Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR302999
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR302999/1
Besluit branchering warenmarkten Zaltbommel 2010
Geldend van 01-05-2011 t/m heden
Intitulé
Besluit branchering warenmarkten Zaltbommel 2010Burgemeester en wethouders van Z a l t b o m m e l :
gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid, van de Marktverordening Zaltbommel 2010
overwegende dat:
- -
in de kern Zaltbommel een zaterdagmarkt en dinsdagmarkt gehouden wordt;
- -
het wenselijk is om voor de dinsdagmarkt een branchering vast te stellen;
- -
het gelet op de aard en omvang van de zaterdagmarkt wenselijk is om een lijst van branches vast te stellen die in ieder geval op die markt vertegenwoordigd moeten zijn (sanering);
b e s l u i t e n :
I vast te stellen de volgende lijst met artikelengroepen (branches) en een maximum aantal standplaatsen per branche voor de dinsdagmarkt
brancheaanduiding |
toelichting |
aantal plaatsen |
||
2008 |
nieuw |
|||
1. |
textiel |
|||
1 |
bovenkleding volwassenen (heren) |
ook complete outfits |
1 |
1 |
2 |
bovenkleding volwassenen (dames) |
ook complete outfits |
||
3 |
bovenkleding volwassenen (dames en heren) |
4 |
4 |
|
4 |
onder- en nachtkleding (volwassen en kinderen) |
incl. t-shirts |
2 |
2 |
5 |
baby- en kleuterkleding |
tot en met maat 116, incl. kousen en sokken |
1 |
1 |
6 |
kinderkleding |
tot en met maat 176, excl. kousen en sokken |
||
7 |
stoffen voor vervaardigen kleding |
alle stoffen die per meter/coupon verkocht worden |
2 |
1 |
8 |
kleding senioren |
|||
9 |
werkkleding |
|||
10 |
beenbekleding (volwassen en kinderen) |
kousen, sokken, panty’s, nylon kousen |
2 |
2 |
11 |
jassen, jacks en bodywarmers |
1 |
1 |
|
12 |
tweedehands kleding |
1 |
1 |
|
13 |
buitenlandse klederdrachten |
1 |
1 |
|
10 |
interieur(bekleding)/textiel |
|||
11 |
bekleding t.b.v. verschillende ruimten |
met uitzondering van stoffen als bedoeld bij 1.6 |
2 |
2 |
huishoudtextiel |
theedoeken, handdoeken, baddoeken, vaatdoeken, tafelzeil, badlakens, dekbedden, dekbedovertrekken, kussens, slopen, lakens etc. |
1 |
1 |
|
12 |
overige |
|||
kleinvakartikelen |
alle zaken voor zelfmaakmode: garens, naalden e.d. |
2 |
2 |
2. |
levensmiddelen |
|||
1 |
aardappelen, groenten en fruit |
2 |
2 |
|
2 |
aardappelen, groenten en fruit |
kant en klare maaltijdcomponenten, gesneden en bewerkte aardappelen, groenten en fruit en verduurzaamde producten die tot deze artikelengroep behoren |
||
3 |
groenten |
|||
4 |
fruit |
2 |
1 |
|
5 |
geringe eet- en drinkwaren voor consumptie ter plaatse |
patates frites, gefrituurde snacks |
1 |
1 |
6 |
geringe eet- en drinkwaren voor consumptie ter plaatse |
belegde broodjes |
||
7 |
buitenlandse snacks |
Vietnamese loempia’s etc. |
||
8 |
buitenlandse delicatessen |
buitenlandse salades, feta, olijven etc. |
1 |
1 |
9 |
poelierswaren en eieren |
1 |
1 |
|
10 |
vis |
alle soorten bewerkt en onbewerkt, gebakken of ongebakken |
1 |
1 |
11 |
brood, koek en banket |
1 |
1 |
|
12 |
chocolade, drop en suikerwerken |
1* |
1* |
|
13 |
stroopwafels |
uitsluitend ter plekke bereid |
1 |
1 |
14 |
zuivelproducten |
kaas, melk, eieren, boter etc. |
1 |
1 |
15 |
vleeswaren bewerkt en als broodbeleg |
fijngesneden, bewerkte en verduurzaamde soorten |
1 |
1 |
16 |
vlees |
onbewerkt, vers van het mes en niet bewerkt of verduurzaamd |
||
17 |
noten en verduurzaamde zuidvruchten |
alle gewerkte en voor snackgebruik bedoelde soorten, bewerkt en onbewerkt, incl. zoutjes |
1 |
1 |
18 |
reformartikelen |
alle voor een gezonde leefstijl bedoelde artikelen, verpakt en onverpakt |
1 |
1 |
19 |
kruiden en specerijen, thee en koffiesoorten |
|||
20 |
diepvriesvoedingsartikelen |
voorverpakt in grote verpakkingen (meerdere stuks per fabrieksverpakking), duidelijk anders dan de diepvriesvoorraad bijv. bij poeliers |
||
21 |
kruidenierswaren |
|||
3. |
schoeisel, lederwaren en reisartikelen |
|||
1 |
schoeisel |
schoenen, laarzen, klompen, pantoffels, inlegzooltjes, veters, schoenpoets |
1 |
1 |
2 |
tassen, koffers, portefeuilles en portemonnees |
van alle grondstofmaterialen |
||
3 |
lederwaren en fournituren |
riemen, lederen veters, schoenreparatieartikelen en andere artikelen die niet vallen onder punt 3.2 zoals hoeden en petten |
2 |
2 |
4 |
||||
4. |
horloges en sieraden |
|||
1 |
uurwerken |
|||
2 |
bijouterieën en edelstenen |
1 |
1 |
|
5. |
hobbyartikelen |
|||
1 |
speelgoed |
|||
2 |
boeken |
ook tweede hands |
1 |
1 |
3 |
lectuur en posters |
|||
4 |
wenskaarten |
1 |
1 |
|
5 |
hobbyartikelen |
|||
6 |
verzamelobjecten |
|||
7 |
geluid- en beelddragers |
|||
8 |
kantoorartikelen |
|||
9 |
telefoon en –accessoires |
6. |
ijzerwaren en motortechnische artikelen |
|||
1 |
gereedschappen en motortechnische onderdelen |
|||
7. |
huishoudelijke – en geschenkartikelen |
|||
1 |
glas, porselein en aardewerk |
|||
2 |
koperwerk |
|||
3 |
reinigingsartikelen |
ook dweilen, vaatdoeken, schuursponsen, stofzuigerzakken en stofzuigeronderdelen, schoonmaakmiddelen, dweilen, borstels, etc. |
||
4 |
pannen en keukengerei |
|||
8. |
tuin- en plantartikelen, bloemen |
|||
1 |
zaden, bloembollen, heesters, perkplanten |
1 |
1 |
|
2 |
kamerplanten |
|||
3 |
snijbloemen |
|||
4 |
kamer- en tuinplanten |
1 |
1 |
|
9. |
Overige artikelen |
|||
1 |
verlichtingsartikelen |
|||
2 |
diervoer en dierbenodigdheden |
incl. riemen voor dieren, kettingen etc. |
1 |
1 |
3 |
drogisterijartikelen |
|||
4 |
modeaccessoires |
haarbandjes, haarspelden, ceintuurs en broches |
||
5 |
parfumerie en cosmetica |
1 |
1 |
|
6 |
sportartikelen |
alles waarmee sport is uit te oefenen behalve kleding |
||
7 |
merchandise/supportersartikelen |
voetbalshirts, shawls etc. |
||
II vast te stellen de volgende lijst met artikelengroepen (branches) die in ieder geval op de zaterdagmarkt vertegenwoordigd moeten zijn:
2. |
levensmiddelen |
||
1 |
aardappelen, groenten en fruit |
1 |
|
10 |
vis |
alle soorten bewerkt en onbewerkt, gebakken of ongebakken |
2 |
11 |
brood, koek en banket |
1 |
|
14 |
zuivelproducten |
kaas, melk, eieren, boter etc. |
1 |
17 |
noten en verduurzaamde zuidvruchten |
alle gewerkte en voor snackgebruik bedoelde soorten, bewerkt en onbewerkt, incl. zoutjes |
1 |
8. |
tuin- en plantartikelen, bloemen |
||
3 |
snijbloemen |
1 |
III voorts te bepalen dat:
- -
deze branchering in werking treedt op 1 mei 2011 onder gelijktijdige intrekking van het besluit tot sanering van de zaterdagmarkt d.d. 7 december 2004; en
- -
vergunningen die krachtens het bepaalde in Verordening op de warenmarkten voor de gemeente Zaltbommel of de Marktverordening 2010 zijn verleend en afwijken van deze branchering onverminderd van kracht blijven tot het moment dat de vergunning overeenkomstig het bepaalde in de Marktverordening Zaltbommel 2010 is ingetrokken;
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Zaltbommelin de vergadering van 5 april 2011
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ZALTBOMMEL |
|
de secretaris, |
de burgemeester, |
drs. L.H. Derksen |
A.van den Bosch |
TOELICHTING
Algemeen
In artikel 2 van de Marktverordening Zaltbommel 2010 is bepaald dat het college een lijst met artikelengroepen (branches) en een maximumaantal standplaatsen per branche kunnen vaststellen. Voor de zaterdagmarkt gold in het verleden reeds een branchering. Gebleken is dat er behoefte bestaat om ook voor de dinsdagmarkt een branchering door te voeren. Hierbij is gebruik gemaakt van de branchelijst van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (branchering op de markt, versie 2006). In de toelichting op de branchelijst gaat deze vereniging in op net en noodzaak van branchering. Die toelichting is hier zoveel als mogelijk overgenomen en daar waar nodig herschreven op de situatie in Zaltbommel.
Nut en noodzaak
Een markt moet kunnen functioneren met alle moderne gemakken en voorzieningen die technisch en zakelijk haalbaar en verantwoord zijn, maar die in eerste plaats de consument wil. Het is de consument die bepaalt en de ambulant ondernemer en ons college moeten op een verantwoorde wijze de wensen van het publiek als leidraad nemen in de marktopzet. Branchering is een belangrijk onderdeel van een goede marktopzet.
Het aanbod van de warenmarkten is van het grootste belang voor de consument. Als de markt een zo breed mogelijk assortiment biedt, stijgt de aantrekkingskracht voor de marktbezoekers. Om tegemoet te komen aan dit uitgangspunt kunnen wij vaststellen welke branches door de kooplieden gevoerd worden als ook het aantal kooplieden per branche. De branchering vormt daarmee een instrument om de mogelijkheid tot specialisatie en differentiatie van het aanbod optimaal te benutten. Branchering mag niet leiden tot het afschermen van concurrentie. Branchering moet ook niet zo star zijn dat daarmee de mogelijkheden tot expansie van marktondernemers in de verdrukking komen.
Dat een modern ambulant ondernemer zich moet kunnen ontplooien is uitgangspunt. Vermeden moet worden dat er op de markt een “winkel van Sinkel” ontstaat die anderen de kans ontneemt om zich op de markt te vestigen. Immers, de “winkel van Sinkel” kan in het extreemste geval alle branches voeren. Tot slot kan branchering uitsluitend gebaseerd zijn op basis van ordening en niet op basis van economische motieven.
Brancheren
Wij gaan uit van hoofdbranches. Die hoofdbranches zijn nadere gespecificeerd in subcategorieën. In beginsel geldt: maximaal één subcategorie per ondernemer. In de praktijk blijkt een aantal marktkooplieden waren uit meerdere branches te verkopen (zie bijvoorbeeld de branches 2.11 en 2.12: deze branches worden door één marktkoopman verkocht). Met het toestaan van meerdere branches per marktkoopman wordt zéér terughoudend omgegaan.
Brancheoverschrijdende artikelen
Soms is sprake van brancheoverschrijdende artikelen. Bijvoorbeeld T-shirts. Deze kunnen worden verkocht als bovenkleding, onderkleding, nachtkleding, vrijetijdskleding of als supportersartikel. Een ander voorbeeld zijn pindarotsjes: zijn dat pinda’s met chocolade of chocolade met pinda’s?. Dit soort artikelen kunnen tot het kernassortiment van diverse subcategorieën behoren, maar worden aangemerkt als brancheoverschrijdende artikelen. Dergelijke artikelen behoren tot meerdere branches.
Situatie in Zaltbommel en overgangssituatie.
dinsdagmarkt
De branches die op dit moment op de dinsdagmarkt vertegenwoordigd zijn en het aantal standplaatsen binnen die branche is als uitgangspunt genomen. Wij hebben signalen ontvangen dat er op dit moment een overaanbod is binnen de branches 1.7 (stoffen voor kleding) en 2.4 (fruit). Het aantal standplaatsen in die branche is daarom in de nieuwe situatie (uiteraard met inachtneming van de overgangstermijn) met één teruggebracht. Concreet betekent de overgangssituatie dat de huidige standplaatshouders mogen blijven verkopen waarvoor vergunning is verleend. Komt de standplaats door intrekking van de vergunning vrij, dan betekent dat de vrijgekomen plaats niet wordt ingevuld met dezelfde branche.
zaterdagmarkt
Op 7 december 2003 is voor de zaterdagmarkt een lijst vastgesteld van branches die in ieder geval op de zaterdagmarkt vertegenwoordigd zouden moeten zijn. Daarbij is aangegeven dat de zaterdagmarkt een traditionele en kleinschalige (vers)markt is. Om de zaterdagmarkt aantrekkelijk te laten zijn en te houden is een goed en gevarieerd, maar vooral ook stabiel aanbod van waren noodzakelijk. Dat betekent dat bij het vrijkomen van een plaats op de zaterdagmarkt binnen de aangewezen branches de plaats opgevuld moet gaan worden door een aanbieder van soortgelijke waren.
De branches die bij besluit van 7 december 2003 als zodanig zijn aangewezen worden met dit besluit niet gewijzigd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl