Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR264492
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR264492/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Handhavingsprogramma 2013 Zaanstad
Geldend van 04-03-2013 t/m 31-12-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013
Intitulé
Handhavingsprogramma Zaanstad 2013Onderstaande betreft besluit genomen in B&W-vergadering d.d. 26 februari 2013
1. Het Handhavingsprogramma 2013 vast te stellen, onder andere inhoudende de volgende handhandhavingsthema's:
· Woon- en Leefomgeving;
· Veilig uitgaan;
· Verkeerveiligheid op de weg en het water;
· (Brand)veilig gebruik van bouwwerken en percelen;
· Openbare orde en Veiligheid;
· Handhavingprojecten en overige handhavingtaken.
Hoofdstuk 1. Inleiding
Handhaving is een onderwerp dat momenteel heel sterk in beweging is. Vele ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. Als belangrijkste zijn te noemen de Omgevingsdienst die in januari van start is gegaan en het toezicht op de naleving van de Drank en horecawet dat vanaf 2013 bij de gemeente komt te liggen.
Voor u ligt het handhavingsprogramma voor het jaar 2013. Dit programma geeft een overzicht van alle toezicht- en handhavingstaken op gebied van kinderopvang, horeca, milieu, ruimtelijke ordening, (bestaande) bouw, brandveiligheid, openbare ruimte en openbaar water van de gemeente Zaanstad.
Met dit programma wordt een bijdrage geleverd aan een schone, hele en veilige stad.
Basis op orde
Gemeentelijke handhaving is breed en omvat veel beleidsterreinen. Een handhavingsprogramma is nodig omdat alles handhaven niet mogelijk is. Nog los van de vraag of de gemeente alle overtredingen kan voorkomen, verplicht de capaciteit in combinatie met de grootte van dehandhavingstaak, de gemeente om keuzes te maken; waarop wordt actief en systematisch toezicht gehouden.
De gemaakte keuze zijn gebaseerd op een risicoanalyse en de daaruit voortvloeiende hoge, gemiddelde en lage prioriteiten. De toegepaste risicoanalyse is vastgelegd in het beleidsplan ‘Vergunningverlening, Toezicht
en Handhaving 2012-2015’. De keuzes van het college van Zaanstad voor 2013 zijn vastgelegd in dit Handhavingsprogramma.
Het Handhavingsprogramma 2013 laat zien op welke taken toezicht wordt gehouden en op welke wijze de gemeente dit doet. Dit programma kenmerkt zich door een risicogestuurde en gebiedsgerichte aanpak,
waarbij de nadruk ligt op beschikbare capaciteit en de ‘basis op orde’. Daarmee wordt een aanvaardbaar handhavingniveau bereikt.
Aansluiting handhavingsprogramma bij andere programma's
Toezicht en handhaving staan niet op zich. Ze dragen bij aan de gemeentebrede doelstellingen ‘stad schoon, heel en veilig’. Daarbij zijn toezicht- en handhavingactiviteiten één van de instrumenten om deze
doelstellingen te bereiken. Bij de keuze voor de indeling van het handhavingsprogramma is dit jaar gekozen om aansluiting te zoeken bij het Integrale Veiligheidplan 2012-2014 en bij de doelstellingen uit de
wijkuitvoeringsplannen en daaraan gekoppelde acties.
De handhavingstaken zijn ondergebracht bij soortgelijke handhavingthema’s die een relatie hebben met de onderwerpen uit het Integrale Veiligheidplan. Het handhavingsprogramma is daarmee onderverdeeld in zes thema’s waarmee het merendeel van het gemeentelijke toezicht en handhavingveld wordt gedekt. De thema’s zijn:
1. Woon en Leefomgeving;
2. Veilig uitgaan;
3. Verkeerveiligheid op de weg en het water;
4. (Brand)veilig gebruik van bouwwerken en percelen;
5. Openbare orde en veiligheid;
6. Handhavingprojecten en overige handhavingtaken.
Afbakening
Voor de goede orde wordt vermeld, dat toezicht/handhaving met betrekking tot leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaakt van dit programma. Ook de vergunningverlening en toezicht op vergunde bouwwerkzaamheden maakt geen onderdeel uit van het programma.
Leeswijzer
Hoofdstuk 2 maakt zichtbaar wat de gemeente Zaanstad in 2013 gaat doen. In hoofdstuk 3 kunt u lezen hoe de gemeente toezicht en handhaving uitvoert.
Hoofdstuk 2 Keuzes in toezicht en handhaving
Door het toenemen van toezichttaken en de complexiteit ervan wordt het steeds belangrijker om een goede afweging te maken over de inzet van de beschikbare personele capaciteit. Gelet op de hoeveelheid aan
handhavingstaken, kan de gemeente echter niet tegen elke overtreding met evenveel prioriteit optreden. Dit betekent, dat er keuzes moeten worden gemaakt. Bij deze keuzes voor dit programma heeft de gemeente de volgende vragen gesteld:
1. Wat moeten we handhaven?
2. Wat willen we handhaven?
3. Wat kunnen we handhaven?
De eerste vraag is duidelijk. Feitelijk moet de gemeente al haar wettelijke taken uitvoeren en handhaven op een adequaat niveau. Deze taken zijn opgenomen in het beleidsplan. De opgave is niet om altijd en tegen
elke overtreding op te treden. ‘Wat we willen handhaven’ hebben we inzichtelijk gemaakt door te kijken wat de gemeente belangrijk vindt en wat van minder belang is. Alle taken uit het beleidsplan met een hoog en
gemiddeld risico zijn bij elkaar gezet. Daarnaast zijn enkele lage prioriteiten waarvoor politiek aandacht is gevraagd meegenomen. ‘Wat kunnen we handhaven’ wordt in bepaald door de beschikbare menskracht. De
gemeente heeft voor de komende jaren een bezuinigingstaakstelling. Dit betekent dat toezicht en handhaving vooralsnog met de beschikbare capaciteit zal moeten worden gerealiseerd. Uitgangspunt daarbij
is een “evenwichtig beleid”, dat wil zeggen: mensen en middelen zijn in balans met de taken op het gebied van toezicht en handhaving.
Paragraaf 2.1 Toezicht en handhaving in 2013
De gemeente zet haar beschikbare toezicht- en handhavingcapaciteit in op die taken waar de risico’s het grootst zijn of daar waar het naleefgedrag laag is. Daarna verdeelt de gemeente de resterende capaciteit over de taken met een gemiddelde en lage prioriteit. Het stellen van prioriteiten kan ook betekenen dat:
- .
verschillende taken niet allemaal dezelfde aandacht krijgen;
- .
steekproefsgewijs wordt gecontroleerd;
- .
een beperkt percentage van bestaande bouwwerken wordt gecontroleerd;
- .
een taak een jaar niet wordt opgenomen in het handhavingsprogramma.
De keuzes in dit programma zijn gesteld binnen het kader van het meerjarige beleidsplan, waarbij rekening is gehouden met de wijze van aanpak van de prioriteiten, beschikbare capaciteit en aan de hand van de eerdere inzet en constateringen uit 2012.
In het handhavingsprogramma ligt de focus op de taakvelden met een hoge prioriteit. Dit zijn bijvoorbeeld funderingen, kinderopvang, openbare orde en veiligheid, brandveilig gebruik bouwwerken, (fiets)parkeren en risicovolle bedrijven. Verder wordt ook ingezet op projecten waarvan het bestuur heeft aangegeven belang te hechten aan toezicht en handhaving. Het gaat dan om de lopende projecten Krommeniedijk, funderingen en woonschepen. Nieuw is de aanpak van de Drank- en Horecawet (nieuwe taak, verwerkt in de begroting).
Naast de hoge en bestuurlijke prioriteiten, blijft beperkt mogelijk om ‘gemiddelde prioriteiten’ op te pakken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het exploiteren van een horeca inrichting. Op de meeste taakvelden met een gemiddelde dan wel een lage prioriteit wordt in 2013 niet ingezet. Deze taakvelden worden dan ook niet opgenomen in het handhavingsprogramma. Het gaat dan om bijvoorbeeld caravanstallingen en het uitvoeren van integrale controles op bedrijventerreinen. Voor 2014 zullen opnieuw keuzes worden gemaakt.
Waar wordt in 2013 geen prioriteit aan gegeven?
- .
Strijdig gebruik van woonruimte;
- .
Advies handhaafbaarheid planvoorschriften;
- .
Projectmatige aanpak vluchttrappenhuizen;
- .
Projectmatige aanpak caravanstallingen;
- .
Projectmatige aanpak illegale bouwwerken met lage prioriteit;
- .
Integrale controle bedrijventerrein;
Projectmatige aanpak houtopslagen
Voor wat betreft de hoog geprioriteerde taak strijdig gebruik van woonruimte; in 2012 is actief toezicht gehouden op deze handhavingstaak en zijn de toen bekende bouwwerken waar mogelijk sprake was van een ernstige mate van onveilig gebruik, gecontroleerd. In 2013 zal er geen actief toezicht zijn en komt de
gemeente alleen in actie op basis van meldingen en signalen van burgers.
In 2013 worden nog wel de bekende adressen, vermeld op de lijst van 2012 opgepakt.
In plaats van bovenstaande handhavingstaak is gekozen voor toezicht van bestemmingsplannen (gemiddelde prioriteit). De reden voor deze keuze ligt in het feit dat op 1 juli 2013 alle bestemmingsplannen actueel moeten zijn (wettelijke verplichting). De inzet voor bestemmingplannen wordt geïntensiveerd en is
bepaald aan de hand van de planning van de actualisatie van de bestemmingsplannen. Aan het geven van advies over de handhaafbaarheid van voorschriften van bestemmingsplannen geeft de gemeente geen prioriteit in 2013. De gemeente zet haar toezicht en handhaving in voor de actualisatie van de bestemmingsplannen.
Bij het project vluchttrappenhuis gaat het om de brandveiligheid van trappenhuizen van ongeveer 2-4 woongebouwen. De situatie is naar verwachting wel gevaarlijk, maar tegelijkertijd wel legaal. Wat maakt dat de inzet van toezicht en handhaving naar verwachting arbeidsintensief zal zijn. Via voorlichting zal de
gemeente wel aandacht vragen voor dit onderwerp bij de betrokken bewoners.
Vanwege het benodigde besluitvormingsproces rondom caravanstallingen is handhaving van bepaalde caravanstallingen nu nog niet mogelijk. Handhaving van caravanstallingen zal pas zinvol zijn na het kampeerseizoen. De gemeente geeft om deze reden in 2013 geen prioriteit aan het handhaven van caravanstallingen.
Bij illegale bouwwerken met lage prioriteit gaat het om bouwwerken zoals steigers, schuttingen en dakkapellen die op basis van de risico’s om deze redenen in 2013 niet worden opgenomen. Voor de projecten houtopslagen en bedrijventerrein geldt dat de benodigde vertaling van de eisen uit het Bouwbesluit en bestemmingsplan naar uitvoeringsbeleid pas in 2013 zal worden afgerond.
Voor alle onderwerpen geldt dat via meldingen alle onderwerpen aan bod komen, ook waar Handhaving niet actief mee aan de slag gaat. Een nadere uitwerking van het Handhavingsprogramma 2013 is te vinden in bijlage 1.
Paragraaf 2.2 Effect van toezicht en handhaving
De gemeente wil graag inzichtelijk gaan maken wat de effecten van toezicht en handhaving zijn en op de resultaten kunnen sturen. Om uiteindelijk het effect van toezicht en handhaving te kunnen bepalen, bepaalt Zaanstad van te voren wat ze na de looptijd van het programma bereikt wil hebben. In dit handhavingsprogramma is daarom een kwaliteitsslag gemaakt. In 2012 werd nog uitgegaan van uren inzet (input). In 2013 gaan we uit van verwachte aantallen (output). Er is daarbij gekozen voor een kleinere set indicatoren. De ambitie is om op basis van deze indicatoren meerjarig trends in beeld te brengen om zo te
kunnen gaan sturen op maatschappelijk effect (outcome).
In onderstaande tabel zijn voor de handhavingstaken de verwachte output resultaten voor 2013 opgenomen.
Handhavingstaak |
Prioriteit |
Indicator |
Verwacht meetbaar resultaat 2013 |
Meldingen, calamiteiten en verzoeken om handhaving |
|||
Meldingen en verzoeken tot handhaving milieu Omgevingsdienst (OD) en overige (BAG) meldingen, calamiteiten en verzoeken tot handhaving milieu, bestaande bouw en ruimtelijke ordening gemeente |
Hoog/Gemiddeld/Laag |
aantal ontvangen meldingen, calamiteiten en verzoeken tot handhaving |
175 milieu OD 425 gemeente |
Veilige woon- en leefomgeving |
|||
Toezicht en handhaving Milieu Omgevingsdienst (OD) |
Hoog/Gemiddeld |
aantal gecontroleerde IPPC en BRZO bedrijven aantal gecontroleerde(zeer) complexe bedrijven |
8 1 108 |
Toezicht en handhaving Milieu gemeente |
Gemiddeld |
aantal gecontroleerde bedrijven |
100 |
Toezicht bodem (OD) |
gemiddeld/laag |
aantal uitgevoerde saneringen aantal beoordeelde meldingen |
110, 65 |
Openbare ruimte hondenoverlast |
hoog |
aantal bestuurlijke |
200 |
Openbare ruimte verkeerd aangeboden afval |
hoog |
aantal verstuurde € 127 brieven |
400 |
Bestemmingsplannen |
gemiddeld |
aantal geinventariseerde percelen aantal uitgevoerde toetsen voor bouwwerken en bedrijven aan het bestemmingsplan |
150 125 |
Veilig uitgaan |
|||
Grote evenementen |
hoog |
aantal grote evenementen |
8 |
Toezicht en handhaving horeca |
gemiddeld |
aantal afgehandelde verzoeken bestuurlijke maatregelen |
100 |
Toezicht en handhaving verkoop en verstrekken alcohol |
hoog |
aantal preventieve controles aantal leeftijdcontroles controles |
396 90 |
Verkeersveiligheid |
|||
betaald parkeren |
hoog |
aantal naheffingsaanslagen (boetes) |
7000 |
Fout en hinderlijk parkeren auto en fiets |
hoog |
aantal processen-verbaal aantal meldingen parkeeroverlast aantal verwijderde fietsen |
7000 650 500 |
Toezicht vaarregels Zaans water |
hoog/gemiddeld |
aantal processen-verbaal aantal aangesproken schippers |
15 500 |
(brand)veilig gebruik bouwwerken en percelen |
|||
brandveilig gebruik bouwwerken |
hoog/gemiddeld |
aantal gecontroleerde bouwwerken |
375 |
tijdelijke vergunningen |
gemiddeld/laag |
25 |
|
openbare orde en veiligheid |
|||
georganiseerde criminaliteit |
hoog |
aantal integrale acties RIEC |
6 |
hennepteelt |
gemiddeld/laag |
aantal rooidagen |
8 |
projecten en overig |
|||
funderingen |
hoog |
aantal gemonitoorde bouwblokken aantal bouwblokken met gedwongen herstel |
1500 35 |
illegale woonboten |
hoog |
aantal aangepakte illegale woonschepen |
18 |
Krommeniedijk |
gemiddeld |
aantal gecontroleerde bouwwerken en percelen |
30 |
kinderdagverblijven en peuterspeelzalen |
hoog |
aantal uitgevoerde reguliere controles door de GGD aantal uitgevoerde steekproefcontroles door de GGD van de geregistreerde gastouders |
126 |
Paragraaf 2.3 Ontwikkelingen in 2013
Handhaving is een dynamisch werkgebied, waarop de laatste tijd veel ontwikkelingen gaande zijn. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op handhaving van regelgeving, waarbij ook wordt gekeken naar
handhaafbaarheid van de regels. De rol van gemeenten in het geheel wordt steeds groter. Er komen dan ook steeds meer handhavende taken richting gemeente. In 2013 hebben diverse ontwikkelingen invioed op het gemeentelijke toezicht en handhaving. De voornaamste ontwikkelingen zijn hieronder opgesomd.
Landelijke ontwikkelingen:
- .
Op 1 januari 2013 is de nieuwe Drank- en horecawet in werking getreden. Het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet gaat dan over van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) naar de gemeente. Een van de gevolgen van de gewijzigde wetgeving is dat de gemeenten zelf de handhaving regelen als het bijvoorbeeld gaat om toezicht op de verkoop van alcohol aan minderjarige.
- .
Vanaf 2015 gelden er nieuwe kwaliteitscriteria voor toezicht en handhaving. Om inzicht te krijgen in de gevolgen van de invoering van deze eisen, moet in 2013 in beeld worden gebracht wat daarvan de consequenties kunnen zijn.
- .
Op 1 januari 2013 is het Activiteitenbesluit aangepast. Zo vallen o.a. de meeste agrarische bedrijven, de grafische industrie en kunststof industrie dan ook onder de regels van het besluit. Hiermee vervalt een aantal besluiten. Dit vraagt meer specifieke kennis van de toezichthouders en juristen.
- .
In 2014 treedt de Wet op de veiligheidsregio's in werking. Hiermee gaat de brandweer Zaanstad onder de veiligheidsregio Zaanstreek Waterland vallen. In 2013 zal het voorbereidingstraject inzet vergen en afstemming vragen tussen de brandweer en de gemeente.
Gemeentelijke ontwikkelingen:
- .
Start Omgevingsdienst NZKG per 9 janiuari 2013. De toezicht en handhavingstaken van de gemeente Zaanstad met betrekking tot complexe milieu taken zijn overgegaan naar de Omgevingsdienst NZKG.
- .
Parkeervisie Zaanstad. In 2012 is de parkeervisie vastgesteld. Het gebied van betaald parkeren wordt in 2013 uitgebreid. Dit betekent een uitbreiding van het controlegebied voor de parkeercontroleurs.
- .
Beleidsregels standplaatsvergunningen Inverdan zijn in 2012 vastgesteld. Dit betekent dat de Buitengewone opsporingsambtenaren in 2013 toezicht op deze nieuwe regels gaan houden.
- .
In 2012 is het aanwijzingsbesluit ligplaatsen vaartuigen Zaanstad vastgesteld. Met dit aanwijzingsbesluit zullen de toezichthouders optreden tegen illegale woonschepen.
- .
In 2013 zal een definitieve besluitvorming over de beleidsnotitie caravanstallingen in Zaanstad plaatsvinden door de raad. Afhankelijk van de besluitvorming kan handhaving volgens de notitie caravanstallingen worden uitgevoerd.
Hoofdstuk 3 Uitvoering Toezicht en Handhaving
In dit hoofdstuk staat beschreven hoe de gemeente de regie houdt op en uitvoering geeft aan toezicht en handhaving.
Programmatisch Informatie- en risicogestuurde toezicht en handhaving
Toezicht en handhaving zijn zo ingericht, dat snel kan worden gereageerd op problemen en meldingen. De inzet vindt plaats op de momenten en plaatsen waar(op) dit het meest nodig en zinvol is. De inzet voor de openbare ruimte wordt afgestemd op de specifieke handhavingbehoefte tussen en binnen de vier Zaanse gebieden (noord, midden, Inverdan en zuidoost). Ook signalen van burgers bepalen voor een belangrijk deel in welke wijken toezicht en handhaving in de openbare ruimte wordt ingezet.
Bij milieu en ruimtelijke ordening bepalen naast meldingen vooral de prioritering op basis van risico's de inzet. De beschikbare informatie en de inschatting van de risico's bepaalt de mate van prioriteit. Daarbij
wordt de balans bewaakt tussen korte termijnmeldingen enerzijds en de uitvoering van het jaarprogramma anderzijds. Bij kinderopvang en brandveilig gebruik wordt cyclisch gecontroleerd.
Aandacht naleefgedrag en verantwoordelijkheid
In navolging van 2012 gaat ook in 2013 verder met het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid van burgers en ondernemers. Dit zogenoemde `slim' handhaven, uit zich in het afstemmen van verschillende toezichtinstrumenten om een maximale mate van naleving te realiseren. Zo zullen bedrijven vooraf, via een brief en een checklist met aandachtpunten worden geïnformeerd. Hiermee wordt de ondernemer proactief in
de naleving van de regelgeving betrokken. Ook gaat de gemeente meer aandacht geven aan het gedrag van de overtreders. Zo zullen bijvoorbeeld eigenaren van bouwwerken die voldoen aan de brandveiligheidregels
worden beloond door een lagere controlefrequentie op basis van de naleefstrategie brandveilig gebruik bouwwerken. Ook gaat de gemeente van een aantal handhavingthema's uit de openbare ruimte het naleefgedrag in kaart brengen. Om zo inzicht te krijgen welke handhavingsinstrumenten de gemeente kan inzetten om het naleefgedrag te verbeteren.
Werken met bestuurlijke strafbeschikking
De gemeente heeft in 2012 ervaring op gedaan met de bestuurlijke strafbeschikking openbare orde op het Steve Bikoplein in Zaandam. In 2013 zullen meer medewerkers een gerichte opleiding gaan volgen, met het
streven om inzetbaar te zijn op overlastfeiten die de openbare orde betreffen. In dat kader zal de gemeente met de politie Zaanstreek Waterland werkafspraken maken over de verantwoordelijkheid en inzet van
toezicht bij hinderlijk gedrag, overlast van jongeren etc.
Leerwerkbedriff
In 2012 heeft Handhaving mensen met behoud van hun uitkering als fietscoach bij NS stations ingezet. De ervaringen met de inzet van deze mensen is zo positief dat in 2013 een evaluatie zal plaatsvinden om te
bepalen of deze werkwijze een structureel vervolg kan krijgen.
Noodzakelijke flexibiliteit
De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Voor milieu, horeca, bouw//bestaande bouwwerken en openbaar water wordt hiertoe 15% van de beschikbare capaciteit gereserveerd. Voor toezicht in de openbare ruimte wordt hier 7% van de capaciteit gereserveerd. Deze inzet is niet beschikbaar voor nieuwe taken, maar voorziet in een structurele behoefte om in te kunnen spelen op (dreigende) calamiteiten en actualiteiten.
Uitvoering van handhaving is consequent en transparant
In het beleidsplan Vergunningverlening, toezicht en handhaving 2012-2015 heeft de gemeente als uitgangspunt opgenomen: handhaving is consequent en transparant. We willen duidelijk zijn over wat wel en niet is toegestaan. Vergelijkbare situaties handelt de gemeente op vergelijkbare wijze af. De gemeente, heeft daarom in bijlage 2 voor verschillende standaardovertredingen de hoogte van dwangsommen en de
begunstigingstermijnen vastgelegd. De hoogte van de dwangsommen en termijnen zijn gebaseerd op de landelijke leidraad handhavingacties en begunstigingtermijn' van Infomil. Deze bijlage geldt ook voor bij het
toepassen van sancties bij milieu overtredingen die de Omgevingsdienst oplegt aan Zaanse bedrijven.
Samenwerking en afstemming
Bij toezicht en handhaving spelen samenwerking en afstemming een belangrijke rol. Daarbij gaat het om zowel interne als externe partners. Op het gebied van milieu wordt al jaren nauw samen gewerkt door
gemeente, provincie, Hoogheemraadschap, Rijkswaterstaat en politie. Voor bestaande bouw, ruimtelijke ordening en de openbare ruimte is voornamelijk sprake van interne samenwerking. Door vroegtijdig met
handhavingaspecten rekening te houden, kunnen veel potentiële problemen worden voorkomen, zowel beleidsmatig als in de uitvoering.
Nu in 2013 de Omgevingsdienst NZKG van start gaat, krijgt de samenwerking en afstemming ook meer regionaal vorm.
Zaanse handhavingcommunicatie als handhavingsinstrument, gericht op preventie
In navolging van 2012 blijft de gemeente Handhavingcommunicatie in 2013 als instrument inzetten. De gemeente gebruikt hiervoor de gemeentelijke pagina in het Zaanstad Journaal en de gemeentelijke website.
Verder worden in de communicatiekalender 2013 handhavingacties, publicaties over handhavingthema's en projecten ingepland over het hele jaar. Deze acties passen binnen de strategische boodschap `Zaanstad
goed om in te wonen en te werken'. Zie voor concrete acties en de communicatiekalender voor handhaving bijlage 3. Daarnaast speelt de zichtbaarheid en herkenbaarheid van handhaving ook een rol bij
communicatie. Zichtbaarheid verhoogt het gevoel van veiligheid en kan leiden tot spontaan naleefgedrag. In 2013 zal met behulp diverse communicatiemiddelen aan de herkenbaarheid van de toezichtouders van
Straattoezicht worden gewerkt.
Methodiek
De benadering van de handhaving is opgebouwd rond de zogenoemde `Big 8'. Dit is een dubbele regelkring. De "Big 8" bevat zeven duidelijke stappen die samen op beleidsniveau en uitvoerend niveau een cyclus vormen. Deze cyclus van beleidsvoering en jaarlijkse uitvoering vormt de basis voor de strategische afweging, programmering, monitoring en verantwoording van toezicht- en handhavingactiviteiten. Het voorliggende programma is één van de schakels in deze cyclus. In het Besluit omgevingsrecht (art. 7.3)
staat beschreven dat de gemeente moet aangeven welke activiteiten zijn het komende jaar gaat uitvoeren. Met dit programma heeft de gemeente voldaan aan deze verplichting.
Bijlage 1 Handhavingprogramma 2013
Woon- en leefomgeving
Doel: verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid in Zaanstad.
Handhavingstaak |
verwachte output |
effect |
focus |
Openbare ruimte algemeen |
Toezicht op Inzetverzoeken |
Beperken en voorkomen van hinder voor de omgeving |
Via voet-en fietssurveillances houden Boa's toezicht naar aanleiding van de en meldingen van burgers en inzetverzoeken. De inzet wordt afgestemd op de specifieke handhavingbehoefte tussen en binnen gebieden. |
Hondenoverlast |
Uitschrijven van naar schatting 200 bestuurlijke strafbeschikkingen |
Verbeteren van het naleefgedrag, met als resultaat schonere wijken en parken |
Intensieve controle op hotpots locaties. Voor de aanpak van overlast van honden hanteert Straattoezicht de volgende verdeling van haar inzet over de gebieden: 30% voor Noord 40% voor Midden 30% voor Zuidoost |
Verkeerd aangeboden afval |
Versturen van 400 zogenoemde € 127 brieven |
Bijdragen aan het terugdringen van overlast van afvaldumpingen en het verbeteren van het naleefgedrag. |
Gerichte controles op hotspot locaties en op bijzet afvalzakken en grofvuil. Voor de aanpak verkeerd aangeboden afval hanteert Straattoezicht de volgende verdeling van haar inzet over de vier gebieden: 25% voor gebied Noord 10% voor gebied Midden 40% voor gebied Zuidoost 25% voor Inverdan |
Toezicht en handhaving Milieu Omgevingsdienst |
Controleren van: 8 IPPC bedrijven 1 BRZO bedrijf 42 zeer complexe en 64 complexe bedrijven. Afhandelen van 90 thema controles en 175 milieu overlastmeldingen |
Beperken van overlast, onveiligheid en risico's door bedrijven |
Periodieke en thema contoles volgens bedrijvenlijst. Uitvoering vindt plaats door toezichthouders die per 9 januari zijn overgaan naar de omgevingsdienst NZKG |
Toezicht Bodem Omgevingsdienst |
Toezicht houden op uitvoering van 110 bodemsaneringen en nazorglocaties. - Beoordelen van 65 meldingen Besluit Bodemkwaliteit - Controleren van 1 grondbank en 8 locaties met ondergrondse tanks |
Bijdrage aan schone, en veilige leefomgeving |
Actief en administratief toezicht op basis van meldingen, bekende saneringslocaties en het maken van beschikking saneringsevaluatie. Uitvoering vindt plaats door toezichthouders die per 9 januari zijn overgaan naar de omgevingsdienst NZKG |
Toezicht en handhaving Milieu Gemeente |
Controleren van: 45 complexe en 55 minder complexe bedrijven en afhandelen van de daarbij behorende 175 milieu overlast meldingen |
Beperken van overlast, onveiligheid en risico's door bedrijven |
Periodieke controles volgens bedrijvenlijst. Uitvoering vindt plaats door toezichthouders milieutoezicht gemeente |
Bestemmingsplannen |
Inventariseren van 150 bouwwerken en terreinen - Toetsen van 125 bouwwerken en percelen aan het bestemmingsplan - Afhandelen van 350 bestaande bouw en ruimtelijke ordening meldingen, BAG meldingen en verzoeken tot handhaving |
Bevorderen van een optimale naleving van de voorschriften van nieuwe bestemmingsplannen |
Inventariseren van percelen op basis van actualisatie lijst van bestemmingsplannen. Toetsen of aangetroffen bouwwerken of bedrijven gevestigd in gebouwen passen binnen het bestemmingsplan |
Toelichting hondenoverlast
Specifieke aandacht gaat uit naar de hotspot locaties Nieuw West, Westerkoog, zaandam noord, Kogerveld, Jagersveld, Assendelft. Bij dit thema zal in twee vergelijkbare gebieden een effect meting worden uitgevoerd als pilot om toe werken naar outcome indicatoren.
Toelichting afval
De aandacht in 2013 gaat uit naar:
• het aanwezig zijn van Boa's in de wijken waar de gemeente in 2013 voor het eerst zijbelading invoert.
• moegelijke afval dumpingen tuinen in de Havenstraat, en de hotspots in de wijken Peldersveld/ Hoorsne Veld, Assendelft Nieuw West, Oude Haven, Poelenburg, Zaandam, Kogerveld.
• juiste afgifte bedrijfsafval door controle toezichthouders bij horeca inrichtingen in Krommenie en Wormerveer en in het horecaconcentratie gebied.
Toelichting toezicht en handhaving milieu Omgevingsdienst NZKG
m de ketenhandhaving en samenwerking in regio rondom het Noordzeekanaalgebied te bevorderen zijn er door de Omgevingsdienst NZKG vijf handhavingonderwerpen benoemd waarbij de omgevingsdienst wil
gaan samenwerken met het Openbaar Ministerie, de waterschappen en de milieudienst Ymond. De gemeente zal aan deze samenwerkingsprojecten een bijdrage leveren.
Toelichting bestemmingsplan
Voor een zo optimaal mogelijke naleving van de planologische voorschriften uit het bestemmingsplan is een correcte volgorde bij het uitvoeren van toezicht en handhaving erg belangrijk. Gestart word met het
inventariseren van de feitelijke situatie met betrekking tot gerealiseerde bouwwerken en het gebruik van percelen binnen het plangebied. Vervolgens kan deze informatie worden betrokken in de afwegingen bij het
bepalen van het beleidskader bij de totstandkoming van het nieuwe bestemmingsplan. Op 1 juli 2013 moeten alle bestemmingsplannen van de gemeente actueel zijn (wettelijke verplichting).
Veilig uitgaan
Doel: Zaanstad is een stad die veilig is en veilig voelt.
handhavingstaak |
verwachte output |
effect |
focus |
Grote Evenementen |
Controle van alle 8 evenementen vermeld op de evenementenkalender |
Beperken van overlast verkeer en omwonenden en bijdragen aan publieksveiligheid en nalevinggedrag van organisatoren |
Vooroverleg, gericht toezicht door Boa's en toezichthouders en adequaat reageren op klachten bij o.a. Dam tot Damloop, Zingen op de Zaan, Koninginnedag, Bokbierfestival, Immer Gerade Aus, concerten en evenementen in sporthallen en evenementen in de horecaconcentratiegebieden |
Toezicht en handhaving horeca |
Afhandelen van 100 ontvangen bestuurlijke maatregelen van de politie |
Beperken van overlast door horeca bedrijven |
Deelnemen aan horecaoverleggen, afhandelden van de rapportages van de politie en controleren op sluitingstijden, terrasvoorschriften, aanwezigheid van leidinggevende, geluidsvoorschriften, geldige exploitatievergunning |
Toezicht en handhaving verstrekken en schenken alcohol |
Uitvoeren van 396 preventieve controles -Uitvoeren van 90 leeftijdcontroles leeftijdcontroles |
Het tegen gaan van verkoop aan Zaanse jongeren onder de 16 jaar bij slijterijen, supermarkten Bevorderen dat er geen alcohol wordt geschonken aan jongeren onder de 16 jaar |
30 % van de tijd zullen de toezichthouders besteden aan het houden van toezicht op het verstreken van alcohol bij supermarkten, slijterijen en detailhandel in de nabijheid van bekende hotspots 30 % van de tijd zullen de toezichthouders besteden aan het houden van toezicht op het schenken van alcohol in de horecazaken |
Toelichting toezicht en handhaving horeca
De politie maakt na afloop van haar controles in het horecaconcentratiegebied rapportages ( zogenoemde verzoeken bestuurlijke maatregel). De gemeente onderneemt naar aanleiding van deze rapportage actie in de vorm van toezicht en handhaving bij de horeca inrichtingen genoemd in rapportages.
Toelichting toezicht en handhaving verstrekken en schenken alcohol
Vanaf 1 januari 2013 is het toezicht op de naleving van de Drank en Horecawet overgedragen aan de gemeente. De gemeente gaat toezichthouders inzetten die speciaal voor deze nieuwe taak zijn opgeleid. In
de gemeente zijn 503 bedrijven met een Horeca-exploitatie vergunning, Drank en Horecawet vergunning en slijterijen. Daarnaast zijn er nog ca 25 supermarkten zonder slijterij van waaruit zwak alcoholische drank
wordt verkocht. Er zijn naar schatting 30 hotspot locaties. Om drankverstrekking te kunnen reguleren bij o.a. sportkantines buurthuizen zal de APV worden aangepast en een (nog op te stellen) verordening voor de para commerciële inrichtingen van kracht worden.
Verkeersveiligheid op de weg en het water
Doel: Verminderen van overlast op de weg, in de wijk en op het water Zaanstad
handhavingstaak |
verwachte output |
effect |
focus |
Betaald en zonder vergunning parkeren |
7.000 naheffingaanslagen opleggen |
Verhogen van de betalingsbereidheid en aanpak van automobilisten die zonder betalen parkeren of zonder vergunning parkeren |
Via dagelijkse surveillances vindt controle plaats en worden aan automobilisten die niet hebben naheffingsaanslagen opgelegd |
Fout en hinderlijk parkeren |
7.000 parkeerboetes uitschrijven en afhandelen van 650 overlast meldingen |
Verminderen van de pakeer overlast |
Via dagelijkse surveillance en op basis van inzet verzoeken vinden controles plaats. Voor de aanpak van parkeeroverlast hanteert Straattoezicht de volgende verdeling van haar inzet over de vier gebieden: 25% voor Noord 30% voor Midden 25% voor Zuidoost 20% voor Inverdan |
Fietsen parkeren |
verwijderen van 500 fietsen |
Verminderen van overlast van fout geparkeerde fietsen en de stations en het centrum zijn opgeruimd en goed bereikbaar |
Voor de aanpak van overlast van fout geparkeerde fietsen zet Staattoezicht naast actief toezicht ook fietscoaches in. Hierbij hanteert Straattoezicht de volgende verdeling van haar in inzet over de vier gebieden: 40% gebied Noord 5% gebied Midden 5% gebied Zuidoost 50% Inverdan |
Toezicht vaarregels Zaans water |
15 processen-verbaal uitschrijven en 500 schippers aanspreken |
beperken van overlast op het water en aan de oevers en het voorkomen van gevaarlijke situaties |
Toezicht op het varen over de Zaan, Noordzeekanaal en overig Zaans water. Havens en vaarwegen hanteert een verdeling van haar taken van: 60% voor controleren van de vaarsnelheid van boten 10% voor aan controleren op het oploopverbod en verplichting tot het houden van stuurboordwal 15% controleren op aanwezigheid verplichte veiligheidsmiddelen 15% voor bekeuren van zwemmen bij bruggen en het daarvan afspringen |
Toelichting fout en hinderlijk parkeren
Specifieke aandacht gaat uit naar het fout en hinderlijk parkeren:
• door caravans en campers langer dan drie dagen;
• bij het ingaan en uitgaan van de basisscholen en op fietsstroken en fietspaden;
• naar de omgeving Westerwatering Russische buurt/ Vinkenstraat, Zuiddijk / Steve Bikoplein, voormalig Bannehof en naar de hotspots Oud West, Assendelft, Zaandam West, Westerkoog, Oud Koog, Oud Zaandijk en Rooswijk.
Toelichting fiets parkeren
Verkeerd geparkeerde fietsen worden in navolging van 2012 ook in 2013 door de gemeente verwijderd.
Fietsen die daarna niet opgehaald worden door hun oorspronkelijke eigenaar worden tijdens speciale fietsenverkoopdagen verkocht.
Toelichting toezicht vaarregels water
Vanuit de woongebieden, gelegen aan de Zaan komen al jaren klachten over de te hoge snelheid van recreatievaart en de beroepsvaart. Op het water gelden, net als op de weg verkeersregels en vaarsnelheden. Daarnaast is er sprake van schaalvergroting bij de beroepsvaart. Grotere schepen - langer en breder — brengen hun goederen naar de bedrijven gelegen aan de Zaan en achterland. Het zich houden aan de snelheid is een belangrijke factor om risico's voor mogelijke aanvaringen zoveel mogelijk te
voorkomen. Daarnaast werkt Havens en Vaarwegen mee aan de samenwerkingsprojecten Noordzeekanaal van de Binnenvaart toezichtregio Ymond. Een voorbeeld van een projecten is controle diepgang van
binnenvaartschepen.
(Brand)veilig gebruik van bouwwerken en percelen
Doel: Bevorderen dat woningen, bouwwerken en percelen worden gebruik in overeenstemming met het bestemmingsplan en Bouwbesluit
Handhavingstaak |
verwachte output |
effect |
focus |
Brandveilig gebruik bouwwerken |
Controleren van 375 bouwwerken |
De gebruikers van bouwwerken zijn zich bewust van de regels ten aanzien van brandveiligheid en voldoen hieraan |
Uitvoeren van periodieke controles van bouwwerken met de risicoklasse A en B volgens de controlefrequentie van het PREVAP bij o.a. kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, hotels, pensions, de gevangenis, ziekenhuis, basisscholen, bejaardentehuizen, verpleegtehuizen, horeca inrichtingen > 50 personen <250 personen Inzet van zelftoezicht bij van een deel van de bouwwerken met de risicoklasse C en D. |
tijdelijke vergunningen |
controleren van 25 bouwwerken na afloop van de termijn |
Het voorkomen van ongewenste bouwwerken en het gebruik daarvan in relatie tot het bestemnmingsplan |
na afloop van de termijn controleren of de bouwwerken daadwerkelijk zijn verwijderd. |
Toelichting brandveilig gebruik van bouwwerken
In Zaanstad vallen in totaal 722 bouwwerken onder de gebruiksvergunning en gebruiksmeldingsplicht. De bouwwerken zijn onverdeeld in risicoklassen A t/m D. Waarbij klasse A (hoogste risico) en klasse D (laagste risico). Eigenaren van bouwwerken uit de risicoklasse C en D, die voldoen aan de regels worden beloond door een lagere controlefrequente. Dit kan betekenen dat het toezicht wordt doorgeschoven naar 2014.
op basis van de naleefstrategie brandveilig gebruik bouwwerken.
Inzetten van zelf controle d.m.v. het versturen van brieven naar de eigenaren van de bouwwerken, verwerken van de aangeleverde gegevens uit checklist en bouwwerken steekproefsgewijs controleren. De
ongeveer 100 bouwwerken worden geselecteerd op basis van hun naleefgedrag. Voorafgaand aan de feestdagen stuurt de brandweer een kerstkaart met tips over bijvoorbeeld het gebruik van versieringen
tijdens de feestdagen aan de horecagelegenheden. Hiermee worden de ondernemers zich enigszins bewust van enkele brandveiligheidsaspecten.
Toelichting tijdelijke vergunningen
Het handhaven van tijdelijke vergunningen is een onderwerp waarvan het bestuur heeft aangegeven hier belang aan te hechten. De inzet van handhaving wordt bepaald door de eventueel bestuurlijke gevoeligheid
van dossiers en op basis van de risico's van de bouwwerken. Verder zal er in 2013 geen actief toezicht zijn op adressen waar mogelijk sprake is van illegale bewoning. Bij dit onderwerp komt de gemeente alleen in actie op basis van meldingen en signalen van burgers.
Openbare orde en veiligheid
Doel: Zaanstad is een stad die veilig is en veilig voelt
handhavingstaak |
verwachte output |
effect |
focus |
Georganiseerde criminaliteit |
Meedoen aan 6 integrale acties van het RIEC |
Het terugdringen van de georganiseerde criminaliteit |
Participeren in de regionale bestuurlijke aanpak georganiseerde misdaad. Deelname aan de pilot project georganiseerde criminaliteit waarbij 3 horecazaken met kanspeelautomaten worden gecontroleerd. Controleren van 3 coffeeshops. |
hennepteelt |
meedoen aan 8 hennep rooidagen |
Beperken van overlast en risico's voor de omgeving door het beëindigen van onveilige situatie die ontstaan bij de illegale teelt van hennep |
|
overlast gevende groepen |
nog niet bekend |
Een bijdrage leveren aan het verminderen van overlast en verloedering van de omgeving door overlastgevende groepen en personen |
samenwerken met politie en jeugdwerk bij de aanpak overlastgevende groepen Via voet- en fietssurveillances houden Boa's toezicht naar aanleiding van de klachten en meldingen van burgers en inzetverzoeken. |
Toelichting georganiseerde criminaliteit
De integrale aanpak van de georganiseerde criminaliteit vindt plaats binnen het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) Noordwest Nederland en kennisknooppunt Zaanstreek-Waterland. Vanuit de gemeente Zaanstad wordt ingezet op de bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit. Handhaving speelt daarbij een rol als het gaat om toezicht op inrichtingen waar (mogelijk) sprake is van georganiseerde criminaliteit en overtredingen van bijzondere wetten op het gebied van de Wet op de Kansspelen, wet
wapens en munitie e.d. In 2013 staan er 6 integrale acties op de planning. Tijdens deze acties zullen o.a. de coffeeshops en de horeca inrichtingen met kanspeelautomaten integraal worden gecontroleerd.
Toelichting hennep
In het Hennepconvenant is de samenwerking tussen de verschillende partners met betrekking tot de bestrijding van illegale hennepteelt vastgelegd. Openbare orde en veiligheid is bezig met de voorbereiding
van een nieuwe beleidsregel voor de Opiumwet en in dit kader zal in overleg met alle partners de inzet van toezicht en handhaving nader worden ingevuld.
Toelichting overlastgevende groepen
In 2012 is de bestuurlijke strafbeschikking ingezet bij overlastfeiten in de openbare ruimte en als pilot op de openbare orde. Staattoezicht gaat (nadat de Boa's zijn opgeleid) de bestuurlijke strafbeschikking openbare
orde in 2013 ook inzetten voor overlastfeiten die de openbare orde betreffen. De inzet wordt afgestemd op de specifieke handhavingbehoefte tussen en binnen vier Zaanse gebieden. Waarbij specifieke aandacht uit
gaat naar aan de hotspots locaties in Wormerveer, Assendelft en Steve Bikoplein.
Handhavingprojecten en overige handhavingtaken
Doel: Leefbare omgeving door de stad schoon, heel en veilig te houden.
handhavingstaak |
verwachte output |
effect |
focus |
woonschepen |
aanpak van 18 illegale woonschepen |
Verbeteren van de ordening van woonschepen en vaartuigen op het water |
Uitvoering van de aanpak van de illegale woonschepen volgens het plan van aanpak handhaving woonschepen |
Krommeniedijk |
Controleren van 30 bouwwerken en percelen |
De bestaande bouwwerken en het gebruik van percelen passen binnen het vigerende bestemmingsplan |
|
funderingen |
Monitoren van het zakkinggedrag van 1.500 bouwblokken door het nameten van 9.600 meetbouten - Opstarten handhavingtraject bij 35 bouwblokken waar sprake is van ernstige verzakking van de fundering |
Voorkomen dat veiligheidsrisico's ontstaan ten gevolge van de slechte bouwkundige staat van bouwwerken |
Participatie in projectgroep Funderingen, actieve communicatie naar bewoners over de zakkingsnelheid van de fundering |
Kinderopvangcentra en peuterspeelzalen |
Uitvoeren van 126 reguliere controles door de GGD - Uitvoeren van 15 steekproefcontroles van de geregistreerde gastouders door de GGD |
Bijdrage aan een veilige, gezonde en verantwoorde verblijfomgeving voor kinderen van 0-12 jaar |
Toelichting kinderopvangcentra en peuterspeelzalen
Naast de controles van de GGD zorgt de gemeente voor het actueel houden van het landelijke Register Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk, door het verwerken van alle nieuwe aanmeldingen, uitschrijvingen, verhuizingen en andere doorgegeven wijzigingen. Ook zorgt de gemeente voor het afhandelen van de controlerapporten die voortvloeien uit de reguliere en (her)controles van de GGD. Bij het toezicht en handhaving van de kinderopvang en peuterspeelzalen wordt altijd de laatste versie van het afwegingsmodel van de VNG gevolgd. Voor de hersteltermijnen en de handhavingstrategie wordt aangesloten bij het toezicht- en handhavingsbeleid kinderopvang en peuterspeelzalen 2012.
BIJLAGE 2
Hoogte dwangsom en lengte begunstigingstermijn/ last onder bestuursdwang
In de handhavingbeschikking wordt de hoogte van de dwangsom gemotiveerd. Het vaststellen van de hoogte en de maximaal te verbeuren dwangsom is altijd afhankelijk van de overtredingsituatie. Aan de lijst
kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. In voorkomende gevallen kan het noodzakelijk zijn om, gezien de omstandigheden van een geval, dwangsom vast te stellen in afwijking van de genoemde bedragen danwel over te gaan tot het intrekken van de vergunning en/of het opleggen van een last onder bestuursdwang. Waarschijnlijk omvatten de overtredingen genoemd in de tabel niet volledig alle voorkomende overtredingen. Indien een overtreding niet direct valt onder een van de genoemde overtredingen in de tabel, dan zal voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting worden gezocht bij de in de tabel genoemde overtreding die het meeste op die overtreding lijkt. De genoemde bedragen zijn een algemene richtlijn.
Tabel hoogte dwangsom en lengte termijn
BIJLAGE 3
COMMUNICATIEACTIVITEITEN 2013
Inzet communicatiemiddelen
1. regelmatige artikelen in wijkkranten
• met algemene handhavinginformatie op thema en wijkgericht.
2. regelmatige artikelen op de bedrijvensite Zaanstad
• met algemene informatie over aankondiging project en vermelding resultaten.
3. promotie handhaving
Extern:
• presentaties bij wijkoverleggen;
• filmpjes op internet a la de wijkfilmpjes over diverse thema's;
• meeloopdagen wijkorganisaties;
• aandacht voor inhoudelijke handhavingthema bijvoorbeeld via interview met burgemeester.
Intern:
• themalunch.
4. maandelijkse artikelen in Zaanstad journaal en website gemeente /handhaving volgens het
onderstaande schema (indicatief).
Overige activiteiten 2013
• verkoop fietsen
• communicatie na vaststelling Handhavingsprogramma 2013 en Handhavingverslag 2012.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl