Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR295976
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR295976/1
Regeling vervallen per 14-06-2013
Subsidieregeling Ouder en Kind Centrum jaarlijks
Geldend van 25-03-2011 t/m 13-06-2013
Verordening
Artikel 1 Begripsbepalingen
- a.
Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid;
- b.
Ouder en Kind Centrum (OKC): centrum rond opvoeden, opgroeien en preventieve gezondheidszorg voor alle ouders en jeugdigen instadsdeel Zuid;
- c.
Basispakket OKC: omvat alle activiteiten zoals die zijn opgenomen in het stedelijk en in stadsdeel Zuid vastgestelde Basispakket OKC;
- d.
Lokale gezinsaanpak: inzet op de functie ‘coördinatie van zorg' ten behoeve van multiprobleemgezinnen (MPG aanpak);
- e.
Lokaal Gezinsoverleg (LGO): casuïstiekoverleg waarin multiprobleemgezinnen worden besproken ten behoeve van de lokale gezinsaanpak;
- f.
Informatiesysteem Jeugd & Gezin (ISJG); een informatiesysteem ten behoeve van onder andere de lokale gezinsaanpak;
- g.
Doelgroep: alle ouders vanaf het moment van de kinderwens en alle kinderen en jongeren die wonen of naar school gaan in stadsdeel Zuid tot en met 23 jaar;
- h.
Vindplaats: de plaats waar de meeste ouders, kinderen en jongeren direct en gezamenlijk aanspreekbaar en te vinden zijn.
Artikel 2 Doel van de regeling
Met deze subsidieregeling wil het dagelijks bestuur bereiken dat ouders en kinderen goede opvoed- en opgroeimogelijkheden hebben.
Artikel 3 Subsidiabele activiteit
Het dagelijks bestuur kan projecten en/of activiteiten subsidiëren die ten goede komen aan de doelgroep van het OKC en zijn opgenomen in of passen bij het Basispakket OKC.
Artikel 4 Subsidiecriteria
-
Bij beoordeling van subsidieaanvragen houdt het dagelijks bestuur rekening met:
-
1. de mate waarin wordt aangesloten bij de beleidsuitgangspunten zoals vastgelegd in het Beleidskader Sociaal Domein 2010 - 2014;
-
2. de mate waarin met het aanbod wordt aangesloten bij het doel van de regeling;
-
3. de spreiding van het aanbod en de mate waarin door bestaand aanbod reeds in de behoefte wordt voorzien, waarbij ook rekening wordt gehouden met het lokale ongesubsidieerde aanbod;
-
4. de mate waarin waarborgen worden geschapen voor continuïteit en kwaliteit van de activiteiten;
-
5. de mate waarin het aanbod aansluit bij de vraag van inwoners van stadsdeel Zuid;
-
6. de mate waarin wordt afgestemd en samengewerkt met andere organisaties in het sociaal domein;
-
7. de mate waarin wordt gewerkt met gekwalificeerd personeel en bewezen effectieve methoden.
Artikel 5 Wijze van beoordelen
Het dagelijks bestuur beoordeelt aanvragen op grond van de mate waarin deze voldoen aan het doel en de subsidiecriteria van deze regeling en op grond van de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs van de te organiseren activiteiten.
Artikel 6 Verplichtingen van de ontvanger
-
1. Activiteiten dienen in beginsel open te staan voor voor iedere deelnemer ongeacht etniciteit, sekse, geloof, geaardheid, politieke voorkeur of levensbeschouwing.
-
2. Personen verantwoordelijk voor uitvoering van activiteiten voor jeugdigen dienen in bezit te zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
-
3. De ontvanger beschikt over een adequaat signalerings- en doorverwijsprotocol.
-
4. De ontvanger beschikt over een adequaat risico- en veiligheidsprotocol.
-
5. De ontvanger hanteert effectieve werkwijzen rond klanttevredenheids- onderzoek.
-
6. De ontvanger is verplicht mee te werken aan verzoeken van het stadsdeel, meerdere stadsdelen en/of de gemeente Amsterdam om deel te nemen aan effectonderzoek en monitoring ten behoeve van doelmatigheid.
-
7. Bij subsidies van € 50.000 of meer kan de ontvanger worden verplicht halfjaarrapportages te leveren die gegevens omvatten over geleverde eenheden, inhoudelijk advies en prognoses.
-
8. De ontvanger werkt mee aan het ontwikkelen, registreren, meten en leveren van informatie voor indicatoren ten behoeve van beleid en verantwoording.
-
9. De ontvanger geeft informatie ten behoeve van communicatie-middelen van het stadsdeel of de gemeente Amsterdam.
-
10. De ontvanger is verplicht te registreren op een door het dagelijks bestuur te bepalen wijze.
-
11. De ontvanger die activiteiten uitvoert ten behoeve van de MPG aanpak dient te participeren in het LGO en het Jeugdnetwerk 12+ en op aanvraag in andere casuïstiekoverleggen ten behoeve van kinderen en gezinnen in Zuid.
-
12. De activiteiten van de ontvanger in het kader van het OKC zijn door het Nederlands Jeugd Instituut erkend als effectieve jeugdinterventie of in de route te zijn ter verwerving van dit predicaat. Bij subsidieverlening kan het dagelijks bestuur hiervan afwijken.
-
13. Activiteiten van de ontvanger in het kader van het OKC zijn laagdrempelig, waarbij
- •
het aanbod is gericht op een zo breed mogelijke doelgroep van ouders en/of kinderen en jongeren tot en met 23 jaar binnen de doelstelling van elk specifiek product;
- •
ontvangers werken vanuit de vindplaatsen voor ouders en kinderen.
- •
-
Bij subsidieverlening kan het dagelijks bestuur hiervan afwijken.
-
14. De activiteiten van de ontvanger in het kader van de lokale gezinsaanpak dienen te voldoen aan de uitgangspunten en afspraken in het binnen stadsdeel Zuid vastgestelde MPG-convenant en in de stedelijke MPG-aanpak.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 8 Citeerartikel
Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Ouder en Kind Centrum jaarlijks'.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl