Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR312603
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR312603/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsheffingen 2014
Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2014
Intitulé
Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2014RAADSBESLUIT
De raad der gemeente Weert;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders
van 5 november 2013;
gelet op de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
Besluit:
vast te stellen in de openbare vergadering van 11 december 2013 de
Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2014
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1 Inleidende bepalingen
Krachtens deze verordening worden geheven:
- a.
een afvalstoffenheffing;
- b.
reinigingsrechten.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
-
1. Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder perceel: Een gebouwde onroerende zaak, of gedeelte daarvan, dat blijkens indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met een perceel wordt mede begrepen een stacaravan, een woonboot of een woonwagen, ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt, voor zover deze percelen dienen tot hoofdverblijf.
-
2. Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder bedrijfsafval: Afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen dat:
- a.
vergelijkbaar is met afvalstoffen, die regelmatig in particuliere huishoudens kunnen vrijkomen,
- b.
door of vanwege de gemeente tezamen met het huishoudelijk afval wordt ingezameld.
- a.
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Artikel 3 Aard van de belasting
-
1. Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer (Stb. 1994, 80).
-
2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet Milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
-
3. De belasting voor het achter laten van afvalstoffen als bedoeld in artikel 10.21 of 10.22 van de Wet Milieubeheer aan de milieustraat wordt geheven van degene die deze afvalstoffen achter laat.
Artikel 4 Belastingplicht
-
1. De belasting wordt geheven van degene, die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
-
2. Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
- a.
degene, die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;
- b.
ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene, die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.
- a.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en het tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende “Tarieventabel reinigingsheffingen”.
Artikel 6 Belastingtijdvak
-
1. Het belastingjaar voor de heffing als bedoeld in hoofdstuk I en II van de bij deze verordening behorende tarieventabel is gelijk aan het kalenderjaar.
-
2. Voor de overige belastbare feiten, vermeldt in hoofdstuk III van de bij deze verordening behorende tarieventabel, vindt de heffing afzonderlijk per incident plaats.
Artikel 7 Wijze van heffing
-
1. De belasting als bedoeld in hoofdstuk I en II van de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt bij wege van aanslag geheven.
-
2. De belasting als bedoeld in hoofdstuk III van de bij deze verordening behorende tarieventabel wordt geheven bij wege van een mondelinge of schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
-
1. De belasting als bedoeld in hoofdstuk I en II van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
-
2. De belasting als bedoeld in hoofdstuk III van de bij deze verordening bedoelde tarieventabel is verschuldigd per incident of bij aanvang van de dienstverlening.
-
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
-
4. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar na het einde van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.
-
5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing, indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar weer een ander perceel in gebruik neemt.
-
6. Voor de beoordeling van de vraag tot welke tariefgroep een belastingplichtige behoort geldt als peildatum 1 januari van het belastingjaar voor het gehele belastingjaar. Indien de belastingplicht aanvangt in de loop van het belastingjaar geldt als peildatum voor het resterend deel van het belastingjaar het tijdstip van aanvang van de belastingplicht.
Artikel 9 Termijnen van betaling
-
1. De aanslagen moeten worden betaald in 3 gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen twee maanden later.
-
2. In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van een automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in 10 gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die in de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
-
3. Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete zijn het eerste en tweede lid van overeenkomstige toepassing, voor zover deze gelijktijdig worden opgelegd met de vaststelling van de aanslag.
-
4. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Artikel 10 Belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen, die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Artikel 11 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene, die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 12 Maatstaf van heffing en tarief
De rechten worden geheven naar de maatstaf en het tarief, opgenomen in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 13 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 14 Wijze van heffing
De rechten worden bij wege van aanslag geheven.
Artikel 15 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
-
1. De rechten zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
-
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, zijn de rechten verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar na de aanvang van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.
-
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
-
4. Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing, indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en weer gebruik maakt van de dienst.
Artikel 16 Termijnen van betaling
-
1. De aanslagen moeten worden betaald in 3 gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen twee maanden later.
-
2. In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van een automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in 10 gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die in de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
-
3. Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete zijn het eerste en tweede lid van overeenkomstige toepassing, voor zover deze gelijktijdig worden opgelegd met de vaststelling van de aanslag.
-
4. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Hoofdstuk IV Aanvullende bepalingen
Artikel 17 burgemeester en Nadere regels door het college van wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
Hoofdstuk V Inwerkingtreding en bekendmaking
Artikel 18 Overgangsbepaling, inwerkingtreding, ingang van heffing en citeertitel
-
1. De "Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2013", vastgesteld door de raad der gemeente Weert in de openbare vergadering van 12 december 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op de belastbare feiten, die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.
-
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.
-
4. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijven, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het derde lid genoemde datum, de ingetrokken verordeningen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van reinigingsheffingen in die periode plaatsvindt.
-
5. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsheffingen 2014".
Artikel 19 Bekendmaking
De bekendmaking van deze verordening zal geschieden door het plaatsen van een publicatie in het huis-aan-huisblad “De Trompetter / Land van Weert” onder de vermelding dat de verordening voor eenieder kosteloos voor de tijd van twaalf weken ter inzage ligt bij het infocentrum in de hal van het Stadhuis.
Daarnaast zal de geconsolideerde tekst van deze verordening worden geplaatst op de website van de gemeente Weert.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 december 2013,
De griffier,
de voorzitter,
Bijlage Tarieventabel Reinigingsheffingen 2014
(Behorende bij de “Verordening reinigingsheffingen 2014”)
Algemeen
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting, indien deze verschuldigd is.
Hoofdstuk I: Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
|
De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar: |
2014 |
2013 |
1.1 |
De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar |
€192,60 |
(€ 209,88) |
1.2 |
De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1. wordt |
|
|
1.2.1 |
indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door één persoon, vermeerderd met € 213,96 (2013 = € 233,16) |
€ 21,36 |
(€ 23,28) |
1.2.2 |
indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door twee personen, vermeerderd met € 235,80 (2013 = € 256,92) |
€ 43,20 |
(€ 47,04) |
1.2.3 |
indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door drie of meer personen, vermeerderd met € 259,80 (2013 = € 283,08) |
€ 67,20 |
(€ 73,20) |
1.2.4 |
de belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 en 1.2 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar in bruikleen hebben, of indien het in bruikleen hebben op een later tijdstip aanvangt van een extra duobak, per belastingjaar |
€ 112.80 |
(€ 123,00) |
1.2.5 |
voor een door de gemeente verstrekte pas die toegang geeft tot een ondergrondse afvalinzameling zijn de artikelen 1.1 tot en met 1.2.3 van overeenkomstige toepassing. |
|
|
1.4 |
Omwisselen container Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk I bedraagt de belasting voor het op aanvraag omwisselen van een container per keer, per container |
€ 36,00 |
(€ 35,00) |
Hoofdstuk II Maatstaven en tarieven reinigingsrechten
|
De reinigingsrechten bedragen per jaar bij inzameling van bedrijfsafval: |
2014 |
2013 |
2.1 |
in een door of vanwege de gemeente geleverde duobak, ongeacht de grootte van de duobak |
€ 357,40 |
(€ 389,52) |
2.2 |
de belasting als bedoeld in onderdeel 2.1 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar, of indien de belastingplichtige later aanvangt bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een extra duobak; per belastingjaar per extra duobak |
€ 234,00 |
(€ 255,00) |
2.3 |
voor een door de gemeente verstrekte pas die toegang geeft tot een ondergrondse afvalinzameling, per belastingjaar per pas |
€ 473,16 |
(€ 514,68) |
2.4 |
Omwisselen container Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk II bedraagt de belasting voor het op aanvraag omwisselen van een container; per keer, per container |
€ 36,00 |
(€35,00 ) |
Hoofdstuk III Toegangstarieven en maatstaven milieustraat
Afvalfractie |
Kwantum (per bezoek aan de milieustraat wordt maximaal 2m3 toegelasten |
Aantal knippen per bezoek |
Tarief |
1.Accu´s |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
2.Afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
3.Afgedankteherbruikbare huisraad (Kringloopgoederen) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
4.Autoband |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
5.Oud papier en karton (OPK) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
6.Metalen verpakkingen (blik) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
7.Metalen overig (oud ijzer) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
8.Kleding en schoeisel (textiel) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
9.Kunststof flacons en flessen (KFF) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
10.Klein Chemisch Afval (KCA) |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
11.Olie mineraal |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
12.Olie plantaardig |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
13.Verpakkingsglas |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
14.Vlakglas |
Onbeperkt |
0 |
Gratis |
15a.Snoeiafval (grof tuinafval) |
6 maal per jaar 1m3 |
1 knip |
Gratis |
16a.Verduurzaamd hout, bijv. gewolmaniseerd of gecreotiseerd (C-hout) |
|
Reguliere knipkaart |
|
17a.Overig hout, evt. met verfresten en ijzerbeslag (A/B-hout) |
|
|
|
18a.Kunststof grof |
|
|
|
19a.Vloerbedekking |
|
|
|
20a.Asbest |
|
|
|
21a.Asfalt niet-teerhoudend |
|
|
|
22a.Asfalt teerhoudend |
|
|
|
23a,Dakbedekking (ook bitumen) |
|
|
|
24a.Gips (o.a. plaatmateriaal) |
|
|
|
25a.Grond verdachte herkomst |
|
|
|
26a.Grond onverdachte herkomst |
|
|
|
27a.Puin van baksteen of beton (hard) |
|
|
|
28a.Puin van gips of gasbeton (zacht) |
|
|
|
29a.Gas- of zuurstofhoudende fles |
|
|
|
30a.Overmaatse autoband (vanaf 17,5 inch |
|
|
|
31a.(ongescheiden) grof restafval |
|
|
|
|
|
|
|
15b.Snoeiafval (grof tuinafval) |
Het meerdere aantal boven 6 keer per jaar 1m3 |
1 knip per 1m3 |
€ 20,00 |
16b.Verduurzaamd hout, bijv. gewolmaniseerd of gecreotiseerd (C-hout) |
|
Bijkoop knipkaart |
|
17b. Overig hout, evt. met verfresten en ijzerbeslag (A/B hout) |
|
|
|
18b.Kunststof grof |
|
|
|
19b.Vloerbedekking |
|
|
|
20b.Asbest |
|
|
|
21b.Asfalt niet-teerhoudend |
|
|
|
22b.Asfalt teerhoudend |
|
|
|
23b.Dakbedekking (ook bitumen) |
|
|
|
24b.Gips (o.a. plaatmateriaal) |
|
|
|
25b.Grond verdachte herkomst |
|
|
|
26b.Grond onverdachte herkomst |
|
|
|
27b.Puin van baksteen of beton (hard) |
|
|
|
28b.Puin van gips of gasbeton (zacht) |
|
|
|
29b.Gas- of zuurstofhoudende fles |
|
|
|
30b.Overmaatse autoband (vanaf 17,5 inch) |
|
|
|
31b.(ongescheiden) Grof restafval |
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdstuk IV Inwerkingtreding en bekendmaking
IV.1 Overgangsbepaling, inwerkingtreding, ingang van heffing en citeertitel
- 1.
De ‘Tarieventabel reinigingsheffingen 2013 behorende bij de “Verordening reinigingsheffingen 2013’ vastgesteld bij de openbare raadsvergadering van 12 december 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze tarieventabel treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van deze tarieventabel is 1 januari 2014.
- 4.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze tarieventabel ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken tarieventabel gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van reinigingsheffingen in die periode plaatsvindt.
- 5.
Deze tarieventabel wordt aangehaald als ‘Tarieventabel reinigingsheffingen 2014’.
IV.2 Bekendmaking
De bekendmaking van deze tarieventabel zal geschieden door het plaatsen van een publicatie in het huis-aan-huisblad “De Trompetter - Land van Weert” onder de vermelding dat de tarieventabel voor eenieder kosteloos voor de tijd van twaalf weken ter inzage ligt bij het infocentrum in de hal van het Stadhuis.
Daarnaast zal de geconsolideerde tekst van deze tarieventabel worden geplaatst op de website van de gemeente Weert.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 december 2013;
De griffier
datum raadsbesluit, datum publicatie
11 december 2013,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl