Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28743
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28743/1
Regeling vervallen per 16-11-2010
Mandaatregeling 2006 - bevoegdhedenoverzicht 16 juni 2009
Geldend van 22-06-2009 t/m 15-11-2010
Intitulé
Mandaatregeling 2006 - bevoegdhedenoverzicht 16 juni 2009
Nr. |
Bevoegdheid/taak |
Bestuursorgaan |
Voorwaarde |
Afdeling |
Functionaris |
|
Met projectmanager wordt tevens bedoeld de programmamanager, ieder voor hun resp. projecten/programma's |
||||||
Algemene bevoegdheden |
||||||
A |
1 |
Vertegenwoordiging gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures en overige gerechtelijke procedures, inclusief de voorbereidingshandelingen en beroepsschriften, betreffende het werkterrein van de productgroep respectievelijk de afdeling |
B&W; Burgemeester |
Binnen het werkterrein van de afdeling |
Alle afdelingen |
medewerkers afdeling |
A |
2 |
Indienen van verweerschriften alsmede het instellen van bezwaar en beroep; beslissen op verzoeken tot rechtsreeks beroep |
B&W |
Binnen het werkterrein van de afdeling |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden en projectmanager |
A |
3 |
Vertegenwoordiging van gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen. |
Burgemeester |
Binnen het werkterrein van de afdeling |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden en projectmanager |
A |
4 |
Openbare bekendmakingen/ kennisgevingen t.a.v. krachtens mandaat genomen c.q. voorgenomen besluiten |
B&W |
Alle afdelingen |
medewerkers afdeling |
|
A |
5 |
In rekening brengen van kosten verbonden aan verleende diensten door de afdelingen, zoals levering van kennis en kunde gericht op algemene advisering inzake beleid en uitvoering op het gebied van de afdeling. |
B&W |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden, teammanagers/-leiders en projectmanager |
|
A |
6 |
Het aanvragen van adviezen ten behoeve van de besluitvorming |
B&W |
Alle afdelingen |
medewerkers afdeling |
|
A |
7 |
Besluiten op verzoeken om subsidie (inclusief de hiermee verbonden besluiten zoals subsidievaststelling en -terugvordering en die o.g.v. de Algemene subsidieverordening, uitgezonderd het toepassen van de hardheidsclausule) |
B&W |
Afdelingsmanagers en directeur SC voor subsidies boven 250.000 euro |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden, teammanagers |
A |
8 |
Het aanwijzen van opsporingsambtenaren en toezichthouders en het afgeven van legitimaties ter zake van deze aanwijzing |
B&W; Burgemeester |
Binnen het werkterrein van de afdeling |
Leefomgeving en Welzijn, Publiek en Dienstverlening |
Afdelingsmanagers |
A |
9 |
Het geven van opdrachten, het doen van aanbestedingen en van gunningen van werken, leveringen en diensten c.a., voor zover niet elders geregeld |
B&W; Burgemeester |
* Afdelingsmanagers en directeur SC voor opdrachten c.a. met: a. contractwaarde boven 250.000 euro bij werken en b. contractwaarde boven 100.000 euro bij leveringen en diensten (zie handboek inkoop). * Teammanagers tot 100.000 euro * Bedrijfsleiders en teamleiders tot 25.000 euro. * Projectmanager binnen toegewezen project en budget, aanbesteding werken door Team Beheer Openbare Ruimte |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden en projectmanager, teammanagers, teamleiders en bedrijfsleiders |
A |
10 |
Het verlenen van opdrachten in het kader van de inrichting, het beheer, het onderhoud van gemeentelijke kantoren en het leveren van kantoorbenodigdheden, soft- en hardware en drukwerk door derden. |
B&W |
Met inachtneming van A9 |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Informatievoorziening |
A |
11 |
Voeren van correspondentie met betrekking tot de afrekening van specifieke uitkeringen, rijks- en provinciale bijdragen en soortgelijke subsidies, nadat de werken zijn uitgevoerd. Alsmede het indienen van subsidieaanvragen namens de gemeente |
B&W |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden, teammanagers,/-leiders, projectmanager |
|
A |
12 |
Bevoegdheid om in calamiteuze situaties handelend op te treden i.v.m. de continuïteit van de bedrijfsvoering en/of de veiligheid van de accommodatie en/of bezoekers. |
B & W; burgemeester |
Mits zo spoedig mogelijk schriftelijk verantwoording wordt afgelegd aan de directe leidinggevende over de kosten en overwegingen. |
Alle afdelingen |
Afdelingshoofden, teamleiders en teammanagers |
A |
13 |
Afdoen van klachten in eerste aanleg |
B & W; |
Alle afdelingen |
Directie, afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden, teammanagers/-leiders en bedrijfsleiders |
|
A |
14 |
Beslissen op aanvraag om informatieverstrekking op grond van de Wet openbaarheid van bestuur voor zover niet elders geregeld |
B&W |
Voor zover het betreft schriftelijke verzoeken om informatie. Indien nodig na advies Concernstaf |
Alle afdelingen |
afdelingsmanagers en directeur SC |
A |
15 |
Instellen van ambtelijke Awb hoor- en/of adviescommissie, waaronder begrepen de benoeming van een ambtelijke leden van de interne en de externe Awb hoor- en/of adviescommissie en de adviescommissie bezwaarschriften |
B&W; Burgemeester |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Organisatieadvies |
|
A |
16 |
Het verrichten van handelingen en activiteiten ter voorbereiding van door raad, college, resp. burgemeester, te nemen besluiten op bezwaarschriften in het kader van de Awb |
B&W; Burgemeester |
Service Centrum |
Voorzitter en secretaris van de Awb Hoor- en adviescommissie |
|
A |
17 |
Treffen van maatregelen en vaststellen van regels op het gebied van informatiebeveiliging in de breedste zin van het woord |
B&W |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Informatievoorziening |
|
A |
18 |
Digitale handtekening regelen voor burgemeester, wethouders, secretaris en medewerkers |
B&W |
Service Centrum |
Hoofd Informatievoorziening |
|
A |
19 |
Het toepassen van de dispensatiebevoegdheid van artikel 15, derde lid, van de Archiefwet |
B&W |
Service Centrum |
Gemeentearchivaris |
|
Personele aangelegenheden |
||||||
P |
1 |
Alle (rechtspositionele) besluiten uit CAR/UWO en gemeentelijke regelingen, inclusief stageovereenkomsten, uitgezonderd het opleggen van een schriftelijke berisping, schorsing, strafontslag en overige disciplinaire maatregelen |
B&W; Burgemeester |
Voor zover in de gemeentelijke regelingen niet anders is vastgelegd. |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC |
P |
2 |
Verlenen zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en buitengewoon verlof |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
3 |
Verlenen van verlof |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
4 |
Toestemming doorbrengen ziekteverzuim op ander adres dan woonadres |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
5 |
Korting op vakantieverlof en ADV bij (ziekte)verzuim |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
6 |
Teruggave van verlofdagen bij ziekte gedurende verlof |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
7 |
Afwijzen van kandidaten in selectieprocedures |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Voorzitter selectiecommissie, direct leidinggevende |
P |
8 |
Voeren van ontwikkelingsgesprekken en opmaken personeelsbeoordeling |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
9 |
Toepassing stimulansbudget en beloningsdifferentiatie (o.a. gratificaties) |
B&W |
Afdelingsmanagers en directeur SC tot max. € 1000,- netto |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC |
P |
10 |
Vaststellen van algemene voorwaarden en/of huisregels |
B&W |
Alle afdelingen |
Afdelingsmanagers, directeur SC, afdelingshoofden |
|
P |
11 |
Verlenen studiefaciliteiten uit decentrale budgetten |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
12 |
Verlenen studiefaciliteiten uit centrale budget |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Service Centrum |
Beleidsadviseur B, afdeling organisatieadvies (P&O), medewerker Beleid en uitvoering A |
P |
13 |
Ondertekenen van besluiten en brieven, voortvloeiend uit overleg over arbeidsvoorwaarden |
B&W |
Na advies medewerker Beleid en uitvoering B, afdeling Organisatieadvies (p-adviseur) |
Service Centrum |
Afdelingsmanagers en directeur SC |
P |
14 |
Vaststellen van het voornemen tot wijziging in de organisatie alsmede besluiten tot wijziging |
B&W |
advies CMT over voornemen |
Directie |
Algemeen directeur |
P |
15 |
Opdracht verstrekken tot individuele werkplekonderzoeken en besluiten op aanvragen voor aangepaste voorzieningen op de werkplek |
B&W |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Organisatieadvies |
|
P |
16 |
Toepassen verhaalswet ongevallen ambtenaren |
B&W |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Organisatieadvies |
|
P |
17 |
Besluit op verzoeken om voorschot op bezoldiging |
B&W |
Op basis van schriftelijk verzoek |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Organisatieadvies |
P |
18 |
Afhandeling pensioen, VUT en IP-aanvragen en WAO-uitkering |
B&W |
Op voorstel betrokken afdelingsmanager of directeur SC |
Service Centrum |
medewerker Beleid en uitvoering B (p-adviseur), afd. organisatieadvies (P&O) |
P |
19 |
Besluiten ten aanzien van medewerkers die uit dienst gaan/zijn, zoals aanvragen FLO-uitkeringen alsmede die op grond van hoofdstuk 10, 10a, 11 en 11a van de CAR en besluiten m.b.t. re-integratie |
B&W |
Op voorstel betrokken afdelingsmanager of directeur SC |
Service Centrum |
medewerker Beleid en uitvoering B (p-adviseur), afd. organisatieadvies (P&O) |
P |
20 |
Besluiten over detachering (in- en uitleen) alsmede over dienstverlening door en aan derden |
B&W |
Vastleggen afspraken; vastleggen financiële verplichtingen. Afstemming met Servicecentrum |
Alle afdelingen |
Direct leidinggevende |
P |
21 |
Beslissen op aanvragen persoonsgebonden budget |
B&W |
Binnen beleidskaders |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Organisatieadvies |
Griffie |
||||||
Gr |
1 |
Aangaan van overeenkomsten in het kader van rekenkameronderzoek |
B&W; Burgemeester |
Binnen kaders raad |
Griffie |
Griffier |
Wijkgericht werken |
||||||
W |
1 |
Uitvoering van werkzaamheden in het kader van wijkgericht werken: opdrachtverlening; betalingsopdrachten |
B&W |
Wijkbeheerders in wijkteam: opdrachten tot maximaal € 5.000,- Regisseurs in regieteam: opdrachten boven € 5.000,-. |
Leefomgeving en Welzijn |
Accountmanager B team Wijkzaken en Bedrijfsvoering tot € 5000,-, Teammanager Wijkzaken en Bedrijfsvoering boven € 5000,- |
Publiekszaken |
||||||
Pu |
1 |
Uitvoering wet Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (wGBA) en bijbehorende uitvoeringsvoorschriften |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken |
|
Pu |
2 |
Verstrekken en weigeren van inlichtingen uit de bevolkingsadministratie |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken |
|
Pu |
3 |
Afgifte nationale paspoorten (inclusief het wijzigen daarvan) en afgifte Europese identiteitskaarten |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken en team Contactcentrum |
|
Pu |
4 |
Maandelijkse verantwoording aan minister van Binnenlandse zaken van het aantal aan de voorraad onttrokken reisdocumenten |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken en vakspecialist B team Burgerzaken |
|
Pu |
5 |
Afgifte rijbewijzen |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken en team Contactcentrum |
|
Pu |
6 |
Afdracht rijksleges n.a.v. afgegeven rijbewijzen |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken, medewerkers team Burgerzaken |
|
Pu |
7 |
Afhandeling aanvragen om afgifte vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoorten |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken |
|
Pu |
8 |
In behandeling nemen van verzoeken om naturalisatie, optieverklaring, inwinnen van informatie, ontvangen en afdragen van verschuldigde naturalisatiegelden en adviseren IND |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken |
|
Pu |
9 |
Voeren van correspondentie m.b.t. voorbereiding voorstel straatnaamgeving |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken |
||
Pu |
10 |
Kennisgevingen van overlijden aan de inspectie der registratie en successie |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Ambtenaar burgerlijke stand (Abs) team Burgerzaken |
|
Pu |
11 |
Verlenen van uitstel verlof tot begraven of cremeren |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Ambtenaar burgerlijke stand (Abs) team Burgerzaken |
|
Pu |
12 |
Uitvoering wettelijke bepalingen van de burgerlijke stand |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Ambtenaar burgerlijke stand (Abs) team Burgerzaken |
|
Pu |
13 |
Uitvoering Kieswet |
B&W; |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken |
|
Pu |
14 |
Legalisering handtekening |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken |
|
Pu |
15 |
Afgifte lijkenpas (laissez-passer) |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Ambtenaar burgerlijke stand (Abs) team Burgerzaken |
|
Pu |
16 |
Afgifte attestatie de vita |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken |
|
Pu |
17 |
Uitvoering Distributiewet |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken |
|
Pu |
18 |
Uitbrengen van adviezen aan minister van Justitie omtrent geslachtsnaamwijzigingen |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken |
|
Pu |
19 |
Ontzeggen toegang tot Publiekshal als ordemaatregel |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers Publiek en Dienstverlening |
|
Pu |
20 |
Benoeming tot (onbezoldigd) ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van één huwelijk |
B&W |
Voor zover ze ter zake beëdigd zijn door de rechtbank/ Te benoemen persoon heeft een benoeming als Abs of Babs in een andere gemeente en overige vwd. cf. collegebesluit 10/2/09 |
Publiek en Dienstverlening |
Afdelingsmanager |
Pu |
21 |
Aanmelden van persoonsregistraties en verwerkingen bij het College bescherming persoonsgegevens |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Contactcentrum |
|
Pu |
22 |
Klagers informeren over beslissing van college nav rapport van bevindingen Ombudsman |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
medewerker beleid en uitvoering B, team Contactcentrum |
|
Pu |
23 |
Adressen toekennen, wijzigen en intrekken, voor zover daarbij geen nieuw namen aan openbare ruimten worden toegewezen |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken |
|
Pu |
24 |
Bijhouden van de GBA-persoonsgegevens |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Burgerzaken, vakspecialist B team Burgerzaken |
|
Pu |
25 |
Afgifte van gewaarmerkte afschriften uit GBA-persoonsgevens/verstrekking van gegevens uit GBA ogv art. 88 e.v. Wet GBA/GBA privacyreglement |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider en medewerkers Burgerzaken |
|
Pu |
26 |
Afgifte bewijs van Nederlanderschap Wet GBA |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider en medewerkers Burgerzaken |
|
Pu |
27 |
Uitvoering van de artikelen 79 t/m 83 Wet GBA |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider; vakspecialist B Burgerzaken medewerker Beleid en Uitvoering B Contactcentrum |
|
Pu |
28 |
het in ontvangst nemen van reisdocumenten, rijbewijzen en verblijfsdocumenten |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider en medewerkers Burgerzaken |
|
Pu |
29 |
In ontvangst nemen van verzoek tot verklaring omtrent het gedrag |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken/team Contactcentrum |
|
Pu |
30 |
Inwinnen van gegevens uit de algemene documentatieregisters ivm een verzoek tot verkrijgen van het Nederlanderschap |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken/team Contactcentrum |
|
Pu |
31 |
Uitvoering naturalisatieceremonie |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
teamleider en medewerkers Burgerzaken |
|
Pu |
32 |
Aanvragen, uitreiken en innen van leges verblijfsvergunningen |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken/team Contactcentrum |
|
Pu |
33 |
Verklaring onder ede of belofte |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Medewerkers team Burgerzaken, Abs |
|
Ruimtelijke ordening en vergunningen |
||||||
ROV |
1 |
Uitvoering van voorbereidende werkzaamheden op het terrein van projectontwikkeling. |
B&W |
Projectbureau, Strategie en Beleid, Publiek en Dienstverlening |
medewerkers, bij PenD medewerkers team Vergunningen |
|
ROV |
2 |
Advies geven aan de minister VROM voor wat betreft fiattering in het kader van de Huursubsidiewet |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager Maatschappelijke Zaken |
|
ROV |
3 |
Wijziging bestaande garanties eigen woningen |
B&W |
Mits in overeenstemming met richtlijnen Nationale Hypotheekgarantie |
Leefomgeving en Welzijn |
Afdelingsmanager |
ROV |
4 |
Uitvoering Regionale huisvestingsverordening, voor zover het betreft: splitsingsvergunning; vergunning onttrekking woonruimte; vergunning samenvoeging woningen; urgentiebepaling |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Vakspecialist A team Vergunningen |
|
ROV |
5 |
Uitvoering Regionale huisvestingsverordening, voor zover het betreft: urgentiebepaling |
B&W |
Vierde Huis |
||
ROV |
6 |
Beslissen op aanvragen om huisvestingsvergunning op grond van de Regionale Huisvestingsverordening |
B&W |
Voor zover het betreft aanvragen voor particuliere huur- en koopwoningen |
Publiek en Dienstverlening |
Medewerker administratie A team Contactcentrum |
ROV |
7 |
Nemen van verkeersbesluiten en treffen van verkeersvoorzieningen |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager Beheer openbare ruimte |
|
ROV |
8 |
Uitvoeren van de marktverordening |
B&W |
v.w.b. de marktmeester: mits geldend voor de directe uitvoering van de marktverordening ter plekke |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager Beheer Openbare Ruimte en medewerker Toezicht en Handhaving C (stadstoezicht) |
ROV |
9 |
Het nemen van besluiten op grond van de Parkeerverordening en de Verordening parkeerbelastingen |
B&W |
Met uitzondering van te nemen aanwijzingsbesluit voor tijdstip |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Burgerzaken/ team Contactcentrum |
ROV |
10 |
Beslissen over de ontvankelijkheid van een aanvraag om vergunning als bedoeld in de Woningwet, de Wet op de Ruimtelijke Ordening, Wet ruimtelijke ordening of de bouwverordeningen het doen van overige mededelingen in het kader van het behandelen van aanvragen om vergunning, inclusief de daarbij behorende correspondentie. |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Vergunningen/team Contactcentrum |
|
ROV |
11 |
Het verlenen van vrijstellingen c.q. het stellen van nadere eisen als bedoeld in art 15, alsmede het verlenen van vrijstelling als bedoeld in art. 17 en 19, lid 3, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
12 |
Het verlenen van een vrijstelling ex art. 19, lid 2, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening |
B&W |
Indien een verklaring van geen bezwaar van Gedeputeerde Staten is vereist en deze is verleend |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
ROV |
13 |
Het verlenen van een vrijstelling ex art. 19, lid 1, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening |
B&W |
Na een verklaring van geen bezwaar van Gedeputeerde Staten is ontvangen |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
ROV |
14 |
Beslissen op aanvragen om vergunning op grond van de Woningwet, Wet op de Ruimtelijke Ordening/Wet ruimtelijke ordening en bouwverordening, inclusief het verlenen van gebruikelijke vrijstellingen en ontheffingen, alsmede het stellen van gebruikelijke nadere eisen |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
15 |
Intrekken van verleende vergunningen, anders dan als sanctie |
B&W |
Tenzij rechten van derden in het geding zijn |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Vergunningen |
ROV |
16 |
Beslissen op verzoeken tot wijziging van verleende vergunningen inclusief andere tenaamstelling |
B&W |
Tenzij rechten van derden in het geding zijn |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Vergunningen / team Contactcentrum |
ROV |
17 |
Goedkeuren van detail- en constructietekeningen en –berekeningen |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Vergunningen |
|
ROV |
18 |
Het in het terrein aanwijzen van perceelsgrenzen, rooilijnen en hoogtepeil |
B&W |
Service Centrum |
medewerkers cluster GIV |
|
ROV |
19 |
Het in ontvangst nemen van de aanwijs van door het Kadaster uitgezette perceelsgrenzen |
B&W |
Service Centrum |
medewerkers cluster GIV |
|
ROV |
20 |
Verkopen van percelen gemeentegrond (Den Dolder e.o, Zeist-West), inclusief het ondertekenen van verkoopovereenkomsten. |
B&W |
Op basis van raadsbesluit |
Projectbureau |
Afdelingsmanager |
ROV |
21 |
Opheffen van annexaties |
B&W |
Projectbureau |
Afdelingsmanager |
|
ROV |
22 |
Beslissen op grond van beheersverordening Algemene begraafplaats c.a. |
B&W |
Vastgoed |
Teammanager/-leider Algemene Begraafplaats |
|
ROV |
23 |
Beslissen op aanvraag Monumentenvergunningen |
B&W |
Tenzij de aan het besluit ten grondslag liggende adviezen elkaar tegenspreken |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
ROV |
24 |
Beslissen op aanvraag van bouw- en aanlegvergunningen voor werkzaamheden waarvoor een monumentenvergunning of een monumentenadvies nodig is |
B&W |
Tenzij de aan het besluit ten grondslag liggende adviezen elkaar tegenspreken |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
ROV |
25 |
Stilleggen van bouwactiviteiten op grond van artikel 100 Woningwet en -in aansluiting daarop- opleggen last onder dwangsom/bestuursdwang |
B&W |
Bestuursdwang en dwangsom melden aan portefeuillehouder |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen (art. 100 ev Woningwet) en Vakspecialist B Team Vergunningen voor stilleggen bouwactiviteiten |
ROV |
26 |
Verkoop van snippergroen |
B&W |
Advies teammanager Beheer openbare ruimte |
Projectbureau |
Afdelingsmanager |
ROV |
27 |
Verkoop van woningen op de lijst af te stoten gemeentelijk woningbezit |
B&W |
Vastgoed |
Afdelingsmanager |
|
ROV |
28 |
Het geven van opdrachten, het doen van aanbestedingen van gunningen van werken, leveringen en diensten c.a. |
B&W |
Teammanagers/-leiders tot een max. van € 25.000,- Medewerkers via een bonnenboek, met verantwoording achteraf, tot max. van € 2.500,- |
Leefomgeving en Welzijn Vastgoed |
Teammanagers/team- leiders, medewerkers team Beheer openbare ruimte, medewerkers Algemene begraafplaats en medewerkers team Service en Onderhoud, medewerkers team Gebouwen. |
ROV |
29 |
Beoordelen welstand op basis van loketcriteria (bouwverordening) |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team vergunningen, vakspecialist A |
|
ROV |
30 |
Uitvoeren van het beleid ter zake van illegale storting van afval, inclusief het in rekening brengen van daaraan verbonden kosten |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager Beheer openbare ruimte |
|
ROV |
31 |
Het nemen van een dwangsom- of bestuursdwangbesluit; toepassen van bestuursdwang (inclusief vooraankondiging) |
B&W; burgemeester |
Uitsluitend voor besluiten overeenkomstig door het college vastgesteld en bekend gemaakt Handhavingsbeleid; Bij APV zaken vooraf advies teammanager Beheer openbare ruimte; |
Leefomgeving en Welzijn, Publiek en Dienstverlening |
toezicht/handhaving APV of teammanager Vergunningen |
ROV |
32 |
Beslissen tot noodkap |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager Beheer openbare ruimte |
|
ROV |
33 |
Uitoefenen bestuursdwang ter zake van illegale kap, illegaal aanbrengen kabels en leidingen, illegaal gebruik van de weg alsmede illegaal geplaatste voertuigen en aanhangers |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
BOA's, team beheer openbare ruimte; medewerker toezicht/handhaving B en vakspecialist D |
|
ROV |
34 |
Besluiten tot aangaan van planschadeovereenkomsten en exploitatieovereenkomsten (inclusief ondertekenen) |
B&W; Burgemeester |
Exploitatieovereenkomst op basis van de Exploitatieverordening |
Projectbureau, Publiek en Dienstverlening |
Afdelingsmanager, Teammanager Vergunningen, Programmamanager |
ROV |
35 |
Beslissen ter uitvoering van de Wet op de kansspelen |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Vergunningen |
|
ROV |
36 |
Beslissen op aanvragen om vergunningen in het kader van de speelautomatenverordening en de speelautomatenhal-verordening |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
37 |
Beslissen op aanvraag om ontheffing en vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) alsmede de Bomenverordening Zeist, voor zover niet elders in dit besluit geregeld |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
38 |
Beslissen op aanvraag om wijzigingsvergunningen m.b.t. ontheffing en vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor zover niet elders in dit besluit geregeld |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
39 |
Beslissen op aanvragen ex art 148, 1e lid, onder b, Wegenverkeerswet |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
40 |
Beslissen op aanvragen ex art 149, 1e lid, onder d. Wegenverkeerswet 1994, juncto art 87 RVV 1990 |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
41 |
Beslissen op aanvragen om ontheffing sluitingsuur horeca-inrichtingen |
Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
42 |
Beslissen op aanvragen op grond van de Drank- en Horecawet, resp. drank- en horeca artikelen in de APV |
B&W; Burgemeester |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
43 |
Elektronische ondertekening van vastgestelde bestemmingsplannen, voorbereidingsbesluiten, projectbesluiten, beheersverordeningen, en geleideformuleren |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager en vakspecialisten A, team Vergunningen |
|
ROV |
44 |
Elektronische ondertekening van vastgestelde structuurvisies |
B&W |
Strategie en beleid |
Afdelingsmanager en beleidsadviseurs A |
|
ROV |
45 |
Besluiten inzake ingebruikgeving van evenementterreinen |
B&W |
Voor zover gekoppeld aan een vergunning en -voor zover van toepassing- passend binnen de erfpachtovereenkomst met de Evangelische Broedergemeente |
Publiek en Dienstverlening |
Medewerker dienstverlening B, team Vergunningen |
ROV |
46 |
Beslissen op aanvragen op grond van de Luchtvaartwet |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team Vergunningen medewerker dienstverlening B |
|
ROV |
47 |
Beslissen over aanvragen van kapvergunningen voor bomen waarvoor ook een monumentenvergunning nodig is |
B&W |
Tenzij de aan het besluit ten grondslag liggende adviezen elkaar tegenspreken |
Publiek en Dienstverlening |
Team Vergunningen medewerker dienstverlening B |
ROV |
48 |
Beslissen over aanvragen van kapvergunningen voor bomen waarvoor ook een monumentenadvies nodig is |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team Vergunningen medewerker dienstverlening B |
|
ROV |
49 |
Wijzigen en intrekken van verleende vergunningen en ontheffingen, anders dan als sanctie |
B&W |
Tenzij rechten van derden in het geding zijn |
Publiek en Dienstverlening |
Team Vergunningen medewerker dienstverlening B |
ROV |
50 |
Beslissen op verzoeken om ontheffing van de Winkeltijdenwet en de winkeltijdenverordening |
B&W |
Met uitzondering van het aanwijzen van koopzondagen |
Publiek en Dienstverlening |
Team Vergunningen medewerker dienstverlening B |
ROV |
51 |
Beslissen over vergunning voor aflevering vuurwerk |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team Vergunningen medewerker dienstverlening B |
|
ROV |
52 |
Beslissen over maatregelen tegen gevaarlijke honden |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teammanager Vergunningen |
|
ROV |
53 |
Beslissen op grond van de Telecommunicatieverordening |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team Vergunningen medewerker dienstverlening B |
|
Vastgoed |
||||||
V |
1 |
Sluiten van overeenkomsten en geven van opdrachten aan derden in het kader van beheertaken afdeling Vastgoed |
B &W |
Vastgoed |
Afdelingsmanager; Teamleider Gebouwen |
|
V |
2 |
Ingebruikgeven, verhuur en verhuur onroerende zaken, binnen werkterrein afdeling Vastgoed |
B &W |
Vastgoed |
Teamleider Gebouwen |
|
V |
3 |
Contractuele huuraanpassingen van verhuurd onroerende zaken in beheer bij afdeling Vastgoed |
B &W |
Vastgoed |
Teamleider Gebouwen |
|
V |
4 |
Uitvoering van de administratieve verplichtingen in het kader van het beheer van onroerende zaken binnen het taakveld |
B&W |
Vastgoed |
Teamleider Gebouwen |
|
V |
5 |
Toezicht en directievoering m.b.t. nieuwbouw /renovatie groot onderhoud |
B &W |
Mits de raad heeft ingestemd met de nieuwbouw respectievelijk met renovatie groot onderhoud. |
Vastgoed |
Afdelingsmanager |
V |
6 |
Het verrichten van alle handelingen en het aangaan van verbintenissen, welke in verband met de dagelijkse exploitatie van het zwembad Dijnselburg, inclusief de horeca, noodzakelijk zijn. |
B&W |
tot 25.000,- euro |
Vastgoed |
Teamleider Zwembad |
V |
7 |
Het verrichten van alle handelingen en het aangaan van verbintenissen, welke in verband met de dagelijkse exploitatie van gemeentelijke sport- en recreatievoorzieningen, zoals sporthallen, sportvelden, gymlokalen. |
B&W |
tot 25.000,- euro |
Vastgoed |
Teamleider Sportaccomadaties |
Maatschappelijke aangelegenheden |
||||||
MA |
1 |
Het tekenen van betaalopdrachten die uit genomen Wmo-besluiten voortvloeien op terrein van de afdeling |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Maatschappelijke Voorzieningen |
|
MA |
2 |
Het verstrekken van informatie aan derden m.b.t. cliënten, m.b.t. voorzieningsgerechtigden of ex-voorzieningsgerechtigden, anders dan inzage in de dossiers |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team Maatschappelijke Voorzieningen, medewerker Dienstverlening A. |
|
MA |
3 |
Het opvragen van informatie bij derden m.b.t. voorzieningsgerechtigden of ex-voorzieningsgerechtigden alsmede m.b.t. degene op wie de kosten van verstrekte voorziening worden verhaald, ten behoeve van de uitvoering van de Wmo. |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team Maatschappelijke Voorzieningen, medewerker Dienstverlening A. |
|
MA |
4 |
Het vaststellen van de hoogte van invorderingsbedragen en mutaties daarin op grond van het ter zake geldende beleid |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Team Maatschappelijke Voorzieningen, medewerker Dienstverlening A. |
|
MA |
5 |
Het beslissen op aanvraag om informatieverstrekking, inclusief aanvragen dossierinzage door een onderhoudsplichtige ter zake van de Wmo, op grond van de Wet Openbaarheid Bestuur. |
B&W |
Mededelingen aan onderhoudsplichtigen omtrent de berekeningswijze van de onderhoudsbijdrage vallen onder de vorenstaande bevoegdheid |
Publiek en Dienstverlening |
Team Maatschappelijke Voorzieningen, Vakspecialist B |
MA |
6 |
Het geven van opdrachten aan derden en het afsluiten van bruikleenovereenkomsten met rechthebbenden m.b.t. noodzakelijke verstrekkingen in het kader van de Wmo |
B&W; Burgemeester |
Uitgezonderd het sluiten van raamovereenkomsten met leveranciers. |
Publiek en Dienstverlening |
Team Maatschappelijke voorzieningen, medewerker dienstverlening A |
MA |
7 |
Afsluiten van raamovereenkomsten leerlingenvervoer |
B&W |
Onverminderd het bepaalde in A9 |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager team Maatschappelijke zaken |
MA |
8 |
Het uitvoeren van alle administratieve handelingen en rechtshandelingen in het raam van de opvang van asielzoekers |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager team Maatschappelijke zaken |
|
MA |
9 |
Besluiten op verzoeken om vrijstelling van leerplicht of vervangende leerplicht |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Team Maatschappelijke zaken, vakspecialist B |
|
MA |
10 |
Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen 2008 |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager team Maatschappelijke zaken |
|
MA |
11 |
Het nemen van besluiten op grond van de Verordening leerlingenvervoer Gemeente Zeist |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager team Maatschappelijke zaken |
|
MA |
12 |
Het tekenen van kwartaaldeclaraties en jaaropgaven op terrein Wmo c.a. |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Maatschappelijke Voorzieningen |
|
MA |
13 |
Het nemen van besluiten inzake kwijtschelding van vorderingen i.v.m. Wmo |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
Teamleider Maatschappelijke Voorzieningen |
|
MA |
14 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wmo c.a., voor zover niet elders geregeld |
B&W |
Publiek en Dienstverlening |
medewerkers team Maatschappelijke Voorzieningen |
|
MA |
15 |
Informatie opvragen en verstrekken over subsidies |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
medewerkers team Maatschappelijke zaken |
|
MA |
16 |
Waarschuwingsbrieven of vooraankondigingen Lokaal handhavingsbeleid (incl. ondertekening) |
B&W |
Leefomgeving en Welzijn |
Teammanager team Maatschappelijke zaken |
|
Financiën en Belastingen |
||||||
FB |
1 |
Geven van opdrachten tot het doen van betalingen (bevelschriften) voor alle betalingen uit de gemeentekas. |
B&W |
Voorzien van akkoordverklaring van het hoofd afdeling financiën en betalingsfiatteur |
Service Centrum |
Directeur, fiat afdelingshoofd Financiën en vakspecialist B team Financieel Beheer |
FB |
2 |
Uitvoering van BTW-regelingen waarbij de gemeente is betrokken, waaronder onder meer correspondentie met de Inspecteur en indienen bezwaar- en beroepsschriften. |
B&W |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
|
FB |
3 |
Uitvoering gemeentelijk verzekeringsbeleid, waaronder registratie, behandeling en afdoening van alle correspondentie, afsluiten, wijzigen en opheffen van verzekeringen, registratie, behandeling en afdoening van kleine schadevorderingen en het treffen van maatregelen inzake schadeverhaal |
B&W |
Service Centrum |
Teammanager team Juridische Zaken |
|
FB |
4 |
Uitvoering gemeentelijke hypotheekregeling waaronder behandelingen en afdoening van alle correspondentie, het opmaken van de conceptakte en het accepteren van de definitieve akte |
B&W |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
|
FB |
5 |
Beslissen over toepassing hardheidsclausule op grond van art 63 Algemene wet inzake rijksbelastingen |
B&W |
Service Centrum |
Teamleider Belastingen |
|
FB |
6 |
Beslissen op verzoek om kwijtschelding van administratieve boetes op grond van art 66 Algemene wet inzake rijksbelastingen |
B&W |
Service Centrum |
Teamleider Belastingen |
|
FB |
7 |
Instellen van cassatie bij de Hoge Raad inzake gemeentelijke belastingen en inzake procedures betreffende waardebeschikkingen i.k.v. de Wet waardering onroerende zaken met inbegrip van het indienen van verweerschriften (machtiging) |
B&W |
Service Centrum |
Teamleider Belastingen |
|
FB |
8 |
Het oninbaar verklaren van belastingsvorderingen op grond van art 255 lid 5 Gemeentewet en van de privaatrechtelijke vorderingen |
B&W |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
|
FB |
9 |
Ondertekening van collegebeschikkingen op beroepsschriften tegen beslissingen op kwijtscheldingsverzoeken, als bedoeld in art 24 van de uitvoeringsregeling invorderingswet 1990. |
B&W |
In de kennisgeving van het besluit wordt tot uitdrukking gebracht dat het besluit is genomen door het college. |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
FB |
10 |
Toekennen subsidies personeelsvereniging |
B&W |
Directie |
Directeur |
|
FB |
11 |
Beslissen over aantrekken kort geld |
B&W |
Overeenkomstig Treasury-statuut |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
FB |
12 |
Uitzetten van gelden |
B&W |
Overeenkomstig Treasury-statuut |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
FB |
13 |
Aantrekken langlopende leningen |
B&W |
Overeenkomstig Treasury-statuut en na akkoord portefeuillehouder financien |
Service Centrum |
Directeur Service Centrum |
FB |
14 |
Bepaling op basis van offertes van de aan te trekken langlopende leningen |
B&W |
Overeenkomstig Treasury-statuut |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
FB |
15 |
Beslissingen ter uitvoering Verordening Stimuleringsfonds Starterslening |
Service Centrum |
Afdelingshoofd Financiën |
||
FB |
16 |
Vaststellen Leidraad invordering gemeentelijke belastingen en reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen |
B&W |
Service Centrum |
Teamleider Financieel Beheer |
|
FB |
17 |
Het stuiten van de verjaring van dwangsommen, ondertekenen van dwangbevelen inzake dwangsommen en het leggen van beslag in het vervolgtraject van de dwanginvordering |
B&W |
Service Centrum |
Teamleider Financieel Beheer |
|
Brandweer |
||||||
BR |
1 |
Verzoeken om bijstand van brandweereenheden elders |
Burgemeester |
Brandweer |
Commandant brandweer |
|
BR |
2 |
Treffen van tijdelijke voorzieningen i.v.m. opvang ziekte, openstaande vacatures en tijdelijke extra werkzaamheden |
B&W |
Brandweer |
Commandant brandweer |
|
BR |
3 |
Verlenen van ontheffing van het verbod in de open lucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben |
B&W |
Brandweer |
Commandant brandweer |
|
BR |
4 |
Beslissen over ontheffing van routering van gevaarlijke stoffen, laden en lossen van gevaarlijke stoffen en het afleveren van vuurwerk. |
B&W |
Brandweer |
Commandant brandweer |
|
BR |
5 |
Beslissen over gebruiksvergunningen en gebruiksmeldingen |
B&W |
Brandweer |
Commandant brandweer |
|
BR |
6 |
Beslissen tot toepassen van bestuursdwang en dwangsom t.b.v. handhaving brandveiligheidsvoorschriften ingevolge Gebruiksbesluit, Woningwet, Bouwbesluit, Hoofdstuk 2, 5 en 6 van de Bouwverordening gemeente Zeist en de Brandbeveiligingsverordening (inclusief vooraankondiging) |
B&W |
Bestuursdwang en dwangsom melden aan portefeuillehouder; Sluitingen van gebouwen en/of bestuurlijk gevoelige handhaving via college (na vooroverleg met burgemeester) |
Brandweer |
Commandant brandweer |
BR |
7 |
Beslissen tot bestuursdwang in acute situatie (art. 5:24, vijfde en zesde lid) |
B&W |
na overleg met burgemeester |
Brandweer |
Commandant brandweer |
BR |
8 |
Overige correspondentie over gebruiksvergunningen, uitgezonderd intrekken vergunning en bestuurssancties |
B&W |
Brandweer |
Hoofd preventie; preventie-inspecteurs |
|
BR |
9 |
Beslissen over het instellen van een rookverbod ogv art. 2.1.6.6. van de APV |
B&W |
Brandweer |
Commandant brandweer |
|
BR |
10 |
Verlenen van opdracht/goedkeuring voor een vooronderzoek naar conventionele explosieven; opstellen en uitvoeren /verlenen goedkeuring voor projectplan vtbv opsporen en benaderen van conventionele explosieven |
B&W |
Hanteren van betreffende VNG-handreiking; na advies Hulpofficier van justitie; Milieudienst alsmede afdeling Realisatie en beheer |
Brandweer |
Commandant brandweer |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl