Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28078
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28078/1
Regeling vervallen per 27-03-2014
Verordening ambtelijke bijstand 2003
Geldend van 19-03-2003 t/m 26-03-2014
Intitulé
Verordening ambtelijke bijstand 2003De raad van de gemeente Tubbergen,
gelet op het voorstel van het presidium van 28 februari 2003, nr. 6891;
gelet op het bepaalde in artikel 33 van de Gemeentewet;
b e s l u i t:
vast te stellen de:
Verordening ambtelijke bijstand 2003;
Artikel 1
-
1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:
- a.
feitelijke informatie van geringe omvang;
- b.
inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.
- c.
bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.
- a.
-
2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.
-
3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.
-
4. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
-
5. Indien het verzoek om bijstand een omvangrijke inzet van één of meer ambtenaren vraagt en dat niet tijdig kan worden ingepast in de planning van het betrokken organisatie-onderdeel, deelt de secretaris dit mee aan de griffier onder opgave van redenen. De griffier treedt hierover in overleg met het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
Artikel 2
-
1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:
- a.
het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
- b.
dit het belang van de gemeente kan schaden;
- c.
de taakuitoefening van de betreffende functionarissen hierdoor aanmerkelijk zou worden belemmerd en de bijstand niet tot geringere, meer aanvaardbare proporties kan worden teruggebracht.
- a.
-
2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.
-
3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
Artikel 3
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
Artikel 4
-
1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.
-
2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.
Artikel 5
Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid.
Artikel 6
-
1. Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
-
2. Een ambtenaar is aan het college geen verantwoording verschuldigd met betrekking tot de inhoud van de door hem verleende bijstand of het door hem gegeven advies, tenzij hij daarbij heeft gehandeld in strijd met een wettelijke regeling.
Artikel 7
Indien een verzoek om ambtelijke bijstand is afgehandeld, stelt de ambtenaar die de ambtelijke bijstand heeft verleend, de griffier hiervan op de hoogte.
Ambtelijke ondersteuning van de raad en van de gemeenteraadsfracties.
Artikel 8
-
1. De gemeenteraad en de fracties uit de gemeenteraad hebben op gelijke wijze recht op ambtelijke ondersteuning als in deze verordening is voorzien voor een raadslid.
Artikel 9
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening ambtelijke bijstand", al dan niet met het jaartal 2003.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van haar bekendmaking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl