Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR260422
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR260422/1
"Instructie voor de marktmeester"
Geldend van 08-01-2013 t/m heden
Intitulé
Instructie voor de marktmeesterBurgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk;
-gelet op het bepaalde in de “Marktverordening Rijswijk” en het “Marktreglement van de gemeente Rijswijk”;
B E S L U I T E N:
vast te stellen de volgende “Instructie voor de marktmeester” als volgt:
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1
Het handhaven van en het toezicht houden op de orde op de markt is in het bijzonder opgedragen aan de marktmeester.
Artikel 2
Hij ziet erop toe dat alle voorschriften en instructies op het marktwezen betrekking hebbende worden nageleefd.
Artikel 3
Hij waakt voor beschadiging van gemeente-eigendommen tijdens en op de markt en geeft ingeval van beschadiging van deze eigendommen daarvan kennis aan de instanties die daarvan kennis behoren te dragen.
Artikel 4
Het is de marktmeester verboden giften dan wel beloningen in geld of goed, in welke vorm ook, als gevolg van of in verband met in zijn werkkring bewezen diensten of nog te bewijzen diensten aan te nemen of uit te lokken en tegenover de op de markt komende en handeldrijvende kooplieden verplichtingen te scheppen, die hem in de vrije en nauwgezette vervulling van zijn functie zouden kunnen belemmeren en schaden.
Artikel 5
Met betrekking tot zijn werkzaamheden op of ten behoeve van de markt dan wel zijn verantwoordelijkheden voortvloeiende uit zijn taak en/of deze instructies is hij te allen tijde verantwoording schuldig aan het hoofd van de afdeling Leefbaarheid, Veiligheid en Handhaving.
Artikel 6
In de gevallen, waarin deze instructie niet voorziet, gedraagt hij zich volgens de voorschriften welke burgemeester en wethouders hem geven.
Hoofdstuk 2 Administratie
Artikel 7
1.De marktmeester houdt lijsten bij van de vaste marktkooplieden en vaste meelopers waar naam, adres, branche en aantal kramen c.q. verkoopwagens op vermeld staan.
Onder een vaste meeloper wordt verstaan: hij die reeds geruime tijd een standplaats inneemt, maar (nog) geen vaste vergunning heeft.
2.De losse meelopers worden apart geregistreerd. De wachtlijsten worden bijgehouden door de afdeling Stad & Samenleving/Vergunningen.
Artikel 8
-
1. Hij int de marktgelden van de meelopers en standwerkers en geeft hiervoor marktbonnen uit.
-
2. Hij draagt de marktgelden af aan de afdeling Bedrijfsvoering/FPA van de gemeente Rijswijk.
-
3. Hij maakt van elke marktdag een marktjournaal. Op dit journaal noteert hij de namen van de meelopers en standwerkers en voegt de nummers van de uitgegeven marktbonnen en het stortbewijs toe.
Artikel 9
-
1. Door hem wordt bijgehouden met welke frequentie standplaatshouders, meelopers en standwerkers op marktdagen aanwezig zijn.
-
2. Bij absentie van de in het eerste lid genoemde marktkooplieden vermeldt hij de reden van afwezigheid.
Hoofdstuk 3 Voorbereiding
Artikel 10
De marktmeester is verantwoordelijk voor de wijze van opstelling van de marktkramen op de markt.
Artikel 11
-
1. Hij beoordeelt aanvragen van meelopers en standwerkers en wijst plaatsen toe namens het college van burgemeester en wethouders.
-
2. Hij beoordeelt aanvragen van politieke, sociale, culturele en charitatieve instellingen en wijst standplaatsen nabijde markt toe.
Artikel 12
Hij is minimaal 3 dagen in de week telefonisch bereikbaar voor kooplieden die een standplaats, meeloperplaats of standwerkerplaats willen hebben of een bericht van verhindering door willen geven e.d..
Artikel 13
Hij treedt op als lid van en adviseur voor de plaatselijke marktcommissie.
Artikel 14
Onder verantwoording van en door tussenkomst van het hoofd van de afdeling Leefbaarheid, Veiligheid en Handhaving geeft hij gevraagd en ongevraagd adviezen inzake marktaangelegenheden.
Artikel 15
In overleg met en onder leiding van het hoofd van de afdeling Leefbaarheid, Veiligheid en Handhaving onderhoudt hij de contacten met het Hoofd bedrijfschap Detailhandel en andere instanties betreffende marktzaken.
Artikel 16
De marktmeester dient tijdens de uren, gedurende welke de markt wordt gehouden op de markt aanwezig te zijn. In overleg met het hoofd van de afdeling Leefbaarheid, Veiligheid en Handhaving kan een aantal uren van de marktdag besteed worden op kantoor voor uit te voeren administratieve en andere werkzaamheden.
Artikel 17
Hij ziet toe op een juiste uitoefening van het bepaalde in de “Marktverordening”.
Artikel 18
Hij handhaaft de orde op de markt; zonodig vraagt hij assistentie van de politie.
Artikel 19
Hij is bevoegd marktartikelen, die branchevreemd of naar zijn oordeel onhygiënisch of bedorven zijn, niet toe te laten of te doen verwijderen. Alvorens daartoe over te gaan vraagt hij advies van de VWA Keuringdienst van Waren.
Tevens houdt hij toezicht op het merkenrecht zoals geregeld in het Benelux Verdrag inzake de intellectuele Eigendom en is hij bevoegd (namaak)artikelen te doen verwijderen. Dit eventueel in overleg met de Stichting Namaak Bestrijding.
Artikel 20
Hij houdt toezicht op het goed schoonhouden door de kooplieden van de ruimten rond de marktkramen tijdens de markt.
Artikel 21
Hij houdt op na beëindiging van de markt toezicht op het uitvoeren van het goed schoonmaken van het marktterrein door derden.
Artikel 22
Hij draagt zorg voor voldoende breedte van de doorgangen tussen de kramen in verband met de toegankelijkheid voor hulpverlenende instanties bij eventuele calamiteiten.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 23
De marktmeester zorgt bij afwezigheid, ziekte of ontstentenis voor vervanging door een andere gediplomeerde marktmeester.
Artikel 24
De bepalingen van deze instructie zijn van overeenkomstige toepassing op degene die de marktmeester bij afwezigheid, ziekte of ontstentenis in zijn functie vervangt.
Artikel 25
In geschillen omtrent de toepassing van deze instructie wordt beslist door burgemeester en wethouders.
Artikel 26
De instructie treedt in werking met ingang van heden.
Rijswijk, 8 januari 2013
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester (wnd),
Drs. A. de Baat H.W.M. Klitsie
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl