbeleid voor nieuwe en heldere kaders. Uitgangspunt is zoveel regels als nodig en zoveel ruimte als mogelijk. Voor de uitvoering wordt niet langer gekozen voor het vergunningstelsel maar, zo veel mogelijk, voor nadere algemene regels. Aan deze keuze ligt ten grondslag de wens tot verdere deregulering van regelgeving en tot lastenverlichting voor zowel het bedrijfsleven als de eigen gemeentelijke organisatie.
Met de keuze voor de nadere regels voor terrassen wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid die artikel 2:10C van de APV biedt tot het stellen van nadere regels voor het plaatsen van voorwerpen op of aan een openbare plaats.
Mits het terras aan de nadere regels voldoet mag het zonder vergunning worden geplaatst. Mocht achteraf blijken dat niet aan elk van de nadere regels wordt voldaan zal handhavend worden opgetreden. Daarnaast blijft het in bijzondere gevallen mogelijk, op basis van een terrasvergunning (artikel 2:10A, lid 1), van de nadere regels af te wijken, waarmee de mogelijkheid tot maatwerk blijft bestaan.
2. Artikelsgewijze toelichting op de nadere regels voor terrassen in Wijchen
Artikel 1 en 2
Deze bepalingen spreken voor zich.
Artikel 3. Plaatsing van het terras
3.1 gevelterras
Enkel gevelterrassen mogen worden geplaatst. Plaatsing van andere terrasvormen is alleen mogelijk op basis van een vergunning.
De achterliggende gedachte is, dat een terras zich zo veel mogelijk in de onmiddellijke nabijheid van het horecabedrijf moet bevinden. Vanuit de openbare inrichting moet er direct zicht en toezicht op het terras zijn in verband met de openbare orde en de veiligheid op en om het terras.
Ligt het terras op enige afstand van de gevel, doordat er zich tussen de terraslocatie en de gevel van de openbare inrichting doorloop/rijruimte bevindt (zoals bij een aanleun- of eilandterras) dan is er geen direct zicht of toezicht mogelijk. De kans wordt dan groter dat er in de openbare ruimte onveilige situaties ontstaan (bijvoorbeeld doordat er met meubilair wordt gesleept) en er vanaf het terras overlast wordt veroorzaakt. Overlast vanaf een terras vormt een aantasting van het woon- en leefklimaat in de directe omgeving en kan, in extreme gevallen, aanleiding zijn het terras te sluiten.
3.2 breedte terras
Als uitgangspunt geldt dat terrassen niet breder mogen zijn dan het pand van waaruit de openbare inrichting wordt geëxploiteerd. Met name in het centrum en in de dorpskernen is het niet gewenst dat de gronden die voor naastgelegen openbare inrichtingen, woonhuizen of winkelpanden zijn gelegen, in gebruik worden genomen als terras.
3.3 diepte terras
Het trottoir is de plaats op de weg voor voetgangers, ieder ander gebruik van het trottoir is ondergeschikt aan deze functie. Om die reden moet er na plaatsing van het terras altijd een minimale vrije ruimte van 1,50 meter op het trottoir overblijven om een veilige passage van voetgangers, minder validen en kinderwagens te garanderen. Is het trottoir smaller dan 1,50 meter dan is er in ieder geval geen terras mogelijk op die locatie.
3.4 en 3.5
Deze bepalingen spreken voor zich.
3.6
In het voetgangersgebied in het centrum van Wijchen liggen goten voor afwatering. Aan beide zijden daarvan liggen grijze tegels. Deze goten hebben nog een functie; het zijn natuurlijke geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. De eindpunten van de goten zijn gemarkeerd met speciale tegels. Een terras mag niet op de geleidelijnen worden geplaatst. Dit geldt dus voor de goot inclusief de grijze tegels aan weerszijden, en de eindpunten.
3.7
Deze bepaling spreekt voor zich.
Artikel 4. Terrasmeubilair
Terrasmeubilair algemeen
Het plaatsen van terrasmeubilair, zoals gedefinieerd in artikel 1, is toegestaan. Voor plaatsing van aanvullend meubilair is een vergunning nodig.
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van het terras draagt bij aan de leefbaarheid van de openbare ruimte.
Voor een goede uitstraling is het belangrijk dat het terras er verzorgd uitziet en er respectvol wordt omgegaan met het karakter en beeld van het horecapand. De terrasexploitant heeft vanuit commercieel oogpunt belang bij een goede uitstraling en behoefte aan voldoende ruimte om aan die uitstraling een eigen gezicht te kunnen geven. De keuze van het toegestane terrasmeubilair en de gekozen kleurstelling wordt daarom, zij het binnen bepaalde grenzen, vrijgelaten.
4.1 terrasschotten
De uitstraling van het terras wordt mede bevorderd door transparantie en openheid. De nadere regels voor het plaatsen schotten en plantenbakken zijn hier voor een belangrijk deel op gericht. Er zijn enkel terrasschotten met een maximale hoogte van 1,60 meter toegestaan. Voor deze hoogte is gekozen om de volgende redenen:
- -
Terrassen op pleinen zijn geen losse entiteiten maar maken deel uit van de beleving van de openbare ruimte als geheel. De ervaring van de totale straat en pleinruimte is daarbij essentieel. Vanuit die invalshoek is rust in het straat c.q. pleinbeeld wenselijk. Dit vraagt om uniforme, transparante schermen van gelijke hoogte (1,60 meter) op eiland- en gevelterras.
- -
Voor de beleving van de totale straat en pleinruimte is het van belang dat de schotten in combinatie met markiezen of zonneschermen niet het beeld oproepen van een semi-erker. Om dit te bereiken moet er minimaal een vrije ruimte van een halve meter zijn tussen de bovenzijde van het terrasschot en de onderzijde van de markies of zonnescherm. In artikel 2.51 van het Bouwbesluit is bepaald dat bewegende constructiedelen die zich boven een weggedeelte voor niet gemotoriseerd verkeer bevinden, op minimaal 2,20 meter boven de straat moeten hangen. Met andere woorden ook een markies of zonnescherm moet op minimaal 2,20 meter boven straatniveau hangen. Rekening houdend met de minimale vrije ruimte van ruim een halve meter tussen onderzijde zonnescherm en bovenzijde terrasscherm, heeft dit er toe geleid dat de terrasschotten maximaal 1,60 meter hoog mogen zijn.
4.2 parasols
In verband met de veiligheid van passanten moet de onderzijde van de volant van de parasol (de zijkant die naar beneden hangt) minimaal 2.20 meter hoog zijn, gemeten vanaf de grond. Hiermee wordt voorkomen dat voorbijgangers zich kunnen bezeren aan de parasol. Verder mogen de parasols niet breder zijn dan het terras waarop ze gebruikt worden. Het is dus niet de bedoeling dat een parasol deels boven de openbare weg hangt.
4.3 mobiele tap en keuken op terras
Het plaatsen van een tap, barbecue of mobiele keuken op het terras is niet toegestaan. Een terras wordt vanuit het besloten deel van het horecabedrijf bediend, het is niet de bedoeling dat op het terras zelf eet- en drinkwaren worden bereid. Dit in verband met de brandveiligheid en het gebruik van alcohol op de openbare weg. Bij evenementen en festiviteiten bestaat de mogelijkheid tot plaatsing van een barbecue of/en mobiele tap op basis van een evenementenvergunning.
Artikel 5. Veiligheidseisen
5.1 tot en met 5.3
Deze bepalingen spreken voor zich.
5.4 en 5.5. brandkranen, uitgangen
Het vrijhouden van brandkranen,-putten en (nood)uitgangen van omliggende gebouwen houdt verband met de brandveiligheid en de bereikbaarheid van omliggende panden. Het is aan de exploitant van het horecabedrijf om zijn terras dusdanig in te richten dat, in geval van een calamiteit, de bezoekers veilig het pand en terras kunnen verlaten zonder hierbij over het terrasmeubilair te struikelen.
Artikel 6. Inwerkingtreding
Deze bepaling spreekt voor zich. Alle terrasvergunningen, afgegeven tot het tijdstip van inwerkingtreding van deze nadere regels, worden ingetrokken.
Artikel 7. Citeertitel
Deze bepaling spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl