Regeling vervallen per 21-08-2014

Reglement burgerlijke stand

Geldend van 04-07-2013 t/m 20-08-2014

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Versiebeheer

Datum

7 juni 2013

Versie

2.2

Beheerder(s)

(Senior) klantmanager inwoners

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo: 

gelet op het bepaalde in Titel 4, Afdelingen 1 en 4 boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand, de Gemeentewet artikel 108 jo. 147 en 156, de Wet Rechten Burgerlijke Stand artikel 5, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en het Bouwbesluit; 

besluit vast te stellen:        

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties voor het trouwen, kosteloos trouwen, het annuleren hiervan en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder  

  • a.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (laatstelijk gewijzigd bij Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (stb. 1993, nr. 555); 

  • b.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (stb. 1994, nr, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, (stb. nr. 900); 

  • c.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek); 

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek); 

  • e.

    Trouwambtenaar: de persoon die de functie van het onder c en/of d gestelde uitoefent.

  • f.

    Trouwen: (Het voltrekken van) een huwelijk of (het registreren van) een partnerschap.

  • g.

    Omzetting: het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.

  • h.

    Partijen: Juridische term voor deelnemer aan het proces huwelijk

  • i.

    Gemeentehuis: alle huizen welke bij collegebesluit als zodanig zijn dan wel worden aangewezen. 

Artikel 2. (buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Er zijn in de gemeente Geldrop-Mierlo (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot de afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners. 

  • 2. Er kunnen in de gemeente Geldrop-Mierlo (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand zijn, die als zodanig zijn benoemd in een andere gemeente. 

  • 3. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand voor het Bureau Burgerlijke Stand is twee. 

  • 4. Het College van Burgemeester en Wethouders benoemt een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling publiekszaken.

Artikel 3. Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode benoemd, waarin zij bij de gemeente Geldrop-Mierlo, Afdeling Publiekszaken werkzaam is.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor telkens een periode van vijf (5) jaren benoemd, totdat zij de leeftijd van zeventig jaar hebben bereikt, dan wel voor een tijdvak van één dag. 

  • 3. Indien sprake is van een benoeming voor een periode van één dag voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet betrokkene, naast het voldoen aan de wettelijk gestelde eisen, de volgende bewijsstukken overleggen:

    • a.

      Benoemingsbesluit tot (b)abs elders in Nederland;

    • b.

      Audiëntieblad van de beëdiging van een rechtbank in Nederland;

    • c.

      Werkgeversverklaring van de gemeente waar men als (b)abs werkzaam is, en

    • d.

      Geldig legitimatiebewijs.

Artikel 4. Aanwijzing gemeentehuis

  • 1. Een kosteloos huwelijk wordt voltrokken in de Villa.

  • 2. De regels waaraan voldaan moet worden om het verzoek voor het (eenmalig) aanwijzen van een gemeentehuis voor het trouwen in te kunnen willigen, zijn:

    • a.

      Schriftelijk, met gebruikmaking van het daartoe bedoelde formulier;

    • b.

      Het bedoelde formulier moet ondertekend worden door de beheerder / eigenaar van de betreffende locatie en de huwelijkspartijen;

    • c.

      Bij behandeling van het verzoek tot aanwijzing van een gemeentehuis worden eenmalig extra leges in rekening gebracht voor de uitvoering van de werkzaamheden in verband hiermee, ook indien het verzoek wordt afgewezen. Deze leges worden bij legesbesluit vastgesteld.

    • d.

      De locatie:

      • -

        Moet binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Geldrop-Mierlo liggen;

      • -

        Mag zowel overdekt als onoverdekt zijn, de keuze hiervoor wordt overgelaten aan de betreffende locatie waar het huwelijk wordt voltrokken;

      • -

        Kan een schip zijn, met de voorwaarden dat het huwelijk in een gesloten compartiment wordt gesloten, het schip binnen de gemeentegrenzen ligt en afgemeerd aan een kade;

      • -

        Moet geschikt zijn voor een ‘waardige’ huwelijksvoltrekking, waarbij deze niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden of eerbaarheid;

      • -

        Moet in voorkomend geval, voorzien zijn van een geluidsinstallatie en een microfoon om de trouwambtenaar in staat te stellen verstaanbaar de toespraak te houden;

      • -

        Moet, in voorkomend geval, voorzien zijn van voldoende licht en verwarming;

      • -

        Moet bouwtechnisch in goede staat verkeren en schoon zijn;

      • -

        Moet op een eenvoudige wijze vrij toegankelijk zijn en voor zover mogelijk ook voor mindervaliden.

      • -

        Moet openbaar toegankelijk zijn;

      • -

        Mag een ordentelijk verloop van de huwelijksvoltrekking en de eisen die de wet daaraan stelt niet in de weg staan;

      • -

        Moet in alle omstandigheden een vrije doorgang bieden voor alle hulpdiensten;

      • -

        Moet voldoende ruimte bieden voor het aantal te verwachten personen die bij de ceremonie aanwezig zullen zijn;

      • -

        Moet voldoen aan de eis van verplichte melding indien op de betreffende locatie meer dan 49 personen aanwezig zullen zijn. De HORECA is hiervan vrijgesteld. In voorkomend geval zal 4 weken voor de plechtigheid een melding hiervan gedaan moeten worden bij de Afdeling Ondersteuning van de gemeente;

      • -

        Moet een passende omgeving voor de plechtigheid zijn, waarbij de beheerder verantwoordelijk is voor de algehele entourage, inclusief inrichting en aankleding hiervan. De kosten zijn voor rekening van de beheerder;

      • -

        Moet beschikken over voldoende parkeergelegenheid in de nabije omgeving voor de trouwambtenaar en

      • -

        Moet beschikken over een toiletvoorziening en omkleedruimte, een tafel en voldoende stoelen voor de trouwambtenaar en partijen en voldoende stoelen voor de gasten.

    • e.

      De gemeente is niet aansprakelijk voor de door partijen geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de aangewezen locatie. De partijen vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van of in verband met het gebruik door partijen van de aangewezen locatie.

    • f.

      Bij het trouwen buiten de vast aangewezen locaties moet te allen tijden een gemeentebode aanwezig zijn. Deze functionaris beslist uiteindelijk op de dag van het trouwen of de betreffende locatie alle afspraken is nagekomen als vastgelegd in de overeenkomst.

    • g.

      Voor trouwen in onderstaande gelegenheden wordt in ieder geval geen toestemming verleend:

  • · luchtballon

  • · kraakpand

  • · coffeeshop

  • · podia, pleinen of parken dan wel andere openbare gelegenheden in de open lucht, behoudens uitzonderingen.

  • 3. Het bedoelde formulier als genoemd in lid 2, onder a en f, is als bijlage aan dit reglement toegevoegd.

Artikel 5. Leiding van de dienst

  • 1. De senior klantmanager Publiekszaken die het college daartoe heeft aangewezen, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. 

  • 2. Het college wijst tevens de klantmanager Inwoners aan als de vervanger van de in het eerste lid bedoelde ambtenaar.

Artikel 6. Afspraken kosteloos trouwen

1.Afspraken voor het kosteloos trouwen zijn mogelijk voor zover de agenda hiertoe ruimte biedt en op basis van de beschikbare wetgeving.

Artikel 7. Vastleggen afspraken en annulering

Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak worden in verband met administratiekosten leges in rekening gebracht. Dit bedrag wordt bij legesbesluit vastgesteld.

Artikel 8. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur.

  • 2. Het is mogelijk in het weekend een huwelijk te laten voltrekken.

  • 3. Kosteloze huwelijken vinden alleen plaats op donderdagochtend tussen 09.00 uur en 09.30 uur.

  • 4. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend. 

    3.In bijzondere gevallen kan het college of de in artikel 5 genoemde ambtenaren besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren. 

Artikel 9. Leges

  • 1. Naast de in artikel 7 genoemde leges worden voor het trouwen leges in rekening gebracht.

  • 2. De leges als in lid 1 genoemd worden bij legesbesluit vastgesteld.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangeduid als Reglement Burgerlijke Stand. 

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag, volgend op de dag van vaststelling. 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 18 juni 2013. 

De secretaris,                                                                     De voorzitter,

BIJLAGEN

OVEREENKOMST AANWIJZING VASTE TROUWLOCATIE VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO

Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.

De ondergetekenden:

a.     hierna te noemen “beheerder”

en

b.De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door het Hoofd Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,

in aanmerking nemende dat:

  • 1.

    het reglement van de burgerlijke stand van toepassing is,

  • 2.

    de beheerder zich bereid verklaart om de gemeente de verzochte locatie ter beschikking te stellen voor het trouwen,

  • 3.

    de partijen de voorwaarden en inhoud van het voorgaande als volgt wensen vast te leggen,

verklaren te zijn overeengekomen:

  • 1.

    Het hierboven gestelde maakt deel uit van deze overeenkomst.

  • 2.

    Stelt de beheerder vanaf ondertekening van deze overeenkomstaan de gemeente gratis ter beschikking, de verzochte locatie voor een periode van één jaar en verleent de gemeente toestemming om deze ruimte(n) te gebruiken voor het trouwen. Na het verloop van één jaar na ondertekening van deze overeenkomst zal een evaluatie plaatsvinden, waarna op basis van de bevindingen deze overeenkomst al dan niet zal worden verlengd.

  • 3.

    De gemeente verzorgt alle formele aspecten die samenhangen met het trouwen.

  • 4.

    De beheerder verleent aanstaande bruidsparen dan wel partners op verzoek de gelegenheid op afspraak de ruimte(n) te komen bezichtigen.

  • 5.

    De gemeente beheert de agenda met betrekking tot het trouwen.

  • 6.

    De partijen stellen zich bij de beheerder van de locatie eerst op de hoogte of trouwen op het door hen gewenste tijdstip en de dag kan plaatsvinden. Daarna dient de beheerder van de betreffende locatie dan wel de partij die een eendagslocatie ter beschikking stelt, dit vast te leggen bij de Afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners van de gemeente. De beschikbaarheid binnen de agenda van de gemeente is hierbij leidend.

  • 7.

    Wanneer de afspraak, gesteld onder 6, eenmaal is vastgelegd, kunnen zowel de beheerder als betrokken partijen hier niet meer van afwijken. Tenzij sprake is van overmacht, zal een annulering kosten met zich meebrengen.

  • 8.

    De beheerder gaat ermee akkoord dat de gemeente Geldrop-Mierlo niet aansprakelijk is voor enig letsel, hoe ook genaamd en waaronder ook de wettelijke aansprakelijkheid, aan of vanwege aanwezige personen en/of schade, hoe ook genaamd, aan het pand en/of interieur.

Aldus overeengekomen:

Datum:      

_______________________________________ _______________________________________

(gemeente) (beheerder)

OVEREENKOMST AANWIJZING HUWELIJKSLOCATIE VOOR ÉÉN DAG VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO

Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap

De ondergetekenden:

a.      hierna te noemen “beheerder”

en

b.De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door het Hoofd Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,

in aanmerking nemende dat:

  • 1.

    het reglement van de burgerlijke stand van toepassing is,

  • 2.

    de beheerder zich bereid verklaart om de gemeente de in bijlage 1 omschreven ruimte ter beschikking te stellen voor trouwen

  • 3.

    de partijen de voorwaarden en inhoud van het voorgaande als volgt wensen vast te leggen,

verklaren te zijn overeengekomen:

  • 1.

    Het hierboven gestelde maakt deel uit van deze overeenkomst.

  • 2.

    De beheerder stelt op       eenmalig aan de gemeente gratis ter beschikking, de in bijlage 1 omschreven ruimte(n) en verleent de gemeente toestemming om deze ruimte(n) te gebruiken voor het trouwen van partijen:

Geslachtsnaam en voorletters :      

Geboortedatum :      

en

Geslachtsnaam en voorletters :      

Geboortedatum :      

  • 3.

    De gemeente verzorgt alle formele aspecten die samenhangen met het trouwen.

  • 4.

    De beheerder van de eendagslocatie verleent aanstaande bruidsparen op verzoek de gelegenheid op afspraak de ruimte(n) te komen bezichtigen.

  • 5.

    De gemeente beheert de agenda met betrekking tot het trouwen.

  • 6.

    De partijen stellen zich bij de beheerder van de eendagslocatie eerst op de hoogte of trouwen op het door hen gewenste tijdstip en dag kan plaatsvinden. Daarna dient de partij die de eendagslocatie ter beschikking stelt dit vast te leggen bij de Afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners van de gemeente. De beschikbaarheid binnen de agenda van de gemeente is hierbij leidend.

  • 7.

    Wanneer de afspraak, gesteld onder 6, eenmaal is vastgelegd, kunnen zowel de beheerder van de eendagslocatie als betrokken partijen hier niet meer van afwijken. Tenzij sprake is van overmacht, zal een annulering extra kosten met zich meebrengen.

  • 8.

    De beheerder van de eendagslocatie gaat ermee akkoord dat de gemeente Geldrop-Mierlo niet aansprakelijk is voor enig letsel, hoe ook genaamd en waaronder ook de wettelijke aansprakelijkheid, aan of vanwege aanwezige personen en/of schade, hoe ook genaamd, aan het pand en/of interieur.

  • 9.

    De beheerder heeft bij het aanwezig zijn van 50 personen of meer in de betreffende eendagslocatie, waarbij geen sprake is van een reeds bestaande vergunning hiertoe, hiervan melding gedaan aan de Afdeling Juridische Zaken, cluster Kabinet.

  • 10.

    De beheerder heeft bij het aanwezig zijn van 50 personen of meer in de betreffende eendagslocatie, waarbij wel sprake is van een reeds bestaande vergunning hiertoe, hiervan melding gedaan aan de Afdeling Ondersteuning.

  • 11.

    Deze overeenkomst geldt voor één dag, te weten d.d.      

Aldus overeengekomen:

Datum:      

_______________________________________ _______________________________________

(gemeente) (beheerder)