Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR303215
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR303215/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Beleidsregel subsidie voor de aanpak van emissies uit diffuse bronnen
Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2023
Intitulé
Het dagelijks bestuur van waterschap Brabantse Delta;gelezen het ambtelijk advies over de Beleidsregel subsidie voor de aanpak van emissies uit diffuse bronnen van 30 november 2010, nummer 10IT012295;
gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 1.2 lid 2 en artikel 2.1 van de Subsidieverordening waterschap Brabantse Delta;
B E S L U I T :
vast te stellen de navolgende
“Beleidsregel subsidie voor de aanpak van emissies uit diffuse bronnen”
Inleiding
Op grond van artikel 2.1 van de Subsidieverordening waterschap Brabantse Delta heeft het dagelijks bestuur de bevoegdheid subsidie te verlenen voor activiteiten “die bovenwettelijk zijn en die een substantiële bijdrage leveren aan de vermindering van emissies uit diffuse bronnen naar oppervlaktewater dat geheel of voor het grootste deel gelegen is binnen het beheersgebied van waterschap Brabantse Delta.”
Het verstrekken van subsidie is een instrument dat ingezet wordt om derden op vrijwillige basis aan te zetten tot emissiereductie van diffuse bronnen.
Op welke wijze het dagelijks bestuur omgaat met zijn bevoegdheid om subsidie te verlenen is in deze beleidsregel vastgelegd. De Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat het dagelijks bestuur handelt overeenkomstig de beleidsregel tenzij dat voor een of meer belanghebbenden een onevenredig nadeel zou opleveren.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
waterschap: |
waterschap Brabantse Delta; |
beheersgebied: |
beheersgebied van waterschap Brabantse Delta zoals dat is vastgesteld in het provinciale Reglement waterschap Brabantse Delta 2008; |
probleemstoffen: |
probleemstoffen zoals die gedefinieerd zijn in het vigerende Emissiebeleid van het waterschap. Dit beleid is te vinden op de website van het waterschap. Voorbeelden van probleemstoffen zijn nutriënten, zware metalen en bestrijdingsmiddelen; |
dagelijks bestuur: |
dagelijks bestuur van waterschap Brabantse Delta; |
Subsidieverordening: |
Subsidieverordening waterschap Brabantse Delta. |
Artikel 2 Reikwijdte beleidsregel
Deze beleidsregel is van toepassing op aanvragen om subsidie ingevolge artikel 2.1 van de Subsidieverordening.
Artikel 3 Vereisten voor subsidieverstrekking
In dit artikel is nadere uitleg gegeven aan de omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt.
De activiteiten zijn bovenwettelijk.
Met de term “bovenwettelijke activiteiten” is bedoeld dat de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd niet al verplicht zijn op grond van bestaande wet- of regelgeving.
Met bestaande wet- en regelgeving is hier tevens bedoeld wetsvoorstellen en andere ontwerp regelgeving die, op het moment van indienen van de aanvraag, in alle redelijkheid bekend mogen worden verondersteld bij het publiek of bij de aanvrager van de subsidie.
In ieder geval wordt uitgegaan van bekendheid bij de aanvrager van de subsidie wanneer de ontwerp wet- of regelgeving met toepassing van de Algemene wet bestuursrecht ter inzage is gelegd.
Diffuse bronnen
Hoewel de term “diffuse bronnen” vaak wordt gebruikt, is het beter te spreken van “bronnen van diffuse verontreiniging”. Het gaat hier om bronnen die meestal ontstaan zijn door menselijk handelen, zoals slijtage van autobanden op de weg, het langzaam oplossen van zink in dakgoten (uitloging), of het verwaaien van bestrijdingsmiddelen. Deze verontreinigingen komen vaak via uit- en afspoeling van regenwater heel verspreid (diffuus) in het oppervlaktewater terecht.
Vermindering van emissies
De activiteiten moeten bijdragen aan de vermindering van emissies van probleemstoffen.
Substantiële bijdrage
Het rendement van de activiteiten moet voldoende zijn. Activiteiten moeten voldoende effect hebben in relatie tot de hoogte van de te verstrekken subsidie. Hiermee is bedoeld dat het beoogde resultaat van de activiteiten in een redelijke verhouding staat tot het gevraagde subsidiebedrag. De subsidieaanvrager geeft bij zijn aanvraag een inschatting van de te verwachten effecten. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van verwachte emissiereducties of vergroting van de opname van stoffen in de bodem of in planten.
Artikel 4 Aanvullende criteria
In aanvulling op artikel 2.1 van de Subsidieverordening worden bij de beoordeling van een aanvraag om subsidie in ieder geval onderstaande criteria betrokken:
- 1.
De activiteiten zijn innovatief voor het beheersgebied.Om te bepalen of de activiteiten innovatief zijn is onder meer van belang dat de activiteiten:
-
- -
nog niet op grote schaal worden toegepast binnen het beheersgebied en
- -
niet behoren tot de gangbare praktijk van bedrijven of ondernemingen binnen het beheersgebied.
- -
- 2.
Activiteiten worden voortgezet. Het is de bedoeling van de subsidieaanvrager om de activiteiten, na uitvoering met subsidie, ook zonder subsidie voort te zetten. Bij de beschrijving van de activiteiten en de daarmee te bereiken doelstellingen en resultaten geeft de subsidieaanvrager aan op welke wijze de activiteiten zonder subsidie kunnen worden voortgezet.
- 3.
De activiteiten kunnen op grotere schaal worden uitgevoerd binnen het beheersgebied.De activiteiten kunnen naar redelijke verwachting ook op grotere schaal worden toegepast. Uit de aanvraag om de subsidie moet blijken dat er nagedacht is over mogelijkheden om de activiteiten ook door andere (gelijksoortige) bedrijven of ondernemingen uit te voeren, nadat is komen vast te staan dat de activiteiten een positief resultaat hebben.
Artikel 5 Geen subsidie
Geen subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die in strijd zijn of mogelijk in strijd komen met het overige beleid van het waterschap.
Artikel 6 Hoogte van het subsidiebedrag
- a.
De te verstrekken subsidie bedraagt nooit meer dan 50 % van de kosten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie is aangevraagd.
- b.
Het dagelijks bestuur behoudt zich het recht voor om in alle redelijkheid te bepalen welke kosten noodzakelijke kosten zijn.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking gelijk met de inwerkingtreding van de Subsidieverordening waterschap Brabantse Delta.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl