Nadere regels sandwichborden

Geldend van 08-08-2013 t/m 31-07-2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen,

gelet op artikel 2:10A juncto artikel 2:10C van de Algemene plaatselijke verordening zoals vastgesteld op 9 december 2010;

overwegende dat ter vermindering van administratieve lasten voor burgers en bedrijven volstaan kan worden met algemene regels,

overwegende dat het wenselijk is voorwaarden te verbinden aan het plaatsen van sandwichborden in het belang van de bruikbaarheid en het veilig gebruik van de openbare plaats alsmede in het belang van de openbare orde en veiligheid,

BESLUIT

vast te stellen de volgende nadere regels sandwichborden.

Artikel 1 Begrippen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • 1.

    Apv: Algemene plaatselijke verordening;

  • 2.

    nadere regels: nadere regels sandwichborden;

  • 3.

    sandwichbord: tijdelijke reclame-uiting bestaande uit minimaal één bord bevestigd aan een lichtmast of paal van een verkeersbord op of aan een openbare plaats;

  • 4.

    organisator: degene die de sandwichborden plaatst of laat plaatsen.

Artikel 2 Voorwaarden

Het verbod zoals bedoeld in artikel 2:10A Apv geldt niet voor sandwichborden die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    geplaatst ten behoeve van een activiteit die plaats vindt in de gemeente Wijchen;

  • 2.

    maximaal 15 sandwichborden per activiteit;

  • 3.

    geplaatst langs de in de bijlage ‘Wijchense wegen’ aangegeven gemeentelijke hoofdwegen;

  • 4.

    geplaatst gedurende maximaal 14 dagen;

  • 5.

    verwijderd uiterlijk één dag na afloop van de activiteit;

  • 6.

    geplaatst rond lichtmasten en palen van verkeersborden en steunend op de grond;

  • 7.

    deugdelijk vastgemaakt en vastgemaakt gebleven;

  • 8.

    geplaatst zonder gevaar voor de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig en/of veilig gebruik daarvan;

  • 9.

    geplaatst op een afstand van tenminste 30 meter tot de dichtstbijzijnde kruising, splitsing of rotonde;

  • 10.

    geplaatst op een afstand van tenminste 10 meter tot de dichtstbijzijnde uitweg;

  • 11.

    er is melding ingediend conform artikel 3 van deze nadere regels;

  • 12.

    voor een vergunningplichtig evenement is tevens tijdig een evenementenvergunning aangevraagd.

Artikel 3 Melding

  • 1.

    De organisator dient minimaal 3 weken voor plaatsing van sandwichborden een schriftelijke melding in bij het college op het daarvoor bestemde formulier.

  • 2.

    In deze melding staan:

    • a.

      Naam en contactgegevens van de organisator;

    • b.

      Activiteit ten behoeve waarvan de sandwichborden worden geplaatst;

    • c.

      Periode waarin de sandwichborden worden geplaatst;

    • d.

      Het aantal sandwichborden;

    • e.

      De locatie van de sandwichborden.

  • 3.

    Het college stuurt een bevestiging van de ontvangst van de melding.

Artikel 4 Verwijdering op aanzegging

Een sandwichbord moet op de eerste aanzegging worden verwijderd, indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van werken van openbaar nut, in het belang van de openbare orde of veiligheid.

Artikel 5 Aansprakelijkheid

  • 1.

    De organisator dient al het mogelijke te doen om te voorkomen dat door plaatsing van de sandwichborden schade wordt toegebracht aan eigendommen van derden.

  • 2.

    Voor eventuele schade, voortvloeiend uit het plaatsen van een sandwichbord, kan de gemeente Wijchen niet aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 7 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: ‘Nadere regels sandwichborden’.

Ondertekening

Vastgesteld op 16 juli 2013

burgemeester en wethouders

drs. J.W.M. van der Knaap mr. J.Th.C.M. Verheijen

secretaris burgemeester

Bijlage Wijchense wegen

behorend bij de Nadere regels sandwichborden

Gemeentelijke hoofdwegen:

  • -

    Schoenaker (tussen Woeziksestraat en de Randweg Noord)

  • -

    Bijsterhuizen 22e straat

  • -

    Randweg Noord

  • -

    Westerdreef

  • -

    Zuiderdreef

  • -

    Hogeweg

  • -

    Klapstraat

  • -

    Stationslaan

  • -

    Nieuweweg

  • -

    Balgoijseweg

  • -

    Ravensteinseweg

  • -

    Stompendijk

  • -

    Hernenseweg

  • -

    Broekstraat

  • -

    Kavelpad

  • -

    Meerdreef

  • -

    Oosterweg (tussen de Graafseweg en de Zuiderdreef)

  • -

    Gagelvenseweg

  • -

    Buijs Ballotstraat

  • -

    Havenweg

  • -

    Maasbandijk

  • -

    Houtsestraat (Balgoij)

  • -

    Torenstraat (Balgoij)

  • -

    Boomsestraat (Balgoij)

  • -

    Heumenseweg

  • -

    Dorpsstraat (Hernen en Bergharen)

  • -

    Molenweg (Bergharen)

  • -

    Grotestraat (Bergharen)

i262374.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

Toelichting

1. Algemeen

1.1 Inleiding

Sandwichborden zijn voor een organisator een eenvoudige en goedkope manier om bekendheid te geven aan een activiteit. Bewoners en bezoekers van de gemeente worden geattendeerd op komende activiteiten. Het geeft ook het idee dat Wijchen een levendige gemeenschap is, waar ‘iets te doen is’. Sandwichborden langs wegen kunnen echter leiden tot een rommelig straatbeeld en de verkeersveiligheid in gevaar brengen.

1.2 Juridisch kader

Het is verboden om de openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan. Dit is opgenomen in artikel 2:10A van de Apv. De openbare plaats is elke voor publiek toegankelijke plaats waaronder begrepen de weg zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet. Ook indien de grond in eigendom van een particulier is, kan een gebied een openbare plaats zijn. Zo is ook de Marktpromenade een openbare plaats. In de Wegenverkeerswet wordt onder ‘wegen’ verstaan: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.

Het verbod geldt niet indien een vergunning is verleend. Deze vergunning kan worden geweigerd:

  • -

    indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de openbare plaats, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de openbare plaats;

  • -

    indien het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand;

  • -

    in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.

  • -

    in het belang van:

    • o

      de openbare orde;

    • o

      de openbare veiligheid;

    • o

      de volksgezondheid;

    • o

      de bescherming van het milieu.

Deze weigeringsgronden zijn genoemd in artikel 2:10A en 1:8 Apv.

In artikel 2:10C Apv is bepaald dat het college voor bepaalde voorwerpen nadere regels kan stellen. Als een voorwerp onder de reikwijdte van deze nadere regels valt, geldt het verbod uit artikel 2:10A Apv niet en is dus ook een vergunningplicht niet aan de orde.

Deze nadere regels geven algemene voorwaarden voor sandwichborden. Indien aan deze voorwaarden wordt voldaan, is plaatsing van sandwichborden toegestaan zonder dat hiervoor vergunning hoeft te worden aangevraagd.

Voor zover in deze nadere regels wordt afgeweken van de Nota reclamebeleid Gemeente Wijchen of het Lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen 2011, gaan deze nadere regels voor.

1.3 Relatie met regels voor handelsreclame

Op grond van artikel 4:15 lid 1 Apv is het verboden zonder vergunning handelsreclame te maken die vanaf een openbare plaats zichtbaar is. Een sandwichbord is een vorm van handelsreclame, waarvoor in beginsel op grond van dit artikel een vergunning vereist is.

Lid 3 van artikel 4:15 Apv bepaalt echter het volgende:

Het verbod in het eerste lid geldt niet voor opschriften en aankondigingen van kennelijk tijdelijke aard, voor zolang zij feitelijke betekenis hebben, mits:

  • a.

    van het aanbrengen ervan tevoren schriftelijk kennisgeving is gedaan aan het bevoegd gezag;

  • b.

    het bevoegd gezag niet binnen twee weken na ontvangst van die kennisgeving van enig bezwaar heeft doen blijken;

  • c.

    deze opschriften en aankondigingen niet langer dan negen weken op de onroerende zaak aanwezig zijn.

Een vergunning is dus niet vereist indien het een reclame van kennelijk tijdelijke aard betreft die vooraf wordt gemeld. Op grond van artikel 3 van deze nadere regels moet melding worden gedaan voordat sandwichborden mogen worden geplaatst. Deze melding geldt ook als kennisgeving als bedoeld in artikel 4:15 lid 3 Apv.

1.4 Overgangsregeling

Het merendeel van de vergunningen wordt verleend voor het eenmalig plaatsen van sandwichborden. Deze nadere regels zijn grotendeels gelijk aan de voorschriften bij verleende vergunningen. Belangrijkste nieuwe voorwaarde is de minimale afstand van 30 meter tot een splitsing, kruising of rotonde.

Er zijn slechts 3 vergunningen voor onbepaalde tijd afgegeven. De vergunninghouders zullen geïnformeerd worden over de gewijzigde regelgeving en de vergunningen zullen, met inachtneming van een redelijke overgangstermijn, ingetrokken worden.

Er is een aantal vergunningen voor 3 jaar afgegeven. Deze vergunningen worden niet ingetrokken omdat ze een geldigheidsduur hebben van nog maximaal 3 jaar en omdat deze nadere regels grotendeels gelijk zijn aan de voorschriften bij de verleende vergunningen.

2. Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begrippen

Een sandwichbord is een tijdelijk aankondigingsbord met een opschrift of aankondiging. Het kan bijvoorbeeld gaan om de aankondiging van een evenement, collecte of open dag van een school. Maar ook handelsreclame is toegestaan. De meest voorkomende verschijningsvorm is 2 posters op A0-formaat die met een houten/metalen constructie aan weerszijden van een lantaarnpaal of paal van een verkeersbord bevestigd worden. Afwijkende formaten komen voor. Soms worden borden in een driehoeksvorm geplaatst. Onder sandwichborden worden ook deze driehoeksborden verstaan.

Onder een sandwichbord wordt in ieder geval niet verstaan: een spandoek, permanente reclames aan lichtmasten, reclame op abri’s (bushaltes) en uitstallingen.

De overige begrippen spreken voor zich.

Artikel 2 Voorwaarden

Voor sandwichborden die voldoen aan de genoemde voorwaarden is geen vergunning vereist. Sandwichborden die niet aan de voorwaarden uit artikel 3 voldoen, zijn op grond van deze regeling niet vrijgesteld van het verbod opgenomen in artikel 2:10A lid 1 Apv. Voor dergelijke sandwichborden kan een vergunning worden aangevraagd op grond van dit artikel. Met de bevoegdheid om vergunning te verlenen voor afwijkende situaties zal terughoudend omgegaan worden. Uitgangspunt is dat sandwichborden die niet passen binnen deze nadere regels, niet zijn toegestaan.

Lid 1

Sandwichborden zijn uitsluitend toegestaan voor activiteiten in de gemeente Wijchen. Een landelijke of provinciale verkiezingscampagne vindt deels in de gemeente Wijchen plaats. Hetzelfde geldt voor een landelijke collecte of wervingsactie van een charitatieve instelling. Daarom voldoen deze activiteiten aan de voorwaarde ‘vindt plaats in de gemeente Wijchen’.

Lid 2 en 3

Het maximum aantal sandwichborden per activiteit is gesteld op 15. Dit aantal is overeenkomstig het aantal dat gebruikelijk werd vergund. Doordat het plaatsen van sandwichborden met deze nadere regels ook mogelijk wordt voor commerciële activiteiten, is een toename van het aantal sandwichborden te verwachten. Door tevens het aantal locaties voor plaatsing uit te breiden, kan deze toename worden opgevangen.

De sandwichborden mogen alleen worden geplaatst langs de in de bijlage ‘Wijchense wegen’ genoemde gemeentelijke hoofdwegen. Het betreft de grotere ontsluitingswegen. Er is door de afdeling Openbare werken beoordeeld of wegen voldoende ruimte bieden om, zonder gevaar voor de verkeersveiligheid, sandwichborden te plaatsen.

Lid 4 en 5

Sandwichborden mogen maximaal 14 dagen worden geplaatst én moeten uiterlijk de dag na afloop van de activiteit worden verwijderd. Dit zijn cumulatieve eisen, dus indien de sandwichborden bijvoorbeeld pas 5 dagen voor de activiteit worden geplaatst, dan moeten ze ook de dag na afloop worden verwijderd. De sandwichborden mogen dan niet blijven staan tot de periode van 14 dagen afgelopen is. Er is een afweging gemaakt tussen enerzijds het belang van de organisator om zo lang mogelijk een aankondiging te doen en anderzijds het voorkomen van overvolle bermen.

Lid 6 en 7

Om schade aan bomen en beplanting te voorkomen mogen sanwichborden alleen aan lichtmasten en palen van verkeersborden worden bevestigd. Plaatsing aan bomen of struiken is dus niet toegestaan. Ook moet de organisator zorgen voor een deugdelijke bevestiging.

Dit betekent dat de borden zodanig bevestigd moeten worden dat deze gedurende de plaatsingsperiode niet los raken, ook niet bij onstuimige weersomstandigheden zoals storm. Indien een bord gedurende de plaatsingsperiode toch los raakt, dan dient de organisator ervoor te zorgen dat het bord wordt verwijderd of herbevestigd (dit blijkt uit de zinsnede ‘en vastgemaakt te blijven’ in lid 7).

Lid 8, 9 en 10

Nieuw zijn de voorwaarden met betrekking tot de minimale afstand tot splitsing, kruising, rotonde (30 meter) of uitweg (10 meter). Voorheen werd alleen in zijn algemeenheid geëist dat geen gevaar voor de verkeersveiligheid mocht ontstaan. Dit is een behoorlijk algemeen criterium. Ter verduidelijking is dit geconcretiseerd. Langs de genoemde wegen blijft nog voldoende ruimte beschikbaar. Daarom vormen deze extra voorwaarden geen onevenredige eis.

Bij een splitsing, kruising of rotonde komt het verkeer op snelheid aanrijden, waarbij het niet wenselijk is als er binnen 30 meter objecten staan die het zicht kunnen belemmeren. De stopafstand bij 50 km/h is bij droog weer 27,5 meter, bij nat weer 33,75 meter. Daarbij geldt dat de weggebruiker bij regenachtig weer rekening moet houden met deze langere stopafstand, waardoor 30 meter vrij zicht voldoende veilig is voor alle verkeersdeelnemers. Hierbij geldt dat die 30 meter gemeten moet worden vanaf de eerste verkeersstroom die het aankomende verkeer kruist. Bij een rotonde gaat het dus om minimaal 30 meter vanaf het fietspad, dan wel de voetgangersoversteekplaats.

Bij uitwegen dienen sandwichborden op een minimale afstand van 10 meter afstand te worden geplaatst. Van uitwegen maken alleen bewoners of bezoekers gebruik. Deze zijn bekend met de situatie van het uitrijden. Bovendien gebeurt dit vanuit stilstand. Daarom is hier een minder grote afstand nodig. Bestuurders kunnen letterlijk bij stilstand voor en achter het sandwichbord langs kijken om de weg te overzien, waarna ze de uitweg veilig kunnen verlaten.

Lid 11

Zie de toelichting bij artikel 3.

Lid 12

Evenementen zijn geregeld in artikel 2:25 van de Apv en het Lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen 2011. Indien een evenementenvergunning vereist is, dan moet deze zijn verleend of aangevraagd om sandwichborden te mogen plaatsen. Er is dus uitdrukkelijk de koppeling gelegd tussen toestemming voor het evenement en toestemming voor de sandwichborden ter promotie van dat evenement. Het is niet wenselijk dat sandwichborden worden geplaatst voor ‘illegale’ evenementen. Vergunningverlening gebeurt soms relatief kort voor het evenement, daarom is het voldoende dat een vergunning is aangevraagd.

Artikel 3 Melding

Een organisator hoeft geen vergunning aan te vragen. Wel moet de plaatsing van de sandwichborden vooraf schriftelijk gemeld worden. Bij de melding moet aangegeven worden ten behoeve van welke activiteit de borden gezet worden, waar ze komen te staan en wanneer. De locatie hoeft niet exact te worden opgegeven. Bijvoorbeeld ‘4 borden aan weerszijden van de Stationslaan tussen het station en de Westerdreef’ is voldoende. Er wordt een meldingsformulier ter beschikking gesteld.

De melding vereenvoudigt de handhaving. Het is bijvoorbeeld gemakkelijker te controleren of er daadwerkelijk maximaal 15 borden zijn geplaatst als per locatie al is aangegeven hoeveel er komen.

Artikel 4 Verwijdering op aanzegging

Deze bepaling ziet op de situatie dat een sandwichbord tijdelijk niet geplaatst kan worden in verband met een tijdelijke omstandigheid. Hierbij kan gedacht worden aan wegwerkzaamheden of het leggen van kabels en leidingen.

Artikel 5 Aansprakelijkheid

Deze bepaling spreekt voor zich.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze bepaling spreekt voor zich.

Artikel 7 Citeertitel

Deze bepaling spreekt voor zich.