Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31047
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31047/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Verordening betreffende de organisatie en het beheer van de gemeentelijke brandweer
Geldend van 01-01-2002 t/m 31-12-2020
Intitulé
Verordening betreffende de organisatie en het beheer van de gemeentelijke brandweerDe raad der gemeente Ferwerderadiel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2001, nr. 7/90.01;
gelet op artikel 1 van de Brandweerwet;
besluit:
vast te stellen de volgende
Artikel 1 Plaats en taak brandweer
Burgemeester en wethouders beschikken over een gemeentelijke brandweer ter uitvoering van de taken, die voortvloeien uit de aan hen ingevolge de gemeentewet opgedragen zorg voor het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, alsmede het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmede verband houdt.
Artikel 2 Hulpverleningswerkzaamheden
Tot de taak van de brandweer behoort mede het verrichten van hulpverleningswerkzaamheden, welke bij, vooraf aan de gemeenteraad en de brandweer medegedeeld, besluit van burgemeester en wethouders zijn aangewezen.
Artikel 3 Personeel
1. |
De gemeentelijke brandweer bestaat uit: |
|
- |
een adj. hoofdbrandmeester 1e klasse, werkzaam als commandant; |
|
- |
twee brandmeesters, werkzaam als ondercommandant; |
|
- |
twee onderbrandmeesters; |
|
- |
twee chauffeurs pompbedieners; |
|
- |
veertien brandwachten 1e klasse. |
|
2. |
Het in het eerste lid genoemde personeel is samengesteld uit vrijwillig personeel dat, na vrijwillige beschikbaarstelling, is aangesteld om anders dan bij, wijze van beroep werkzaamheden bij de brandweer te verrichten. |
|
3. |
De commandant heeft de algemene leiding en het bevel over de brandweer, overeenkomstig de voor hem en het overige personeel door burgemeester en wethouders vastgestelde instructies. |
Artikel 4 Indienstneming vrijwilligers
Indienstneming van het in artikel 3, tweede lid, onder a, genoemde personeel, geschiedt uitsluitend krachtens een aanstelling als ambtenaar, zulks met inachtneming van de bepalingen van de voor dit personeel bij afzonderlijke verordening vast te stellen rechtspositieregeling.
Artikel 5 Ongevallenverzekering
- 1.
Ten behoeve van het in artikel 3, tweede lid, onder a, genoemde personeel sluiten burgemeester en wethouders een verzekering tegen de gevolgen van ongevallen, ontstaan in verband met de uitoefening van zijn betrekking, voor zover daarin uit anderen hoofde niet of niet in voldoende mate is voorzien.
- 2.
Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat de in het eerste lid bedoelde verzekering bij voortduring in overeenstemming wordt gehouden met de samenstelling van het brandweerpersoneel, de individuele omstandigheden van de personeelsleden en het algemene loonpeil.
Artikel 6 Opleiding en oefening
Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat het brandweerpersoneel door opleiding en regelmatige oefening de theoretische en praktische kennis verkrijgt en op peil houdt, welke voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk is.
Artikel 7 Materieel
Het mobiele brandweermaterieel der gemeente bestaat uit twee bluseenheden, respectievelijk te Ferwert en Hallum.
Artikel 8 Onderbrenging materieel en andere goederen
Burgemeester en wethouders bepalen de plaats waar en de wijze waarop het materieel, de materialen en overige goederen van de brandweer worden ondergebracht.
Artikel 9 Bluswatervoorziening
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk is gewaarborgd, waartoe mede behoort een zodanige uitrusting van het brandweermaterieel dat dit ook op plaatsen waar geen of onvoldoende bluswater aanwezig is, terstond na aankomst voor de brandbestrijding kan worden ingezet.
Artikel 10 Melding en alarmering
Burgemeester en wethouders dragen via het lidmaatschap der Brandweerhulpverleningsdienst Friesland-Noord te Leeuwarden zorg, dat de meldingspost(en) en alarmeringsinrichting(en) zodanig zijn uitgerust en bezet dat te allen tijde een onmiddellijke melding aan de brandweer en een doeltreffende alarmering van het brandweerpersoneel zijn gewaarborgd.
Artikel 11 Onderhoud
Burgemeester en wethouders dragen zorg, dat het materieel, de gebouwen, de installaties, de materialen en de overige goederen van de brandweer, alsmede de kleding en uitrusting van het personeel, in goede staat verkeren.
Artikel 12 Bijstand
De burgemeester of de door hem aangewezen gemachtigde is bevoegd personeel en materieel voor bijstand buiten de gemeente uit te zenden, dan wel voor bijstand binnen de gemeente aan te vragen, een en ander onverminderd het bepaalde in de gemeenschappelijke regelingen, die ter zake door de gemeente zijn aangegaan.
Artikel 13 Titel en inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening, die kan worden aangehaald onder de titel "Organisatieverordening brandweer" treedt in werking op 1 januari 2002.
- 2.
Op de in het vorige lid bedoelde datum vervalt de organisatie- en beheersverordening gemeentelijke brandweer vastgesteld bij raadsbesluit van 17 februari 1983, zoals deze sedertdien is gewijzigd.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl