Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR301120
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR301120/1
Regeling vervallen per 13-01-2015
Verordening werkgeverscommissie
Geldend van 11-07-2013 t/m 12-01-2015
Intitulé
Verordening werkgeverscommissieDe raad van de gemeente Alkmaar;
Gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad bijlage nr. 2012-721,
gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 87, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het advies van de raadscommissie Arbeidsmarkt en Economie;
besluit
- 1.
een werkgeverscommissie in te stellen;
- 2.
aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet [1], met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107 d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet [2];
- 3.
de raadsleden B. Bijl, R.J. Heerema en P.G.M. Verbruggen te benoemen tot leden van de werkgeverscommissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad;
- 4.
vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie'
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;
- 2.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;
- 3.
De werkgeverscommissie kan haar bevoegdheden ten behoeve van de uitoefening van de dagelijkse arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers van de griffie overdragen aan de griffier.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit 3 raadsleden, waaronder de plaatsvervangend voorzitter van de raad en allen zitting hebbend in het presidium;
- 2.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 3.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad; het ontslag gaat in op het moment van beëindiging van het raadslidmaatschap;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen; het ontslag treedt terstond in;
- a.
- 4.
De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.
Artikel 3. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.
Artikel 4. Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 5. Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6. Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 7. Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 5 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 8. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de werkgeverscommissie.
Artikel 9. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.
Artikel 10. Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie Alkmaar'.
Ondertekening
Voetnoten
[1]
De vaststelling van regelingen (algemeen verbindende voorschriften) blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd.
[2]
Dus met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl