Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR311963
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR311963/3
Regeling vervallen per 01-12-2019
Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2014
Geldend van 01-01-2015 t/m 28-02-2018
Burgemeester en wethouders van Landgraaf;
De Burgemeester van Landgraaf;
overwegende dat het wenselijk is, in verband met de wijziging van de indeling van de ambtelijke organisatie, de verdeling van de bevoegdheden opnieuw vast te stellen;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien het advies van de Ondernemingsraad van 2 december 2013;
Besluiten:
artikel 1 definities
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester dan wel de secretaris van de gemeente Landgraaf;
- b.
besluit: een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- c.
Organisatiebesluit 2014: Besluit ambtelijke organisatie en instructie secretaris en algemeen directeur, 2014;
- d.
secretaris: de functionaris als bedoeld in artikel 100, van de Gemeentewet;
- e.
algemeen directeur: de functionaris als bedoeld in artikel 1, sub b. van het Organisatiebesluit 2014;
- f.
directie: de directie als bedoeld in artikel 1, sub c. van het Organisatiebesluit 2014;
- g.
afdelingshoofd: de functionaris als bedoeld in artikel 1, sub e. van het Organisatiebesluit 2014;
- h.
bureauhoofd: de functionaris als bedoeld in artikel 1, sub f. van het Organisatiebesluit 2014;
- i.
functionaris: degene die in dienst is van de gemeente Landgraaf en die werkt onder
eindverantwoordelijkheid van het college;
- j.
(onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen;
- k.
volmacht: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- l.
machtiging: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- m.
gemandateerde: degene aan wie (onder)mandaat, volmacht dan wel machtiging is verleend;
- n.
stuk: een document dat een besluit inhoudt dat, dan wel een mededeling die, wordt toegerekend aan een bestuursorgaan;
- o.
organisatie: de ambtelijke organisatie als bedoeld in het Organisatiebesluit 2014.
artikel 2 secretaris en algemeen directeur
-
1. De secretaris en algemeen directeur zijn gemachtigd tot uitvoering van de aan hem of haar bij of krachtens de (Gemeente)wet dan wel het Organisatiebesluit2014, opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.
-
2. Aan de secretaris en algemeen directeur worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in de bijlage bij dit besluit.
-
3. De secretaris en algemeen directeur zijn bevoegd elkaar bij afwezigheid te vervangen waarbij zij handelen conform de in de bijlage bij dit besluit opgenomen bevoegdheden.
artikel 3 afdelingshoofden en bureauhoofden
-
1. Het afdelingshoofd en het bureauhoofd zijn gemachtigd tot de uitvoering van de aan hem of haar bij het Organisatiebesluit 2014, opgedragen taken en verantwoordelijkheden alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.
-
2. Aan het afdelingshoofd en het bureauhoofd worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in de bijlage bij dit besluit.
artikel 4 functionarissen
-
1. Elke functionaris is gemachtigd tot het uitvoeren van besluiten van het bestuursorgaan en tot het namens de gemeente voeren van correspondentie, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken.
-
2. In de bijlage bij dit besluit wordt aangegeven aan welke functie, welke bevoegdheid is toegekend.
-
3. Indien aan een functie een bepaalde bevoegdheid is verbonden, wordt geacht aan de leidinggevende van degene die de functie uitoefent tevens de bevoegdheid te zijn toebedeeld.
-
4. De functionaris volgt bij de uitoefening van een hem of haar toekomende bevoegdheid, de door diens leidinggevende verstrekte aanwijzingen en instructies.
artikel 5 ondertekening
-
1. Bij ondertekening van enig stuk brengt de functionaris de uitoefening van een namens het bestuursorgaan verleend (onder)mandaat, machtiging of volmacht tot uitdrukking door ondertekening met: “Namens Burgemeester en Wethouders (dan wel namens de gemeente, de Burgemeester ofnamens de secretaris) van Landgraaf, aanduiding functie, vermelding titulatuur/naam functionaris”.
-
2. Het ondertekenen van een bij (onder)mandaat te nemen besluit dan wel andere bij volmacht of machtiging te ondertekenen stukken, gebeurt handmatig.
artikel 6 intrekking
-
1. Indien aan een functionaris (onder)mandaat, machtiging of volmacht is verstrekt, kan door het afdelingshoofd van die functionaris indien daartoe aanleiding bestaat, bij zwaarwegende redenen, te allen tijde het (onder)mandaat, machtiging of volmacht worden teruggenomen.
-
2. Indien een afdelingshoofd gebruik maakt van de in het eerste lid bedoelde bevoegdheid, meldt hij dit onverwijld en met redenen omkleed aan de algemeen directeur.
-
3. De intrekking van een bevoegdheid verkrijgt pas externe rechtskracht vanaf het moment van algemene bekendmaking.
artikel 7 vervanging
-
Bij afwezigheid van de functionaris die bevoegd is stukken te ondertekenen terwijl spoedige afdoening van het stuk is aangewezen, vindt ondertekening van het stuk plaats door diens daartoe aangewezen plaatsvervanger dan wel door de leidinggevende van de betreffende functionaris. Indien ondertekening plaatsvindt door de plaatsvervanger wordt aan de ondertekening als bedoeld in artikel 5, eerste lid, voorafgaand aan aanduiding titulatuur/naam toegevoegd: "b.a" (bij afwezigheid).
artikel 8 beperking bevoegdheden
-
1. Van de bevoegdheden in dit besluit kan slechts gebruik worden gemaakt met in achtneming van het door de raad vastgestelde Financiële beheersverordening 2013 gemeente Landgraaf en het door het college vastgestelde Treasurystatuut gemeente Landgraaf 2009
-
2. Bij strijdigheid van dit besluit met de in het Treasurystatuut gemeente Landgraaf 2009 opgenomen taken en bevoegdheden, prevaleert het Treasurystatuut gemeente Landgraaf 2009.
artikel 9 inwerkingtreding
-
1. Dit besluit wordt algemeen bekend gemaakt.
-
2. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014, onder gelijktijdige intrekking van het Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009 en hieraan verbonden mandaten.
-
3. Dit besluit kan worden aangehaald als 'Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2014'.
Ondertekening
Landgraaf, 10 december 2014
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
de Secretaris, de Burgemeester,
de Burgemeester voornoemd,
Bijlage bij het Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2014
ALGEMEEN DIRECTEUR / MANAGEMENT
Omschrijving bevoegdheid
|
functionaris |
aard |
Openstellen vacature
|
algemeen directeur |
machtiging |
* Aanstellen en aangaan arbeidsovereenkomst ex artikelen 2:1 tot en met 2:5 ARL; * beslissen op een verzoek om aanpassing van de arbeidsduur ex artikel 2:7 jo. artikel 2, van de Wet aanpassing arbeidsduur en artikel 2:7a ARL;
|
algemeen directeur
|
mandaat |
* toekennen van een extra periodiek dan wel onthouden van periodieke verhoging ex artikel 3:1:1:7, lid 3, artikel 3:1:1:8 resp 3:1:1:9 ARL; * inpassen in een hogere salarisschaal ex artikel 3:1:1:10 ARL |
algemeen directeur
|
mandaat |
Ontslaan voor zover op eigen verzoek ex artikel 8:1 ARL van medewerkers, met uitzondering van ontslag van afdelingshoofden
|
algemeen directeur
|
mandaat |
Beslissen over arbeidsmarkttoeslag ex art. 3:1:1:17 en persoonlijke toelage ex art. 3:7:8 ARL
|
algemeen directeur |
mandaat |
Aanwijzen van maximaal 6 werkdagen als dienstvrije dagen, in overeenstemming met de OR, ex art. 4:2:0:13, eerste lid, ARL
|
algemeen directeur |
mandaat |
Buiten dienst stellen van een ambtenaar ex art. 7:2:6, eerste lid, ARL
|
algemeen directeur |
mandaat |
Beslissen dat toestemming is vereist voor terugkeer in betrekking en het al dan niet verlenen van die toestemming ex art. 7:17, eerste lid, ARL
|
algemeen directeur |
mandaat |
Aan een ambtenaar niet tot zijn betrekking behorende werkzaamheden opdragen dan wel een andere betrekking aanbieden als bedoeld in artikel 15:1:10, tweede lid, ARL, en het beslissen op een kennisgeving als bedoeld in artikel 15:1:10, derde lid, ARL
|
algemeen directeur |
mandaat |
Het aanwijzen van een ambtenaar als bedoeld in artikel 15:1:11, eerste lid, ARL
|
algemeen directeur
|
mandaat |
Vaststellen functiebeschrijving en bijbehorende persoonlijke aanvulling ex art 31:1:1:2 e.v ARL, met uitzondering van functiebeschrijving en persoonlijke aanvulling van afdelingshoofden
|
algemeen directeur |
mandaat |
Aanwijzing ingeval van infectieziekte ex art. 15:1:20, tweede lid, ARL
|
algemeen directeur |
mandaat |
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 100.000,- (excl. BTW) per overeenkomst
|
algemeen directeur
|
mandaat/ volmacht |
Uitvoeren van artikel 9, lid 4 Besluit Informatiebeheer 2006
|
algemeen directeur |
machtiging |
Inrichten van ambtelijke organisatie ten aanzien van bedrijfshulpverlening
|
algemeen directeur |
mandaat/ machtiging |
Voeren van overleg met de Ondernemingsraad
|
algemeen directeur |
mandaat/ machtiging |
Besluiten conform een voorgenomen besluit van het college indien de Ondernemingsraad hierover positief heeft geadviseerd of hiermee heeft ingestemd, met uitzondering van het vaststellen dan wel wijzigen van een organisatiebesluit als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet, een instructie secretaris als bedoeld in artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet, en een besluit inzake de verdeling van bevoegdheden in de organisatie als bedoeld in afdeling 10.1.1, van de Algemene wet bestuursrecht
|
algemeen directeur |
mandaat |
Besluiten tot technische, puur redactionele wijzigingen van een organisatiebesluit als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet, een instructie secretaris als bedoeld in artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet, en een besluit inzake de verdeling van bevoegdheden in de organisatie als bedoeld in afdeling 10.1.1, van de Algemene wet bestuursrecht |
algemeen directeur |
mandaat |
Bevoegdheden ex ARL voor afdelingshoofden en bureauhoofden beperkt tot (medewerkers werkzaam binnen) de eigen afdeling respectievelijk het eigen onderdeel binnen de afdeling |
|
|
* Aanstellen en aangaan arbeidsovereenkomst ex artikelen 2:1 tot en met 2:5 ARL; * beslissen op een verzoek om aanpassing van de arbeidsduur ex artikel 2:7 jo. artikel 2, van de Wet aanpassing arbeidsduur en artikel 2:7a ARL;
|
afdelingshoofd |
mandaat |
* toekennen van een extra periodiek dan wel onthouden van periodieke verhoging ex artikel 3:1:1:7, lid 3, artikel 3:1:1:8 resp 3:1:1:9 ARL; * inpassen in een hogere salarisschaal ex artikel 3:1:1:10 ARL |
afdelingshoofd |
mandaat |
Ontslaan voor zover op eigen verzoek ex artikel 8:1 ARL van medewerkers
|
afdelingshoofd |
mandaat |
Beslissen over: * toelage onregelmatige dienst ex artt. 3:1:1:15 en 3:1:1:16 ARL; * waarnemingstoelage ex art. 3:1:2 ARL, * verschuivingsvergoeding ex artt. 3:4 en 3:4:1 ARL, * telefoonvergoeding i.v.m. wachtdienst ex art. 32:1:1:2 ARL * toelage onregelmatige dienst ex art. 3:1:1:15 e.v. ARL * toekenning bijzondere beloning ex art. 15:1:28 ARL
|
afdelingshoofd |
mandaat |
Beslissen over overwerkvergoeding ex art. 3:2:1, tweede lid ARL; |
afdelingshoofd
|
mandaat |
Aanwijzen van ambtenaren voor verrichten wachtdienst op grond van art. 3:3:1:1, eerste lid, ARL |
afdelingshoofd
|
mandaat |
Beslissen over ambtsjubileumgratificatie ex art. 3:5:1 ARL |
afdelingshoofd
|
mandaat
|
Vaststellen vaste werktijden voor ambtenaren die werkzaam zijn in door de burgemeester en wethouders aan te wijzen functies of dienstonderdelen als bedoeld in artikel 4:4 ARL
|
afdelingshoofd |
mandaat |
Beslissen over uitwisseling van arbeidsvoorwaarden op grond van het bepaalde in hoofdstuk 4a ARL
|
afdelingshoofd
|
mandaat |
Verlenen van vakantie ex artikel 6:1:1 ARL |
° afdelingshoofd ° bureauhoofd informatiemamagement ° bureauhoofd KCC |
mandaat
|
Beslissen over buitengewoon verlof ex artikelen 6:4:1, 6:4:2 en 6:4:5 ARL, ex artikelen 5:4 en 5:11 van de Wet arbeid en zorg en ex artikel 125c van de Ambtenarenwet
|
° afdelingshoofd ° bureauhoofd informatiemamagement ° bureauhoofd KCC |
mandaat |
Beslissen omtrent verzoek tot ouderschapsverlof ex artikel 6:2, vijfde lid, van de Wet arbeid en zorg (Wazo)
|
° afdelingshoofd ° bureauhoofd informatiemamagement ° bureauhoofd KCC
|
mandaat |
Wijzigen van de spreiding van de uren over de week mbt opnemen van ouderschapsverlof ex artikel 6:5, derde lid, van de Wazo
|
° afdelingshoofd ° bureauhoofd informatiemamagement ° bureauhoofd KCC
|
mandaat |
Afwijzen van het verzoek het ouderschapsverlof niet op te nemen of niet voort te zetten op grond van onvoorziene omstandigheden ex artikel 6:6, eerste lid, van de Wazo
|
afdelingshoofd |
mandaat |
Verlenen van onbetaald verlof ex artikel 6:9 ARL |
afdelingshoofd
|
mandaat |
Opdracht geven aan de ARBO-dienst tot het onderwerpen van een ambtenaar aan een geneeskundig onderzoek ex art. 7:2:5, eerste lid, ARL
|
° afdelingshoofd ° bureauhoofd informatiemamagement ° bureauhoofd KCC
|
mandaat |
Indienen van verzoek bij UWV om ambtenaar in aanmerking te laten komen voor maatregelen of voorzieningen ex art. 7:2:7, eerste lid, ARL
|
afdelingshoofd |
mandaat |
Vergoeden kosten van geneeskundige verzorging bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst ex art. 7:7, eerste lid, ARL
|
afdelingshoofd |
mandaat |
Staken van doorbetaling bezoldiging ex art. 7:13:2, eerste lid, ARL |
afdelingshoofd
|
mandaat |
Opdragen van passende arbeid ex art. 7:16, eerste en tweede lid, ARL |
afdelingshoofd
|
mandaat |
Beslissen over toekenning wachtgeld of ontslaguitkering op grond van de artikelen 10.d:1 e.v. ARL met betrekking tot personen die overeenkomstig mandaat zijn ontslagen
|
afdelingshoofd |
mandaat |
Stellen van nadere regels inzake nevenwerkzaamheden als bedoeld in artikel 15:1e, derde lid, ARL
|
afdelingshoofd |
mandaat
|
Ontzegging van de toegang aan een ambtenaar op grond van artikel 15:1:19 ARL |
afdelingshoofd
|
mandaat |
Verlenen van toestemming voor gebruik motorvoertuig ex artikel 15:1:24 ARL
|
afdelingshoofd
|
mandaat |
Beslissen omtrent volgen opleiding door ambtenaar ex artikel 15:1:26 ARL
|
afdelingshoofd
|
mandaat |
Het maken van afspraken en de vaststelling van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan ex artikel 17:1:1:1, eerste lid, ARL
|
° afdelingshoofd ° bureauhoofd informatiemamagement ° bureauhoofd KCC
|
mandaat |
Beslissen over opleidings- en studiekosten ex art. 17:1:1:7 ARL, binnen geldende budget
|
afdelingshoofd
|
mandaat |
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 50.000,- (excl. BTW) per overeenkomst, met uitzondering van de inkoop van software en/of licenties en het inhuren van software(leverancier)
|
afdelingshoofd |
mandaat/ volmacht |
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 10.000,- (excl. BTW) per overeenkomst, met uitzondering van de inkoop van software en/of licenties en het inhuren van software(leverancier) |
bureauhoofd KCC |
mandaat/volmacht |
Bevoegdheden ARL specifiek voor afdelingshoofd FB |
|
|
Beslissen omtrent vergoedingen voor communicatiemiddelen op grond van artikel 32:1:1:1 e.v. ARL
|
afdelingshoofd Facilitair bedrijf
|
volmacht |
Vergoeden van meerkosten voor beeldschermgedeelte in bril ex artikel 35:1:1:4, tweede lid, ARL |
afdelingshoofd facilitair bedrijf
|
volmacht |
Afdeling maatschappelijke ontwikkeling (MO)
Omschrijving bevoegdheid |
functionaris |
aard |
Beslissen op grond van de Verordening Adviesraden 2013
|
afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling
|
mandaat |
Besluiten en uitvoeren op grond van de artikelen 15 tot en met 26 van de ROA en op grond van de overgangsbepalingen van de Vreemdelingenwet 2000 ten aanzien van (ex-) VVTV’ers
|
afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling
|
mandaat/ volmacht/ machtiging |
Geven van prognose van inburgeraars aan het Rijk op grond van de Wet inburgering
|
beleidsmede- werker maatschappelijke ontwikkeling |
machtiging |
Beslissen op grond van de Subsidieverordening welzijn professionele organisaties 2012 |
afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling
|
mandaat |
Beslissen op grond van de Subsidieverordening vrijwilligersorganisaties Landgraaf 2013
|
afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling
|
mandaat |
Beslissen op grond van de Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2013
|
afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling
|
mandaat |
Beslissen op subsidieaanvraag indien en voor zover er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht voor zover in de begroting opgenomen
|
afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling |
mandaat |
Verdaging beslistermijn ex artikel 4:14, derde lid Awb
|
afdelingshoofd maatschappelijke ontwikkeling
|
machtiging |
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 2.000,- (excl. BTW) per overeenkomst, met uitzondering van de inkoop van software en/of licenties en het inhuren van software(leverancier)
|
bouwkundig medewerker |
mandaat/ volmacht |
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken (ROG)
Omschrijving bevoegdheid |
functionaris |
Aard
|
||
Voeren van vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 en 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening |
senior beleidsmedewerker stedenbouw senior beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen beleidsmedewerker ruimtelijke ordening beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen
|
machtiging |
||
Plaatsen van de kennisgeving omtrent de tervisielegging van een ontwerp van een bestemmingsplan in de Staatscourant op grond van artikel 3.8, eerste lid, onder a, en 3.11, eerste lid, van het Besluit ruimtelijke ordening
|
senior beleidsmedewerker stedenbouw senior beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen beleidsmedewerker ruimtelijke ordening beleidsmedewerker ruimtelijke ordening &wonen
|
machtiging |
||
Plaatsen van de kennisgeving omtrent de voorbereiding van een structuurvisie of bestemmingsplan zoals bedoeld in art. 1.3.1. Besluit ruimtelijke ordening |
senior beleidsmedewerker stedenbouw senior beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen beleidsmedewerker ruimtelijke ordening beleidsmedewerker ruimtelijke ordening &wonen |
machtiging |
||
Verzorgen van publicaties als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening en de Inspraakverordening Landgraaf (ten aanzien van ruimtelijke plannen)
|
senior beleidsmedewerker stedenbouw senior beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen beleidsmedewerker ruimtelijke ordening beleidsmedewerker ruimtelijke ordening &wonen
|
machtiging |
||
Beslissen op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en beslissen op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994
|
° senior beleidsmedewerker verkeer en vervoer
|
mandaat |
||
Uitvoering programma van maatregelen als bedoeld in artikelen 89 en 90, van de Wet geluidhinder
|
afdelingshoofd ROG
|
machtiging |
||
Uitbrengen advies aan Rijksdienst voor de Monumentenzorg inzake aanvraag subsidie ingevolge Besluit regeling Restauratie monumenten (BRRM) en besluit regeling instandhouding monumenten (BRIM)
|
afdelingshoofd ROG |
machtiging |
||
Het indienen van subsidieverzoeken bij andere overheden en instanties |
senior beleidsmedewerker stedenbouw senior beleidsmedewerker ruimtelijke ordening & wonen beleidsmedewerker ruimtelijke ordening beleidsmedewerker ruimtelijke ordening &wonen
|
|
||
Verlenen van koopopties op van gemeentewege uit te geven bouwterreinen
|
senior beleidsmedewerker grondzaken en economie
|
volmacht |
||
Beslissen inzake verhuur, verpachting, bezwaren, verpanden of anderszins beschikbaar stellen van gemeente-eigendommen, dan wel beëindiging hiervan, waaronder begrepen jacht- en visrechten, tot een jaarlijkse (huur)vergoeding dan wel geldelijk belang, van ten hoogste € 10.000,- dan wel voor een hoger bedrag indien en voor zover voorzien in een door het bestuursorgaan vastgestelde exploitatiebegroting of bijzonder financieel kader.
|
senior Beleidsmedewerker grondzaken en economie |
volmacht/ machtiging |
||
Voeren van correspondentie inzake door College van GS Limburg verleende ontgrondingsvergunning |
senior Beleidsmedewerker grondzaken en economie
|
machtiging |
||
Sommeren tot het ontruimen van gronden of panden
|
senior Beleidsmedewerker grondzaken en economie
|
Volmacht/machtiging |
||
Directievoering op gegunde en in uitvoering zijnde werken
|
werkvoorbereider projectadviseur wegen c.a. projectadviseur waterhuishouding c.a.1 en c.a.2
|
machtiging |
||
Beslissen omtrent meerwerk terzake van in uitvoering genomen kapitaalswerken, binnen geldende begrotingsbudgetten en voor zover het meerwerk niet groter is dan 10% van de aanneemsom met een maximum van € 10.000,- (excl. BTW)
|
afdelingshoofd ROG
|
volmacht |
||
Beslissen omtrent meerwerk terzake van in uitvoering genomen kapitaalswerken, binnen geldende begrotingsbudgetten en voor zover het meerwerk niet groter is dan 10% van de aanneemsom met een maximum van € 3.000,- (excl. BTW)
|
werkvoorbereider projectadviseur wegen c.a projectadviseur waterhuishouding c.a 1 projectadviseur waterhuishouding c.a.2
|
mandaat |
||
Verstrekken jaargegevens aan Waterschap en Zuiveringschap inzake uitgevoerde rioolaansluitingen
|
projectadviseur waterhuishouding c.a 1
|
machtiging |
||
Toekennen van nummers aan verblijfsobjecten op grond van artikel 3, tweede lid, van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Landgraaf 2011
|
medewerker CAD-tekenaar |
mandaat |
||
Verlenen toestemming aan Nederlandse Spoorwegen tot afsluiting overwegen in verband met werkzaamheden |
afdelingshoofd ROG
|
machtiging |
||
Doen van aanvragen tot subsidie bij Staatsbosbeheer
|
afdelingshoofd ROG
|
machtiging |
||
Afdeling beheer openbare ruimte
Omschrijving bevoegdheid
|
functionaris |
aard |
|
Beslissen omtrent meerwerk terzake van in uitvoering genomen kapitaalswerken, binnen geldende begrotingsbudgetten en voor zover het meerwerk niet groter is dan 10% van de aanneemsom met een maximum van € 10.000,- (excl. BTW)
|
afdelingshoofd beheer openbare ruimte |
mandaat/volmacht |
|
Beslissen omtrent meerwerk terzake van in uitvoering genomen kapitaalswerken, binnen geldende begrotingsbudgetten en voor zover het meerwerk niet groter is dan 10% van de aanneemsom met een maximum van € 3.000,- (excl. BTW) |
° senior beheerder waterhuishouding ° senior beheerder civieltechniek ° opzichter ° vakspecialist/ opzichter groen en civiel |
mandaat/volmacht |
|
Verlenen van ontheffing van het kapverbod als bedoeld in artikel 1.3 van de Bomenverordening Landgraaf 2004 |
vakspecialist/ opzichter groen en civiel |
mandaat |
|
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 3.000,- (excl. BTW) per overeenkomst, met uitzondering van de inkoop van software en/of licenties en het inhuren van software(leverancier) |
° senior beheerder waterhuishouding ° senior beheerder civieltechniek |
mandaat/volmacht |
|
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 2.000,- (excl. BTW) per overeenkomst, met uitzondering van de inkoop van software en/of licenties en het inhuren van software(leverancier)
|
vakspecialist/ opzichter groen en civiel opzichter
|
mandaat/ volmacht |
|
Doen van aangifte ingevolge de Wet Motorrijtuigenbelasting
|
afdelingshoofd beheer openbare ruimte
|
machtiging |
|
Op naam van de gemeente Landgraaf zetten van voertuigen en aanhangwagens met een kenteken
|
afdelingshoofd beheer openbare ruimte |
machtiging |
|
Afdeling toezicht en handhaving
Omschrijving bevoegdheid
|
functionaris |
aard |
Het opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een gebruiksmelding op grond van artikel 1:18 van het Bouwbesluit
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Sluiten van een gebouw, open erf of terrein ex art 17 Woningwet |
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Het stellen van voorschriften en beperkingen in verband met gelijkwaardigheid aan de betrokken voorschriften van het Bouwbesluit
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Het waarschuwen als voorbereiding van handhavingsbesluiten en het mededelen dat de overtreding is beëindigd
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
machtiging |
Besluiten tot het voeren van een handhavingsprocedure vanwege overtreding van wettelijke voorschriften, met uitzondering van het besluit tot oplegging van een last onder bestuuursdwang, tenzij dit een bouwstop inhoudt, of een last onder dwangsom en belanghebbenden op grond van artikel 4:8 van de Awb in de gelegenheid stellen hun zienswijzen in te dienen.
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
machtiging |
Nemen van handhavingsbesluiten in geval van overtreding van art. 2.4.2, eerste en tweede lid en artikel 2.1.5.1 van de APV
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
mandaat |
Mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan op grond van alle wetten en verordeningen waarvoor het college dan wel de burgemeester is aangewezen als bevoegd gezag voor toezicht en handhaving op grond van afdeling 5.3.1.van de Awb jo. artikel 125 van de Gemeentewet (bouwstop)
|
technisch medewerker integrale handhaving, bouwen |
mandaat |
Het voeren van een handhavingsprocedure en het opleggen van een last onder bestuursdwang in geval van overtreding van artikel 25 van de Afvalstoffenverordening gemeente Landgraaf 2005 en/of artikel 10.2 van de Wet milieubeheer (zwerfafval)
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Het voeren van een handhavingsprocedure en het opleggen van een last onder bestuursdwang in geval van overtreding van de artikelen 7.4.1, tweede lid en 7.3.2, aanhef en onder c, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008 en artikel 4.3.1, eerste lid, aanhef en onder d, van de APV (woonoverlast)
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Beslissing op een aanvraag voor het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau en de aanvraag van de houder van een gastouderbureau namens degene die door zijn tussenkomst gastouderopvang aanbiedt ex artikel 1.46 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Doorvoeren van wijzigingen in het register kinderopvang en doen van mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau ex artikel 1.47, eerste resp. tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
administratief juridisch medewerker integrale handhaving |
machtiging |
Het geven van een aanwijzing op grond van artikel 1.65, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
mandaat |
Het verlengen van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 Awb |
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Het afwijzen van een verzoek tot handhaving indien geen sprake (meer) is van gedragingen in strijd met het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift als bedoeld in artikel 5:1, van de Awb, of indien geen sprake is van een aanvraag in de zin van artikel 1:3, derde lid, van de Awb
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
mandaat |
Aanwijzen onbezoldigd ambtenaar als bedoeld in de artikelen 5.11 van de Awb jo. 5.10, derde lid, van de Wabo |
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Besluiten tot spoedeisende bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:31 van de Awb |
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Besluiten tot het overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig op grond van artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wegenverkeerswet 1994
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
mandaat |
Aanwijzen van toezichthouders op grond van diverse wetten
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
mandaat |
Opleggen maatwerkvoorschriften bij inrichtingen die vallen onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit milieubeheer
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
mandaat |
Uitbrengen advies aan Gedeputeerde staten inzake door Gedeputeerde Staten te wijzigen of in te trekken vergunning of te nemen beslissing tot sluiting vergunningplichtige inrichting ingevolge Wet milieubeheer
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
machtiging
|
Afhandelen milieuklachten en bedrijfscontroles, met uitzondering van handhaving
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
machtiging |
Wabo |
|
|
Doen van mededeling dat geen omgevingsvergunning als bedoeld in de artikel 2.1 en/of 2.2. van de Wabo vereist is
|
technisch medewerker integrale handhaving, bouwen
|
mandaat/ machtiging |
Beslissen tot ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning op grond van artikel 2.31, tweede lid, onder b, van de Wabo
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving
|
mandaat |
Besluiten tot spoedeisende bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:31 van de Awb |
Besluiten tot spoedeisende bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:31 van de Awb |
Beslissing op een aanvraag voor het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau en de aanvraag van de houder van een gastouderbureau namens degene die door zijn tussenkomst gastouderopvang aanbiedt ex artikel 1.46 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
|
Beslissing op een aanvraag voor het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau en de aanvraag van de houder van een gastouderbureau namens degene die door zijn tussenkomst gastouderopvang aanbiedt ex artikel 1.46 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
|
Het voeren van een handhavingsprocedure en het opleggen van een last onder bestuursdwang in geval van overtreding van de artikelen 7.4.1, tweede lid en 7.3.2, aanhef en onder c, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008 en artikel 4.3.1, eerste lid, aanhef en onder d, van de APV (woonoverlast)
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Het voeren van een handhavingsprocedure en het opleggen van een last onder bestuursdwang in geval van overtreding van de artikelen 7.4.1, tweede lid en 7.3.2, aanhef en onder c, van de Bouwverordening gemeente Landgraaf 2008 en artikel 4.3.1, eerste lid, aanhef en onder d, van de APV (woonoverlast)
|
afdelingshoofd toezicht en handhaving |
mandaat |
Afdeling KCC
|
Omschrijving bevoegdheid
|
functionaris |
aard |
||
|
|
||||
Namens de burgemeester legaliseren of voor echt verklaren van handtekeningen |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
machtiging |
|||
Namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van een eigen verklaring onder ede of belofte als bedoeld in artikel 36, tweede lid, Wet GBA. |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
machtiging |
|||
Namens de burgemeester onttrekken van een Nederlands reisdocument aan het verkeer, ingevolge artikel 67 van de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland (PUN).
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
machtiging |
|||
Namens de burgemeester beslissen omtrent aanvragen van reisdocumenten ingevolge de Paspoortwet.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester adviseren inzake naturalisatieaanvragen ingevolge de Rijkswet op het Nederlanderschap |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1
|
machtiging |
|||
Namens de burgemeester beslissen op een verzoek tot afstand van de Nederlandse nationaliteit, ingevolge de Rijkswet op het Nederlanderschap |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester beslissen op aanvragen tot verkrijging van de Nederlandse nationaliteit d.m.v. optie, ingevolge de Rijkswet op het Nederlanderschap.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester adviseren inzake verzoeken tot geslachtsnaamwijziging ingevolge Burgerlijk Wetboek, Boek 1.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1
|
machtiging |
|||
Het eenmalig benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
|
afdelingshoofd KCC bureauhoofd KCC
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester aanvragen van inlichtingen op grond van artikel 18 van de Wet politiegegevens jo. artikel 4:3 van het Besluit politiegegevens en de artikelen 9 en 13 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens jo. artikel 16 van het Besluit justitiële gegevens, ten behoeve van een ingediend verzoek tot naturalisatie c.q. optie
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
machtiging |
|||
Namens de burgemeester uitvoeren van de volgende handelingen in het kader van de procedure verklaring omtrent het gedrag: 1. in behandeling nemen en doorzenden van de aanvraag naar het Ministerie van Justitie ingevolge art. 30 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens; 2. het heffen van leges, ingevolge art. 39 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat/ machtiging |
|||
Namens de burgemeester nemen van beslissingen ter zake van afgifte en omwisseling van rijbewijzen ingevolge de Wegenverkeerswet 1994 en het Wegenverkeersreglement.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester beslissen ter zake het verlies van geldigheid van rijbewijzen ingevolge artikel 124 van de Wegenverkeerswet 1994.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester afgeven van een verlof tot ontleding t.b.v. de wetenschap of het wetenschappelijk onderwijs, ingevolge artikel 68 van de Wet op de Lijkbezorging.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester afgeven internationale lijkenpas ingevolge artikel 11 van het Besluit op de lijkbezorging.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester verlenen van verlof tot begraven buiten reguliere periode ingevolge artikel 17 van de Wet op de Lijkbezorging (uitstel van lijkbezorging)
|
coördinator 1e lijn KCC
|
machtiging |
|||
Verhaal nalatenschap van voor rekening gemeente bezorgde lijken op grond van de Wet op de Lijkbezorging
|
coördinator 1e lijn KCC medewerker servicedesk en burgerzaken module 1
|
volmacht |
|||
Namens de burgemeester verlenen van verlof tot opgraving en herbegraving resp. tot ontleding ingevolge artikel 29 van de Wet op de Lijkbezorging |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens het college van burgemeester en wethouders uitgeven van een graf, het bepalen van de volgorde van uitgifte en het verlenen van een vergunning over de grafbedekking ingevolge de Beheersverordening Algemene Begraafplaatsen Landgraaf. |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens het college van burgemeester en wethouders een beslissing nemen conform artikel 83 van de Wet GBA. |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens het college van burgemeester en wethouders beslissen op verzoeken van burgers, afnemers en derden ingevolge artikel 88, 98, 99, 100 en 109, van de Wet GBA inzake: * afgifte van verklaringen en afschriften uit de GBA; * informatieverstrekking uit de GBA; * maken van selecties uit de GBA; aan burgers, afnemers en derden.
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester afgeven van een kiezerspas, uitgeven van een volmachtbewijs of omzetten van een stempas in een kiezerspas. |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens de burgemeester weigeren van een kiezerspas, een volmachtbewijs of het omzetten van een stempas in een kiezerspas. |
coördinator 1e lijn KCC
|
mandaat |
|||
Namens de voorzitter van het hoofdstembureau in ontvangst nemen van in te dienen kandidatenlijsten, ingevolge H1 van de Kieswet. |
coördinator 1e lijn KCC
|
machtiging |
|||
Namens de burgemeester uitvoeren van de handelingen ingevolge art. H4, lid 3 en 4 van de Kieswet (afleggen van ondersteuningsverklaringen). |
coördinator 1e lijn KCC
|
machtiging |
|||
Namens de burgemeester afgeven van een bewijs van Nederlanderschap |
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2
|
mandaat |
|||
Namens het college afgeven van een attestatie de vita
|
coördinator 1e lijn KCC klantadviseur module 1 en 2 |
mandaat |
|||
Sociaal Domein |
|||||
Beslissen tot toepassing van de hardheidsclausule op grond van artikel 17 van de Verordening jeugdhulp gemeente Landgraaf 2015 en artikel 24 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Landgraaf 2015 |
afdelingshoofd KCC
|
mandaat |
|||
Beslissen en uitvoeren op grond van de Verordening jeugdhulp gemeente Landgraaf 2015, de Nadere regels jeugdhulp gemeente Landgraaf 2015, de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Landgraaf 2015 en de Nadere regels maatschappelijke ontwikkeling gemeente Landgraaf 2015, met uitzondering van het toepassen van de hardheidsclausule |
casemanager sociaal domein kwaliteitsmedewer-ker sociaal domein senior medewerker sociaal domein dossierbeheerder sociaal domein
|
mandaat/machtiging |
|||
Doen van een verzoek tot onderzoek (VTO) op grond van artikel 2.4 van de Jeugdwet |
casemanager sociaal domein kwaliteitsmedewer-ker sociaal domein senior medewerker sociaal domein dossierbeheerder sociaal domein
|
machtiging |
|||
Ontvangen van notificaties jeugdbescherming en jeugdreclassering en verzenden van berichten via de Collectieve opdrachtrouteervoorziening (CORV) |
casemanager sociaal domein kwaliteitsmedewer-ker sociaal domein senior medewerker sociaal domein dossierbeheerder sociaal domein |
machtiging |
|||
Beslissen omtrent aanvraag gehandicaptenparkeerkaart op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw) |
klantadviseur module 3 senior medewerker sociaal domein |
mandaat |
|||
Beslissen op grond van en uitvoeren van de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Landgraaf 2014 |
casemanager sociaal domein senior medewerker sociaal domein |
mandaat/ machtiging |
|||
Berichtgeving aan gecontracteerden inzake aanmelding, uitbetaling, levering of beëindiging naar aanleiding van een besluit betreffende een voorziening |
dossierbeheerder sociaal domein |
machtiging |
|||
Besluiten en uitvoeren op grond van de Wet inburgering en de Verordening Wet inburgering gemeente Landgraaf 2009 |
afdelingshoofd KCC |
mandaat/ machtiging |
|||
Verlengen beslistermijn op grond van artikel 4:14 van de Awb |
casemanager sociaal domein kwaliteitsmedewer-ker sociaal domein senior medewerker sociaal domein dossierbeheerder sociaal domein |
machtiging |
|||
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
|
|
|||
Doen van mededeling dat geen omgevingsvergunning vereist is
|
casemanager fysiek domein toetser |
mandaat/ machtiging |
|||
Beslissen op een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van de artikelen 2.1 en 2.2. jo. 2.4, van de Wabo, voor zover de beslissing voorbereid dient te worden met een reguliere voorbereidingsprocedure (§ 3.2 van de Wabo), dan wel artikel 3.10, lid 1, onder b, onder d en/of onder g, van de Wabo van toepassing is
|
casemanager fysiek domein
|
mandaat |
|||
Beslissen op een aanvraag voor een omgevingsvergunning indien artikel 3.10, lid 1, onder a, c en e, van de Wabo van toepassing is voor zover het college heeft besloten een uniforme voorbereidingsprocedure op te starten en geen zienswijzen zijn ingediend |
casemanager fysiek domein |
mandaat |
|||
Beslissen op grond van artikel 2.6 Wabo (revisievergunning) |
afdelingshoofd KCC |
mandaat |
|||
Opvragen van voor de besluitvorming noodzakelijke adviezen als bedoeld in artikel 2.26 van de Wabo. |
casemanager fysiek domein
|
machtiging |
|||
Opvragen van noodzakelijke verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in 2.27 van de Wabo. |
casemanager fysiek domein
|
machtiging |
|||
Wijzigen van de voorschriften van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.31 van de Wabo |
afdelingshoofd KCC |
mandaat |
|||
Intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.33 dan wel op grond van artikel 2.5, lid 5, van de Wabo
|
casemanager fysiek domein
|
mandaat |
|||
Verlengen van de beslissing op een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van artikel 3.9, tweede lid, van de Wabo (reguliere procedure), onderscheidenlijk artikel 3.18, tweede lid, van de Awb (uitgebreide voorbereidingsprocedure)
|
casemanager fysiek domein |
machtiging/ mandaat |
|||
Beslissen op een verzoek tot verlenging van de instandhoudingstermijn op grond van artikel 5.16 van het Besluit omgevingsrecht |
casemanager fysiek domein |
mandaat |
|||
Beslissen dat beschikking terstond na bekendmaking in werking treedt als bedoeld in en op grond van artikel 6.2, tweede lid, van de Wabo |
casemanager fysiek domein
|
mandaat |
|||
Beslissen tot afwijking van geldende termijnen in het kader van een sloopmelding op grond van artikel 1.26, vijfde lid, van het Bouwbesluit 2012 |
casemanager fysiek domein |
mandaat |
|||
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
|
|
|||
Doen van alle handelingen en nemen van alle besluiten in het kader van de voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure) met uitzondering van het (voorgenomen) besluit op de aanvraag
|
casemanager fysiek domein
|
machtiging/ mandaat |
|||
Voeren van correspondentie over onvolledige gebruiksmelding respectievelijk sloopmelding op grond van artikel 1.19 respectievelijk 1.26 van het Bouwbesluit 2012, en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan |
casemanager fysiek domein
|
machtiging/ mandaat |
|||
Voeren van correspondentie over onvolledige aanvraag voor een omgevingsvergunning en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan |
casemanager fysiek domein
|
machtiging/ mandaat |
|||
Doen van een kennisgeving van een nieuwe beslistermijn als bedoeld in artikel 4:14, van de Awb, aan aanvrager van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming op grond van de APV, Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Bescherming van uitheemse diersoorten, Luchtvaartwet en de Zondagswet (verdaging)
|
casemanager bijzondere wetten
|
mandaat/ machtiging |
|||
Voeren van correspondentie over onvolledige aanvraag voor een vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming grond van de APV, Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Bescherming van uitheemse diersoorten, Luchtvaartwet en de Zondagswet, en op grond van artikel 4:5, van de Awb, besluiten tot het niet in behandeling nemen daarvan
|
casemanager bijzondere wetten
|
machtiging/ mandaat |
|||
Woningwet, Wro e.a. |
|
|
|||
Besluiten dat artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012 van toepassing is (gelijkwaardigheidsbepaling)
|
casemanager fysiek domein
|
mandaat |
|||
Verlenen van een monumentenvergunning op aanvraag als bedoeld in artikel 11, van de Monumentenwet 1988
|
casemanager fysiek domein
|
mandaat |
|||
Ter inzage leggen aanvraag om monumentenvergunning, bekendmaken ter inzage legging en eventueel doorzenden zienswijzen naar minister op grond van artikel 14a, eerste lid, van de Monumentenwet
|
casemanager fysiek domein
|
machtiging |
|||
Zenden afschrift aanvraag om monumentenvergunning naar directeur van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en gedeputeerde staten op grond van artikel 17, van de Monumentenwet, en het doen van mededeling van de beschikking aan de minister en aan gedeputeerde staten
|
casemanager fysiek domein
|
machtiginig |
|||
Weigeren van een monumentenvergunning op aanvraag als bedoeld in artikel 11, van de Monumentenwet 1988
|
afdelingshoofd KCC |
mandaat |
|||
Uitbrengen advies aan Gedeputeerde staten inzake door Gedeputeerde Staten te verlenen vergunning ten behoeve van een omgevingsvergunning |
afdelingshoofd KCC |
machtiginig |
|||
Beslissen tot aanvulling melding op grond van het Activiteitenbesluit |
casemanager fysiek domein |
mandaat |
|||
Beslissen op aanvraag op grond van artikel 1.2, eerste lid, van de Bomenverordening Landgraaf 2004
|
casemanager bijzondere wetten |
mandaat |
|||
Beslissen op een aanvraag als bedoeld in artikel 15, van de Leegstandwet
|
casemanager bijzondere wetten |
mandaat |
|||
APV en bijzondere wetten
|
|
||||
Voeren van correspondentie inzake en beslissen op een aanvraag voor vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming op grond van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Landgraaf 2008 (APV), Drank-en Horecawet, Winkeltijdenwet, wet op de Kansspelen, Bescherming van uitheemse diersoorten, Luchtvaartwet en de Zondagswet
|
casemanager bijzondere wetten
|
machtiging/ mandaat |
|||
Aanvragen inlichtingen op grond van het Besluit justitiële gegevens
|
casemanager bijzondere wetten
|
machtiging |
|||
Opvragen gegevens in het kader van de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 16, eerste lid, onder 2, van de Wet politiegegevens |
casemanager bijzondere wetten
|
machtiging |
|||
Voeren van correspondentie en beslissen op aanvragen om ontheffing op grond van de Wegenverkeerswet, Voertuigreglement (voor zover niet gemandateerd aan Rijksdienst voor het Wegverkeer) en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens
|
casemanager bijzondere wetten
|
machtiging/ mandaat |
|||
Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen op grond van de Wegenverkeerswet ten behoeve van evenementen en wegwerkzaamheden |
casemanager bijzondere wetten
|
mandaat/ machtiging |
|||
Verlenen van gebruiksvergunning inrichting op grond van artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening 2010 |
casemanager bijzondere wetten
|
mandaat |
|||
Beslissen op een aanvraag om een standplaatsvergunning, op grond van de Marktverordening Landgraaf 2008
|
casemanager bijzondere wetten
|
mandaat |
|||
Beslissen tot afwijking van geldende termijnen in het kader van een sloopmelding op grond van artikel 1.26, vijfde lid, van het Bouwbesluit 2012 |
Beslissen tot afwijking van geldende termijnen in het kader van een sloopmelding op grond van artikel 1.26, vijfde lid, van het Bouwbesluit 2012 |
mandaat/ machtiging |
mandaat/ machtiging |
mandaat/ machtiging |
mandaat/ machtiging |
mandaat/ machtiging |
Afdeling Bestuurlijke en Concern zaken
Omschrijving bevoegdheid |
Aan functionaris |
Aard
|
||
Voeren van relevante correspondentie en nemen van besluiten in kader van behandeling bezwaar- en beroepschriften Awb, met uitzondering van besluiten op bezwaar |
° senior medewerker jurp °concernjurist °medewerker juridische zaken en rechtsbescherming ° juridisch assistent
|
mandaat/ machtiging |
||
Vertegenwoordiging van gemeente of bestuursorgaan en innemen van standpunten bij voeren van bestuurlijke resp. civielrechtelijke procedures, inclusief indiening vertoogschriften, verweerschriften, conclusies re- en dupliek en op procedure betrekking hebbende stukken
|
° senior medewerker jurp °concernjurist °medewerker juridische zaken en rechtsbescherming
|
mandaat/ volmacht/ machtiging |
||
Machtigen van ambtenaren en derden om gemeente of bestuursorgaan te vertegenwoordigen en standpunten in te nemen bij voeren van bestuurlijke resp. civielrechtelijke procedures, inclusief het indienen van vertoogschriften, verweerschriften, conclusies re- en dupliek en op procedure betrekking hebbende stukken
|
° afdelingshoofd BCZ |
mandaat/ volmacht/ machtiging |
||
Vertegenwoordiging van het college in zaken die aan mediation zijn onderworpen en in dat kader de nodige besluiten te nemen. |
° senior medewerker jurp °concernjurist °medewerker juridische zaken en rechtsbescherming
|
machtiging |
||
Instellen van bezwaar en beroep ex artikel 160, eerste lid sub f van de Gemeentewet |
° afdelingshoofd BCZ ° senior medewerker jurp
|
mandaat |
||
Stellen van een termijn voor het indienen van aanvullende gegevens ex artikel 4:5, eerste lid, van de Awb, in het kader van de uitvoering van een Bibob-toets |
afdelingshoofd BCZ senior mdw jurp |
|||
Besluiten een aanvraag niet te behandelen op grond van artikel 4:5, van de Awb |
° afdelingshoofd BCZ ° senior medewerker jurp |
machtiging |
||
Vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van een dwangsom naar aanleiding van een ingebrekestelling op grond van artikel 4:18 van de Awb
|
° afdelingshoofd BCZ ° senior medewerker jurp |
mandaat |
||
Aansprakelijk stellen van derden voor aan gemeente toegebrachte schade tot een maximum van € 50.000,- per geval |
° senior medewerker jurp °concernjurist
|
volmacht/ machtiging |
||
Aansprakelijk stellen van derden voor aan gemeente toegebrachte schade tot een maximum van € 5.000,- per geval
|
° medewerker verzekeringen ° concernjurist ° senior medewerker jurp |
volmacht/ machtiging |
||
Voeren van correspondentie en beslissen bij schadeclaims in civiele zaken, W.A. kwesties en schadeverzoeken wegens (on)rechtmatige besluiten (zuiver schadebesluit) tot een maximum van € 10.000,- per geval
|
° senior medewerker jurp °concernjurist ° medewerker juridische zaken en rechtsbescherming
|
volmacht |
||
Voeren van correspondentie en persoonlijk horen van klagers op grond van de Klachtenregeling Landgraaf 2004
|
° senior medewerker jurp °concernjurist |
machtiging |
||
Uitvoering verzekeringsovereenkomsten waaronder invoegen en afvoeren van objecten
|
° afdelingshoofd BCZ
|
volmacht |
||
Aanvragen inlichtingen op grond van het Besluit justitiële gegevens
|
° medewerker OOV module 1,2 en 3 °medewerker bijzondere wetten ° senior medewerker jurp ° concernjurist
|
machtiging |
||
Het namens het college en de burgemeester besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van taken op het gebied van crisisbeheersing en het namens de gemeente verrichten van die privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college of de burgemeester besloten is tot een waarde van maximaal € 2.000,- (excl. BTW) per overeenkomst
|
° senior medewerker strategie en communicatie °medewerker OOV module 1, 2 en 3
|
mandaat/ volmacht |
||
Opvragen gegevens in het kader van de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 16 van de Wet politiegegevens |
° senior medewerker jurp ° concernjurist ° medewerker OOV module 1, 2 en 3
|
machtiging |
||
Verstrekken van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
° medewerker bijzondere wetten ° senior medewerker jurp ° concernjurist
|
mandaat |
||
Verstrekken van subsidie aan Slachtofferhulp Nederland op grond van en conform de programmabegroting (artikel 4;23, derde lid, onder c, van de Awb)
|
° medewerker OOV module 1,2 en 3 |
mandaat |
||
Opdracht verlenen aan derden binnen het geldende representatiebudget met een maximum per opdracht van € 250,00
|
° bestuurs- en directie secretaresse
|
volmacht |
||
Indiening en intrekking van meldingen op grond van de artikelen 27 en 28 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens |
°juridisch medewerker publiekrecht
|
mandaat/ machtiging |
||
Nemen van een invorderingsbeschikking op grond van artikel 5:37 van de Awb en het aanmanen van de schuldenaar op grond van artikel 4:122 van de Awb
|
° afdelingshoofd BCZ |
mandaat/ machtiging |
||
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 500,- (excl. BTW) per overeenkomst, met uitzondering van de inkoop van software en/of licenties en het inhuren van software(leverancier)
|
° senior medewerker Strategie & Communicatie° wijkcoördinator |
mandaat/ volmacht |
||
Nemen van besluiten en voeren van correspondentie op grond van en terzake van de Verordening subsidiëring woonconsumenten Landgraaf 1996
|
° senior medewerker Strategie & Communicatie ° wijkcoördinator
|
mandaat/ machtiging
|
||
Verstrekken van opdracht aan derden tot plaatsen advertenties en bekendmakingen op verzoek van functionarissen van afdelingen
|
° senior medewerker Strategie & Communicatie ° communicatie medewerker module 1, 2 en 3
|
volmacht |
||
AFDELING Planning en control
Omschrijving bevoegdheid |
Aan Functionaris |
Aard
|
Indienen van het beeld van de uitvoering bij Onze Minister als bedoeld in artikel 77, tweede lid, van de WWB |
programmacontroller
|
machtiging |
Beslissen omtrent indiening bezwaarschriften betreffende omzetbelasting en belastingaangifte. |
afdelingshoofd P&C
|
mandaat/ machtiging |
Jaaropgave inkomstenbelasting 47/49 aan Belastingdienst (t.a.v personen waarbij geen loonbelasting is ingehouden)
|
senior medewerker financieel beheer |
machtiging |
Opgaven omzetbelasting, opgaven vennootschapsbelasting en verzoeken om teruggaaf dividendbelasting aan Belastingdienst |
senior medewerker financieel beheer
|
machtiging |
Opgave saldi onderhandse leningen ten behoeve van geldgevers
|
senior medewerker financieel beheer
|
machtiging |
Verstrekken werkgeversverklaring aan personeelsleden gemeente Landgraaf
|
senior medewerker bedrijfsvoeringsadministratie |
machtiging |
Verstrekken van informatie ex artikel 74 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten
|
senior medewerker financieel beheer |
machtiging |
Afdeling facilitair bedrijf
Omschrijving bevoegdheid |
Aan Functionaris |
Aard
|
Inkoop kantoorbenodigdheden, communicatiemiddelen, inventaris, facilitaire benodigdheden c.a tot een maximum per opdracht van € 3.000,- binnen daarvoor geldende budgetten.
|
° senior medewerker technisch beheer ° senior medewerker services ° senior medewerker Kwaliteitszorg
|
mandaat/ volmacht |
Inhuren schoonmaakbedrijf, onderhoudsbedrijf c.a ter zake van verhuizing, reparatie en onderhoud van secretariegebouwen, inventaris, apparatuur en communicatiemiddelen tot een maximum per opdracht van € 3.000,- binnen daarvoor geldende budgetten.
|
° senior medewerker technisch beheer ° senior medewerker services ° senior medewerker Kwaliteitszorg
|
mandaat/ volmacht |
Onderhandelen over onderhoudscontracten, servicecontracten, gebruikscontracten c.a.
|
° bureauhoofd Informatie- management
|
machtiging/volmacht |
Inhuren softwarebedrijf, onderhoudsbedrijf c.a. ter zake van apparatuur, ICT-(rand)apparatuur tot een maximum per opdracht van € 10.000,-, indien en voor zover voorzien in geldende begrotingsbudget
|
° bureauhoofd Informatie- management |
mandaat/ volmacht |
Verkoop of anderszins vervreemden van kantoorbenodigdheden en kantoorinventaris, ICT-(rand)apparatuur, communicatiemiddelen c.a binnen daarvoor geldende budgetten
|
° bureauhoofd Informatie- management ° senior medewerker services
|
mandaat/ volmacht |
Aanvragen van e-herkenningsmiddelen |
bureauhoofd Informatie- management |
machtiging |
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 50.000,- (excl. BTW) per overeenkomst
|
° afdelingshoofd facilitair bedrijf |
mandaat/ volmacht |
Het namens het college besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het namens de gemeente verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (ondertekenen) waartoe namens het college besloten is tot een waarde van maximaal € 10.000,- (excl. BTW) per overeenkomst
|
° bureauhoofd Informatie- management |
mandaat/ volmacht |
Verhuren dan wel in gebruik geven aan derden van ruimten binnen de secretariegebouwen
|
° senior medewerker services |
mandaat/ volmacht |
Inkoop sofware en/of licenties en inhuren van (software)leverancier tot een maximum per opdracht van € 3.000,-, binnen daarvoor geldende budgetten.
|
senior medewerker technisch beheer |
mandaat/ volmacht |
Inkopen van drank- en levensmiddelen ten behoeve van dagelijks verbruik in de kantine en incidentele recepties tot een maximum per opdracht van € 250,- binnen daarvoor geldende budgetten
|
° medewerker catering module 1 |
mandaat/ volmacht |
Het in ontvangst nemen van aan de gemeente toegezonden dan wel overhandigde (bijzondere) poststukken en deurwaardersexploten; het ondertekenen en afgeven van bewijzen van ontvangst
|
° senior medewerker kwaliteitszorg ° medewerker informatiebeheer module 2
|
machtiging |
Uitvoering van artikelen 5, 24, 28 Besluit Informatiebeheer Landgraaf 2006
|
° senior medewerker kwaliteitszorg ° medewerker historische archieven, °medewerker informatiebeheer, module 1 en 2
|
machtiging |
Uitvoering artikel 29 Besluit Informatiebeheer 2006 Landgraaf 2006 |
° senior medewerker kwaliteitszorg ° medewerker informatiebeheer module 1
|
machtiging |
Toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving in het beperkingenregister in het kader van de WKPB |
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging |
Uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers in de beperkingenregistratie |
medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging |
Inschrijven van documenten in het beperkingenregister en het opnemen van gegevens daarover in de beperkingenregistratie
|
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV |
machtiging |
Plaatsen van aantekeningen op het brondocument
|
medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging |
Verwerken van kadastrale mutaties in de administratie
|
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging |
Verstrekken van een bewijs van inschrijving in het beperkingenregister
|
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging |
Waarmerken en op verzoek verstrekken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd
|
medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV |
machtiging |
Op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het beperkingenregister en de beperkingenregistratie |
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging |
Verstrekken van verklaringen, dat uit het beperkingenregister blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn
|
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV |
machtiging |
Behandelen van herstelverzoeken en zonodig doorvoeren van correcties in het beperkingenregister en de beperkingenregistratie |
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging/ mandaat |
Verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening in het kader van de WKPB |
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging |
Geven van richtlijnen aan de vakafdeling over de wijze en het tijdstip van aanlevering van de publiekrechtelijke beperkingenbesluiten in het kader van de WKPB
|
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV |
machtiging |
Afgeven van vervallenverklaring van een publiekrechtelijke beperking |
° medewerker functioneel beheer en basisregistraties DIV
|
machtiging/ mandaat |
Nota-toelichting
Algemene toelichting
In verband met de invoering van een directiestructuur alsook een nieuwe organisatie-indeling heeft het college een nieuw Organisatiebesluit vastgesteld, het Besluit ambtelijke organisatie gemeente Landgraaf en instructie secretaris en algemeen directeur, 2014. In dit organisatiebesluit ligt het sturingsconcept van de nieuwe organisatie feitelijk besloten.
In verband daarmee is het aangewezen het geldende bevoegdhedenbesluit (het Bevoegdhedenbesluit gemeente Landgraaf 2009) geheel te herzien en een nieuw Bevoegdhedenbesluit 2014 vast te stellen. Als basis voor dit bevoegdhedenbesluit geldt naast het genoemde en reeds vastgestelde organisatiebesluit tevens de visie op integraal management.
De visie op integraal management en meer in het bijzonder de allocatie van bevoegdheden die daar uit voort vloeit is gebaseerd op enerzijds de wijze van integraal management zoals dat al besloten lag in het oude sectorenmodel alleen toen op het niveau van sectorhoofden en anderzijds op de conclusies en aanbevelingen die getrokken zijn uit de evaluatie van de concept nota leidinggeven is een vak.
Van belang is te realiseren dat in werkelijkheid bij het integraal management binnen de gemeente Landgraaf voor wat betreft de integraliteit van de bevoegdheden, sprake is van vrijheid in gebondenheid. Integraal managers dienen in hun besluitvorming het bredere organisatiebelang (concern) te laten prevaleren boven het soms suboptimale afdelingsbelang. Die gebondenheid komt in de praktijk ook tot uiting in het feit dat niet alle bevoegdheden die zouden kunnen worden gemandateerd (of machtiging/volmacht) aan het niveau afdelingshoofd ook daadwerkelijk daar komen te liggen.
Leidende gedachte bij de allocatie van de (management)bevoegdheden zoals opgenomen in dit bevoegdhedenbesluit is echter nog steeds die bevoegdheden zo diep mogelijk in de organisatie neer te leggen mits verantwoord. Om de taak van integraal management naar behoren te kunnen uitvoeren dient de integraal manager te beschikken over een actueel personeelsinstrumentarium bestaande uit o.a. heldere beoordelings en functioneringsinstrumenten, duidelijke werkplannen die inzicht geven in de te verwachten prestaties van mensen en duidelijkheid over de gevraagde competenties per functie.
De integraal managers op het niveau van een afdeling zijn voor wat betreft de aan hen toebedeelde managementbevoegdheden niet onderscheidend van elkaar. Een onderscheid zit wel besloten in het soort en aantal verschillende aan de afdeling toebedeelde taakvelden en type medewerkers waaraan leiding moet worden gegeven varierend van beleidsmatig, specialistisch of uitvoerend en de span of control van de afdeling. Dat onderscheid heeft gevolgen voor de mate en diepgang waarin een inhoudelijke rol van een leidinggevende kan worden gevraagd. Van een leidinggevende met een divers takenpakket en grote span of control kan niet op ieder taakveld dezelfde inhoudelijk rol worden gevraagd en kan niet dezelfde inhoudelijke rol worden gevraagd als van een leidinggevende met een smal taakveld en kleinere span of control. De balans tussen de inhoudelijke rol en de rol als leidinggevende zal per afdeling (maatwerk) verschillen.
In het directiemodel heeft het college er voor gekozen om aan de secretaris en algemeen directeur, samen de directie vormend, een aantal eigen verantwoordelijkheden toe te bedelen.
De secretaris blijft de eerste beleidsadviseur van het college waarbij hij het college terzijde staat tijdens de collegevergaderingen. De hierarchische leiding over de functionarissen binnen de ambtelijke organisatie is belegd bij de algemeen directeur. In die hoedanigheid is de algemeen directeur gemachtigd om alle zaken die met de dagelijkse bedrijfsvoering van doen hebben, af te wikkelen. Het gaat hierbij om bevoegdheden die niet tot de categorie mandaat dan wel volmacht moeten worden gerekend maar die de algemeen directeur in staat moeten stellen de dagelijkse werkzaamheden binnen de ambtelijke organisatie voortgang te laten vinden. Specifieke bevoegdheden zijn opgenomen in de Bijlage bij het besluit.
De secretaris en de algemeen directeur zijn bevoegd elkaar bij afwezigheid te vervangen.
Als directielid en als eerste vervanger van de algemeen directeur zal de secretaris bij afwezigheid van de algemeen directeur in de praktijkj toch hierarchische taken uitvoeren, zij het dat hij daarbij optreedt als plaatsvervangend algemeen directeur en niet als secretaris.
De algemeen directeur vervangt de secretaris bij diens afwezigheid en treedt dan op als loco-secretaris.
Een aantal bevoegdheden hebben de bestuursorganen, evenals in het Bevoegdhedenbesluit 2009, aan zich gehouden, bijvoorbeeld de privaatrechtelijke handelingen (koop/verkoop e.d.) ter zake van onroerende zaken alsook ten aanzien van privaatrechtelijke handelingen boven een bepaald geldelijk belang.
Ingevolge artikel 4, derde lid, van het besluit dient de Bijlage zo te worden gelezen dat elke bevoegdheid die bij een bepaalde functie staat genoemd, ook per definitie aan diens leidinggevende(n) toekomt (t.w. algemeen directeur, afdelingshoofd, bureauhoofd). Ten behoeve van de leesbaarheid is er van afgezien steeds eveneens alle leidinggevenden te noemen, behalve daar waar het de duidelijkheid ten goede komt.
In het kader van integraal management is aan de afdelingshoofden de bevoegdheid gemandateerd om binnen hun afdeling, de medewerkers aan te stellen of op eigen verzoek te ontslaan, met uitzondering van de bureauhoofden. De algemeen directeur is bevoegd tot aanstelling en ontslag op eigen verzoek van de afdelingshoofden.
Aan de afdelingshoofden en functionarissen is voorts een algemene machtiging verleend om het hen mogelijk te maken de aan hen binnen hun afdeling resp. functie vallende taken ook daadwerkelijk uit te (laten) voeren.
Aan elke functionaris is vervolgens in artikel 4, eerste lid, van het Bevoegdhedenbesluit een algemene machtiging (handelingen, niet zijnde mandaat of volmacht) verstrekt tot het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden voor zover die aan hem of haar zijn opgedragen. Te denken valt aan: ondertekening en verzending van ontvangstbevestiging, de daadwerkelijke uitvoering van besluiten die door het bestuursorgaan of mandans zijn genomen en correspondentie hierover, correspondentie inzake bepaalde voorgenomen transacties, verzorgen van informatie en voorlichting over rampen, verstrekking van statistische informatie, uitbetaling van verleende gratificaties,uitvoering wachtgeldregeling, franchiseregeling ziektekosten, inconveniëntenregeling, spaarloonregelingen, etc. etc.
In verband met de nieuwe organisatiestructuur zijn voor een deel nieuwe namen voor de afdelingen resp. ook nieuwe functies genoemd en zijn taken en bevoegdheden aan de nieuwe inrichting van de organisatie aangepast. Inhoudelijk komt het onderhavige Bevoegdhedenbesluit 2014 echter in grote lijnen overeen met het Bevoegdhedenbesluit 2009. Nog steeds is gekozen voor het principe de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen. Slechts daar waar de nieuwe functies op 1 januari 2014 nog onvoldoende in beeld zijn is er voor gekozen om de bevoegdheid te leggen bij het betreffende afdelingshoofd.
In de Bijlage zijn expliciet de (onder)mandaten en volmachten opgenomen. Daar waar wellicht onduidelijkheid zou kunnen ontstaan omtrent de overige bevoegdheden is in de Bijlage de specifieke machtiging nog eens expliciet vermeld.
Toelichting op bijlage
In de Bijlage zijn in het eerste onderdeel de rechtspositionele bevoegdheden tot en met het niveau van afdelingshoofd, opgenomen. Vervolgens is de bevoegdheidstoedeling per afdeling weergegeven. Per afdeling wordt duidelijk aan welke functies/ functionarissen welke bevoegdheid in mandaat of machtiging/volmacht is gegeven.
Nu het tevens ondermandaat etc. betreft, is de leidinggevende van de functionaris bevoegd, althans indien daartoe zwaarwegende redenen bestaan, de functionaris de in ondermandaat / volmacht of machtiging toebedeelde bevoegdheid te ontnemen. Hij dient daarvan vanzelfsprekend de betrokkene alsook de algemeen directeur onverwijld in kennis te stellen. De intrekking krijgt ingevolge het besluit formeel geen rechtskracht zolang hieraan geen algemene bekendheid is gegeven. Dat neemt niet weg dat de betrokken functionaris, gezien de hiërarchische verhoudingen, geen gebruik meer zal mogen maken van de bevoegdheid indien diens leidinggevende heeft meegedeeld dat hij de bevoegdheid intrekt. Het is duidelijk dat intrekking, nu het moet gaan om zwaarwegende redenen, niet gauw zal voorkomen.
Van belang voor de werking van het Bevoegdhedenbesluit 2014, is een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (uitspraken 26 juni 2002, JB 2002/230 en 25 februari 2004, AB 2004/216) waaruit blijkt dat het in strijd moet worden geacht met de rechtszekerheid, indien het aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten om de precieze omvang van het mandaat te bepalen. Het Bevoegdhedenbesluit 2014, mag dan ook geen interpretatievrijheid inhouden over de exacte omvang van de bevoegdheid. Een functionaris dient bij de uitoefening van zijn bevoegdheid overigens toch steeds de afweging te maken of de politieke ambtsdrager(s) zelf te pas moet(en) komen aan de besluitvorming: dit is inherent aan de ondergeschiktheid van de ambtenaar aan het politieke gezag. Hiervan kan sprake zijn indien het gaat om een onderwerp met bestuurlijk-politieke consequenties, indien er wordt afgeweken van beleid, indien er bezwaar of beroep te verwachten valt of wanneer er ingrijpende financiële consequenties te verwachten zijn.
In de Bijlage is aan verscheidene functies/functionarissen een volmacht toegekend om opdrachten te verlenen aan derden en om diensten en materieel in te huren. Van belang is hierbij dat de bevoegdheid dient te worden uitgeoefend overeenkomstig het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Los van dit Bevoegdhedenbesluit 2014, kan op ad hoc basis door het bestuursorgaan rechtstreeks aan bij naam genoemde functionarissen (onder)mandaat/volmacht of machtiging worden verleend, bijv. bij koop/verkoop van onroerende zaken tot ondertekening van de notariële akte, (ondertekeningsmandaat) of de bevoegdheid tot vertegenwoordiging voor een rechterlijke instantie e.d. Bestaande mandaten/volmachten die op ad hoc basis zijn verleend, hebben naar hun aard slechts tijdelijk rechtskracht dan wel behouden hun geldigheid tot het moment dat zij worden ingetrokken.
Het Bevoegdhedenbesluit 2014, zal periodiek worden geactualiseerd, ten minste een maal per jaar. Het Bevoegdhedenbesluit 2014 treedt in werking op dezelfde datum als het Organisatiebesluit 2014, in werking treedt.
De Burgemeester de Secretaris,
De Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl