Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR297408
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR297408/1
Regeling vervallen per 15-01-2014
De wijziging van het reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke heffingen in de gemeente Bussum 2012
Geldend van 01-08-2012 t/m 14-01-2014
Begripsbepalingen
EERSTE WIJZIGING INCASSOREGLEMENT 2012
Burgemeester en wethouders van Bussum;
gelezen het voorstel van de afdeling Ruimte d.d. 12 april 2012;
gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek, in de Gemeentewet en in de verordeningen afvalstoffenheffing, rechten begraafplaatsen, hondenbelasting, onroerende-zaakbelastingen, reclamebelasting, rioolheffing, parkeerbelastingen en in de Legesverordening;
b e s l u i t e n :
vast te stellen de wijziging van het reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke heffingen in de gemeente Bussum 2012.
Artikel 1
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
Afschrijvingstijdvak: Periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste vervaldag van het aanslagbiljet.
- b.
Belastingjaar: Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke heffingen worden geheven.
- c.
Belastingplichtige: Natuurlijk – of rechtspersoon, welke is aangeslagen in één of meerdere gemeentelijke heffingen van de gemeente Bussum.
- d.
Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan de gemeentelijke heffing(en) dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald.
- e.
Incassant: De gemeente Bussum.
- f.
Wijzigingskaart: Door de afdeling belastingen uitgegeven kaart waarmee de wijzigingen betreffende het bankrekeningnummer moeten worden gemeld.
Gemeentelijke heffingen
Artikel 2
In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke heffingen opgenomen:
- a)
afvalstoffenheffing;
- b)
onderhoudsrechten begraafplaatsen;
- c)
hondenbelasting;
- d)
onroerende-zaakbelastingen;
- e)
reclamebelasting;
- f)
rioolheffing;
- g)
leges, voor zover het betreft de parkeervergunningen centrumgebied en de –belanghebbendengebied, zoals bedoeld in de tarieventabel onder de nummers 1.4.1.1 tot en met 1.4.1.4;
- h)
parkeerbelastingen, voor zover het betreft de jaarlijkse parkeervergunningen binnen het centrumgebied.
Doel van de automatische incasso
Artikel 3
-
1. De automatische incasso voor de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met f, heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingplichtige te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.
-
2. Aanslagen welke worden opgelegd in een later jaar dan het belastingjaar waarop zij betrekking hebben, komen ook in aanmerking voor automatische incasso.
Deelname aan de automatische incasso
Artikel 4
-
1. Deelname aan de automatische incasso van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met f, is mogelijk door of ten behoeve van belastingplichtigen indien het bedrag van de formele belastingschuld meer is dan € 80,-- doch minder is dan € 3.000,--.
-
2. Deelname aan de automatische incasso van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen g en h, is niet gekoppeld aan de hoogte van de formele belastingschuld, maar is te allen tijde mogelijk, tenzij het derde lid door incassant wordt toegepast of de automatische incasso door de incassant is beëindigd, zoals bedoeld in artikel 11.
-
3. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd, of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetaling(en) belemmeren of zouden kunnen belemmeren.
Aanmelding
Artikel 5
-
1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de groene machtigingskaart in te leveren bij, of toe te zenden aan de afdeling belastingen van de gemeente Bussum.
-
2. Naast het schriftelijk aanmelden voor de automatische incasso door middel van de groene machtigingskaart kan dit ook via DigiD plaatsvinden.
-
3. De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening van het aanslagbiljet zijn binnengekomen bij de afdeling belastingen van de gemeente Bussum.
Reikwijdte van de machtiging
Artikel 6
De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar of in opeenvolgende jaren aan de belastingplichtige worden toegezonden.
Stilzwijgende verlenging
Artikel 7
De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.
Berekening termijnbedrag
Artikel 8
-
1. De hoogte van de formele belastingschuld van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met f, wordt in tien gelijke termijnbedragen verdeeld. Eventuele afrondingsverschillen zullen in het laatste termijnbedrag worden verwerkt.
-
2. In afwijking van het eerste lid wordt de formele belastingschuld van de heffingen als bedoeld in artikel 2, onderdelen g en h, in één termijn geïncasseerd.
-
3. De incassant heeft het recht, indien de grootte van de in het eerste lid bedoelde formele belastingschuld daartoe aanleiding geeft, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen. De belastingplichtige wordt hierover geïnformeerd.
Tijdstip van afschrijving
Artikel 9
-
1. De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.
-
2. De eerste of enige afschrijving zal met inachtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden op of omstreeks de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld. Elke volgende termijn van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met f, wordt steeds een maand later afgeschreven.
