Regeling vervallen per 03-04-2012

Beleidsregel Braderieën en markten Veldhoven

Geldend van 28-08-2008 t/m 02-04-2012

Intitulé

Beleidsregel Braderieën en markten Veldhoven

De burgemeester van Veldhoven,

gelet op artikel 2.2.1 tot en met 2.2.4 (Evenementen) van de Algemene Plaatselijke Verordening Veldhoven en titel 4.3 (Beleidsregels) van de Algemene wet bestuursrecht,

b e s l u i t :

de beleidsregel Braderieën en markten vast te stellen.

  • 1.

    Inleiding

Bij een bruisend centrum speelt niet alleen een juiste branchering van winkels een belangrijke rol, maar ook de aanwezige culturele, recreatieve en aansprekende evenementen. Volgens onderzoek van het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme bezoekt de gemiddelde Nederlander 3,6 keer per jaar evenementen in hun eigen woonplaats. Dit aantal is hoger dan het gemiddelde bezoek aan bijvoorbeeld sportwedstrijden en theater.

Goed georganiseerde evenementen beïnvloeden het imago van een gemeente in positieve zin wat onder meer belangrijk is voor bewoners en ondernemers in Veldhoven en voor dagbezoekers om Veldhoven te bezoeken. Het is daarom van belang dat er voldoende interessante en attractieve evenementen en activiteiten plaatsvinden in de gemeente Veldhoven.

  • 2.

    Definitie braderie en markt

Braderieën vallen onder het begrip ‘evenement’, zoals bedoeld in artikel 2.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Onder een braderie wordt verstaan: een activiteit in de openlucht waar vermaak centraal staat en waarbij een deel van de activiteiten commercieel (hoofdzakelijk betrekking hebben op het kopen en/of verkopen van goederen of diensten (handel) met als doel het maken van winst) van aard is.

Onder een markt wordt verstaan: een activiteit in de openlucht waar alleen goederen worden verkocht. Voor zover deze activiteiten ook op vermaak gericht zijn, worden ze beschouwd als evenement, bijvoorbeeld een themamarkt zoals een zomermarkt, kerstmarkt, paasmarkt enz.

In deze beleidsregel wordt niet onder markt verstaan: de weekmarkt in Veldhoven. Deze markt valt onder de werking van de Marktverordening.

  • 3.

    Probleemstelling

Goed georganiseerde braderieën en markten hebben een positief effect op het centrum van een gemeente. Ze hebben een promotionele meerwaarde voor de gemeente. Daarnaast is er ook de economische meerwaarde, aangezien bestedingen hiermee gestimuleerd worden.

De gemeente Veldhoven wordt in toenemende mate geconfronteerd met vergunningaanvragen voor braderieën en markten. Helaas is veel handel van de non-food sector van de weekmarkt en winkels in het centrum ook weer terug te vinden op deze braderieën en markten.

De meeste braderieën en markten zijn de afgelopen jaren op het plein Meiveld georganiseerd. Gebleken is dat de meeste georganiseerde braderieën en markten van slechte kwaliteit zijn en veel overlast veroorzaken voor bewoners dan wel winkeliers in het City Centrum. De slechte kwaliteit is te omschrijven als het plaatsen van weinig en lege kramen, weinig tot geen diversiteit in branches, zeer gering bezoekersaantal, weinig sfeer, presentatie, promotie en entourage.

De overlast bestaat onder andere uit het achterlaten en het niet verwijderen van de zwerfvuil na afloop van de braderie of markt. Dit alles komt het imago van Veldhoven niet ten goede.

Het doel van deze beleidsregel is om te komen tot braderieën en markten met een hoogwaardige uitstraling en een lokale en regionale aantrekkingskracht. Om dit doel te bereiken is het belangrijk om beleid vast te stellen waarmee regels en eisen ten aanzien van braderieën en markten gesteld kunnen worden. Hiermee kunnen ook aanvragen voor evenementenvergunningen voor braderieën en markten geweigerd worden om op deze manier de kwaliteit van de braderieën en markten te verhogen en waarborgen. Met behulp van criteria worden organisatoren verplicht aandacht te besteden aan sfeer, producten, entourage, promotie en presentatie.

  • 4.

    Doelstellingen/resultaten

  • -

    Het ontwikkelen van beleid ten aanzien van braderieën en markten in Veldhoven, op basis waarvan vergunning verleend dan wel geweigerd kan worden;

  • -

    Een kader bieden aan organisatoren van braderieën en markten;

  • -

    Locaties benoemen die niet geschikt zijn voor het organiseren van een braderie en markt.

  • 5.

    Werking beleidsregel

Deze beleidsregel is geldig voor braderieën en markten in de gehele gemeente Veldhoven. Dit beleid geldt niet voor braderieën en markten met een reeds eerder bewezen positieve uitstraling (door bijvoorbeeld entourage, presentatie en sfeer) en welke geen overlast of openbare ordeproblemen hebben veroorzaakt. Hierbij gaat het om de volgende braderieën en markten:

  • -

    Braderieën en markten, georganiseerd door:

    • o

      een Veldhovense ondernemersvereniging;

    • o

      een Veldhovense buurtvereniging;

    • o

      (leerlingen van) een onderwijsinstelling;

  • -

    Meimarkt op Mariaplein, Schoolstraat, Processiepark, georganiseerd door Harmonie Sub Umbra;

  • -

    Braderie in Oerle, georganiseerd door Stichting Tienercomité Oerle;

  • -

    Oranjemarkt in Oerle (Nieuwe Kerkstraat, Brink, Platanenlaan, Feit, Beier), georganiseerd door Oranjemarkt Veldhoven;

  • -

    Oranjefeesten in de kom van Zeelst, georganiseerd door Stichting Activiteiten Zeelst;

  • -

    Jaarmarkt/braderie op de Brink in Zandoerle, georganiseerd door Stichting St. Jansmarkt.

De burgemeester kan, andere dan hierboven genoemde, braderieën en markten aanwijzen waarvoor dit beleid niet geldt. Ook kan hij deze beleidsregel van toepassing verklaren op bovenstaande uitgesloten braderieën en markten, indien in de toekomst blijkt dat dit noodzakelijk is, omdat de braderieën of markten geen positieve uitstraling meer hebben of overlast of openbare ordeproblemen veroorzaken.

Dit beleid geldt ook niet voor evenementen, anders dan braderieën en markten.

  • 6.

    Regels en criteria braderieën en markten

  • a.

    Braderieën en markten zijn niet toegestaan binnen het centrumgebiedOnder centrumgebied wordt verstaan: City Centrum (waartoe plein Meiveld behoort) en De Plaatse. Deze centrumgebieden zijn niet geschikt voor het organiseren van een braderie en markt, aangezien het beoogde kwaliteitsniveau van deze centrumgebieden bij braderieën en markten niet wordt bereikt.

  • b.

    Het bestempelen van deze locaties als ongeschikt, geeft niet aan dat iedere andere locatie geschikt is voor een braderie en markt. Bij een aanvraag voor een evenementenvergunning of een melding voor een braderie of markt op een andere locatie dan bovenstaande ongeschikte locaties, wordt de locatie per geval beoordeeld.

  • c.

    Er mogen slechts 2 braderieën of markten per jaar per locatie plaatsvindenDit maximum aantal geldt naast het aantal van de bij punt 5. genoemde braderieën dan wel markten. Bij dit maximum aantal geldt de voorwaarde dat de braderie dan wel markt met een minimale tussenpoos van 12 weken moet plaatsvinden. De volgorde van binnenkomst van een volledige aanvraag om een vergunning of van een volledige melding is bepalend.

  • d.

    Iedere organisator mag maximaal 2 braderieën of markten per jaar organiserenElk jaar zijn er organisatoren van braderieën of markten die een vergunning aanvragen voor een groot aantal braderieën of markten per jaar. Om andere organisatoren ook een kans te bieden en om de diversiteit van de braderieën en markten te waarborgen wordt een maximum gesteld van 2 braderieën of markten per organisator per jaar. Indien dezelfde rechts- of natuurlijke personen verschillende handelsnamen gebruiken, wordt deze beschouwd als dezelfde organisator.

  • d.

    Een braderie of markt mag maximaal 2 dagen duren

    Evenementen leggen een druk op de omgeving, zoals de omwonenden en winkeliers. Door een maximum aantal dagen per braderie en markt te stellen, in combinatie met een maximum aantal braderieën en markten per jaar per locatie, wordt de “activiteitendruk” op een locatie gereguleerd.

  • e.

    Tijdens een braderie en markt geldt een minimum van 40 en een maximum van 75 “gevulde” kramen Hierbij geldt de voorwaarde dat er geen lege kramen opgesteld mogen zijn. ”Gevuld” wil zeggen dat de kraam vol moet staan met goederen die verkocht/gekocht kunnen worden dan wel gepresenteerd worden. In het verleden is gebleken, dat er tijdens een braderie en markt weinig kramen opgesteld staan en er lege kramen tussen staan. Dit zorgt voor een rommelige en slechte uitstraling van zowel de braderie en markt als de omgeving (centrum en woningen). Door de eis te stellen van een minimum aantal “gevulde” kramen, wordt gedeeltelijk een rommelige en slechte uitstraling voorkomen. Een belangrijke voorwaarde van een braderie is dat er ook entertainment bij hoort, dit zorgt immers voor de sfeer. Daarnaast moeten bezoekers van een braderie of markt ruimte hebben om rustig rond te kijken. Vanwege deze redenen is het maximum aantal “gevulde” kramen gesteld op 75.

  • f.

    Tenminste 60% van de activiteiten tijdens de braderie bestaat uit culturele activiteiten

    Culturele activiteiten zijn bijvoorbeeld activiteiten voor kinderen, spel en attracties, vertoon van kunsten (theater, muziek, enz.), het uitoefenen van een ambacht, enzovoorts.

  • g.

    Ten hoogste 40% van de activiteiten tijdens de braderie bestaat uit commerciële activiteiten

    Commerciële activiteiten zijn activiteiten die hoofdzakelijk betrekking hebben op het kopen en/of verkopen van goederen of diensten (handel) met als doel het maken van winst. Opgemerkt dient te worden dat dit percentage niet gekoppeld is aan het percentage dat wordt genoemd bij criterium f.

  • h.

    Waarborgsom en kostenverhaalIn het verleden is gebleken dat organisatoren van braderieën en markten nogal eens zwerfvuil achterlaten op het evenemententerrein. Dit zorgt voor een slechte uitstraling van de omgeving van het evenemententerrein. Omwonenden en winkeliers hebben hier meerdere malen over geklaagd. Een voorschrift in de evenementenvergunning en de melding houdt in dat de organisator er zorg voor draagt dat het terrein wordt opgeruimd en in oorspronkelijk staat terug wordt gebracht, dus vrij van zwerfvuil. Door zwerfvuil achter te laten na de braderie of markt overtreedt de organisator het voorschrift. De gemeente handhaaft dit voorschrift door bestuursdwang toe te passen door het zwerfvuil te verwijderen. De kosten van verwijdering worden op de organisatie van de braderie of markt verhaald. Door een waarborgsom voor het gebruik van de grond van het evenemententerrein te vragen voorafgaande aan de braderie of markt, kunnen de kosten van verwijdering (inclusief uren gemeentepersoneel) verrekend worden. Dit is effectiever dan achteraf om geld te vragen in verband met het kostenverhaal. Indien blijkt dat het terrein schoon is achtergelaten, krijgt de organisator de waarborgsom terug. De waarborgsom voor het gebruik van de grond van het evenemententerrein voor een braderie of markt wordt gesteld op € 1.500. De waarborgsom is zo hoog gesteld, om te voorkomen dat organisatoren dit bedrag incalculeren om het terrein door de gemeente schoon te laten maken. De gemeente faciliteert namelijk niet in het verwijderen van zwerfvuil na afloop van de braderie of markt.

Deze criteria worden vertaald naar de voorschriften voor het organiseren van een braderie of markt.

De burgemeester kan bepalen dat een of meer criteria niet gelden voor een aangevraagde braderie dan wel markt.

  • 7.

    Aanvraagprocedure

Voor het organiseren van een braderie of markt dient een aanvraag voor een evenementenvergunning of een melding, met het daarvoor bestemde formulier, ingediend te worden. Voor een goede beoordeling dient bij de aanvraag en melding gevoegd te worden:

  • -

    Een uitgebreide beschrijving van de gewenste branchering van de te verkopen waren en attracties op de braderie dan wel markt;

  • -

    Het aantal kramen, attracties en eetkramen die men wil plaatsen;

  • -

    Een situatietekening op schaal met de indeling van de braderie dan wel markt;

  • -

    Indien er sprake is van een onderneming en/of rechtspersoon: een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden) waaruit blijkt dat de organisator activiteiten, waaronder het organiseren van een braderie dan wel markt, ontplooit;

  • -

    Kopie van het identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort) van de aanvrager.

Situatietekening

Voor de beoordeling van de braderie dan wel markt, wordt een situatietekening op schaal met de indeling van de braderie of markt gevraagd. Deze beoordeling is nodig in verband met de bereikbaarheid van de hulpdiensten (de zogenaamde brandweerloper) en de situatie ter plaatse op het moment van de braderie dan wel markt (uitvoerende werkzaamheden, ruimteverdeling enzovoorts).

Verzoek om uittreksel KvK en identiteitsbewijs aanvragerGebleken is dat veel aanvragers (organisatoren) van evenementenvergunningen voor braderieën en markten niet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Dit maakt, dat sommige organisatoren niet betrouwbaar zijn en dat de handhaving op voorschriften in de evenementenvergunning lastig is (wie moet worden aangeschreven?).

Om betrouwbare organisatoren en het juist kunnen handhaven te bewerkstelligen, wordt bij een aanvraag om een evenementenvergunning en een melding voor een braderie of markt, indien er sprake is van een onderneming en/of rechtspersoon, voortaan verzocht om een recent uittreksel (niet ouder dan 3 maanden) van de Kamer van Koophandel waaruit blijkt dat de organisator activiteiten, waaronder het organiseren van een braderie of markt, ontplooit.

Ook wordt gevraagd om een kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager (organisator).

Indien de aanvrager de bovengenoemde stukken niet overlegt, wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten.

  • 8.

    Handhaving

De handhavingsstrategie “Zo handhaven we in Brabant” is leidend voor de wijze van handhaving met betrekking tot het organiseren van braderieën en markten.

In afwijking van de handhavingsstrategie

In afwijking van de handhavingsstrategie zal bij het zonder vergunning of melding organiseren van een braderie of markt en het niet verwijderen van zwerfvuil op het terrein na afloop van de braderie of markt bestuursdwang worden toegepast, zolang de openbare orde niet in het gevaar komt.

Bij de overtreding “het niet verwijderen van zwerfvuil op het terrein na afloop van de braderie of markt” wordt geen hersteltermijn gegeven om de overtreding ongedaan te maken. De reden hiervoor is dat de gemeente Veldhoven bijzonder veel waarde hecht aan een schoon leefmilieu, zodat het zwerfvuil met spoed opgeruimd dient te worden.

In geval van een categorie 0- en 1-overtreding zal tegelijkertijd met de bestuurlijke handhavingsactie door een buitengewoon opsporingsambtenaar of politie tegen de overtreder proces-verbaal worden opgemaakt.

De tabel met overtredingen met bijbehorende handhavingsacties is opgenomen in bijlage 1.

Indien een overtreding plaatsvindt die niet onder de overtredingen in bijlage 1 valt, zal de burgemeester een passende handhavingsactie ondernemen.

  • 9.

    Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking in weekblad de Ahrenberger. Op woensdag 27 augustus 2008 is deze beleidsregel bekendgemaakt in weekblad de Ahrenberger.

Bijlage 1

Overtredingen met bijbehorende handhavingsacties

Overtreding

Categorie

Bestuurlijke handhavings-

actie

Hoogte

dwangsom

Maximum

Strafrechtelijke handhavings-

actie

Zonder vergunning of melding organiseren

van een braderie of markt

0

Bestuursdwang

Procesverbaal

Niet voldoen aan het minimum van

40 “gevulde” kramen

2

Dwangsom

€ 500

€ 2.500

Niet voldoen aan het maximum van

75 “gevulde” kramen

2

Dwangsom

€ 500

€ 2.500

Niet voldoen aan het gestelde percentage

culturele/maatschappelijke en commerciële activiteiten bij een braderie

2

Dwangsom

€ 500

€ 2.500

Waarborgsom niet betaald en toch

braderie of markt opgebouwd

2

Dwangsom

€ 500

€ 2.500

Niet voldoen aan opbouw- c.q. starttijd

van de braderie of markt

1

Dwangsom

€ 1.000

€ 5.000

Procesverbaal

Niet voldoen aan eindtijd van de

braderie of markt

1

Dwangsom

€ 1.000

€ 5.000

Procesverbaal

Het niet verwijderen van zwerfvuil op

het terrein na afloop van de braderie

of markt

0

Bestuursdwang

Procesverbaal

De vrije doorgang voor hulpdiensten

wordt belemmerd

0

Bestuursdwang

Procesverbaal

Overtreding

Categorie

Bestuurlijke handhavings-

actie

Hoogte

dwangsom

Maximum

Strafrechtelijke handhavings-

actie

De afstand tussen kramen en bestaande gebouwen bedraagt minder dan 5 meter

1

Dwangsom

€ 1.000

€ 5.000

Procesverbaal

Voorzieningen voor de brandweer (bluswater) worden belemmerd en/of zijn niet bereikbaar

1

Dwangsom

€ 1.000

€ 5.000

Procesverbaal

De organisatie maakt gebruik van de voorzieningen van de brandweer

2

Dwangsom

€ 500

€ 2.500

De beplanting wordt niet ontzien

2

Dwangsom

€ 500

€ 2.500

Aanwijzingen van de (regio)politie, gemeente

of brandweer dienen onmiddellijk te worden opgevolgd

1

Dwangsom

€ 1.000

€ 5.000

Procesverbaal