Regeling vervallen per 31-10-2015

Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland (Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland)

Geldend van 01-07-2014 t/m 30-10-2015

Intitulé

Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland (Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland)

Besluit van Gedeputeerde Staten van 18 juni 2013 tot vaststelling van de Subsidieregeling Asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland (Prov. Blad 2013, nr. 111) en gewijzigd bij besluit van 23 juni 2014 (Prov. Blad 2014, nr. 1055)

 

Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland:

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

overwegende dat op 17 oktober 2012 een convenant is gesloten tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de Colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies waarin is afgesproken dat de provincies regelingen opstellen en uitvoeren om het verwijderen van asbestdaken en het afvoeren van asbest bij agrarische ondernemers te subsidiëren in die gevallen waar ook zonnepanelen op de nieuwe daken worden geplaatst, teneinde de gezondheidsrisico’s binnen de landbouwsector te beperken en de landbouw te verduurzamen. De uitgangspunten van dit convenant zijn vertaald in deze regeling;

overwegende dat de te subsidiëren activiteiten dienen te voldoen aan de Verordening (EG) Nr. 1535/2007 van de Commissie van 20 december 2007 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector;

Besluiten:

Vast te stellen de “Subsidieregeling Asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland”

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. agrarisch bouwblok: perceel met agrarische bestemming, bedoeld om te worden bebouwden gebruikt ten dienste van het agrarisch bedrijf;

  • b. agrarische onderneming: natuurlijke persoon of rechtspersoon die als economische activiteit gewassen, teelt of dieren houdt met als doel deze, of de producten die daaruit voortkomen, te verkopen;

  • c. asbest: vezelachtige silicaten zoals actinoliet (CAS-nummer 77536-66-4), amosiet (CAS-nummer 12172-73-5), anthofylliet (CAS-nummer 77536-67-5), chrysotiel (CAS-nummer 12001-29-5), crocidoliet (CAS-nummer 12001-28-4) en tremoliet (CAS-nummer 77536-68-6);

  • d. asbestdak: dak, dakgoot of gevel dat/die asbest bevat;

  • e. Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

  • f. gecertificeerd bedrijf: bedrijf dat beschikt over de certificering SC 530 voor asbestverwijdering of SC 540 voor asbestinventarisatie;

  • g. SO: Standaard Opbrengst zijnde de gestandaardiseerde opbrengst per ha of per dier die met het gewas of de diercategorie gemiddeld op jaarbasis wordt behaald;

  • h. zonnepanelen: photovoltaïsche panelen die zonne-energie omzetten in elektriciteit. 

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten en prestatie

1. Subsidie kan worden verstrekt voor het verwijderen en het afvoeren van asbest van een asbestdak.2. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie;3. De activiteit, bedoeld in het eerste lid, leidt tot het verwijderen van asbest onder voorwaarde dat er zonnepanelen voor in de plaats komen. 

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie als bedoeld in artikel 2 wordt verstrekt aan:

  • a. een agrarische onderneming;

  • b. een voormalig agrarische onderneming, of

  • c. aan eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok.

 

Artikel 4 Aanvraagperiode

In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv kan een aanvraag voor subsidie worden ingediend tot en met 31 augustus 2015.

Artikel 5 Aanvraagvereisten

1. Naast de gegevens, bedoeld artikel 10, eerste lid, van de Asv, gaat een aanvraag voor subsidie vergezeld van:

  • a. gedateerd beeldmateriaal van het asbestdak waarvan het asbest wordt verwijderd en afgevoerd;

  • b. gedateerd beeldmateriaal van het dak waarop zonnepanelen worden geplaatst;

  • c. gegevens van de meest recente Landbouwtelling ten aanzien van de SO;

  • d. een asbestinventarisatierapportage conform certificering SC-540 uit het Asbestverwijderingsbesluit 2005;

  • e. een getekende offerte of overeenkomst terzake de verwijdering van asbest;

  • f. een getekende offerte of overeenkomst terzake de zonnepanelen;

  • g. noodzakelijke vergunningen of verrichte meldingen.

2. Indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel a, gaat een aanvraag voor subsidie tevens vergezeld van de gegevens van de meest recente landbouwtelling, bedoeld in artikel 24, van de Landbouwwet.

3. Indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel b, gaat een aanvraag tevens vergezeld van de gegevens van een landbouwtelling, bedoeld in artikel 24, van de Landbouwwet, in enig jaar na 1993.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 2 geweigerd indien:

  • a.  aan de aanvrager reeds op grond van deze regeling subsidie is verstrekt, of

  • b. de subsidie betrekking heeft op een asbestdak waarvoor reeds op grond van deze regeling subsidie is verstrekt.

     

Artikel 7 Subsidievereisten

1. Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, voldoet de aanvrager aan de volgende vereisten: 

  • a. indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel a of b, toont aanvrager aan dat:

    • 1°. sinds 1993 de landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet, tenminste een keer is ingevuld, of

    • 2°.de onderneming op een agrarisch bouwblok wordt of werd uitgeoefend;

  • b.indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel c, toont aanvrager aan dat:

    • 1°.het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is gelegen op het voormalig agrarisch bouwblok, en

    • 2°.het voormalig agrarisch bouwblok tenminste na 1 januari 1993 een agrarisch bestemming heeft gehad.

2. Onverminderd het eerste lid, wordt om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, voldaan aan de volgende vereisten:

  • a. de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het asbestdak of de asbestdaken dat wordt verwijderd en afgevoerd;

  • b. het asbestdak of asbestdaken die worden verwijderd en afgevoerd, zijn gelegen op een agrarisch of voormalig agrarisch bouwblok in de provincie Zuid-Holland;

  • c. het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken heeft een oppervlakte van tenminste 250m2;

  • d. de inventarisatie van het te verwijderen asbestdak of asbestdaken is uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;

  • e. het verwijderen en afvoeren van het asbestdak of asbestdaken wordt uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;

  • f. de aanvrager plaatst zonnepanelen;

  • g. de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een asbestvrij dak;

  • h. de te plaatsen zonnepanelen hebben een capaciteit van tenminste 5 kiloWatt-piek;

  • i. de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een dak van een gebouw dat gelegen is in hetzelfde agrarisch bouwblok als het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken;

  • j. de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het dak waarop de zonnepanelen worden geplaatst;

  • k. de zonnepanelen worden geplaatst na of gelijktijdig met het verwijderen van asbest;

  • l. de aanvrager beschikt over de noodzakelijke vergunningen en voldoet ook overigens aan de geldende procedurevoorschriften voor het uitvoeren van de subsidiabele activiteit en het plaatsen van zonnepanelen;

  • m. de aanvrager voldoet aan de meldings- en informatieverplichtingen op grond van het Asbestverwijderingsbesluit 2005;

  • n. de aanvrager geeft goedkeuring aan Gedeputeerde Staten tot inzage in de gegevens van het Landelijk Asbestvolgsysteem zodra deze in werking is getreden.

 

Artikel 8 Subsidiehoogte

1. De hoogte van de subsidie bedraagt € 4,50 per m2 asbestdak waarvan het asbest verwijderd wordt, tot een maximum van € 15.000,00.2. De totaal verstrekte subsidie aan een subsidieaanvrager over een periode van drie belastingjaren bedraagt maximaal € 15.000,00.

Artikel 9 Rangschikking

1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen.2. Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.3. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger

In aanvulling op de artikelen 18 tot en met 21 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a. de subsidiabele activiteit, bedoeld in artikel 2, is uiterlijk op 31 oktober 2015 afgerond;

  • b. de zonnepanelen zijn uiterlijk op 31 oktober 2015 geplaatst; 

Artikel 11 Prestatieverantwoording

De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van een activiteitenverslag, beeldmateriaal en de facturen voor geleverd werk rond de asbestsanering en de installatie van zonnepanelen.

Artikel 12 Staatssteun

1. Indien de subsidie is aan te merken als steunmaatregel in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie is de volgende verordening van overeenkomstige toepassing: Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (PbEU L 352/9).

2. De aanvrager is verplicht om een omstandigheid als bedoeld in het eerste lid bij de aanvraag van de subsidie te melden door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld model.

Artikel 13 Evaluatie

De evaluatie van de risicoanalyse als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Asv vindt uiterlijk 1 januari 2016 plaats.  

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2013.

Artikel 15 Werkingsduur

Deze regeling vervalt met ingang van 31 oktober 2015,  met dien verstande dat de regeling van kracht blijft voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland.

Ondertekening

Den Haag, 18 juni 2013
Gedeputeerde Staten van Zuid, Holland,
J. FRANSSEN, voorzitter
Mw. drs. J.A.M. HILGERSOM, secretaris  
 

Algemeen

In oktober 2012 is een convenant gesloten tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de gezamenlijke provincies waarin is overeengekomen dat in de periode 2012-2014 door provincies, met rijksmiddelen, een regeling wordt opgesteld en uitgevoerd om het verwijderen van asbestdaken en afvoeren van asbest bij agrarische ondernemers te subsidiëren in die gevallen waar ook zonnepanelen op de nieuwe daken worden geplaatst. De provincies hebben op grond van dit convenant een inspanningsverplichting om te streven naar een extra sanering van 4 miljoen vierkante meter asbestdak voor 31 december 2014. Hiervoor stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu totaal € 20 miljoen beschikbaar via het provinciefonds. Voor Zuid-Holland is € 2.004.000 beschikbaar gesteld (i.e. inclusief voorbereidings- en uitvoeringskosten). In een apart besluit is een subsidieplafond vastgesteld voor 2013 ter grootte van € 1.000.000. Voor 2014 bedraagt het subsidieplafond € 863.720.

Juridisch kaderDe regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv) zijn op deze subsidieregeling van toepassing. De Asv is een kaderverordening. De verordening beschrijft op hoofdlijnen voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt en bevat verder delegatie- en bevoegdheidsbepalingen. Daarnaast geeft de Asv algemene procedureregels voor subsidieverstrekking. Onderwerpen die geregeld zijn in de Awb en de Asv worden niet herhaald in de regeling. Zo mogelijk is in de toelichting gewezen op de bepalingen uit de Awb en de Asv. Deze onderwerpen zijn onder andere subsidievaststelling, de beslistermijn en de aanvraag.

De beslistermijn opgenomen in de Asv is een uiterste beslistermijn. Dit betekent dat de bevoegdheid bestaat om binnen een kortere termijn de aanvraag te behandelen. Gezien de gezamenlijke uitvoering, hanteert de uitvoeringsorganisatie de kortste termijn die bij een van de provincies is opgenomen.

In de Asv is het Kader financieel beheer rijkssubsidies* (hierna RSK) overgenomen. Dit betekent onder andere dat subsidies tot € 25.000 direct worden vastgesteld en uitbetaald. De regeling bevat derhalve geen bepalingen over verlening en bevoorschotting. De Asv verplicht Gedeputeerde Staten om de inhoudelijk en beleidsmatige aspecten van het subsidiebeleid nader uit te werken in subsidieregelingen.

* (Kader financieel beheer rijkssubsidies is vastgesteld op 24 april 2009) 

Artikelsgewijs

Artikel 3 DoelgroepVereisten aan de agrarische onderneming zijn opgenomen in artikel 6 (Subsidievereisten) waarin alle toetsingscriteria voor de subsidie zijn opgenomen.

Artikel 4 AanvraagvereistenDe subsidie wordt aangevraagd door middel van een aanvraagformulier. Het aanvraagformulier dient het ordelijke verloop van de behandeling van de aanvragen.

Lid 5 en 6De asbest mag niet reeds verwijderd en afgevoerd zijn voordat de aanvraag om subsidie wordt ingediend. De voorfase waarin offertes worden gevraagd en overeenkomsten ten behoeve van de uitvoering tot stand komen, dient wel doorlopen te zijn voordat subsidie kan worden aangevraagd. Anders kan immers niet worden aangetoond dat aan de subsidievereisten wordt voldaan.

Artikel 5 WeigeringsgrondenIn artikel 4:25 en 4:35 van de Awb zijn weigeringsgronden voor het weigeren van subsidie opgenomen. Deze zijn aangevuld in artikel 11 en 12 van de Asv. De weigeringsgronden van artikel 5 gelden naast deze in de Awb en de Asv. De toets aan de weigeringsgronden vindt grotendeels reeds plaats voordat inhoudelijk wordt onderzocht of de aanvraag aan de vereisten genoemd in artikel 6 voldoet.

Een aanvrager kan slechts een keer subsidie aanvragen in een provincie op grond van deze regeling. Wel kan een aanvrager tegelijk voor meerdere bouwlocaties of bouwblokken subsidie vragen mits hij voor iedere verwijdering van een asbestdak aan de vereisten voldoet.

Niet wordt uitgesloten dat de aanvrager op grond van andere regelingen subsidie ontvangt voor dezelfde subsidiabele activiteit danwel voor het plaatsen van zonnepanelen. Deze regeling beperkt derhalve niet de toegang tot bijvoorbeeld de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) of de fiscale mogelijkheden middels de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en Vamil (willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Wel dient hierbij rekening gehouden te worden met Europese regelgeving. Zie hiervoor ook de toelichting onder artikel 11 over staatssteun.Artikel 6 SubsidievereistenDit artikel geeft de toetsingscriteria om voor de subsidie in aanmerking te komen, mits ook aan overige wettelijke vereisten (Asv, Awb, Europese regelgeving) is voldaan.

Onderdeel aDe bedrijfsomvang wordt bepaald op basis van de totale standaardopbrengst van het bedrijf. De standaardopbrengst wordt vastgesteld middels de gegevens die bij de Landbouwtelling 2012 zijn opgegeven.

Onderdeel bHet kan voorkomen dat de aanvragende agrarische onderneming zelf geen eigenaar is van een bedrijfsgebouw maar deze gebruikt via een pachtconstructie. In deze situatie kan er subsidie worden aangevraagd door de agrarische onderneming met een instemmingsverklaring van de eigenaar van het bedrijfsgebouw, mits de agrarische onderneming de kosten voor het project draagt.

Onderdeel dHet gaat om de sanering van het ‘buitenasbest’, oftewel de daken, goten en buitenbeplating van schuren en loodsen. Verwijdering van afdichting met asbesthoudend materiaal van bijvoorbeeld tuinbouwkassen (zoals voegkit) valt buiten de reikwijdte van deze regeling. Het gaat om asbestverwijdering van de buitenkant van het gebouw, maar geen asbest afkomstig van de inrichting van een gebouw.

Met het stellen van een minimumoppervlakte is direct een drempelbedrag ingebouwd voor subsidieverstrekking. In de meeste gevallen ligt dit drempelbedrag hoger of gelijk aan het in de Algemene subsidieverordening gestelde drempelbedrag als weigeringsgrond.

Onderdeel eVoorafgaand aan de aanvraag dient de aanvrager een asbestinventarisatie te laten verrichten. Het rapport van deze asbestinventarisatie overlegt de aanvrager bij zijn aanvraag.

Onderdeel fDe eis van certificering past binnen de dienstenrichtlijn. Het Asbestverwijderingsbesluit 2005 waarop de certificering is gebaseerd, is genotificeerd.

Onderdeel gHet plaatsen van zonnepanelen is onderdeel van de toetsing. Dit betekent dat de aanvrager moet kunnen aantonen waar, wanneer en hoe deze worden geplaatst. Hiertoe dient de aanvrager een getekende offerte bij de aanvraag te overleggen. Deze regeling voorziet niet in het subsidiëren van de aanschaf en plaatsing van zonnepanelen.

Onderdeel hEen hoofddoel van deze regeling is het asbestvrij maken van daken bij agrarische ondernemingen. Het plaatsen van zonnepanelen op asbestdaken zou dit doel aantasten.

Onderdeel iNet als bij alle elektrische apparaten staat ook het vermogen van zonnepanelen uitgedrukt in Watt. De productie van elektriciteit is niet gelijkmatig doordat de hoeveelheid zonlicht steeds verandert. Daarom is bij zonnepanelen het maximale vermogen onder ideale omstandigheden aangegeven: Watt-piek (Wp). De te plaatsen zonnepanelen dienen ten minste een productiecapaciteit van 15.000Watt-piek te hebben (15 kWp).

Onderdeel jVoor het verwijderen en afvoeren van asbest gelden op grond van het Bouwbesluit 2012 en het Asbestverwijderingsbesluit 2005 diverse procedurevoorschriften waaraan de aanvrager dient te voldoen. Een daarvan is dat het bedrijf dat de asbestinventarisatie doet, niet dezelfde mag zijn die het asbest verwijderd. Ook voor het plaatsen van zonnepanelen gelden procedurevoorschriften zoals een vergunning voor het plaatsen van zonnepanelen indien het gebouw een monument is.

Om aan te tonen dat de activiteit uitgevoerd gaat worden en aan de vereisten kan worden voldaan, dienen dergelijke vergunningen reeds te zijn aangevraagd en verkregen danwel meldingen te zijn gedaan voordat een aanvraag om een subsidie wordt ingediend.

Onderdelen m en nZodra het Landelijk Asbestvolgsysteem in werking is, wordt via het Landelijk Asbestvolgsysteem gemonitord of het verwijderen van asbest op de juiste manier is uitgevoerd. Hiervoor dient Gedeputeerde Staten vooraf toestemming te krijgen tot inzicht.

Artikel 7 SubsidiehoogteDe subsidie wordt berekend over het aantal vierkante meters dak dat asbest bevat. Het betreft nadrukkelijk niet het aantal vierkante meters asbest dat gestort wordt. Bij de bepaling van de hoeveelheid vierkante meters asbest van het dak wordt als leidraad genomen het aantal vierkante meters asbestdak zoals genoemd in het asbestinventarisatierapport.

Artikel 8 RangschikkingTen behoeve van de eenvoud van de regeling is gekozen voor een behandeling op volgorde van binnenkomst. Hierdoor kan direct bij ontvangst van volledige aanvragen worden gestart met de behandeling en subsidieverstrekking.

Lid 2Op grond van artikel 4:5 Awb bestaat de mogelijkheid dat onvolledige aanvragen meetellen voor het subsidieplafond. Derhalve is in het tweede lid bepaald dat een aanvraag pas meetelt als deze volledig is

Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvangerDe verplichtingen uit het convenant dienen uiterlijk op 31 december 2014 gereed te zijn. Omdat het uitvoering van het convenant pas gereed is na controle en rapportage van de verplichtingen, dienen de saneringen eerder te zijn afgerond. In artikel 9 is dit bepaald op 31 oktober 2014. Om te zorgen dat de ontvanger voldoende tijd heeft om de activiteit te realiseren, is het subsidieplafond en hiermee mogelijk tot het indienen van aanvragen afgebakend tot 1 september 2014 (artikel 13; Werkingsduur).

Artikel 10 Prestatieverantwoording Het activiteitenverslag omvat in ieder geval data waarop de activiteiten afgerond zijn, tezamen met beeldmateriaal waaruit blijkt dat de activiteiten verricht zijn.

Artikel 11 Staatssteun De subisidie valt onder de-minimissteun. In het aanvraagformulier worden gegevens gevraagd om hieraan te kunnen voldoen: De belangrijkste criteria hiervoor zijn de volgende: • het maximum voor de-minimissteun aan een onderneming bedraagt € 7.500 gerekend over de twee voorafgaande belastingjaren en het lopende belastingjaar; • het maximum geldt voor alle overheidssteun die als de-minimissteun kan worden aangemerkt. Het doet echter niet af aan de mogelijkheid voor de begunstigde om andere overheidssteun te ontvangen uit hoofde van door de Europese Commissie goedgekeurde regelingen; • het maximum geldt voor alle categorieën steun, in welke vorm en met welk doel dan ook verleend.

Bij de beoordeling van de de-minimissteun wordt in principe van het maximaal verleende steunbedrag uitgegaan. Het moment van de feitelijke uitbetaling is daarbij niet van belang.

Artikel 13 WerkingsduurZie toelichting bij artikel 9