Regeling vervallen per 01-01-2015

Regeling adviescommissie Wmo-raad Pijnacker-Nootdorp

Geldend van 28-05-2009 t/m 31-12-2014

Intitulé

Regeling adviescommissie Wmo-raad Pijnacker-Nootdorp

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Regeling adviescommissies college 2008;

besluit: vast te stellen de Regeling adviescommissie Wmo-raad Pijnacker-Nootdorp.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 - Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a)

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • b)

    Wmo-raad: het adviesorgaan Wmo van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

  • c)

    De raad: de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Hoofdstuk 2 De Wmo-raad

Artikel 2 - Vertegenwoordiging

  • 1. 

    De Wmo-raad vertegenwoordigt de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning.

  • 2.

    De Wmo-raad bestaat uit vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning als bedoeld in artikel 12 van de Wmo, alsmede uit vertegenwoordigers van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning op persoonlijke titel.

Artikel 3 - Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De Wmo-raad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college inzake beleid en uitvoering van alle prestatievelden van de Wmo.

  • 2.

    De Wmo-raad behartigt de belangen van de achterban als geheel en/of van bepaalde subgroepen daarbinnen. De Wmo-raad kan daartoe meningen, wensen en ervaringen van de (belangenorganisaties van de) doelgroepen inventariseren.

  • 3.

    De Wmo-raad is niet bevoegd om:

    • a.

      uitspraken te doen over individuele personen;

    • b.

      uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

    • c.

      te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeente van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten.

  • 4.

    De adviezen van de Wmo-raad zijn openbaar.

Hoofdstuk 3 Samenstelling en benoeming

Artikel 4 - Samenstelling

  • 1.

    De Wmo-raad bestaat uit maximaal 9 leden, inclusief de voorzitter.

  • 2.

    De leden vormen gezamenlijk een afspiegeling van de doelgroepen van de Wmo, te weten ouderen, vrijwilligers, mantelzorgers, mensen met een beperking, mensen met psychische problematiek, jeugdigen en specifieke kwetsbare groepen.

  • 3.

    De Wmo-raad wordt geleid door een onafhankelijk voorzitter.

Artikel 5 – Leden

  • 1.

    De leden van de Wmo-raad worden benoemd door het college.

  • 2.

    De zittingsperiode van de leden van de Wmo-raad is gelijk aan die van de leden van de raad, met dien verstande dat de eerste zittingsperiode loopt tot aan de nieuwe zittingsperiode van de raad in 2014.

  • 3.

    Leden zijn maximaal één keer herbenoembaar met dien verstande dat nooit meer dan tweederde van de zittende leden gelijktijdig aftreedt.

  • 4.

    De Wmo-raad stelt, met inachtneming van het tweede lid, een rooster van aan- en aftreden op.

  • 5.

    De leden van de Wmo-raad zijn bij voorkeur afkomstig uit Pijnacker-Nootdorp en vertegenwoordigen de doelgroepen van de Wmo.

  • 6.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op verzoek van het lid zelf;

    • b.

      indien een lid is voorgedragen door een belangenorganisatie: aan het einde van de zittingsperiode, indien het bestuur van de betrokken belangenorganisatie besluit om een andere kandidaat voor te dragen;

    • c.

      aan het einde van de zittingsperiode volgens het rooster van aftreden opgesteld door de Wmo-raad;

    • d.

      indien het lid naar het oordeel van de Wmo-raad en het college niet langer functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt niet plaats dan nadat het lid is gehoord.

Artikel 6 - Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter wordt op voordracht van de Wmo-raad benoemd door het college.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

  • 3.

    De zittingsperiode van de voorzitter is gelijk aan die van de leden van de raad, met dien verstande dat de eerste zittingsperiode loopt tot aan de nieuwe zittingsperiode van de raad in 2014.

  • 4.

    De voorzitter is maximaal één keer herbenoembaar.

  • 5.

    Het voorzitterschap eindigt:

    • a.

      op verzoek van het lid zelf;

    • b.

      aan het einde van de zittingsperiode volgens het rooster van aftreden opgesteld door de Wmo-raad;

    • c.

      indien de voorzitter naar het oordeel van de Wmo-raad en het college niet langer functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt niet plaats dan nadat de voorzitter is gehoord.

  • 6.

    De Wmo-raad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 7 - Secretaris

  • 1.

    De Wmo-raad wordt inhoudelijk en secretarieel ondersteund door een onafhankelijk secretaris.

  • 2.

    De secretaris wordt op voordracht van de Wmo-raad benoemd door het college.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van de Wmo-raad.

  • 4.

    De secretaris heeft inhoudelijke kennis van de Wmo en professionele ervaring met secretariële en organisatorische werkzaamheden.

  • 5.

    De secretaris is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 8 - Werving en selectie

De leden van de Wmo-raad en de voorzitter worden geworven via een openbare procedure die door het college wordt vastgesteld.

Artikel 9 – Werkwijze en advisering

  • 1.

    Het college vraagt op een zodanig tijdstip advies aan de Wmo-raad dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    Het college voorziet de Wmo-raad van begrijpelijke informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Wmo-raad.

  • 3.

    De Wmo-raad verstrekt binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag een schriftelijk advies aan het college. Indien noodzakelijk kan deze periode met maximaal vier weken worden verlengd. Het advies is niet bindend.

  • 4.

    Het college verstrekt binnen vier weken schriftelijk een reactie op het advies. Indien noodzakelijk kan deze periode met maximaal vier weken worden verlengd. Voor zover het college voornemens is af te wijken van het advies, wordt dit schriftelijk gemotiveerd.

  • 5.

    Het advies van de Wmo-raad en de schriftelijke reactie van het college worden aan de raad gestuurd.

Artikel 10 - Vergaderingen

  • 1.

    De Wmo-raad vergadert tenminste vier keer per jaar. Op die vergaderingen komen onder meer signalen uit de achterban, beleidsontwikkelingen rond de Wmo en conceptadviezen aan de orde.

  • 2.

    De vergaderingen van de Wmo-raad zijn openbaar, tenzij de Wmo-raad anders beslist.

Artikel 11 - Samenwerkingsovereenkomst

De Wmo-raad en het college sluiten een samenwerkingsovereenkomst waarin nadere afspraken over de wederzijdse samenwerking en communicatie en de rechten en plichten zijn vastgelegd.

Artikel 12 - Huishoudelijk reglement

De Wmo-raad stelt een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval wordt geregeld:

  • a.

    taken, rechten en verplichtingen van leden, voorzitter en secretaris;

  • b.

    regels ten aanzien van de besluitvorming en de vergaderorde;

  • c.

    terugkerende agendaonderwerpen;

  • d.

    de instelling van tijdelijke of permanente werkgroepen of commissies

  • e.

    het spreekrecht van bij vergaderingen aanwezig publiek.

Artikel 13 - Verantwoording

  • 1.

    De Wmo-raad stelt jaarlijks een begroting en een voorlopig werkplan op voor het volgende kalenderjaar en dient dit uiterlijk 1 april van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar in bij het college.

  • 2.

    De Wmo-raad stelt jaarlijks een jaarverslag en een financieel jaarverslag op en dient dat uiterlijk 1 april van het jaar volgend op het verslagjaar in bij het college.

Artikel 14 - Vergoedingen

  • 1.

    De leden van de Wmo-raad ontvangen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 18, eerste lid en artikel 19 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007, een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten.

  • 2.

    De secretaris ontvangt een belaste vergoeding van € 20,00 per uur, welke na declaratie bruto wordt uitgekeerd voor gemiddeld zes uur per week.

  • 3.

    Het in artikel 14, tweede lid genoemde bedrag, wordt jaarlijks met 1,5% geïndexeerd.

Artikel 15 - Faciliteiten

  • 1.

    De gemeente Pijnacker-Nootdorp stelt de Wmo-raad de benodigde faciliteiten beschikbaar.

  • 2.

    Het college stelt, na goedkeuring van de begroting als bedoeld in artikel 13 en onder voorbehoud van vaststelling van de gemeentebegroting door de raad, aan de Wmo-raad jaarlijks een budget beschikbaar.

  • 3.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan de Wmo-raad bij het college subsidie aanvragen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 16 - Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als ‘Regeling adviescommissie Wmo-raad Pijnacker-Nootdorp 2009’.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 3.

    Op die datum wordt het Instellingsbesluit Seniorenraad Pijnacker-Nootdorp van 16 januari 2006 ingetrokken.

  • 4.

    Op de datum van inwerkingtreding van deze regeling wordt de werkgroep Ouderenhuisvesting, ingesteld bij besluit van het college van 14 oktober 2003, ontbonden.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 12 mei 2009
de secretaris, de burgemeester,
drs. J.P.R. Woudstra, drs. F.H. Buddenberg