-
3. De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van de maand doch niet eerder dan in de laatste week van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand.
Storno’s
Artikel 10
-
1. Indien de automatische incasso in tien termijnbedragen plaatsvindt en de automatische incasso van een termijn niet slaagt, ontvangt de belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat een bedrag gestorneerd is en dat dit bedrag wordt verdeeld over de nog resterende maanden, hetgeen een verhoging van het maandelijkse termijnbedrag tot gevolg heeft.
-
2. In afwijking van het gestelde in het eerste lid dient - indien de automatische incasso twee keer niet kan worden afgeschreven, of indien de automatische incasso in de laatste of enige termijn niet slaagt - de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.
-
3. Indien binnen de gestelde termijn als genoemd in het tweede lid van dit artikel geen volledige betaling van het openstaande bedrag is ontvangen, volgen (dwang)invorderingsmaatregelen.
Ontbindende voorwaarden
Artikel 11
De automatische incasso wordt door de incassant beëindigd:
- 1.
indien de automatische incasso twee termijnen niet slaagt;
- 2.
indien de automatische incasso door de bank wordt geweigerd omdat incasso niet meer mogelijk is, of omdat het rekeningnummer is vervallen of geblokkeerd staat.
- 3.
indien de belastingplichtige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zou belemmeren.
Overlijden
Artikel 12
-
1. Overlijden van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.
-
2. De erven van de belastingplichtige kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de rode kaart.
Echtscheiding
Artikel 13
-
1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.
-
2. Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingplichtige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.
Verhuizing
Artikel 14
-
1. Verhuizing van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.
-
2. Bij verhuizing naar een andere gemeente dient de belastingplichtige na de laatste of na de enige incassotermijn de incasso voor het nieuwe belastingjaar te beëindigen door middel van het insturen van de rode kaart of via DigiD.
Wijziging van bankrekeningnummer
Artikel 15
Wijzigingen van het bankrekeningnummer dienen met gebruikmaking van de wijzigingskaart, per brief of via DigiD terstond te worden gemeld aan de afdeling belastingen van de gemeente Bussum.
Terugstorting
Artikel 16
-
1. Indien de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.
-
2. De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingskaart binnen 4 weken na verzending van de afrekening aan de bankinstelling toe te zenden.
-
3. Indien een termijnbedrag van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met f, op de rekening van belastingplichtige is teruggestort, ontvangt belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat het teruggeboekte bedrag wordt verdeeld over de nog resterende maanden, hetgeen een verhoging van het maandelijkse termijnbedrag tot gevolg heeft.
-
4. Indien - tijdens het afschrijvingstijdvak - twee termijnbedragen op de rekening van belastingplichtige zijn teruggestort, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.
-
5. Indien het bedrag van de aanslag van de heffingen als bedoeld in artikel 2, onderdelen g en h, op de rekening van belastingplichtige is teruggestort, dient de belastingplichtige dit bedrag alsnog binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.
Beëindiging van de incasso-overeenkomst
Artikel 17
-
1. De automatische incasso kan door de belastingplichtige te allen tijde worden opgeheven door het inzenden van de rode kaart.
-
2. Indien gedurende een periode van twee jaar ten behoeve van een belastingplichtige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.
-
3. Indien de incasso-overeenkomst door de belastingplichtige gedurende de afschrijvingstermijn wordt beëindigd, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.
-
4. In afwijking van het gestelde in het derde lid dient - indien de incasso-overeenkomst voor de heffingen, genoemd in artikel 2, de onderdelen a tot en met f, door de belastingplichtige binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet wordt opgezegd - het totaalbedrag van de aanslag binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet te zijn voldaan.
-
5. Indien de incasso-overeenkomst voor de heffingen genoemd in artikel 2, onderdelen g en h, door de belastingplichtige binnen een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet wordt opgezegd - het totaalbedrag van de aanslag binnen een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet te zijn voldaan.
Slotbepaling
Artikel 18
- 1.
Het incassoreglement 2012 van 6 december 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde ingangsdatum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op lopende termijnbetalingen via automatische incasso.
- 2.
Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na de bekendmaking, doch niet eerder dan 1 augustus 2012.
- 3.
De ingangsdatum is 1 augustus 2012.
- 4.
Dit reglement voor de automatische incasso van de gemeente Bussum kan worden aangehaald als ”Eerste wijziging Incassoreglement 2012”.
Aldus besloten in de vergadering van de burgemeester en wethouders van Bussum, gehouden op 24 april 2012.
de secretaris, de burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl