Regeling vervallen per 01-03-2014

Reglement Burgerlijke Stand 2008

Geldend van 06-03-2008 t/m 28-02-2014

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand 2008

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het Besluit Burgerlijke Stand 1994 en artikel 156 van de Gemeentewet;

overwegende, dat het wenselijk is regels te stellen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de huwelijkslocaties;

besluit:

vast te stellen het Reglement Burgerlijke Stand 2008.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het Reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) (Stb.1993,555);

  • b.

    het college: het college van Burgemeester en wethouders;

  • c.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994 (Stb.1994,160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb.900);

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college (art 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentedienst is, als zodanig benoemd door het college (art 16 leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • f.

    gemeentehuis: elk huis of ruimte als zodanig aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand bedraagt twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    Ambtenaren van de burgerlijke stand worden maximaal benoemd voor de periode dat zij in dienst van de gemeente of van een andere gemeente zijn.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerljke stand worden benoemd voor een in het desbetreffende benoemingsbesluit te bepalen periode.

  • 3.

    De onder lid 2 bedoelde periode eindigt in ieder geval op de 1e van de maand volgende op die waarin de benoemde de leeftijd van 70 jaar zal bereiken.

  • 4.

    Het college kan nadere regels stellen omtrent de benoembaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Leiding

  • 1.

    Het hoofd van de afdeling Burgerzaken en Belastingen is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het hoofd van de afdeling Burgerzaken en Belastingen beslist op verzoeken tot eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Het hoofd van de afdeling Burgerzaken en Belastingen beslist op verzoeken tot gebruik van andere dan de aangewezen huwelijkslocaties.

Artikel 5 Huwelijkslocaties

  • 1.

    Het gehele grondgebied van de gemeente Pijnacker-Nootdorp is aangewezen als “huis der gemeente”.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het “huis der gemeente”.

Artikel 6 Openstelling bureau van de burgerlijke stand

Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

  • a.

    voor huwelijkssluiting en registratie van het partnerschap in de gemeentelijke locaties: van maandag t/m zaterdag van 09.00-16.00 uur, met dien verstande, dat huwelijkssluitingen of partnerschapsregistraties aanvangen op de hele uren;

  • b.

    voor huwelijkssluiting en registratie van het partnerschap in verzoeklocaties: van maandag t/m zaterdag van 09.00-20.00 uur;

  • c.

    voor kosteloze huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie op dinsdag om 08.30 uur en om 09.00 uur;

  • d.

    voor overige werkzaamheden: conform de openingstijden van de frontoffice Burgerzaken, met uitzondering van de avondopenstellingen.

Artikel 7 Sluiting of openstelling in bijzondere gevallen

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten als de in artikel 6 vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende- of daarmee gelijkgestelde feestdag als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of door Burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende aan Burgemeester en wethouders worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen waarop het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond, dat met het verrichten van de werkzaamheden, gelet op het spoedeisende karakter ervan, niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is voor het publiek beperkt open worden gesteld op door het Hoofd van de afdeling Burgerzaken en Belastingen, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan het Hoofd van de afdeling Burgerzaken besluiten tot afwijking van de in dit Reglement vastgestelde openingsuren.

Artikel 8 Overige- en slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand 2008”;

  • 2.

    Het treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van bekendmaking;

  • 3.

    Het “Reglement Burgerlijke stand 2002” wordt hierbij als ingetrokken beschouwd.

Ondertekening

Pijnacker, 19 februari 2008.
Het college voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg