Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR309917
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR309917/1
Treasurystatuut gemeente Nuenen 2009
Geldend van 25-06-2009 t/m heden
Intitulé
Treasurystatuut gemeente Nuenen 20091 Doelstellingen Treasuryfunctie
- a)
Het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting te kunnen uitvoeren;
- b)
Het beschermen van de gemeente tegen financiële risico’s, zoals: renterisico, kredietrisico,koersrisico en intern liquiditeitsrisico;
- c)
Het minimaliseren van de in- en externe verwerkingskosten bij het beheren van de geldstromen en de financiële posities;
- d)
Het optimaliseren van het rendement van de beschikbare liquiditeiten, binnen de gegeven kaders, zoals vastgesteld in dit statuut;
2 Uitzettingen en garanties
Bij uitzettingen dient er een onderscheid gemaakt te worden in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van treasury.
Artikel 2.1 Uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak
Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
- a)
De gemeente mag leningen of garanties uitsluitend verstrekken uit hoofde van haar publieke taak.
- b)
Het College is uitsluitend bevoegd om leningen of garanties te verstrekken en/of participaties te hebben uit hoofde van de “publieke taak”. Het College bepaalt of een garantie/
participatie tot de “publieke taak” van de gemeente behoort. Ter kennisname wordt de Gemeenteraad hierover geïnformeerd.
- c)
Indien van toepassing wordt bij het afgeven van garanties gebruikt gemaakt van de bestaande waarborgfondsen, zoals het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, het Waarborgfonds
Sport en het Waarborgfonds Zorg.
Artikel 2.2 Uitzettingen uit hoofde van treasury
Voor tijdelijke beleggingen uit hoofde van treasury gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
- a)
De beleggingen dienen een prudent karakter te hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico;
- b)
Beleggingen vinden uitsluitend plaats in euro’s;
- c)
De gemeente beperkt de koersrisico’s op beleggingen, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren:
• producten waarbij de hoofdsom aan het einde van de looptijd gegarandeerd is;
• beleggingsfondsen met gemiddeld minimaal een AA- rating, waarbij de onderliggende beleggingen in deze fondsen dienen te voldoen aan de Regeling Uitzettingen en Derivaten Decentrale Overheden;
- d)
Uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en verwachte inkomsten en uitgaven;
- e)
De gemeente beperkt de kredietrisico’s op uitzettingen, door haar gelden te beleggen in Financiële instellingen of te participeren in beleggingsproducten van Financiële instellingen met ten minste een A-3-rating voor looptijden tot 3 maanden en een AA-rating bij looptijden > 3 maanden van ratingbureau Standard & Poors of hiermee overeenkomende ratings gehanteerd door Moody's of Fitch IBCA.
- f)
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen in landen met minimaal een AA-rating gevestigd te zijn en onder Nederlands of anderszins EER-toezicht1 te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer. Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit financiële Markten (AFM);
- g)
Als de rating van een van de hierboven genoemde financiële instellingen tijdens de looptijd van een uitzetting daalt tot onder het hierboven genoemde ratingniveau zal beoordeeld worden of de belegging wordt beëindigd.
- h)
De gemeente mag gelden tijdelijk uitzetten bij (Nederlandse) overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;
- i)
De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen, waaronder de huisbankier, alvorens langlopende belegging (> 1 jaar) wordt gedaan. Dit is ook van toepassing op kortlopende
beleggingen met een looptijd langer dan één maand. Deze offertes worden door de gemeente zelf schriftelijk vastgelegd.
3 Financiering
Artikel 3.1 Algemene uitgangspunten
- a)
Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak.
- b)
Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken in Euro’s.
- c)
Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne liquiditeiten te gebruiken.
- d)
Financieringsmiddelen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitsplanning.
- e)
Financieringsmiddelen die om renterisico te beheersen zijn aangetrokken, maar nog niet direct benodigd zijn, worden bij de instelling waar ze zijn aangetrokken terugbelegd (near banking).
- f)
De rentetypische looptijd en het renteniveau van de financieringsmiddelen worden zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie.
- g)
In de treasuryparagraaf bij de begroting wordt een rentevisie opgenomen. Deze visie wordt indien noodzakelijk tussentijds bijgesteld.
- h)
Om renterisico op het aantrekken van financieringsmiddelen te beheersen is het gebruik van derivaten onder de volgende voorwaarden toegestaan:
• derivaten dienen een risicobeheersend karakter te hebben, waarbij te allen tijde een gesloten positie vereist is;
• derivaten dienen door de gemeente geadministreerd te kunnen worden;
• alvorens een derivatentransactie aan te gaan wint de gemeente advies in van een extern terzake kundig adviseur.
- i)
De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen, waaronder de huisbankier, alvorens langlopende financieringsmiddelen worden aangetrokken. Dit is ook van toepassing op kortlopende financieringsmiddelen langer dan een maand. Deze offertes worden door de gemeente zelf schriftelijk vastgelegd.
Artikel 3.2 Kortlopende financiering (rentetypische looptijd < 1 jaar)
- a)
Toegestane vorm bij het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen zijn daggeldleningen, kasgeldleningen en kredietfaciliteiten in rekening-courant;
- b)
De gemeente houdt bij het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen en de rapportage hierover rekening met de wettelijke kasgeldlimiet.
Artikel 3.3 Langlopende financiering (rentetypische looptijd > 1 jaar)
- a)
Als financieringsinstrument zijn uitsluitend onderhandse leningen toegestaan.
- b)
Bij het aantrekken van langlopende financieringsmiddelen wordt gezorgd dat de renterisiconorm conform Wet fido niet wordt overschreden.
4 kasbeheer
Voor het kasbeheer gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
- a)
het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau waar mogelijk op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;
- b)
het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd bij de huisbankier;
- c)
tijdelijke financieringstekorten en overschotten kunnen conform de richtlijnen onder 3.2 en 4.2 worden ingevuld;
- d)
de gemeente streeft naar concentratie van liquiditeiten binnen één rentecompensatie circuitbij haar huisbank. De huisbank wordt hierbij gezien als een strategische partner. De bancairecondities bij de huisbankier worden periodiek op marktconformiteit beoordeeld. Indiendeze condities niet meer marktconform zijn en het partnerschap niet meer naar tevredenheid van de gemeente wordt ingevuld, zal de gemeente een offerteronde ten aanzien van het huisbankierschap uitvoeren;
- e)
contante geldstromen worden zoveel mogelijk beperkt.
5 Administratieve organisatie/ Interne controle
Artikel 5.1 Algemene uitgangspunten
- a)
Taken en verantwoordelijkheden zijn nader schriftelijk vastgelegd.
- b)
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
• de uitvoering en de autorisatie geschieden door afzonderlijke functionarissen;
• de uitvoering en controle/ administratie geschied door afzonderlijke functionarissen.
- c)
De accountant toetst, in het kader van zijn algemene controle-opdracht, de opzet en werking
van de administratieve- en interne controle maatregelen.
Artikel 5.2 Bevoegdheden
Het vastleggen van bevoegdheden start vanuit het College. In onderstaande matrix zijn voor de belangrijkste treasury activiteiten de bevoegdheden opgenomen. Hierbij wordt rekening gehouden met een functiescheiding tussen: autoriseren, uitvoeren, registreren en controleren van de treasury activiteiten.
Bevoegdheden
Voorbereiding |
Autorisatie |
Uitvoering |
Administratie |
Controle |
||
Treasuryactiviteiten |
||||||
1. |
Aantrekken van kortlopende Financierings-middelen: a. Bedragen <= € 10.000.000 b. Bedragen > € 10.000.000 |
Coörd FA Coörd FA |
Port.h. Fin. College |
Coörd FA Coörd FA |
Cluster FA Cluster FA |
Control Control |
2. |
Aantrekken van langlopende financieringsmiddelen: a. Bedragen <= € 10.000.000 b. Bedragen > € 10.000.000 |
Coörd FA Coörd FA |
Port.h. Fin. College |
Coörd FA Coörd FA |
Cluster FA Cluster FA |
Control Control |
3. |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Cluster FA |
Comptabele |
Kassier |
Cluster FA |
Control |
4. |
Uitzetten van tijdelijke overtollige middelen: a. Bedragen <= € 10.000.000 b. Bedragen > € 10.000.000 |
Coörd FA Coörd FA |
Port.h. Fin. College |
Coörd FA Coörd FA |
Cluster FA Cluster FA |
Control Control |
5. |
Bankrekeningen openen/ sluiten/wijzigen |
Cluster FA |
Burg. |
Cluster FA |
Cluster FA |
Control |
6. |
Bankcondities afspreken |
Coörd FA |
Port.h. Fin. |
Coörd FA |
Cluster FA |
Control |
7. |
Garanderen van middelen u.h.v. de publieke taak |
Funct. afd. |
College |
Afdeling |
Coörd FA |
Control |
8. |
Afstorten van contant geld |
Funct. afd. |
Comptabele |
Kassier |
Cluster FA |
Control |
9. |
Afsluiten van derivatentransacties: a. Bedragen <= € 10.000.000 b. Bedragen > € 10.000.000 |
Coörd FA Coörd FA |
Port.h. Fin. College |
Coörd FA Coörd FA |
Cluster FA Cluster FA |
Control Control |
Afkortingen |
|
Cluster FA |
Cluster Financiële administratie |
Coörd FA. |
Coördinator Financiële administratie |
Afdh BV |
Afdelingshoofd Bedrijfsvoering |
Control |
Control |
Port.h. Fin. |
Portefeuillehouder Financiën |
Burg. |
Burgemeester |
Funct. afd. |
Functionele afdeling |
Nadere toelichting:
- •
Na de autorisatie van de treasuryactiviteiten, genoemd onder 1a, 2a, 4a, en 9a, wordt het College van B&W hierover ter kennisname geïnformeerd.
- •
Binnen het Cluster Financiële Administratie is er sprake van een gesloten functiescheiding.
6 Informatievoorziening
Om de treasury activiteiten controleerbaar en beheersbaar te maken is een goed functionerende interne en externe informatievoorziening noodzakelijk. Drie typen informatie kunnen hierbij worden onderscheiden:
- o
beleidsmatige informatie;
- o
operationele informatie
- o
verantwoordingsinformatie (performance rapportages, interne controles, etc.).
Naast interne informatie heeft de treasury ook externe informatie nodig zoals informatie met betrekking tot de geld- en kapitaalmarkt en met betrekking tot met de bank afgesloten transacties.
Artikel 6.1 Beleidsmatige informatie
Het treasurystatuut geeft de kaders weer, waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd.
De gemeente stelt daarnaast jaarlijks een treasuryparagraaf bij de begroting op. Hierin wordt ingegaan op de wijze waarop concreet invulling wordt gegeven aan het treasurybeleid.
Artikel 6.2 Operationele informatie
Het opstellen en hanteren van operationele informatie is de verantwoordelijkheid van de functionarissen die bij de uitvoering betrokken zijn. Tot de operationele informatie van de treasury activiteiten behoren o.a.:
- -
inzicht in verwachte inkomsten en uitgaven
- -
afgesloten transacties
- -
bancaire afspraken
Artikel 6.3 Verantwoordingsinformatie
De verantwoording over het uit te voeren treasurybeleid vindt plaats binnen de reguliere Planning & Control cyclus. Daarnaast wordt in de treasuryparagraaf bij de jaarrekening het uitgevoerde beleid
geëvalueerd. In de evaluatie wordt weergegeven in hoeverre de beleidsvoornemens uit de paragraaf bij de begroting zijn uitgevoerd en wat de oorzaken zijn van eventuele afwijkingen.
Om een goede vergelijkbaarheid mogelijk te maken dienen de indeling en de onderwerpen van de evaluatie aan te sluiten bij de treasuryparagraaf van de begroting van het betreffende jaar.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl