Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR301406
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR301406/1
Vaststellen hogere grenswaarden Wet geluidhinder
Geldend van 11-07-2007 t/m heden
Intitulé
Vaststellen hogere grenswaarden Wet geluidhinderBeleidsregel
Vaststellen hogere grenswaarden Wet geluidhinder
Burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo;
overwegende dat het vanuit het oogpunt van rechtszekerheid en rechtsgelijkheid wenselijk is over te gaan tot vaststelling van een beleidsregel ter invulling van de in de artikel 110a Wet geluidhinder opgenomen bevoegdheid tot het vaststellen van een hogere grenswaarde voor de ten hoogste toegelaten geluidsbelasting;
gelet op:
- -
de maximale ontheffingswaarden zoals bedoeld in de artikelen 45, 46, 47, 55, 56, 84, 85 en 100a Wet geluidhinder;
- -
artikel 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht jo. titel 4.3 Algemene wet bestuursrecht;
- -
het collegebesluit van 30 januari 2007 nr. 07bw.0494;
BESLUIT:
vast te stellen de navolgende beleidsregel “Vaststellen hogere grenswaarden Wet Geluidhinder”.
Artikel 1 hoofdcriteria voor ontheffing
-
1. Hogere grenswaarden kunnen worden vastgesteld in die gevallen waarin de toepassing van maatregelen, gericht op het terugbrengen van de te verwachten geluidbelasting, vanwege de weg/spoorweg of industrie, van de gevels van de betrokken woningen:
- a.
bronmaatregelen niet mogelijk zijn dan wel dat deze onvoldoende doeltreffend zullen zijn, of;
- b.
op bezwaren stuit van
- ·
stedenbouwkundige aard en/of;
- ·
verkeerskundige aard en/of;
- ·
landschappelijke aard en/of;
- ·
financiële aard.
- ·
- a.
-
2. Bij de afweging hogere grenswaarden toe te passen kan een combinatie van de in lid 1 genoemde criteria worden toegepast.
Artikel 2 subcriteria voor ontheffing
- 1.
Naast de in artikel 1 genoemde hoofdcriteria moet aan één van de onderstaande subcriteria worden voldaan.
- 2.
.Bij weg- en railverkeerslawaaiwordt slechts afgeweken van de voorkeursgrenswaarde indien:
- a.
er sprake is van nog niet geprojecteerde woningen buiten de bebouwde kom, die:
- -
verspreid gesitueerd worden;
- -
nodig zijn vanwege grond- of bedrijfsgebondenheid;
- -
een open plaats tussen aanwezige bebouwing opvullen;
- -
bestaande bebouwing vervangen;
- -
- b.
er sprake is van nog niet geprojecteerde woningen binnen de bebouwde kom, die:
- -
in een dorps- of stadsvernieuwingsplan worden opgenomen;
- -
door situering of bouwvorm een doelmatige akoestisch afschermende functie gaan vervullen voor andere woningen;
- -
nodig zijn vanwege grond- of bedrijfsgebondenheid;
- -
een open plaats tussen aanwezige bebouwing opvullen;
- -
bestaande bebouwing vervangen;
- -
- c.
er sprake is van een geprojecteerde, in aanbouw zijnde of aanwezige woningen en een nog niet geprojecteerde (spoor)weg, voor zover die (spoor)weg:
- -
een noodzakelijke verkeers- en vervoersfunctie zal vervullen.
- -
- d.
Bij aanleg of wijziging aan een hoofdspoorweg is Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant het bevoegd gezag. Nadrukkelijk is deze beleidsregel op het vaststellen van hogere grenswaarden in die gevallen niet van toepassing.
- a.
- 3.
Bij wegverkeerslawaai wordt naast het bedoelde in lid 2 slechts afgeweken van de voorkeursgrenswaarde indien:
- -
er sprake is van een aan te leggen weg die een zodanige verkeersverzamelfunctie zal vervullen, dat die weg zal leiden tot aanmerkelijk lagere geluidsbelastingen van woningen binnen de zone van een andere weg. (Bijvoorbeeld de aanleg van randwegen.)
- -
- 4.
Bij railverkeerslawaaiwordt naast het bedoelde in lid 2 slechts afgeweken van de voorkeursgrenswaarde indien:
er is sprake van nog niet geprojecteerde of geprojecteerde woningen die:
- -
in de omgeving van een station of halte gesitueerd worden;
- -
in een stads- of dorpsvernieuwingsplan worden opgenomen;
- -
door de gekozen situering of bouwvorm een doelmatige akoestische afscherming gaan vervullen voor andere woningen of voor andere geluidgevoelige gebouwen of geluidgevoelige terreinen.
- 5.
Bij industrielawaaiwordt naast het bedoelde in lid 2 slechts afgeweken van de voorkeursgrenswaarde indien:
- a.
er sprake is van nog niet geprojecteerde of geprojecteerde woningen die:
- a.
- 5.
- -
een geluidbelasting ondervinden die gelijk is aan of lager dan het ter plaatse heersende referentieniveau.
- b.
er sprake is van aanwezige of in aanbouw zijnde woningen die:
- b.
- -
een geluidbelasting ondervinden die gelijk is aan of lager dan het ter plaatse heersende referentieniveau;
- c.
te allen tijde geldt als uitgangspunt dat in nieuwe situaties zoveel mogelijk aan de voorkeursgrenswaarde moet worden voldaan;
- d.
indien afwijking desalniettemin gewenst is, moet de noodzaak tot afwijking aangetoond worden;
- e.
het vaststellen van een hogere grenswaarde voor deze categorie zal slechts dan worden verleend wanneer de derde die de maatregelen zal treffen garandeert dat de te treffen geluidsreducerende maatregelen daadwerkelijk zullen worden gerealiseerd;
- 6.
Burgemeester en wethouders kunnen bij alle in de leden 2 tot en met 5 van dit artikel genoeme lawaaisoorten aanvullende de eis stellen dat de woningen zullen beschikking over tenminste geluidluwe gevel en dat voldoende verzekerd is dat de verblijfsruimten en de tot de woning behorende buitenruimte niet worden gesitueerd aan de gevel waar de hoogste geluidbelasting optreedt.
- 6.
- c.
Artikel 3 voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden
Bij de toepassing van deze beleidsregel worden de hieronder opgenomen en in de Wet geluidhinder opgenomen voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden gerespecteerd:
1.voorkeursgrenswaarde en maximale grenswaarde wegverkeerslawaai
Situatie |
Voorkeursgrenswaarde |
||
Lden |
|||
Nieuwe woning |
48 dB |
||
Nieuwe woning bestaande weg |
Maximale ontheffingswaarde |
||
Nieuw te bouwen woning |
Stedelijk: 63 dB Buitenstedelijk: 53 dB |
||
Nieuw te bouwen agrarische bedrijfswoning |
Buitenstedelijk: |
||
Vervangende nieuwbouw |
Stedelijk: 68 dB Buitenstedelijk: 63 dB |
||
Bestaande woning/nieuwe weg |
|||
Nieuw te bouwen woning |
Stedelijk: 63 dB Buitenstedelijk: 58 dB |
||
Gelijktijdig met wegaanleg te bouwen woning |
Stedelijk: 58 dB Buitenstedelijk: 53 dB |
||
Hoogst toelaatbaar binnenniveau |
|||
Nieuwe woning en bestaande weg of Bestaande woning en nieuwe weg |
33 dB |
||
Bestaande woning en bestaande weg (sanering) |
38 dB |
2.Voorkeursgrenswaarde en maximale grenswaarde railverkeerslawaai
Situatie |
Voorkeursgrenswaarde |
|
Lden |
||
Nieuwe woning |
55 dB |
|
Maximale ontheffingswaarde |
||
Nieuw te bouwen woning |
68 dB |
|
Hoogst toelaatbaar binnenniveau |
||
Nieuwe woning en bestaande spoorweg of Bestaande woning en nieuwe spporweg |
3 3 dB |
|
Bestaande woning en bestaande spoorweg (sanering) |
38 dB |
3.Voorkeursgrenswaarde en maximale grenswaarde industrielawaai
Situatie |
Voorkeursgrenswaarde, Letmaal |
Nieuwe woning |
50 dB(A) |
Eerste zonevaststelling |
Maximale ontheffingswaarde |
Nieuw te bouwen woning |
55 dB(A) |
In aanbouw zijnde of bestaande woning |
60 dB(A) |
Wijziging zone |
|
Nieuw te bouwen woning, in aanbouw zijnde of bestaande woning |
Vastgestelde waarde + 5 dB(A) |
Vervangende nieuwbouw |
65 dB(A) |
Hoogst toelaatbaar binnenniveau |
|
Nieuwe woning |
35 dB(A) |
Bestaande woning |
40 dB(A) |
Artikel 4 slotbepalingen
- 1.
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: “beleidsregel Vaststellen hogere grenswaarden Wet geluidhinder”.
- 2.
De vaststelling van een hogere grenswaarden geschied volgens de procedure zoals die is opgenomen in artikel 110c Wet geluidhinder.
- 3.
Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag nadat de bekendmaking in de gemeentelijke informatiepagina’s in het huis-aan-huisblad “de Trompetter” heeft plaatsgevonden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo van 30 januari 2007,
burgemeester en wethouders,
J.H.M. van Vlerken M.J.D. Donders - de Leest
secretaris burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl