Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR271363
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR271363/2
Regeling vervallen per 01-01-2015
Besluit ondermandaten
Geldend van 09-10-2008 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2007
De secretaris-algemeen directeur van het hoogheemraadschap van Rijnland;
Gezien het Mandaat- en volmachtbesluit Rijnland 2005, zoals vastgesteld door het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Rijnland d.d. 8 februari 2005 en laatstelijk gewijzigd bij besluit van 22 januari 2008 (08.01044);
Besluit:
I. Het besluit ondermandaten Rijnland 2005, zoals vastgesteld bij besluit van 8 februari 2005, in te trekken.
II. Vast te stellen het Besluit ondermandaten Rijnland 2008, luidende als volgt:
Besluit ondermandaten 2008
A. ALGEMENE MANDATEN
A.1 Sectordirecteuren
Aan de sectordirecteuren zijn – voor zover betrekking hebbende op de sector dan wel het taakgebied van de sector - de volgende ondermandaten verleend:
1. Het voeren van correspondentie voor zover deze naar zijn oordeel door hemzelf kan worden afgedaan.
2. Het voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van besluiten van dijkgraaf en hoogheemraden of de Algemene Vergadering.
3. Het besluiten tot het inwinnen van extern advies, alsmede het selecteren van en het voeren van correspondentie met deze adviseurs.
4. Het met inachtneming van de budgethoudersregeling geven van opdrachten, doen van bestellingen van goederen en diensten en het goedkeuren van facturen zonder bestelbon.
5. De verdeling van de aan de sector toegewezen werkruimten aan de onderscheiden afdelingen.
6. Het met inachtneming van de ter zake geldende regelingen ten aanzien van alle medewerkers van hun sector uitvoering geven aan de navolgende artikelen van de SAW:
- a.
artikel 3.1.11: het toekennen en intrekken van een persoonlijke toelage
- b.
artikel 3.1.12: het toekennen van een arbeidsmarkttoelage
- c.
artikel 4.2.6: het intrekken van vakantie en vergoeding van schade ten gevolge van die intrekking
- d.
artikel 6.1.5: het toekennen van schadevergoeding
- e.
artikel 6.1.8: het toekennen van extra verlof of een bijzondere beloning wegens buitengewone toewijding of bijzonder loffelijke vervulling van de betrekking
- f.
artikel 6.2.17: het opleggen van de verplichting te gaan of blijven wonen binnen een bepaald gebied
- g.
artikel 11.1.9: het vrijstellen van de verplichting tot terugbetaling van studiekosten
- h.
artikel 11.1.10: het toekennen van een bijzondere studiekostenvergoeding
- i.
artikel 12.4.7: de toepassing van de hardheidsclausule in het kader van het keuzesysteem arbeidsvoorwaarden
- j.
artikel 12.4.8: bijzondere gevallen in het kader van het keuzesysteem arbeidsvoorwaarden.
7. Het met inachtneming van de ter zake geldende regelingen ten aanzien van de afdelingshoofden van de sector uitvoering geven aan de bepalingen in de SAW, met uitzondering van:
- a.
de in onderdeel 7a en 7b van de bijlage bij het mandaat- en volmachtbesluit genoemde onderwerpen
- b.
hoofdstuk 5: ziekte en arbeidsongeschiktheid
- c.
hoofdstuk 9: aanspraken tijdens herplaatsingstermijn en werkloosheid
- d.
hoofdstuk 10.1: verplaatsingskosten.
A.2 Afdelingshoofden
Aan de afdelingshoofden zijn – voor zover betrekking hebbende op de afdeling dan wel het taakgebied van de afdeling - de volgende ondermandaten verleend:
1. Het voeren van correspondentie van beperkt of niet beleidsgevoelige aard voor zover deze naar zijn oordeel door hemzelf kan worden afgedaan.
2. Het voeren van correspondentie ter voorbereiding of uitvoering van door dijkgraaf en hoogheemraden te nemen of genomen besluiten.
3. Het met inachtneming van het bepaalde in onderdeel B.2. sub 1 van dit besluit besluiten tot het inwinnen van extern advies, alsmede het selecteren van en het voeren van correspondentie met deze adviseurs.
4. Het beantwoorden van enquêteformulieren.
5. De besluiten ten aanzien van de inrichting van de aan de afdeling toegewezen werkruimten en de aanwijzing van de werkplekken aan de individuele medewerkers.
6. Het met inachtneming van de budgethoudersregeling geven van opdrachten, doen van bestellingen van goederen en diensten en het goedkeuren van facturen zonder bestelbon.
7. Het met inachtneming van de ter zake geldende regelingen ten aanzien van de medewerkers van de afdeling uitvoering geven aan de bepalingen in de SAW, met uitzondering van:
- a.
de in onderdeel 7a en 7b van de bijlage bij het mandaat- en volmachtbesluit genoemde onderwerpen
- b.
de in onderdeel A.1, sub 6, van dit besluit genoemde onderwerpen
- c.
hoofdstuk 5: ziekte en arbeidsongeschiktheid
- d.
hoofdstuk 9: aanspraken tijdens herplaatsingstermijn en werkloosheid
- e.
hoofdstuk 10.1: verplaatsingskosten.
A.3 Teamleiders
Aan de teamleiders zijn - voor zover betrekking hebbende op het team, het taakgebied van het team dan wel op basis van een door het afdelingshoofd verleend ondermandaat - de volgende ondermandaten verleend:
1. Het voeren van correspondentie van niet-beleidsgevoelige aard.
2. Het doen uitgaan van standaardbrieven, die als zodanig door het afdelingshoofd zijn aangemerkt.
3. Het met inachtneming van de ter zake geldende regelingen met de medewerkers van zijn team voeren van functioneringsgesprekken.
4. Het met inachtneming van de budgethoudersregeling geven van opdrachten, doen van bestellingen van goederen en diensten en het goedkeuren van facturen zonder bestelbon.
A.4 Programmamanagers en projectleiders
Aan de programmamanagers en projectleiders zijn - voor zover betrekking hebbende op het programma of project - de volgende ondermandaten verleend:
1. Het voeren van correspondentie van niet-beleidsgevoelige aard ter zake van het project c.q. het programma.
2. Het doen uitgaan van standaardbrieven, die als zodanig door de opdrachtgever zijn aangemerkt.
3. Het met inachtneming van de budgethoudersregeling geven van opdrachten, doen van bestellingen van goederen en diensten en het goedkeuren van facturen zonder bestelbon.
B. SPECIFIEKE MANDATEN
B.1 Hoofd afdeling Administratie
Aan het hoofd van de afdeling Administratie zijn - met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat - de volgende ondermandaten verleend:
1. Het met inachtneming van de ter zake geldende regelingen uitvoering geven aan de navolgende hoofdstukken van de SAW:
- a.
hoofdstuk 5: ziekte en arbeidsongeschiktheid
- b.
hoofdstuk 9: aanspraken tijdens herplaatsingstermijn en werkloosheid
- c.
hoofdstuk 10.1: verplaatsingskosten.
2. Het aantekenen van bezwaar tegen en/of akkoord gaan met door gemeenten afgegeven beschikkingen met betrekking tot de vastgestelde WOZ-waarde van Rijnlandse eigendommen (gebouwen, woningen en installaties).
3. Het na overleg met de portefeuillehouder aangaan van langgeldleningen tot een bedrag als aangegeven in de vastgestelde begroting van het hoogheemraadschap van het desbetreffende jaar.
4. Het aangaan van rekening-courantovereenkomsten tot een kredietlimiet als aangegeven in de vastgestelde begroting van Rijnland van het desbetreffende jaar.
5. Het uitlenen, beleggen of herbeleggen van kasgelden.
6. Het doen van af- en overschrijvingen per waterschapstaak, voor zover het budget onvoorzien in de exploitatiebegroting niet wordt aangesproken en het niet te koste gaat van de (afgesproken) prestaties.
7. Het bepalen van voorschotten en afrekeningen van kosten van wateronttrekkingen aan en waterlozingen op Rijnlands boezem.
8. Het bepalen van voorschotten en afrekeningen grensoverschrijdend afvalwater.
9. Het doen van aangiften omzetbelasting.
10. Het verlenen van vermindering of kwijtschelding aan hen die hebben aangenomen ten behoeve van het hoogheemraadschap iets te doen of te leveren voor zover een en ander een bedrag van € 25.000,-- niet te boven gaat.
11. Het doen uitgaan van dwangbevelen.
12. De vaststelling van afrekening van subsidies aan derden.
13. Het goedkeuren van budgettaire regelingen binnen het totaalbudget van de taken watersysteembeheer en waterkwaliteitsbeheer voor zover het budget onvoorzien in de exploitatiebegroting niet wordt aangesproken en het niet ten koste gaat van (afgesproken) prestaties.
14. Het goedkeuren van verzoeken tot het inhuren van personeel binnen het in de exploitatiebegroting geraamde budget voor personeelskosten.
15. Eigendommenbeheer:
- a.
Het kopen, ruilen en vervreemden van onroerende goederen,
- b.
het aangaan en verlenen, wijzigen en beëindigen van persoonlijke en zakelijke gebruik- en genotrechten, en
- c.
het kwijtschelden van vorderingen wegens huur, pacht en gebruik van onroerende eigendommen van het hoogheemraadschap,
alles voor zover nodig een passend krediet is verleend en voor zover een en ander een bedrag van €100.000 per geval per jaar. Deze beperking geldt niet voor de verkoop van de daartoe aangewezen dienstwoningen.
B.2 Hoofd afdeling Advies
Aan het hoofd van de afdeling Advies zijn - met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat - de volgende ondermandaten verleend:
1. Het nemen van besluiten over het inwinnen van extern advies op de vakgebieden van de afdeling alsmede het selecteren van de adviseurs.
2. Het nemen van procesbesluiten inzake tegen het hoogheemraadschap of een besluit van een bestuursorgaan van het hoogheemraadschap ingestelde rechtsgedingen voor burgerlijke en administratieve gerechten.
3. Het nemen van procesbesluiten inzake rechtsgedingen voor burgerlijke of administratieve gerechten, waarbij het hoogheemraadschap of een bestuursorgaan van het hoogheemraadschap als belanghebbende als bedoeld in artikel 8:26 Algemene wet bestuursrecht kan worden aangemerkt.
4. Het nemen van procesbesluiten ter zake van het voeren van rechtsgedingen voor burgerlijke en administratieve gerechten, waaronder begrepen het indienen van administratief bezwaar of het instellen administratief beroep, indien deze rechtsgedingen strekken of mede strekken tot uitvoering van door een bestuurorgaan van het hoogheemraadschap College genomen besluiten.
5. Eigendommenbeheer:
- a.
Het kopen, ruilen en vervreemden van onroerende goederen,
- b.
het aangaan en verlenen, wijzigen en beëindigen van persoonlijke en zakelijke gebruik- en genotrechten, en
- c.
het kwijtschelden van vorderingen wegens huur, pacht en gebruik van onroerende eigendommen van het hoogheemraadschap,
alles voor zover nodig een passend krediet is verleend en voor zover een en ander een bedrag van €100.000 per geval per jaar. Deze beperking geldt niet voor de verkoop van de daartoe aangewezen dienstwoningen.
B.3 Hoofd afdeling Service
Aan het hoofd van de afdeling Service zijn - met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat - de volgende ondermandaten verleend:
1. Het toekennen van bijdragen aan derden ter hoogte van maximaal 25% van de begrote kosten van incidentele activiteiten indien deze activiteiten:
- a.
binnen het gebied van Rijnland worden ontplooid of daarop betrekking hebben, en
- b.
aan water, de taken van Rijnland of Rijnland als organisatie zijn gerelateerd.
2. Het verlenen van vaarvergunningen als bedoeld in artikel van de Verordening vaarverboden en vaargelden Rijnland.
3. Het nemen van besluiten over de uitleen van archiefstukken en kunstvoorwerpen.
4. Het nemen van besluiten tot het vernietigen van archiefstukken.
B.4 Hoofd afdeling Plantoetsing en Vergunningverlening
-
Aan het hoofd van de afdeling Plantoetsing en vergunningverlening zijn – met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat - de volgende ondermandaten verleend:
-
1. Plantoetsing
- a.
De uitvoering van artikel 4a, tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening: het voeren van (ambtelijk) vooroverleg over streekplannen.
- b.
De uitvoering van artikel 10 Besluit op de Ruimtelijke Ordening juncto de artikelen 7 en 10 Wet op de Ruimtelijke Ordening: het voeren van vooroverleg over structuur- en bestemmingsplannen en het uitbrengen van de watertoets.
- c.
De uitvoering van artikel 17 en 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening: het indienen van bedenkingen en het maken van bezwaar in het kader van het verlenen van een tijdelijke vrijstelling resp. het verlenen van een vrijstelling van het bestemmingsplan.
- d.
De uitvoering van artikel 4.17, lid 3 Wet Milieubeheer: de voorbereiding van gemeentelijke milieubeleidsplannen.
- e.
De uitvoering van artikel 4.23, lid 1, Wet Milieubeheer: de voorbereiding van gemeentelijke rioleringsplannen.
- f.
De uitvoering van hoofdstuk 7 Wet Milieubeheer: het vooroverleg over en het indienen van bedenkingen ter zake van milieu-effectrapportages.
- a.
-
2. Vergunningverlening:
-
a. De uitvoering van artikel 1 lid 1 t/m 5 juncto artikel 7 en 7a Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren: het verlenen, wijzigen, intrekken en weigeren van een vergunning of het behandelen van een melding in het kader van artikel 8.19 van de Wet milieubeheer, alsmede het opleggen van nadere eisen, het voorschrijven van nadere maatregelen, het opvragen van nadere gegevens en het behandelen van een melding in het kader van op de Wet milieubeheer en Wvo gebaseerde lozingenbesluiten.
-
b. Het krachtens artikel 22 van de Keur van het hoogheemraadschap van Rijnland verlenen, wijzigen, intrekken en weigeren van een ontheffing van de verbods- en gebodsbepalingen als bedoeld in de artikelen 6 tot en met 15 van de Keur.
-
c. Het krachtens artikel 24 van de Wet op de waterhuishouding verlenen, wijzigen, intrekken en weigeren van een vergunning voor het afvoeren naar, het aanvoeren uit, het lozen in of het onttrekken aan oppervlaktewater van de in artikel 18 van de Keur genoemde hoeveelheden water alsmede het krachtens artikel 17 van de Keur opleggen van een meetplicht voor de afgevoerde, aangevoerde, geloosde of onttrokken hoeveelheden water.
-
d. Het krachtens artikel 16 van de Verordening Waterbeheer Rijnland verlenen, wijzigen, intrekken of weigeren van een vergunning ten behoeve van een afwijking van het vastgestelde peil.
-
e. Het krachtens artikel 2 van de Aansluitverordening Rijnland verlenen, wijzigen, intrekken en weigeren van een aansluitvergunning, alsmede het opleggen van de verplichting aan een vergunninghouder om aanvullende gegevens te verstrekken ter bescherming van het belang waarvoor de aansluitvergunning is afgegeven, het opleggen van nadere lozingseisen en lozingsvoorschriften aan een vergunninghouder, die moeten worden doorvertaald naar de aangeslotenen en het opleggen van een onderzoeksverplichting aan een vergunninghouder naar de oorzaken van overschrijdingen van grens- en/of signaleringswaarden.
-
f. Het verlenen van vaarvergunningen als bedoeld in artikel van de Verordening vaarverboden en vaargelden Rijnland.
-
3. Subsidieverlening:
-
a. De uitvoering van de Subsidieregeling Baggerkosten Rijnland.
-
b. De uitvoering van de Subsidieregeling Fonds Oeverherstel.
-
c. De uitvoering van de Subsidieregeling Natuurvriendelijke Oevers.
B.5 Hoofd afdeling Handhaving
Aan het hoofd van de afdeling Handhaving zijn - met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat - de volgende ondermandaten verleend:
1. De uitvoering van artikel 61 Waterschapswet juncto artikel 29 Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren juncto afdeling 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht:
- a.
het toepassen van bestuursdwang, met uitzondering van het verlenen van een machtiging als bedoeld in artikel 2 van de Algemene wet op het binnentreden, om in een woning binnen te treden zonder toestemming van de bewoner
- b.
het beslissen op verzoeken tot handhaving en gedogen
- c.
het opleggen van een last onder dwangsom.
2. De uitvoering van artikel 61 Waterschapswet juncto de Keur van het hoogheemraadschap van Rijnland juncto de afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht:
- a.
het toepassen van bestuursdwang, met uitzondering van het verlenen van een machtiging als bedoeld in artikel 2 van de Algemene wet op het binnentreden, om in een woning binnen te treden zonder toestemming van de bewoner
- b.
het beslissen op verzoeken tot handhaving en gedogen
- c.
het opleggen van een last onder dwangsom.
3. De uitvoering van artikel 18.12 en 18.14 Wet Milieubeheer juncto artikel 1 en artikel 29 Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren:
- a.
het geheel of gedeeltelijk intrekken van de WVO-vergunning als sanctie
- b.
het afwijzen van een verzoek tot toepassing van deze bevoegdheid.
B.6 Hoofd afdeling Bouwzaken
Aan het hoofd van de afdeling Bouwzaken is ondermandaat verleend te besluiten over afwijkingen van het Rijnlands inkoop- en aanbestedingsstatuut voor werken met een geraamde waarde tot ten hoogste € 250.000,--.
III. dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de bekendmaking en werkt terug tot 1 juni 2007.
Leiden, 26 augustus 2008
ir. A. Haitjema,
secretaris-algemeen directeur
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl