Regeling vervallen per 01-01-2011

Ondermandaat overige leden van de Directieraad

Geldend van 06-11-2009 t/m 16-07-2010 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2009

Aanhef

DE SECRETARIS-DIRECTEUR VAN HET WATERSCHAP RIVIERENLAND;

overwegende dat,

het algemeen bestuur in zijn vergadering van 28 november 2008 een delegatiebesluit heeft genomen en een mandaatregeling heeft vastgesteld, waarin de randvoorwaarden voor het mandaat worden gegeven;

het uit oogpunt van efficiency wenselijk is om diverse bevoegdheden die zijn neergelegd bij het college van dijkgraaf en heemraden uit te laten oefenen door een aan het college ondergeschikte medewerker, voor zover dat in overeenstemming is met de aard en inhoud van die bevoegdheden;

het college van dijkgraaf en heemraden in zijn vergadering van 13 oktober 2009 een mandaatbesluit heeft vastgesteld voor de secretaris-directeur;

het wenselijk is, dat de secretaris-directeur mandaat verleent aan de overige leden van de Directieraad ten aanzien van de uitoefening van bevoegdheden behorende tot hun taakgebied;

dit besluit uitvoering geeft aan artikel 5, eerste lid, van de Algemene mandaatregeling Waterschap Rivierenland 2009;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Waterschapswet, het Reglement voor waterschap Rivierenland en de Wet op de ondernemingsraden,

Besluit:

I aan de overige leden van de Directieraad mandaat, volmacht en machtiging te verlenen voor:

Het verrichten van (privaatrechtelijke) (rechts)handelingen

  • 1. het verkrijgen, vervreemden en bezwaren van onroerende zaken tot een maximum van € 50.000,--;   

  • 2. het vestigen, wijzigen en beëindigen van zakelijke rechten;

  • 3. het nemen van besluiten en verrichten van (privaatrechtelijke) (rechts)handelingen inzake het huren, verhuren, verpachten of op andere wijze in gebruik geven van roerende en  onroerende zaken;

  • 4. het verzekeren van risico’s van het waterschap voor zover deze betrekking hebben op de algemene aansprakelijkheid (CAR-verzekering en WA-verzekering) met uitzondering van verzekeringen op personeelsgebied;

  • 5. het aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten inzake werken, leveringen of  diensten;

  • 6. het bevestigen van de ontvangst van een ingebrekestelling bij het niet tijdig beslissen op een aanvraag in de zin van de Awb alsmede het nemen van besluiten over het wel of niet toekennen van een dwangsom;

  • 7. het nemen van besluiten en verrichten van (privaatrechtelijke) (rechts)handelingen, met inbegrip van de correspondentie daarover.

Aanbestedingen

  • 8. het doen van aanbestedingen en het nemen van beslissingen in een aanbestedingsprocedure, zoals het vaststellen van projectdocumenten en het gunnen, op basis van het geldende inkoop- en aanbestedingsbeleid en specifiek voor het gunnen met inachtneming van de Uitvoeringsregels financieel beheer voor Waterschap Rivierenland.

Het voeren van (buiten)gerechtelijke procedures

  • 9. het gebruik maken van inspraakmogelijkheden, zoals het indienen van zienswijzen conform de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht;

  • 10. het ondertekenen van verweerschriften, waarin het bestreden besluit wordt toegelicht en waarin wordt ingegaan op de gronden van het bezwaar, voorzover het bestreden besluit werd ondertekend door de gemandateerde.

Verkeersbesluiten

  • 11. het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 18 Wegenverkeerswet 1994;

  • 12. het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van ontheffingen op grond van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 13. het nemen van besluiten in het kader van de overdracht van een verplichting tot onderhoud van een weg door een gemeente of een waterschap aan een gemeente of waterschap ingevolge artikel 18a Wegenwet, voor zover het betreft de overdracht van weggedeelten in verband met het wijzigen van de bebouwde komgrens.

Vergunningverlening

  • 14. het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van ontheffingen en vergunningen, met uitzondering van ontheffingen en vergunningen aan het waterschap zelf, alsmede het al dan niet accepteren van meldingen.

Handhaving

  • 15. de toepassing van (spoed)bestuursdwang en dwangsom, alsmede het nemen van besluiten inzake gedogen en verzoeken tot handhaving, tenzij sprake is van:

    • handhaving ten opzichte van andere overheden;

    • situaties waarbij bestuurders van een waterschap betrokken zijn;  

    • bestuurlijk gevoelige zaken;

  • 16. het wijzigen en intrekken van besluiten inzake bestuursdwang en dwangsom;

  • 17. het nemen van besluiten en verrichten van (privaatrechtelijke) (rechts)handelingen inzake de toepassing van bestuursdwang in verband met de schouw van B-watergangen, dijken en wegen;

  • 18. het doen van een aanzegging tot het opleggen van de gedoogplicht ingevolge artikel 9      Waterstaatswet 1900:

  • 19. het van de overtreder invorderen van de gemaakte kosten verbonden aan de toepassing van bestuursdwang, alsmede het invorderen van verbeurde dwangsommen op grond van titel 4.4 Awb;

  • 20. het verlenen van onafhankelijke waterkwaliteitsverklaringen in het kader van toezicht en opsporing.

Rechtspositionele besluiten  

  • 21.

    • a.

      het nemen van besluiten over de toepassing van regelingen inzake sectorale en decentrale secundaire arbeidsvoorwaarden op de direct en indirect onder zijn verantwoordelijkheid werkende medewerkers; 

    • b.

      aanstelling van personeel binnen de vastgestelde streefformatie en ontslag op eigen verzoek;

    • c.

      invullen van de formatie van de afdelingen binnen het door het algemeen bestuur vastgestelde streefformatie/budget.

Bestuurlijk

  • 22. de voorbereiding en uitvoering van bestuursbesluiten, met inbegrip van de correspondentie daarover;

  • 23. het voeren van overleg in het kader van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening.

Overig   

  • 24. het behandelen en afdoen van schadeclaims; voor zover het betreft schadeclaims in het kader van dijkverbetering, met inachtneming van het advies van de bouwkundige en/of de taxatiecommissie;

  • 25. het aansprakelijk stellen van derden;

  • 26. het aanvragen van subsidies en sponsorgelden;

  • 27. het vaststellen, verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van subsidies, alsmede de (verdere) uitvoering van de subsidieverordeningen;

  • 28. het afsluiten van feitelijke transacties op grond van de in de begroting opgenomen treasuryparagraaf.

II Inwerkingtreding:

  • a.

    dit besluit treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 oktober 2009;

  • b.

    met de inwerkingtreding van dit besluit wordt het mandaatbesluit overige leden van de  directieraad van 2 februari 2009 ingetrokken:

III De volgende voorwaarden vast te stellen waaronder de bevoegdheden gemandateerd worden:

  • a.

    de secretaris-directeur staat op basis van artikel 5 lid 3 sub a van de Algemene mandaatregeling Waterschap Rivierenland 2009 toe dat de directeuren vervolgens ondermandaat verlenen aan de onder hun verantwoordelijkheid werkende medewerkers;

  • b.

    de gemandateerde oefent zijn bevoegdheden uit met inachtneming van de Algemene mandaat-regeling Waterschap Rivierenland 2009;

  • c.

    de gemandateerde oefent zijn bevoegdheden slechts uit voor zover hierdoor de (onder)mandaten van andere medewerkers niet worden aangetast.

IV Plaatsvervanging:

bij afwezigheid van één van de directeuren worden diens bevoegdheden uitgeoefend door één van de andere directeuren of door het afdelingshoofd Bestuurszaken of zijn plaatsvervanger.

Tiel, 13 oktober 2009.

de secretaris-directeur van Waterschap Rivierenland,

drs. H.C. Jongmans

i188128.pdf [Klik hier om het document te downloaden]