Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR305622
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR305622/1
Regeling vervallen per 15-07-2023
Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2013
Geldend van 25-09-2013 t/m 14-07-2023
Intitulé
Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2013Gemeente Mook en Middelaar 2013
De raad der gemeente Mook en Middelaar;
Gelet op artikel 33, derde lid van de Gemeentewet
Besluit :>>
Vast te stellen de navolgende:
Verordening op de Ambtelijke Bijstand en Fractieondersteuning Gemeente Mook en Middelaar 2013
PARAGRAAF 1: AMBTELIJKE BIJSTAND
Artikel 1. Verzoek om informatie
Verzoek om informatie
- 1.
Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:
- a.
feitelijke informatie van geringe omvang;
- b.
inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;
- a.
- 2.
Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand;
- 3.
De bijstand, bedoeld in het tweede lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2. Verlenen van ambtelijke bijstand
-
1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:
- a.
het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
- b.
dit het belang van de gemeente kan schaden;
- a.
-
2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt;
-
3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend;
-
4. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek;
-
5. Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid;
-
6. Een raadslid kan verzoeken om de ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim te houden.
Artikel 3. Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Artikel 4. Geschil over ambtelijke bijstand
-
1. Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris;
-
2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek. Uitgangspunt is dat hier binnen 10 werkdagen over gecommuniceerd wordt;
Artikel 5. Register ambtelijke bijstand
-
1. Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 2;
-
2. De secretaris kan een register bijhouden hoeveel verzoeken om ambtelijke bijstand een raadslid per jaar doet;
PARAGRAAF 2: FRACTIEONDERSTEUNING
Artikel 6. Raadsbudget
-
1. De raad stelt jaarlijks bij de begroting een raadsbudget vast;
-
2. Het raadsbudget is bedoelt om het functioneren van de raad en zijn leden te verbeteren en de ontwikkeling van de raad te stimuleren;
-
3. De raad beslist bij meerderheid over het raadsbudget op voorstel van:
- a.
een individueel raadslid of één of meer raadsleden;
- b.
een fractie of een of meer fracties;
- c.
de griffier;
- d.
de burgemeester;
- a.
-
4. Om aanspraak te kunnen maken op het raadsbudget leggen de onder lid 3 genoemde personen een gemotiveerd voorstel aan de raad ter besluitvorming voor.
Artikel 7. Besteding raadsbudget
-
1. Uitgangspunt van de besteding van het raadsbudget is om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de raad te versterken;
-
2. Het raadsbudget mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
- a.
uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
- b.
betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fracties of personen genoemd onder artikel 6 lid 3 op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
- c.
giften;
- d.
uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;
- e.
opleidingen voor raads- en commissieleden voor zover deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.
- a.
Artikel 8. Beheer
-
1. De griffier is in de dagelijkse praktijk namens de raad belast met het beheer van het raadsbudget;
-
2. Raadsleden kunnen zich wenden tot de griffier om zich te informeren over de actuele stand van het raadsbudget. Desgewenst legt de griffier verantwoording af over de besteding;
Artikel 9. Toepassing Awb
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen.
PARAGRAAF 3: SLOTBEPALINGEN
Artikel 13. Intrekking oude verordening
De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003 wordt ingetrokken.
Artikel 15. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2013
Artikel 16. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Mook en Middelaar 2013;
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl