Subsidieverordening inzameling oud papier

Geldend van 21-06-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Subsidieverordening inzameling oud papier

De raad der gemeente Sittard-Geleen,

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van , gemeenteblad ,

nummer

gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

Vast te stellen de volgende verordening

Afdeling 1 SUBSIDIEVERORDENING INZAMELING OUD PAPIER

Artikel 1

Deze verordening verstaat onder:

Aanvrager:

verenigingen, scholen, sociaal-culturele, niet-commerciële instellingen en commerciële inzamelaars, voor zover beschikkend over een inzamelvergunning voor oud papier op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Sittard-Geleen;

Bestuursorgaan:

het college van burgemeester en wethouders;

Subsidie:

de aanspraak op een financiële vergoeding van een aanvrager voor het inzamelen van oud papier in de gemeente;

AVL-Sturing:

N.V. Sturing Afvalverwijdering Limburg (ressorterende onder Essent milieu)

Haalsysteem:

een inzamelsysteem waarbij het oud papier huis-aan-huis wordt opgehaald;

Brengsysteem:

een inzamelsysteem waarbij oud papier op een vaste plaats met behulp van een of meerdere containers wordt ingezameld;

Oud-papier:

oud papier en karton afkomstig van huishoudens in de gemeente Sittard-Geleen;

Erkende papierhandelaar:

de als zodanig door de gemeente in samenspraak met AVL-Sturing aangeduide papierhandela(a)r(en) waar het door of namens de gemeente ingezameld oud papier dient te worden aangeleverd.

Afdeling 2. DEFINITIE OUD PAPIER

Artikel 2

Onder oud papier wordt verstaan: al dan niet gebruikt, bedrukt of onbedrukt papier, onverschillig van welke aard, zoals kranten, tijdschriften, verpakkingsmaterialen, karton, golfkarton, papierafvallen, snippers, stroken en snijdsels die bij particuliere huishoudens als afvalstof vrijkomt.

Het oud papier mag, in zodanige mate, geen stoffen bevatten die redelijkerwijs de bewerking daarvan tot een opnieuw te gebruiken grondstof van goede kwaliteit, gemeten aan de eisen die aan de voor hergebruik geschikt te maken oud papier kunnen worden gesteld, nadelig beïnvloeden of daaraan in de weg staan. Tot de hier bedoelde stoffen en zaken kunnen behoren: chemisch afval, met water (sterk) reagerende stoffen, metalen of metaalhoudende voorwerpen, koord, touw (al dan niet van kunststof), kunststofzakken in het algemeen, cellofaan, glas, textiel en lompen, hout en voorts alle (afval-)stoffen en zaken die tijdens de voorbewerking en/of het proces tot hergebruik tot problemen kunnen leiden, ook oud papier dat bewerkt is met lijm, paraffine vetten, laminaten etc. dient zo veel mogelijk te worden vermeden.

Afdeling 3. SUBSIDIE-AANVRAAG.

Artikel 3

Een aanvrager die voor subsidie in aanmerking wenst te komen dient een aanvraag daartoe in bij het bestuursorgaan. Deze aanvrage dient in elk geval de volgende gegevens te bevatten:

  • de aard van het inzamelsysteem (haalsysteem, brengsysteem of een combinatie van beide) dat de aanvrager voornemens is te hanteren;

  • een overzicht van de data en tijdstippen waarop het papier wordt ingezameld;

  • de naam en het adres c.q. de locatie van de erkende papierhandelaar waar het oud papier wordt ingeleverd;

  • een opgave van de contactpersoon die belast is met de organisatie van de papierinzameling, bij voorkeur onder vermelding van een mobiel telefoonnummer.

Artikel 4

Subsidie wordt niet verstrekt indien:

  • a.

    de aanvrager niet in het bezit is van de vereiste vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Sittard-Geleen;

  • b.

    gebleken is, of gegronde vrees bestaat, dat aan een of meer bepalingen van de onder a. bedoelde vergunning of van de “Subsidieverordening inzameling oud papier” niet wordt voldaan.

Artikel 5.

Deaanvrager moet altijd medewerking verlenen aan controle van de inzameling van oud papier alsmede aan de aflevering ervan bij de erkende papierhandelaar door het bestuursorgaan.

Artikel 6.

  • 1. De inzameling mag uitsluitend worden uitgevoerd op jaarlijks vooraf in november in overleg met de Afdeling Afval en Reiniging overeengekomen dagen en tijden. Deze dagen worden opgenomen in de jaarlijks te verschijnen Afvalwijzer.

  • 2. Afwijken van de vaste inzameldag is alleen mogelijk op algemeen erkende feestdagen of in overmachtsituaties. Alle afwijkingen moeten zo spoedig mogelijk kenbaar worden gemaakt bij de Afdeling Afval en Reiniging. Naast de door de gemeente te verzorgen publicatie van een afwijkende inzameldag, dient de deelnemer alle afwijkingen, zoals hier bedoeld, schriftelijk kenbaar te maken aan de in zijn inzamelgebied gelegen huishoudens.

  • 3. Bij overmachtsituaties die zich tijdens de inzameldag voordoen dient de gemeente onverwijld in kennis te worden gesteld, teneinde een oplossing te zoeken.

  • 4. Deelnemers die een brengsysteem hanteren en van de vaste inzameldag afwijken moeten op deze dag een bord met de vermelding van de afwijking op de plaats van de container zetten. In deze situatie moet de aanvrager ’s avonds eventueel toch achtergelaten oud papier deugdelijk opruimen.

Artikel 7.

  • 1. Het bestuur stelt de subsidie vast na overleg met de commissie Stadsbeheer en Milieu. De subsidie bedraagt bij inzameling van oud papier met behulp van:

    • een brengsysteem minimaal € 26,03 per ton ingezameld oud papier;

    • een haalsysteem minimaal € 36,64 per ton ingezameld papier.

    De hiervoor bedoelde vergoeding is een nettovergoeding welke wordt aangevuld met de transportkosten waarvan de hoogte afhankelijk is van de wijze waarop het oud papier door de aanvrager wordt opgehaald c.q. aangeboden bij de erkende papierhandelaar (kraakperswagen met chauffeur, stationaire container e.d.).

    De transportkosten komen voor rekening van de aanvrager ingeval de aanvrager met behulp van eigen materieel en menskracht zorg draagt voor de aanlevering van oud papier dan wel wanneer de aanvrager gebruik maakt van door de erkende papierhandelaar ter beschikking gestelde inzamelmiddelen en menskracht.

  • 2. De mogelijkheid van aanpassing van het in de 2e volzin van het eerste lid van dit artikel genoemde subsidiebedrag wordt opgedragen aan het college van Burgemeester en wethouders.

  • 3. De subsidie wordt slechts verstrekt wanneer de aanvrager het ingezamelde oud papier inlevert bij een door de gemeente en AVL Sturing aangewezen erkende papierhandelaar.

  • 4. De subsidie wordt slechts verstrekt indien de aanvrager maandelijks oud papier inzamelt.

  • 5. De subsidie wordt toegekend aan de hand van de maandelijks door de aanvrager te overleggen, door de erkende papierhandelaar te verstrekken weegbonnen.

Afdeling 4. BETALING VAN DE SUBSIDIE

Artikel 8.

Uitbetaling van de subsidie geschiedt per kwartaal, gebaseerd op de door de aanvrager aan het bestuursorgaan overgelegde weegbonnen.

Artikel 9.

Een aanvrager die besluit het inzamelen te staken dient hiervan minimaal acht weken voor de laatste inzameldag schriftelijk aan het bestuursorgaan melding te doen.

Afdeling 5. SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN

Artikel 10.

  • 1. De verordening kan worden aangehaald als “Subsidieverordening inzameling oud papier”.

  • 2. De verordening treedt in werking met ingang van zes weken na de datum van bekendmaking. Deze datum vervalt van rechtswege wanneer een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over dit besluit onherroepelijk is toegestaan.

  • 3. Met het in werking treden van deze verordening vervalt de door de raad van de gemeente Sittard in 1999 vastgestelde “Subsidieverordening inzameling oud papier”.

Artikel 11.

De reeds eerder aan aanvrager verstrekte subsidie-toekenning blijft onverkort van kracht,

voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad der gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van ,

De secretaris
De voorzitter