Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR29406
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR29406/2
Algemene subsidieverordening
Geldend van 11-06-2007 t/m heden
Intitulé
Algemene subsidieverordeningHOOFDSTUK 1, ALGEMENE BEPALINGEN
ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING WETTERSKIP FRYSLAN
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
a.Dagelijks bestuur: het bestuursorgaan dat bevoegd is tot het nemen van besluiten betreffende subsidieverstrekking.
b.Wet: de Algemene wet bestuursrecht.
c.Subsidie: een subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de wet.
Artikel 1.2 Reikwijdte
1.Deze verordening is van toepassing op alle door het dagelijks bestuur te verstrekken subsidies, voorzover in een bijzondere regeling of bij besluit van het algemeen bestuur, waarbij subsidie wordt verstrekt, niet anders is bepaald.
2.Op de verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:21 derde lid, van de wet zijn de overige bepalingen van titel 4.2 van de wet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 1.3 Bevoegdheid
1.Het dagelijks bestuur is bevoegd tot het verstrekken van subsidies, indien en voor zover de voor de subsidie benodigde gelden in de begroting zijn gereserveerd.
2.Van het gebruik dat het dagelijks bestuur maakt van de in het eerste lid bedoelde bevoegdheid doet zij jaarlijks verslag aan het algemeen bestuur.
Artikel 1.4 Subsidieplafond
1.Als subsidieplafond wordt aangemerkt het bedrag dat in de begroting is opgenomen ten behoeve van de uitvoering van het in de begroting genoemde beleid.
2.Het dagelijks bestuur maakt tijdig bekend, op welke wijze de per activiteit beschikbare subsidie wordt verdeeld ingeval van overschrijding van het subsidieplafond.
3.Indien de waterschapsbegroting de subsidieontvanger en het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, vermeldt, geldt dit bedrag als subsidieplafond.
Artikel 1.5 Volgorde van afhandeling
1.Indien een datum is aangewezen waarvoor aanvragen van subsidie moeten wordeningediend, vindt verdeling plaats in volgorde van ontvangst van de aanvragen. Eenaanvraag wordt in bedoelde volgorde opgenomen indien zij volledig is.
Artikel 1.6 Weigeringsgronden
1. Het dagelijks bestuur weigert in ieder geval subsidie:
1. Indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, niet zijn gericht ophet beheergebied van het waterschap, niet ten goede komen aan de ingezetenen van het waterschap of niet op andere wijze het belang van het waterschap dienen:
b. Indien de activiteiten in strijd zijn met het waterschapsbeleid;
c. Het dagelijks bestuur kan bij het verstrekken van subsidie van het bepaalde in het eerste lid afwijken ten behoeve van activiteiten welke van buitengewoon belang zijn voor het waterschap.
HOOFDSTUK 2, DE AANVRAAG
Artikel 2.1 Aanvraag
1.Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend ten minste dertien weken voordat met
de uitvoering van de activiteiten een begin wordt gemaakt, tenzij het dagelijks bestuur
een andere termijn heeft gegeven. Het dagelijks bestuur kan besluiten aanvragen die
buiten de in de voornoemde termijn zijn ingediend, niet te behandelen.
2.De aanvraag dient te worden ingediend door gebruik te maken van een daartoe
bestemd aanvraagformulier. Bij het ontbreken daarvan dienen in elk geval de
volgende gegevens te worden verstrekt:
a.Een beschrijving van aard en omvang van de activiteiten en de daarmee
beoogde doelstellingen;
b.Een begroting van de aan de activiteiten verbonden inkomsten en uitgaven
van de aanvrager, voorzien van een toelichting;
3.Indien voor dezelfde activiteiten tevens subsidie is aangevraagd bij andere
bestuursorganen, doet de aanvrager daarvan mededeling in de aanvraag.
Artikel 2.2 Ontvangstbevestiging aanvraag
Het dagelijks bestuur zendt de aanvrager zo spoedig mogelijk na ontvangst van de
aanvraag van de subsidie een ontvangstbevestiging, waarin de ontvangstdatum is
vermeld.
HOOFDSTUK 3, DE BESLISSING OP DE AANVRAAG
Artikel 3.1 Beschikking
1.Voorafgaande aan het verlenen tot een beschikking tot subsidievaststelling wordt op
aanvraag een beschikking tot subsidieverlening gegeven.
2.In een subsidieverordening of bij een besluit van het algemeen bestuur waarbij
subsidie wordt verstrekt, kan worden bepaald dat alleen een beschikking tot
subsidievaststelling wordt gegeven.
Artikel 3.2 Subsidie zonder beschikking
1.Indien subsidie is vastgesteld zonder dat daaraan voorafgaand een beschikking tot
subsidieverlening is gegeven, toont de subsidieontvanger binnen zes maanden na
afloop van de activiteiten, dan wel het tijdvak waarvoor subsidie is verstrekt, aan, dat
de activiteiten hebben plaatsgevonden overeenkomstig de aan de subsidie
verbonden verplichtingen. Hierbij legt hij de in artikel 5.1 tweede en derde lid,
genoemde stukken over.
2.Artikel 5.5, eerste en tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3.3 Beslistermijn
Het dagelijks bestuur beslist binnen acht weken na ontvangst op de aanvraag. De
beslissing kan eenmaal voor ten hoogste tien weken worden verdaagd.
Artikel 3.4 Tijdvak
Het tijdvak dat wordt vermeld in beschikkingen tot verlening van subsidie in de vorm van
een periodieke aanspraak op financiële middelen, bedoeld in artikel 4:32 van de wet, is
ten hoogste vier jaar. In bijzondere gevallen kan het algemeen bestuur een langer tijdvak
vaststellen.
Artikel 3.5 Weigeringsgronden
Indien alleen een beschikking tot subsidievaststelling wordt gegeven, is artikel 4:35 van
de wet van overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK 4, VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Artikel 4.1 Verplichtingen
Het dagelijks bestuur kan de subsidieontvanger bij het verstrekken van subsidie, in
afwijking van artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht, ook andere verplichtingen
opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.
Artikel 4.2 Administratie verplichting
1.De subsidieontvanger voert een zodanig ingerichte administratie, dat te allen tijde de
voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen,
alsmede de betalingen en ontvangsten kunnen worden nagegaan.
2.Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op de subsidieontvanger op wie de
verplichting van artikel 3.2, eerste lid van deze verordening, rust.
3.De subsidieontvanger verleent aan het dagelijks bestuur van het waterschap, dan wel
aan de door dit bestuur aangewezen ambtenaren of deskundigen, inzage in de
administratie, indien dit naar het oordeel van het dagelijks bestuur nodig is voor de
beoordeling van de besteding van de verstrekte subsidie.
HOOFDSTUK 5, DE SUBSIDIEVASTSTELLING
Artikel 5.1 Aanvraag tot vaststelling
1.De subsidieontvanger dient binnen zes maanden na afloop van de activiteiten of het
tijdvak waarvoor subsidie is verleend, een aanvraag tot vaststelling van subsidie in,
tenzij het dagelijks bestuur bij de verlening een andere termijn heeft aangegeven.
- 2.
De aanvraag gaat vergezeld van een financieel verslag en een activiteitenverslag.
- 3.
Van de in lid 3 genoemde verplichting kan ontheffing worden verleend indien de aard
van de bijzondere verordening hiertoe aanleiding geeft.
Artikel 5.2 Activiteitenverslag
Het activiteitenverslag beschrijft de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie
werd verleend en bevat een vergelijking tussen de nagestreefde en gerealiseerde
doelstellingen en een toelichting op de verschillen.
Artikel 5.3 Beslistermijn
Het dagelijks bestuur beslist binnen zestien weken na ontvangst op de aanvraag.
Artikel 5.4 Vaststelling
Indien een beschikking tot subsidieverlening is gegeven waarin een bedrag is vermeld
waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, wordt zij vastgesteld op basis
van de werkelijke kosten en baten van de activiteiten waarvoor zij is verleend.
Artikel 5.5 Accountantonderzoek
1.Indien subsidie is verleend voor een bedrag van € 50.000,- of hoger geeft de
subsidieontvanger, onverminderd het bepaalde in artikel 4:78, lid 1 t/m lid 4 van de
wet, een accountant als bedoeld in artikel 393, lid 1 van Boek 2 van het Burgerlijk
Wetboek opdracht tot onderzoek van het financieel verslag onderscheidenlijk de
jaarrekening, bedoeld in artikel 5.1.
2.De accountant doet onderzoek naar de getrouwheid van de betreffende bescheiden
en geeft de uitslag van zijn onderzoek weer in een schriftelijke verklaring.
3.Bij de subsidieverlening kan worden bepaald, dat de in het eerste lid bedoelde
opdracht tevens strekt tot onderzoek van de naleving van de aan de subsidie
verbonden verplichtingen. In dat geval worden bij de subsidieverlening aanwijzingen
gegeven over de reikwijdte en intensiteit van de controle. De accountant geeft de
uitslag van zijn onderzoek weer in een schriftelijke verklaring.
4.De aanvraag tot vaststelling van de subsidie gaat vergezeld van de in het tweede lid
bedoelde verklaring en indien deze is vereist, de verklaring bedoeld in het derde lid.
5.Het dagelijks bestuur kan vrijstelling of ontheffing verlenen van het bepaalde in het
eerste lid.
HOOFDSTUK 6, INTREKKING EN WIJZIGING
Artikel 6.1 Intrekking en wijziging
- 1.
Het dagelijks bestuur kan de subsidieverlening intrekken of wijzigen indien:
- a.
conservatoir beslag is gelegd op het vermogen of een deel van het vermogen
- a.
van de subsidieontvanger;
- b.
de subsidieontvanger surséance van betaling is verleend;
- c.
de subsidieontvanger in staat van faillissement is verklaard.
HOOFDSTUK 7, DE BETALING
Artikel 7.1 Betaling in gedeelten
Tenzij het subsidiebedrag in gedeelten wordt betaald, vindt de betaling plaats in eens
binnen zes weken na de vaststelling.
Artikel 7.2 Voorschotten
- 1.
Het dagelijks bestuur kan voorschotten verlenen op verleende subsidies.
- 2.
De voorschotten bedragen in totaal ten hoogste 80% van de verleende subsidie.
Indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan het dagelijks
bestuur tot het volledige bedrag voorschotten verlenen.
HOOFDSTUK 8, BIJZONDERE EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 8.1 Mogelijkheden tot afwijking
1.Indien het waterschapsbestuur subsidie verstrekt voor activiteiten waarvoor ook door
andere (bestuurs)organen subsidie wordt verstrekt, kan het waterschapsbestuur
afwijken van deze verordening en de van toepassing zijnde bijzondere
subsidieverordeningen.
2.Het eerste lid is alleen van toepassing als afwijking wenselijk is ter afstemming van de op de betrokken subsidies toepasselijke voorschriften, mits daardoor de belangen met het oog waarop de bepalingen waarvan wordt afgeweken zijn gesteld, niet onevenredig worden geschaad.
Artikel 8.2 Overgangsbepalingen
1.Op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze verordening verstrekt zijn, blijven
de bepalingen, zoals opgenomen in de vigerende subsidieverordeningen/
bijdrageregelingen, van toepassing.
2.Voor de inwerkingtreding van deze verordening vastgestelde bijzondere
subsidieregelingen blijven van kracht, zolang deze niet zijn aangepast aan deze
verordening. In geval van strijdigheid van bepalingen van vigerende bijzondere
subsidieregelingen met deze verordening, gaat de verordening voor.
Artikel 8.3 Citeertitel
1.Deze verordening wordt aangehaald als: Algemene subsidieverordening Wetterskip
Fryslân.
2.De verordening treedt in werking acht dagen na de bekendmaking..
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur d.d. 22 mei 2007
TOELICHTING OP DE ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING WETTERSKIP FRYSLAN
1. Inleiding
Op 1 januari 1994 zijn de eerste en tweede tranche van de Algemene wet bestuursrecht in
werking getreden. Op 1 januari 1998 is de derde tranche (Awb) in werking getreden. De
derde tranche omvat o.m. een - uitvoerige- regeling van het onderwerp subsidiëring. In deze
regeling (titel 4.2 van de wet) heeft de wetgever regels, die in de jurisprudentie met
betrekking tot subsidiëring zijn gegroeid, gecodificeerd en voorts een harmonisatie tot stand
gebracht van de talloze wettelijke regelingen op dit gebied.
Volgens de Memorie van Toelichting zijn de doelstellingen van titel 4.2:
- 1.
Het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van subsidies;
- 2.
Het verschaffen van voldoende rechtszekerheid aan subsidieontvangers;
- 3.
Beheersbaarheid van de overheidsuitgaven.
De subsidieregeling van de Awb bouwt - conform de systematiek van de wet- voort op de
algemene regelingen van de vorige tranches. Voor de vraag aan welke eisen een
beschikking tot subsidieverstrekking moet voldoen, moeten dan ook niet alleen de
bepalingen van titel 4.2 worden geraadpleegd. maar bijv. ook titel 4.1 (algemene bepalingen
over beschikkingen), afdeling 3.2 (zorgvuldigheid en belangenafweging) en afdeling 3.6
(bekendmaking en mededeling van besluiten).
De regeling van titel 4.2 behelst vooral procedurebepalingen. Hier zullen enige
vermeldenswaardige elementen worden aangestipt.
De wet (artikel 4:21) definieert het begrip subsidie als:
De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op
bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan
geleverde goederen en diensten.
Deze definitie geeft aan de subsidietitel een ruim bereik. De wet verplicht ertoe om voor elke
subsidiëring een wettelijke grondslag vast te stellen. Zo wordt duidelijkheid geschapen over
de rechten en plichten van subsidieverstrekker en - ontvanger. Tegelijk wordt de
subsidieverstrekkende overheid gedwongen zich terdege af te vragen welke doelen met de
subsidie worden nagestreefd en welke voorschriften en bevoegdheden noodzakelijk zijn om
die doelen te bereiken.
Subsidies kunnen i.v.m. de beheersbaarheid van de overheidsuitgaven uitsluitend voor
bepaalde tijd worden verstrekt. Aldus wordt de subsidieverstrekker gedwongen bij afloop van
de termijn stil te staan bij de wenselijkheid van voortzetting van de subsidie.
De wet kent de mogelijkheid tot vaststelling van een subsidieplafond. Dit middel geeft de
overheid, tezamen met het aloude middel van het begrotingsvoorbehoud, de mogelijkheid
om de uitgaven voor subsidiëring, althans voorzover subsidieverstrekking plaatsvindt op
basis van een verordening, binnen de begrote posten te houden. Is voor een
subsidieregeling geen plafond vastgesteld, dan heeft zij een open eind en kan het
tekortschieten van de beschikbare middelen niet als afwijzingsgrond worden gehanteerd.
Voor de duidelijkheid wordt nog opgemerkt, dat de vaststelling van een begrotingspost niet
tevens de vaststelling van het subsidieplafond impliceert. De vaststelling van het plafond
moet plaatsvinden bij een afzonderlijk besluit. Aldus is het ook mogelijk om het plafond op
een lager bedrag vast te stellen dan het bedrag van de begrotingspost.
De derde tranche verplicht het bestuur tot periodieke evaluatie van en rapportage over de
doeltreffendheid en de effecten van de op de verordening(en) berustende subsidies. Ook
deze verplichting kan worden gezien in het licht van het beheersen van overheidsuitgaven.
2. Titel 4.2 Awb in vogelvlucht
Titel 4.2 van de Awb geeft een wettelijk kader voor alle, als subsidie in de zin van de wet,
aan te merken financiële aanspraken en bevat regels die bij iedere subsidieverhouding aan
de orde zijn. De inhoud kan als volgt worden samengevat.1
De reikwijdte van de subsidietitel wordt bepaald door de hierboven vermelde definitie van het
begrip subsidie in artikel 4:21.
Het stelsel van subsidieverstrekking beslaat - als regel - vier fasen:
- 1.
De subsidieverlening (afd. 4.2.3.)
- 2.
Eventueel de bevoorschotting (4:54 e.v.)
- 3.
De vaststelling van de subsidie (afd. 4.2.5) en
- 4.
De uitbetaling van het subsidiebedrag (4:52,4:53 en 4:56).
De subsidiërende overheid kan bepalen dat in bepaalde gevallen de beschikking tot
verlening van subsidie (fase 1) achterwege blijft (4:29).
In de wet vinden we de volgende uitgangspunten terug:
De verstrekking van subsidie dient te steunen op een wettelijk voorschrift (4:23);
Van de gesubsidieerde activiteiten dient verslag te worden gedaan; de subsidie dient
periodiek te worden geëvalueerd (4:24);
De uitgaven voor subsidiëring dienen binnen de begrote posten te kunnen plaatsvinden;
hiertoe staan de middelen subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud ter beschikking (afd.
4.2.2. en artikel 4:34).
De wet geeft verder regels voor:
De afwijzing van een aanvraag om subsidieverlening (4:35)
De voorwaarden (4:33), voorschriften en beperkingen (afd. 4.2.4) die aan de subsidieontvanger kunnen worden opgelegd
De intrekking en wijziging van de subsidieverlening en - vaststelling (afd. 4.2.6)
De stopzetting van betalingen (4:56) en de terugvordering van onverschuldigd betaalde
voorschotten en subsidiebedragen (4:57).
Tenslotte bevat afd. 4.2.8 een standaardregeling voor per boekjaar verstrekte subsidies aan
rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid. In die afdeling staan regels ter uitwerking
van en aanvulling op de regels van de overige afdelingen van de subsidietitel, toegesneden
op de vermelde specifieke subsidiesoort. Het staat de subsidiërende overheid vrij om deze
afdeling al of niet van toepassing te verklaren. Overigens is ook op sommige andere
plaatsen in titel 4.2 facultatief recht te vinden.
De betreffende bepalingen zijn dan alleen van toepassing, indien zulks door de betreffende
overheid is bepaald.
3. Regelgeving door het waterschap
De komst van de derde tranche maakt het noodzakelijk voor het waterschap nieuwe
subsidieregelgeving op te stellen. Deze bestaat uit een algemene subsidieverordening en
enige specifieke subsidieverordeningen. In deze algemene regeling zijn de "algemene
voorwaarden", waaronder het waterschap subsidie verstrekt in lijn met de Awb. In een later
stadium zullen de bijzondere subsidieregelingen worden opgesteld. Voor de inhoud daarvan
is de inhoud van deze algemene regeling uiteraard van cruciale betekenis.
De algemene regelgeving beperkt zich tot die bepalingen waarvoor titel 4.2 de ruimte laat.
Een aantal bepalingen van titel 4.2 stelt de toepasselijkheid ervan afhankelijk van de keuze
die "bij wettelijk voorschrift" is gemaakt. Daarmee laat de Awb op onderdelen aan de lagere
wetgever keuzevrijheid. In de artikelgewijze toelichting van de algemene subsidieverordening
is aangegeven welke bepalingen aan die vrijheid invulling beogen te geven. Zo staan hierin
de algemene bepalingen voor subsidies die door het waterschap worden verstrekt, voor
zover de algemene bepalingen van de Awb daarin niet reeds voorzien. Verder bevat de
regeling bepalingen over onderwerpen, die volgens de Awb bij of krachtens wettelijk
voorschrift moeten worden geregeld.
De specifiek op de onderscheidene subsidies toegesneden regels worden neergelegd in de
bijzondere subsidieverordeningen. In deze verordeningen worden onder meer bepalingen
opgenomen met betrekking tot de berekeningsgrondslag en omvang van de subsidie, de
toewijzingsgronden, eventueel aanvullende afwijzingsgronden, eventueel regels over het
toepasselijke subsidiesysteem en de subsidieverdelingsmethodiek, eventuele van de
algemene subsidieverordening afwijkende procedurele voorschriften.
4. Gehanteerde uitgangspunten
Voor de opstelling van deze algemene subsidieverordening en de aanpassing van de
bijzondere subsidieregelingen zijn, respectievelijk worden, de volgende uitgangspunten
gehanteerd;
1.De nieuwe regels dienen zo nauw mogelijk aan te sluiten bij het systeem van de Awb.
Waar de wet een regeling bevat voor een bepaald onderwerp, maar tegelijk de
mogelijkheid laat afwijkende regels te stellen, wordt van deze mogelijkheid alleen gebruik
gemaakt wanneer bijzondere redenen daartoe nopen.
2.De nieuwe verordening moet een juridisch kader bieden aan diverse subsidiesoorten,
subsidiesystemen en subsidieverdelingmethodieken. De algemene subsidieverordening
is een integraal kader voor al deze soorten, systemen en methodieken.
3.De nieuwe regelgeving dient zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de bestaande
subsidiepraktijk van Wetterskip Fryslân.
Artikelgewijze toelichting
Vooraf
Zoals hierboven al aangegeven is, voorziet de algemene subsidieverordening in een regeling
voor diverse subsidiesoorten. Dat neemt niet weg dat het eigen karakter van deze
subsidiesoorten ertoe dwingt enkele specifiek op de betreffende soort toegesneden
bepalingen in de regeling op te nemen. Overigens geldt dat bij specifieke
subsidieverordening aanvullende of afwijkende bepalingen kunnen worden gesteld, indien de
algemene regeling voor een specifieke subsidie niet toereikend is.
De toelichting
Considerans
De wettelijke grondslag van de algemene subsidieverordening wordt gevormd door zowel de
Waterschapswet als de Algemene wet bestuursrecht. Deze verordening moet dus in nauwe
samenhang met de Awb worden gelezen. In de toelichting op de bepalingen van de
verordening wordt daarom steeds naar de betreffende artikelen van de Awb verwezen.
Behalve rechtstreeks aan de Awb gerelateerde bepalingen, bevat de verordening een aantal
"autonome" bepalingen.
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1.1
Het begrip "subsidie" is gedefinieerd in artikel 4:21 Awb.
Artikel 1.2
Volgens het eerste lid is de verordening van toepassing op alle door het waterschap te
verstrekken subsidies, voorzover hiervan niet uitdrukkelijk bij bijzondere regeling is
afgeweken. Het algemeen bestuur kan ook bij een specifiek subsidieverstrekkingbesluit
(onderdelen van) de verordening buiten toepassing verklaren. Om redenen van
rechtsgelijkheid en rechtszekerheid zal niet lichtvaardig van deze bevoegdheid gebruik
moeten worden gemaakt.
Op grond van artikel 4:21, derde lid, Awb, is titel 4.2. niet van toepassing op krachtens
wettelijk voorschrift verstrekte subsidies, waarvoor uitsluitend overheden in aanmerking
kunnen komen. Voorzover voor de verstrekking van dergelijke subsidies bij hogere
regelgeving geen regels zijn gesteld, dient het waterschap deze regels zelf in het leven te
roepen. In de verordening is daarin voorzien door van overeenkomstige toepassing
verklaring van titel 4.2 Awb. Voorzover deze regeling voor specifieke subsidies te zwaar is, of
anderszins niet passend, kunnen bij bijzondere verordening afwijkende bepalingen worden
gesteld
Artikel 1.3
Deze bepaling regelt bevoegdheidsoverdrachten van het algemeen bestuur aan het dagelijks
bestuur. Behoudens indien de bevoegdheid tot subsidieverstrekking bij een bijzondere (rijks-)
wet aan een ander bestuursorgaan is toebedeeld, komt zij volgens de waterschapswet toe
aan het algemeen bestuur.
Artikel 1.4
Op grond van art. 4:25 en 4:26 in verbinding met artikel 4:22 van de wet kan bij wettelijk
voorschrift (verordening) worden bepaald dat met betrekking tot subsidies die, krachtens een
subsidieregeling worden verstrekt, een subsidieplafond kan worden vastgesteld.
In artikel 1.4 wordt hier in die zin uitvoering aan gegeven, dat de vaststelling van een plafond
voor die subsidies verplicht is. Open-eind regelingen worden aldus voorkomen. Tezamen
met de mogelijkheid van artikel 4:28 Awb om in geval van subsidieverstrekking voorafgaand
aan de vaststelling van de begroting een begrotingsvoorbehoud te maken, is de
beheersbaarheid van de waterschappelijke subsidie-uitgaven aldus optimaal geregeld.
Artikel 1.5
Volgens deze bepaling is de prioriteringsmethodiek uitgangspunt voor de verdeling van
subsidiegelden: de subsidie gaat in principe naar die activiteiten die het meeste bijdragen
aan de doelstelling van de subsidieregeling. Als deze methodiek niet toepasbaar is, omdat
de aanvragen verspreid binnenkomen en geen onderlinge weging kan worden gemaakt,
geldt de die-het-eerst-komt-het-eerst-maalt-methode.
Artikel 1. 6
Het eerste lid eist dat bij de te subsidiëren activiteit het belang van het waterschap
"betrokken" moet zijn. Die betrokkenheid is hier nader geconcretiseerd.
Dit onderdeel biedt de grondslag om voor activiteiten die in strijd zijn met nader aangewezen
onderdelen van het waterschapsbeleid subsidie te weigeren. Onder waterschapsbeleid wordt
verstaan: al die activiteiten binnen het beheersgebied die aansluiten bij de doelstellingen van
het waterschap, zoals omschreven in onder meer het waterbeheersplan.
Het tweede lid maakt het mogelijk om aan gemeenten subsidie te verstrekken voor
bijvoorbeeld rioleringsmaatregelen, omdat deze maatregelen van buitengewoon belang zijn.
Hoofdstuk 2 De aanvraag
Artikel 2. 1
Wordt een subsidieaanvraag niet tijdig ingediend, dan kan het waterschapsbestuur op grond
van artikel 4:5 Awb besluiten haar niet te behandelen.
Hoofdstuk 3 De beslissing op de aanvraag
Artikel 3.1
In deze bepaling is vastgelegd dat het tweetraps-subsidiesysteem geldt, tenzij in een
bijzondere verordening of bij bijzonder besluit van het algemeen bestuur is bepaald dat de
subsidie volgens het eentraps-systeem wordt verstrekt. Als regel volgt op een
subsidieaanvraag dus een verleningsbesluit en na afloop van de activiteit of het boekjaar een
vaststellingsbesluit.
De keuze voor het tweetraps-systeem als uitgangspunt sluit aan bij de structuur van de
regeling van de Awb. Opgemerkt wordt dat ons streven er echter op gericht is om waar
mogelijk hierbij onder meer in aanmerking nemende de hoogte van het subsidiebedrag, de
doelgroep, het doel dat met de subsidieverstrekking wordt nagestreefd en de wenselijk
geachte controle-intensiteit - volgens het eentraps-systeem te subsidiëren.
Dit systeem kan het doelmatig werken door de subsidie-ontvanger bevorderen. Voor het
waterschap kan het eentraps-systeem een zekere beperking van de uitvoeringslasten als
voordeel hebben. De toetsing achteraf bij deze subsidies is doorgaans minder intensief dan
bij de tweetraps-subsidies. Wel moet worden bedacht, dat bij de eentraps-subsidies het
voorwerk van de besluitvorming veelal omvangrijker is. Het wegvallen van de
correctiemogelijkheid op basis van de rekening noodzaakt tot een diepergaande
begrotingstoetsing en, indien op basis van eenheden product wordt gesubsidieerd, tot
bewaking van de kostennormen. Bij eentraps-subsidiëring op basis van eenheden product
kan bovendien de productdefiniëring een gecompliceerde, arbeidsintensieve aangelegenheid
zijn.
Onvoldoende mogelijkheden voor een min of meer precieze kostenraming van activiteiten
maakt doorvoering van het eentraps-systeem over de hele linie niet haalbaar. Per specifieke
subsidie moet worden bezien wat het risico van oversubsidiëring is wanneer de vaststelling
achteraf achterwege blijft.
Artikel 3.2
Deze bepaling regelt het afleggen van rekening en verantwoording voor de aanwending van
verkregen subsidie wanneer subsidie is verstrekt volgens het eentraps-systeem.
Artikel 3.3
Wanneer de aanvraag niet compleet is kan de beslissingstermijn van acht weken met
toepassing van artikel 4: 15 van de wet worden opgeschort totdat de aanvraag is aangevuld.
De laatste volzin van deze bepaling maakt het mogelijk, dat de beslissing op de
subsidieaanvraag met tien weken wordt verdaagd.
Artikel 3.5
Artikel 4:35 Awb bevat een aantal gronden voor weigering van verlening van subsidie.
Teneinde deze gronden ook tot afwijzingsgrond te maken voor subsidies die alleen worden
vastgesteld (waarvoor dus het eentraps-systeem geldt), is artikel 4:35 van overeenkomstige
toepassing verklaard.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de subsidie-ontvanger
Artikel 4.1
De wet somt in artikel 4:37 een aantal verplichtingen op, die in de vorm van een voorschrift
aan de subsidiebeschikking kunnen worden verbonden. In artikel 4.1 wordt - op de voet van
artikel 4:38 Awb - geregeld dat ook andere dan de opgesomde verplichtingen aan de
subsidie kunnen worden verbonden. Voorwaarde is wel dat de verplichtingen moeten
strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.
Artikel 4.2
Artikel 4:37 van de wet bevat de mogelijkheid aan de subsidie-ontvanger verplichtingen op te
leggen met betrekking tot de administratie van aan de gesubsidieerde activiteiten verbonden
inkomsten en uitgaven en het afleggen van rekening en verantwoording. Artikel 4.2 bevat op
dit punt een standaard verplichting. Het creëert ook een inzagerecht voor de
subsidieverschaffer, zodat deze desgewenst via de boeken controle kan uitoefenen op de
besteding van de subsidiegelden. Met name in de gevallen waarin de subsidie-ontvanger in
het kader van het afleggen van rekening en verantwoording geen accountantsrapport
behoeft over te leggen, kan dit inzagerecht van belang zijn.
Hoofdstuk 5 De subsidievaststelling - rekening en verantwoording
Artikel 5.2
Uit het activiteitenverslag moet duidelijk worden wat het effect is (geweest) van de verstrekte
subsidie.
Artikel 5.4
Uitgangspunt is dat subsidies die tot een bepaald maximum zijn verleend, altijd worden
vastgesteld op basis van de werkelijke kosten. Aan de betreffende activiteit verbonden
inkomsten worden dus, ook als daarmee in de aanvraag of de verlening niet uitdrukkelijk
rekening is gehouden, in principe altijd afgetrokken.
Artikel 4:46 van de wet somt limitatief op onder welke omstandigheden vaststelling op een
lager bedrag mogelijk is. Daartoe behoort niet de situatie dat de subsidie-ontvanger de
activiteit heeft gerealiseerd tegen lagere kosten en/ of met een hogere opbrengst dan
begroot. Het verschil tussen het batig saldo van de activiteit en de verleende subsidie kan in
dat geval niet worden teruggehaald. Bij niet tot een maximum verleende subsidies is het dan
ook belangrijk dat de aanvraag met bijbehorende stukken nauwkeurig wordt getoetst.
Artikel 5.5
Artikel 4:78 Awb eist ten behoeve van de vaststelling van boekjaarsubsidies steeds een
accountantsverklaring (behoudens vrijstelling of ontheffing). In artikel 5.5 wordt deze
verplichting veralgemeniseerd, zodanig dat ook bij de niet-boekjaarsubsidies boven
€ 50.000,= zo'n verklaring moet worden overgelegd. De accountantsverklaring vereenvoudigt
de vaststelling van de subsidie in aanzienlijke mate en vormt een waarborg tegen onjuist
gebruik van die gelden. Volgens het derde lid kan van de subsidie-ontvanger worden
gevergd, dat hij de accountant ook laat onderzoeken of aan alle dan wel bepaalde
subsidieverplichtingen is voldaan.
Het vierde lid regelt dat het accountantsverslag bij de aanvraag om subsidievaststelling moet
worden meegezonden. Volgens artikel 5.6 moet deze verklaring bij eentraps-subsidies
worden overgelegd tegelijk met de, in het kader van de rekening en verantwoording, aan het
bestuur te verstrekken stukken.
Het onderscheid tussen de in het vijfde lid van dit artikel - en ook elders in de regeling en ook
in de wet - gebezigde begrippen "vrijstelling" en "ontheffing" is, dat van "vrijstelling" sprake is
wanneer een of meer categorieën van gevallen worden vrijgesteld van - in deze bepaling -
de verplichting van het eerste lid, en van "ontheffing" indien dat in een individueel geval
gebeurt.
Hoofdstuk 6 Intrekking en wijziging
Artikel 6.1
Intrekking en wijziging worden altijd getoetst aan de algemene beginselen van behoorlijk
bestuur, dus o.a. aan rechtsgelijkheid een aan het motiveringsbeginsel. Het
waterschapsbestuur dient derhalve zorgvuldig hiermee om te gaan.
Deze bepaling stoelt op artikel 4:50, eerste lid onderdeel c, van de wet, dat het mogelijk
maakt de reeds in de wet (met name in artikel 4:48 en 4:50) genoemde intrekkings- en
wijzigingsgronden bij wettelijk voorschrift aan te vullen.
Hoofdstuk 7 Betaling
Artikel 7. 1
Artikel 4:52 Awb bepaalt dat de subsidie behoudens andersluidend wettelijk voorschrift
binnen vier weken na de subsidievaststelling wordt betaald. De praktijk leert dat deze termijn
te kort is. In de voorgestelde bepaling is hij daarom verlengd tot zes weken.
Het bepaalde in dit artikel dient ter uitwerking van artikel 4:53, eerste lid, van de wet, dat
bepaalt dat betaling in gedeelten mogelijk is, mits bij wettelijk voorschrift is bepaald hoe de
gedeelten worden berekend en op welke tijdstippen zij worden betaald. In het tweede en
derde lid wordt onderscheid gemaakt tussen subsidies van €50.000.= en meer en subsidies
van minder dan €50.000,=.
Hoofdstuk 8 Bijzondere en slotbepalingen
Artikel 8.1
In deze bepaling wordt de mogelijkheid gecreëerd tot afstemming met voorschriften van
andere subsidieverstrekkende overheden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl