Regeling vervallen per 05-03-2015

Reglement burgerlijke stand

Geldend van 07-04-2006 t/m 04-03-2015 met terugwerkende kracht vanaf 21-03-2006

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND

Burgemeester en wethouders van de gemeente Sint-Michielsgestel,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994.

besluiten vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling.

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet 14 van oktober 1993 tot herziening van titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Std. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

een ambtenaar in dienst van de gemeente, van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij besluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Sint-Michielsgestel;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3. Benoeming.

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende de ambtenaar in dienst van de gemeente zal zijn.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

Artikel 4. Locatie.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, zoals omschreven in artikel 1, lid e van dit besluit.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daar gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5. Leiding van de dienst.

Het hoofd van de sector Publiekszaken is belast met de leiding en de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling.

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand, locatie Petrus Dondersplein 1 te Sint-Michielsgestel, is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties:

      1. op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur;

      2. op zaterdag van 10.30 uur tot 14.30 uur

    • b.

      voor overige werkzaamheden van maandag tot en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur;

    • c.

      op dinsdag van 16.00 uur tot 19.00 uitsluitend voor de afgifte van uittreksels en afschriften.

    • d.

      De locatie Raadhuisplein 8 te Berlicum is, uitsluitend voor wat betreft het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties, geopend:

      1. op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur;

      2. op zaterdag vna 10.30 uur tot 14.30 uur

    • e.

      Het bureau van de burgerlijke stand is voor de overige locaties, uitsluitend voor wat betreft het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties, geopend:

      1. op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 21.00 uur;

      2. op zaterdag van 10.00 uur tot 22.00 uur

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1, a t/m c, vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1, onder e, vastgestelde openstelling samenvalt met Kerstavond, Eerste en Tweede Kerstdag, Eerste en Tweede Paasdag, Eerste en Tweede Pinksterdag, Oudejaarsavond en Nieuwjaarsdag.

  • 3. Op de dagen die krachtens een besluit van Burgemeester en Wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen zal het bureau van de burgerlijke stand geopend zijn van 9.00 uur tot 10.00 uur, met dien verstande dat voor wat betreft de huwelijksvoltrekkingen op deze dagen de openingstijden gelden zoals genoemd in het eerste lid, onder a, d en e.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het hoofd van de sector Publiekszaken of diens plaatsvervanger, worden geopend op dagen en uren dat het bureau gesloten is, indien belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

1.Op de locatie Petrus Dondersplein 1 te Sint-Michielsgestel, kan op maandag- en donderdagochtend tussen 09.00 uur en 10.00 uur, indien daartoe verzochtwordt, een huwelijk of een patnerschapsregistratie kosteloos voltrokken worden.

Artikel 8. Slotbepalingen.

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 23 maart 2006 .

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 21 maart 2006.

Nota-toelichting

Toelichting

Artikel 1.

De begripsbepaling gemeentehuis is aangepast.

Voorheen werd een gemeentehuis, als locatie waar huwelijken voltrokken kunnen worden, aangewezen bij Raadsbesluit. Met de invoering van de Wet dualisering medebewindsbevoegdheden is deze bevoegdheid bij het college komen te liggen.

Artikel 5.

Door de reorganisatie is de leiding van de dienst bij het sectorhoofd Publiekszaken komen te liggen.

In het oude reglement was nog sprake van de het hoofd van de (opgeheven)afdeling bevolking.

Artikel 6.

Met betrekking tot tijdstippen waarop huwelijken en partnerschapsregistraties voltrokken kunnen worden is enerzijds een onderscheid gemaakt tussen de locatie Petrus Dondersplein 1 te Sint-Michielsgestel, Raadhuisplein 8 te Berlicum en de locaties die in het kader van beleid “trouwen op locatie” als zodanig worden aangewezen.

Anderzijds is in dit artikel geregeld dat de werkzaamheden van het bureau burgerlijke stand, met uitzondering van huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, uitsluitend plaatsvinden op de locatie Petrus Dondersplein 1 te Sint-Michielsgestel.

De openingstijden zijn aangepast aan de huidige openingstijden van de sector Publiekszaken.

In het oude reglement stonden nog de openingstijden per 1 januari 1996 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur en dinsdag van 16.00 uur tot 18.00 uur).

Artikel 7

Dit artikel is toegevoegd.

Uit onderzoek is gebleken dat het eertijds genomen besluit, waarin de mogelijkheid geboden wordt (verplicht op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijk stand) om tweemaal per week een kosteloos huwelijk of partnerschapsregistratie te kunnen laten voltrokken, niet opgenomen is dit reglement, waar het logischerwijs wel in thuis hoort.

In dit artikel is opgenomen dat een kosteloos huwelijk of partnerschapsregistratie alleen voltrokken wordt op de locatie Petrus Dondersplein 1 te Sint-Michielsgestel.