Regeling vervallen per 01-03-2014

Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp

Geldend van 06-03-2008 t/m 28-02-2014

Intitulé

Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op het bepaalde in het Reglement Burgerlijke Stand 2008;

overwegende, dat het wenselijk is nadere regels te stellen voor de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de huwelijkslocaties;

besluit:

vast te stellen de Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Waar in deze regeling gesproken wordt van trouwen, huwelijk of huwelijkssluiting wordt daarmee tevens bedoeld een geregistreerd partnerschap, registratie van het partnerschap of partnerschapsregistratie.

  • 2.

    Deze regeling maakt onlosmakelijk deel uit van het Reglement Burgerlijke Stand.

Artikel 2 Huwelijkslocaties

  • 1.

    Behoudens de uitzonderingen genoemd in artikel 3 van deze regeling kan huwelijkssluiting plaatsvinden in een daartoe geschikt geacht gebouw.

  • 2.

    Huwelijkssluitingen in de open lucht zijn niet toegestaan.

  • 3.

    De aangedragen huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder vrij toegankelijk.

Artikel 3 Uitsluiting

In de navolgende ruimten of gebouwen kan geen huwelijkssluiting plaatsvinden:

  • a.

    ruimten in een gebouw of gebouwen als geheel die in gebruik zijn voor het houden van godsdienstige- of daarmee vergelijkbare activiteiten en bijeenkomsten van groeperingen met een levensbeschouwelijk karakter;

  • b.

    woonhuizen, behoudens het bepaalde in artikel 1:64 van het Burgerlijk Wetboek (huwelijkssluiting in een bijzonder huis).

Artikel 4 Aan de huwelijkslocatie gestelde eisen

  • 1.

    De aanwijzing van een huwelijkslocatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden.

  • 2.

    De beoogde huwelijkslocatie is een gebouw.

  • 3.

    De desbetreffende locatie moet tijdens de huwelijkssluiting voor een ieder toegankelijk zijn (openbaarheid).

  • 4.

    De locatie dient zodanig te zijn ingericht, dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn taken naar behoren kan vervullen.

  • 5.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet de beschikking hebben over een ruimte waar hij zich kan opknappen, omkleden en voorbereiden.

  • 6.

    Er moet voldoende parkeergelegenheid zijn, omwonenden ondervinden geen of zo min mogelijk overlast.

  • 7.

    Het pand is goed toegankelijk voor mindervaliden.

Artikel 5 Aanvullende voorwaarden

  • 1.

    Bruidsparen kunnen niet worden verplicht tot gebruikmaking van de door de locatie aangeboden overige voorzieningen.

  • 2.

    De beoogde locatie is binnen de grenzen van de gemeente Pijnacker-Nootdorp gelegen.

  • 3.

    De beoogde locatie dient te beschikken over een gebruiksvergunning als bedoeld in de Bouwverordening.

  • 4.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit of het partnerschap registreert, wordt door de gemeente aangewezen.

  • 5.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van de beoogde locatie.

Artikel 6 Procedure aanwijzing huwelijkslocatie

  • 1.

    Aanwijzing van een beoogde huwelijkslocatie geschiedt op schriftelijk verzoek van één of beide huwelijkspartners.

  • 2.

    Het verzoek wordt uiterlijk zes weken voor de datum van huwelijkssluiting ingediend bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Bij het verzoek worden overgelegd:

    • a.

      een schriftelijke toestemmingsverklaring van de eigenaar/beheerder van de beoogde locatie, waarin exacte dag en tijdstip van de huwelijkssluiting zijn vermeld;

    • b.

      een kopie van de in artikel 5 lid 3 bedoelde gebruiksvergunning alsmede een kopie van het meest recente controleverslag;

    • c.

      een schriftelijke verklaring van beide huwelijkskandidaten waarin de gemeente gevrijwaard wordt voor alle schade aan gemeentelijke en/of publieke eigendommen, ontstaan door of ten gevolge van huwelijkssluiting;

    • d.

      een kopie van het geldig legitimatiebewijs van beide huwelijkskandidaten.

  • 4.

    Bij de vaststelling van dag en tijdstip van de huwelijkssluiting wordt rekening gehouden met de openingsuren van het bureau van de Burgerlijke Stand als vastgesteld in artikel 6 van het Reglement Burgerlijke Stand 2008.

  • 5.

    Onvolledige verzoeken worden niet in behandeling genomen en aan de aanvrager(s) geretourneerd.

Artikel 7 Verantwoordelijkheden

  • 1.

    Bruidsparen zijn zelf verantwoordelijk voor het maken van afspraken met de eigenaar/beheerder van de beoogde locatie.

  • 2.

    De eigenaar/beheerder die een toestemmingsverklaring als bedoeld in artikel 6 lid 3 onder a afgeeft, stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting om niet beschikbaar aan de gemeente.

  • 3.

    De gemeente stelt ter begeleiding van de ceremonie een bode beschikbaar, tenzij dit door omstandigheden niet mogelijk is of met de locatiebeheerder al dan niet door het bruidspaar andere afspraken zijn gemaakt.

Artikel 8 Wijze van huwelijkssluiting

  • 1.

    Indien het bruidspaar voorkeur heeft voor huwelijkssluiting voor een bepaalde ambtenaar danwel aanvullende wensen heeft ten aanzien van de huwelijkslocatie, maken zij deze voorkeur danwel aanvullende wensen bekend bij de huwelijksaangifte.

  • 2.

    Of aan de uitgesproken voorkeur danwel aangegeven aanvullende wensen kan worden voldaan is afhankelijk van de mogelijkheden en kan dan ook niet worden gegarandeerd.

Artikel 9 slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Uitvoeringsregeling huwelijkssluitingen gemeente Pijnacker-Nootdorp”.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

Ondertekening

Pijnacker, 19 februari 2008.
Het college voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg