Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR301234
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR301234/1
Regeling vervallen per 07-11-2016
Algemeen bevoegdhedenregister gemeente Heeze-Leende 2013
Geldend van 21-03-2013 t/m 06-11-2016
Intitulé
Algemeen bevoegdhedenregister gemeente Heeze-Leende 2013Burgemeester en wethouders van de gemeente Heeze-Leende en de burgemeester van de gemeente Heeze-Leende;
ieder voor zover het ieders bevoegdheden betreft;
overwegende dat het ter bevordering van een vlotte en efficiënte afdoening van zaken noodzakelijk is de uitoefening van bevoegdheden te mandateren, daartoe machtiging of volmacht te verlenen;
gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
b e s l u i t e n:
A. De uitoefening van de in het bij dit besluit behorend overzicht vermelde bevoegdheden, met inachtneming van de daarbij vermelde specifieke voorwaarden, te mandateren, daartoe machtiging of volmacht te verlenen aan de in het overzicht genoemde functionarissen.
B. Ten aanzien van de uitoefening van de mandaten, machtigingen en volmachten onderstaande algemene bepalingen vast te stellen en op de uitoefening van bedoelde bevoegdheden van toepassing te verklaren:
1. In dit besluit en in het register wordt een aantal begrippen gehanteerd, waaronder het volgende wordt verstaan.
Mandaat: mandaat is volgens artikel 10:1 Awb de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of enig ander persoon of college met openbaar gezag bekleed) een besluit te nemen.
Kenmerk van mandaat is dat de bevoegdheid niet overgaat, maar in naam van de mandaatgever wordt uitgeoefend. De mandaatgever blijft dan ook verantwoordelijk voor de uitoefening van de bevoegdheid.
Volmacht: volmacht heeft betrekking op het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van het bestuursorgaan, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst. Artikel 10:12 Awb verklaart de hele afdeling 10.1.1 over mandaat van de Awb van overeenkomstige toepassing op de volmacht.
Machtiging: hiervan is sprake bij het verrichten van feitelijke handelingen. Dit zijn handelingen die geen privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn of geen besluiten zijn in de zin van artikel 1:3 Awb. Feitelijke handelingen zijn bijvoorbeeld het geven van informatie, het vragen van inlichtingen, het uitbrengen van advies of het afsluiten van een straat. Artikel 10:12 verklaart de hele afdeling 10.1.1 over mandaat van de Awb van overeenkomstige toepassing op de machtiging.
2. de in dit besluit genoemde mandaten, machtigingen en volmachten worden verleend binnen het kader van het door het bestuursorgaan vastgestelde beleid en binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden;
3. indien bij de concrete uitvoering van de betreffende bevoegdheid twijfel bestaat bij de gemandateerde, gemachtigde of gevolmachtigde omtrent wijze van afwikkeling dan wel omtrent de eventuele gevolgen daarvan, is deze gehouden tot terugkoppeling naar het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan;
4. Terugkoppeling dient in ieder geval plaats te vinden, indien:
- de uitoefening van de bevoegdheid (vermoedelijk) bestuurlijke/politieke consequenties zal hebben;
- ongewenste precedentwerking te verwachten is of wanneer gebruik wordt gemaakt van een hardheidsclausule;
- van (mogelijke) strijd met relevante regelingen, voorschriften of beleidsuitgangspunten sprake is;
het bevoegd orgaan de wens daartoe kenbaar maakt.
5. Bij de uitoefening van de bevoegdheden dienen de interne procedures gehandhaafd te blijven;
6. ingeval van afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger;
7. Er geldt geen mandaat indien:
- wordt beslist in afwijking van adviezen van andere afdelingen/instellingen/commissies;
- de beslissing afwijkt van geldende (beleids)regels;
- het een beslissing betreft die betrekking heeft op zaken die politiek en/of bestuurlijk gevoelig liggen;
- het een beslissing betreft waarvan door het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan kenbaar is gemaakt dat hij de beslissing zelf neemt;
- het een beslissing op bezwaar of beroep betreft;
8. Alle in mandaat, bij machtiging en volmacht genomen beslissingen worden in een kwartaaloverzicht gerapporteerd aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan;
9. In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:
“Burgemeester en wethouders van Heeze-Leende,
namens dezen” respectievelijk
“De burgemeester van Heeze-Leende,
namens deze”
gevolgd door de handtekening van de gemandateerde/ gemachtigde/ gevolmachtigde, diens naam en functieaanduiding.
C. Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking.
D. Op het moment van inwerkingtreding van dit besluit komt het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Heeze-Leende 2010, zoals vastgesteld in de vergadering van het college op 23 november 2010, en de op bij dit besluit behorend register vermelde bevoegdheden, te vervallen.
E. Op het moment van inwerkingtreding van dit besluit komt het Bevoegdhedenbesluit Wabo gemeente Heeze-Leende 2010, zoals vastgesteld in de vergadering van het college op 28 september 2010, en de op bij dit besluit behorend register vermelde bevoegdheden, te vervallen.
F. De ondermandaten die op grond van het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Heeze-Leende 2010 bij afzonderlijke besluiten zijn verleend, blijven onverkort van toepassing.
G. De in dit besluit opgenomen mandaten, machtigingen en volmachten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen op het moment dat de hierin opgenomen wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
H. Tussentijdse wijzingen en nieuwe mandaten zijn in het register doorgevoerd bij besluit van de mandaatgever.
I. Dit besluit kan worden aangehaald als “Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Heeze-Leende 2013”
Aldus vastgesteld in vergadering van het college, d.d. 26 februari 2013
,de burgemeester
P.J.J. Verhoeven
,de secretaris
H.J. ten Brinke
Aldus vastgesteld door de burgemeester
d.d. 26 februari 2013
, de burgemeester
P.J.J. Verhoeven
Inhoudsopgave Algemeen bevoegdhedenregister gemeente Heeze-Leende 2013
Onderdeel I Algemeen deel
- A.
Algemeen (geldt voor alle organisatieonderdelen)
Onderdeel II Bijzonder deel (bevoegdheden per organisatieonderdeel)
- A.
Afdeling Staf
- B.
Afdeling Beleid
- C.
Afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH)
- D.
Afdeling Beheer en Vastgoed (B&V)
- E.
Afdeling Klantcontactcentrum (KCC)
- F.
Afdeling Financiën en Control
Onderdeel III Externe mandaten
- A.
Samenwerking A2 gemeenten 2012
I-A Algemeen
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
1. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het opmaken van notariële akten |
burgemeester |
Art. 171 lid 2 Gemeentewet |
Volmacht |
voor betreffende situatie per afzonderlijk besluit regelen |
|
|
2. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij rechterlijke instanties (civiele rechter en strafrechter) |
burgemeester |
Art. 171 lid 2 Gemeentewet |
Volmacht |
voor betreffende situatie per afzonderlijk besluit regelen |
|
|
3. |
Het vertegenwoordigen van het college in bezwaarprocedures op het terrein van personele- en organisatorische aangelegenheden |
B&W |
Art. 160 onder f Gemeentewet; Art. 2 Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en de Gemeenschappelijke Regeling A2-Samenwerking |
Machtiging |
Voor betreffende situatie per afzonderlijk besluit regelen |
|
De bevoegdheid om te beslissen op een bezwaarschrift is niet gemandateerd |
4. |
Het vertegenwoordigen van burgemeester of B&W in een bestuursrechtelijke procedure bij de Adviescie. voor behandeling van de bezwaarschriften, de sector bestuursrecht bij de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Centrale Raad van Beroep |
Burgemeester B&W |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd van betreffende afdeling |
Medewerker van betreffende afdeling zoals genoemd in algemene doorlopende machtiging |
De bevoegdheid om te beslissen op een bezwaarschrift is niet gemandateerd |
5. |
Het ondertekenen van overeenkomsten en opdrachten |
burgemeester |
Art. 171 lid 2 Gemeentewet |
Volmacht |
Voor betreffende situatie per afzonderlijk besluit regelen |
|
Handelen in overeenstemming met de budgethoudersregeling en het protocol aanbesteding & inkoop |
6. |
Besluitvorming op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
Burgemeester B&W |
Art. 6 Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
Mandaat |
Afdelingshoofd |
|
Voor zover het behoort tot de taak van de desbetreffende afdeling |
7. |
Het voeren van correspondentie en verstrekken van informatie niet gericht op enig rechtsgevolg m.u.v. de bekendmaking van de beslissing op bezwaar |
Burgemeester B&W |
Art. 7:12 Awb |
Machtiging |
Medewerker van betreffende afdeling |
|
|
8. |
Het voeren van correspondentie en verstrekken van informatie gericht op enig rechtsgevolg |
Burgemeester B&W |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd |
|
|
9. |
Het opvragen, waarmerken en toezenden van bescheiden |
B&W |
|
Machtiging |
Medewerker afdeling |
|
|
10. |
Vragen van adviezen aan derden, voor zover daaraan geen kosten zijn verbonden |
B&W |
|
Machtiging |
Medewerker afdeling |
|
|
11. |
Verstrekken van informatie over algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten bevatten |
B&W |
|
Machtiging |
Medewerker afdeling |
|
|
12. |
Gunning van werken tot een maximum van € 100.000 excl. BTW, binnen het normale budget van de begroting |
B&W |
|
Mandaat |
Afdelingshoofd |
|
Conform het vastgestelde Inkoop- en Aanbestedingsbeleid.
|
13. |
Gunning van diensten en/of leveringen tot een maximum van € 100.000 excl. BTW, binnen het normale budget van de begroting |
B&W |
|
Mandaat |
Afdelingshoofd |
|
Conform het vastgestelde Inkoop- en Aanbestedingsbeleid.
|
14. |
Besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen |
B&W |
Art. 4:5 lid 4 Awb |
mandaat |
Afdelingshoofd |
|
|
II-A Afdeling Staf
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Contracten |
|||||||
1. |
Sluiten van arbeidsovereenkomsten voor beperkte duur (inval/vakantiewerk) met personeel, uitzendbureau’s en Wisselwerk |
B&W |
CAR/UWO |
Volmacht |
Afdelingshoofd Staf |
|
|
2. |
Sluiten van leer- / stageovereenkomsten met scholen en/of stagiaires |
B&W |
CAR/UWO |
Volmacht |
gemeentesecretaris |
|
|
Aanstellen en ontslaan personeel |
|||||||
3. |
Werven en aanstellen van personeel in vaste of tijdelijke dienst (incl. brandweer) |
B&W |
CAR/UWO |
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
Voorzover het geschiedt binnen de goedgekeurde personele formatie danwel budget |
4. |
Beëindiging aanstelling |
B&W |
CAR/UWO |
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
5. |
Verlenen van eervol ontslag |
B&W |
|
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
6. |
Beslissing over inschaling functie ingevolge Reglement Functiewaardering |
B&W |
|
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
Opleiding/studiefaciliteiten |
|||||||
7. |
Uitvoering zaken op het gebied van studiefaciliteiten |
B&W |
CAR/UWO |
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
8. |
Beslissen over toestemming tot deelname aan cursussen, seminars |
B&W |
|
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
9. |
Vaststellen opleidingsplan |
B&W |
|
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
Verlof |
|||||||
10. |
Uitvoering regeling buitengewoon verlof, ouderschapsverlof, seniorenregeling en bevallings- en zwangerschapsverlof |
B&W |
CAR/UWO |
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
Overwerk/variabel werken |
|||||||
11. |
Verlening van toestemming tot overwerk |
B&W |
CAR/UWO |
Mandaat |
Afdelingshoofd Staf |
|
|
12. |
Uitvoering regeling variabel werken |
B&W |
CAR/UWO |
Mandaat |
Afdelingshoofd Staf |
|
|
Disciplinaire straffen |
|||||||
13. |
Opleggen van disciplinaire straffen |
B&W |
CAR/UWO |
Mandaat |
gemeentesecretaris |
|
|
II-B Afdeling Beleid
Cluster: Ruimtelijk Beleid
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Verkeer |
|||||||
1. |
Nemen van verkeersbesluit voor zover betreffend het verkeer op wegen die niet onder beheer zijn van Rijk, provincie of waterschap
|
B&W |
art. 18 lid 1 sub d WVW ‘94 |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid
|
|
|
2. |
Nemen van besluit op aanvraag om ontheffing in kader van artikel 87 RVV 1990 (bijv. verbod stilstaan, parkeren, gesloten verklaringen, eenrichtingswegen, te volgen rijrichting) |
B&W |
art. 87 RVV 1990 |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
3. |
Aanwijzen, weigeren en opheffen van individuele gehandicaptenparkeerplaats |
B&W |
Art. 18 Wegenverkeerswet |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
4. |
Besluit tbv tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen (uitvoering van werken, dreigend gevaar etc.) |
B&W |
artt. 34 ev BABW |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
Milieu |
|||||||
5. |
Vaststellen van hogere waarden dan de toegelaten voorkeurswaarde
|
B&W |
Wet geluidhinder |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
6. |
Toezenden van milieuadvies
|
B&W |
|
Machtiging |
Medewerker afdeling Beleid, cluster Ruimtelijk Beleid
|
|
|
Bouw |
|||||||
7. |
Beantwoording van principeverzoeken bouwmogelijkheden
|
B&W |
|
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
8. |
Aanhouden van een beslissing op een aanvraag omgevingsvergunning
|
B&W |
Artt. 50 ev. Woningwet |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
9. |
Verlenen van ontheffing van de karakteristieke geluidswering bij eht geheel/gedeeltelijk vernieuwen, veranderen of vergroten van een bouwwerk
|
B&W |
Art. 3.4 Bouwbesluit |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
Planologische besluiten |
|||||||
12. |
Voeren van overleg in het kader van de voorbereiding van een bestemmingsplan |
B&W |
Art. 3.1.1 Bro |
Machtiging |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
13. |
Besluit tot wijzigen van het bestemmingsplan
|
B&W |
Art. 3.6 lid 1 onder a Wro |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
Mits geen zienswijzen als bedoeld in afdeling 3.4 Awb zijn ingediend |
14. |
Besluit tot uitwerken van het bestemmingsplan |
B&W |
Art. 3.6 lid 1 onder b Wro |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
Mits geen zienswijzen als bedoeld in afdeling 3.4 Awb zijn ingediend |
15. |
Besluit tot verlenen van een binnenplanse ontheffing |
B&W |
Art. 3.6 lid 1 onder c Wro
|
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid
en/of
afdelingshoofd VVH |
|
Mits geen zienswijzen als bedoeld in afdeling 3.4 Awb zijn ingediend.
|
16. |
Besluit tot verlenen van een tijdelijke ontheffing |
B&W |
Art. 3.22 Wro; Art. 2.12 lid 2 Wro
|
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
Mits geen zienswijzen als bedoeld in afdeling 3.4 Awb zijn ingediend |
17. |
Besluit tot verlenen van een buitenplanse ontheffing |
B&W |
Art. 3.23 Wro; Art. 2.12 lid 1 onder a onder 2 |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid
en/of
Afdelingshoofd VVH |
|
|
18. |
Laten uitgaan van de door Wro, Woningwet en Wabo voorgeschreven publicaties (bekendmakingen) |
B&W |
|
Machtiging |
Medewerker afdeling Beleid, cluster Ruimtelijk Beleid |
|
|
Planschade |
|||||||
19. |
Aanwijzen van een adviseur |
B&W |
Art. 6.1.3.2 Bro |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
Besluit: 22 juni 2010
Inwerking getreden op: 8 juli 2010 |
20. |
Nemen van een besluit op basis van het advies van de adviseur als bedoeld in artikel 6.1.3.6 Bro mits er een planschadeverhaalsovereenkomst is gesloten en er geen liquiditeitsproblemen van initiatiefnemer bekend zijn |
B&W |
Art. 6.1.3.6 Bro |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
Besluit: 22 juni 2010
Inwerking getreden op: 8 juli 2010 |
Overig |
|||||||
21. |
Besluit tot verhalen van de kosten verbonden aan de grondexploitatie |
B&W |
Art. 6.17 Wro |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid |
|
|
22. |
Besluit tot niet aanvangen of staken van de bouwwerkzaamheden |
B&W |
Art. 6.21 lid 1 Wro |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid |
|
|
23. |
Besluit op aanvraag om een ontgrondingvergunning |
B&W |
Ontgrondingwet |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid |
|
|
Leegstandwet |
|||||||
24. |
verlenen van een vergunning voor de tijdelijke verhuur van eigen woningen |
B&W |
Art. 15 lid 1 van de Leegstandwet |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid |
|
Besluit: 3 april 2012 |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
|||||||
25. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik die betrekking heeft op een activiteit voor een bepaalde termijn |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 onder c jo. artikel 2.12 lid 2 Wabo; Art. 5.17 Bor |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid
en/of
afdelingshoofd VVH
|
|
Is omgevings- vergunning afdelingsoverstijgend dan instemming vereist van alle betrokken afdelingshoofden |
26. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 onder b jo. artikel 2.11 Wabo |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid
en/of
afdelingshoofd VVH |
|
Is omgevings- vergunning afdelingsoverstijgend dan instemming vereist van alle betrokken afdelingshoofden |
27. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik met toepassing van de in het bestemmingsplan of beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 sub c jo. Art. 2.12 lid 1 onder a, onder 1° Wabo |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid
en/of
afdelingshoofd VVH |
|
Is omgevings- vergunning afdelingsoverstijgend dan instemming vereist van alle betrokken afdelingshoofden |
Cluster: Maatschappelijk beleid
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene subsidieverordening |
|||||||
28. |
Vaststellen van algemene regels en voorschriften mbt. het indienen van subsidieaanvragen en de verslaglegging door gesubsidieerde instellingen |
B&W |
Algemene subsidieverordening |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
29. |
Vaststellen van algemene regels en voorschriften voor de inrichting van de administratie van de gesubsidieerde instellingen |
B&W |
Algemene subsidieverordening |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
30. |
Het nemen van een beslissing op een aanvraag voor een voorschot op een subsidie op basis van een formele beschikking |
B&W |
Algemene subsidieverordening |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
31. |
Het nemen van een beslissing op een aanvraag voor subsidie op grond van de subsidieverordening en zoals omschreven in het subsidieprogramma |
B&W |
Algemene subsidieverordening |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
Verordening huisvestingsvoorzieningen |
|||||||
33. |
Vaststellen van algemene regels en voorschriften mbt. de indiening van verzoeken |
B&W |
Verordening huisvestingsvoorzieningen |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
Wet kinderopvang |
|||||||
34. |
Besluit tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang |
B&W |
Artikel 46 Wet Kinderopvang |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid |
|
Besluit genomen op: 22 juni 2010 Inwerking getreden op: 8 juli 2010 |
35. |
Beslissingen die te maken hebben met registratie, toezicht en handhaving ten aanzien van de kwaliteit van kinderdagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang |
B&W |
Wet Kinderopvang; Kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Mandaat |
afdelingshoofd Beleid |
|
Uitgesloten zijn de besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang |
Onderwijs |
|||||||
36. |
Uitvoering geven aan Leerplichtwet |
B&W |
Leerplichtwet |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
37. |
Uitvoering Verordening Leerlingenvervoer
|
B&W |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Heeze-Leende; Wet op het primair onderwijs; Wet op de expertisecentra; Wet op het voortgezet onderwijs |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
II-C Afdeling Veiligheid Vergunningen en Handhaving (VVH)
Cluster: Veiligheid Vergunningen en Handhaving
Nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Algemene Plaatselijke Verordening |
|||||||
1 |
aanschrijving ivm. aantasting groenvoorzieningen door voertuigen |
B&W |
Art. 5.11 APV, Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
2 |
verlenen van ontheffing van het verbod voor het ten behoeve van publiek optreden als straatartiest ed. |
burgemeester |
Art. 2:9 APV
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
|
|
|
3 |
verlenen van ontheffing van het verbod tot het gebruiken van de weg of weggedeelte anders dan in overeenstemming met de publieke functie |
B&W |
Art. 2:10 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
|
|
|
4 |
verlenen resp. weigeren van een vergunning voor het organiseren van een evenement |
burgemeester |
Art. 2:25 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
5 |
verlenen resp. weigeren van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf |
burgemeester |
Art. 2:28 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
6 |
nemen van besluit op een aanvraag ontheffing sluitingsuur |
burgemeester |
Art. 2:30 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
7 |
aanwijzing gevaarlijke hond |
B&W |
Art. 2:59 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
8 |
verlenen van ontheffing op het verbod tot het houden van gevaarlijke dieren |
B&W |
Art. 2:60 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
9 |
kennisgeving incidentele festiviteit |
B&W |
Art. 4:3 APV |
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
10 |
verlenen van vergunning in het kader van overig geluidshinder |
B&W |
Art. 4:6 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
11. |
Correspondentie inzake verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame |
B&W |
Art. 4:15 APV |
Machtiging |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
|
12. |
verlenen danwel weigeren van een vergunning ten behoeve van een standplaats |
B&W |
Art. 5:18 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
13. |
besluit tot het aanwijzen van een crossterrein |
B&W |
Art. 5:32 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
Drank- en Horecawet |
|||||||
14. |
Verlenen/weigeren van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf |
burgemeester |
Art. 3 Drank- en Horecawet
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
15. |
verlenen van ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard |
burgemeester |
Art. 35 Drank- en Horecawet |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
16. |
opvragen gegevens uit strafregisters en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters tbv. de uitvoering van de Drank- en Horecawet en de APV |
burgemeester |
Wet op de justitiële documentatie Drank- en Horecawet Besluit Eisen Zedelijk gedrag
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
|
|
|
17. |
intrekken van vergunning op verzoek van vergunninghouder |
burgemeester |
Drank- en Horecawet
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
|
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
18. |
Ambtshalve intrekken van een vergunning |
burgemeester |
artikel 31 Drank- en Horecawet
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
|
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
19. |
ontzeggen van de toegang tot de ruimte waarin in strijd met de Drank- en Horecawet alcoholhoudende drank wordt verstrekt |
burgemeester |
Artikel 36 Drank- en Horecawet |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
20. |
ontvangstbevestiging en bekendmaken melding |
burgemeester |
Drank- en Horecawet |
Machtiging |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
|
Wet op de Kansspelen |
|||||||
21. |
Verlenen/weigeren van vergunning voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten |
burgemeester |
artikel 30 b Wet op de Kansspelen |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
Kermis |
|||||||
22. |
verhuur dan wel afdoening afwijzing kermisstandplaats ingevolge de voorwaarden voor de verhuur van standplaatsen voor de kermissen Sterksel, Leenderstrijp, Heeze en Leende
|
B&W |
|
Volmacht Machtiging |
Afdelingshoofd VVH |
|
Met inachtneming van het vastgesteld beleid |
Markt |
|||||||
23. |
besluit op het verzoek om op het marktterrein opstallen te plaatsen |
B&W |
Art. 6 Marktverordening 1998 |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
24. |
vaste marktplaatsvergunningen weekmarkt |
B&W |
Art. 9 Marktverordening 1998 |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
25. |
besluit op het verzoek om inschrijving op de wachtlijst van de warenmarkt |
B&W |
Art. 11 Marktverordening 1998 |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
26. |
intrekken of overschrijven rechten van een vergunning |
B&W |
Art. 15 Marktverordening 1998 |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
Wegsleepregeling |
|||||||
27. |
bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig |
B&W |
Wegsleepverordening gemeente Heeze-Leende |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
medewerker afdeling VVH, cluster VVH (ofwel: coördinator integrale veiligheid)
medewerker afdeling VVH, cluster VVH (ofwel: juridisch medewerker integrale veiligheid)
Afdelingshoofd BenV
medewerker afdeling BenV, cluster Beheer Fysieke omgeving
medewerker BenV, cluster Buitendienst
medewerker BenV, cluster Gegevensbeheer |
voor de medewerkers afdeling BenV geldt de bevoegdheid alleen indien zij werkzaam zijn in piketdienst onder de voorwaarde dat verwijdering van het voertuig tevens noodzakelijk is op aanwijzing van een hulpdienst
|
Besluit: 20 juli 2010 (inwerking getreden op: 29 juli 2010) |
Verkeer |
|||||||
28. |
nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met evenementen (instellen parkeerverbod, afsluiten weggedeelte) |
B&W |
Artt. 15 en 18 Wegenverkeerswet 1994
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
29. |
aanstellen van verkeersregelaars bij evenementen |
burgemeester |
Art. 82 lid 1 sub c RVV artikel 56 lid 1 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer jo. artikel 5 Regeling verkeersregelaars |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
30. |
het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor het opstijgen of doen opstijgen van een vrije luchtballon |
burgemeester |
Art. 10 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
31. |
uitoefenen van bij of krachtens de inkwartierings- en vorderingswetten opgedragen taken mbt. Mobilisatievoorbereiding en vordering van motorrijtuigen en gebouwen |
burgemeester |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
Milieu |
|||||||
32. |
opstellen van een ontwerp-milieuvergunning en verlenen van een milieuvergunning en accepteren van een melding |
B&W |
Art. 8.19 Wet Milieubeheer (Wm) |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
33. |
stellen van een nadere eisen en maatwerkvoorschriften op grond van een melding |
B&W |
Artt. 8.40 en 8.42 Wm |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
34. |
ontvangstbevestigingen en bekendmakingen meldingen |
B&W |
Art. 8.41 Wm
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
medewerker afdeling VVH cluster VVH |
|
35. |
toesturen concept-verslag (inclusief categorie-2 overtredingen) |
B&W |
Wet milieubeheer
|
Machtiging |
medewerker Afdeling VVH, cluster VVH |
|
|
36. |
toezending beoordeling milieurapport naar betrokkenen |
B&W |
|
Machtiging |
medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
|
37. |
mededeling ingekomen bedenkingen
|
B&W |
Art. 8.6 Wm |
Machtiging |
medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
|
38. |
opdrachten voor het uitvoeren van routinematige werkzaamheden zoals controles, vergunningen, geluid- en bodemonderzoek, toetsen van ingediende rapporten tot een bedrag van maximaal € 5000,= |
B&W |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH
|
medewerker VVH, cluster VVH |
|
39. |
beslissen op aanvraag gelijkwaardige voorziening |
B&W |
Art. 8.40a Wm |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
Handhaving |
|||||||
40. |
beslissen op verzoeken om handhaving/klachten in het kader van de Wet Ruimtelijke Ordening, Woningwet, Bouwverordening, APV, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Bouwstoffenbesluit, Huisvestingswet, Monumentenwet, Monumentenverordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Drank- en Horecawet |
B&W burgemeester |
|
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
41. |
Het doen uitgaan van een vooraanschrijving bestuurlijke sanctie n.a.v. controles m.b.t. handhaven ogv Wet Ruimtelijke Ordening, Woningwet, Bouwverordening, APV, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Bouwstoffenbesluit, Huisvestingswet, Monumentenwet, Monumentenverordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Drank- en Horecawet |
B&W burgemeester |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
42. |
opleggen last onder dwangsom/last onder bestuursdwang, aanschrijvingen en besluiten voortvloeiende hieruit en aanschrijvingen in spoedeisende gevallen ingevolge Wet Ruimtelijke Ordening, Woningwet, Bouwverordening, APV, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Bouwstoffenbesluit, Huisvestingswet, Monumentenwet, Monumentenverordening, Wet Milieubeheer, Wet bodembescherming, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
B&W burgemeester |
Art. 125 Gemeentewet jo. Artt. 5:21, 5:24, 5:31, 5:32, 5:34, 5:35 ev. Awb, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
43. |
mondeling opleggen van een bouwstop, het stilleggen van de bouw-, aanleg of sloopwerkzaamheden als bedoeld in artikel 100 lid 3 Woningwet danwel ingevolge de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
B&W |
Art. 100 lid 3 Woningwet Art.100 Woningwet; artt. 11.1 en 11.3 Bouwverordening; art. 63 Monumentenwet; artt. 5.17, 5.18 en 6.2 Wabo; Hfst. 5 Awb, artt. 5:20, 5:21, 5:31d en 5:32 Awb
|
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH
|
medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
44. |
invorderingsbeschikking |
B&W |
Art. 5:37 Awb |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
45. |
kostenbeschikking |
B&W |
Art. 5:25 lid 6 Awb |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
Monumenten |
|||||||
46. |
besluit op een aanvraag tot verlenen van een monumentenvergunning
|
B&W |
Art. 11 Monumentenwet; Monumentenverordening |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
Mits geen bedenkingen |
47. |
correspondentie ter uitvoering van Monumentenwet en -verordening |
B&W |
|
Machtiging |
|
Medewerker afdeling VVH cluster VVH |
Mits geen beleidsuitgangspunt betreffend |
Wet algemene bepalingen omgevingsvergunning (Wabo) |
|||||||
48. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik in de bij Algemene maatregel van Bestuur (Bor) aangewezen gevallen (kruimelgevallen)
|
B&W |
Art. 2.1 lid 1 onder c jo. art. 2.12 lid 1 onder a, onder 2° Wabo
Art. 4 bijlage II Bor |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
49. |
Het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 onder a Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
50. |
Het verlenen/weigeren van een tijdelijke omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
B&W |
Art. 2.23 Wabo jo. Art. 5.15 Bor |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
51. |
Het weigeren van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
B&W |
Art. 2.10 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
Afdelingshoofd Beleid |
|
|
52. |
Het weigeren van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk op grond van Wet Bibob |
B&W |
Art. 2.20 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
53. |
Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning voor het oprichten van een bouwwerk |
B&W |
Art. 2.22 Wabo Art. 5.1 Bor |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
54. |
Volledigheidstoets van aanvragen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
B&W |
Art. 4:5 Awb jo. art. 2.8 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
55. |
Verdagen van de beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
B&W |
Art. 3.9 lid 2 Wabo |
Machtiging |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
|
56. |
Aanhouden van een aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk wegens wettelijke aanhoudingsgrond |
B&W |
Art. 3.3 lid 1 en lid 4 Wabo Art. 3.5 Wabo Art. 3.10 lid 1 onder a en lid 4 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
57. |
Intrekken van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
B&W |
Art. 5.19 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
58. |
Het mededelen van oordelen over statische berekeningen tbv. aanvragen om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
B&W |
Art. 2 en 120 Woningwet |
Machtiging |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
|
59. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht |
B&W |
Art.2.1 lid 1 onder h jo. art. 2.16 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
60. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het veranderen van een rijksmonument |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 onder f jo. art. 2.16 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid
|
|
|
61. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het veranderen van een provinciaal of gemeentelijk monument |
B&W |
Art. 2.2 lid 1 onder b Wabo jo. Monumentenverordening Heeze-Leende |
mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
62. |
Het verlenen van vrijstelling voor een bodemonderzoek |
B&W |
Art. 2.8 Wabo jo. art. 4.4 Bor jo. art. 2.7 aanhef en onder c Mor
Art. 1.2.5 Bouwverordening Heeze-Leende |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH |
|
63. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen of veranderen van de werking van een milieuinrichting (inclusief alle wettelijke voorgeschreven aanschrijvingen) |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 onder e jo. art. 2.14 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
64. |
Besluiten tot het verlenen van een revisievergunning (inclusief alle wettelijke voorgeschreven aanwijzingen) |
B&W |
Art. 2.6 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
65. |
Het afgeven/weigeren van de schriftelijke verklaring tav. meldingen |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 onder e jo. art. 2.14 en 3.10 lid 3 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
66. |
Ambtshalve besluiten tot wijzigen van de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting of de daaraan verbonden voorschriften |
B&W |
Art. 2.30 en 3.15 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
67. |
Besluiten tot wijzigen van de aan de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting verbonden voorschriften |
B&W |
Art. 2.31 en 3.15 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
68. |
Besluiten tot wijziging van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting op verzoek van de vergunninghouder |
B&W |
Art. 3.15 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
69. |
Besluiten tot intrekking van de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuvergunning |
B&W |
Artt. 2.33 lid 1 onder b en d jo. lid 2 onder d en 3.15 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
70. |
Besluiten tot intrekking van de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting op verzoek van de vergunninghouder |
B&W |
Artt. 2.33 lid 2 onder b en lid 3 en 3.15 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
71. |
Uitvoering geven aan artikel 3.17 Wabo en indien nodig een termijn opnemen |
B&W |
Art. 3.17 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
72. |
Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting en vergunning Waterwet |
B&W |
Art. 3.18 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
|
|
73. |
Het verstrekken van informatie met betrekking tot de kwaliteit van de bodem en het grondwater |
B&W |
Wet milieubeheer Wet bodembescherming |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
en/of
afdelingshoofd Beleid |
Medewerker afdeling VVh, cluster VVH |
|
Overig |
|||||||
74. |
toekennen van huisnummers |
B&W |
|
Machtiging |
Medewerker afdeling VVH Cluster VVH |
|
met inachtneming van het vastgesteld beleid |
Cluster: Brandweer
Nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan
|
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
75. |
Verlenen gebruiksvergunning brandveiligheid (en voorwaarden) voor een bouwwerk |
B&W |
Art. 2.1 lid 1 sub d Wabo Bouwbesluit Bouwverordening |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
76. |
Het nemen van besluiten tot opschorting van de ontslagdatum na het bereiken van de 55-jarige leeftijd |
B&W |
Art. 19.1.38 van de rechtspositieregeling vrijwilligers bij de brandweer |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
Cluster: Juridische Zaken
Nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Bezwaarschriften |
|||||||
77. |
Het verdagen van de beslissing op bezwaarschriften |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 7:10 leden 3 en 4 Algemene wet bestuursrecht (Awb)
|
Machtiging |
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
|
78. |
Verzenden van ontvangstbevestiging |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 6:14 Awb |
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH
|
|
|
78. |
Verlangen van een schriftelijke machtiging |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 2:1 lid 1 Awb jo. Art. 10 van de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en de Gemeenschappelijke Regeling A2-samenwerking (hierna te noemen: Verordening commissie bezwaarschriften) |
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
79. |
Stellen van een termijn tot herstel van het verzuim |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 6:6 Awb jo. art. 10 van de Verordening commissie bezwaarschriften |
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
80. |
Het zo spoedig mogelijk doorzenden van verkeerd geadresseerde en ingezonden bezwaarschriften naar het bevoegde orgaan, onder gelijktijdige mededeling aan de afzender |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 6:15 Awb |
Machtiging |
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
|
81. |
Toezenden stukken aan gemachtigde |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 6:17 Awb jo. Art. 10 van de Verordening commissie bezwaarschriften
|
Machtiging |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
82. |
Schriftelijk bevestigen dat de bezwaarprocedure is beëindigd door het intrekken van het bezwaarschrift |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 6:21 Awb |
Machtiging |
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
|
83. |
Afzien van horen van belanghebbenden |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 7:3 Awb jo. art. 10 van de Verordening commissie bezwaarschriften |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH |
|
|
84. |
Ter inzage leggen van stukken |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 7:4 lid 2 Awb jo. art. 10 van de Verordening commissie bezwaarschriften
|
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
85. |
Informeren van partijen bij afzonderlijk horen |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
Art. 7:6 lid 4 Awb jo art. 10 van de Verordening commissie bezwaarschriften |
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
86. |
Inwinnen van inlichtingen |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
artikel 11 van de Verordening commissie bezwaarschriften |
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
87. |
uitnodiging hoorzitting |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
artikel 13 van de Verordening commissie bezwaarschriften |
Machtiging |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
88. |
Afzien van hoorplicht ingevolge artikel 7:3 Awb |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
artikel 12 van de Verordening commissie bezwaarschriften |
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
In overleg met de voorzitter |
89. |
Beslissen op verzoek tot wijziging van datum en tijdstip van de hoorzitting |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
artikel 13 van de Verordening commissie bezwaarschriften |
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
In overleg met de voorzitter |
90. |
Beslissen op verzoek tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting
|
Gemeenteraad B&W burgemeester |
artikel 18 van de Verordening commissie bezwaarschriften
|
Mandaat |
Voorzitter van de Adviescie. voor de bezwaarschriften
|
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
In overleg met de voorzitter |
91. |
Voeren van algemene correspondentie met derden aangaande de bezwaarschriftenprocedure |
Gemeenteraad B&W burgemeester |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH |
Secretaris van de Adviescie. voor de bezwaarschriften |
|
Verzekeringen |
|||||||
92. |
Het beslissen op ingekomen aansprakelijkheidsstellingen van de gemeente door derden |
B&W |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd VVH |
|
Beperkt tot afwikkeling van schaden tot een maximum van € 5.000. Alle schadeclaims vooraf aan cluster JZ voorleggen ivm. relatie naar verzekerings-maatschappij |
II-D Afdeling Beheer en Vastgoed
Cluster: Beheer Fysieke Omgeving
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Verkeer |
|||||||
1. |
Afhandeling verzoeken mbt bijzonder transport bij wegen in beheer van de gemeente |
B&W |
Wegenverkeerswet; Voertuigreglement |
Mandaat |
Afdelingshoofd Beheer &Vastgoed
|
|
|
Wegsleepregeling |
|||||||
2. |
Bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig
|
B&W |
Wegsleepregeling gemeente Heeze-Leende |
Mandaat |
Afdelingshoofd VVH
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH (ofwel: coördinator integrale veiligheid)
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH (ofwel: juridisch medewerker integrale veiligheid)
Afdelingshoofd B&V
Medewerker afdeling B&V, cluster Beheer Fysieke omgeving
Medewerker B&V, cluster Buitendienst
Medewerker B&V, cluster Gegevensbeheer |
|
Voor de medewerkers afdeling B&V geldt de bevoegdheid alleen indien zij werkzaam zijn in piketdienst onder de voorwaarde dat verwijdering van het voertuig tevens noodzakelijk is op aanwijzing van een hulpdienst
Besluit: 20 juli 2010 |
Algemene Plaatselijke Verordening |
|||||||
3. |
Correspondentie in het kader van opslag van voertuigen, vaartuigen, mest, afvalstoffen etc.
|
B&W |
Art. 4:13 APV |
Machtiging |
Medewerker afdeling B&V, cluster Beheer Fysieke omgeving |
|
|
4. |
Nemen van besluit op een aanvraag om een vergunning inzake het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg
|
B&W |
Art. 2:11 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
5. |
Nemen van besluit op een melding voor een uitweg
|
B&W |
Art. 2:12 APV
|
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
6. |
Aanschrijving rechthebbende mbt. aanbrenging, onderhoud, wijziging of verwijdering van voorzieningen voor verkeer en verlichting |
B&W |
Art. 2:21 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
7. |
Nemen van besluit op een aanvraag voor een vergunning voor het vellen van houtopstanden |
B&W |
Art. 4:11 APV |
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
Sport- en gemeenschapscentra |
|||||||
8. |
Vaststellen jaarroosters verhuur sportaccommodaties |
B&W |
Art. 160 Gemeentewet |
Machtiging |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
9. |
Vaststellen van algemene gebruiksinstructies sportaccommodaties |
B&W |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
10. |
Incidentele verhuur sportaccommodaties |
B&W |
Art. 160 lid 1 onder e Gemeentewet |
Volmacht |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
11. |
Verlenen toestemming voor onderhoud en vervanging van sportmaterialen |
B&W |
|
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
Opgenomen bedrag in de begroting mag niet worden overschreden |
Overig |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
12. |
Schriftelijke afhandeling opdrachtverstrekking aan derden |
B&W |
|
|
Medewerker afdeling B&V, cluster Beheer Fysieke Omgeving |
|
Alle opdrachten, mits goedkeuring is verleend door B&W/raad (krediet) |
13. |
Aangaan van exploitatieovereenkomst |
burgemeester |
|
|
Afdelingshoofd B&V |
|
Mits binnen het kader van het door de raad vastgestelde beleidskader |
14. |
Beslissen op aanvraag voor het aanleggen en/of verwijderen van nutsleidingen |
B&W |
Telecommunicatiewet |
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
Cluster: Gegevensbeheer
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Onroerende zaken |
|||||||
15. |
Het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie |
B&W |
Artikel 2 Wet Bag |
Mandaat |
Medewerker Afdeling B&V, cluster gegevensbeheer
Medewerker afdeling B&V, cluster afdelingsondersteuning
Medewerker afdeling Beleid, cluster Ruimtelijk Beleid
Medewerker afdeling VVH, cluster VVH
Medewerker afdeling KCC, cluster Diensteninformatie
Medewerker afdeling KCC, cluster Burgerinformatie
Medewerker afdeling F en C, cluster Belastingen
Medewerker afdeling F en C, cluster Informatievoorziening
|
|
Datum besluit: 4 mei 2010
Datum inwerkingtreding: 26 mei 2010 |
16. |
Zorgdragen voor het houden van een gemeentelijk beperkingenregister en een gemeentelijke beperkingenregistratie
|
B&W |
Artikel 5 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken
|
Mandaat |
Medewerker afdeling B&V, cluster gegevens beheer |
|
Datum besluit: 18 maart 2008 |
17. |
Besluit op verzoek ingevolge artikel 12 algemene verkoopvoorwaarden
|
B&W |
Artikel 12 algemene verkoopvoorwaarden |
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
Datum besluit: 30 september 2008 |
18. |
Besluit op verzoek tot verlenen van ontheffing van de verplichting tot zelfbewoning
|
B&W |
Artikel 12 algemene verkoopvoorwaarden |
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
Datum besluit: 9 september 2008 |
19. |
Opdrachtverstrekking verrichten van werkzaamheden aan gemeentelijke gebouwen |
B&W |
|
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
Dient betrekking te hebben op de onderhoudsbegroting en dienen binnen het beschikbare budget te worden uitgevoerd
|
20. |
In gebruik geven van gemeente-eigendommen en het beëindigen daarvan |
B&W |
|
Volmacht |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
21. |
Correspondentie inzake de afdoening van de inschrijving van bouwgrond |
B&W |
|
Machtiging |
Afdelingshoofd B&V |
|
|
22. |
Besluit op aanvraag om een optie voor bouwgrond |
B&W |
|
Mandaat |
Afdelingshoofd B&V |
|
Volgens vastgesteld beleid |
II-E Afdeling Klantcontactcentrum
Cluster: Burgerinformatie
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
1. |
Bijhouding van de GBA persoonsgegevens |
B&W |
Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), uitvoeringsregelingen
|
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC
|
Medewerker Publieksdiensten B, C en D |
|
2. |
Verstrekking van gegevens uit de GBA/afgifte van gewaarmerkte afschriften uit de GBA persoonsgegevens/uittreksels en verklaringen zoals: attestatie de Vitaelegalisatie handtekeningbewijs van Nederlanderschap |
B&W |
GBA en uitvoeringsregelingen, Wet persoonsregistratie en uitvoeringsregelingen |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B, C en D |
|
3. |
Beslissingen over niet of niet geheel gevolg geven aan een aangifteafwijken van gegevens betreffende de burgerlijke staat/ niet aanmerken van een document als akteniet opnemen gegevens nationaliteitambtshalve aangiftenonjuiste gegevens of stgrijd met openbare ordeniet voldoen aan een verzoek als bedoeld in artikelen 79 t/m 82 |
B&W |
Artt. 78 t/m 83 GBA |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
|
|
4. |
Beslissingen omtrent verzoeken tot verwijdering van gegevens geheimhouding, verbetering naamgebruik, inzage
|
B&W
|
Artt. 78 t/m 83 GBA |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC
|
Medewerker Publieksdiensten B en C |
|
5. |
Het in ontvangst nemen, toetsen, ondertekenen en toezenden van naturalisatieverzoeken aan het Ministerie
|
burgemeester |
Rijkswet op het Nederlanderschap, Artikel 21; Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Machtiging |
Afdelingshoofd KCC
|
Medewerker Publieksdiensten B en C |
|
6. |
Het in ontvangst nemen van verzoeken om verlening en het afleggen van verklaringen tot verkrijging van het Nederlanderschap en van verklaringen van afstand Nederlanderschap
|
Burgemeester
|
Rijkswet op het Nederlanderschap, art. 21; Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap, art. 2, 63
|
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C |
|
7. |
Het verzoeken om inlichtingen uit het justitieel documentatieregister, Schengen informatie Systeem (NSIS), Opsporingsregister (OPS), register van de herkenningsdienst (HKD) ivm. aanvraag optie
|
Burgemeester
|
Art. 9 en 13 Wet Justitiele en strafvorderlijke gegevens jo. art. 9 RWN jo. art. 36 lid 1 Besluit verkrijiging en verlies Nederlanderschap
|
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C
|
|
8. |
Uitoefenen van de volgende bevoegdheden krachtens de Kieswet: • het omzetten van de stempas in de kiezerspas • het ondertekenen van de instemmingsverklaring • de afgifte van de ondersteuningsverklaring • de afgifte van een volmachtbewijs • het in ontvangst nemen van de kandidatenlijsten • stemmen per brief • het aanwijzen als plaatsvervangend lid van stembureau • het uitreiken van nieuwe oproepingskaarten • het in ontvangst nemen van processen-verbaal van de stemming alsmede de verzegelde pakken met stembiljetten van de stembureaus • het verstrekken van inlichtingen om registratie als kiezer • het klaarmaken en distribueren stembiljetten
|
Burgemeester B&W
|
Kieswet
art. K4
art. H9
art. H4
art. L6 art. H1 art. M4 art. J12 lid 4 art. J8
art. N11 en N12
art. D4
art. J21 |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C
|
|
9. |
Besluiten en handelingen ter uitvoering van de paspoortwet mbt. aanvragen, verstrekken, intrekken, weigeren, vervallen, verklaren en inhouden reisdocumenten
|
burgemeester |
Paspoortwet cq. Paspoortuitvoeringsregeling 1995 |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B, C en D
|
|
10. |
Het in ontvangst nemen van zendingen van reisdocumenten/rijbewijzen
|
burgemeester |
Art. 81 Paspoortuitvoeringsregeling 1995 |
Machtiging |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B, C en D
|
|
11. |
Het verantwoorden van ontvangen rijksleges reisdocumenten
|
burgemeester |
Paspoortwet cq. Paspoortuitvoeringsregeling 1995 |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
|
|
12. |
Het in ontvangst nemen van aanvragen, verstrekken en weigeren van rijbewijzen
|
burgemeester |
Wegenverkeerswet en -reglementen |
Machtiging resp. mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B, C en D
|
|
13. |
Het verantwoorden van ontvangen rijksleges rijbewijzen
|
burgemeester |
Wegenverkeerswet en -reglementen |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
|
|
14. |
Adviseren op verzoeken om naamswijziging (ic. het verrichten van onderzoek naar persoonlijke en maatschappelijke omstandigheden van verzoeker en belanghebbende(n)
|
burgemeester |
Boek 1 Burgerlijk Wetboek, Richtlijnen geslachtsnaamwijziging 1989 |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C
|
|
15. |
Het starten en verrichten van een administratief onderzoek naar gegevens zoals vermeld in de gemeentelijke basisadministratie
|
B&W
|
Art. 54 Wet GBA
|
Machtiging |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C
|
|
16. |
Het in ontvangst nemen, toetsen en doorzenden van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent het gedrag
|
Burgemeester |
Art. 30 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens
|
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B, C en D
|
|
17. |
Afgifte van een laissez-passer voor het vervoeren van een overledene naar het buitenland
|
Burgemeester |
Art. 11 lid 1 Besluit op de lijkbezorging |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C |
|
18. |
Afgifte verlof tot begraven, cremeren of ontleden |
burgemeester |
Wet op de Lijkbezorging |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C |
|
19. |
Afgifte van een verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren |
burgemeester |
Art. 17 Wet op de Lijkbezorging |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
Medewerker Publieksdiensten B en C |
|
20. |
De beslissing omtrent de afgifte van een gehandicaptenparkeerkaart
|
B&W |
Art. 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
|
|
Cluster: WMO
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
21. |
Terugvorderen van het persoonsgebonden budget bij onjuiste besteding van het budget
|
B&W |
Besluit voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Heeze-Leende |
Mandaat |
Medewerker KCC, cluster WMO |
|
Mandaatbesluit van 8 december 2009 (inwerking getreden op 18 maart 2010) |
22. |
Beslissingen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
B&W |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC |
|
Van de mandaatverlening is uitgezonderd het beschikken op bezwaar
Mandaatbesluit van 23 januari 2007 (inwerking getreden op 8 februari 2007) |
Cluster: Diensteninformatie
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
Sloop |
|||||||
23. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk
|
B&W |
Art. 2.2 lid 1 onder a Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC en/of afdelingshoofd VVH en/of afdelingshoofd Beleid
|
|
instemming vereist van betrokken afdelingshoofden |
24. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald
|
B&W |
Art. 2.2 lid 1 onder g Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC en/of afdelingshoofd VVH en/of afdelingshoofd Beleid |
|
instemming vereist van betrokken afdelingshoofden |
25. |
Het intrekken van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk
|
B&W |
Art. 5.19 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC en/of afdelingshoofd VVH en/of afdelingshoofd Beleid |
|
instemming vereist van betrokken afdelingshoofden |
Kap |
|||||||
26. |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van houtopstanden en het verbinden van bijzondere voorschriften aan zo’n vergunning
|
B&W
|
Art. 2.2 lid 1 onder g jo. art. 2.22 Wabo |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC en/of afdelingshoofd VVH en/of afdelingshoofd Beleid
|
|
instemming vereist van betrokken afdelingshoofden |
Subsidie |
|||||||
27. |
Het verlenen van subsidie als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de Compensatieregeling OZB voor startende ondernemers
|
B&W
|
Art. 3 lid 1 Compensatieregeling OZB |
Mandaat |
Afdelingshoofd KCC
|
|
Mandaatbesluit van 5 maart 2013 (inwerking getreden op 21 maart 2013) |
II-F Afdeling Financiën en Control
Cluster: Financiën
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
1. |
Uitzetten van gelden in deposito |
B&W |
|
mandaat |
Afdelingshoofd F&C
|
Medewerker F&C, cluster Financiën |
|
2. |
Besluit op wijzigingen in de persoon van belastingdeurwaarders van CANNOCK-CHASE
|
B&W |
|
mandaat |
Afdelingshoofd F &C
|
|
|
Cluster: Belastingen
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
3. |
Alle uitvoerende bevoegdheden ingevolge Wet WOZ |
B&W, tenzij conform de Wet WOZ de heffingsambtenaar hiermee is belast (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
mandaat is verleend door de heffingsambtenaar |
4. |
Heffen van gemeentelijke belastingen |
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
5. |
Heffen van lijkbezorgingsrechten
|
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
6. |
Heffen van leges
|
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet
|
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
7. |
Heffen van marktgelden
|
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
8. |
Heffen van rechten ogv. Art. 1.2.2 van de tarieventabel behorende bij de Verordening Reinigingsheffingen |
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
9. |
Heffen en invorderen in eerste aanleg van riool- en reinigingsheffing |
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
10. |
Toezending of uitreiking van aanslagbiljetten |
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
11. |
Besluit op aanvraag om gehele of gedeeltelijke vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggave mbt. gemeentelijke belastingen |
Heffingsambtenaar (attributie) |
|
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
12. |
Beslissen op bezwaarschrift gemeentelijke belastingen |
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
Mits beslissing door een andere persoon wordt genomen dan die het besluit waartegen het bezwaar zich richt heeft genomen |
13. |
Beslissen op bezwaarschrift tegen mededeling rioolheffingen, afvalstoffenheffing en/of reinigingsrechtende jaar- of eindnota rioolheffingen, afvalstoffenheffing en/of reinigingsrechten |
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
14. |
Bezwaarschriften tegen kennisgeving leges
|
Heffingsambtenaar (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Mandaat |
Medewerker afdeling Veiligheid Vergunningen en Handhaving, cluster Juridische Zaken Afdelingshoofd B&V |
|
|
15. |
Invorderen van gelden in het kader van gemeentelijke belastingen |
Ambtenaar belast met invordering (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel c Gemeentewet |
|
|
|
er is geen mandaat verleend |
16. |
Invorderen van leges in eerste aanleg |
Ambtenaar belast met invordering (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel c Gemeentewet |
Mandaat |
zie daartoe opgesteld mandaatbesluit |
|
|
17. |
Verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen |
Ambtenaar belast met invordering (attributie) |
Art. 231 lid 2 onderdeel c jo. art. 255 Gemeentewet |
|
|
|
er is geen mandaat verleend |
Cluster: Informatievoorziening
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Juridische grondslag |
Mandaat Volmacht Machtiging |
Verleend aan |
Ondermandaat |
Bijzonderheden |
18. |
Het verstrekken van ontvangstbevestiging post
|
B&W |
|
Machtiging |
Medewerker afdeling F&C, cluster informatievoorziening
|
|
|
Mandateringsregister OVERZICHT A
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden
|
1. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het Dagelijks bestuur van de Samenwerking A2 gemeenten, voor zover daar geen bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten aan zijn verbonden
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
Behandelend ambtenaar
|
Tenzij specifiek anders geregeld in het mandaatregister. |
2. |
Het doen uitgaan van brieven, faxen, e-mails etc. die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten, alsmede het verstrekken van (statistische) gegevens (niet gericht op rechtsgevolg, noch een beleidsopvatting of beleidsvoornemen bevattend)
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
Behandelend ambtenaar |
Het betreft dan eenvoudige correspondentie, zoals o.m uitnodigingen, vastleggingen van bijeenkomsten, mededelingen omtrent stand van zaken etc. |
3. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften, regelingen, procedures en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
Behandelend ambtenaar |
|
4. |
Stellen van een aanvullingstermijn ingevolge artikel 3:18 lid 1 Awb
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
Behandelend ambtenaar |
|
5. |
Stellen van een redelijke termijn waarbinnen een (ontwerp) besluit tegemoet kan worden gezien (verdagingsbesluit) ingevolge artt. 3:29 en 4:14 Awb en het nemen van verdagingsbesluiten o.g.v. bijzondere wetten (bijv. artikel 6 Wob)
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
Behandelend ambtenaar |
|
6. |
Stellen van een termijn ingevolge artikel 4:5 Awb waarbinnen de aanvraag aangevuld dient te worden
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
Behandelend ambtenaar |
|
7. |
Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen o.g.v. artikel 4:5 lid 4 Awb
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Kwaliteitsmede-werker/toetser - Klantmanager - senior jurist - jur. medewerker
|
|
8. |
Het besluit om de aanvraag af te wijzen onder verwijzing naar een eerdere afwijzende beschikking o.g.v. artikel 4:6 Awb
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Klantmanager - senior jurist - jur. medewerker
|
|
9. |
Verzending en terinzagelegging van publicaties, meldingen c.a. op grond van een wettelijk voorschrift c.q. gemeentelijk beleid
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Klantmanager - senior jurist - jur. medewerker |
|
10. |
Het opvragen en waarmerken en toezenden van bescheiden |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Klantmanager - senior jurist - jur. medewerker |
Van eenvoudige aard en voor zover deze geen financiële en/of politieke consequenties hebben
|
11. |
Het vragen van adviezen aan derden |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Klantmanager - senior jurist - jur. Medewerker - medewerker bezwaar en beroep
|
|
12. |
Het aanvragen van subsidies en bijdragen in het kader van wettelijke regelingen, passend binnen bestaand beleid
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
|
13. |
De vaststelling van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom d.m.v. een besluit ex artikel 4:18 Awb |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Klantmanager - senior jurist - jur. medewerker |
|
14. |
Terugvordering van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex artikel 4:20 Awb |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Klantmanager - senior jurist - jur. medewerker |
|
15. |
Besluiten m.b.t. bestuursrechtelijke geldschulden en -vorderingen op grond van titel 4.4 van de Awb. |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Klantmanager - senior jurist - jur. medewerker |
|
16. |
Het opvragen van offertes, het houden van aanbestedingen |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
|
17. |
Het verlenen van opdrachten tot onderzoek |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
|
18. |
Het geven van opdrachtbevestigingen, het gunnen van werken |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
|
19. |
Het geven van betalingsopdrachten |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
|
20. |
Besluiten op verzoeken m.b.t. de Wet Openbaarheid van bestuur (WOB)
|
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
|
21. |
Het doen van aangifte van strafbare feiten |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd
|
|
Straf(proces)recht |
22. |
Sluiten van overeenkomsten met uitzendbureaus en andere derden i.v.m. de daadwerkelijke inzet van tijdelijk personeel. |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
- rekening houdend met de organisatorische kaders - indien niet passend binnen vacaturegelden, dan niet gemandateerd |
23. |
Sluiten van leer-/stage-overeenkomsten met scholen en/of stagiaires |
Dagelijks bestuur GR |
Afdelingshoofd |
|
- rekening houdend met de organisatorische kaders - indien geen budget aanwezig dan niet gemandateerd
|
Opmerking : Afdelingshoofd is de leidinggevende van een team binnen de Samenwerking A2 gemeenten.
Mandateringsregister OVERZICHT B
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden
|
1. W & I |
Beslissingen in het kader van de Wet werk en bijstand. Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de WWB inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/ herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de WWB uitkering en het verstrekken van voorschriften. |
WWB |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Kwaliteitsmede-werker/toetser - Klantmanager - Medewerker terugvordering en verhaal |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. |
2. W & I |
Beslissingen in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004. Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de Bbz 2004 inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de Bbz 2004 uitkering en het verstrekken van voorschriften. |
Bbz 2004 |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Kwaliteitsmede-werker/toetser - Klantmanager - Medewerker terugvordering en verhaal |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaar-schriften en het instellen van beroep Het ondermandaat strekt zich niet uit tot het verstrekken van een krediet (zonder zekerheids-stelling) dat een bedrag van € 75.000,- te boven gaat. |
3. W & I |
Beslissingen in het kader van de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW). Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de IOAW inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de IOAW uitkering en verstrekken van voorschriften. |
|
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Kwaliteitsmede-werker/toetser - Klantmanager - Medewerker terugvordering en verhaal |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. |
4. W & I |
Beslissingen in het kader van de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de IOAZ inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de IOAZ uitkering en verstrekken van voorschriften.
|
|
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Kwaliteitsmede-werker/toetser - Klantmanager - Medewerker terugvordering en verhaal |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. |
5. W & I |
Beslissingen in het kader van de Wet Inburgering, het Besluit inburgering, de Regeling inburgering, de Regeling vrijwillige inburgering en de Verordening inburgering. |
Wet Inburgering |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
- Coördinator - Kwaliteitsmede-werker/toetser - Klantmanager
|
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. De bevoegdheid tot het opleggen van een boete wordt niet in ondermandaat verleend. |
6. W & I |
Beslissingen in het kader van de Verordening wet kinderopvang. Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de Verordening inzake o.m. de toekenning, voortzetting, afwijzing en beëindiging en verstrekken van voorschriften (met uitzondering van handhavingsbesluiten). |
Verordening wet kinder-opvang |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
Coördinator Kwaliteitsmede-werker/toetser Klantmanager |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. |
7. W & I |
Beslissingen op verzoeken om een langdurigheidtoeslag |
WWB Verordening langdurig- heidstoeslag |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
Coördinator Kwaliteitsmede-werker/toetser Klantmanager |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. |
8. W & I |
Beslissingen op verzoeken om een bijdrage uit de minimaregelingen van de gemeente Cranendonck |
Regeling chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Regeling Sociaal Cultureel Fonds |
Dagelijks Bestuur |
Afdelingshoofd |
Coördinator Kwaliteitsmede-werker/toetser Klantmanager |
Enkel inwoners van de gemeente Cranendonck kunnen aanvragen indienen o.g.v. deze regelingen. Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep
|
9. W & I
|
Het opleggen van een maatregel bij verwijtbaar gedrag op: de algemene bijstand o.g.v. de WWBde uitkering o.g.v. de IOAWde uitkering o.g.v. IOAZ |
-WWB, IOAW, IOAZ - de diverse Maatregelen- verordeningen |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
Coördinator Kwaliteitsmede-werker/toetser Klantmanager |
|
10. W & I |
Het vaststellen en toekennen van een re-integratievoorziening op grond van de WWB, IOAW, IOAZ
|
|
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
Coördinator Kwaliteitsmede-werker/toetser Klantmanager |
|
11. W & I |
Het besluiten tot het vestigen/doorhalen van een krediethypotheek of pandrecht |
Beleidsregels Krediethypo-theek en pand WWB 2008 |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
|
|
12. W & I |
Het besluiten tot het vestigen/doorhalen van een hypotheek ter zekerheidstelling (kredietverstrekking in het kader van de Bbz 2004) |
WWB/Bbz 2004 |
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
|
|
13. W & I |
Beslissingen op aanvraag in het kader van de bijdrage maatschappelijke participatie voor deelname aan welzijnsactiviteiten |
WWB Verordening stimulerings-subsidie maatschappe-lijke participatie |
Dagelijks bestuur |
Afdelinghoofd |
Coördinator Kwaliteitsmede-werker/toetser Klantmanager |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beslissen op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. |
14. W & I |
Verhaal van kosten van bijstand o.g.v. de WWB |
|
Dagelijks bestuur |
Afdelingshoofd |
- Coördinator Kwaliteitsmede-werker/toetser - Klantmanager - Medewerker terugvordering en verhaal |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl