Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR268612
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR268612/1
Regeling vervallen per 25-04-2025
Verordening vertrouwenscommissie 2012
Geldend van 04-10-2012 t/m 24-04-2025
Intitulé
Verordening vertrouwenscommissie 2012De raad van de Gemeente Valkenswaard;
Gelezen het voorstel van de griffier inzake het instellen van een
vertrouwenscommissie;
gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen
15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming
burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
Besluit
I. in te stellen een vertrouwenscommissie die functioneringsgesprekken met de
burgemeester houdt en die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester
voorbereidt;
II. daartoe vast te stellen de volgende verordening:
Verordening vertrouwenscommissie 2012
Artikel 1 Taak en werkwijze van de commissie
De commissie heeft tot taak:
a. functioneringsgesprekken te houden met de burgemeester;
b. de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.
Artikel 2 Samenstelling commissie
1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters.
2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.
3. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend
voorzitter;
Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning
1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.
2. De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.
3. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de
commissie.
Artikel 4 Geheimhouding
1. De leden van de commissie hebben op grond van artikel 61c Gemeentewet
volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als
lid van de commissie ter kennis is gekomen;
2. De geheimhoudingsplicht geldt ook ten opzichte van raadsleden die geen lid
van de commissie zijn of lid van de commissie zijn geweest.
3. De geheimhouding geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na
ontbinding van de commissie.
4. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de
(plaatsvervangend) secretaris van de commissie.
Artikel 5 Vergaderingen
1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.
2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee leden dit
noodzakelijk achten.
3. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur te voren
aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur wordt
uitgenodigd, de adviseurs en, indien het gesprek met de burgemeester
plaatsvindt, de burgemeester.
4. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal
leden aanwezig is.
5. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij
meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het
staken over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing
uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet
mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden
geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het
verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van
de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.
Artikel 6 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingprocedure
1. De door de raad vastgestelde profielschets vormt in beginsel de basis waarop
de commissie zich een oordeel vormt over het functioneren van de
burgemeester.
2. De commissie kan naast de profielschets nader eisen formuleren op basis
waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de
burgemeester. Deze nadere eisen maakt zijn vooraf kenbaar aan de
burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin.
3. De commissie kan, om zich een oordeel te vormen over het functioneren van
de burgemeester, besluiten om derden te horen. Dit horen vindt plaats buiten
aanwezigheid van de burgemeester.
4. Alvorens haar verslag van bevindingen naar de gemeenteraad en de
commissaris van de Koningin te zenden, bespreekt de commissie dit met de
burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar
is.
5. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige
lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de
burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad gemeld. De
commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.
Artikel 7 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken
1. De commissie houdt minimaal eens in de twee jaar een functioneringsgesprek
met de burgemeester.
2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar
maken, houdt de commissie tussentijds een functioneringsgesprek met de
burgemeester.
3. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt teven een
100-dagengesprek plaats.
4. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij
informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De
commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het
functioneringsgesprek vast.
5. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als
het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De
commissie toetst het functioneren van de burgemeester in ieder geval aan de
profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan
de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van,
en de afspraken uit, het vorige functioneringsgesprek.
6. Drie van de functioneringsgesprekken worden gevoerd in ieder geval vier
weken voorafgaand aan het klankbordgesprek dat de commissaris van de
Koningin met de burgemeester heeft.
7. In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de
herbenoemingprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een
indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op
obstakels zal stuiten.
Artikel 8 Verslag
1 De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding
van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de
commissaris van de koningin door middel van een verslag van bevindingen.
Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:
a) een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden
heeft verricht;
b) een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;
c) aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;
d) het verslag van het gesprek met de burgemeester over het concept
verslag van bevindingen en de concept aanbeveling.
2 Van het functioneringsgesprek wordt een verslag opgemaakt, dat niet
openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsleden onder
geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.
3 Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordt door de
secretaris toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de
Koningin.
Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de
commissie.
Artikel 10 Archivering
1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het
tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden onverwijld in een
verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de
op grond van artikel 31 Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen
archiefbewaarplaats.
2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de
in het eerste lid bedoeld overbrenging een verklaring van overbrenging als
bedoeld in artikel 9 van de Archiefwet 1995 wordt opgemaakt. In deze
verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1
sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid,
geldende voor een periode van 75 jaar.
3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle
overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden
onmiddellijk worden vernietigd.
4. De raadsgriffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een afdoende
vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het
vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle
betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl